Luchtig boek van de maand Instrumentaal Ambachtelijke perfectie eist gelijkopgaande expressiviteit Ik wil tijd hebben om te leven VAN NIEL goede cellist niet artistiek KEUKENKLOK WERK VAN POL JONG EN LYDIA LUYTEN IN BLOEMENDAAL ELTON JOHN: CONFERENCE NA DE PAUZE PAS WEER BRILJANT ALS VANOUDS „MANNEN KUNNEN OOK AANTREKKELIJK ZUN” De twaalf maanden van het jaar” bekeken A DONDERDAG 2 17 4* Ken Yasuda in Amsterdam Goldschmeding - óók voor HiFi door Boud van Doom Keus uit bijna 100 stuks. Al vanaf ƒ37,- Literair HORLOGERIE GR. HOUTSTRAAT 86 HAARLEM TEL. 312934 Speciaalzaak sinds 1883 ’n huis vol muziekplezier een tip voor Sinterklaas DECEMBER 19 7 6KUNST HAARLEM. Als de pauze gekomen is bij het optreden van Wim Kan, woensdagavond voor het eerst weer in de Haarlemse Stadsschouwburg, ben je eigen lijk een beetje teleurgesteld. Want wat zich tot dan op het toneel heeft afgespeeld kent wel enkele heel aardige momenten, maar mist toch de brilliance die een theaterconfrontatie met Neder lands grootste politieke conferen cier altijd gekenmerkt heeft. Kan stelt zich wat vlak op in dat eerste deel van zijn programma dat hij nu „Wim Kan alleen met Corry aan zijn zijde en Ru van Veen aan zijn vleugel” heeft genoemd. Er wordt begonnen met een terug blik, want tenslotte gaat het om een veertigjarig kleinkunst jubi leum van de grote grappenma ker. Corry doet weer even haar „Met m’n hoedje en m’n toeter” en bezorgt de oranjeklanten er een warm gevoel mee, maar ver der, door de vervlakking zou je bijna de weinige opmerkelijke dingen erin vergeten. Fut»*! 1 J. Kan’s smoking staat hem goed I >e (ADVERTENTIE) GROTEMARKT 8. HAARLEM, TELEFOON 023-32 48 80 (ADVERTENTIE) CEES STRAUS ildschmedingl Net zo kundig in HiFi/Stereo als in piano's, vleugels en orgels. Voorjarenlang speelplezier. Moderne speelkamer. Ken Yasuda vormt een vast duo met Minoru Nojima, die op dit recital uitste kend vervangen werd door Victor Derevi- anko, ongetwijfeld een pianist met kwali teiten. Maar, al kreeg je niet direct die indruk, het kan natuurlijk zijn dat de cellist zich als gevolg van die partnerwis- seling minder vrij kon uiten. Toch is hij niet een van de uitverkore nen. Zijn spel is eerste klas, maar nergens indringend of ontroerend. Intonatie, daar hadden we het al over, is perfect; stokvoe- ring uiterst efficiënt en soepel; frasering, articulatie en dynamiek tot in het uiterste verzorgd en de toon zingt. In ieder geval was er ook geen poëzie in de Fünf Stücke im Volkston van Schu mann en was het gebrek aan emotioneel invoelingsvermogen wel opvallend duide lijk te merken in de voordracht van het Allegro passionate uit Brahms’ Sonate opus 99. Gekleed in opvallende kleding en ver sierd met de meest wonderlijke sieraden en armbanden en broches gemaakt uit platina bezet met briljantjes en andere edelstenen gaf deze super-star op gemoe delijke wijze antwoorden op de hem afge vuurde vragen. Voor alle duidelijkheid: de naam Elton John is opgebouwd uit twee voornamen van twee zeer goede vrienden. Men was namelijk van mening dat Reg Dwight beslist geen goede com merciële naam voor een superstar zou zijn. HILVERSUM Dezer dagen was Reg Dwight, alias Elton John en te beschou wen als waarschijnlijk de grootste pop ster aller tijden zeker voor wat zijn platenomzet betreft, naar ons land geko men in verband met een driedaags „tour- neetje” om zijn recent verschenen elpee Blue Moves te promoten. Duitsland, Frankrijk, Engeland en Nederland ston den op het programma omdat dit de lan den zijn waar Elton John althans voor wat betreft Europa het best verkocht wordt. Japan en de Birmalijn heeft. Treffend is zijn Archie Bunker-parodie die hij samen met zijn vrouw doet. Terloops komt Lock heed ter sprake („We hadden al de prinses op de erwt, nu hebben we ook nog de prins op de steekpenning”). En over Menten: „Blij dat ik rij”. MAAR ALS de pauze voorbij is, dan blijkt dat Kan