Amsterdamse politie legkip of soepkip? Stempels Houwaart Binnenring L| I M 'V7 I 3 JANUARI PONDE PDA G 10 7 7 JE WEET NIET GOED wat je overkomt. Je bevindt je met nog een dozijn mensen in een afgesloten sende indruk als je er weer uitkomt: geweld. F ruimte. De afmetingen zijn moeilijk te beoordelen, als gevolg van twee tegenover elkaar liggende spiegelwanden en een spiegelend plafond. Vloer en overige wanden zijn zwart-wit geblokt, als reusachtige schaakborden. Om je heen beelden en geluid, van de meest uiteenlopende aard, maar alles afkomstig uit het dagelijks leven. Snel wisselende lichtbeelden, kort afgebroken stukjes film op die eindeloze wanden en in het plafond. Zwaar geluid, muziek, stemmen, flarden van alles wat hoorbaar is uit de vloer. Je loopt er tien minuten in rond, als verdwaasd rondkijkend en trachtend geluiden te herkennen. En de allesoverheer- Anke van Haastrecht en Hector Vilche proberen uit te leggen wat de bedoeling is van „Proposition 10’*. T f ONDER REDACTIE VAN KEES TOPS F :4 Way P "PI»/ ^«2 Br FJ LUISTER- EN KIJKDOOS VOL GEWELD Burgemeester Samkalden, geflankeerd door hoofdinspecteur Oele, kort voor de ope ning van het nieuwe combinatiegebouw aan de Van Leijenberghlaan TERZIJDE: dat burgemeester Samkal- En over die verschuiving van taken zelf. binnen moeten kijken, al dan niet daartoe aangemoedigd door de bekende strijd kreet van kindertjes met handelsgeest: „Kijken voor een cent?” Laten we het Het beroep is door de KvK kort gele den ingesteld bij de afdeling recht spraak van de Raad van State. Als advocaat van de Kamer van Koophan del zal mr. C. Q. van Dallen optreden. Kort daarvoor had hij de politieman al vergeleken met het schaap met de vijf poten. „Als ik zie met welke taken een surveillant, als uitvoerend politiefunctio naris belast wordt, begin ik er toch weer aan te twijfelen of de politieman een men selijk wezen is in de ruimste zijn van het woord” (een term die hij boven een artikel in het politieblad had zien staan. „Hand having openbare orde, opsporing strafba re feiten, verkeersbeheersing, hulpverle ning en benadering publiek zijn vijf taak onderdelen die die vergelijking welhaast onvermijdelijk maken”, aldus de burge meester. (tot 23 januari) opgesteld in het Stedelijk Museum. „Er zijn wetenschappelijke onderzoekers en ik onderschrijf hun visie die de politie beschrijven als de enige 24 uur draaiende, volledig mobiele sociale dienst. De politie heeft langzamerhand een groot aantal welzijnsfuncties met een sociaal dienstkarakter op zich genomen. In feite treden politiemensen vaak op als onge schoolde en tijdelijke sociale werkers. Het is wel juist dit als onderdeel van de politie taak te zien, maar het betekent wel een toeneming en een verzwaring van het aan tal taken”. jecten vanuit Amsterdamse Keizersgracht, waar men zich blijvend heeft gevestigd. Waarom? Anke: „Alles heeft te maken met geweld. Alle maatschappelijke ver schijnselen, alle handelingen. Alles botst”. Je kunt over die theorie lang filosoferen. Je kunt je afvragen of, om maar een voorbeeld te noemen, hef omhelzen van iemand van wie je houdt een uiting van geweld is. Wanneer je heel diep gaat spit ten, kun je dan inderdaad tot een bevesti gend antwoord komen, maar het is de vraag of we daar in het kader van die luister- en kijkdoos mee gediend zijn. HOE ZIT HET nu eigenlijk met dat geweld in de doos? Om met het geluid te beginnen: als de luidsprekers militaire bevelen weergeven, of oorlogslawaai, is het geweld niet moeilijk te herkennen. Maar bij muziek? Popmuziek kan inder daad behoorlijk agressief zijn, maar er den in zijn loopbaan veel ervaring heeft opgedaan met het verrichte,! van ope ningshandelingen, bleek toen een brand- weerbijl niet toereikend was om een touw tje door te hakken. Aan het touwtje was een hele verzameling leien opgehangen waarop de verschillende politie-, brand- Toch geweld? Het is de overheersende indruk. DE NAAM „Proposition” is letterlijk bedoeld: het is een voorstel. Hector Vil- che: „We stellen de mensen iets voor. We zeggen piet dat het zo is. We houden het volkomen open. De mensen krijgen niets opgedrongen”. (Het cijfer 10 achter de naam geeft overigens de nummering van het project aan). GEZIEN IN HET LICHT van de ver schuiving van politietaken, noemde Sam kalden het corps ook nog een „frontlijnor ganisatie”. „U bent dagelijks getuige van deze snel veranderende maatschappij, maar u kunt zich niet permitteren u bij deze veranderingen aan te sluiten, laat staan daarbij voorop te open, juist vanwe ge uw taak in de