Memoires Liv Ullmann r Geloogd i RADIKALE UITVERKOOP Gispen siegers haarlem Leitner inspirerend dirigent in Bruckner BM COUTURE MYRELL, Groentjes doen wonderen! Bel nu :023 3192 72 Zolder staat vol spuEEen? Iggl 20 tot 60% verschijnen februari Massief Eiken IFwii Museumdirecteur krijgt ontslag j Meubelfabriek .«4 Oisterwijk ,,Een artiest moet kiezen tussen in de maatschappij of er buiten BI O Haast u Residentie orkest speelt Negende Symfonie Liederenrecital van Elisabeth Schwarzkopf EDO - R.V.C. Ere-expositie in Venlo bij honderdste geboortedag VRIJDAG 14 JANUARI 19 7 7 1 r/ [I Zondag 14.30 uur Noordersportpark niet alleen restanten, maar onze hele winterkollektie gaat weg met kortingen van de Meubelmakers uit het zuiden I des lands kuMl (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Honderd jaar geleden op 8 februari 1877 werd Henri Frédéri que Boot geboren, een der meest markante schilders in Haarlem in deze eeuw. Een man ook met een merk waardige levensgang, die veel stadgenoten en lang niet alleen de talloze door hem opgeleide kunstschil ders heeft gebiologeerd op een manier die niet- Haarlemmers soms in ver bazing brengt. Vanavond wordt in het Museum Van Bommel-Van Dam een ere- tentoonstelling van zijn werk geopend. Dat museum bezit veel werk en de exposi tie is aangevuld met werken uit het Frans Halsmuseum en van een aantal particulie ren in stad en omgeving. Ongetwijfeld zal een aantal Haarlemmers bij deze ope ning aanwezig zijn. De mees te geïnteresseerden zullen er echter niet kunnen zijn. Kees Verwey, de belangrijk ste leerling van Boot en een der weinigen die hem artis tiek hebben overvleugeld, zal het openingswoord spre ken. Hij is daartoe als het ware het meest gerechtigd omdat hij Boot bijzonder goed heeft gekend. In zijn openingswoord geeft hij een interessante karakterschets van zijn leermeester, die wij de vele belangstellenden in leven en werk van Boot niet willen onthouden. Hieron der volgt dit openingswoord. Later volgt dan de gebruike lijke recensie over deze expositie. Wij voeien ae huizen Spes Paris, Max Heymans Conzelmann Heilweg, Edec, Piller enz Binnenweg 163, naast A H Heemstede Iel 023-282026 Vrij parkeren Geopend van 9 00-18.00 uur s Maandags gesloten KUNST Kees Verwey over Henri Boot (ADVERTENTIE) correspondent) i (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) JOHAN VAN KEMPEM .ADVERTENTIE) In 1917 leerde ik hem kennen. Hij was toen ongeveer drie en veertig jaar. Hij had in-die tijd een rijzig postuur, een fiere lange hals op een jeugdig lenig lichaam. Hij bewoog zich weliswaar bedachtzaam, maar Mijn leven is van mijn achttiende jaar tot op heden, dat is bijna zestig ook weer vlug en zeker. Zijn stem bezat een volle diepte, was wellui dend en doordringend. In het alge meen sprak hij rustig en beschaafd, toch kon hij plotseling met stemver heffing zijn woorden onderstrepen, vooral als hij zich driftig maakte. jaar, aan het zijne verbonden geble ven. Zelden werd er zo’n intense band tussen meester en leerling gelegd. Toch meen ik er bij deze gelegenheid goed aan te doen, niet in de eerste plaats verslag uit te brengen van de wijze waarop en de mate waarin Boot mij heeft aange sproken. Ik heb namelijk bij veler lei gelegenheid al zowel mondeling als schriftelijk uitgewijd over ons beider verhouding. Nu ik ter gele genheid van de herdenkingsdatum van zijn honderdste geboortedag het woord tot u mag richten, meen ik, dat het in de eerste plaats van belang is te gewagen van de bijzon dere eigenschappen van deze unie ke kunstenaar in het algemeen, zodat een ieder die met hem in Hoeveel zij heeft ontvangen voor de rechten om haar boek op de Amerikaanse markt te brengen, is niet precies bekend, maar volgens Amerikaanse bronnen in ieder geval meer dan een half miljoen