Rijk wil eerst-verantwoordelijke woorden voor ontwikkelingstoneel Kerstmis?Geef ’n mooi cadeau, Agfa Pocket Toots maskeert zijn ware karakter niet id ter Agfa Pocket,de rits, rats... klikcamera.^^^ (f Blijspelprijs voor Vlaamse actrice Het alarm nummer van Nederland: 020-159715 II. i.i ii.iJiifttël] II II Geen extra middelen Risico's MMk I WOENSDAG 2 2 DECEMBER KUNST 19 7 6 er I STIL isen di< an weW Geef op de beste momenten het beste cadeau, de Agfa Pocket. Een makkelijke camera Rits. rats., klik HET KERSTFEEST NADERT met rasse schreden. Een ieder viert dat zo op zijn eigen manier. De een doet het in alle rust en mogelijk dat het feestelijke klokgelui haar of hem ter kerke roept, anderen daarentegen maken het tot een eet- en uitgaansfestijn. Deze Zs alarma 33 koploper in veiligheid sedert 1933 Propellerstraat 1-6, Amsterdam-west specialist in inbraak-en brandbeveiligings- apparatunr en communicatie - systemen •585^.., Umuiden laatste groep zal zich dan van zelfsprekend meer om het uiterlijk bekommeren. Mijn taak derhalve om hen nog wat „feestelijk” nieuws te presen teren. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het Nederlandse toneel wordt vanaf 1979 geheel anders gesubsidieerd dan thans het geval is. Het rijk gaat dan van de gezelschappen, die repertoire- en ontwikkelingstoneel brengen, alle personeelskosten, bedrijfslasten (huisvesting e.d.)plus een deel van de produktiekosten voor zijn rekening nemen. Daarnaast eist het rijk een zekere verantwoordelijkheid op voor één toonaangevend jeugdtoneel- ensemble, het Amsterdams Volkstoneel en de Friestalige toneelgroep Tryater. en hij maakt prachtige Foto sen dia 's. Er kan gewoon mets Fout gaan Agfa Pot kot da s toch een goed t f ji v.l - Nieuwe verdeelsleutel toneelsubsidie g ca. st het ijzen oten recht liaan (ADVERTENTIE) ,1 Style kostuum van Roulette-look (ADVERTENTIE) ■'W öndtti redacti*’v.in Bij het open aanbod van (traditioneel) repertoire-toneel en ontwikkelingstoneel, 1 ijk ken van je in iddag- an Het nieuwe beleid mag niet overhaast worden ingevoerd. Veranderingen moe ten heel zorgvuldig worden aangebracht. Stabiliteit van de huidige situatie is voor lopig noodzakelijk. Minister Van Doorn waarschuwt dat verantwoordelijke subsi- diënten geen voorschot op de toekomst mogen nemen, door nu reeds hun subsidie geheel of gedeeltelijk terug te trekken. Gebeurt dit toch, dan zal hij de financiële verantwoordelijkheid van de desbetref fende (lagere) overheid niet overnemen. Provincies en gemeenten worden belast met de subsidiëring van gezelschappen, die (politiek) vormingstoneel produceren, op enkele vormingsgroepen na met een landelijk of „uitstralend” karakter, die het rijk weer onder zijn hoede neemt (Werkteater en Sater). De lagere overhe den moeten in de nieuwe situatie ook financieel opdraaien voor de kosten, die verbonden zijn aan de „afname” van alle soorten toneel via schouwburgen en ande re toneelaccommodaties. Groepen, die voor één bepaalde toneelproduktie (zg. „ad-hoeprodukties”) worden samenge steld, kunnen ook een plaats in het rijks beleid krijgen, als zij tenminste voorstel lingen geven, waarin niet door de vaste gezelschappen wordt voorzien. overheden. Hij vindt echter dat het proces van democratisering het meest wezenlijk gestalte krijgt in deze „gevarenzone”. Het is geen oplossing de verantwoorde lijkheid voor het vormingstoneel terug te spelen naar het rijk. Zeker niet voor politiek vormingstoneel, dat nota bene subsidiëring eist van een maatschappij die het afwijst. „Alleen als het politieke vormingstoneel zich voor de verdediging van zijn belangen en die van zijn publiek beroept op de lagere overheid, kan het wezenlijke cultuurconflict in zijn volle betekenis zichtbaar worden”, aldus de nota. Met de toekenning en uitreiking van de prijs treedt voor het eerst een stichting naar buiten die sinds kort is opgericht en tot doel heeft de blijspel- en kluchtkunst in de meest uitgebreide vorm te bevorde ren. Het initiatief hiertoe is genomen door de vrije theaterproducent. Jacques Senf. De prijs bestaat uit een bronzen beeldje, dat Johan Kaart voorstelt. Het