f s I 1 1 I i i door Hein Steehouwer El r ft Leven voor een idee Natuur en kunst Wereldparlement MH o '4 mm M s i11 We zitten in de gezellige eetkamer van het immens grote huis, door Edgar Gevaert zelf in etappes ontworpen om de steeds groeiende familie en veel gasten te kunnen opvangen. Het is najaar, de grote open haard brandt. Op een paar gemakkelijke diepe leren fauteuils na is alles sober, eenvoudige stoelen rond een zware houten tafel. Aan de wanden schilderijen van Edgar. We praten met mevrouw Marie Gevaert-Minne, dochter van de beroemde Vlaamse beeld houwer George Minne. Ze heeft me eerst rondgeleid in twee zalen, grenzende aan die kamer. Die zalen hangen vol met de vaak grote schilderijen van Edgar. Ook staan er gipsen afgietsels van veel beelden, door haar vader gemaakt. Het huis heet in de VVV-folders dan ook het Gevaert-Minne Museum. Maar over die schilderijen heb ik al eerder geschreven. HET GEVAERTMUSEUM in Sint Martens-Latem in Vlaanderen is, met zijn directe omgeving, een merkwaar dig oord. De gang erheen is een nos talgische pelgrimage naar een nabij verleden, maar voert eveneens naar een toekomst in modernistische, alter natieve zin. De naam Gevaert is dan ook niet alleen gekoppeld aan de in 1965 overleden schilder Edgar Gevaert. Over hem heb ik al eens geschreven naar aanleiding van het verschijnen van het door Arcade in Brussel uitgegeven boek, geschreven door Marcel Lecomte. Uit dat boek, eenvoudig „Edgar Gevaert” geheten blijkt, dat deze schilder ook schrijver, dichter, componist, wereldhervormer en voorstander van biologisch- dynamische landbouw is geweest Dat alles is al voldoende om die pelgrima ge te maken naar zijn huis, waarvan zijn vrouw en kinderen een museum hebben gemaakt. Maar ook op een andere wijze blijft de herinnering aan die bijzondere man levend. Bij zijn leven vormde zich rond het huis een gemeenschap van wereldhervormers. Dat is nu op hetzelfde terrein een commune in moderne zin geworden. Voor eigen gebruik en dat van zijn onmiddellijke omgeving en aanhan gers was er bij zijn leven een beschei den begin van een fabriekje waar gra nen en andere voedingsmiddelen op ecologische manier werden bereid tot gezond voedsel. Daaruit is een grote fabriek gegroeid, de Lima-fabriek, tot ver over de grenzen bekend met arti kelen die ook in veel Nederlandse reform-winkels worden gevonden. En over die drie ontwikkelingen wil ik hier schrijven: het museum, de commune en de Lima-fabriek voor natuurvoe- ding. 1 Lat QU 4 Een kijkje in een der zalen van het Gevaert-Minne Museum Museumhuis in Sint Martens-Latem: blijvend monument en levend gemeenschapscentrum i S. 5 Marie Laure Cohen, afkomstig uit een joods gezin, dat uit Noord-Afrika naar Frankrijk emigreerde. Ze is in Parijs geboren deed daar mee aan alternatieve demonstraties Ze verliet het ouderlijk huis om zelf haat weg te zoeken Ze leefde in verschillende commu nes, o.a in Amsterdam Ze is nu 20 jaai heeft in de Gevaert-commune een vriend en hoopt hiet haar uiteindelijke bestemming te hebben gevonden Ondanks het feit dat hij stamde uit een geslacht van textielfabrikanten, wilde hij schilder worden. Zijn verblijf in Aberyst wyth, na zijn behandeling in een hospitaal in het Engelse Wrexham, sterkte zijn roe ping als kunstenaar en de jonge Marie Minne was het daar mee eens. baan. Nu zet ze niet alleen op haar manier zijn taak voort, maar ze restaureert bovendien zijn schilderijen, beheert het archief en houdt de herinnering aan haar vader op tal van manieren levend. ben het daar erg moeilijk gehad in een gebied waar de ondergrondse veel goed, maar gevaarlijk werk deed. We hebben er hard moeten werken op het veld. Het hele gezin werkte mee. Zo zijn we erdoor gekomen”. De eerste jaren na de tweede wereldoor log en zijn vlucht naar Frankrijk was Edgar Gevaert erg depressief. De idee voor het wereldparlement pakte hem in 1948. het jaar waarin hij ook met Oshawa en vele anderen ging corresponderen. De idee pakte hem zelfs zo sterk, dat hij twaalf jaar niet geschilderd heeft. Het schrijven, de vele spreekbeurten, het rei zen, het slokte al zijn tijd en die van Céline op. „Vader stond heel dicht bij het volk, ook dat in de naaste omgeving”, vertelt Céline. „Hij gaf de boeren hier in Vlaan deren les in ecologische landbouwmetho den. Hij organiseerde ook grote dorps feesten in Latem, want hij animeerde van alles wat tot broederschap kon leiden. Het veie werk