Particulieren verzorgen boeiende expositie in Delftse Prinsenhof I Picasso’s erven bewust poëtisch-decadent Pol Mara ARAGNE gaan loten om nalatenschap Philips batterijen die gaan lang mee. I l y I DIT IS JEWERELD I S' Dirigent Barshai mag naar Israël Kadotips BB PHILIPS Buitenlands toneel in Arnhem OPHEFFINGS UITVERKOOP m. toestemming K.v.K. Prijs schrijfster voor Humanitas Ft I PHILIPS i s 2. W' 15 DINSDAG 2 1 DECEMBER 19 7 6 KUNST 14 F 109,- 1 98,- F WW JUWELIER houdt er mee op!! 98,- 175,- o i DELFT. De tentoonstelling van Griekse, Russische en Byzantijn se ikonen uit de 14e tot en met de 18e eeuw in het Prinsenhof in Delft komt op een tijdstip dat de belangstelling voor de ikoon in het algemeen sterk aan het toenemen is. Met die interesse is het eigenlijk een wat vreemde zaak, want de Nederlandse musea hebben in het verleden nooit veel aan dit onderwerp gedaan. De expositie in Delft is er dan ook een die georganiseerd is door twee particulieren, de Nederlander Michel van Rijn die als handelaar in ikonen over uitstekende relaties kan beschikken en Edouard Dergazarian uit Londen. NANCY EEKHOF-STORK: SPECTRUM KAASATLAS (HET SPECTRUM 85,00) KORTINGEN VAN 25 tot 50% HORLOGES - GOUDEN en ZILVEREN SIERADEN enz. heavy duty| i! 'F'"" ^7/11 (ADVERTENTIE) unieke verzameling gestimuleerd c i (ADVERTENTIE) Picasso overleed in april ’73 op 91-jarige CEES STRAUS' O ’j (ADVERTENTIE) f *31 bijkans niet meer mogelijk om een goede 16e of 15e eeuwse ikoon te verwerven. De samenstellers zijn in hun opzet uitge gaan van de belangrijkste onderwerper in de ikoonkunst: de Christusfiguur, de Moe der Gods, de feesten en de heiligen. De laatste categorie is veruit de grootste en bevat uiteraard veel aandacht voor de Heilige Nicolaas, de meest gesacreerde heilige in de Oost-Europese kerk. Zijn herkomst gaat terug op de waar schijnlijke verwerving van twee heiligen, namelijk de bisschop van Myra, de Spaan se weldoener uit de vierde eeuw na Chris tus die ook als de oorsprong mag gelden voor het aan hem gewijde feest in de West- Europese landen en de archimandriet van Sion, eveneens Nicolaas geheten die in de zesde eeuw heeft geleefd. De populariteit van de H. Nicolaas moet enorm zijn geweest. In de Russische stad Novgorod bijvoorbeeld, waar een belang rijke ikonenschool tot ontwikkeling zou komen, was praktisch elke kerk naar hem genoemd, of, zoals men het placht te zeg gen „het getal der kerken en kapellen aan hem gewijd was even groot als het aantal dagen in een jaar”. Van toen af werd alles dat niet strikt essentieel was weggelaten en werd tevens, met uitsluiting van het ruimtelijke per spectief, de vergeestelijkte idee bena drukt. De ikoon werd de incarnatie van Christus op aarde, de hemel werd een stukje dichterbij de wereld gebracht of zo men wil de ikoon (of in dit verband de ikonostatis) gezien als de poort tot de hemel. Wat hierna is ontstaan, kan soms een vrijer karakter hebben, onderhevig aan de cultuur waarbinnen de ikonen tot stand kwamen, het meest pure karakter vinden we juist in de heel vroege mid deleeuwen. De invloed van de Byzantijnse school is echter zo groot geweest dat ze eeuwen lang heeft nagewerkt, in Italië waar een interessante verweving plaats had met de renaissancistische opvattingen, in Grie kenland dat ook onder invloed van Italië stond en de Balkan. De Russische ikonen laten zelfs tot in de 19e eeuw nog Byzan tijnse trekken zien. Wie in Delft de scholen alleen al op hun verschillende kleurgebruiken onderzoekt, kan tot verrassende resultaten komen. Zo Het is jammer dat waar de expositie een pleidooi mag zijn voor de ikoonkunst, de Kleindochter Marina bleef het langst en hardnekkigs! dwarsliggen. Zij had haar aanspraken nog eens willen onderstrepen met een kort geding dat morgen voor de rechter zou hebben gediend. Marina, zo werd in Nice vernomen, heeft zich uitein delijk echter toch verzoend met het denk beeld van een onderlinge „loterij” en haar klacht bij de rechter ingetrokken, zodat de erfeniskwestie nu