Ontwerp taalverdrag Foster revancheert zich met eigen visie Onverwacht en boeiend concert in Amsterdam Manuscripten van Byron en Shelley F---- Philly Jo Jones: nog voldoende souplesse Roodkapje ging in première Wainwright: meester van de satire ra Z l 4 Alphenaar f 439 op voortreffelijk geluid; f 1134 op absolute topklasse: o J1733T f1299 ïiÉb 1463? f3498 NAAR ECHT INTERNATIONAAL ORGAAN In oude bankkluis Vermeerprijs voor Rembrandt-ontdekker Weinig bezoekers op jazzconcert O I Yamaha- Sansui- Thorens- Shure OrtofonAR-B&W-Akai-Interaudio Bose-DualQuadTechnics-Lenco Salariseis van Concertgebouw-Orkest 19 7 6 17 MAANDAG 20 KUNST Meer voordeel-installaties oponzeHi-Fi-afdeling. - «t Lenco L 60 top- atis een Sansui iDmsdagwoensdag en donderdag koopavond van 7 tot 9 uur Sansui 331 tuner/versterker, 2x 15 Watt, FM/middengolf riem. (3 - DECEMBER - Interaudio 1000 Bose 901 Dual CS 601 Km v S? JOHN OOMKES JOHAN VAN KEMPEN draagkracht van zijn teksten. Humor werkt altijd illus trerend. onverslijtbare Byron is op 19 april 1824 gestorven in Griekenland, waar hij aan Griekse zijde vocht in de strijd tegen de Turken. De documenten zouden hebben toebe hoord aan Burons vriend Scroope Bend- more Davies, een classicus, die in 1820 uit Engeland moest vluchten om aan zijn schuldeisers te ontkomen. AMSTERDAM. De indrukken die Lawrence Foster bij zijn vorige concert met het Amsterdams Philharmonisch orkest had gewekt, zijn ook bij nadere beschouwing juist gebleken. Deze Ameri kaanse dirigent, die ook in Londen bij het Philharmonic Orchestra zijn werkterrein vindt, is wel degelijk een kunstenaar met een belangrijke eigen inbreng. De vakpers had Foster de vorige maal in het algemeen niet al te veel lof toege zwaaid. En inderdaad, in onze krant heeft het ook te lezen gestaan; het APhO speel de bij die gelegenheid allesbehalve per fect en de begeleiding van de op dat zelfde concert met allure soliërende hoboïst Han de Vries, was op zijn zachtst gezegd nogal minnetjes. Maar in Foster’s Schumann- vertolking van die avond kon je toch sterk het artistieke element ervaren. Ook al was het dan niet allemaal even beheerst: het kreeg wel de spanning om te kunnen Op de tweede rij van links naar rechts Hanna Surendonk, met haar acht jaar een van de jongste medewerkenden, daar- schrijver K. Schippers. Links producent Tom Burghard en Jacintha Hin die de organisatie van de film op zich nam. Het doet altijd wat triest aan om een groot artiest of musicus in zijn nadagen te zien opvoeren, wat hij ooit met brille ver richtte. De tragiek van Philly Jo Jones is dat hij weet dat hij minder is dan in de jaren vijftig toen hij onder meer deel uitmaakte van het Miles Davis Quintet. Niets is minder logisch dan dat hij is 52 jaar nu maar de moeilijkheid zit ’m in het kunnen accepteren van die realiteit. Ik betwijfel of Jones er aan wil. Hij verbergt zijn verminderde kunnen knap achter show, inzet en een komische fagade zoals in zijn van creativiteit getuigende solo tijdens zijn derde en laatste set. Echt imponeren doet hij niet, daarvoor ver toont zijn spel te weinig structuur, maar zijn geinige mimiek vergoedt tenminste iets. Jones is in de herfst van zijn loop baan weinig kans op een nazomer maar ook het najaar wil wel eens door zijn kleurenpracht bloeien. Met de eenheid van de Nederlandse taal en het Nederlandse taalgebied als uit gangspunt, zal naar het oordeel van de werkgroep de integratie van Nederland en Vlaanderen op alle terreinen waar de taal gebruikt wordt voor cultureel en maatschappelijk verkeer dienen te wor den bevorderd. 