Concert Jackson Browne niet Paarden van Bouhuys houden ziel gesloten I I I volmaakt door ambivalentie Een mengeling van geladenheid en ontspanning See before you buy K v Expositie in galerie Hof van Heemskerk Mandala presenteert debuut van In de Knipscheer dames- en heren loden-, tweed- en regenkleding fe' VRIJDAG 10 D F CEMBER 12 19 7 6 KUNST - W J (ook grote maten) Haar lem: Barteljorisstraat 20, tel. 023-312655 DEN HAAG. Met het toneel spel De Storm besloot William Shakespeare een vruchtbare toneelschrijversloopbaan die bij na veertig stukken opleverde. Toneelgroep De Appel speelt het stuk nu, sloot er een uiterst vruchtbare periode in het Sche- veningse Theater aan de Haven mee af om met frisse moed ver der te gaan in het nieuwe Appel- theater aan de Duinstraat. Een onderkomen in een riante bruik bare ruimte, die nu nog overal de verbouwingssporen toont. Don derdagavond was de première van De Storm, dat onder regie van Erik Vos werd opgevoerd in een mengeling van geladenheid en ontspanning. Het kwam in elk geval op mij over alsof Vos de wisselwerking van grillig veran derende weersgesteldheden door de hele voorstelling in de speel stijl liet doorwerken. i Logen geeft een diepe, warme kleur aan eikehout en accentueert de natuurlijke structuur van het hout. Alleen eerste klas Europees eiken is bestand tegen logen. Vandaar12 jaar garantie. W 13 >2****^ sl •TO De Storm indrukwekkend KO VAN LEEUWEN (Van onze kunstredactie) (Tot en met 24 december, woensdag tot goed, maar niet af. JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) Expositie in toonzaal Beverwijk, Parallelweg 100(Industrieterrein) tel 025i0 26923 Ma t/rn/.a 9-iB uui HET IS VOORAL de symboliek van macht en verzoening die Shakespeare in .De Storm in zijn toneelfiguren gestalte heeft gegeven. Abstracte begrippen die gemakkelijk in daden en uitgesproken wensdromen herkenbaar zijn. De Appel verbeeldt dat allemaal in een voorstelling die de bedoelde symboliek niet steeds DE STORM is een wonderlijk stuk. Er is nauwelijks een plot, maar daar gaat het ook niet zo om. Shakespeare komt hier met een verzameling uiteenlopende figu ren die hij op een eiland laat stranden via schipbreuk. Zo isoleert hij mensen die elk voor zich een bepaald verlangen koeste ren. Daar is de verdreven koning Prospe ro met zijn dochter Miranda. Prospero is van huis en haard verdreven door zijn broer Antonio en met zijn dochter op een wrakkig schip in zee gezet. Dat is een stukje voorgeschiedenis, want als het stuk begint is het tweetal al op het eiland. Daar strandt dan ook een schip vol vijanden, dat door Prospero’s magische krachten in moeilijkheden is geraakt. Wat zich vooral aan de toeschouwer doet kennen, is de veelkleurige verzameling wensdromen van degenen die nu dat vreemde eiland bevolken. Met de laatste schipbreuk is ook de koning van Napels, Alonso, met zijn jaloerse gevolg en zuipende scheepsbe manning op het eiland aangespoeld. Al tijdens het voorprogramma helpt Lindlay Warren Zevon, een getalenteerd componist die onder andere het door Linda Ronstadt bekend geworden Hasten down the Wind op zijn naam heeft over het dode punt. Mede daardoor is Zevon in staat een goede indruk achter te laten. Eetkamers, slaapkamers, woonkamers en vele kleinmeubelen: waaronder de bekende Oisterwijkse dekenkisten wordt niet helemaal ten onrechte gere kend tot de country-rock. Zijn teksten tonen een introverte persoonlijkheid die alles wat hem beweegt relaties, religie, engagement als het ware van zich afschrijft en omwerkt in goede, onverge lijkbare songs, die vaak wat navrant gekleurd zijn. Componeren en uitvoeren zijn twee ver schillende