Personeel
Zeef
||K
M
I
ff
K
U
Wg
Lu MS
DONDERDAG 0
DECEMBER
19 7 6
13
ONDbK REDACTIE VAN KEES TOPS
f J
fWlB
S'.
„IK BEGRIJP HET NIET Het
waren van die aardige mensen.
Dit had ik niet verwacht”. Aan
het woord de heer C. A. Koppies,
directeur van Cinétol. De aardige
mensen: de eigenaren van de bio-
scooppanden aan de Tolstraat, de
P. C. Meuleman „Stichting, of wel
de Theosofische Vereniging
Nederland. De reden waarom ze
niet meer zo aardig zijn: ze heb
ben hem de huur opgezegd. „En
we hadden zo’n alleraardigst con
tact...”.
i|c zou zelf wel eeos
Willen laep^len
door welke straten ikru
Mi
1
g
p;
1 -■:? iSfli
Het waren van die aardige mensen
Cinétol-directeur C. A. Koppies: „Het is natuurlijk niet de schuld van die theosofen”.
Een tweede Ganzenhoef
FINDHOV
zal er nooit komen
Architect Paul Haffmans in de grote „manifestatiezaal" van de Ganzenhoef.
lelinA
merk in
iden
onder de caissons werden aangetrof
fen. Maar op advies van de metro-
ingenieurs kocht de gemeente een zeef-
machine (kosten 190.000) om geen
archeologisch materiaal verloren te
laten gaan. Dit dreigde door de snel
heid waarmee de caissons de bodem
ingaan. De machine, in archeologische
en metrokringen de „Grote Zeef”
genoemd, was oorspronkelijk bedoeld
leerder inzicht te krijgen in de geschie
denis van en het dagelijkse leven in de
middeleeuwse stad.
het centrum van de stad belangstelling
hebben.
Koppies blijft koppig doorzoeken naar
een nieuwe ruimte. De passage uit zijn
brief, dat aan het leger der werklozen er
weer twaalf dreigen te worden toege
voegd, wil hij in geen geval werkelijkheid
zien worden. „Ik heb in de eerste plaats
mijn verantwoordelijkheid tegenover het
personeel en in de tweede plaats die tegen
over het gebouw”. Met andere woorden:
Cinétol moet er gewoon blijven.
WAT DE INRICHTING van de gebou
wen betreft, heeft architect Paul Haff
mans aan vele mogelijkheden gedacht. De
wand aan de kop van de grote theaterzaal
kan via een schaar- en huifconstructie
geheel worden opgevouwen, zodat er ook
naar buiten toe gespeeld kan worden.
Tevens kunnen trailers van theater- of
bijvoorbeeld popgroepen zo gemakkelijk
de attributen voor het podium brengen.
De theaterzaal zelf is in tweeën te delen
via een vouwwand, evenals de aan weers
zijden gelegen foyers.
Wie, evenals ik vóór mijn bezoek, vreest
dat een centrum dat is gebouwd onder een
parkeergarage en viaducten een troostelo
ze grauwe betonnen massa moet zijn,
K
ALS WE DE vierhonderd Amster
damse gemeenteambtenaren mogen
geloven die hebben meegewerkt aan
z.
NU IS DAT allemaal voorbij, meent
Van Putten. „Je hebt op zijn minst twintig
man nodig om de zaak te runnen. En
trouwens, dat gemengde gebruik door
allerlei verschillende instellingen en groe
peringen zien ze niet meer zitten. Dat
kan dan ook allerlei problemen geven.
Een bibliotheek naast de bar, waar alco
hol wordt geschonken. In Amsterdam-
EEN TREURIG VERHAAL. Maar, de
heer Koppies kan sinds afgelopen dinsdag
weer opgelucht ademhalen, want dezelfde
theosofenclub heeft hem een jaartje res
pijt gegeven. „En”, zo doet hij praktisch
uit de doeken, „juridisch is de datum,
waarop ik uit het pand moet, nog verder
uit te stellen. Hierna nog tweemaal een
jaar. Daarna moet ik er dan natuurlijk
wel uit”.