samenleving. Anderzijds bent u wel degene, die als een van de eersten in het dagelijks werk door uw direct contact met het publiek geconfron teerd wordt met deze veranderingen en daarop op een passende manier moet kun nen inspelen en reageren”, aldus Samkal den tot de politiemannen. EEN BEGELEIDEND stencil van de Taller de Montevideo meldt dat het de groep gaat om de relatie van de mens met zijn objecten, met zijn omgeving. „Onze bedoeling is het mogelijk maken van een werkelijke handeling en niet een passieve herkenning van het object. De motivatie van onze bemoeiingen: Wij leven in een wereld van voorwerpen en voorstellingen die we niet hebben gekozen en onze relatie daarmee gaat geheel buiten ons om". NOG WAT NADERE bijzonderheden over de „doos”. Hij blijkt acht meter in het vierkant te meten. De vloer is verdeeld in 32 witte en 32 zwarte velden, precies als een schaakbord dus. Bij het binnentreden van de ruimte staan zestien plexiglazen objecten werkeloos te wachten, op een rij neutrale velden. Er is dan niets te zien en niets te horen. Zet je zo’n object en dat kan een enorme koffiepot zijn, of een televisietoestel, een nijptang of een para plu op een wit veld, dan verschijnt er in één of twee van de witte blokken waaruit de wand is samengesteld een beeld: een dia of een stukje film. Verplaats je een object naar een zwart veld, dan hoor je onder dat veld geluid: stemmen, muziek, vliegtuig- of oorlogska- baal noem maar op. Zou je je nu alléén in de ruimte bevinden, dan was de zaak overzichtelijk. Dan zou je een „stuk” op een wit veld zetten en kijken waar het beeld verschijnt. Maar je bent er met een mannetje of twaalf, vijftien. Het laat zich voorstellen dat dat een enorme kakafonie van geluiden oplevert en een wir-war van stilstaande, verspringende en bewegende beelden. Daarbij komt nog dat die beel den in de drie spiegelende vlakken terug komen. Met andere woorden: je bent in die stituatie een kansrijk kandidaat om knettergek te worden. Maar dat is de bedoeling niet. „ENERZIJDS VERLANGT men van een politieman dat hij hulp verleent aan al degenen die deze behoeven het dienst verlenende, vriendelijke gezicht ander zijds verlangt men van dezelfde man, dat hij de orde en veiligheid handhaaft en waar nodig repressief optreedt het strakke, boze gezicht”. Het is al een kijkdoos genoemd, maar gezien de geluiden is die omschrijvinr niet toereikend. Bovendien zou je in dat geval door een gat in de wand van buiten naar Direct daarop volgend roerde „de hoog ste baas” van de Amsterdamse politie het tere punt van de drugs aan. „Dat aan de handel in verdovende middelen met onaanvaardbare risico’s paal en perk moet worden gesteld, is een zware, maar gebiedende opdracht”. Wellicht omdat'de zwaarte van die opdracht eigenlijk in de al ontstane situatie niet is te overzien, ging hij er verder niet op in. DE STEMPELFABRIEK Posthu mus in de St. Luciënsteeg bij het Histo risch Museum is sinds kort een zogehe ten stempelplaats rijk. De stempel- plaats bevindt zich naast de stempel- winkel. Aanleiding om de nieuwe ruimte in te richten, is een grote schoonmaak geweest. Toen de zolders van de fabriek werden opgeruimd, kwamen er zoveel fraaie stempels en stempelafdrukken boven water dat men besloot ze tentoon te stellen. Het woord „stempelplaats” duidt er echter al op dat er meer te doen is dan dat oude spul bekijken. Het is dan ook tevens een soort werkplaats geworden, waar kinderen tussen twee en vijf uur ’s middags onder leiding van een zeke re Annette mogen komen stempelen. Ook kunnen die kinderen stempeltjes kopen, om zich thuis mee te vermaken. maar houden op een luister- en kijkdoos, waarin je rondwandelt en van de ene ervaring in de andere tuimelt. De doos, eigenlijk „Proposition 10” geheten, staat TIJDENS DE OPENING van het nieuwe combinatiegebouw voor politie, brand weer en geneeskundige dienst in Buitenveldert, heeft burgemeester Samkalden nog eens zijn visie gegeven op de politie in het algemeen en zijn Amsterdamse corps in het bijzonder. Dat ging gepaard met het van hem gekende, veelvuldige gebruik van beeldspraak. „Men kan”, zo zei hij, „de ene helft van de kip niet gebruiken voor de soep en de andere helft om eieren leggen” en dat is natuurlijk zo. OVER WAT WEL de bedoeling is, pra ten we met een van de oprichters van de groep, Hector Vilche, en een van de twee Nederlandse groepsleden, Anke van Haastrecht. Anke: „Het is leuk dat je zelf begon over dat geweld. Met het monteren en combineren van de beelden hebben wé daar bewust op gemikt. Het is ons er om te doen