Spiegelbeeld v 'i i Psychologisch hoofd Saluten plurimam dicit de l ops KEEb I Gesprek met een „Dat doe ik met behulp van spiegels”, vertelt hij dan. „Het is een aardig effect en al sta je er met je neus bovenop, je zult niet zien hoe het in elkaar zit". Elfrink vertelt dat er nog maar weinig illusionisten zijn die spiegels gebruiken. „Het is erg duur en ook ongemak kelijk. Het risico van breken is te groot en bovendien kunnen de meeste spiegeltrucs ook op een andere manier, die dikwijls nog eenvoudiger gaat De grap die John Elfrink bij m’n binnenkomst uithaal de, deed hij in navolging van de beroemde illusionist Houdini. Toen diens moeder in zijn jongensjaren eens in zijn kamer kwam, zag zij tot haar ontsteltenis het hoofd van haar zoon op zijn werktafel liggen, zonder dat de rest van zijn lichaam daar nog aan vast zat. „Ik ben alles wat er nog van me over is, je zult het er mee moeten doen, ga zitten”, zegt het hoofd van de Haarlemse magiër John Elfrink gemoedelijk als ik bij hem binnen stap. Een ongewone ontmoeting, want alles wat er nog van de illusionist resteert, ligt op een etensbord: zijn hoofd slechts. Het rust daar in een plasje geronnen bloed en praat. „Een truc”, legt het geruststellend uit. Dan vriendelijk: „Als je het verve lend vindt, wil ik het wel weer op mijn lichaam zetten. Kleine moeite”. En weg is het hoofd. Even later staat het inderdaad weer stevig op de schouders. Trucs, misleiding, met behulp van spiegels, kwamen vroeger veel meer voor. Kermisattracties als de vrouw die in een skelet veranderd, de zwaardentruc, het zwevende hoofd, je zag ze vroeger met dezelfde regelmaat op de kermis terugkomen als tegenwoordig de botsautootjes. „Deze tijd hunkert naar iets magisch. Zodra mensen horen dat het magisch is, dan groeit de belangstelling. Paragnosten hebben er een uitstekende boterham mee, want je kunt je niet voorstellen hoe gemakkelijk het is een ander iets te laten geloven, hoe gek en ongeloofwaardig het ook is. Als je het goed presen teert. kun je de mensen alles laten geloven." Het spionnetje behoeft nauwelijks een nadere toelichting. Een Amerikaan zei er eens over dat hij „this mirror” het meest Neder/anddememise van Nederland vond. „De Nederlander zie ik als iemand die lekker thuis zit, met vrouw en kinderen om zich heen, een kopje koffie, een jenevertje, goede sigaren, lekker kletsen, maar één oog in de spiegel 5; Oud papier en krokodillentranen kent de strekking van die aanteke ningen Dat samen Ailes kwam terug Tegelijk. In één geluidloze huilbui Niet van ver driet. Maar om alles dat. Ik was weer op dat Griekse eiland, alleen en samen en met al die naamloze anderen Ik liep weer knus en zon dags door dat Duitse dorp Zat er weei op het stationnetje terwijl ik wist dat ei m anderhait uui geen trein zou langskomen, te denken Luister. Ik meen dit ernstig. Afgelopen maandagavond was ik alleen thuis. Ik dronk een biertje en draaide een plaatje Was met niets in het bijzonder bezig. Nou ja, ik rommelde wat in oude aantekemn- gen, in persoonlijke notities van vroeger. Verder was er niets of nie mand Plotseling sprongen de tra nen in mijn ogen Het was bij een bepaalde passage m de muziek Je kent mijn band met muziek En je aan een vroeger afscheid in snij dende kou Ik was weer in dat stam café, op het moment dat we