2 x 44 Watt tuner/versterker met de laatste ontwikkelingen op elektronisch gebied; adviesprijs f 1459 Momenteel kennen Nederland en België de algemene conferentie der Nederlandse letteren als enige instituut dat aan beide regeringen advies uitbrengt op het gebied van taal en letteren. „Het lijkt weinig zinvol”, aldus de werkgroep, „raad en conferentie onafhankelijk naast elkaar te laten voortbestaan”.. De werkgroep vindt de beste oplossing dat de raad ieder jaar een algemene conferentie der Nederland se letteren organiseert als een uitgebreide manifestatie van de activiteiten van de raad en van zijn commissies op het terrein van de letteren. De commissies krijgen als taak de deelgebieden letteren, toneel uit geverij en boekhandel, bibliotheekwezen, radio en televisie, overeenkomstig de sec ties in de algemene conferentie. „Zo kan een goede traditie op de meest doelmatige wijze voortgezet worden”. Omdat de sluiting van een taaluniever drag volgens de werkgroep een „tijdro vende procedure” is, adviseert deze om alvast een voorlopige raad voor de Neder landse taal en letteren in te stellen, „opdat deze spoedig kan beginnen te werken”. De manuscripten, literaire deskundi gen spreken al van de „vondst van eeuw” hebben en geschatte waarde van 500.000 pond (880.000 dollar). Hi-Fi platenspeler met Ortofon VMS 20E element; adviesprijs f777 6 LONDEN (AP).— De Londense Times meldt vandaag dat in een oude koffer in de kluizen van een Londense bank een schat aan 19de eeuwse literaire manus cripten is gevonden, waaronder het origi nele manuscript van een deel van Lord Byrons „Childe Harold’s Pilgrimage” en gedichten van Percy Byssche Shelley. gebied van taal en letteren in de ruimste zin; Aanbevelingen doen voor de samenwer king en coördinatie van instellingen op het gebied van de Nederlandse taal en letteren. KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 sn 1. Over de financiering van de raad heeft de werkgroep voorgesteld dat de jaarlijk se subsidies van de Nederlandse en Belgi sche regering zich verhouden als twee tot een. De werkgroep heeft voorgesteld een comité in te stellen, in beginsel de minis ters van Onderwijs, Cultuur en Weten schapsbeoefening van beide landen. Ten tweede wil de werkgroep een interparle mentaire commissie ingesteld zien. De leden daarvan worden gekozen uit en door de cultuurraad voor de Nederlandse cultuurgemeenschap in België en door de staten-generaal in Nederland. „Men kan dit zien als een voortzetting van de geza menlijke commissie, die de cultuurraad en de staten-generaal al in 1975 in het leven hebben geroepen” Ten derde adviseert de werkgroep tot de oprichting van een raad voor de Neder landse taal en letteren, een instelling met rechtspersoonlijkheid op grond van een verdrag. Deze raad moet drie taken krijgen: DEN HAAG (ANP). de Belgisch- Nederlandse werkgroep die zich bezig houdt met de Nederlandse taal- en letter kunde, heeft een ontwerptekst opgesteld voor een taalunieverdrag tussen Vlaan deren en Nederland. Het verdrag zou moeten leiden tot de instelling van een raad voor de Nederlandse taal en lette ren, een comité van ministers en een interparlementaire commissie. Het rap port is maandagmiddag gepubliceerd. HAARLEM Uiteindelijk ontbreekt trompettist Benny Bailey. Ziekte kluis tert hem in München. Zaterdagavond bleek in de Haarlemse Jazz Club dienten gevolge het Philly Jo Jones Quintet gere duceerd te zijn tot een kwartet. Wie ech ter meent dat het publiek slechts vijf tig belangstellenden voor dit Cat Jazz concert! terecht verstek liet gaan, heeft ongelijk. Philly