geweest, die reactie teweeg te brengen”. Wat nu die werkelijke handeling betreft: door het verplaatsen van de plexiglazen objecten kies je inderdaad beelden en geluiden, maar je weet niet wat je te zien of te horen krijgt. Een échte keuze is het dus niet. Anke: „De keuze is inderdaad onze keuze, maar het gaat er ook voornamelijk om dat na afloop de mensen over hun ervaringen gaan discus siëren en van onze balie informatie mee nemen.” Een greep uit de beelden. Winkelende mensen in een stad tekenfilms waarin wordt geknokt, een voortkruipende schor pioen, naakte vrouwenborsten, een paringsscène, Stan Laurel en Oliver Har dy, natuuropnamen. Allemaal dingen die je in het dagelijks leven, in de bioscoop en op televisie op je bordje krijgt. Wat je op straat ziet, en in de winkels en in je huis. Resultaat: geweld. Behalve die informatiestencils over het project, liggen er ook vragenlijsten gereed. De bezoeker wordt verzocht die in te vullen en weer in te leveren. Ook via twee videoinstallaties in de doos, stelt de Taller de Montevideo zich op de hoogte van de reacties van bezoekers. Onze eigen waarneming leverde een behoorlijk aan tal openhangende monden op, zoals u op de hierbij geplaatste foto zelf kunt zien. DICK HOUWAART, voorheen tele- visiepresentator bij de NCRV en hoofdredacteur van het Dagblad van het Oosten, is benoemd tot voorzitter van de Anne Frankstichting. Hij volgt daarmee de 72-jarige J. H. Schoorel op, onder wiens leiding de stichting is uit gegroeid tot een organisatie met tien tallen medewerkers die jaarlijks ruim een kwart miljoen bezoekers wijzen op onderdrukking en vervolging in de wereld. De 48-jarige Dick Houwaart is nu voorlichter bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. „Proposition 10” heeft in totaal 125 tot 130 duizend gulden gekost. Subsidies zijn verleend door CRM, het. Prins Bemhard- fonds en het nieuwe Parijse kunstcen trum Plateau Beaubourg, waar de „doos” ook zal worden opgesteld. Na nog wat inemationale tentoonstellingen wordt „Proposition” definitief opgesteld in de afdeling kinderpsychologie van de stich ting Avepane in Caracas (Venezuela). Daar zal met behulp ervan worden onder zocht wat het verschil is tussen reacties van normale en gehandicapte kinderen. De stichting krijgt „de doos” ca<jeau. weer, en geneeskundige taken waren geschreven. Toen de bijl bot bleek, pakte de burgemeester een schaartje uit zijn zak en knipte het koord gewoon door. Met het nodige kabaal stortte de berg „taken” ter aarde. De symboliek daarvan ontging ons een beetje Al in zijn nieuwjaarstoespraak uitte de voorzitter van de Amsterdamse KvK, E. G. Strijkel, zijn ongenoegen over het raadsbesluit: „Steeds meer blijkt dat het bedrijfsleven het vertrou wen in een zinvolle oplossing van het verkeersprobleem in Amsterdam begint te verliezen Het is de aller hoogste tijd dat een poging wordt gedaan het vertrouwen te herstellen.” De heer Strijkel merkte op, „ondanks de teleurstelling over het raadsbe sluit”, bereid te blijven tot een gesprek met het gemeentebestuur over het ver keersprobleem in Amsterdam. Des tijds bij de indiening van het commen taar op het verkeerscirculatieplan heeft de KvK al op zo’n gesprek aange drongen HET BETEKENT, wanneer we het begrip „ongeschoold” even terugroepen, natuurlijk ook de wenselijkheid van een opleiding die meer aandacht aan deze nieuwe kant van het politievak besteedt. „Persoonlijkheidsvorming en maatschap pelijke vorming”, aldus Samkalden, dit aspect even aanstippend. Maar de crimi naliteitsbestrijding is zijns inziens koplo per in het veld van politietaken. „Dat de mensen zich in hun normale levensgedrag op straat veilig moeten kunnen voelen, is geen overtrokken eis”. NA DE STICHTING City Centrum Amsterdam heeft nu ook de hoofdste delijke Kamer van Koophandel beroep aangetekend tegen het besluit van de gemeenteraad om de zogenaamde Bin nenring aan te leggen. Zoals bekend behelst die Binnenring een route langs de binnenzijde van de Singelgracht, waar het openbaar vervoer geheel vrije doorgang krijgt. „Proposition 10” is een project van de internationale, workshop „Taller de Mon tevideo”, zoals de naam al aangeeft oor spronkelijk afkomstig uit de hoofdstad van Uruguay. Twee beeldende kunste naars hebben de nu zevenkoppige groep in 1963 opgericht, oorspronkelijk met het doel teken- en schilderlessen te geven en daarnaast lessen in filosofie en kunstge schiedenis. Sinds een kleine twee jaar maakt de Taller de Montevideo zijn pro- de thuisbasis aan de F

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13