definitief kan wor den afgewikkeld. Een groot doek in olieverf en oliekrijt van Pol Mara. uitsluitend pasteltinten, opgebracht vaak in een combinatie van oliekrijt en olieverf op een gekorrelde laag, waar door een soort rastereffect ontstaat. Soms wordt op zijde gewerkt of op zilvertintig gemetalliseerd doek. Dat alles versterkt het modieuze effect, bij hem dus geen toevallige zwakte of trendmatige instelling, maar met opzet bewust toegepast. Als je het zo wilt zien is deze kunst op een eigentijdse manier poëtisch-decadent, maar toch getui gend van een sterk bewuste persoonlij ke instelling. F 45,- F 70,- i t NICE (Reuter). De zes erfgenamen van Pablo Picasso, die een jaar lang via hun advocaten met elkaar in de clinch hebben gelegen, laten het lot beslissen over ieders aandeel in de nalatenschap. Dit is maandag vernomen uit juridische kringen in Nice. I O O o9 POL MARA, een grote schilders- naam. Waarom? Vermoedelijk om zijn onderkoelde lyriek, die pas wat later bij je doordringt als er een aantal van de werken is bewonderd, die nu (t.e.m. 9 januari a.s.) in Galerie Kamp, Rokin 154 in Amsterdam mooi hangen te zijn. Jawel, gewoon heel mooi, al lijkt dat een uitdaging in deze „genadeloze” tijd. Dat bewijst al, dat de Belgische schilder Pol Mara, deze maand 56 jaar geworden, zichzelf is op het gevaar af ervan te worden beschuldigd niet geëngageerd te zijn. Dat zal dan ook wel niet, maar zijn werk komt daar tenminste rond, voor uit. Hij heeft na zijn academietijd in Ant werpen irreëel geschilderd, laten we zeggen: onderworpen aan de droom. Later volgden wat hij zelf noemde „lyrische abstracties” en een verblijf in de Verenigde Staten bracht kennelijk pop-art invloeden aan, te constateren aan repro’s van vroeger werk. En dat alles indertijd al opvallend goed, want hij heeft een ongekend aantal exposi- samenstellers van de catalogus kansen hebben laten liggen met betrekking tot het geven van ikonologische (in de zin van verklaringen van het onderwerp) uitleg. De meeste afbeeldingen (waarvan een flink gedeelte in kleur) moeten het slechts doen met een beperkt aantal regels, een rechtstreeks gevolg van het feit dat hier geen museumteam aan het werk is geweest. De meeste bezoekers zullen niet genoeg hebben aan de schaarse opmer kingen die gemaakt worden over bijvoor beeld die panelen die een episch karakter hebben, waar sprake is van een heiligenle ven. Hopelijk zal het de geïnteresseerde nopen zich verder op dit terrein te geven. (Tot en met 15 januari, alleen gesloten op Nieuwjaarsdag). Hernieuwde interesse ikonen door Picasso’s erfgenamen vochten elkaar aanspraken aan, zowel individueel als col lectief, in een reeks procedures die echter tenslotte op een na in der minne werden geschikt. ULRICH KLEVER: GRILL BARBECUEBOEK (VAN DISHOECK 14,90) AMSTERDAM (ANP) Inez van Dul- lemen heeft de bijzondere Jan Campert- prijs, die zij ontving voor haar boek „Vroeger is dood", geschonken aan Humanitas. Dit heeft Humanitas maan dag meegedeeld. Het geld zal gebruikt worden voor het werk van de „jong oud trust”. Deze heeft tot taak de deelname van de oudere mens in de samenleving te propageren en te helpen realiseren. „Een doel dat de schrijfster sympathiek vindt, ook in ver band met wat ze in haar boek schrijft over de dood van haar ouder”, aldus de verkla ring van Humanitas. Zij brachten onder meer gedeelten van de Tolentino-collectie bijeen, die van het Elisabeth Seton College en de Bradley- collectie. Als niet-commerciële tentoon stelling met maar liefst 86 catalogusnum mers is ze een van de eerste van een dergelijke om vang. Wat elders tot stand wordt gebracht (Echteld, Den Bosch) heeft in de meeste gevallen een commerci eel karakter, al wil dat niet zeggen dat het bepalend voor de kwaliteit is. Wat dat betreft is de belangstelling in het buitenland veel eerder ontstaan en ik denk dan in het bijzonder aan de stimule rende krachten die er zijn uitgegaan van het zeer imposante ikonenmuseum in Recklinghausen in Duitsland. De tentoon stelling