Om cultuur eerlijke kans te geven Md ina K' i O'W n r door Beeldspr moet er een vonk overslaan Zes miljoen? Elizabeth en Diana Nationale Hitparade Peter W. Zwart Ian Mitchell Spanning kweken ij Gewenning Experimenteren t 1 i? “’1 i - ■kX 023 isatie Jan Venema wil derde net op tv elling :zond- ewon- L Elizabeth (links) en Dianna, samen met de naar hen genoemde leeuwtjes Lee Majors, de succesvolle bionische man, omringd door vrouwelijk schoon. ig. KJ in dede- •ing te 087 te indige rkeur bied. lie tot over iken werk- zowel iblici- lelijk- gd en I plm. szorg ir een n een „Het is een beetje een afzetten tegen. Kijk, er wordt met grote ijver informatie op de televisie gege ven. Dat is zo gewoon geworden, de mensen doen daar niets meer mee. En dan eigenlijk een beetje treurig merkt hij op: „Kunst wordt op de televisie geduld omdat men toch een bepaalde hoeveelheid cultuur moet brengen. Het is een alibi voor het uitzenden van amusement en infor matieve programma’s. Het is vrese lijk om te zien hoe de omroepen aan het vertrossen zijn. Brood en Spelen, het is zeer toepasselijk binnen onze omroep”. Het gaat in feite om twee dingen: de maker en de consument. Het medium televisie is slechts een doorgeefluik. Venema: „Ik zou zo graag willen dat de kijker niet langer wordt genood zaakt om het over De Televisie te hebben. De kijker moet meer gaan relativeren en selecteren. Men moet de inhoud van de programma’s weer gaan beoordelen en niet het medium. Het is belangrijk dat men weer gaat beseffen waar men naar zit te kijken. Dat zou zeker meehelpen tot het vol wassen worden van de televisie”. Het moet een groot genoegen voorde twee jonge leeuwtjes zijn geweest om jm >N. Al tien weken lang mist de hemel een engel en Tavares heeft zich ook deze week weten te handhaven op de eerste plaats van de Nationale Hitpa rade. Helemaal nieuw op de zestiende plaats is het nummer van Teach In Upside down". Leek de Disco Duck af De schilder en beeldhouwer Peter W. Zwart viert vandaag zijn 65ste verjaar dag. Peter Zwart werkte vanaf 1951 bij de televisie als decorontwerper. De laatste jaren hield hij zich bezig met de kleurontwikkeling voor decors. Na zijn pensionering gaat hij zich weer helemaal werpen op zijn oorspronke lijke werk: het schilderen en beeldhou wen. Zwart: „Een hoop mensen kijken na hun 65ste in een diepe duisternis en weten eigenlijk niet wat ze moeten gaan doen. Ik heb mijn oorspronkelij ke vak gelukkig nog, dat door het decorontwerpen wat op de achter grond is geraakt. Ik ben al weer druk een tentoonstelling aan het voorbe reiden”. Het jongste lid van de formatie Bay City Rollers, Ian Mitchell, heeft de groep verlaten. Hij is overgestapt naar The Young City Stars, waar hij een iets minder druk leven hoopt te heb ben. Zijn plaats in de Rollers wordt overgenomen door zijn vriend, de 18- jarige Pat McGlynn. „Met Beeldspraak proberen we een wezenlijke ontmoeting te veroorza ken. We willen graag tussen de kijker en het vertoonde onderwerp een bepaalde spanning kweken. We zijn er niet alleen om te signaleren, nee er moet meer gebeuren, er moet een soort vonk overslaan. Je kan natuur lijk wel weer een panel samenstellen dat over kunst gaat praten en dat aan de kijker voorschotelen, maar dat is het niet. De man die de kunst beoe fent moet overkomen. Dat is veel wezenlijker en als je er dan ook nog voor zorgt dat de mensen zich weer gaan verwonderen, dan heb je toch wel iets bereikt”. Wij willen niet uitgaan van het suc ces, het gewone, maar kiezen bewuste, onderwerpen waar we iets mee teweeg kunnen brengen”. Bijna veertig jaar geleden werd Jan Na een carrière als atleet, laat de acteur Lee Majors tegenwoordig menig meisjeshart sneller kloppen als de man van zes miljoen, de na een ongeluk opgelapte piloot Steve Aus tin. Hij heeft inmiddels al een vrouwe lijke tegenhanger gekregen in de vorm van de vrouw van zes miljoen, die waarschijnlijk menig jongenshart sneller laat kloppen. Steve lag dus een straatlengte voor en dat heeft zich ook geuit in de platenwereld. De zangeres Vivian heeft een ode aan Steve op de plaat gezet, een stampende disco- single onder de titel „My Bionic’s Man”. De prijs valt in tegenstelling tot de reparatiekosten van de vliegenier mee, slechts 5,75. Maar of er zes mil joen exemplaren van worden verkocht, valt te betwijfelen. Het wachten is op ,Mv Bionic’s Woman”. Een eventuele opvolger? te stormen op de eerste plaats, de plaat van Rick Dees bleef op vier en lijkt gedoemd tot een langzaam afzakken. Voorlopig