Jo is nog immer een attractie, al was het maar omdat de oude maestro bij vlagen toont inderdaad een hele grote drummer geweest te zijn en bovendien nog over voldoende souplesse beschikt om de avond interessant te maken. Twee songs als voorbeeld van het bovenstaande. Plane too is een gehaaid niemandalletje, waarin uit de doeken wordt gedaan hoe iemand het vliegen ervaart. Direkt op je zelf toepasbaar The Man who couldn’t cry heeft een verbijsterend gegeven de noofdpersoon wordt door zijn omgeving zo gekoeieneerd dat hij geen emotie meer vertoont Tenslotte overlijdt hij en vindt in de hemel zowel een veilig heenkomen als een middel om zich te wreken Aangrijpend Op den duur zit je je haast te schamen als je moet lachen om Loudons mimiek tijdens liedjes over zelf moord. geweld, alcoholisme of het christendom. Het raakt je en je bent weerloos. Tijdens de toegift stampt Wainwright in zijn enthousiasme zo waar een gat in het podium; symbolisch vooi de manier waarop hij toeslaat. JOHN OOMKES De werkgroep heeft nu geadviseerd dat er „eindelijk eens een echt internationaal orgaan komt en niet de zoveelste advise rende instelling in beide landen afzonder lijk”. De manuscripten hebben blijkbaar 150 jaar lang in de leren koffer gelegen in de kluis van Barclay’s bank aan de Pall Mall, aldus de Times. Advies uitbrengen aan het comité van ministers of anderen; Een concept-beleid ontwerpen op het (ADVERTENTIE Bij een verbouwing werd de oude kluis geopend en de koffer gevonden. Behalve de genoemde manuscripten werden gevonden: een vroege versie van Shelley’s „Hymn to intellectual Beauty”, een vroege versie van zijn „Mont Blanc”, een aantal wellicht nooit gepubliceerde verzen van Shelley, brieven van Byron, diens halfzus ter Augusta Leigh, Thomas More en ande ren uit de kring rond Byron. De werkgroep werd 18 december vorig jaar in Brussel geïnstalleerd door mevrouw R. de Backer-Van Ocken, Bel gisch minister van Nederlandse cultuur en Vlaamse aangelegenheden. Zij wees er toen op dat „voor het eerst in de geschie denis van het cultureel verdrag in een officiële regeringscommissie Nederlands talige Belgen en Nederlanders alleen rond de tafel zitten, dat wil zeggen zonder hun Frnastalige partners”. (Van onze kunstredactie) UTRECHT. De Johannes Vermeer prijs zal dit jaar worden uitgereikt aan drs. H. L. M. Defoer, conservator van het Rijksmuseum en het Catharijneconvent in Utrecht voor zijn ontdekking van een vroeg schilderij van Rembrandt, het uit 1626 daterende werk „Doop van de kamerling”. Defoer krijgt de prijs omdat hij, aldus de Vermeerstichting, als niet- Rembrandtspecialist blijk heeft gegeven van een uitzonderlijk scheppend inzicht dat een stimulans kan vormen voor ieder een die zich verdiept in de Nederlandse beeldende kunst. het enige merk I luidspreker dat rekening houdt met de kamer- akoestiek s rustig kleuren- ;t u pas. Een groot aantal bewoners van de Regen- I tesselaan in Haarlem was gistermorgen naar het Lido-theater gekomen om daar aanwezig te zijn bij de première van de verfilmde versie van het bekende sprook je van Roodkapje. De bewoners van deze straat konden naar hun eigen „acteer”- prestaties kijken, hetgeen voor de nodige komische momenten zorgde. Zoals bekend heeft de oud-Haarlemse cineast Kees Hin hun medewerking gekregen bij de opnamen; elke bewoner werd gevraagd een of meer zinnetjes van ten hoogste 15 woorden voor de camera uit te spreken. De zaalfoto toont de filmploeg op de eerste rij. Uiterst rechts cineast Kees Hins met naast hem zijn compagnon, de boeien. Daarom, ondanks alles, voelde