in Delft, die van de meeste scholen uitstekende voorbeelden geeft en door haar thematische opzet en de vaak indrukwekkende kwaliteit blijk geeft van een consentieuze aanpak, zal voor de aan komende verzamelaar waarschijnlijk wel de indruk wekken van een droomcollec- tie. In ieder geval kan ze maatgevend worden. Een van de kenmerken van de ikonen is dat ze vaak anoniem werden gemaakt. Dit paneel bijvoorbeeld, daterend uit de 15e eeuw, kwam tot stand in een der kloosters op de berg Atos. Het stelt, in Byzantijnse stijl geschilderd, de Moeder Gods Hodigi- tria voor. De Hodigitria behoort met Nikopoia en Blachemiotissa tot de drie voornaamste typen der Byzantijnse madonna’s. Ze werd vereerd in de Hode- gonkerk in Constantinopel. De Hodigi tria, hetgeen Geleidster op de weg bete kent, staat model voor alle latere madonna-afbeeldingen. De over de hele wereld bekende en in Rome bewaarde Onze Lieve vrouwe van Altijddurende bijstand is een Byzantijnse madonna van het hierbij afgebeelde type. treffen de Macedonische panelen door het ingenieuze contrast dat goud tegenover rood geplaatst kan oproepen. Rood, oker, groen en blauw in heel lichte, bijna transparante tinten overwegen weer bij de school van Novgorod, die ook al opvalt door de bijna niet gebonden en toch zeer monumentale figuurschilderingen. De fresco-achtige roden vinden we terug in de Ionische ikonen, afkomstig uit een school die onder invloed van de renaissan ce stond. De in Delft aanwezige „Moeder Gods op troon” laat de karakteristieke schaduwwerking uit die tijd zien. De plooival bijvoorbeeld wordt met duidelij ke, zwarte lijnen aangegeven en geeft zodoende een dynamische indruk. ties in de hele wereld gehad, ook in ons land een aantal. Daarnaast een groot aantal prijstoekenningen Eerlijk gezegd vermoedelijk ook wel, omdat zijn werk zonder altijd groots te zijn, voor alles zeer aangenaam overkomt. En als er van iets nimmer kwaad kan worden gezegd en de estetica altijd vooropstaat, volgen de eerbewijzen vanzelf. Het lijkt mij namelijk een onmogelijke zaak dat Pol Mara iemand zou kunnen ergeren, ook leden van juries en tentoonstellingscommissies niet. De twee meest opvallende elementen in het werk zijn het samengaan van zeer elegant vrouwelijk naakt en min of meer abstracte, althans rechtlijnige fragmenten die, naar eigen zeggen, het mannelijke vertegenwoordigen. Die fragmenten kunnen zijn ontleend aan de werkelijkheid, delen van een inte rieur’ bijvoorbeeld, ook zijn het soms abstracte „toevoegsels”, zo maar vlak ken en lijnen als omlijsting van het naakt. In een enkel geval zie je die elementen in een serie werken als het ware over het naakt heen schuiven, een ook wel door anderen toegepast effect. Nieuw is het dus niet, bij Mara zelf vermoedelijk de nawerking van de pop-art. Zijn naakten zijn bijna altijd uiterst fraai. Het zijn mannequins van goede huize of meisjes die dat willen worden, slank, gladjes, zorgvuldig opgemaakt, elk moedervlekje een poedervlekje Er wordt wel eens geschreven over de erotiek in het werk van Pol Mara maar het lijkt mi) grotendeels een soort omgekeerd evenredig etaleren' „De voorwerpen mogen niet worden aange raakt’ De vrouwen vervullen bij hem door van hun ronde lijnen ten opzichte van de abstracte manneliike vlakken een »HIUH ROOD NORMALDU’* GOUD HEAWDUTY ZWART DOUBifO" Wat bij een gevarieerde tentoonstelling als deze opvalt is het grote onderscheid in technieken en expressievormen. Ikonen hebben vanwege streng opgelegde wetten een sterk statisch karakter. Hoewel ze waarschijnlijk wortelen in de enkausti- sche techniek van de Egyptenaren (twee de tot en met vijfde eeuw) die daarmee een uitbeelding gaven van hun heilige figuren, kwamen de meest strenge vor men tot stand onder keizerin Theodora in 843 De boedel van de overleden kunstenaar wordt officieus getaxeerd op vijf miljard francs. Behalve uit huizen, grond en investeringen bestaat de nalatenschap ook uit een groot aantal werken van Picasso die op zich al een waarde van 1,2 