zaken. Als componist staat Jackson zijn mannetje. Als artiest even zeer? Browne heeft een beperkt stemge luid. Soit. Browne beweegt zich houterig over de planken. Het zij zo. Het zijn, het behoeven geen halszaken te zijn. Plotse ling merk ik dat ik hem vergelijk met Neil Young. Het gemis wordt wat duidelijker. Jackson Browne kan of wil ik heb een Jaap Bouhuys kan ook tot hen gerekend worden, zoals een expositie momenteel laat zien in galerie Hof van Heemskerk in de Generaal Cronjéstraat 166. Nu is Bou huys geen specifieke paardenschilder, maar hij heeft er genoeg affiniteit mee of door het bijeenbrengen van verschillende visies een representatief beeld van zijn voorkeur te kunnen geven. Bouhuys is echter niet bij machte in de ziel van het paard te kijken al probeert hij het vaak genoeg door een bijna cubisti- sche vervorming toe te passen. Hier komt ook een gebrek aan technische beheersing om de hoek krijken, het meest nog waar een kennis van het licht wordt gevraagd. Helaas is ook het gebruik van de kleuren hier en daar nogal raadselachtig; de fou ten die gemaakt worden hebben, niet bewust bedoeld waarschijnlijk, een kit scherig effect ten gevolge. Een kritischer oog bij de selectie want een klein aantal doeken laat zien dat Bouhuys het vak echt wel beheerst had voor wonderen kun nen zorgen. Jackson Browne beschikt momenteel over een formidabele begeleidingsgroep. Met name slide-gitarist en fiddler David Lindlay een zeer gewilde sessiemuzi- kant; onlangs nog met Crosby Nash in Amsterdam krijgt eindelijk in ruimere kring erkenning voor zijn al tienjarig vak manschap. Lindlay excelleert met een haast speels gemak, zonder dat hij zich egocentrisch opstelt. Hij straalt alleen een aanmerkelijk groter zelfvertrouwen uit dan zijn werkgever en draagt daardoor ’t concert voor een belangrijk deel. HAARLEM. Het paard behoort tot de klassieke thema’s in de geschiedenis van de beeldende kunst. Steeds is de uitbeelding van het dier voor velen een uitdaging geweest omdat de juiste anato mische weergave nu eenmaal een behoor lijke kennis vereist. Wie zich voelt aange- (ADVERTENTIE) p Q Meubelfabriek Oisterwijk de Meubelmakers uit het zuiden des lands heeft als regisseur dankbaar gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheden in het kersverse theater. Het speelvlak bestaat uit zandgrond en bevindt zich Bouhuys heeft goed rondgekeken in welke hoedanigheden het paard zich manifesteert. Hij schildert met verve het circuspaard met elegante, haast breekba re benen, maar ook een lijdzaam wach tend werkpaard. Andere paarden zijn voor de draf, voor de ploeg of zo maar, om ze mooi te vinden. Een enkele maal maakt hij een paardeportret, maar verder dan het noteren van een aantal algemeenhe den komt Bouhuys niet. Daarmee zijn we meteen bij de kern van zijn werk beland. Het grootste manco van Bouhuys’ werk is namelijk dat zijn paarden zo weinig karakter hebben meegekregen. Welk paard je ook ziet, ze hebben allemaal dezelfde stereotiepe uitdrukking. Het eni ge onderscheid zit ’m vaak alleen maar in de benen: lang en smal waar gratie wordt gevraagd, dik en gedrongen waar de grond zwaar is. Merkwaardig genoeg keert hij slechts eenmaal terug, al is het voor twee songs, Take it easy en The Pretender. Misschien toch een tikje tekenend. Browne is zeer en met zaterdag van 14-17 uur). WAT ZICH dan op dat eenzame plekje grond afspeelt is een laatste machtsstuip- trekking van een aantal figuren. Zo wil het „monster” Kalibaan, de oorspronkelij- ke bewoner van het eiland, die zich bedreigd voelt, Prospero doden en hij roept daartoe de vergeefse hulp in van morris (bi) de Grote Markt) Jackson