houden we het dan ook maar op „Money, Money” van Abba, die van 13 naar 3 steeg en een grote kanshebber voor de eerste plaats mag worden genoemd. De nieuwste schijf van Rod Stewart „The killing of Geor gië”, door een onzer sportredacteuren warm aanbevolen, lijkt geen lang leven te zijn beschoren. De zwarte rak ker bleef in zijn derde week op 25 staan. „Beautiful Noise”, het nummer van de gelijknamige LP van Neil Dia mond schoof tien plaatsen naar voren en staat nu nummer 10. André van Duin tenslotte is vlot uit het gezicht verdwenen met zijn „Onzichtbare André”. Na vijf weken op de hitparade gescharreld te hebben maakte hij deze week de grootste smak van 12 naar 27 i Naast amusement en informatie moeten de omroepen in Nederland, aldus de omroepwet, ook aandacht besteden aan cultuur. Nou is het woord cultuur een ruim begrip, de letterlijke betekenis is volgens de Van Dale: beschaving. Daardoor hebben de omroepen de mogelijk heid gekregen om zowel een optreden van Vader Abraham als het belichten van een stroming in de muziek onder de noemer cultuur te laten vallen. Als tendens mag men dan tegenwoordig vaststellen dat eerder de bebaarde Vader de beeldbuis haalt dan een componist die met allerlei ingewikkelde apparaten electronische muziek maakt. Ook de kunst op tv staat onder druk van de vervlakking, want het gaat vandaag de dag toch zeker om het aantal leden en niet meer om de inhoud van de programma’s. Daarnaast heeft de kunst natuurlijk al een achterstand omdat het binnen onze maatschappij in de marge staat en dus is dit ook het geval op de televisie. Want zei Peter Knegjens niet eens dat de tv de spiegel van onze samenleving is? De kunst in het verdomhoekje dus en er zijn nog maar weinig program ma’s overgebleven die op een wat gedurfde manier de kijker informe ren over kunststromingen en wetenschap. En een oplossing? De grote wensdroom van eindredacteur Jan Venema van het NOS- cultuurproduct „Beeldspraak”, dat iedere zondagavond te zien is, is een Nederland 3. Een derde Nederlandse televisie-net met culturele en wetenschappelijke programma’s. Jan Venema: „Op die manier kan de relatie tussen de kijkers en de televisie optimaal worden. De kijker is dan in staat om nog-beter te kunnen kiezen dan voorheen. Omdat er dan meer ruimte komt voor dit soort programma’s worden misschien de makers van televisie ook weer wat meer geïnteresseerd zodat de kwaliteit ook omhoog gaat”. in de handen van Elizabeth Taylor, de wispelturige actrice die ja/ nee (door strepen wat niet gewenst is) getrouwd is met de acteur Richard Burton en Diana Rigg (rechts op de foto) te zijn gefotografeerd. Het tweetal werd geboren op de eerste filmdag van „A little night music”, waarvan de opna mes deze week in Wenen startten. Ze kwamen ter wereld in een safari-park in de buurt van de set en werden Eliza beth en Diana genoemd. Daarvandaan. „In Nederland hebben we met de televisie vanaf het begin om de gunst van de massa gevraagd. Daarom kwam men met allerlei gemakkelijke uitzendingen zodat de kijker wel ach ter het kastje kroop. Er is een bepaal de gewenning opgetreden en vanuit die omstandigheid zegt men dat kunst niet op tv hoort. Kunst interes seert de mensen misschien niet omdat het geen primaire levensbe hoefte is. En als je bedenkt dat een hoop mensen al niet verder komen dan hun eerste levensbehoeften. .Pas als de ijskast goed gevuld is en het huis warm is gestookt, dan komt de cultuur ter sprake”. Het moet voor een programmama ker erg frustrerend zijn om te zien dat er op het scherm zo weinig aan dacht wordt besteed aan kunst. En als de gemaakte programma’s dan ook nog laat op de avond staan gepro grammeerd moet je helemaal wel af Venema geboren. Op z’n zeventiende trok hij naar Parijs, waar hij vijf jaar de toneelschool bezocht en een studie Franse Taal en Letterkunde volgde, ’s Nachts vermaakte hij in diverse clubs het publiek om aan de kost te komen. Na een periode van „van alles” kwam hij in 1961 bij de AVRO. Hij werd een „leerling in het schooltje van Ger Lugtenburg”. Jan Venema zegt over die tijd: „Dat was de heerlijke tijd dat we nog maar één televisie-net hadden. Dat was kei hard werken, we moesten alles zelf doen: scenario schrijven en de regie en productie doen. Nu start men met allerlei mensen die dat apart doen. De AVRO was destijds eigenlijk de bakermat van onze televisie. Er zijn goeie jongens uit die tijd overgeble ven, Bram van Erkel, Bob Rooyens, Ageeth Scherphuis en Will Simons om er maar een paar te noemen. Dat zijn