hooi den dat Johnnie uitemdelijk toen was bezweken Ik werd weer wak ker dooi holle pianomuziek in een verscnaalde bereniucht Dit. en meer veel meet Alles In een paai minuten Gewone dingen Vrolijk en triest gezellig en eenzaam (Vlaai allemaal mei die acnteigroiiu Die jij ook kent De reactie van kleine kinderen op hun eigen spiegelbeeld is van belang in enkele psychologische tests. Twee voorbeelden van testmateriaal waar in gebruik wordt gemaakt van hand spiegels lijn „Mental Measurement of Pre-school Children" leen intelligentie-onderzoek van R. Stuts man voor kinderen van 2 tot 6 jaar) en „Bailey Scales of Infant Develop ment” (bestemd voor kinderen tot 3 jaar). In de eerste test wordt het kind gevraagd, wat zijn spiegelbeeld voor stelt. Zegt het „kindje” of „baby”, dan wordt er verder gevraagd. Herkent het kind zichzelf, zegt het zijn eigen naam, dan betekent dat de waardering „plus” op het beoordelingsformulier. Bij de laatstgenoemde test, samen gesteld door de Amerikaanse Nancy Baily, komt het, gezien de leeftijd van het onderzochte kind, zover nog niet. Daar gaat het er slechts om dat het kind elemantair reageert op zijn spie gelbeeld. Wanneer het kind zich in de richting van de spiegel beweegt, ern- aar lacht, in de handen klapt of zelfs het spiegelbeeld likt, dan worden pluspunten uitgedeeld. Elfrink: „Tegenwoordig kan het bijna niet meer Je hebt steeds meer dat je publiek rondom je zit en dan kan je het met spiegels wel vergeten. Spookeffecten kun je er schitterend mee bereiken. In spookverhalen is dikwijls sprake van bepaalde spiegelingen. Spiegels waarin plotseling iemand anders zichtbaar wordt dan degene die erin kijkt. Dat zijn echt allemaal trucs. Bij mediums en spiritistische séances wordt het gewenste effect ook wel door spiegels bereikt. Allemaal bedrog. Het is als amusement geweldig mensen ongelooflijke dingen te laten zien, maar zodra het een ernstig karakter gaat dragen, zoals gesprekken met overlede nen. genezing via een medium voorwenden, dan pas ik ervoor. Dat is echt bedrog, dat gaat mij beslist te ver.” Spiegelbeeld, vertel eens even Ben ik heus zo oud als jij? Is het waar, ben ik twintig? Is mijn tienertijd voorbij? 'k Ben wel jong Maar ik ben toch niet zo jong meer als ik was 'k Ging zo graag Nog een keertje terug naar de klas Spiegelbeeld, ik kan je haten Want je geeft geen dag terug Waarom gaan toch die jaren Als je jong bent zo vlug ’k Ben wel jong Maar er is toch al zoveel herinnering Spiegelbeeld Uit al die jaren vergeet ik geen deel. Spiegelbeeld, mijn eerste vriendje Was een joch zo oud als ik ’k Kreeg van hem m’n eerste zoentje ’t Was een heerlijk ogenblik ’k Ben wel jong Maar wat zou ik nog zo graag wat overdoen Quick quick slow de eerste dansles Wat was ik nog groen ’k Heb alleen nog wat foto’s En die zeggen me weer ’t Is voorbij M’n eerste baljurk, die draag ik met meer. („Spiegelbeeld”, in 1964 op de plaat gezet door Willeke Alberti, is een bewerking van „Tes tendres années”, geschreven door D. Edwards en L. Post en gezongen door Johnnie Halli day). Pardon? Saluten plurimam dicit. Latijn. „Hij groet u zeer”. Ik heb het eens ergens gelezen. Ja ja. Ook goeienavond. Ik... Zeg maar niks. Ik zie het al. Kon je weer niet van de kruk afkomen? Dat is het niet. Ik loop te pieke ren. Ik ga een spiegelverhaal