Zoals gemeld, heeft Koppies vorige
maand een brief op poten geschreven
naar B. en W. van Amsterdam en minister
Harry van Doorn van CRM. De strekking
van die brief: de ideologische theosofen
gaan, ten koste van een stuk filmcultuur
in Amsterdam, hun pandjes op speculatie
ve basis te gelde maken; help ons uit de
nesten! Minister en gemeentebestuur
wordt gesuggereerd de panden op de
momumentenlijst te plaatsen; dan heeft
het voor de Meuleman Stichting geen zin
Cinétol buiten de deur te zetten.
Eveneens de helft kampt met spannin
gen en problemen, die worden veroor
zaakt door veranderingen en reorgani
saties Daar staat tegenover dat onge
veer driekwart er naar eigen oordeel
lekker verdient
Dat alles staat te lezen in het verslag
van het op initiatief van B en W door
het Instituut voor Sociale Kommunika-
tie (ISK) uitgevoerde onderzoek. De
afdeling personeelszaken, die het rap
port heeft gepresenteerd, wordt door
meer dan de helft van de ondervraag
den gezien als een club van mensen die
vooral opdrachten van hogerhand uit
voert, zo blijkt tevens. En over hoger
hand gesproken, de meeste onderge
schikten vinden dat ze te weinig bij het
nemen van beslissingen worden
betrokken en dat ze te weinig inbreng
hebben wat betreft ideëen en sugge
sties.
En al wil die grote meerderheid dan
graag bij de gemeente blijven, een
klein kwart van hen zou het toch wel
leuk vinden als de ambtenaar eerder
werd gepensioneerd. In ieder geval ziet
slechts een minderheid tegen het pensi
oen op.
Hij doelt uiteraard op de, ook al in de
informatiefolder over de Ganzenjhoef
aangeduide mogelijkheid om aan te
haken op bestaande culturele circuits,
zoals Mickery, Shaffy en Theaterunie.
Voorstellingen waarvoor ook mensen uit
Noord is een dergelijke opzet al uit de
hand gelopen. Je kan verwachten dat er
strubbelingen ontstaan. Dan moeten we
weer een sub-commissie in het leven roe
pen die geschillen gaat oplossen.
Van Putten wordt al moe als hij eraan
denkt en dat is wel begrijpelijk want de
besprekingen die aan het tot stand komen
van de Ganzenhoef vooraf zijn gegaan,
zijn zo talrijk dat ik u met een beschrij
ving ervan niet zal vermoeien. Laten we
volstaan te vermelden wie de qua karak
ter zéér uiteenlopende) participanten in
het complex zijn; een bibliotheek, buurt-,
club-, en jongerenwerk, een Rooms
katholieke kerk, de gebruikers van een
sportzaal, de knutselclub „Werkschuit” en
een muziekschool). Allemaal wensen, alle
maal bezwaren tegen andere wensen. En
de „huisbaas”; de SOSB.
„DAT DE SOSB het initiatief tot de
stichting heeft genomen, heeft nu wat
kwaad bloed gezet bij met name de
gebruikssector buurt-, club- en jongeren
werk. Die hebben gedacht: Dat is onze
zaal, klaar! Maar De Ganzenhoedster
zegt: Niks wijkcentrum, je moet er
gebruik van maken. Dit is niet een wijk-
voorziening voor deze buurt, het is een
voorziening voor de hele Bijlmer. Een wat
goed is voor de Bijlmer, dat is ook goed
voor de rest van Amsterdam”, aldus
Michel van Putten.
BEHALVE DE accommodaties die uit
bovenstaande gebruikersnamen al duide
lijk blijken, bevat het door de Amster
damse architect Paul Haffmans ontwor
pen centrum in grote lijnen nog een grote
„manifestatiezaal”, onder meer voor voor
stellingen van muziek, toneel en dans, een
heel klein intiem za,altje (bijvoorbeeld
voor kleinkunst en tevens in gebruik door
de muziekschool), een aantal vergader
zaaltjes, een ontmoetingsruimte en een
restaurant
Om op dat theater in te haken: het is
duidelijk niet de bedoeling dat dat alleen
bestemd is voor Bijlmerbewoners. Michel
van Putten: „Dit centrum is opgezet als
wijkvoorziening. Maar het kan een veel
grotere functie hebben dan alleen voor de
omwonenden. Daarom hebben we het
idee dat wij ook voor de invulling van het
project het gebruik dus zorg moeten
dragen. Ik ben blij met de beheersstich
ting De Ganzenhoedster (in oprichting)”.
