Voorstelling blijft steken in exaltatie Herrie rond ontdekte Rembrandt Ensemble André Malraux 3 Dr. Feelgood zonder het verwachte succes Neem het uw winkelier niet kwalijk! PSP-protest Wolf Biermann bijgezet Kunst bij CRM onder aan het lijstje Kondrasjin: goede visie op Beethoven Premières bij Ned. Blazers 1 1 WT De fabrikant van Peter Stuyvesant Extra Mild maakt bekend, dat het MINISTERIE van VOLKSGEZONDHEID in zijn mededeling van 29.9.76 heeft gepubliceerd dat Peter Stuyvesant Extra Mild de allerlaagste in teergehalte is van de 152 onderzochte sigarettenmerken. 3 yc b i Sonesta koepelzaal ongeschikt q Contactorgaan Nederlandse orkesten: Concertgebouworkest Prinsen Geerligsprijs gedeeld toegekend Door de enorme vraag naar PETER STUYVESANT EXTRA MILD kunnen wij de produktie nauwelijks bijhouden... Neem het uw winkelier dus met kwalijk als hij u een enkele keer met meteen kan helpen aan PETER STUYVESANT EXTRA MILD. Geen BKR-werk naar artoteken 3 r 23 DONDERDAG 2 5 NOVEMBER 19 7 6 KUNST JTi al. U Ü'PLDADIG VOCi 1 l f c HAARLEM. In zijn toneelspel Freule Julie benadrukt de Zweed se auteur August Strindberg vooral de erfelijkheid, de voorbestemde maatschappelijke situering van mensen, voortvloeiend uit geboorte. Daarbij hanteert hij gemakkelijk herkenbare tegenstellingen als arm en rijk, hoog of laag geboren zijn, man of vrouw, meester of knecht. Als conclusie voert Strindberg aan dat er uit al deze hoedanigheden geen werkelijke ontsnapping of ontworsteling mogelijk is. Tot welke benauwende frustraties deze enge realiteit kan leiden, daarover laat deze negentiende-eeuwse toneelschrijver geen twijfel bestaan. En als moraal van zijn verhaal zou kunnen opklinken: hoog of laag, men dient zijn plaats te kennen. t ll. it al. TtÏTPU» L, Tij (Foto: Kuno Grommers). (ADVERTENTIE) I— JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) JOHAN VAN KEMPEN ■V' FREULE JULIE is een toneeldrama dat draait om de uit een grafelijk geslacht geboren Julie, een vrouw die in de strenge emancipatiedrift van haar moeder bijna als jongen is opgevoed. Jullie heeft een beredeneerde afkeer van mannen maar voelt zich lichamelijk tot hen aangetrok ken. In haar zinnelijke drift gaat zij zover dat ze de kecht Jean verleid tijdens een personeelsfeestje, ’s nachts op het land goed van haar vader. Freule Julie en Jean trekken zich terug op Julies kamer; later besluiten zij te vluchten om samen in Zwitserland een nieuw leven te beginnen. Jean, in het besef dat hij immer tot die nende arbeid gedoemd zal zijn, wil daar een luxe hotel beginnen. Hij heeft Julie vooral nodig om het geld. Maar de freule bezit zelf geen cent en steelt een fortuin uit de brandkast van haar vader. Als zij haar lievelingsdier, een sijsje, door Jean heeft laten doden omdat zij het op de vlucht onmogelijk kan meenemen, laait Julies haat tegen mannen opnieuw op. De tus senkomst van de kokkin Kristien, Jeans’s verloofde, maakt een vlucht definitief onmogelijk en Jean laat Julie kiezen voor de dood. STRINDBERG heeft zijn toneeldrama in naturalistische stijl geschreven en zijn bedoelingen nogal expressionistisch dui delijk gemaakt. Het stuk bevat sterke speelrollen, is altijd graag opgevoerd en daardoor wel het bekendste werk van de Zweedse schrijver geworden. Woensdaga vond ging het in première bij drie spelers die het onder auspiciën van de Stichting Algemene Toneelinitiatieven (ATIV) uit brengen. Het is een voorstelling geworden die op verschillende gedachten hinkt en die artistiek gezien weinig indrukwek kend is. Het lijkt erop of Strindberg als oefenmateriaal dient om achter de eigen dramatische mogelijkheden te komen. En in hoeverre dat dan gelukt is, blijft in elk geval voor mij de vraag. ERG GELUKKIG