heeft hem echter uitgeput. De laatste zes jaar van zijn leven was hij ziek Hij is bijna 74 jaar oud geworden. Op 26 juli 1965 overleed hij in zijn tuin, die eigenlijk net als zijn boek „In den hof der liefde” zou moeten heten. wne een jne- ar is logi- „Later leerde vader de methode van Steiner natuurlijk wel kennen en evenals bij Steiner kwamen zijn ideeën voort uit liefde tot de natuur niet alleen maar ook vanuit zijn religieus-filosofische achter grond Geest en natuur waren bij hem één en beide bovendien bezield Hij schreet er veel over onder meer in zijn „In den hof der liefde” een van de boeken die hij heeft geschreven Uit zijn liederen en composities spreekt dezelfde geest, zowel gebonden aan een kosmisch inzicht als Céline is een ongehuwde dochter van niet te schatten middelbare leeftijd. Ze is heel slank, heeft een spiritueel gezicht met dezelfde donkere ogen als haar moeder. Heel bescheiden is ze, ondanks het feit dat ze thuis is in de ideeën van haar vader en dat waren er veel Ze heeft bovendien Sanskriet geleerd om toegang te krijgen tot de oude Indiase literatuur. el", we toe olo- Het ide- lur- tot uit zijn rha- nde i tot m- •de de >rg de ik- de Iet jke de Hij ge- nu- dig dd. lijk via om ide ilij- aar nen we las- ruc- joe- ook een ave ?rn- pen uit- met jke, i is In inig teer ïde- ws” ond ten- ik, “S- kt, ijn rer 3e- lat an en I Mijn man was niet alleen schilder, maar ook filosoof en schrijver. Hij was een heel bijzonder mens, die al heel vroeg pleitte voor een gezond en natuurlijk milieu. Hij kocht veel woeste grond in deze omgeving en heeft er een bosrijk gebied van gemaakt tussen de boerderijtjes. Hij plantte de bomen zelf, kweekte onze eigen groente en weigerde kunstmest of insek- tendodende middelen te gebruiken. Als hij niet schilderde, muziek componeerde of schreef, werkte hij in de tuin. Tijdens het opgroeien werkten de kinderen mee. Ze zijn opgevoed in de levensbeschou wing van mijn man en ik ben blij dat veel van de kinderener leven er nu nog elf de instelling van hun vader hebben over genomen. Maar daarover zal Céline je wel veel willen vertellen”. Het lijkt nu alweer een bijna vergeten zaak, maar in de eerste jaren na de oorlog leefde deze idee bij velen. Er werden con ferenties belegd en Céline reed haarvader in de auto overal heen, was tevens zijn compagnon en secretaresse. Céline noemt namen van die medestanders. Albert Schweitzer was erbij, Albert Einstein, Lord Beveridge en vele anderen. Van hen werd Garry Davis de meest bekende als fervente voorvechter van de idee van het wereldburgerschap. Hij ontwierp een pas poort voor een vrije wereld, nadat hij demonstratief zijn eigen paspoort als bur ger van de Verenigde Staten had ver scheurd. Hij was natuurlijk ook te gast bij de Gevaerts. „In 1916 zijn we getrouwd”, vertelt mevrouw. „We zijn na de oorlog terugge gaan naar Vlaanderen en hebben ons in Sint Martens-Latem gevestigd vanaf 1922, na eerst in Oudenaerde, de geboorteplaats van mijn man, en Gent te hebben gewoond. Maar Sint Martens was toen allang een echt schildersdorp, waar mijn vader ook woonde. We hebben dertien kinderen gekregen en nu heb ik natuurlijk ook veel kleinkinderen. Mijn man heeft ons huis zelf getekend en doen bouwen. Telkens kwamen er vertrekken bij. Daar na bouwde hij het grote atelier, waarin nu de commune is. Edgar Gevaert vatte het plan op voor een wereldregering en pleitte overal voor een wereldparlement en een wereldwet. „Vader was een magnetische persoon lijkheid. Hij bond een hele kring weten schappelijke en wijsgerige figuren van wel twintig nationaliteiten aan zich. Nog voor hij van Rudolf Steiner en diens biologisch-dynamische landbouwmetho de had gehoord werkte hij in dezelfde richting. Eerst deed hij dat in zijn eigen tuin, later op groter schaal op de omlig gende gronden, die hij na de eerste we reldoorlog had gekocht. Hij trachtte er de boeren in de omgeving voor te interesse ren. Hij verafschuwde kunstmest en che mische bestrijdingsmiddelen. Intuïtief nam hij proeven met natuurmest om ons te tonen dat er natuurlijke en milieuzuive- re landbouw mogelijk is op grote schaal. De boeren geloofden hem niet, totdat hun bleek, dat er bij ons nooit mond- en klauw zeer heerste en in de omgeving wel. Een coloradokeverplaag hebben we nooit gekend, ook andere insektenplagen niet”. aan zijn voorkeur voor de grote klassie ken uit de literatuur en de schilderkunst”. „Vader