je dat Foster een artiest was die zeker wel wat had over te dragen. De bevestiging ervan kwam zaterdag avond. Mahler’s Vijfde Symfonie kreeg een lading van jewelste en de instrumen tale kwaliteit was (ondanks de hogere moeilijkheidsgraad) ditmaal bovendien aanzienlijk bevredigender. In het eerste deel met zijn dodenmars-karakter en de herinnering aan de Kindertotenlieder, en ook in de daarop volgende gepassioneer de aanklacht tegen het noodlot, werden onder het plastisch modellerend gebaar van deze 35-jarige dirigent wonderen van expressie verricht. Na het levensluchtige Scherzo en het uitsluitend voor strijkers en harp gedachte Adagietto een ver fijnd stuk stemmingsmuziek zonder meer, dat als een intiem intermezzo klonk werd door Foster en het APhO de finale op krachtige en soms zelfs enigszins ruwe wijze in klank geboetseerd. Mahler is in het slotgedeelte, met zijn groots opgezette triple-fuga niet de spontane romanticus als in het begin van deze symfonie. Maar het technisch vernuft, dat hier de boven toon voert, werd dusdanig belicht, dat zowel de compositie als de gedreven uit voering bewondering oogstten. Voor de pauze was Aldo Ciccolini, met klaterend-heldere „fingerfertigkeit”, de solist geweest in het Vijfde Pianoconcert van Saint-Saëns. Het eerste deel verrast altijd door werkelijk interessante inven ties, die echter wel even snel vervluchti gen als dat zij opdoemen. Het exotisch geluid in het Andante en de typisch Moors-Arabische effecten in melodie, rit me en orkestraal slagwerk hebben dit concert de bijnaam van het „Egyptische” bezorgd. Hoewel Saint-Saëns op een geraffineer de manier de zogenaamde natuur- of boventonen op de piano heeft nagebootst, blijkt de componist in deze doorzichtige partituur hier, en evenzo in de finale, in de eerste plaats de levendige pianistische en orkestrale charmeur te zijn, die zich om de inhoud van het werk niet al te zeer bekommert. Zowel Ciccolini in diens glansrijke solo partij als het onder Foster’s leiding met Franse esprit musicerende APhO deden Saint-Saëns nergens tekort. Dit kwintet is vanaf eind november bij een. Naast Bailey zijn afwezigheid valt te betreuren maken er verder bassist Wilbur Little, rietblazer Charles Owen en Cees Slinger deel van uit. De laatste speel de zaterdagavond niet zoals gebruikelijk op piano of vleugel, maar noodgedwon gen op fender rhodes. Van de nood wordt een deugd gemaakt, want Slinger kwijt zich op voorbeeldige wijze van zijn job. Het kwartet maakt trouwens een goed ingespeelde indruk; de timing in de over- gangen is vlekkeloos, zoals onder meer tijdens de herkenningstune (Golson’s Kil ler Joe) opvalt. Wilbur Little speelt consciëntieus, drijft niet zozeer als Jones op zijn routine, hoe wel hij natuurlijk ook wel wat meege maakt heeft. Charles Bowen is nog geen uitmuntend saxofonist, maar zijn geluid is prachtig van kleur en zijn soli vertonen gevoel voor melodie. Gretchen, van zijn hand, is daar een voorbeeld van. Slinger zorgt dan bovendien voor een fraaie omlijsting. Naast materiaal van Bailey, Cedar Walton krijgt verder een vertolking van Ritchie Cole’s D.C. Farewell de han den op elkaar, dankzij mooi sopraanwerk van Bowen. Diens Jim’s Jewel (levendige percussie), Yesterdays, Thad Jones’ Mean what you say en de ballad Soul Eyes worden behoorlijk behandeld, al blijft de vraag naar wat Bailey’s inbreng zou zijn geweest. Het Philly Jo Jones Quintet vormt als geheel een redelijk eigentijds musicerend ensemble, dat na deze eerste Europese tournee in Amerika de vleugels verder zal proberen uit te slaan. De