ALEC GUINNESS EXCELLEERT OPNIEUW IN EEN TONEELSTUK Onderzoek naar structuur van Film Jaws werd kassucces 1976 Glanzend opgepoetste Mozart bij St. Martin Monteurs gevraagd? 'd boekenbranche DIJKSTRA LAMPEN Expositie in Zeister Slot: De orgelpijp uit” Tast niet in't duister, Dijkstra geeft raad. 1 s fB ftwjwuIma«I DaI AOO 0100*70 Begeleid door goed boekje Muzikaal vakmanschap bij overbeschaafd ensemble Kom naar de showroom. 19 7 7 JANUARI DONDERDAG 6 KUNST door Ko van Leeuwen 99 e int LONDEN Na een week lang intensief theaterbezoek in Londen volgt de conclusie dat er van de acht stukken die ik daar zag tenminste drie waren die mij mogelijk langere tijd positief in herinnering blijven. Dat zijn vooral „Yahoo”, een onderhoudend beeldverhaal uit het leven van dr. Jonathan Swift, de schrijver van onder andere Gullivers Reizen, waarin Swift door niemand minder dan Alec Guinness gespeeld wordt; verder een voorstelling van Hamlet met Albert Finney in de titelrol, een produktie die maar liefst vier uur bestrijkt; en dan het nieuwste stuk van Alan Ayckbourn „Confusi ons”, waarin John Aiderton bij ons vooral bekend door zijn onderwijzersrol in de televisieserie „Please Sir” een belangrijk aandeel leverde. John Aiderton Dracula Van schouwburgpluche naar lunchtheatertje (ADVERTENTIE) s. an an en n 'Ml Ui v» I I Films als The Ladykillers en The Bridge on the River Kwai vestigden Guinness’ roem in breed verband. Het zijn niet de enige bioscoopprodukties waaraan deze toneelspeler meewerkte. Zelfs zijn er in Engeland wel verwijten van critici geko men dat Alec Guinness zijn toneelwerk verwaarloosde door zijn filmcarrière te laten voorgaan. Maar ook in films bleek Guinness groots. Voor zijn rol van de Britse kolonel Nicholson kreeg hij een Oscar. Om met „Yahoo” te beginnen: Het is zonder meer een fijne ervaring om een zo briljant acteur als Alec Guinness drie dimensionaal te zien optreden, in plaats van op het witte bioscoopdoek, waarvan we hem in eigen land alleen maar kennen. „Alleen een werkelijk genie kan ook op het toneel een genie uitbeelden”, schreef eens een Engelse toneelresencent. Daar aan denk je, wanneer de Sir Alec de rol van Jonathan Swift ziet vervullen. Swifts leven bloeide literair vooral in de achttien de eeuw. In Dublin werd hij geboren, maar zijn Engelse afkomst bleef zijn trots. „Maar ik ben Engelsman”, zegt hij dan ook met nadruk in de toneelbiografie die Alec Guinness zelf over deze schrijver samenstelde uit voornamelijk werken van Swift zelf en de brieven die Vanessa hem geschreven heeft. De ongenaakbare dr. Swift genoot privé namelijk de lieflijke toewijding van twee vrouwen, Vanessa en Stella, die zijn leven meer beïnvloeden dan hij zelf liet voorkomen. „Yahoo” kan het best gezien worden als een typisch Engelse documentaire in thea tervorm, speels samengesteld, doch nauw gezet op niveau gehouden. Alec Guinness Stukken van de auteur Alan Ayckbourn (o.a. Slippers en Liefde half om half) wor den ook in ons land graag gespeeld. Ayck bourn hanteert een virtuoos taalgebruik; blijkt in vele gevallen een garantie voor amusement. Dat is ook weer zo in zijn nieuwste stuk „Confusions”, dat is opge bouwd uit vijf korte zelfstandige delen. Zij hebben alleen met elkaar gemeen dat er telkens sprake is van stoornis in mense lijke contacten. Mensen die op verschil lende golflengtes tegen elkaar praten. Regisseur Alan Strachan heeft met een rolbeztting van geroutineerde krachten een voorstelling gemaakt die misschien niet steeds even konsekwent van con structie is, maar die in elk geval verkwik ken d van humor is, waarbij de tragische ondertoon voelbaar blijft. Ayckbourn heeft daar bij het breien van deze eenak ters trouwens ook zelf al voor gezorgd, ere wie dit toekomt. Confusions komt volgend jaar naar ons land, want André van den Heuvel heeft de rechten ervoor in zijn binnenzak. In elk geval zal Kitty Janssen er -dan ook in meespelen. Voor de andere rollen zal hij ditmaal zeker geen genoegen kunnen nemen