werd gemaakt door de beeldhouwer Pieter de Monchy. Het vormingstoneel wordt geprodu ceerd door de Nieuwe Korhedie, Proloog, Wederzijds, Genesius, Werk in Uitvoering en afdelingen van Centrum, Theater en de Noorder Compagnie. Deze vormingsto- neelafdelingen komen samen met de vor- mingstoneelgroepen voor verantwoorde- Bekroond, fraai wit Greiff. Doris van Caneghem, hier met Luc Lutz in „Ik slaap wel op de bank", krijgt de Johan Kaartprijs die binnenkort voor de eerste keer wordt uitgereikt. De toneelsituatie in Rotterdam is vol gens de nota een probleem apart. De Toneelraad zorgt hier overwegend voor ad-hoeprodukties. Het rijk weet nog niet hoe het beleidsmatig en financieel moet inspringen. Alleen het Onafhankelijk Toneel draagt, aldus de nota, enige belofte van continuïteit in zich. Over Centrum zegt de nota: de bijzon dere functie van het Nederlandstalig toneel wordt erkend, maar de regionale taak blijft gehandhaafd. den wij I orlijkel ensten,1 kant ie- I gramme- FACTURIK ge De Vlaamse actrice Doris van Caneg hem werkt al een jaar of tien regelmatig in Nederland: aanvankelijk bij het Groot Limburgs Toneel en later in vrije produk- ties. Ze is thans te zien in „Het was de leeuwerik”, waarin ook Lex Goudsmit een hoofdrol speelt. Couturier Pierre Balmain oreerde deze lange japon met sleep, die hij zeer toepasselijk „vogelvrouw” doopte. WAT U BEWERKSTELLIGT, ik wens u allemaal van harte bijzonder sfeervolle en plezierige dagen en voor 1977 veel geluk en gezondheid. En wat het modieuze leven in het nieuwe jaar betreft, ook dan zal er veel nieuws op u afstormen. Dag allemaal, tot dan! rmen i, ■rd werden an ier wat i rouw Haar 1 en wij jou In de nota wordt er van uitgegaan dat het toneelaanbod in ons land gekenmerkt moet zijn door een „levendige diversiteit”. Ontwikkeling en traditie mogen hierin niet van elkaar worden afgesneden. Door spreiding van gezelschappen en toneel voorstellingen moeten de afstanden voor het publiek, dat zo’n voorstelling wil zien, zo klein mogelijk worden gemaakt. Via kunstzinnige vorming en amateuristische kunstbeoefening moet de vraag naar toneel gestimuleerd worden. Jeugd-, volk stoneel en vrije produkties kunnen daar bij als „opstapje” fungeren. Dat geldt ook voor het ontwikkelingsto neel. De groepen die deze toneelsoort brengen, zijn in het algemeen kleiner dan de repertoire-gezelschappen en spelen meestal voor kleinere publieken in kleine re accommodaties. Ontwikkelingstoneel- groepen. zoals Baal en De Appel, zijn volgens de nota „op avontuur uit” en pogen „grensverleggende” stukken te pro duceren. Omdat zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk produkties van verschil lende groepen moeten zien, is minister Van Doorn van oordeel dat het rijk de eerst-verantwoordelijke voor het open aanbod behoort te zijn HAARLEM ’t Is mooi genoeg, men sen”, laat Jean „Toots” Thielemans zich ontvallen als het publiek erg hard applau disseert voor zijn solo in The Mooch van wijlen Duke Ellington, „ik ben maar een gefrustreerde gitarist”. Gisteravond gaf een met veel ideeën begiftigd kwartet van de Belgische multi-instrumentalist een memorabel concert in het Haarlemse Con certgebouw. Toots creëerde door zijn voor onze zuiderburen zo typerende openhar tigheid en intimiteit, waardoor we zijn aimabele persoonlijkheid nog wat beter konden leren kennen. Hij is er zich van bewust dat er verwij ten kunnen komen dat het rijk geen ver antwoordelijkheid meer wil nemen voor deze kwetsbare toneelvoorziening. Onge twijfeld zal er aldus Van Doorn gewezen worden op Proloog en zijn ver houding tot de Brabantse subsidiënten. Hij geeft toe dat er risico’s verbonden zijn aan de subsidiëring van vormingstoneel door de lagere, dikwijls bij de (politieke) activiteiten van de groep meest betrokken Eén en ander blijkt uit de Nota Toneel beleid van minister mr. H. W van Doorn, die vandaag aan de Tweede fcamer zou worden aangeboden en komend voorjaar door de vaste CRM-commissie wordt behandeld. De ingewikkelde operatie, die grote verschuivingen in geldstromen tus sen rijk, provincies en gemeenten teweeg brengt, mag geen extra geld