Kerstfeest als constante in drie eeuwen grafische kunst S0I.II1ARII1AD SÜI.IRARIRAR SOI.IRARIRAR I Mini I Vanavond i naar boek van Hester Albach dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! SIII.IIIARIBAD SÜI.IRARIRAR SOI.IIIARIDAD y Nieuwe musical Annie Schmidt Ben Willikens: Wrede hospitaalsfeer IVoetbalshow A Het alarm nummer van Nederland: 020-159715 KLEINE EN GROTE MEESTERS IN TEYLERS MUSEUM (19.55- y I NCRVNed. 1) 1 1 GIR01804444 DEN HAAG CS Wistudatwij uw gordijnen ’op maat maken, ook velours. Het gestolen beeld FILM ROND VERLEIDELIJKE PUBER ila ‘1 KUNST 9 HAARLEM. Teylers Museum bevat zoals waarschijnlijk bekend is een omvangrijke en zeer gevarieerde verzameling grafiek die telkens weer de mogelijkheid biedt om bepaalde thema’s in de kunstgeschiedenis aan de hand van de meest treffende voorstellingen uit te diepen. Met ruim vierduizend bladen zijn de te kiezen onderwer pen schier onuitputtelijk en kan men ze aan bijna elke omstandigheid aanpassen. Ook nu met het kerstgebeuren toont Teyler een veertigtal prenten die betrekking hebben op het geboortefeest, zoals kunste naars dat in een tijdsspanne van drie eeuwen (de 16e tot en met de 18e eeuw) hebben gezien. Beeld schrift voor Latijns Amerika .-ü,> - Zsi alarma 33 koploper in veiligheid sedert 1933 Propellerstraat 1-6, Amsterdam-west specialist in inbraak- en brandbeveiligings - apparatuur en communicatie - systemen (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Haiirlems Gordijnenhuis CEES STRAUS „Ziekenhuisbed", een acryl schildering van Ben Willikens. Het gestolen beeldje van Bruno Bruni. T Het kerstfeest biedt voor deze kunste naars twee thema’s ter uitbeelding: de door Hein Steehouwer (Van onze correspondent) UTRECHT. De Utrechtse Marina de Graaf gaat de hoofdrol spelen in Het Debuut, een film die Nouchka van Brakel gaat regisseren op basis van de gelijkna mige roman van Hester Albach, die vorig jaar op verrassende wijze terecht kwam op de Nederlandse bestsellerslijst. Mari na de Graaf (ze is donderdag 17 jaar geworden) krijgt als tegenspeler Gerard Cox. Het is voor beiden het acteerdebuut in een film. Het Debuut wordt vervaardigd voor een half miljoen gulden, een low-budgetfilm dus, met een bijdrage uit de pot van het Nederlandse Produktiefonds. De cast bestaat verder uit onder meer Pleuni Touw, Kitty Courbois en Dolf de Vries. De cameravoering is in handen van Nouch- ka’s echtgenoot Theo van der Sande. De opnamen zullen binnen zes weken moeten worden voltooid. Er wordt gedraaid op lokaties in Amsterdam-Zuid en in de Bel gische badplaats Knokke. De film zal in de loop van 1977 worden uitgebracht door Tuchinski. Op het ogenblik ziet de rolbezetting er als volgt uit: Willem Nijholt, Trudy Labij, Gerry van der Klei, Georgette Hagedoorn, John Koch, en Ronnie Bierman. Met inbe grip van technische sta, ballet en orkest zal het gezelschap bestaan uit 36 per sonen. inderdaad aanwezig is, opgedaan in zijn vroegste jeugd. Het is de sfeer van een lege en niettemin dreigende kilheid, nogal monomaan, maar niettemin geva rieerd in onderwerp op de kijker overge bracht. aanbidding der herders en de aankondi ging aan de herders. Andere onderwerpen zijn er misschien wel, maar ze komen op deze expositie niet voor. Die keuze lijkt me wel gerechtvaardigd, ze biedt genoeg vergelijkingsmateriaal en dat zal toch het uitgangspunt moeten zijn bij een dergelij ke tentoonstelling. Wie de expositie overziet, merkt heel duidelijk een groot aantal constanten. Uiteraard zijn dat behalve de herders ook de leden van de heilige familie, maar men vindt naast het vee bijvoorbeeld ook de hond (als teken van