met aankomend talent, dat zou voor dergelijke korte stukken bij voor baat een mislukking betekenen. „Counting the Ways” is het laatste nieu we stuk dat Edward Albee (Dood van verdomde Lowietje; Verhaal van de die rentuin) schreef. Het duurt een uur en daarin houdt een echtpaar van middelba re leeftijd een verhandeling over liefde. Dan wordt dan ook gesproken over de ronduit pijnlijke situaties die binnen een langdurig huwelijk kunnen ontstaan. Niet zonder humor richten man en vrouw zich tot elkaar, maar ook de toeschouwers worden rechtstreeks bij het stuk betrok ken en al improviserend wordt er dan naar een slot toegespeeld. Een aardige vondst misschien, ware hét niet dat alles waarover Albee het heeft al zo bekend is dat van enige verrassing nauwelijks spra ke kan zijn. Onder regie van Bill Bryden doen Beryl Reid en Michael Gough alles om het spel aantrekkelijk te houden. Goe de spelers, die beiden een indrukwekken de staat van dienst achter de rug hebben, maar die dit stuk niet uit zijn statisch element kunnen halen. Viel dus tegen, ik vond het zelfs wat saai. Het reusachtige Olivier Theater, onderdeel van het Natio nal Theatre aan de zuidelijke oever van de Thames, laat zo’n produktie trouwens ver drinken. Zou zo’n stuk misschien in een intiemer theater nog iets betekenen, op deze plaats lijkt het me kansloos. Omdat het stuk zo kort is en ook de Engelse theaterbezoeker graag waar voor zijn geld ziet, denk ik dat de gratis toegift bij Counting the Ways bedacht is. Na de pauze betrof het in dit geval drie kwartier voorlezen en daarvoor was „First Love”, een vroeg werk van Beckett gekozen. Stephen Rae, een nog jong acteur, doet het vertelsel behendig en verhaalt over de eerste liefdes- en seksuele ervaringen. Aardig als toetje, meer niet. prettig is. Het Royal Court Theatre was er goed voor gevuld. In „The Actress and the Bishop” speelt de auteur in op de overeenkomst tussen theater en kerkliturgie. Een keurige actri ce ontmoet een (Anglicaanse) bisschop en er ontstaat een wat platonische relatie. Samen gaan ze de vrije natuur in om vogels te bekijken. Er komt heel wat scherts en satire in voor en er worden prima liedjes in gezongen. Vooral Anna bel Leventon ontpopt zich daarbij als een actrice van natuurlijke spontaniteit en Niall Buggy speelt de bisschop met won derlijke naïeve humor. Een prettige erva ring zo’n stukje lunchtheater, waarbij je je bordje eten en je halve pint bier gerust mee naar binnen mag nemen. Het National Theatre, dat eigen toneel- produkties brengt Counting the Ways is er een van laat de Engelsen momenteel naar een volledige Hamlet stromen. Meer daarover later, waarbij een vergelijking met onze Nederlandse opvoering door het Publiekstheater interessant is. De juiste verlichting kiezen is een belangrijke zaak Licht voor lezen of werken stelt andere eisen dan sfeer verlichting Bovendien draagt de vormgeving van de lampen sterk bij aan de stijl van uw interieur De Dijkstra licht- De bedrijfstak van de boekenuitgeverij- en heeft volgens de NEHEM een omzet van ca. 600 miljoen en er werken 3750 personen. De boekverkopers bereiken met ongeveer 9200 werknemers een omzet van 250 a 300 miljoen. Het structuuronderzoek zal worden begeleid door een structuurcommissie, waarvan het voorzitterschap namens de NEHEM door prof. Botter van de Techni sche Hogeschool in Eindhoven wordt uit geoefend. In deze commissie hebben zowel vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties als van de overheid zitting. Het is de bedoeling dat dit structuuron derzoek zal uitmonden in een aantal aan bevelingen, die zullen moeten leiden tot het ondernemen van acties, die erop gericht zullen zijn terwille van haar conti nuïteit in economisch en sociaal opzicht, structuurverbeteringen tot stand te bren gen, waardoor de boekenbranche beter kan inspelen op toekomstige ontwikkelin gen en veranderende maatschappelijke omstandigheden Films die het in 1976 ook meer dan voortreffelijk deden waren De Peetvader (The Godfather part II) met 212,5 miljoen, The Exorcist met 205 miljoen en de oude re films Sound of Music en Gejaagd door de wind met respectievelijk 195 en 190 Z miljoen gulden. (Van onze kunstredactie) HOLLYWOOD. De film Jaws van regisseur Steven Spiegel berg en waarin een haai een belangrijke rol speelt, is vorig jaar het grote kassucces in de Vere nigde Staten en in Canada geweest. Dat heeft het invloedrijke tijdschrift voor de filmwereld en showbusiness Variety in Hollywood meegedeeld. Jaws heeft zijn producers ongeveer 300 miljoen gulden opgeleverd. In de Engelse produktie laat John Aiderton zich kennen als een werkelijk veelzijdig acteur. In drie van de vier rollen die hij erin speelt is hij tot in details subliem. Aiderton heeft in Confusions assistentie van zijn vrouw Pauline Collins, Sheila Gish, Derek Fowlds en James Cos- sins. Een zwakke plek valt er in de voor stelling nauwelijks te ontdekken, al vind ik de laatste eenakter het verloop te voor spelbaar. men hh|D de b-u* Ut*' AMSTERDAM (ANP). Na een voor onderzoek, zowel bij de boekenuitgeve- rijen als bij de boekverkopers, is een structuuronderzoek in de boekenbranche ingesteld. Dit onderzoek zal onder auspi ciën van de Nederlandse Herstructure- rings Maatschappij (NEHEM) worden uitgevoerd door het bureau Krekel, Van der Woerd, Wouterse in Rotterdam, zo heeft de NEHEM bekendgemaakt. Deze en vele honderden lampen. Van verfijnd klassiek tot uiterst modern. Zorgvuldig vervaardigd van de beste materialen. Te zien bij Dijkstra. Redenen voor dit onderzoek zijn de stagnerende afzet van boeken, de onze kerheid met betrekking tot de invloed van andere informatiebronnen op de vraag naar boeken en het ontbreken van vol- doende inzicht in de toekomstige ontwik- keling van het traditionele afzetpatroon in verband met de wijziging van de koopge woonten. In Londen verschijnt de groep van Pip Simmons nog steeds op de planken met Dracula, een griezelproduktie die óp de bloedzuigende graaf gebaseerd is en die in oorsprong zijn première zelfs in Rotter dam beleefde. Het was toen een co- produktie van The Children of the Night onder het driemanschap-ad-hoc Ritsaert ten Cate (Mickery), Rudi Engelander en de in Londen wonende Pip Simmons, die onder auspiciën van de Toneelraad het eerste licht zag in het Rotterdamse Picco lo Theater. Dat was in 1974. Nu heeft Simmons het stuk „re-vamped”, ofwel her-griezeld. Een gek brokje theater, waarbij ook nog prima gezongen wordt, maar dat toch wat geforceerd aandoet. Echt bang word je er niet van en het heeft geen invloed op je nachtrust, wat wel heeft de hoofdrol aangegrepen om in koketterende stijl blijk te geven van zijn eigen groot talent, waarmee hij in dit geval Swift tot leven wekt. De bijtende humor van Swift en diens pessimistische opvattingen Van de samenleving krijgen bij Guinness indrukwekkend gestalte, zonder dat de acteur daar pathetisch moeite voor hoeft te doen. Er is een schit terend parodiërende passage in scène gebracht die verwijst naar de lilliputter- mensjes uit Gullivers Reizen. Guinness schuifelt dan zelf op de knieën over het toneel. Grappige momenten in een voor stelling die vooral waardigheid uitdraagt. De andere acteur en de twee actrices die de bezetting van „Yahoo” completeren zijn Mark Kingston, ook geen lichtgewicht op toneelgebied, en Nicola Pagett en Angela Thorne. Een poëtische voorstel ling, gezien op het niet zo grote toneel van het Queen’s Theatre. adviseurs weten hier alles van en helpen u graag bij uw keuze Hun jarenlange ervaring en onze enorme keuze garanderen u een advies dat met uw wensen en budget overeenkomt Vrijblijvend Kom gerust eens langs AMSTERDAM Het kamerorkest van The Academy of St Martin-in-the- fields is groot in zijn eenzijdigheid. De hoogs' mogehjk ontwikkelde klankesthe- tiea. gekoppeld aan op de traditie stoe lende maar ook aan de doorsnee-smaak van de huidige eclectisch ingestelde luis- teraai aangepaste interpretaties, sluit elk element van verrassing uit Of