manuscripten zijn inmiddels overge- dragen aan de British Library. AMSTERDAM Vrijdagnacht deed zich onverwacht en dan nog voor een beperkt aantal mensen de 320 beschikbare plaatsen gingen in een mum van tijd van de hand een unieke gelegenheid voor om een optreden van Loudon Wainwright Hl te kunnen meemaken. Wain wright etaleert al een jaar of zes een ongelooflijk taalge voel gekoppeld aan een bijtend sarcasme dat hem bestempeld tot een van de grootste hedendaagse Ameri kaanse liedjesschrijvers. Zijn voordracht voegt evenwel nog een dimensie aan zijn boodschap toe. Geen wonder dat de zaal in het Shaffy-theater afgeladen was. Voor iemand die niet zo bekend is met Wainwright lijkt me het bijwonen van een van diens optredens wel de beste, maar tevens de vermoeiendste wijze van kennis making want hij vergt wel wat van zijn publiek Zijn optreden valt met niets te vergelijken ’t Is een erg gewoon mannetje dat het plankier opschuifelt Een slob- Zijn aanpak is dus anders. Verschillend in ieder geval van de strijdbaarheid van de protestzangers of de geëmo tioneerdheid van de folk van de jaren zestig, hoewel hij daardoor wel beïnvloed werd (Newport) Loudon Wain wrights truc is satire. Zijn liedjes ademen öf een bepaal de zienswijze op het maatschappelijk gebeuren uit óf ze schetsen een persoonlijke situatie zodanig dat iedereen die op zich van toepassing acht. Zijn komische satire werkt gunstig op zowel Loudon zelf als zijn publiek Enerzijds helpt het hem afstand te nemen, anaerzijds maakt de satire de toehoorder ontvankelijk voor de Hij zou de koffer hebben achtergelaten bij zijn bankiers, Morland, Ransom and Co., een van 20 particuliere banken die aan het einde van de 19de eeuw een fusie aangingen en de Barclay’s Bank vormden. AMSTERDAM (ANP). Het bestuur van het Concertgebouworkest heeft een protesttelegram gezonden naar de minis ter Van Doorn van CRM naar aanleiding van wat het noemt een tweede eigen machtige salarisverhoging door het gemeentebestuur van Rotterdam toege kend aan de leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Voor de leden van het Concertgebouworkest verlangt het bestuur onmiddellijke salarisverho ging van tenminste tien procent, aldus het telegram. „De eerste Rotterdamse verhoging was reeds in strijd met de regelingen en tegen uw uitdrukkelijke wil”, aldus het bestuur van het Concertgebouworkest verder in zijn telegram aan minister Van Doorn, dat vervolgens luidt: „De tweede salarisver hoging betekent minachting voor uw pas verschenen nota orkestenbestel. De thans voor het Concertgebouworkest vereiste salarisverhoging achten wij minimaal noodzakelijk voor het op peil houden van het personeelsbestand met de hoogst mogelijk gekwalificeerde musici. Wij dringen aan op omgaand positief ant woord om de onrust in het orkest weg te nemen”. de wereldberoemde Direct/Reflecting - luidsprekerboxen; adviesprijs per set f2396 naast de heer Nol Schneiders en de oud ste deelnemers, het echtpaar Pregel. De heer Pregel spreekt in de film de eerste zinnetjes uit, zijn vrouw de laatste. Voor Hin waren er na afloop bloemen die hem werden overhandigd door de jonge Hanna Surendonk. berige broek, blauwe gympies, een slordig overhemd, baard en half lang krullend haar Hij parodieert vrijwel doorlopend, speelt erbarmelijk gitaar, heeft een tamelijk hoge en monotone stem en doet geen enkele moeite zijn zwakheden te verbergen. Het aparte van Wainwright zit in ?ijn knappe verbinding van tekst en voordracht. fly platenspeler van U Zwitserse precisie 4* v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 17