trouw en toewijding meestal) terug. Historiserend wordt het onderwerp bijna nooit uitgebeeld met uit zondering van een gravure van de Itali aanse meester Girolamo Frezzo die dacht naar een Rubens te werken, maar die naar alle waarschijnlijkheid een Bloemaert had bekeken. De situering van het gege ven is typisch exotisch, de figuren hebben Arabische gezichtstrekken. Willikens, achter in de dertig jaar, heeft voor deze „inhoud” een adequate vormgeving gevonden: grote doeken in acryl, maar ook kleinere tekeningen, alles uitsluitend uit grijzen opgebouwd. De verf is opgespoten in vaak geringe nuance-verschillen, soms ook met meer contrast als een inkijkje in een leeg vertrek donkergrijs moet zijn. Het kale licht schijnt langs de voorwerpen en geeft er een dimensie extra aan mee, een versterking van de troosteloze sfeer. (Tot Driekoningen, alle feestdagen en de maandagen gesloten, maar op 2 januari wel geopend.) Een andere tegenstelling: vrouwelijk naakt ih gezelschap van een geklede man. Nog één: zich ontkledend vrouwe lijk naakt, een soort striptease, waarbij het hoofd verdwijnt in de kleding, om meestal heel prille lijnen te onthullen. En zo zit dit werk vol tegenstellingen, die tezamen in een toch esthetische totaliteit een aburdistische sfeer ademen. Soms is die schetsmatig aanwezig, een andere keer geheel uitgewerkt, maar altijd bin nen een verfijnd raffinement. Steun aan arbeidersleiders, boerenleiders, priesters, on derwijzers, kooperatieleiders enz. en hun organisaties. DEN HAAG (ANP) Annie M. G. Schmidt en Harry Bannink schrijven een nieuwe musical, waarvan de titel nog niet bekend is. Lancelot Nederlandse Theaterprodukties heeft dit meegedeeld. De première is 20 oktober 1977 in Carré in Amsterdam. Speciaalzaak in go<di|nen en vitrages Kleine Houtstraat 42 Haarlem. Tel. 023-323925 's Maandags gesloten Marina is op het ogenblik leerlinge aan een Utrechtse vormingsschool en zal voor de gelegenheid haar kerstvakantie wat mogen rekken. Plannen om actrice te wor den heeft ze nooit gehad zegt ze. Het boek van Hester Albach heeft ze vorige week gelezen. Het spelen van de hoofdrol in de verfilming ervan, lijkt haar ontzettend leuk om te doen. En verder ziet ze het wel. V'. De roman van Hester Albach werd tot script herschreven door Karei Donck. Onderwerp is de kortstondige liefde van een 14-jarig meisje voor een oudere, getrouwde man. Dat zal in de film niet meer een vioolspelende buurman zijn, zoals in de roman, maar een ontwikke lingswerker die met verlof is in Neder land. Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad voor een geschikte tegen speelster was gevonden voor Gerard Cox als de ontwikkelingswerker. Een poging om iemand te vinden via een oproep in kranten en via de televisie, heeft weinig uitgehaald. Marina de Graaf is uiteinde lijk via kennissen getipt en behalve Nouchka van Brakel, was ook Hester Albach erg enthousiast over deze keuze: Marina schijnt zelfs op Hester te lijken. In deze voorstelling van de geboorte van Christus, een houtsnede van Albrecht Dürer, is voor het eigenlijke onderwerp, naar verhouding weinig plaats ingeruimd. Het is duidelijk dat Dürer het motief aangreep om zijn vorderingen op technisch gebied te etaleren. Zo laat hij een zeker voor zijn tijd formidabele kennis van het per spectief zien, zoals onder andere de trap naar de woning bewijst en de sterk ruimtelijk werking tussen wat zich op de voorgrond afspeelt en op de achtergrond. De prent te bezichtigen in Teylers Museum. Postscriptum: Toch nóg een tegenstel ling. Het hierbij gereproduceerde beeld je, het prototype voor een serie, stond op een sokkel dichtbij