Browne tijdens zijn optreden in Amsterdam. (foto Gijsbert Hanekroot) Circustafereel met paard, door Jaap Bouhuys geschilderd en geëxposeerd in galerie Hof van Heemskerk in Haarlem. midden tussen de hoogoplopende publiek stribunes. Er wordt gewerkt met een ook al bestaand verhoogd platform op de achtergrond en met veel touwen en een groot zeildoek. Daardoor is er een circusachtige sfeer ontstaan die het betrekkelijke van alles wat zich afspeelt benadrukt. Maar door dit alles wordt er met behulp van een indrukwekkend geluidsdecor ook een gewelddadige storm gecreëerd. ven. Een paard leidt een eigen leven, heeft een eigen wil en voor de kunste naars is dat een bijzonder aantrekkelijk gegeven. De beeldhouwers in de Oud heid, maar ook een Paulus Potter, James Seymour en George Stubbs, Wouterus Verschuur en om in onze tijd te blijven Arthur Sproncken, Willem Snitker, Mario Marini en Albert Termote getui gen van een hartstochtelijke liefde voor het paard. lichte voorkeur voor het laatste zich niet voldoende in de emotionaliteit van zijn teksten inleven. Op zich hoeft zo’n constatering nog niets te betekenen. Het wordt echter anders als uit kleine inci dentjes blijkt dat hij zich tweeslachtig opstelt. Enerzijds wil of durft hij zich niet bloot te geven, anderzijds probeert hij hardnekkig zich op het publiek te richten. Het ware eerlijker als hij zich aldoor onbeholpen en kwetsbaar opstelde. Young doet dat wel. AMSTERDAM Gisteravond bestond er in de Nieuwe Rai Concertzaal grote belangstelling voor het eerste van een tweetal concerten, dat de Amerikaanse zanger-componist Jackson Browne in ons land geeft. Diens werk munt uit door de verbinding van prachtige, melodische gegevens met teksten van een hoog poë tisch gehalte en met een sterke autobio grafische inslag. Jackson Browne heeft een viertal superbe albums op zijn naam staan en wordt daardoor hoog aangesla gen. Het zeer goede concert voldeed aan de hoog opgeschroefde verwachtingen. Toch moet de slotconclusie zijn dat het wat ambivalente podiumgedrag van Browne zelf tenslotte verhinderde dat het predikaat „concert van het jaar” verleend kan worden. Nogmaals het gemis is marginaal. Het niveau van het gebodene is zeer hoog, de arrangementen zijn verzorgd en de inde ling van het programma ondervangt knap het mogelijke bezwaar van een beperkte eentonigheid; Browne’s liedjes hebben vaak iets dromerigs. Alle vier albums zijn bovendien vertegenwoordigd in het reper toire. For Everyman, titelsong van zijn tweede elpee is het eerste dat uitmuntend vertolkt wordt. Langzaam sterft het geluid weg. Lindlay ontlokt vervolgens op zijn fiddle weer wonderschone klanken in The only Child, dat Jackson voor zijn zoontje schreef. Mason ondersteunt prachtig. trokken tot de natuur en de dierenwereld vindt in het paard bovendien een gege- ven wat het maar met weinig andere dieren (kat en hond bijvoorbeeld) gemeen heeft: hij kan het een eigen psyche meege- even helder laat overkomen. Wel zijn er duidelijk waarneembare pogingen gedaan in die richting en er is beslist een prachtig brok theater ontstaan. Erik Vos VOS EN ZIJN SPELERS gebruiken het theater weer eens optimaal. Er worden heel wat middelen aangewend om de tota le ruimtewerking te benutten. Daardoor is deze voorstelling van De Storm een indru kwekkend gebeuren geworden. Gelukkig is er ruime aandacht geschonken aan de humoristische kanten die het stuk bezit. Het zijn vooral Henk Votel als de nar en Niek Pancras als de bootsman, twee prachtige zatlappen die de ontspan ning weergaloos geestig voor hun reke- nirig nemen. Daar tegenover staat een bezwerende Prospero van Peter van der