eigenlijk precies het recept hanteert dat bij hem al jaren in gebruik is. Twee helften voorstelling, los van elkaar. Twee helften van verschillende kwaliteit. De eerste helft lijkt vooral nu op een grote aanloop tot de grappenlawine. Meesterlijk en als vanouds komt Wim Kan na de pauze terug. Als het gezelligheidsmens dat hij zo graag is trekt hij alle registers open om politiek Den Haag een draai om de oren te geven. Niet al te hard, want vader Kan bedoelt het allemaal niet zo kwaad. Het gaat om lachen onder elkaar en niet om striemende kritiek. Kan blijft heer en daarom staat zijn smoking hem Elton John is naast Stevié Wonder (der tien miljoen dollar) een artiest die een miljoenencontract getekend heeft met zijn maatschappij. Om precies te zijn, heeft hij het respectabele bedrag van acht miljoen dollar (ongeveer 20 miljoen gul den) ontvangen als hij maar zo vriendelijk wil zijn om jaarlijks een elpee samen te stellen en uit te brengen. Zijn jaarlijkse vrienden en kennissen wonen in Enge land. Die zou ik werkelijk voor geen geld van de wereld willen missen. Maar wat voor mij de aller-belangrijkste motivatie is om niet in de States te blijven wonen, is mijn voetbalclub Bradford. Sinds kort ben ik de voorzitter. Mijn club speelt momenteel in de vierde divisie omdat we wat pech hebben gehad in de afgelopen jaren. Ik ben van plan me persoonlijk zo in te gaan zetten, dat wij binnen enkele jaren mee zullen draaien in de hoogste regionen van het voetballen. Wat ik echter wel merk is dat ik meer geld moet neerleg gen voor een topvoetballer dan een ande re club van dezelfde grootte. Men gaat er veel te veel van uit dat ik de voorzitter ben en dat ik wel zal gaan betalen. Begrijp je? Ik ben evenals Rod Stewart een fervent voetballer. Ik denk dat dat komt omdat ik vroeger zo weinig heb mogen voetballen. Ik mocht me als jongetje niet bezig hou den met ruwe spelletjes van mijn ouders. Ze vonden het beter dat ik in de tussenka- mer piano zat te spelen. Op latere leeftijd ga je natuurlijk alle sporten doen waar voor vroeger angst bestond. Je wil je als het ware gaan revancheren!” ook zo goed. Met een milde glimlach bla dert de conferencier het regeringspren- tenboek door en ook dit kabinet heeft de Haagse meester weer ruimschoots reper toire verschaft. HET IS VOORAL Van Agt waarover Kan uitpakt. „Van Agt aarzelt tussen aftreden, optreden of langzaam afdrij ven” of „Als Van Agt eenmaal achter de feiten aanloopt dan holt hij ook hard”, zegt hij over de minister van justitie. Het CDA vindt Kan een Safaripark voor de laatste christenen. En bij alles toont hij zich steeds weer de schepper van gezellig heid. Al zegt hij „Dit kabinet hangt met spuug en touwtjes aan elkaar”, toch wil hij dat niet echt kritisch bij het publiek achterlaten. Want merkt hij niet helemaal aan het slot van de avond op: „Ik maak alleen maar grappen om te kijken of ik u aan het lachen kan maken.” KAN IS AOW-er geworden. Ook daar steekt hij de draak mee. Maar gelukkig is inkomsten worden geschat op ca. tien miljoen guldens. Hij staat erom bekend dat hij waanzinnige uitgaven deed voor kleding, brillen etc. Tevens bezit hij diver se automobielen in de prijsklasse van vele honderdduizenden guldens. Ik denk beslist niet aan trouwen. Ik heb ruim acht jaar samengewoond met een meisje (Linda) maar het bleek niet zo te gaan zoals ik het me gewenst had. Inder- Of ik nog wensen heb? Natuurlijk! Ik zou dolgraag een producer willen ontmoe ten die beter is dan ik. Die zou ik meteen in dienst nemen zodat ik het rustiger aan zou kunnen doen. Ik wil namelijk tijd hebben om te leven!” „Ik haat optredens in stadions. Het schijnt in Amerika niet anders meer te kunnen. Daar sta ik dan voor zo’n zestig duizend mensen te spelen. Je mist ieder contact met de mensen. Vandaar dat ik vaak voor mijn eigen plezier ga spelen in kleinere zaaltjes. Vooral in Engeland. Dat vind ik zalig! Ik wil