komt deze voorstel ling niet over. Eva Kant speelt Freule Julie met een vreemd acent als een over geëxalteerde vrouw zonder ook maar het geringste spoor van adelijke afkomst. Naar mate de voorstelling verloopt groeit Politiek Nederland loopt niet wajm voor kunst. In de periode 1977-’76 bleef DIT DRAMA van Strindberg is wat de intentie betreft niet verouderd, al werd het bijna honderd jaar geleden geschre ven. Maar zoals het nu is opgevoerd lijkt het allemaal op een vergissing te berusten. KO VAN LEEUWEN. AMSTERDAM. Menigeen wandelde gisteravond verbaasd de Sonesta Koepel zaal de voormalige ronde Lutherse Kerk binnen. Het kerkgebouw is her schapen in een prima akoestische, uiter mate stijlvolle concertzaal. Let wel: uit stekend geschikt voor koffieconcerten op de zondagmorgen, maar voor Dr. Feel good? Per slot van rekening heeft deze Engelse R B-groep thuis een straffe reputatie. Op het kleine kerkhof waren enkele honderden mensen bijeen. (Het vrij jonge Dynamite-agency dat dit concert verzorgde, haalt ook de Fla ming Groovies voor concerten op zater dag 4 (delft) en zondagmiddag 5 december (Sonesta, Amsterdam) naar ons land.) DEN HAAG (ANP). Het toegankelijk maken van artoteken voor werken uit de Beeldende Kunstenaars Regeling is op zijn minst een controversiële zaak. I Dat vindt minister Van Doorn van CRM en hij zette woensdag tijdens het CRM- debat in de Kamer uiteen waarom. In een advies van de Centrale commissie com plementaire arbeidsvoorzieningen spreekt deze commissie zich uit tegen het uitlenen van BKR-werk. Minister Boers- ma van Soc. Zaken onderschrijft dit advies. Het advies van de Raad van de kunst is nog niet binnen, maar bekend is dat dit ook negatief uitvalt. zij in hysterie maar van het raffinement dat met name de verleidensscène allure kan schenken, is nergens sprake. Er wordt wel gedaan alsof, maar het blijft slechts uiterlijk vertoon. Bob van Tol heeft goede momenten als de knecht Jean, doch de ontbering van het juiste tegenspel van Julie breekt hem toch teveel op. Daar tussen beweegt Marijke Frijlink zich heel wat beter als de nuchtere Kristien. Virieler nog is Wilko in „I’m a Man”, waarna de set verder alleen nog maar snel werk kent: „Don’t try to know it”, „Riot in Cell Block number 9”, „Checking up on my Baby”, „Back in the Night” (Lee op slide), „Route ’66” en „Roxette.” Een kwart van de aanwezigen dans dan fana tiek mee: het is slechts voldoende voor een toegift. VERRIERES-LE-BUISSON (AFP). Het stoffelijk overschot van de Franse schrijver, politicus en oud-minister André Malraux is woensdagmiddag zon der plechtigheid bijgezet op de begraaf plaats van Verriëres-le-Buisson, aan de zuidwestkant van Parijs. (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De kunsten staan niet hoog genoteerd op de lijst van prioritei ten van deze regering. Dit is het oordeel van mr. P. van den Bos. directeur van het Contactorgaan van Nederlandse Orkes ten, over de deze zomer door minister Van Doorn ingediende nota „Kunst en kunstbeleid”. Die „berustende passiviteit” blijkt uit het feit dat de totale CRM-begroting voor 1977 met 11,7 percent is gestegen, terwijl de uitgaven ten behoeve van de kunsten slechts met 8 percent zijn toegenomen. Eva Kant als Julie en Bob van Tol in de rol van de knecht Jean in „Freule Julie" van August Strindberg. (Van onze correspondent) TERNEUZEN. Er dreigt een regel rechte rel te ontstaan rond de Terneuzen- se „Rembrandt”. Maandag beweerde de 54-jarige Terneuzenaar Klaas Wingelaar dat hij een „mansportret van de 17e- eeuwse meesterschilder” in zijn bezit heeft. Donderdag kan hij een aangete kend schrijven in de brievenbus ver wachten waarin een andere Terneuze naar, de heer A. J. ’t Hoen, het