allemaal gedegen vakmensen geworden. Het was een zalige periode om te werken”. Zo’n zes jaar geleden kwam Jan Venema bij de NOS. Kunst en weten schappen hadden altijd al zijn belangstelling. Nu, na vijftien jaar televisie-maken (zo’n 1800 produc ties) is hij enigszins aan het eind van zijn Latijn. De Beeldspraak- eindredacteur moet het wat kalmer aan doen, maar dat is moeilijk als men beseft dat er dit seizoen 26 uit zendingen van het programma op de buis moeten komen. Venema blijft er druk mee in de weer. „Daarnaast moeten natuurlijk de makers van het product weer durven gaan experimenteren. Het is zeker niet zo dat er geen ruimte voor expe rimenten is bij de omroepen. Het is de dwang van de makers die er niet meer is om iets nieuws te doen. En als die dwang er niet is dan hoeven de omroepen ook geen ruimte te laten om wat uit te gaan proberen”. Met Beeldspraak probeert Jan Ve nema iets nieuws. Hij zegt: „Als ik het op de televisie over cultuur heb, dan moet dat product ook cultuur zijn. Het moet meer zijn dan zo maar een programma, doordacht. Een uitzen ding moet vanuit zichzelf iets zeggen, zelfstandig zijn. Dat werkt. De kijker moet weer aan het werk worden gezet. Als hij meegaat vinden we dat prettig en als hij afhaakt is het jammer”. Vooralsnog zal men het moeten stellen met twee televisienetten in ons land. Men heeft ooit wel eens gedacht aan uitbreiding, maar dan meer in het geval dat de schooltelevisie en/of de regionale omroepen uitbreiding verdienden. Er is in ieder geval geen commissie die de mogelijkheden van een Nederland 3 onderzoekt. De kij ker moet dus blijven kiezen uit twee netten, hoewel dat langzamerhand met de kabeltelevisie ook al niet meer het geval is. En is een derde Neder lands net wel de oplossing? Jan Ve nema: „Terwille van het medium moet naast de gegroeide dwangma tigheid van verstrooiing en informa tie duidelijk ruimte zijn voor het experiment. Het moet gelijk worden aan die twee andere dingen en niet zo hier en daar laat op de avond een kunstprogramma wegfrommelen. Met een Nederland 3 zou je zo’n gelijkheid kunnen bereiken”. „Ik besef natuurlijk wel dat het een soort minderheidszender kan gaan worden. We hebben het tegenwoordig steeds maar over getalscriteria, maar er zijn ook nog minderheden in ons land die culturele programma’s goed waarderen. Het is wel een uitdaging en nu de achtergronden van minder heden zo’n beetje vervallen zijn, ten slotte kijkt een groot gedeelte van de PvdA-stemmers naar de TROS, komt de kwaliteit van de programma’s weer voorop te staan. En dat is natuurlijk de enige manier om kij kers te krijgen: kwaliteit bieden. De mensen moeten het weer fijn vinden om naar de tv te gaan zitten kijken, zeker als het gaat om culturele pro gramma’s. In Hilversum heerst natuurlijk ook een verkeerde menta liteit. Daar wordt nog maar al te vaak gezegd: „We zitten toch tegenover André van Duin, dus hoeven we niet zo hard te werken want er kijkt toch geen hond naar”. Kijk, dat moet natuurlijk ook veranderen”. Jan Venema, afkomstig uit zoals hij dat zelf omschrijft een zakelijk en niet kunstzinnig milieu, is nu het der de seizoen met Beeldspraak inge gaan, nadat de voorloper van dit pro gramma „Uit de kunst” nodig aan vernieuwing toe was. Hij zegt daaro ver: „De uitzendingen van „Uit de kunst” rommelden eigenlijk aan alle kanten en we zijn toen helemaal opnieuw gestart. Met een aantal nieu we medewerkers zijn we weer aan de gang gegaan en daar is Beeldspraak uit voort gekomen”. Duidelijk is dat Venema met zijn programma’s anders dan normaal te werk wil gaan. „We willen geen men sen meer presenteren”, zegt hij, „zo in de trant van een acteur een paar dagen met de camera volgen. Dat is van iemand een ster maken, dat is nou lang genoeg gebeurd. We weten nu wel dat een actrice thuis ook kof fie kan zetten. We benaderen met Beeldspraak het onderwerp meer met in het achterhoofd de, zoals wij dat noemen, drie M’s: Man, Materie en Maatschappij”. en toe met de handen in het haar zitten. Volgens Jan Venema neemt de stroom van informatie en amusement op de televisie de cultuur in de wals. Ondanks dat is hij niet bij de pakken neer gaan zitten. Jan Venema: „Ik ben eigenlijk een enorme doordram- mer en daarom zit ik nog steeds bij Beeldspraak. Het is maar een zeer beperkte groep die doordramt, maar zij is er en dat is belangrijk. Ik ben er eigenlijk w.el een beetje trots op dat dat bij de NOS allemaal kan, je krijgt wat ruimte”. F W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 25