de gezichten van de mensen zien. Die brillen die ik heb, zijn een deel van mijn leven geworden. Natuurlijk kun je spreken dat ze mijn image bepalen. Maar aan de andere kant is het ook zo dat ik ze koop uit een passie voor schoonheid. Het is aan de andere kant ook zo dat ik vroe ger als jongetje altijd heb moeten lopen met een naar brilletje. Gewoon omdat er geen geld was om een fatsoenlijke bril te kopen. Dat kan best hoorIn ieder geval hou ik van variatie in mijn kleding en mijn brillen daad heb ik in een artikel van een groot Engels muziekblad toegegeven dat ik niet alleen om vrouwen geef. Mannen kunnen ook zeer aantrekkelijk zijn. Wat is daar zo vreemd aan? Mijn optimale belangstelling blijft echter uitgaan naar componeren en tekstdichten. Op de tweede plaats komt mijn familie en mijn voetbalclub!” Amsterdam. De keuze van het „Boek van de maand” voor december is een uitstekende geweest. De twaalf maan den van het jaar” is een luchtig lees- en kijkboek voor de donkete dagen. Een team deskundige schrijvers, die hun specialismen niet verpakt hebben in vakjargon, heeft zich beijverd om op plezierige en informatieve wijze het gebeuren in de natuur per maand van het jaar te behandelen. Je vindt er steeds volkse uitdrukkingen in, die passen bij de maand: „April doet wat hij wil” of: Zo ’t loof niet valt voor Sint-Martijn, zal ’t een harde Winter zijn’. eens te lezen, hoe die ranke vogel dat klaar speelt en waarom hij dat zo doet. Pol Jong getuigt van opmerkelijk lite rair talent in zijn bladen. Hij kiest gewone, alledaagse onderwerpen die met een zui ver realisme worden weergegeven. Een straatscène, wat huisjes of een zielig kind, een burgerlijk interieur of zo maar het dashbord van een autobus met uitzicht op de weg, alles getekend met zorg voor het detail. Om aan te tonen dat geweld internatio naal en veralgemeniseerd is, kiest hij steeds een buitenlandse, maar nauwelijks nader gedefinieerde situatie die ook op een binnenlands gegeven kan worden geënt. We zien een man als spreker tijdens een demonstratie die sterk op Jean-Paul Sartre lijkt, maar de omgeving hoeft niet specifiek Frans te zijn. Een straat met tanks is even algemeen in Santiago de Chile als in Athene of Praag. Het minst is die nog aanwezig in dat gedeelte waarbij ze specifieke grafische kenmerken in textiele vormen kan over brengen. Lydia Luyten is een meester in het weergeven van zwart en wit en bereikt juist daarin een hoge graad van plastici teit die het werk elders moet ontberen. De boven geschetste expressiviteit heeft tot gevolg dat het meeste werk aan de vlakke kant blijft, soms ook te weinig aanspreekt in de idee. Dat gaat vooral op voor de naaldkanten en de borduursels die te weingi zeggingskracht hebben om te kunnen overtuigen. Waar hier zo de tech niek beheerst wordt en toevalskunst dus tot minieme proporties wordt terugge drongen, mag het behandelde onderwerp niet achterblijven in uitdrukkingskracht. Er heerst dus, zij het met mate, een zekere vorm van tweeslachtigheid in het werk van Lydia Luyten. mentaal is eerder als lieflijk te beschou wen dan dat ze zou oproepen tot weer woord. Alles ontstaat bij deze musicus vanuit actie; niets wordt uit innerlijke stilte gebo ren. Ken Yasuda is instrumentaal steen goed, maar artistiek niet boeiend. JOHAN VAN KEMPEN g e e s n s e n i- it ■t n c- 7- ZO’N AVOND Wim Kan blijft aantrek kelijk omdat de weegschaal na de pauze gunstig doorslaat. Maar dan verkoopt Kan zijn humor ook zo weergaloos dat je de tekortkomingen van het eerste gedeelte gauw vergeten bent. Zijn ontwapenend optreden bezorgt de toeschouwer een gevoel van warmte. Hij geeft je het idee weer thuis te zijn bij een grappige vader die zijn beste bui heeft. KO VAN LEEUWEN Yasuda is een kei van een cellist, dat kleine mannetje met dat donkere brilletje op. Hij heeft, op opgeschroefd agressieve uitschieters na, een juweel van een toon en een