dollar. Daarbij komen dan nog de zoge noemde royalty’s dat wil zeggen dat ze een bepaald bedrag krijgt van elk verkocht exemplaat van haar boek. Hij was in de omgang voor ieder een toegankelijk en zo kwam het dat hij in Haarlem een duidelijk patriarchale rol speelde. Het is een lang verhaal om van de vele ont moetingen en wederwaardigheden te gewagen, die het bewijs zijn van zijn uitzonderlijk vermogen zich in het lot van zijn medemensen te ver plaatsen. In ontwikkeling de mees ten ver vooruit wist hij van het bezit van zijn kennis een zodanig gebruik te maken, dat hij in de omgang de indruk van vertrouwen wekte. Toch zou ik iets willen uitweiden over zijn bijzondere gave als men tor. Van de oudste vrienden en leer lingen hoorde ik, dat hij al zeer vroeg domineerde in de kringen, die hij bij voorkeur opzocht. Bronner vertelde mij al in 1924, het jaar dat ik de academie aan de Stadhouder skade in Amsterdam bezocht, dat hij al vroeg „zo goed wist wat hij wilde”. Om een verklaring te vin- toneelstuk werd lang geleden verfilmd met Greta Garbo in de hoofdrol. De per- mière vindt eind deze maand in Toronto plaats en medio april zal het op Broadway worden opgevoerd. Voor 'n juist advies inzake de inrichting van uw kantoor Vorig jaar heeft zij wegens ziekte tweemaal een optreden in Nederland uitgesteld De zangeres zal liederen van Wólf Mahler Schubert Schumann Liszt en Wolf Ferrari zingen Ze wordt begeleid door Geoffrey Parsons Met alle kracht van overtuiging trachtte hij het leven van de werk man aan het zijne te binden. Hij, de kracht lag in zijn zwakte, de zieke genas zichzelf. Zo nam hij al jong timmerlessen. Wat heeft hij mij niet dikwijls verteld, hoezeer deze tucht tot handelen hem had goed- ook volop in het leven van de ambachtsman wilde opgaan. Tens lotte zou hij zich temidden van hen vestigen. Eerst op Ameland, later Jaring Walta was als solist eigenlijk de enige, wiens prestaties men (positief!) kon beoordelen Een gebrek aan transparantie onttrok voor een groot deel de muzikale lijnen van de drie andere solo-partijen aan het gehoor Dat was allemaal extra jammer, omdat Leitner bii dit fijnzinnige Weens-klassieke werk, een prachtige fra sering en „ademmg” aanbrengt in het orkest Het duidelijkst was dit wel te merken in de voor de pauze gespeelde Sinfonie con certante in B, voor viool, cello, hobo, fagot en orkest van Haydn, waarin respectieve lijk Jaring Walta, Victor Bouguenon, Frank Minderaa en Kathleen Whit solieer- den. Behalve het altijd in dit werk optre dende probleem dat het viertal solo- instrumenten onderling moeilijk in balans te krijgen is (alleen al door de ongelijke liggingen in toonhoogtegebied) viel een weinig heldere orkestklank op fortissimo-passages, waarbij soms het karakter van ondoordringbare massivi teit onstaat. Deze hoedanigheid zal waar schijnlijk te wijten zijn aan het feit dat het Haagse orkest in akoestisch opzicht alles behalve de stabiele omstandigheden kent als ons Amsterdamse „huis-orkest” sen aan het heden en verleden. Het is mij niet vergund. Wel wil ik hier bij beklemtonen dat het werk bekij ken een ware openbaring is. Niet alleen voor degenen onder ons, die in deze moderne wereld niet kun nen aarden, maar ook voor de jon geren en de jongsten. Jansstraat 53 Telefoon 32 75 74 en 32 23 79 Ik zou in deze beschouwing niet zo uitvoerig over deze kant van zijn leven uitgewijd hebben, als zij niet zo kenmerkend was voor zijn hele persoon. Als je niet met hem op kon trekken tot aan de diepste spelon ken van zijn levensavontuur, kon je wel opkrassen. Met de woorden van Albert Ver wey, geschreven ter gelegenheid van een In memoriam voor Floris Verster, zou ik willen eindigen: De publikatie in McCall’s wordt boven dien geïntroduceerd met een omslagfoto van Liv Ullmann. In de