de etalageruit. Een onverlaat heeft de ruit met een steen ingeslagen en juist dit éne beeldje door het gat heen gestolen. Alles was er ver der nog. Ging het hier om een dief die onbedwingbaar kunstkenner werd of een kunstliefhebber die zijn begeerte niet kon bedwingen? „De politie heeft de zaak in onderzoek”, heet het dan. Maar of ze ooit achter de tegengestelde bewee gredenen komen? Bruno Bruni, over de diefstal ingelicht, had er veel plezier om. „Zelfs de onderwereld is dol op m’n beeldjes” zei hij, met het veilige gevoel dat verzekering de schade dekt. markt 27 in Amsterdam te zien, bijna uitsluitend in bruin-getinte litho's en enkele tekeningen. Typisch Italiaans dit werk van een toch internationaal gekende kunstenaar, die zowel in zijn vaderland als in Duitsland (Hamburg) studeerde. Dat laatste is wél belangrijk, want de invloed van de magisch- sensuele leraar Paul Wunderlich blijft even evident in Bruni’s werk aanwezig als bijvoorbeeld de jeugdherinnering aan Botticelli, vaak bewust toegepast. Ook het feit, dat Willikens een hyper- realist is (uiterste detaillering is gelijk een extra-nadrukkelijkheid van de sfeer) beklemtoont de eenzijdigheid van zijn obsessie. Het werk is heel knap en afgewogen, gevoelig binnen de toegepas te mogelijkheden, nergens dramatisch of sentimenteel. Het gaat om gangen, ziekenhuiska mers met onbeslapen bedden, schijn baar ongebruikte badkamers, soms een enkel wasbekken achter een matglazen deurruit. Het is alles ondanks de nieuw heid onbewoonbaar, of liever, onleef baar. Het is de wereld van het steriele sanitair, de terzijde geschoven zieken huisbrancards, de antiseptisch béhan- delde vloeren en wanden van cel-achtige ruimten. Het lijkt alles op een pas verla ten gevangenishospitaal. De voorwer pen moeten nog met de verhuizing mee en dan zal de desolaatheid nóg volkome ner zijn. De opnamen voor Het Debuut voor Nouchka van Brakel is het een debuut als regisseuse van een lange speelfilm zijn maandag in Amsterdam begonnen. Nouchka maakte eerder de door de kri tiek geestdriftig ontvangen korte docu mentaires Baby in de boom en Ouder worden en regisseerde een Winkelier keert niet weerom, de episode met Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer uit het Heeresma vierluik Zwaarmoedige verha len voor bij de centrale verwarming. Mat- thijs van Heyningen, die ook de Zwaar moedige verhalen had geproduceerd, is ook nu weer producent. Veel tegenstellingen in het werk van Bruni, behalve dan de Renaissance bin nen een modernistisch toegespitst kader. Bij hem de ontkenning van de esthetica soms bijna ontluistering in een vrouwelijk naakt door het fragmentarisch af te beelden op een blad dat door het hanteren van een ver fijnd handschrift toch een morbide schoonheid suggereert. - 1 >S .“'S Solidariteit met allen in La tijns Amerika die zelf strijden voor verandering van de samenleving de arbeiders, de landbewerkers, de krottenbe woners, hun vrouwen, hun kinderen. De producent heeft nog meegedeeld, dat over de inhoud niet meer wordt open baar gemaakt, dan dat de musical deels in de jaren dertig en anderdeels in de jaren zeventig speelt. Na twee en een halve maand in Carré te hebben gestaan, zal de musical in februari ’78 in serie in het Luxor Theater in Rotterdam worden gespeeld en tot juni ’78 in andere steden van ons land. De klassieke „Leda en de zwaan” is nu een geliefkoosd onderwerp, maar bin nen een schijnbaar slordig samengaan van half aangeduide fragmenten van ledematen, vleugels en dergelijke, in samenhang met heel precies én precieus getekende beeldelementen. Vraagt uw solidariteit en steun voor projekten, voor