fabelachtige techniek die hem nooit in de steek laat en waarbij hij alles haarzuiver en volgens de compositorische voorschriften wegstrijkt. Uit de grotere bladen spreekt meer pre tentie. Hier is Jong een politiek- geëngageerd tekenaar die afstand neemt van het door oprukkende tanks voortge brachte geweld. Op politici lijkende por tretten vullen in verschillende formaten soms het zelfde blad. Het effect is dat van een verkiezingsaffiche: de kreet klinkt hol en is loos geworden door de overdrijving, de authenticiteit is volstrekt verdwenen. Pol Jong heeft dit effect zeer bewust en knap gehanteerd weten uit te buiten. van Lydia Luyten zijn er, naar wordt aangekondigd, wandkleden te zien. Ik zou ze liever textiele vormen willen noemen, want bij het begrip wandkleden denk je in de eerste plaats aan het gangbare soort weven met behulp van het daartoe bestemde getouw en dat is juist iets dat Lydia Luyten niet of nauwelijk doet. Om met haar werk te beginnen: haar stijlen en technieken zijn zeer verschil lend. Dat kan tot de opmerking leiden dat ze in deze verscheidenheid een keus zou moeten maken ter voorkoming van ver snippering van talent. De verschillende opvattingen laten zich op deze expositie echter uitstekend combineren en eigenlijk verhogen ze alleen maar het kijkgenot dat voortkomt uit zo’n vruchtbare artisticiteit. Daar zijn allereerst de naaldkanten, met de boorduurmachine gemaakte voorstel lingen die zijn gespannen in een normaal, houten kader. Daarnaast de assemblages, vaak ook in het platte vlak en met weinig reliëfvorm, een klein aantal appliqués en wat zijzelf noemt een serie „harnassen”, min of meer draagbare jakken met fraaie opstiksel die je toch vooral als object moet beschou wen. Lydia Luyten werkt vanuit een onderkoelde expressiviteit, ze laat zich maar hoogst zelden gaan. Haar kleurge bruik wijst op bescheidenheid en de vor- AMSTERDAM. Vreemd toch, die Japanners: ze vertegenwoordigen een heel andere cultuur dan de onze en deson danks schijnen ze zich in onze Westerse muziek volkomen thuis te voelen. Ze bevolken onze podia in groten getale, want ze bezetten veel plaatsen in onze beste orkesten. Nu is het niet mijn bedoe ling om Ken Yasuda, die zich gisteravond in de Kleine Zaal liet horen, op de grote hoop te gooien bij dat leger orkestmusici en op die manier te gaan generaliseren, want de een is tenslotte de ander niet. Dit boek is in feite ook een prima gids om er op uit te trekken en met eigen ogenten veel geduld) te zien, wat hier als boeiend wordt aangegeven. Of het nu om razende stormen gaat, weg bermen, baltsgedrag, vogeltrek of ste kende insecten. Bij de „toegift” op praktisch elke pagina vindt men zaken als recepten van speciale gewassen (vlierbloesembeignets), hoe het zit met kwallen enz. Om ook iets te laten zien van de bijzon dere bibliofiele uitgaven van de Bange duivel zijn drie boekwerken aanwezig waarin woord en beeld op voorbeeldige wijze samengaan. De bundel etsen van Jong en Luyten is in onze krant al eerder besproken, maai- het publiek kan nu ook de illustraties zien van Ab Steenvoorden bij zes fragmenten van de schrijver Jac ques Hamelmk Steenvoorden heeft een f antastiseh-realistische stijl die zich enigs zins laat vergelijken met het realisme van dé Tsjechen Kulhanek en Krejci. (Tot en met 18 december) zijn groot vakmanschap er niet door ver anderd. Als conferencier is hij nog even snedig en gevat en denkt hij er niet aan obligate grappen te maken. Als een lawine storten zijn grappen over de hoofden van zo’n uitverkochte schouwburgzaal. Dan blijkt hij zich ook weer terdege te hebben geïnformeerd over lokale aangelegenhe den: „Wat heb ik gehoord? Gaat de burge meester weg? Hebben ze soms wéér verge ten het Wilhelmus te spelen?,, „De twaalf maanden van het jaar", uitgegeven door Het Spectrum, is samengesteld door Jan Nijkamp, Ruud Rook, Henk Slijper en Ko Zwe- res. Bovendien werkte