THEATER IN VERSCHILLENDE DIMENSIES het echte en spiegelbeeld mensen r i Homo’s: dat zijn zoals jij en ik Toeschouwer kan kiezen uit 41 t 4» G 0. LB 'I «■F’ A ■•■■i lil 1 Li Éi 01 -> I M1 kijkt R X I TO K ,f Boos en teleurgesteld omdat een jongen en een meisje die verliefd zijn hun geluk nergens onder stoelen of banken hoeven te steken, terwijl ik tegenover de buitenwereld juist alles moest verbergen. Dat gevoel had ik zo ongeveer toen ik als 19-jarige smoor- en smoorverliefd was op Rob, nauwelijks een paar maanden nadat ik tegenover mijzelf had durven bekennen dat ik homoseksueel was. dat toneel gebeurde, eigenlijk in ons midden plaats vond. Tien jaar geleden zette Koert Stuyf het publiek een enorme echte spiegel voor zodat het publiek alleen maar publiek zag, wat als grap best aardig was, maar wel een wat cynische bijsmaak had omdat Koert Stuyf over bijzonder weinig financiële middelen beschikte, terwijl een spiegel van het formaat dat hij voor zijn grap nodig had, wel erg groot en duur uitviel Er zijn in het theater al vaak spiegels gebruikt. In een produktie van Orfeo en Eurydice, die nu in Florence loopt, bestaan de zijwanden van het toneel uit spiegels met als gevolg dat je overal in de zaal werkelijk alles kunt zien, in spiegelbeeld, in werkelijkheid of zelfs alle twee tegelijk. Maurice Béjart liet bij zijn regie van de opera „La Traviata", op het toneel, ce zaal met balkon en al, als in spiegelbeeld, nabouwen om ons toch maar vooral duidelijk te maken dat wat er oo Ir II' 1 il B - eb A Men gaat niet w licht een spiegel voorbij zonder er 1 in te zien. Een mens ziet gaar- A ne zichzelve, namelijk van buiten. 11 o [K„Het leven is een spie-ia III gel. Lach je ertegen, If dan lacht het terug. 1 J Kijk je sjagrijnig, dan het sjagrijnig terug. j - r MB m 1 Fl W M li jjr ■-:■■■ ’1 !-■ - y - uit i 3S HARM KOOPS L j sin aar lien sgel Nu komt de broer van Koert, Bart Stuyf met een idee voor een toneel- spiegel, maar wat hij daarmee wil is iets totaal anders en heeft ook meer te maken met het uitbreiden van zijn bewegingsmogelijkheden dan met een grap. Om dat te begrijpen is het goed even terug te gaan naar de vorige produktie van Bart Stuyf, „Eventails”, waarin hij gebruik maakte van houten steigers. Het begin-idee is dan, dat je men sen onder zo’n stellage op de grond legt en naar boven laat kijken, maar dat is waarschijnlijk erg moeilijk met allerlei voorschriften van de brandweer en de hoeveelheid men sen die er tegelijkertijd onder kun nen. Later kwamen we op het idee van die spiegels. Door een spiegel schuin onder de stellage te zetten kun je de glasplaat ook van onderen zien en dat geeft er nog een extra effekt bij: door de stand van de spiegel wordt de persoon die op de glasplaat staat, ook iets verdraaid in de ruimte. toen bleek dat dat werkelijk een heel gek effect is, een bewegingspa troon dat je niet herkent. Daarmeé wilden we verder experimenteren. Uiteindelijk was Stefan, een vriend van mij die tijdens de universitaire vakanties wat extra’s verdiende op de bibliotheek van de NVSH, de eerste tegenover wie ik schoorvoetend over de brug durfde te komen („ja. eh, ik wilde je iets bekennen, ik geloof dat ik. eh, homoseksueel ben”). Hij gaf me de raad eens te gaan praten met het COC Normaal is het zo, dat als je van onderen af kijkt, kijk je recht tegen de voetzolen aan. Door de spiegel kijk je niet recht tegen de voetzolen aan, je ziet iemand van achteren, dus je ziet zijn kuiten, zijn kont, zijn schouders en zijn hoofd. Ook de verhoudingen daarvan zijn hele maal vertekend, je krijgt dus een heel vertekend beeld. Door de hoek van de spiegel is het dan ook nog net of hij naar voren of naar achte ren valt. Als hij bijvoorbeeld recht op staat en hij tilt een been vóór op, dan is het net of hij achterover kiepert en zijn been veel hoger komt dan normaal, plus dat zijn voeten ook kleiner worden. Dat zijn allemaal toevalseffecten waar je waarschijnlijk iets mee zou kunnen doen”. Dan heb je ook nog tegelijkertijd het beeld wat je echt ziet én het spiegelbeeld, dus dat je als toe schouwer kunt kiezen. - „Je vertelde dat als je met zo’n spiegel werkt, dat beeld gaat kantelen. Betekent dat dat je het al geprobeerd hebt?” Bart: „We hebben dus heel simpel een gewone scheerspiegel genomen en een speelgoedje van mijn zoon en daar hebben we een beetje mee geëxperimenteerd en toen ontdek ten we opeens, dat als je bijvoor beeld naar zo’n man op een stellage kijkt en je hem in zijn gezicht ziet, je hem in de spiegel op de rug kijkt. Het