weken na het verschijnen van het boek komt bovendien de film „Scènes uit een huwelijk” van Bergman, met Liv Ullmann in de hoofd rol, op de Amerikaanse beeldbuizen In de „Je begaafdheid is er”, zei hij eens, „maar nu te zorgen dat het leven je te pakken krijgt”. Daartoe deed hij alle moeite mij in de sfeer van zijn eigen leven te betrekken. „Het gaat er niet om, dat je die zaag goed kunt natekenen, je moet er ook goed mee kunnen zagen”. „Hij wist, wat hij waard was, maar bezat de bescheidenheid van een wijze”. In aansluiting op deze mening wil ik nog een ander facet van Boots leven belichten, zijn door afkomst en studie ontwikkelde Latijnse geest. Door zelf van moederszijde een halve Fransman te zijn, mede door zijn studie, eerst aan het gym nasium te Rotterdam en later aan de Leidse universiteit in oude talen, ontwikkelde hij bij zichzelf die spe ciale trant van denken, die de Latijnse geest heeft gekenmerkt, die geest, die een Cézanne, de bedachtzame, tegenover een hart stochtelijk gedrevene als Van Gogh plaatste. Daarmee bracht Boot de Hollandse stillevenkunst naar een geheel aparte sfeer. AMSTERDAM (ANP). De zange res Elisabeth Schwarzkopf geeft 8 februari een liederenrecital in het Concertgebouw in Amsterdam. AMSTERDAM (ANP). De directeur van het Van Goghmuseum in Amster dam, drs. E. R. Meijer, die in februari 1976 door minister Van Doorn werd geschorst wegens een aanzienlijk tekort op de museumexploitatie, is thans bij konink lijk besluit ontslagen. Het ontslag, dat vandaag is ingegaan, is verleend wegens „gebleken ernstige onzorgvuldigheden in zijn beheer” Drs. Meijer overschreed m 1975 de hem toegemeten begrotingspost van 1,1 mil joen gulden met 6 a 700.000 gulden Dit werd m mei vorig jaar vastgesteld tijdens de behandeling van het beroep, dat hij bij het ambtenarengerecht in Amsterdam tegen zijn schorsing had ingesteld Bij de uitspraak verklaarde het ambtenarenge recht het beroep ongegrond Drs Meijer deelde desgevraagd mee dat hij bij het ambtenarengerecht tegen zijn ontslag in beroep zal gaan op gr ond van onjuistheden in de motivering Hij wrst al sinds augustus vorig jaar dat de minister net voornemen nad hem te ontslaan Ook niertegen nad hij zijn raadsman toen beroep laten aantekenen In feite had hij die wrijving met zijn afkomst en de wereld van zijn omgeving nodig, om zich volledig te kunnen verwezenlijken. Merkwaar dig is, dat hij niettemin toch een buitenstaander bleef, want nooit wilde hij naar zijn afkomst terug en nooit slaagde hij erin zich er geheel van los te maken. Zo zei jij eens: Ja, Verwey, een artiest moet kiezen tussen in de maatschappij of er buiten” en hij had voor „er buiten” gekozen. En toch was er maar één wereld die hij volkomen verstond: de eenzaamheid. Deze voerde hem tenslotte naar de abstractie van de ruimte, achteraf de machtigste drijfveer tot het maken van zijn werk. Daarin plaatste hij zijn sujet ten, zowel in de stillevens als in de figuurstukken. Uiteindelijk was het het begrip „ruimte” wat hem het meest wezenlijk steunde bij de ont wikkeling van zijn kunst. Dit blijkt zowel uit het figuur als uit het por tret. De biografie van drs. Heybroek is een fotografisch portret, dat zijn weerga niet heeft en dan ook terecht als tekst voor het,pocket boek werd gekozen, dat het Museum Van Bommel-Van Dam liet uitvoeren door de drukker en sinds kort zeer produktieve uitge ver Van Speyk te Venlo. De uitzon derlijke speurzin van de jonge doc torandus heeft heel wat opgeleverd. Hij heeft zijn stof op zulk een bewonderenswaardige wijze ver werkt, dat hem daarvoor grote erkenning toekomt. Zij voorziet dan ook in een volledig overzicht van Boots leven, van zijn geboorte tst aan zijn dood, zodat het volstrekt overbodig is .aan deze beschrijving nog iets toe te voegen. Ook gisteravond