l in een 5 J Fascinerend o: nieuwe omgeving opnieuw te beginnen p Nederlandse zangeres baant zich een. weg in Engeland I iUi 24 V'Wo! Van de grond af II Aznavour Nationale Hitparade Knokken Rel (1) Herman Felderhof Rel (2) In onbeschaamd grote automobielen worden ze door het duistere, vrieskoude Londen naar de uiteraard alleen voor leden toegankelijke Empress Club getransporteerd. Een handvol vermoeide, maar uiterst gefortuneerde, invloedrij ke Britten, die in een hun vertrouwde, overdadig chique omgeving een hapje voedsel tot zich nemen. Het hapje is aangekleed met wat verstrooiing door artiesten, maar in het algemeen wordt het bestek er nauwelijks voor neergelegd. Gedurende zo’n tien dagen is dit de niet erg inspirerende entourage voor een zangeres, die op het continent al sedert jaren niets aan populariteit te kort komt. Liesbeth List. Vermaard vocaliste, televisiester en filmactrice. Maar in Engeland kent niemand haar. Voor de tweede maal in haar carrière moet ze bij het begin beginnen. The Empress Club is een van de vele noodzakelijke obstakels, die in het kader van haar promotietournee genomen moeten worden. Liesbeth heeft al eerder een poging gewaagd vaste grond in Engeland onder de voeten te krijgen. Dat was twee jaar geleden, toen de wereldomspannende platenmaatschappij EMI een langspeler met Engels-Amerikaans repertoire onder de titel „Meet lovely Liesbeth List" uitbracht. Het werd een flop van ongekende omvang. De plaat werd niet verkocht en niet gedraaid. Radio en tv besteedden geen aandacht aan Hollandse L.L. Kranten wijdden geen regel aan haar. Liesbeth had het duidelijk verkeerd aangepakt. Liz Taylor door Peter Huysman i. S 1 LZlLLLLCt Harman Felderhof I Ver buiten het hart van Londen, in Richmond, hebben Liesbeth List en haar vriend, de schrijver Cees Noote- boom, hun intrek genomen in een fantastisch huis aan de oever van de Theems. Het is eigendom van de familie Cascoinge, vrienden van Lies beth en Cees, die een groot deel van het jaar buitenslands vertoeven. Een taxichauffeur, die niet erg thuis is in zijn stratenboekje, zet ons drie kwar tier te laat af bij St. Helena’s Terrace nummer 1. Voor Liesbeth List is dit geen reden om ons onaardig te ont vangen. Integendeel. Haar gastvrij heid is overweldigend. Zij heeft zelfs speciaal Weense taart laten aanruk ken, omdat „dat Engelse spul niet te vreten is”. „Het kwam erg goed uit dat we in dit huis konden. Een beetje behoorlij ke flat huren kost je hier zo’n 3000 gulden per maand. Dat was niet te doen geweest. Je moet niet vergeten, dat ik dit verblijf in Engeland hele maal zelf moet betalen”. Het duurt soms wel twee uur. Je moet overigens niet denken dat die lokale stations kleine gebieden bestrijken. Die uitzendingen uit Southampton worden bekeken en beluisterd in een streek, die anderhalf maal groter is dan ons land. Bovendien heb ik af en toe in een programma van een alge meen station voor héél Engeland gezeten”. Over haar plaat „Aznavour pre sents Liesbeth List” zegt ze: „Ik ben dat de goede oude tijd begint terug te keren. Bij een optreden van de Britse popgroep de Bay City Rollers moesten ruim tien meisjes in het ziekenhuis worden opgenomen voor de verwon dingen die zij opliepen. Eindelijk weer eens wat jongeren die enthousiast aan een concert deelnemen. Dat gebeurde overigens in Australië, maar ook in Engeland weten ze er raad mee: vernie lingen, hysterische uitbarstingen en veldslagen bij concerten zijn er aan de orde van de dag. De Rollers hebben besloten om uit te wijken naar de Verenigde Staten. Een teleurstelling voor de Engelse fans, maar het is niet anders. In Zweden hoeft de groep trou wens helemaal niet meer te komen, alle zalen zijn daar voor hen gesloten. Te veel optredens veranderden ook daar in walgelijke slachtpartijen. Zo hebben ze overal hun „Bunnik-zijde”. Liesbeth List, zonder twijfel, haalt het m Engeland Amerika is dan nog 1OW Jitsl. lam- jimf xaf Prd verk, op- >nin- RKT ?tste izen. ons- 023- ervi- 023- Liesbeth List heeft tijdens haar verblijf in Engeland, dat half decem ber afloopt, daarnaast weten te berei ken dat bekende Britse kranten als de Guardian, de Sunday Telegraph en de Evening Standard artikelen over haar en haar plaat schreven. Er waren lovende kritieken bij, ook in belangrijke omroepbladen als „TV Times” en het muziekvakblad „Music Week”. Ze is er blij mee. „De basis is nu in ieder geval gelegd. En als je a zegt, moet je ook b zeggen”. Terecht kreeg Elton John de hoogst genoteerde nieuwe plaats in de hitpa rade, hoewel nummer 21 een beetje bescheiden is. En dat dan allemaal met Sorry seems to be the hardest word. Ennio Morricone zakte met zijn Het gebeurde in het Westen van 25 naar 29. maar de gelijknamige LP, die nu ruim 100 weken staat genoteerd is LP van het jaar geworden en dat kan de stand „Alleen popgroepen kunnen het in één klap maken in Engeland en Ame rika. Maar een zangeres als ik moet er hard voor knokken om hier iets te bereiken. Het is goed voor je ziel. Je doet veel ervaring op. Je krijgt meer begrip voor de mensen om je heen. Je kan nu eenmaal niet teren op je roem die je in ongelooflijk klein stukje van de wereld misschien hebt vergaard. En bovendien: voor hoe lang hebt vergaard? De verering voor jezelf valt hier volkomen weg”. M. Fa. ïem, )-23. ider- ves- jens 020- t. en /AR- king, t.o. m2 las- 12. zijn, van 323) oei- rt of v. gen Het ziet er weer een beetje naar uit Na ruim 45 jaar bij de omroep te hebben gewerkt zal Herman Felderhof nu als hoofd van de afdeling Dienst Radioprogramma met pensioen gaan en afscheid nemen van het radiopu- bliek. Dit zal hij doen als gastpresen- tator van het programma „Met het oog op morgen” van donderdag 16 decem ber (Hilversum2 om 23.00 uur). Herman Felderhof zal zelf ook de muziek voor het programma uitzoeken. van de single eventueel nog beïnvloe den. Het opvallende Leonie van Arjan Bras bereikte in zijn derde week een 19e plaats. Een ander Nederlands pro- dukt, Bombay van de Golden Earring steeg 10 plaatsen en verblijft deze week op 18. In de hoogste regionen weinig verandering. Abba blijft 1 en Chicago bezet de tweede plaats. Opvallend is het succes van Queen dat met Somebody to love van 13 naar zes schoof. De sportredactie kon er deze week niet uitkomen, dat heb je als Feyenoord een Europacupwedstrijd speelt. Excuses dus, volgende week meer. ruimte hebben om een speciaal aan bod te accepteren. Als ik een tele foontje krijg om een tv-programma in Duitsland te maken, dan kan dat gebeuren omdat ik geen verplichtin gen heb. Wat ik nu in Engeland mee maak, werkt enorm relativerend. Je kan mooi op jezelf neerkijken, zo van: kind, wie en wat ben je nou wel? Ik wil geen slaaf van mijn eigen beroep worden”. Liesbeth List. Wie is dat? olete gen. Ville- mui- IDE- aat? s L, scr- die er voor zorgen dat Liesbeth komt -fen- acht Een van die bladen toont een grote foto van Liesbeth, die Aznavour ont moet in het Palladium, waar hij 13 november j.l. optrad, met in het voor programma Vicky Carr. Liesbeth zegt: „Ik heb dat programma gezien. Aznavour is in Engeland geweldig populair, natuurlijk mede door zijn Engelstalige songs. Vicky Carr trad voor de pauze op. Het was een ver schrikkelijke sof. Heel zielig eigen lijk, maar ze schijnt lichtelijk hyste risch te zijn. Op een gegeven moment barstte ze gewoon in huilen uit. Ze is ermee gestopt. Vreselijk. De mensen wisten niet wat hen overkwam. Maar na de pauze heeft Aznavour het pro gramma compleet gered. Storm achtige toejuichingen” oegonnen. Daar denk ik dan altijd maar aan. Een soort houvast”. In Parijs heb je die clubs ook. Daar zijn de Gréco’s en de Mouloudji’s