gekke effect daarbij is, dat als vooral gepraat over wat de diverse mensen in het dagelijks leven meema ken, maar dan wel toegespitst op het punt homoseksualiteit. Door wat daar werd gezegd, groeide mijn overuiging dat die homoseksuali teit eigenlijk helemaal niet belangrijk is Goed, op dat éne punt (je voelt je seksueel aangetrokken tot mensen van Bart: „Dat is eigenlijk het hele experiment. Kijk die techniek is natuurlijk heel belangrijk, maar ons uitgangspunt is altijd de mens die er op staat. Wat ontdek je aan nieuws voor de beweging? Wat kun je met gewone ouderwetse bewegin gen, lopen, staan, hinken doen in verband met die verandering? Het iemand in de spiegel voorover staat, dat een hele agressieve indruk ople vert. Daar kun je mee gaan werken, dat is theatraal”. Wat ik tot nu toe gehoord heb is een uitgebreid verhaal over tech nische constructies. Wat gaat dat allemaal voor invloed hebben op de beweging van de mensen?” is nog heel onzeker of we daar bij voorbeeld alleen een rapport over maken of een uitgebreide studie op touw zetten of dat we gewoon met de vondsten die we hebben, een stuk theater gaan maken, en mis schien wordt het ook alleen maar iets voor een museum. In een thea ter heb je een heel andere manier van kijken, daar word je verplicht een uur geamuseerd of geërgerd, en als je in een museum iets niet mooi vindt dan loop je door. We hebben al de zekerheid, dat het geschikt is voor een museum, maar we gaan het ook in een theater doen omdat dat gewoon ons werk is. Ik kan me ook heel goed voorstellen, dat je een toneelstuk op zo’n ding speelt en dat het dan iets heel geks geeft, iets anders. Een ambtenaar van de burgerlijke stand tegen een kersvers bruidspaar lien 'au- ■nst :gel leel van het )ge- erd zeel nen Van het COC had ik wei eens vaag iets gehoord, maar het idee „een ver eniging van homo’s” boezemde mij de uit jen, uit- rde der dat um aap reet van lere che sin- or. fes het aan de zaak aan te kaarten bij vrienden, binnen de familie en onder mede-studenten En ik was eigenlijk niet eens verbaasd over de reacties, die voor het overgrote deel kunnen wor den samengevat onder de noemer „Homo’s dat zijn mensen zoals jij en ik” V Bart Stuyf ■1 ;n is oral iard am, taai aak ten, ont- van >udt tali- ook V Bart: „In het begin hebben we daar ook aan gedacht, maar dat blijkt gewoon financieel niet haal baar te zijn en ook constructief is het heel erg moeilijk. Dan krijg je dus een ontzettende stellage en die zal zoveel van het spiegelbeeld weg nemen, dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Zo’n stella ge is trouwens niet zo bijzonder, zoiets zie je vaak genoeg. Daarom hebben we een andere manier gevonden. We maken het geheel in kleinere segmenten, dat heeft ook nog als voordeel dat je met kleine segmenten allerlei vormen kunt bouwen. Je kunt ze in een rechte— lijn zetten, zodat de spiegels een plat vlak vormen; je kan ze ook in een cirkel zetten, zodat je er in het theater of in het museum rond omheen kunt lopen en je alle spie gels onder verschillende hoeken ziet; je kan het in een soort slang bouwen en zo heeft het meer moge lijkheden. Door die kleinere platen kun je ook nog een trapvormige stellage bouwen, waarover je lang zaam over dat perspex-glas omhoog gaat, iets wat jé je een beetje kunt voorstellen als een Franse wentel trap met brede treden. Bart: „Ik was mijn huis aan het verbouwen en toen had ik steigers nodig. Ik kon ijzeren of houten krij gen en houten waren goedkoper, dus die nam ik. Dat gaf zo’n specia le structuur, die stellage, dat ik dacht: daar moet iets mee te doen zijn. Toen kwam „Eventails” voor het Shaffy-theater en toen dacht ik: Het zou mooi zijn als je de mensen van .1- "rond af kon krijgen op een of andere manier. Het stuk dat we doen is vrij langzaam en op die steigers gaat het heel langzaam de lucht in. Dat is erg mooi geworden, vond ik. „Goed, maar wat heeft dat nou met spiegels te maken?” Bart: „Dat is eigenlijk meer geko men door de verrassing. Ik zat in de studio en toen zag ik een meisje dat een dansje deed. Dat had ik al zo vaak gezien, dat ik dacht: Het zou prachtig zijn als je dat nou eens van onderen kon bekijken, want dat heb ik nog nooit gezien. Daar zijn we hard over gaan denken en we zijn iets gaan maken, een glasplaat waar iemand op danst en waar je van onder naar boven doorheen kunt kijken. Dat was heel gek, ik had nog nooit een beweging van onderen gezien. Ik had wel eens mensen op een viaduct zien lopen maar nooit recht van onderen en „Helemaal alleen