een zestiental deskundigen van naam mee. Het boek staat vol met illustraties in verschil lende technieken uitgevoerd en prach tige foto’s. Als boek van de maand is het vanaf 9 december tot 8 januari verkrijgbaar voor 17,50. Daarna kost het 31,50. Hij woont in Amerika. Blijft hij daar als Engelsman voor goed wonen? „Zeker niet! Ik ben en blijf Engelsman ondanks het feit dat ik een huis bewoon in Los Angeles in de Verenigde Staten. Ik heb zelfs onlangs keurig mijn belasting vol daan over de jaren 1975 en 1976. Die waren bepaald niet mis ha., ha.. Ik ben echt niet van plan om in Amerika te blijven wonen. Al mijn familieleden en WIM KAN en Corry Vonk samen. Dat blijft het vooral voor de pauze. Cabaret- memoires, die even indringend worden wanneer Kan het over de keizer van In grote lijnen wordt uiteengezet, wat er buiten allemaal gebeurt en waarom dat zo is (als er al een verkla ring gevonden kan worden voor bepaalde verschijnselen). Daarnaast worden er interessante details uitge licht. Daar is bijvoorbeeld de uiteen zetting hoe een torenvalk bidt en jaagt (eigenlijk twee dezelfde zaken). Gelukkig zie je steeds meer valken in de lucht staan. Dus is het aardig om nu Wim Kan en Cor rie Vonk als Archie Bunker en zijn vrouw Edith, zoals zij hun lied achter de piano zingen. (foto Kuno Gram mers). Bij een dergelijk hoog ontwikkeld instrumentalist als Yasuda, die technisch zo ongeveer alles aankan, is het eigenlijk jammer dat hij zijn vermogens niet in dienst stelt van een groter geheel. Als solist blijkt hij gewoon een beetje te onpersoonlijk om aan een interpretatie genoeg eigen leven te geven. „Ja het is waar dat ik een tijd lang met geld gesmeten heb. Maar nu is dat beslist anders! Ik ben echt af van dat popsterren syndroom. Ik ben aanmerke lijk zakelijker geworden en besteed nu mijn geld aan waardevolle dingen, zoals schilderijen en antiek. Ik denk dat ik als het ware een compensatie heb gezocht voor het haast onmogelijke leven dat ik de afgelopen drie jaren heb geleid. Vergeet niet dat ik bijna onafgebroken in koffers heb gewoond en geleefd. Ik kon me nau welijks nog in het openbaar vertonen van wege de vele opdringerige fans. Mijn grootste behoefte is om te gaan genieten van het leven. Daarom zal ik me in de nabije toekomst meer gaan toeleggen op het produceren van platen met andere artiesten. Tevens zal ik me ook meer en meer gaan bezig houden met mijn eigen platenmaatschappij BLOEMENDAAL. Deelnemers van de Leidse werkplaats De Bange Duivel hebben in hun verscheidenheid vooral ambachtelijke opvattingen gemeen. Door spreiding van de werkzaamheden, waar bij iedereen zijn of haar beste krachten kan aanwenden, is het uiteindelijke .resultaat van technisch hoogstaande aard. Het aldus collectief ontstane werk kan dan vaak alleen nog maar worden bekritiseerd op de oorspronkelijke idee en expressivitëit. Liefde voor het ambacht spreekt ook uit het werk van Pol Jong en Lydia Luyten, twee leden van de werkplaats, die eerder in onze omgeving te zien zijn geweest en die nu een tentoonstelling hebben in de benedenruimte van het gemeentehuis van Bloemendaal. Pol Jong toont etsen en tekeningen (hoofdzakelijk vernis mou) en Mol in zijn gang; illustratie van Charles Donker uit het boek „De twaalf maanden van het jaar. Maar zo’n door hem gespeelde solosona- te van Hindemith blijft in de uitvoering precies even gortdroog en ondankbaar als dat het stuk geschreven is. Yasuda mist het eigen fluïdum om er van buitenaf nog een surplus aan charme in te brengen. Daardoor blijft de drakerige finale van een sonate opus 40 van Sjostakovitsj bij hem ook voor de volle honderd procent in die geprogrammeerde drakerigheid steken. I Deze textielappli- I qué van Lydia E Luyten, met de I titel „gestenigd I klassenbewust- I zijn II” wordt I momenteel geëx- I poseerd in het I raadhuis van Bloemendaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17