maken. Een wat? Een spiegelverhaal. Of liever gezegd, een persoonlijk verhaal dat associatief iets met spiegels te maken heeft. O god, daar hèb je hem weer! Wat is dat voor onzin? En gebruik niet van die moeilijke woorden. Het is geen onzin, het is leuk. Spiegels zijn boeiende dingen. Je kunt er vele kanten mee uit. Sommi ge mensen zijn werkelijk gebiolo geerd door spiegels. Gooi maar in m’n pet. Je gaat dat verhaal toch niet in de krant zetten, hoop ik? Dat ga ik wel. En ik niet alleen. Het wordt een hele bijlage, met ondermeer een stuk of zes van deze verhalen. Christenenziele Hebben anderen al wat gemaakt? Jazeker. Klaas heeft een goed verhaal. En Hein. En Hans heeft een aardige detective geschreven. Die wordt in spiegelbeeld afgedrukt, zodat je er een spiegel bij nodig hebt om hem te kunnen lezen. Jullie zijn geschift. Denk je dat iemand dat doet? Dat hopen we, ja. Het is een goed verhaal. Dat mogen jullie er dan wel dui delijk bij zetten, want volgens mij begint niemand eraan. In spiegel beeld, wat een flauwekul. Waarover ga jij eigenlijk schrijven? Het is moeilijk. Ik heb al een paar ideeën laten varen. Maar ik geloof dat ik het nu wel heb. Kijk, volgens mij heeft iedereen zijn eigen spiegel. Voor iedereen is die anders. Als ik nu zo’n verhaal wil schrijven, dan hoef ik alleen maar bij mezelf na te gaan, wat mijn spiegel is en de rest is een kwestie tussen de schrijfmachine en mij. Al zal het niet meevallen. En hoe. als ik het vragen mag, ziet die spiegel van jou er dan wel uit? Kort daarna wist ik het. Mijn spiegel is van oud papier. En, voeg de ik eraan toe, opgedroogde tranen. Krokodilletranen, zul je bedoelen. Maar in ernst: je gaat dat verhaal toch niet schrijven? Ik weet’het niet. Ik weet het verdomd niet. Ik weet het wel. Ik weet pre cies wat je bedoelt en het heeft geen zin. Je komt een jaar afvier te laat en bovendien kan je het niet. Je kan het nooit overbrengen. Je bent buitengewoon vriende lijk. Toch is het zo. Geen hond zal het begrijpen. En dan. wie is ermee gediend? Je moet het niet doen. Misschien heb je wel gelijk. Dat heb ik meestal. Heb je nog iets achter de hand9 haha, wat dacht je9 Ik ben niet helemaal onnozel. Ik ben op ditzelfde moment, dat wij staan te praten, nog met een ander verhaal bezig. Een alternatief. Jij komt er ook in voor. Ho, wacht even vader' Dat laat je toch wel uit je hoofd hè? Daar geef ik je geen toestemming voor Toestemming heb ik gelukkig niet nodig Je hebt geen keus Zodra jij iets zegt, staat het automatisch in het verhaal Ik hoet het dan alleen nog maar uit te typen. Hoe vind je die9 Ik begin het te begrijpen, ja Nou, je gaat je gang maar Ik zie toch geen heil in dat gespiegel van jullie En dit gezwam met jou wordt ik zo langzamerhand ook zat Dus als je niets zinnigs hebt te melden Waarom ben jij eigenlijk altijd zc sjagrijnig9 Scheer je dan ook gewoon s morgens net als iedereen. Dan hoef ik niet al dat gezever aan te noten en tegen dat verlopen hoofd aan ie aan te kijken, want dan •slaap ik zelj ook nog half En dan nog wat Wil. je niet vergeten om telkens ais ik in dal zwamverhaai van jou aan het woora kom mijn uitspraak in chocoladeletters te laten voorafgaan dooi de aandui ding .(SMALEND)9 lot uw orders meneer ^ioed Je kunt gaan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 31