Elton John gebouw toen maar schoon en er kon den twee gewonden worden genoteerd in het ziekenhuis. Charles Aznavour is volgens Lies beth en zij kan het weten want zij heeft als weinig anderen toegang tot hem een zeer gesloten mens. „Hij is erg eenvoudig, heeft veel humor en is zeer stipt. Hij zal geen minuut te laat op een afspraak verschijnen. Zodra hij weet dat de camera op hem gericht is, dan komt hij naar buiten. Je leert Aznavour eigenlijk alleen via zijn liederen kennen. En als chanson nier, dat weet je, is hij een enorme vakman”. „Ja hoor, hij is enthousiast als hij me ziet”, lacht Liesbeth, „als ik hem op straat zou tegenkomen, dan her kent hij me echt. Als hij ergens optreedt, mag ik ook langs de bewa kers heen. Hij moet inderdaad van die body-guards hebben, want anders zou hij bedolven worden onder zijn fans, die in drommen bij zijn kleed kamer of de uitgang staan. Na zijn optreden in Londen was dat ook onvoorstelbaar: honderden mensen probeerden een glimp van hem op te vangen. Dat irriteert hem niet: hij houdt er eerder rekening mee. Hij is een artiest, die weet dat hij bestaat bij de gratie van het publiek”. Het leven in „good old England” staat Liesbeth wel aan. „Ik heb veel contact met de mensen. Ze zijn heel vriendelijk en erg professioneel. Dat geldt ook voor de omroepmensen. Ze kennen me dan wel niet, maar ze voelen wel dat ik niet meer bibberend voor de camera’s sta. Dat ik wel weet in welke camera ik moet kijken en geen nieuwkomer ben. Och, en mijn Engelse taal. Ik heb mijn hbs’je, het gaat allemaal redelijk, al maak ik soms rare fouten. Tegen de moeder van mijn Britse manager, die naar Amsterdam zou gaan, zei ik bijvoor beeld: pas op dat u verkracht (raped) wordt, in plaats van beroofd (rob bed). Ik ben veel in Engeland geweest: zes jaar geleden zat ik al in een show van David Frost”. destijds gewoon naar Parijs gegaan, naar de Olympia, waar hij toen optrad. Hij kende mij enigszins door mijn Brel-opnamen, van Barclay. Ik heb toen met hem gediscussieerd en hem gevraagd of hij misschien iets voelde voor een duet met mij. Hij: waarom niet? Het was geweldig dat Del Newman de plaat produceerde. Hij heeft gearrangeerd, vooral viool partijen, voor Cat Stevens en Elton John, en ook de laatste plaat van Garfunkel. Onze plaat is in juni van dit jaar opgenomen en in oktober uitgekomen. In Nederland loopt hij uitstekend. Ik heb gehoord dat er al een 1500 zijn verkocht. Bob Rooyens heeft er een schitterend tv- programma van gemaakt, „dat waar schijnlijk begin januari wordt uitge zonden”. ant- en aar: :918 113. I Liesbeth is trots op de elpee. „Het is, na Liza Minelli, de eerste keer dat Aznavour met iemand samenzingt op een plaat. Ja, alle bekende stukken staan er op. „She”, en „You’ve got to learn”, „Who” en natuurlijk „Yester day when I was young”. Nee, ik vind niet dat ik met zo’n Aznavour-plaat misbruik maak van een wereldbe roemde naam. Het is nu eenmaal zo dat alle artiesten geholpen zijn door anderen, door groteren. Je begint klem. Kn daarbij heb je steun nodig van vermaarde collega’s”. Liesbeth neemt een flinke hap van haar Weense gebak. „Mmmmm, hééerlijk! Ik hou zo van eten! Maar ik word niet dikker. Je moet dan ook niet vergeten dat ik soms op één dag een televisie-, een kranteninterview en een optreden m de club heb. Ik beloof je: het gutst dan van je af!” „Deze maanden in Londen kosten veel geld, héél veel geld. In Nederland had ik nu op het podium of in de televisiestudio kunnen staan. Een Amsterdamse taxichauffeur zei laatst tegen me: waarom ben je niet vaker op het scherm? De mensen denken dat je beroemd bent als je veel op de tv komt. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat niet waar is. Alle schouwburgen waar ik vaak samen met Ramses Shaffy heb opgetreden, waren steeds tot de laatste plaats bezet. Tussen twee haakjes: van 14 januari tot en met 3 mei a.s. gaan Ramses en ik weer een tournee door Nederland maken. Liedjes, duetten, sketches”. Over haar promotietournee in Engeland zegt ze: „Wat zo opmerke lijk is, is dat iedereen wil weten waar om je het zo nodig in Engeland moet De Rollers hadden dus in Australië een rel. Bill Hailey had het in Londen al niet anders. Tijdens zijn optreden daar met zijn Cornets braken vechtpar tijen uit, waarna acht mensen werden gearresteerd. Volop leut daar na het gooien met bierblikjes. De politie schiep orde, maar toen Bill Hailey and his Cornets het nummer „Rock around the Clock” inzette begon de pret opnieuw. De politie veegde het „In de Empress Club heerst de sfeer van: kijk, hé, daar staat een zangeres. Die zingt wat deunen, in het Engels, in andere talen. Het lekkere en vooral zeer dure eten laat men er niet voor koud worden. Die mensen, heb ik mij laten vertellen, zijn ontzet tend rijk. Van een rijkdom, die wij in Nederland nauwelijks meer kennen. Het is er dan toch van gekomen, voor de zevende maal. De actrice Elizabeth Taylor is weer eens getrouwd. Ditmaal niet met de acteur Richard Burton, die maar liefst tweemaal met de 44-jarige Liz in de huwelijksboot stapte, maar met de Amerikaanse oud-minister van Marine John Warner Richard Burton zit overigens niet zonder vrouw, want onlangs trouwde hij met de ex-vrouw van autocoureur James Hunt, de man nequin Suzy Hunt. De 49-jarige War ner en Liz kregen van Richard overi gens wel „alle geluk” toegewenst. Hij belde eventjes op. Dat is nu anders. Begin oktober is zij opnieuw naar Engeland gekomen. Maar ditmaal volledig voorbereid. Zo heeft zij de beschikking over een per sonal manager, een agent en een bij press-officer: drie belangrijke heren, waar zij wezen moet. In radio- en televisiestudio’s, in de kolommen van veel gelezen dagbladen en omroeppe- riodieken, in een Empress Club en ten slotte vooral bij het Engelse publiek. Want het publiek moet weten wie Liesbeth List is en bovenal dat zij een langspeelplaat heeft gemaakt met niemand minder dan Charles Aznavour. Op die plaat ver tolken zij afzonderlijk bekende Aznavour-liederen en zingen zij één duet: „Don’t say a word”, dat ook als single verkrijgbaar is, voor de publi citeit vooral. Ze geeft toe dat ze er aan heeft moeten wennen om volledig van de grond af te beginnen. „Ik ben hier een volmaakt onbekende. De grammo foonplatenmaatschappijen doen niets voor je. Alles moet je eigenhan dig, met hulp van een paar gehuurde agenten, aanpakken. Het is bijvoor beeld ontzettend moeilijk om een televisie-uitzending te krijgen. Het komt er eigenlijk op neer dat er aan één stuk door met platen, je biogra eën en je foto’s geleurd moet worden. Ja, dat is een uiterst vreemde gewaar- woording, als je in Nederland, Duits land en Frankrijk geaccepteerd bent. Daar weten ze wie je bent, wat je kunt. Hier reageren ze als je je voor stelt met: o, Liesbeth List, ja juist u» anzf slui hen- sger izen 2 en. tot 4 •1 Behalve het engagement in de Empress Club heeft Liesbeth de afge lopen twee maanden interviews gehad in programma’s van plaatselij ke radio- en televisiestations. Ze is daarvoor onder meer in Plymouth, Bristol, Southampton en Birming ham geweest. „Ik moet eerlijk zeggen dat ze dat enorm grondig aanpakken. Zo’n interview, waartussendoor steeds muziek van mij wordt gedraaid, bereiden ze erg goed voor. proberen. Ik kan dat niet precies uit leggen. Maar ik bedoel dat ik het fascinerend vind om helemaal nieuw in een vreemde omgeving te begin nen. Ik heb er mijn carrière ook altijd op ingericht dat ik gelegenheid had om andere, nieuwe dingen er bij te doen. Daarom ben ik in Nederland ook iemand die niet 360 voorstellin- F* Sp maar eén stap verder

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 25