miljard francs (ongeveer 600 miljoen gul- 1 den) vertegenwoordigen. j Picasso overleed in april ’73 op 91-jarige I leeftijd. Het duurde drie jaar voor de taxateurs klaar waren met een raming van de erfenis. Een rijk geïllustreerd naslag werk, dat de interessante kaassoorten van alle kaas- landen ter wereld beschrijft: waar komen ze vandaan, hoe worden ze gemaakt. hoe% kunnen ze het best genoten worden Men kan eigenlijk stellen dat de belang stelling voor de ikonen, althans voor dege ne die zou willen verzamelen, op een te laat moment komt. Natuurlijk is er nog een behoorlijk aanbod van ikonen van goede kwaliteit uit de vorige eeuw, maar in deze periode is de ikoonkunst groten deels over haar top heen. Wil men werke lijk goede panelen, dan moet men steeds verder in de historie. Hier geldt vooral: hoe ouder hoe mooier, maar ook hoe duurder. En zoals het praktisch onmoge lijk is geworden dat een schilderijenverza melaar vandaag nog aan een Rembrandt of een De Hoogh kan geraken, zo is het ARNHEM (ANP). In de maand janu ari zullen in de schouwburg van Arnhem twee bijzondere voorstellingen worden gegeven. Van beide is het de eerste voor stelling in Nederland. Dinsdag 4 januari zal „Teater Arena” uit Gent (België) komen met het muzikaal spectakel „Sun Man”, een pop-opera- achtig gebeuren van Roger Haines en Paul Bentley, naar het toneelstuk „De koopman van Venetië” van William Shakespeare. Deze eerste voorstelling in Nederland is georganiseerd binnen het Belgisch-Nederlands cultureel akkoord. In het voorjaar van 1977 zal deze produk- tie in de originele versie in Londen in première gaan Donderdag 13 januari komt het „West- falisches Landestheater” met „Die verlo rene Ehre der Katharina Blum” naar Arn hem, een toneelbewerking naar het boek van Heinrich Böll Hoewel er dus sprake is van een thema tische opzet, bestaat deze in feite alleen op papier, want de volgorde op de expositie laat eerder een vrij willekeurig beeld zien en wie de thema’s in hun onderling ver band wil bekijken moet heel wat extra meters lopen. Het tijdens de tentoonstel ling ter hand nemen van de catalogus verdient zeker aanbeveling. (Van onze kunstredactie) MOSKOU De 52-jarige Russische dirigent Rudolf Barshai, oprichter van het bekende Moskouse Kamerorkest en een der bekendste dirigenten in zijn land, heeft van de Sovjet-autoriteiten toestem ming gekregen naar Israël te emigreren. RIEN POORTVLIET/- HANS BOUMA: Hij was Een van Ons (UNIE BOEK 49,50) Een van de meest gelief de boeken van Rien Poortvliet in een voorde lige, onverkorte heruitga ve. Met tekst van Hans Bouma. PROFITEER en koop NU reeds UW GESCHENKEN voor de a.s. feest dagen Als u wel eens voor onze etalage heeft gestaan en u dacht „Oh, wat mooi maar wel wat duur!” dan heeft u nu de kans om tegen ZEER LAGE PRIJZEN te kopen. Spekstraat 3 - Haarlem Tel. 327950 Achter de Vleeshal Twee dubbelzijdige deuren uit de Kretenzer- Venetiaanse school laten Johannes de Doper en de H. Nicolaas zien en aan de andere zijde de Maria-visitatie. Ze werden in de tweede helft van de 15e eeuw gemaakt en geven een prach tig voorbeeld van de manier van schilde ren in de post- Byzantijnse periode. duidelijk decoratieve functie. En als die vrouwen dan toch zeer aantrekke lijk zijn is het om een half-brutale blik of juist het langs je heen staren alsof hun blik alleen voor een toiletspiegel is bedoeld. Het is alles natuurlijk heel geposeerd, maar dat poseren is bij Pol Mara knap uitgebuit, een soort han delsmerk: even verleidelijk als ingeto gen en veel te indirect voor bijvoor beeld de STER-reclame. Die indirectheid van het totaalbeeld, dat zich nergens opdringt en toch echt wel helemaal aanwezig wil zijn, wordt ook veroorzaakt door het toepassen van veel wit, „lege” vlakken en voor alles het zeer milde kleurgebruik, bijna (ADVERTENTIE) kring van uw ^enneT%,’'? boekhandelaar... )o O Een boek voor de fijnproever Met vele algemene tips en boordevol recepten. I p'ssm -*

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15