het zou de verbazing om de instrumentale perfectie moeten zijn Je kunt in elk geval moeilijk zeggen dat er een nieuwe belichting op de composities tot stand komt Dat is ook onmogelijk binnen dit gekozen patroon van optimaal aangenaam klinkend en „keurig" reproduceren. Zo komt het dat je. ondanks het hoge musiceemweau op een geheel aan Mozart gewijd concert zoals gisteravond dooi dit orkest in Amsterdam werd gegeven net oncertge bouw verlaat met een wai onbestemd en onbevredigd gevoel Het gevolg van een zekere artistieke saaiheid De uitgangspunten van The Academy lijken dus een soort streven te vormen m de richting van een muzikaal verantwooi de. maai aan de hoogste eisen van de verwende en naar comfort strevende bui gei tegemoet komende grootste gemene delei Maai daarbij dient dan direct gezegd dat dn alles vanuit een zeldzaam collectief vakmanschap gebeurt zondei verwaarlozing van een enkele muzikale hui ut detail en mei nauwkeui ige navol ging van alle n de uartlluur aangegeven iuok» e.-‘ K<‘-gei. mdei mee' 10K ip tl' De kosten van het onderzoek, dat ander half tot twee jaar zal duren, worden voor eenderde gedragen door de Koninklijke Nederlandse Uitgeversbonden en de Nederlandse Boekverkopersbond, terwijl het Ministerie van Economische Zaken een subsidie van tweederde van de kosten verleent. Deze orgeltentoonstelling is samenge steld omdat in kringen van orgelbouwers, restaurateurs en liefhebbers het gevoel heerste dat in het Monumentenjaar 1975 relatief weinig aandacht werd besteed aan het historische monumentale orgel. Dat doet deze expositie dus wel, maar even zo belangrijk en voor vele bezoekers, zeker de jongeren, nog interessanter is de mogelijkheid die deze tentoonstelling biedt om te zien hoe een ouderwets dege lijk mechanisch orgel werkt en wat er allemaal gebeurt in een orgelfabriek, waar men orgels bouwt en restaureert Medewerkers van de firma Van Vulpen uit Utrecht en de firma Stinkens uit Zeist (de eerste all-round orgelbouwer, die ondermeer het Domorgel restaureerde, de tweede gespecialiseerd in pijpen maken) geven dagelijks demonstraties Deze zijn niet speciaal voor deze expositie opgezet, integendeel zij verrichten hun dagelijks werk Aan de tafel van Van Vulpen wordt een oud zeventiende-eeuws pedaal gerestau reerd dat straks het koororgel van de Hervormde Kerk in Wijk bij Duurstede zal sieren Bij Stinkens krijgen oude orgelpijpen uit een kerk m Maassluis een nieuwe lengte zodat ze een andere toon hoogte krijgen Ei worden meuwe stukje^ pijp aan de oude gesuideero In beide gevallen is sprake van precisie- handwerk. Wie orgels bouwt moet een grote liefde voor zijn vak hebben en daar bij een grote hoeveelheid geduld, zeker wanneer men met moeilijke doch dankba re restauratiearbeid bezig is. Voor wie er gevoelig voor is, spreekt die liefde voor het ambachtelijk bezig zijn ook uit de vele vaak oude materialen die zijn geëxposeerd, zoals stemkrukken, stokschroeven en weegapparatuur voor het vaststellen van een metaallegering Hierbij zij opgemerkt, dat een „zilveren" klank bepaald niet bereikt wordt door het zilvergehalte van een legering te ver hogen. Natuurlijk zijn er ook volwaardige orgels te zien en, zo de bezoeket het orgel spel machtig is en hij vraagt het vriende lijk, mag hij misschien ook wel even spe len In ieder geval is er elke dag ook een officiële bespeling Gezegd moet worden dat er twee snoepjes van secretaire orgels staan en twee beeldschone kabinetoi geitjes Er zijn vanzelfsprekend ook vele prach tige foto’s van monumentale orgels te zien als ook (werk)tekeningen Maar persoonlijk vind ik het technische gedeelte van deze expositie verreweg het interessantst. Dat is mede te danken aan de overzichtelijke opstelling die deze ten toonstelling kenmerkt. De ware liefhebber zal er graag een reis voor over hebben om op deze expositie van dichtbij te kunnen zien hoe bijvoor beeld een octaaf vier voet uit 1523 er uit ziet, of een roerfluit vier voet uit hetzelfde jaar. Zo is er