vorming en bewustwording in heel Latijns Amerika, o.a. in Honduras, Peru, Bolivia, Haïti, Brazilië, enz. «i Interkerkelijke Aktie voor La tijns Amerika. Een aktie van personen, groepen, kerken hier; voor personen, groepen, kerken in Latijns Amerika. Diverse schilderijen van Rubens heb ben model gestaan, zoals een beminnelij ke aanbidding van de 17e epuwer Paul Pontius met een kokette, bijn amodieuze En wat dan blijkt mag in deze tijd van snelle deconfessionalisering verrassend worden genoemd. De technieken en stijlopvattingen mogen verschillen, de religieuze visie op het onderwerp laat in die periode nauwelijks onderscheid zien. Maria, een viertal bladen van Lucas Vor- sterman (1594-1675) en een bekoorlijke ets van W Paneels. Verschillende uitbeeldingen vinden we ook van de Maria-figuur: met of zonder aura, soms met zeer eigentijdse kleding die hoewel in de meeste gevallen decent van aard, toch ook wel de trekjes van een boertige en bepaald niet preutse samenle ving laat zien. Naast de overal voorko mende os en de ezel duikt regelmatig met vastgebonden poten het lam óp, maar met deze veestapel moeten we het doen. Eigen lijk is dat merkwaardig waar het gegeven wordt gesitueerd in op dat moment voor de hand liggende boerderijen die ontegen zeglijk met veel meer pluim- en kleinvee werden bevolkt. Kennelijk doen zich op dit punt toch zeer strenge wetten voor waar het moeilijk onderuitkomen is. De expositie begint sterk met een drietal prenten (etsen en een houtsnede) van Dürer in een bijna onovertroffen staat. Tussen Dürer en de andere grootmeester van de religieuze prent, Rembrandt, ligt een wereld van kleine meesters. Daar zijn de broers Boetius en Schelten a Bolswert die „voer” voor ikonologen te bieden heb ben. Boetius werpt bijvoorbeeld de vraag op wat de betekenis kan zijn van een fantasie-vrouwenfiguur op zijn aanbid ding der herders. De vrouw toont met opgeheven armen in een patetisch gebaar het gehele schouwspel, maar wordt op haar beurt aangewezen door een slonzig klein meisje. Bovendien loopt hen een hond voor de voeten, wat er in dit geval op kan wijzen dat er sprake is van een zoge naamde „wereldse” vrouw die de lichtzin nigheid en de ijdelheid vertegenwoordigt. Het maniërisme wordt afgesloten met een blad van de Haarlemmer Jacob Matham waarna de barok in alle hevig heid haar intrede doet. De drie Rem brandts zijn alle bekend van de literatuur hetgeen veel minder het geval is met waarschijnlijk een jeugdwerk van Rem- brandt’s studie- en leeftijdgenoot Jan Lie vens. Het is een pril en schetsmatig opge zette blad dat zeer spontaan aandoet. De beginjaren van de 18e eeuw worden gerepresenteerd door een mooi evenwich tig blad van Jan Luyken op fors formaat. Curieus is een in zwarte kunst uitgevoer de gravure van C. H. Hodges. Vermeld dient voorts een voorbeeld uit de Floren tijnse school van Carlo Faucci naar Pietro da Cartona dat aardig contrasteert‘met een realistische uitbeelding van paarden en een stormachtige hemel van P. F. Beaumont naar Ph. Wouwerman. De ont wikkeling van het klassicisme geeft een moment-opname in een aanbidding van Etienne Picart naar Nicolas Poussin. Hier is de Maria-figuur weliswaar streng en klassiek afgebeeld, maar ze staat qua tekening niet meer centraal. Hi hl EEN BEKLEMMENDE SFEER bevangt je voor het werk van de Duitse schilder Ben Willikens, t.e.m. 16 januari te zien in Galerie-T, Keizersgracht 97 in Amsterdam. Het is de sfeer van een obsessie, die bij deze schilder-graficus DE ITALIAAN BRUNO BRUNI is opnieuw in Galerie Hüsstege, Wester- X - '■'i I - (ADVERTENTIE) i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 9