reisde ook veel om mensen te ontmoeten die dachten als hij en hij invi teerde ze hier. Hij voerde een uitgebreide correspondentie, ging bij de Paus op audiëntie en sprak met hem over het bewind van Mussolini, dat hij verfoeide. Vóór bijna ieder ander waarschuwde hij in zijn geschriften tegen het fascistische gevaar, ook in Duitsland, want hij zag als pacifist het dreigende gevaar. Hij zocht medestanders. Tijdens de oorlog moesten we vluchten naar Zuid-Frankrijk. We heb- Anna-Mane Lontie studeert medi cijnen in Leliven, is nu vijfdejaars Ze brengt al haar vrije tijd hier door Haar vriend, de antroposofie toege daan net als zij, werkt momenteel in Frankrijk Als ze naar officiële art sengraad heeft wil ze verder stude ren in homeopathie en acupunc tuur Ze moet daarvoor naar een universiteit in Duitsland, maar daar voor is geen beurs of andere onder steuning beschikbaar De commu ne zal haar studieverblijf in Duits land betalen als er geen andere middelen zijn orndat de commune- leden alternatieve geneeskunst voorstaan sWs; kennen in Wales. Hoewel hij evenals zijn vader sociaal denkend en pacifist was, nam hij in 1914 vrijwillig dienst als soldaat. Hij raakte gewond en werd ter genezing naar Engeland overgebracht. In Wales woonden Vlaamse gevluchte kun stenaars, zoals de gebroeders Van de Woestijne, George Minne en De Saedeleer. WW Mevrouw Gevaert is tamelijk klein, slank, bijna tachtig jaar, maar bedrijvig of ze pas zestig is. Ze loopt niet voor je uit, nee, ze „rept” zich om de ouderwetse uitdrukking te gebruiken. Zo zijn ook haar gebaren. Haar nog altijd felle ogen getuigen van een grote vitaliteit. Ze is heel wijs, niet altijd berustend, maar vaak ook weer wel, want ze heeft in die tachtig jaar méér geleefd en meegemaakt dan veel anderen, genoeg voor het dubbele van die leeftijd. Ze is bijzonder geestig, omdat ze afstand van de dingen kan nemen en omdat zelfspot haai niet vreemd is. Kort om, het is bijzonder verfrissend om met deze „grand old lady” te spreken, die heel eenvoudig en sober gekleed pre cies is, zoals ze is. Geen enkele franje, ondanks het feit dat de heel oude familie Gevaert in Vlaanderen als „puissant rijk” te boek staat en dat haar vader wegens zijn verdiensten als kunstenaar in de adel stand is verheven. Ze is de dochter van een baron, maar ze vertelt dat niet. Ze vertelt hoe ze Edgar heeft leren Edgar gaf een maandblad uit, ter groot te van een kerkbode, „Parlement” gehe ten, „Orgaan van het universele volk”. Hij stichtte in België de Partij Universeel Volk, die te klein is gebleven om invloed te hebben. Tien jaar lang financierde hij zijn maandblad, waarin hij zelf veel schreef, maar waarin ook bijdragen voorkomen van Albert Schweitzer en de andere genoemden. „Vader bezocht alle volksvertegenwoor digers”, vertelt Céline, „en Henri Spaak was woedend omdat hij dacht dat mijn vader zijn werk voor de Verenigde Naties dwars wilde zitten. Vader belegde zelf ook conferenties. Er was er een in Gent ter voorbereiding van een grote conferentie voor een toekomstige wereldregering. Garry Davis was daar ook. We hebben hem meermalen over grenzen moeten smokkelen omdat hij als statenloos werd beschouwd. Heel belangrijk was ook. dat de bekende Japanner G. Oshawa mee werkte aan de plannen voor de wereldre gering. De meeste mensen kennen zijn naam alleen als de „uitvinder” van de makrobiotische voeding op basis van de yin-yang-idee, maar hij deed veel meer. Oshawa kwam hier vaak met zijn vrouw Lima, naar wie de fabriek van mijn broer Pierre is genoemd. Goeroe Natarajan heeft hier eens met zijn volgelingen acht maanden gewoond. Dat kon, omdat vader aan het huis een meditatiekamer had gebouwd, ingericht naar oosterse ideeën Het werd toen een ashram. Het kwam voor dat er meer leraren met hun gevolg waren, maar ook vaak een zigeunerfami lie. Nog altijd komen hier zondagsmid dags in het resaturant van de commune zigeuners uit de omgeving musiceren”. Haar leven was eigenlijk gewijd aan haar vader en diens wonderlijke loop- Edgar Gevaert veelzijdige inspirator Edgar Gevaert, kunstschilder, schrijver, componist en wereldhervormer met een sterke hang naar natuurmystiek 'l® Cóline Gevaert, die het archief van haar vader beheert en diens schilderijen restaureert Ze neemt ook deel aan de commune- acüviteiten. Mevrouw Marie Gevaert-Minne. dochter van de beeldhouwer George Minne

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 35