kosten. Van bijzonder belang acht de minister het dat snel onderzocht wordt of de lagere over heden inderdaad de financiële verant woordelijkheid voor het kwetsbare vor mingstoneel willen dragen; het rijk zal de risico’s scherp in de gaten houden u de make-up begint met Ultralucent Soft Whisper Tint „Cool Bronze” op gezicht en hals aan te brengen. Met Iridescent Golden Peach maakt u dan vervolgens goud-roze blosjes hoog op de jukbeenderen. De ogen verlevendigt u met Starry Eyed Blue en Aqua High lighter, terwijl u het geheel vervol maakt met de Brownish Black Masca ra. Brownish Black is tevens de tint van het wenkbrauwpotlood dat u han teert. Om helemaal in de casino-sfeer te blijven geeft u de lippen en nagels de kleur Monte Carlo. Zo verleidelijk en in stijl opgemaakt zult u de croupiers van het Zandvoortse casino misschien een „black-out” bezorgen, zodat u de bank eens kunt laten springen EEN GOKJE WAGEN IN ZO’N kos tuum is beslist verantwoord Het zal geen enkel probleem opleveren het casino binnen te Komen, zeker als mevrouw zich ook nog neeft voorzien van de Roulette-iook van Max Factor .Faites vos jeux oeteKent bij Max dat Tweede helft. „The Blues Machine”, de blues-harp, komt er na enige uitleg in een country-bluesje aan te pas. Daarop ver volgt Thielemans met Miles Davis’ All Blue, Midnight Cowboy en Turks Fruit. De simpele melodietjes met een grote dosis swing en soul sorteren erg veel effekt. Me and my Foot bijvoorbeeld waarin hij sterk mimisch acteert doet zelfs J. J. Cale-achtig aan. De corpulente geweldenaar sluit af met een melodrama tisch Zweeds liedje en een ritmisch Brazi liaans nummertje, waarin Castellucci imponeert. fecten. Gezicht, hals en decolleté wor den daarom als een kerstkrans besto ven met de Poudre Scintillante, die ragfijn is en schitterdeeltjes bevat. Gloedvolle ogen als sterren verkrijgt u met de glanzende, grijze oogschaduw Ardoise uit de serie Ombre Soyeuse, in combinatie met de Super Nacré Fixan- te De lipstick Rose Doré Super Hydra- tant nr. 4 zorgt tenslotte voor roze lippen met een goudglans. De niet min der Parijse en befaamde coiffeur Alexandre creërde bij dit fraaie geheel een opvallend kerstkapsel, waarbij het korte haar met een lamévlecht werd gesierd. Deze vlecht, afgestemd op de japon, wordt bevestigd met ee hoefij zervormige kam die om het geglitter compleet te maken met steentjes is bezet De nota onderscheidt een open en een gericht aanbod. Onder open aanbod wordt breed repertoire- en ontwikkelings toneel verstaan. Het repertoire-toneel is bestemd voor een groot algemeen publiek en moet de gehele toneellitteratuur omvatten; het moet over het hele land in schouwburgen en andere theateraccom modaties bekeken kunnen worden. gericht op de voorhoede, is er sprake van landelijk belang uit een oogpunt van alge mene cultuurbevordering. De gezelschap pen die deze toneelvormen brengen, moe ten daarom op een schaal kunnen f unctio- neren, die groter is dan de provincie. Tot nu toe subsidiëren het rijk 40 per cent en de lagere overheden (vooral de gemeenten) 60 percent van de tekorten van de toneelgroepen. Maar deze koppel- subsidiëring moet hoognodig verdwijnen. Er moet nu duidelijk worden uitgespro ken welke overheid voor welk deel van de toneelvoorziening inhoudelijk en bedrijfs matig verantwoordelijk is. Beleid en financiering moeten in één hand komen onder het motto „wie het beleid bepaalt, betaalt”. DE LICHTSTAD LEVERT NOG een bijdrage in de figuur van couturier Pierre Balmain. Hij werd gefascineerd door kralen en struisvogelveren en onder de zeer toepasselijke naam „vogelvrouw” creërde hij een beeld schone avondjapon. Het model werd vervaardigd van ragdunne mousseline de soie en geborduurd met kralen De zwierige cape werd gegarneerd met struisvogelveren En nou vraak ik mij af, wie in zo'n creatie me> eens een vogelvrouwtje zou wtllei zijp' Kerstkapsel van de bekende Parijse coiffeur Alexandre. Het gerichte aanbod komt volgens de nota van het vormingstoneel, dat respec tievelijk educatief („les”), algemeen vor mend („sociale bewustwording”) en poli tiek vormend („verandering van maat