in een omgeving die je vijandig gezind is” is misschien ook wel een goede omschrijving. In ieder geval hield ik me in die tijd tegenover anderen op de vlakte, want homoseksualiteit was en is nog steeds een onderwerp waarover je jammer genoeg moeilijk kunt praten: de meeste mensen hebben louter en alleen door onwetendheid de vreemd ste ideeën over homo’s. Nu kwam er echter een moeilijkheid bij: ouders en vrienden zouden heus wel aan mij mer ken dat ik verliefd was. Het idee volkomen alleen te staan had te maken met het feit dat ik mijn seksuele gevoelens niet kon spiegelen aan de „normale” wereld om mij heen. Ik was opgevoed met het beeld van het gezin en de man-vrouwnorm voor ogen, basisbegrippen die in mijn leven plotseling niet meer golden. Eigenlijk vond ik het wel een beetje vreemd dat één zo’n aspect als homo seksualiteit zo belangrijk kon zijn. Er waren toch ook andere facetten die mijn persoonlijkheid bepaalden? Ik studeerde scheikunde in Leiden, woon de nog thuis bij mijn ouders in Den Haag, ging vaak naar toneel en film, zat bij een volleybalclub enz. Maar veel, mensen vinden het maar wat gemakke lijk om juist alleen van die homoseksu aliteit te weten: „Een homo? O, ben je er zo eentje' Deze hele toestand speelde in 1967. de tijd waarin ook ik optimistisch bezig I' (LAURILLARD in -4 .Kruiden en bloemen hetzelfde geslacht) wijk je inderdaad af van de man-vrouw-norm in de samenleving, maar verder zijn er eigenlijk geen verschillen. De dagelijk se sores, het werk, de beslommeringen van het huishouden en zo, dat zijn allemaal dingen die voor iedereen gelden Gesterkt door die gedachte durtde ik L was met allerlei idealen, zoals een totaal andere, „lieve” wereld, proteste ren tegen de oorlog in Vietnam en het omarmen van popmuziek als uiting van de „alternatieve cultuur”. Maar ondanks dat alles durfde ik anderen niet met mijn homoseksuali teit te confronteren, hoewel ik graag al die vooroordelen („homo’s zijn ver wijfd”, „lesbiennes zijn man-wijven”, „je kunt ze maar beter niet alleen laten piet je kinderen” en meer van dergelij ke onzin) uit de wereld wilde helpen. Ik had natuurlijk ook kunnen doen als zoveel andere homo’s: tegenover de hetero-omgeving een schijnvertoning opvoeren (inclusief verhalen over niet bestaande vriendinnetjes) en wegvluchten in een wereldje van alleen maar homo’s, om vooral toch maar beschermd te zijn tegen die negatieve wereld waarin geen plaats zou zijn voor mij. „Als je dat zo vertelt, denk ik aan een hele grote schuinstaande spiegel, zoiets als in een reuzen spiegelreflexcamera, onder een enorme glasplaat, is dat wat je wil?” I ‘W’ i weinig vertrouwen in. Ik bezocht zo af en toe wel eens een homobar, maar het beeld dat ik daarvan had gekregen was eigenlijk alleen maar dat van een ver zameling ontzettend „nichterige” types. En, zo dacht ik, het COC is natuurlijk ook zo’n opeenhoping van „flikkers”. Maar goed, het punt van verliefdheid en bijvoorbeeld niet samen met mijn vriendje Rob zielsgelukkig hand-in- hand over straat te kunnen lopen was zo belangrijk dat ik toch maar naar het COC toestapte. Die eerste kennismaking met de Nederlandse Vereniging tot Integratie van Homoseksualiteit (dat is de officië le benaming van het COC) was volko men tegenovergesteld aan wat ik had verwacht. In de clubhuis-achtige afde- lingsruimte zaten allerlei mensen van diverse leeftijden die heel geanimeerd met elkaar aan het praten waren. En in een ander deel van de ruimte dansten een paar jongens (en ook enkele meis jes) met elkaar. Het idee dat ik volko men alleen zou staan met mijn proble men bleek opeens volslagen belache lijk! Dat kwam al meteen naar voren in het gesprek met de jongen bij de ingang die mij introduceerde. Na wat gepraat te hebben over de algemene doelstellingen van het COC (de buiten wereld ervan overtuigen dat homosek sualiteit niets engs is en homo’s zo ver brengen dat zij zich als persoon volle dig aan de omringende wereld durven te tonen) kwamen we op mijn „proble men”, waarop hij mij voorstelde mee te doen aan een gespreksgroep Zo’n gespreksgroep bestaat uit onge veer tien man die eens m de paar weken bij elkaar komen Er wordt dan -1| Het zal wel nodig zijn een speciale manier van belichten te vinden,' heel anders dan normaal in het the ater, omdat je met spiegels werkt en als je dat normaal belicht zou dat betekenen dat je mensen ver blindt”. j s - -.«I L/ Het principe van een spiegelvoorstelling in maquette gebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1976 | | pagina 37