Linden, die in diep doorleefd spel bijna magisch aanwezig is. Geert de Jong speelt de luchtgeest met een aardse doortrapt heid. Voor de samenzweerders en de koning van Napels ontwierp Peter van der Linden groteske maskers, die pas af gaan, wanneer de spelers tegen het einde van het stuk hun ware gezicht tonen. Prospero is dan ook zijn magische kracht, die hij ontleende aan de luchtgeest Ariel, kwijt. Het uur van de verzoening heeft dan geslagen en Prospero kan zijn toverstaf wegwerpen. Zo’n stormachtig applaus aan het slot vind ik in dit geval geheel verdiend. Juist omdat je bij een voorstel ling als deze de grote inzet van spelers en regisseur proeft, die er vooral op gericht is de inhoudelijke kant van het toneelwerk geducht te doorgronden. Geloogd Massief Eiken eerste kwaliteit eikehout qoed uitgewerkt in eigen drooqkamers geloogd volgens oud recept eigen originele modellen 12 jaar garantie ongekende service gratis thuisbezorgd door geheel Nederland Een elftal kramieken van Nel Klaassen dient ter aanvulling. Haar stijl moge bekend worden geacht. Ze maakt twee soorten werk: vrouwekopjes op het lichaam van een viervoeter en charmante, plastische figuren. De glazuren zijn glad, ademen in het geheel niet, maar hebben vaak een bijzonder mooie kleur. Late for the Sky en de spaarzame belichting tijdens het tragische Fountain of Sorrow creëren een unieke sfeer. Tus sendoor verhaalt een ironische Browne mompelend over de culturele achterstand van Amerikanen, later maakt hij gewag van onverwachte karaktertrekjes van Lindlay, waarmee hij samen Something Fine en het verbitterde For a Dancer brengt. Daarna keert het prachtige volle geluid weer terug tijdens Rock me on the Water („we hebben een verzoekje van de pianist”) of heavier in Walking slow. Enigszins vermoeid sluit Jackson Browne af met het imponerende Before the Deluge. twee zuipschuiten, een nar en een boots- j man. Bij de koning van Napels is het zijn broer die zijn dood wenst en de mannen die hem bij zijn greep naar de macht terzijde moeten staan hebben ook zelf een oogje op dat koningsschap. Dan is er nog de luchtgeest Ariël, de verpersoonlijking van Prospero’s geest, die vrijheid voor zichzelf wenst. En tussen die machtsele- menten door is er de liefde tussen Ferdi nand, de zoon van de koning van Napels, en Prospero’s dochter Miranda, die voor dit tweetal een nieuw begin moet inhouden. HAARLEM/AMSTERDAM. Onder auspiciën van het literaire maandblad Mandala presenteert de nieuwe Haarlem se uitgeverij In de Knipscheer zondagmid dag 12 december in het literaire café De Engelbewaarder in Amsterdam werk van drie debuterende schrijvers. De auteurs Léon de Winter en Peter H. van Lieshout zullen dan uit eigen werk voorlezen, dat onlangs bij de Haarlemse uitgeverij is verschenen. Uitgever Jos Knipscheer zal uit het boek „Als al het andere faalt” voorlezen. Dit verscheen deze week en is geschreven door Graig Strete, een Ameri kaanse Indiaan. Deze literaire middag begint om drie uur. Adres: Kloveniers burgwal 59. Amsterdam. Jackson’s band bestaat verder uit Mare Jordan (piano, tweede stem), David Mason (orgel; niet te verwarren met Dave Mason), John Mauceri (drums) en Brian Garofalo (bas). De groep kan niet het verwijt worden gemaakt dat ze ook maar één steekje laat vallen. Jackson zelf toont eveneens een grote inzet, ondanks een duidelijk zichtbare vermoeidheid. Mijn marginale kritiek richt zich op zijn gebrek aan podiumpersoonlijkheid. Browne Peter van der Linden als de verdreven koning Prospero en (liggend) Robert Pra ger als Kalibaan. (foto Pan Sok) CEES STRAUS w -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 13