kon men het weer zo ervaren. Het Residentie Orkest, dat onder leiding van Ferdinand Leitner in het Amsterdams Concertgebouw musiceerde, wist Bruckner’s muzikale testament waardig te verklanken. En ook nu was uit het besluitende Adagio sterk de inge bouwde symboliek van een afscheid na te voelen Een indruk die nog versterkt wordt door de tegenstelling met het aan dit laatste deel voorafgaande, oer-vitale en daverende Scherzo met zijn stampend ritme, dat door zijn haast primitieve grondpatroon des te overrompelenden uit werkt. aanraking kwam tijdens de duur van zijn lange leven zich erbij betrokken voelt. Want Boot was iemand aan wie zich talloze mensen hechtten, niet alleen om zijn werk, maar ook om zijn karaktereigen schappen. Ik ken niemand, van wie men zozeer de overtuiging had, dat hij voor elke mens van welke aard en ontwikkeling ook geen betekenis zou hebben. „De voorlezing”, een schilderij waarop Kees Verwey Henri Boot portret teerde (rechts), terwijl deze een tekst voorleest aan Wolvenkamp, een van de „verdrukte” vrienden van Boot. Ondanks de vele stromingen en vernieuwingen om hem heen, bleef hij zijn eigen inzichten trouw. Nie mand in Nederland hield zo hard nekkig stand tegenover de vervlak king van zijn tijd. Ik moet mij beperken en zou nog zoveel willen zeggen, zijn betekenis willen toet- i_ i. i i j ti Ook bij zijn naakten is dat het geval. Geplaagd door een pijnlijke pudeur voor het vrouwelijke, ble ven zij hoe mooi ook van sentiment en kunnen, nauwelijks getuigen van enig verlangen. Zo werd hij in de eerste plaats de grote stillevenschil der, voor mij de grootste van allen. „Eigenlijk is het stilleven de moois te uiting”, liet hij zich eens ont vallen. Er ging duidelijk een verfijnde charme van hem uit, van een soort fin-de-siècle type. Zo kleedde hij zich bij voorkeur in een reeds door zijn grootvader versleten geklede jas, die met de jaren steeds meer wegsleet door kale plekken overal. Daarbij droeg hij tot aan de tweede wereldoorlog hoge boorden met omgeslagen punten. Zelfs in hartje zomer liep hij zo gekleed over straat. Toch wekte hij vooral door zijn aristocratische houding de indruk van een soort landjonker, die eertijds in goede doen was geweest. (Van een STOCKHOLM. Liv Ullmann, de bekende Noorse actrice die jarenlang met regisseur Ingmar Bergman samenwoon de en van hem een kind heeft, gaat mil joenen verdienen aan haar mémoires. Haar boek, getiteld „De Verandering”, komt in februari in de Verenigde Staten op de markt, waar het tot boek van de maand is gekozen. Bovendien hebben de twee toonaangevende damesweekblak- den, McCall’s en Voque, elk met een mil joenenoplage, de rechten gekocht om bepaalde hoofdstukken van het boek te mogen publiceren. AMSTERDAM „Der Tod wird mir hoffentlich die Feder nicht zu früh aus der Hand nehmen”, schreef Bruckner in zijn sterfjaar, terwijl hij bezig was aan zijn Negende Symfonie. De ernstige zieke componist werkte eraan door tot op zijn sterfbed, maar zijn wens om deze laatste symfonie te voltooien is niet in vervulling gegaan. Zo is Bruckner’s zwanezang een adagio geworden, waarvan de thematische intervals- sprongen weliswaar iets schrijnends hebben, maar dat als geheel een geest van berusting en overgave ademt en als schepping een waardige afsluiting vormt van een begenadigd kunstenaarsbestaan. schilderij „De inschrijving” de ruimte boven de mens. De beide mannen die erop voorkomen zijn niet anders dan modellen, die hij elk in een ander tafereel tegenover elkaar heeft geplaatst. Er werd geen enkele menselijke relatie tot stand gebracht. Het motief was niet het eigenlijke onderwerp. Het bleef bij een meesterlijk werkstuk van ruimtelijke weergave. Liv Ullmanns inkomen wordt verder vergroot wanneer de mémorires als poc ketboek verkocht zullen