In die stichting hebben voorlopig zitting
Shaffy-man Steve Austen, Volkskrant-
toneelrecensent Jan Paul Bresser, Pi de
Bruyn van Volkshuisvesting, Dick Koger
van de Weekbladpers, Bas Lubberhuizen
van literair café De Engelbewaarder en
SOSB-directeur Huib Riethof, zoals
bekend oud-wethouder van Kunstzaken.
het onderzoek naar de werkomstandig
heden bij de gemeente, dan is het
ondanks problemen en spanningen
goed toeven daar rond het Leeuwen
poortje (en op de andere posten). Een
overgrote meerderheid van 87 percent
ervaart het werken bij de gemeente als
positief en wil er dan ook liefst blijven
Wel meent de helft van de ondervraag
den dat in het werk een toenemende
massaliteit, onoverzichtelijkheid en
onduidelijkheid valt te bespreuren.
II
I
w
V\V
k
INMIDDELS HEEFT wethouder Pitt
Treumann van Kuntszaken Koppies
schriftelijk laten weten dat momenteel
wordt uitgezocht of het Cinétolpand op de
momumentenlijst kan worden geplaatst.
Koppies: „Van de gemeente krijg ik sinds
die maand alle mogelijke medewerking.
Uit gesprekken met ambtenaren van
Kunstzaken is mij wel gebleken dat
meter sociaal-eulturele vloeroppervlakte
in de Zuidoostelijke beton-lob van
Amsterdam.
„Een tweede Ganzenhoef zal er nóóit
komen. Daar is nooit meer geld voor”.
Dat zegt Michel van Putten, bouwkundig
medewerker van de Stichting Ontwikke
ling Subcentra Bijlmermeer (SOSB) aan
de vooravond van de presentatie van
Bijlmers grote sociaal-culturele centrum,
de Ganzenhoef. Ruim vijftien miljoen
gulden heeft het gekost; het idee stamt
dan ook uit een tijd (vijf jaar geleden) dat
het ons landje economisch een stuk beter
ging en subsidiënten wel in waren voor
een kostbare tienduizend vierkante
komt bedrogen uit. Het met vele onver
wachte hoekjes en doorkijkjes uitgeruste
gebouw is stemmig van aankleding er
verlichting .Wat dat betreft; petje af voo(
het Bureau voor Binnenhuisarchitectuiu
Bauer.
VRIJDAG OPENT De Ganzenhoef zijt
poorten voor belanghebbenden en
stellenden. Er zal een programma in d|
theaterzaal worden uitgevoerd, er koml
een foto-expositie over de Bijlmer en eei
tentoonstelling van Surinaamse schilders
en Huib Riethof zal enige woorden wijde:
aan voorgeschiedenis en achtergrond va:
het nieuwe sociaal-cultureel centrun
„Met de nodige stekeligheden”, verwach
Michel van Putten. Voor het overige is d
presentatie middag bedoeld voor het lej
gen van contacten. Zoals dat in een soc
aal centrum past.
voor het sorteren van grind in het
rivierengebied ten behoeve van de
betonindustrie. De zeef, die ook in het
archeologische werk uitstekend bljkt
te voldoen, wordt „gevoed” met grond,
die bij het afzinken van de caissons
woi dt weggezogen. Door de grote aan
tallen voorwerpen die thans worden
gevonden, is het volgens stadsarcheo
loog J. Baart, mogelijk een gedetail-
KOPPIES: „WE hebben nooit subsidie
aangevraagd omdat we onafhankelijk
wilden blijven. Onafhankelijk van de
gemeenschap willen we die gemeenschap
op filmgebied toch zoveel mogelijk aan
bieden. Financieel komt het erop neer dat
je dan altijd kiele-kiele draait. Het ene
jaar een paar duizendjes verlies, het ande
re jaar een paar duizendjes winst. Wat wij
doen is het commerciële en het kulturele
samenbrengen en als het financieel één
keer rond was dan was dat al heel goed”.
Het huurcontract, dat nu alsnog met een
jaar is verlengd, bevat een clausule dat de
Meuleman Stichting bij verkoop haar
panden in de Tolstraat het eerst dient aan
te bieden aan Cinétol. Dat is ook gebeurd,
maar volgens Koppies en de door hem
ingeschakelde makelaar op een onbetaal
baar niveau. „Dat krankzinnig hoge
bedrag is natuurlijk ook niet de schuld
van die theosofen. Dat zijn wat wereld
vreemde mensen. Die hebben een make
laar ingeschakeld die op zijn beurt weer
zoveel mogelijk voor zijn cliënten in de
wacht wil slepen”.