schappij”) toneel opvoert. Omdat het vor mingstoneel een nauwe binding met zijn publieksgroepen heeft in de eigen regio of gemeente, meent mr. Van Doorn dat dit gerichte aanbod dan ook bekostigd moet worden door provincies (met name) en gemeenten Thielemans schuifelt in zijn jeans het podium op. „Even de jongens voorstellen" is het eerste waar hij aan denkt; Rob Franken (toetsen: fender rhodes), Koos Serierse in plaats van de aangekondigde Rob Langereis op bas en Bruno Castelluc ci, een Belgische drummer. Het begin is overrompelend: Rollins’ Tender Madness. Voor de pauze zit het programma overi gens knap in elkaar: Days of Wine and Roses een ballad van Mancini klinkt mooi uitgebalanceerd, Ellingtons Sophis ticated Lady kent de klasse van Serierse en tijdens Bluesette improviseert Rob Franken lekker. De meester eert Ellington zelf met twee soli in The Mooch en Black Beauty. Afsluiter is Friday Night, van de hand van Focus-gitarist Philippe Cathéri- ne. Mijmerend wegzakken is het enige dat voor de hand ligt. PARIJSE HARRIET HUBBARD AYER lanceerde een aparte kerstmake-up gebaseerd op glinsteref- lijkheid van de lagere overheden. Werk theater en Sater, nu nog vormingstoneel- ensembles, zullen in het nieuwe bestel door hun bijzondere functie en positie worden beschouwd als ontwikkelingsto- neelgroepen en derhalve door het rijk worden gesubsidieerd. Wat menigeen al eind september tijdens de zogenaamde Introspection-concerten frappeerde, was dat op Thielemans na alle (Nederlandse) coryfeeën een glad masker opzetten. De Brusselaar bleef en blijft zichzelf. Gezien de mate van erken ning die hij vanaf 1962 toen zijn Blue sette een wereldhit werd ondervond, verdient dat alle respect. Hij is een van de meest gevraagde sessiemusici, om het even of het nou film-, jazz- of rockmuziek betreft. Zijn chromatische mondharmoni- caspel en zijn l^id-back gitaargeiuid (en het bijbehorend gefluit) zijn een terdege herkenbaar handelsmerk geworden. Zijn naam wordt telkens weer vermeld; Mid night Cowboy, Quincy Jones, Rick Der ringer, enzovoort. De lijst kent geen einde. Valse bescheidenheid is Thielemans vreemd. Zijn Amerikaans-Vlaamse men gelmoesje klinkt uit de mond van een ander misschien gemaakt. Zijn ontboeze mingen wellicht ook, maar als hij enigs zins kortademig tussen de bedrijven door vertelt hoe hij gitaar heeft leren spelen met behulp van een aantal Ellington- arrangementen dan luistert iedereen. Beschouwingen over de mondharmonica, over de improvisatiemogelijkheden op het thema van Midnight Cowboy („musici zeggen: je kunt er goed op fietsen”) of over zijn medewerking aan een Zweedse tekenfilm houden de aandacht eveneens moeiteloos gevangen. De toegiften tekenen Toots ten voeten uit. „Een van de dromen die ik koester”, zo legt hij uit, „is de wens te kunnen beschikken over drie handen, want ik kan maar met één paar niet tegelijkertijd én gitaar én chromatisch mondorgel spelen”. Castellucci helpt prompt een (derde) handje. Ingetogener is Toots als hij het voor zijn vader gecomponeerde Old Friends speelt. Thielemans laat zich ken nen als een gevoelsmens, die dat niet camoufleert. Toots heeft soul. JOHN OOMKES MIJNHEER BETREKKEN WIJ uiteraard ook graag in net feestelijk gebeuren en hij steekt zich daarvoor dan in een fijn, goed gesneden pak. Het Duitse Greiff wierp zich in de mooie- pakken-strijd met een fraai wit kos tuum van zijdegianzend mohair met wol. De lage revers zijn van een sier- stiknaad voorzien en het colbert heeft verder twee zijsplitten Als u bijgaande foto goed bekijkt zal het u niet verwon deren dat dit kostuum de eerste prijs heeft behaaia ais Europa s beste klas sieke bereiikostuum Een feestelijk verpakt vrouwspersoontje zal zich dan met veel pieziei aan zijn zijde scharen AMSTERDAM (ANP) De Johan Kaart-prijs is toegekend aan Doris van Caneghem voor haar rol in het blijspel „Ik slaap wel op de bank” van Ray Coo ney en Gene Stone. De prijs wordt 30 december uitgereikt in het cultureel cen trum in Amstelveen. (jA ter Schitterend glitterend het nieuwe jaar tegemoet V em Nj<_ 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 15