schilderij opeist. Krijgt de heer ’t Hoen „zijn” schil derij niet terug, dan stapt hij naar de politie. Wie een beetje op de hoogte is van het standaard rhytm blues-repertoire, wordt niet zo verrast door Dr. Feelgood, zij het dan dat vier matige musici dankzij hun tempo en inzet erin slagen hun mate riaal te presenteren met een ongekende intensitiet. Doorgaans een garantie voor een avondje ongelimiteerd swingen. Voor de meeste aanwezigen betekent het dan ook een opoffering om de show zittend te moeten aanschouwen; een enkel agitator- tje probeert ook al voor de aanvang de zaal ertoe te bewegen de stoelen maar vast op te stapelen en daardoor een hos- en dansvloer te creëren. Tevergeefs. REGISSEUR Klaus-Jürgen Kramer heeft binnen een wat vervreemdend wer kende atmosfeer die door aankleding en decor bepaald wordt, een realistische speeltrant gebruikt. Maar hij gaat daarbij niet altijd even konsekwent tewerk. Op een bepaald moment tilt Julie in woede zelfs een brok decoi' op, waardoor de technische constructie daarvan bij het publiek duidelijker wordt dan de bedoe ling van het gebaar. Dan wordt er een geforceerde vertaling gebruikt die vol gens het programma-boekje op een collec tieve samenwerking berust. Overigens heeft Klaas Wingelaar woensdag de aanval op de Haagse (gepen sioneerde) rijksrestaurateur J. A. Vermo- len geopend. Wingelaar heeft het 17e- eeuwse schilderij destijds door de rijks restaurateur laten opknappen, maar naar zijn zeggen heeft de restaurateur zich bij zonder slecht van zijn taak gekweten. De restaurateur heeft zich inmiddels van de zaak gedistantieerd Freule Julie mist raffinement PUROL ZALF PUROL POEDER PUROL LIPPENPOMMADE Het was bijzonder prettig om daarna op charmante wijze, middels het orkestraal spektakel van heel het symfonisch arse naal. de zaal uitgegooid te worden met „Till Eulenspiegels lustige Streiche", van Richard Strauss Onder de beheerste maar voortvarende leiding van Kondras jin werden alle dolle avonturen, plagerij en en schijnheiligheden van Tijl Uilen spiegel helder en kleurrijk uitgetekend het aandeel van de kunsten in de totale rijksbegroting staan op 0,2 percent. De plannen van deze regering met het kunst beleid nemen kennelijk zo’n onderge schikte plaats in dat deze op geen enkele manier gememoreerd worden in de Troonrede, noch besproken zijn in de Hoofdlijnen van het regeringsbeleid 1977. De nota „Kunst en kunstbeleid” dwingt op zichzelf wel respect af, maar het poli tieke fundament ontbreekt er aan. Mr. Van den bos is van mening dat er geen antwoord wordt gegeven op essentiële vragen. De gedachten van de minister nemen soms zo’n hoge vlucht, dat „het aardse beleidsterrein aan het oog wordt onttrokken”. Hij bedient zich daarbij van „inflatoir proza”, dat politiek volkomen onbruik baar is en dat zelfs schadelijk kan zijn voor de plaatsbepaling van de kunst, die binnen het departement van CRM moet concurreren met sectoren als bejaarden zorg, gezinshulp en pensioenen voor oor logsslachtoffers. Helaas wordt nog steeds niet het belang van de kunsten in het totale welzijnsbeleid voldoende aan de orde gesteld. Dat noemt mr. Van den Bos „een hoogst ernstige leemte”. Minister Van Doorn wil volgens de directeur van het Contactorgaan van Nederlandse Orkesten wel een actief kunstbeleid. De bewindsman spreekt zelfs van alom heersende wancultuur en de ernstige schade die wordt toegebracht door krachten die „adem en leefruimte wegzuigen”. Maar mr. Van Doom erkent op hetzelfde moment dat er geen directe instrumenten zijn om deze krachten het hoofd te bieden Minister Van Doom kon op deze gron den niet tegemoetkomen aan verlangens van de socialist Worrell. Ook een amende ment om drie ton ten behoeve van