NADAT HET DE Cinétol-directeur dui
delijk werd dat het voortbestaan van zijn
bioscoop in gevaar kwam, is hij direct
gaan zoeken naar vervangende ruimte.
„De meegt ideale gebouwen voor een bio
scoop zijn een kerk, een synagoge, een
oude school. Het mooiste zou het natuur
lijk zijn als je in het centrum terecht komt,
maar dat kan je wel afschrijven. Het liefst
zou ik nu naar Zuid willen. Gelukkig is de
gemeente ons goedgezind^ anders zouden
we ook die mogelijkheid kunnen ver
geten”.
ENKELE FLESSEN WIJN. 150 mes
sen, een pijpaarden beeldje, een sleu-
telketting met dertien sleutels, een tin
nen hanzekannetje, een geel koperen
mantelspeld en enkele pelgrimsinsig-
nes. Dit is een greep uit de 15de, 16de
en 17de eeuwse voorwerpen, die de
laatste maanden bij het vorderen van
de Amsterdamse metrobouw boven de
grond zijn gebracht Sinds september
worden metrocaissons afgezonken in
en rond de Lastage, het 16de eeuwse
industriegebied van Amsterdam Het
gebied lag in de huidige Nieuwmarkt-
buurt, waar de afdeling Archeologie
van de dienst Publieke Werken en het
Amsterdams Historisch Museum voor
het eerst bij het oudheidkundig onder
zoek gebruik maakt van een grote zeef-
machine. Het aantal vondsten is daar
door gestegen tot een daggemiddelde
van honderd tot duizend voorwerpen.
TOT VOOR KORT werd het onder
zoek alleen verricht door, voor de
bouw van de metro uit, onderzoekings-
gleuven te graven en verder voorwer
pen te bergen die tijdens het afzinken
k
Amsterdam Cinétol niet graag kwijt wil.
Nou, als je zoiets hoort, dan geeft je dat
wel weer moed”.
Een stuk voorgeschiedenis. De affaire
over het beëindigen van het huurcontract
loopt al een jaar of drie. Koppies: „De
Meuleman Stichting vond dat haar pan
den niet meer genoeg opbrachten en zei
ons dat we er maar uit moesten. Wij
hebben toen alle mogelijke oplossingen
bedacht en die - op tekening - aange
boden”.
VERBOUWINGSPLANNEN waren
dat, drie in getal. Ze waren opgesteld in
samenwerking met de Haagse architect
Koning en ze behelsden een opsplitsing
van Cinétol in drie kleinere zaaltjes en de
bebouwing van het voorterrein met kleine
winkeltjes in kioskvorm. „Het unieke van
dat laatste zou worden, dat die winkeltjes
ook ’s avonds open zouden blijven”, aldus
Koppies. De kosten van de verschillende
vormen van verbouwing waren keurig
netjes door een Rotterdams makelaars
kantoor berekend.
Er gebeurde nu een hele tijd helemaal
niets meer. De theosofenvereniging liet
zelfs niets meer horen tót de mededeling -
mondeling - dat Cinétol per 1 september
jongstleden kon opkrassen. Koppies
greep naar de pen en schreef om hulp. In
de brief worden de verdiensten van Ciné
tol vanzelfsprekend breed uitgemeten,
niet alleen die op filmgebied, maar ook die
van sociale aard. Citaat; „Voor velen is
Cinétol naast een stuk cultuur ook een
opvangcentrum. Denkt u eens aan de
dagelijkse nachtvoorstellingen, die door
velen uit de continubedrijven, horecasec-
tor en werklozen een opvang zijn, als
tijdens die uren alleen nog duur amuse
ment te vinden is”.
En: „Ieder weekend drie voorstellingen
voor onze gekleurde landgenoten, die
anders ook verstoken blijven van films uit
hun eigen culturele sfeer”. Let wel: dit
alles gerekend buiten de vooruitstrevende
programmering (met speciale onderdelen
als een Bergmann-maand, en filmweken
van verschillende landen) èn... zonder een
cent subsidie.
Het ontmoetingscentrum in de Ganzenhoef met daarboven het restaurant. Linksboven op de foto een van de ongewone lampen die d<
architect ten geschenke heeft gegeven.
r. 1
pi