ook een clarabella acht voet, een register dat je ook niet dagelijks tegenkomt. En zo is er meer Een enkel woord nog over het boekje „De orgelpijp uit” van Luteyn Het bevat een schat aan fotomateriaal, een met gevoel voor humor geschreven orgelge schiedenis. helaas ook vol van droevig stemmende monumenten, en voorts een overzicht van belangrijke Nederlandse orgels, en lijsten van organisten veren igm gen en andere instanties op orgelgebied De foto's zijn met zorg gekozen, ze zijn niet alleen in estetisch opzicht zeer te waarderen, ze zijn ook zeei instructie) Het boekje wordt uitgegeven dooi Bosch en Keurling m Baarn en komt volgend laai ook in de boekhandel Amsterdam weteringschans 84a tel (020) 83810 Den Haag Stationsweg I02 iel iü70; 8824/8 Heemstede Cruuulusweg i' iel i023| Z89980 Oayeiliss oor s zaterdags geupeno ran «r SU uui Lunchtheatertjes zijn er in weldadige overvloed in Londen. In het elke week verschijnende blad Time Out steeds te vinden onder het kopje „Lunchtime”. Voor een billijke prijs vind je er aantrek kelijk toneelwerk, try-outs en korte stuk ken. The Gay Sweatshop trad er op met een kerstprogramma rond homofilie in ICA Arts Centre Theatre, in Almost Free, vlakbij Piccadilly Circus ging Tom Stop pards twintig-minutenversie op Hamlet. Zelf koos ik voor Kings Head, een theater tje zo groot als een kingsize huiskamer, waar een klein gezeldschapje „The Actress and the Bishop” van Stewart Par ker speelde. Kings Head is te bereiken via de pub waarachter het ligt en zoals bij meer pauzetheaters het geval is moet je eerst voor een matig bedrag lid worden, voordat je een toegangskaartje kunt kopen. *u '.«of* wei dooi de platen om c leun» Kamerorkest Je u'-oliek was lïol rus l.-i* - -ie' 8 iiciai I concert een met frisse levendigheid en pit opgediende Figaro-ouverture en twee symfonieën, de „Haffner” en die in g- klein, één en al verfijning in de uitvoering, met binnen de beperkingen van het speci ale roomsaus-recept, veel contrastwer king. De concertmeester en „leader” van de Academy, Neville Marriner, die - met uitzondering van de intimiteit en Rococo- gratie uitstralende realisatie van „Eine kleine Nachtmusik” de viool verruild had voor de dirigeerstok, is in zijn ter zake dienende gebaren even afgewogen en pre cieus als je zou verwachten bij dit gedisci plineerde en haast overbeschaafde ensemble Marriner bij wiens directie een zeer functioneel gebruik van de linker hand opvalt besteedt duidelijk veel aan- daehl aan de dynamische schakering in de vorm van uitbuiten van alle mogelijk heden wat betreft crescendo- en diminuendo spel, het aanzwellen en afne- van de toon <Jp die manier ontstaat -e, al njn plastisch reliëf terwijl het i' mans Kamermuziekachtig -n oos doordat alle trekjes van even tii'd -angertg klinken ->i. .i<- itiijkers (Van onze correspondent) ZEIST. Nederland heeft een boeien de orgelcultuur, er wordt niet alleen veel orgel gespeeld, maar er wordt ook veel naar orgelspel geluisterd. Zo zijn er niet minder dan vier organistenverenigingen in ons land, ieder met een eigen tijd schrift en er zijn zo ook tien commissies, verenigingen en stichtingen op te noemen die zich met orgels en orgelmuziek bezig houden, zowel voor bouwers, professio nals als amateurs. Gegevens daarover kunt u vinden in A. C. M Luteyns handige, kleine, maar fijne boekje „De orgelpijp uit", thans voor slechts vijf en een halve gulden te koop in de boekhandel straks duurder dan een tientje in het Zeister Slot ter ge legenheid van de al even zeer aan te bevelen expositie, die daar onder dezelf de naam t.em. 27 februari wordt gehouden. Groentjes doen wonderen! Bel nu. 023*3192 72 Michel Gough en Beryl Reid in Edward Albee’s nieuwste stuk „Counting the Ways", dat op 6 december in het Olivier Theatre in Londen in première ging Sir Alec Guinness als Dr. Jonathan Swift, wiens leven hij fragmentarisch op het toneel zet. Hel uiissi o i oem - i" Le' ab ra. <9

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11