worden, begin nen volgend jaar Men verwacht dat er enkele miljoenen exemplaren verkocht zullen worden. Liv Ullmann zelf heeft geen commentaar op haar verwachte miljoenen-inkomen. Ze repeteert momen teel voor het toneelstuk Anna Christie. Dit 8 M Ml M Ml Ml M Ml Ml Ml M Ml Ml M M M M Ml Ml M M Ml Ml Ml «9 «LK3 tM Ml Ml Ml Ml M Ml Ml Ml Ml m MIMI Ml M Ml Ml Ml Ml Ml M M Ml Ml Ml Ml «9 EJ M Ml Ml Ml Ml M Ml Ml „Hedenavond laten wij het licht vallen op één der merkwaardigste kunstenaars, die Nederland ooit heeft voortgebracht: de schilder Henri Frédérique Boot, Maastrich tenaar van geboorte, die de langste tijd van zijn jeugd in Rotterdam doorbracht en in Leiden oude talen studeerde. Hij woonde tenslotte vijftig jaar onafgebroken in Haarlem eerste kwaliteit eikehout goed uit- gewerkt in eigen droogkamers ge- 1 j loogd volgens oud recept eigen I F originele modellen 12 jaar garantie U j ongekende service grafts thuisbe- t zorgd door geheel Nederland I I Expositie in toonzaal Beverwijk, fj Parallelweg 100 (Industrieterrein), tel. H 02510-26923 Mat/mza9-18uur J Ferdinand Leitner, die behalve met zijn armen eigenlijk met zijn hele lichaam dirigeert, inspireerde het Residentie Orkest ook in het monumentale eerste deel Een symfonisch proces van onge hoorde lengte, waarin alle menselijke gevoelens en verlangens; hoop en twijfel, angst en noodlot op typische Brucknenaans-religieuze wijze worden uitgedrukt Toch krijgt Bruckner, ondanks alle inzet en instrumentale kwaliteit bij het RO, bij lange na niet de „orgelende” klan- kenpracht als men gewend is van het Concertgebouworkest Er is een neiging tot dichtslaan’ van de Klank m voortgekomen, voelde hij de behoefte mij naar zijn eigen beeld om te vormen. i j Woestijnen van eenzaamheid doorliep hij, om aan de grondeloze diepte van zijn schoonste werk uit drukking te kunnen geven. Zelf ben ik eigenaar van het machtigste werkstuk dat ik van hem ken’ „Het stilleven met vertrapte hoed”, waar van hij zei, „maar wat ik er om uitgestaan heb vertel ik je niet.” Voor al uw snacks naar cnorai NKKS ■jeu Cronjesrraa' P rei 253630 HAAfilEivi den voor deze eigenschap, moet men teruggaan naar zijn jongensja ren. Als kind van goede huize voel de hij zich al vroeg verlaten. Hij vertelde mij, dat hij als kleine jon gen in de tuin een plekje had afge- gedaan. Door contact met de preci- schermd, waar hij zich kon terug- sie van het vak, van de praktijk. trekken. Deze neiging zich te isole- Maar dit streven bracht mee, dat hij ren zou hem steeds bijblijven. Ook later toen hij student was, voelde hij zich anders dan de anderen. Ondanks en misschien juist door zijn grote begaafdheid zette hij zich in Spaamdam. al vroeg af tegen de kringen, waar uit hij voort kwam. Uit het besef alleen te staan, ontwikkelde hij een merkwaardige kracht, die hem hoe langer hoe sterker deed staan artiest, zocht naar het voorbeeld tegenover zijn familie en vrienden. van Tolstoi, zich te spiegelen aan de grondkrachten van elke maat- En zo trof hij in de eenvoudigen schappij, „de arbeiders”. Juist door van geest een grote steun voor zijn de flagrante tegenstelling tussen verdrukte gevoelens. Hij zocht dan zijn eigen wezen en dat van het ook de werkman, de visser, de tim- volk, kwam hij tot de wonderlijke merman „het volk”. Deze mensen werken, die hij ons heeft nagelaten. kalmeerden zijn overgevoelige Wat mijzelf betreft, vond hij in kwetsbaarheid door hun gezonde menig opzicht zichzelf in mij terug. levensechtheid. De basis van zijn Verwend, uit een ontwikkeld milieu bioscopen was ae enigszins verkorte ver- sie van deze film een enorm succes. De Amerikaanse tv-gids, de TV Guide (opla ge: rond 20 miljoen exemplaren), heeft Liv Ullmann ook op de voorpagina. i I V -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13