artoteken-subsidiëring uit te trekken sprak hem niet aan Binnen de begroting is zeven ton voor artoteken beschikbaar. AMSTERDAM (ANP) De Reina Prinsen Geerligsprijs 1976 is door de gelij kwaardigheid van een Nederlandse en een Vlaamse inzending gedeeld, zodat een Vlaams en een Nederlands werk werd bekroond. De bekroonde Vlaamse inzen ding is een gedichtenbundel van Jotie ’t Hooft. Het Nederlandse werk is van Oek de Jong en bestaat uit korte verhaten, I In de jury zaten Jos Vandeloo, Eddy van Vliet. Ankie Peypers en Wim Hazeu. „Chords” (1974) is een compositie voor vijftien blazers, die in een iets gewijzigde instrumentale bezetting al door het NBE tijdens de laatste Amerikaanse tournee werd gespeeld en nu in de oorspronkelijke versie te horen is. Van Keulen, eveneens lid van het Nederlands Blazers Ensemble, is ook de organisator van dit grootse pro ject van hedendaagse muziekuitvoering Om de drie op het programma geplaatste, alle in opdracht van overheidsinstan ties geschreven, composities in de prak tijk te kunnen realiseren, opereert het NBE in een afwijkende instrumentale bezetting, met behulp van vete free lancers die afkomstig zijn uit andere Nederlandse orkesten. De oorspronkelij ke bezetting blijkt hoe langer hoe minder als uitgangspunt te kunnen dienen voor de NBE-produkties Zo zijn voor Boehmer’s „Lied uit de Verte” (1975-’76), naast de voorgeschreven twintig blazers, ook vier strijkers (viool, altviool, cello, contrabas) benevens piano, slagwerk en gitaar benodigd, om de so- praansoliste te begeleiden De gezongen tekst bestaat uit gedichten (in Nederland se vertaling) van Ho Tsji Minh, de vader van de Indochinese revolutie „De Staat” (1972-’76) van Louis Andries- sen vereist m de uitvoering, behalve zes tien blazers, ook nog altviolen, gitaren, harpen en piano’s Vier, tussen de twee orkestgroepen opgestelde sopranen zui gen hierin (onvertaalde, Griekse) citaten van Plato. Het werk, waarmee Andnessen] denkt „een bijdrage te leveren aan de discussie over wat muziek met politiek te maken heeft’’ is overigens door de com ponist in de eerste plaats bedoeld voor opname op de grammofoonplaat In de i zaal is de ideale klankbalans minder goed bereikbaar omdat alles is afgestemd op elektronische versterking Het hete project, waaraan zesenveertig musici meewerken, krijgt aanstaande vrijdag, twee dagen voor de Amsterdamse première, m de Oosterpoort in Groningen 1 zijn (verkaptei openbare repetitie Er is maar een beperkt aantal zalen in Amsterdam, dus moest Dr. Feelgood het met de Koepelzaal doen. Onder het statige orgel nemen dan ook na het voorprogram ma Roogalator, zeer teleurstellend plaatsö The Big Figure (drums), John B. Sparks (bas), Lee Brileuax (zang, slide) en Wilko Johnson, een wel zeer eigenaar dig heerschap. Deze laatste draagt de show van het begin tot het eind. Wilko’s gedrag is zo mogelijk nog agressiever dan dat van Brilleaux, die zich beperkt tot boosaardig mondharmonicaspel of hier en daar een gemene blik. Johnson gebruikt geen plectrum, speelt nauwelijks soli, maar bepaalt zich tot het in hoog tempo afleveren van akkoorden- werk. Hierbij verplaatste hij zich geregeld over de gehete breedte van het podium, waarbij hij vreemde, onverwachte en spastische bewegingen maakt. De haren van zijn in een bloempotmodel geknipte kapsel slieren daarbij om zijn hoofd, de ogen worden op een willekeurig punt gefixeerd; zijn gitaar is nu eens het sym bool voor het mannelijk geslachtsorgaan, dan weer stelt het een machinepistool voor. Wilko hangt de beest uit in zijn burgerkloffie. Dat laatste speelt wel dege lijk een rol; makkelijk om je ermee te identificeren. AMSTERDAM Kirill Kondrasjin deed zich gisteravond kennen als een echte Beethoven-interpretator. Het door hem geleide concert in de B-serie van het Amsterdams Concertgebouworkest, open de met de Eerste Symfonie. In de uitvoe ring de ware geest van Beethoven: fors in klank geboetseerd met felle accenten en opvallend gevoelige dynamische over- gangen. Het concertgebouworkest moest in het eerste deel even acclimatiseren, maar bereikte op den duur onder Kon- drasjin’s (vrij ingetogen) directie een sta biele synthese tussen perfectie en expres siviteit. In Sjostakovitsj, wiens Tweede Viool concert na de pauze werd gespeeld, her kende men weer de door het dilemma tussen vrij kunstenaar en trouw Sovejtburger geteisterde figuur. Victor Tretjakov was de opmerkelijk virtuoze solist. En in goede coördinatie met diri gent en orkest, kwam een uitstekend ver zorgde uitvoering tot stand Zo werden alle passages, die soms smaakvol en dan weer smakeloos klinkend zijn, maar in alle gevallen onder een gebrek aan inhoud lijden, met dezelfde aandacht naar voren gebracht Een betere compositie waardig Tretjakov. dertig jaar oud en tien jaar geleden al winnaar van het Tsjaikovski- concours, maakte met zijn technisch gemak en steeds fraaie, temperamentvol le streek bij het publiek terecht veel «druk AMSTERDAM (ANP). Het partijbe- I stuur van de PSP heeft de socialistische eenheidspartij van Oost-Duitsland gevraagd haar invloed te gebruiken om te voorkomen, dat het land doorgaat met het uitstoten van DDR-burgers en te bevorderen, dat de tekstdichter en zanger Wolf Biermann weer in Oost-Duitsland wordt toegelaten. In een brief zegt de PSP, dat het een bewijs van zwakte is als een socialistisch land zijn inwoners onnodige beperkingen oplegt. Het verschaft daarmee een voe dingsbodem voor de „anti communistische hetzecampagne, die de reactie tegen de internationale arbeiders beweging voert”. Toch had Dr. Feelgood ondanks een uitstekende, zij het wat monotone set niet het verwachte succes. De oorzaak moet gezocht worden in de al eerder gememo reerde aanwezigheid van stoeten en de slechte akoestiek (bij teveel power gebeurt zoiets maar al te gauw in een ronde zaal). Dr. Feelgood knokt deson danks toch. Talking about you” loop tover in „All through the City”, daarna volgen nog meer degelijke en effectieve songs van hun laatste (live-)album: „Going back Home”, „Stupidity” en „I don’t mind”, in „Keep it out of sight” verspeelt The Big Figure in acht slagbe- wegingen vier sticks. Het hindert allemaal niet. Lee maakt wat ongeïnteresseerde vulgaire bewegingen en de zaal reageert toch niet. Dinsdag las de heer ’t Hoen, die uit Haarlem komt en sedert een jaar in Ter- neuzen woont, in de Provinciale Zeeuwse Courant dat de heer Wingelaar beweerde de eigenaar te zijn van een echte Rem brandt. „Toen ik dat gelezen had, heb ik een uur lang helemaal niets gezegd. Ik kon ’t gewoon niet geloven”, vertelt de heer ’t Hoen nu. „Ik heb dat schilderij dit voor jaar in handen van Wingelaar gegeven om het op te knappen. Natuurlijk wist ik niet dat het een Rembrandt was. Dan had ik het toch niet aan Wingelaar meegegeven. Nee, ik heb het aan Wingelaar gegeven om het opgeknapt terug te krijgen. Maar nou word ik hiermee geconfronteerd”. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. De hedendaagse Nederlandse muziek staat centraal op het komende zondagmiddagconcert in de I C-serie van het Amsterdams Concert- gebouworkest. Het betreft hier overigens een produktie van het Nederlands Bla- j zers Ensemble, dat onder leiding van Lucas Vis twee wereldpremières verzorgt: „Lied uit de Verte” van Konrad Boehmer (1941) en „De Staat” van Louis Andries- sen (1939), terwijl Geert van Keulen (1943) zijn eigen „Chords” dirigeert.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 23