Verbijsterende openhartigheid bij Wagner’s schoondochter Naar de bios aan de hand van de overheid FR.MS film PIZZA Filmmuseum blikt terug op recent werk Oil BIOSCOOPBEDRIJF KEERT ZICH TEGEN DE PROCUREURS-GENERAAL W te/I 1 4 JANUARI 19 77 FILM f Vijf dagen lang duurde het interview dat de Duitse filmer Hans Jürgen Syberberg hield met Winifred Wagner, schoondochter van de grote Ri chard. Dat gebeurde in 1975 en de eenzijdige gesprekken ^Winifred is bijna voortdurend aan het woord vonden plaats in Bayreuth in het voormalige gastenhuis van de Wagners dat vlakbij huize Wahnfried ligt, eens Richard Wagners vorstelijke woning, nu het Wagner-Museum. In het begin van ’75 was Syberberg aan de voorbereiding van een grote documentaire over Hitler nadat hij aan figuren als Ludwig II en Karl May introducerende filmstudies over het nations al-socialisme had ge maakt. Textielreiniging DUYN b.v. V R IJ D A G -- PtPSi PgPSl in Amsterdam HfcAL n Deskundigen Gedetailleerd pleidooi Huisarrest Geen sexbedrijf Bezorgdheid S I Winifred Wagner, portret van een vurig Hitlervereerster ■aaÉi. moge dan de (ADVERTENTIE) Wij komen iedere week voor gezinswas en bedrijfskleding. 4 en om Amsterdamsevaart 20 .Haarlem, tel. 322462 ■ft; In Cinema International draait „Mélodie en Sous-Sol”, een film uit 1964, als hom mage aan Jean Gabin. Beeld uit „Real Italian Pizza” van David Rimmer, binnenkort in het Filmmuseum. terrein van de sex-commericie” intussen ongemoeid.” Die „stoelennorm” wordt, zo schrijft de heer Van Taalingen-,„door onze be drijf sgenoten principieel als onbillijk er varen.” En hij gaat dan verder in op het concurrentie-effect van de „echte” por- nobioscoopjes (van minder dan 50) dat door de procureurs-generaal ontkend wordt, vanwege het gering aantal zit plaatsen. De 78-jarige Winifred Wagner in een onthullend filmportret. Opnieuw geen grote veranderingen in de weekagenda van de Haarlemse bios copen. Lido heeft een karatefilm „Het Wapen van de Draak” ingezet, Frans Hals een sensatiefilm met Burt Rey nolds, „Het Loon van het Verraad’’ en Studio vertoont op maandag en in de nachtvoorstellingen een oude Hitchcock die het aankijken nog altijd meer dan waard is. „Spellbound” heet de film, de eerste na-oorlogse thriller die Hitch maakte. Oorspronkelijk was het vooral Eu ropa en met name Duitsland en Frankrijk dat zich al vroeg aan film- experimenten waagde en daarmee de film van de jaren dertig sterk beïnvloedde. Daarna is het initiatief vooral in handen van de Amerikanen gekomen die in hun „Underground” - beweging vaak verrassend experi menteel voor de dag kwamen en nu schijnt het vooral Canada te zijn dat van alles doet om het experiment in de film te steunen en kansen te geven. Een juiste politiek omdat een beginnende filmindustrie veel van haai impulsen en uitdrukkingsvor men moet ontlenen aan de onderzoe- kingsprogingen, in korter werk ge daan, naar de expressiemogelijkheden van het medium. Men kan dus in de komende weken talrijke en zeer uit eenlopende proefnemingen op het gebied van de onafhankelijke film in het Filmmuseum tegenkomen, korte films meestal, variërend van drie mi nuten tot drie kwartier vertonings- duur en spelend met diverse opname technieken, symbolische inhouden en filmische abstrakties. Of zo maar ont staan uit zeer persoonlijke observatie. Maar nog meer bezwaren, zo gaat het artikel verder heeft het bedrijf tegen de aankondiging in de brief van de procu reurs-generaal omtrent het te voeren beleid na de afschaffing van de centrale filmkeuring. Het openbaar ministerie zal zich, volgens die brief, door een of meer landelijk werkzame deskundigen laten adviseren omtrent een oordeel over het al dan niet pornografische karakter van een film. Er komt dan gelukkig, zo staat in „Film” te lezen, geen optreden tegen pornografische films dat van rechtsge bied tot rechtsgebied zal verschillen, maar tegelijk wordt uit mededelingen van de procureurs-generaal tegenover de publicteitsmedia duidelijk dat het de be doeling is die deskundigen repressief te laten werken, dwz. nadat de films in vertoning zijn gebracht. Uit de parle mentaire behandeling van het parlement van de wet tot afschaffing van de vige rende Bioscoopwet en uit de ruime stemmenmeerderheid waarmede de nieu we wet door het parlement is aanvaard, valt af te leiden, zo concludeert de heer worden: de expansie van het sexbedrijf is al lang eenfeit.Het opnemen van een aantal pornofilms in de programme ring van de „normale” bioscopen kan aan deze constellatie wezenlijk niets veranderen”. „Victory at Entebbe” Nieuw op het Amsterdamse bioscoop- programma is „De Bekentenissen van Winifred Wagner”, het fascinerende film interview van Hans-Jürgen Syber berg met de schoondochter van Richard Wagner, leidster van de Bayreuther Festspiele van 1930 tot 1945 en vriendin van Adolf Hitler. Over deze merkwaar dige vrouw meer in een uitvoeriger artikel op deze pagina. In Corso gaat de film „Je t’aime moi non plus”, waarin Joe Dallesandro gekoppeld wordt aan Jane Birkin onder regie van Serge Gainsbourg. Voor een beter inzicht in de huidige situatie somt de schrijver van het arti kel dat hij „Bioscoopbedrijf wordt nog steeds gediscrimineerd” heeft genoemd, enige verhelderende faktoren op, waar van het laatste luidt „het besluit van het parlement orp de Bioscoopwet af te schaffen en de vertoning van films aan volwassenen vrij te laten”. Hoewel het parlement de zedelijkheidswetgeving, verankerd in de Strafwet, niet heeft gewijzigd, mag worden aangenomen dat het geen loos gebaar heeft willen maken en een reële vrijheid voor de openbare filmvertoningen heeft willen scheppen”. Dat is dus de opvatting van het be drijf, maar de procureurs-generaal heb ben daarover een andere mening. „Zij zijn van oordeel dat de voortschrijdende expansie van het „sexbedrijf” noopt tot een principiële herbezinning.” Het fascinerende van ..Winifred Wag- ner und das Haus Wahnfried 1914-1975” is het kijken naar een vrouw van bijna tachtig die een gedetailleerd pleidooi voor zichzelf weet te houden, zich aan niets schuldig voelt, liegt, recht in de kamera kijkend en zonder met de o>gen te knipperen, iedereen attaqueert die haar in de steek heeft gelaten, tot haar kin deren toe en arrogant oordeelt over de vijanden van haar Hitler. De grappen tussendoor, soms van een ontwapenende humor, moeten dienen om te voorkomen dat men haar voor een hysterische oude vrouw zal houden. Een groot deel van de spanning die de film weet op te wekken, hoewel alleen Winifred voortdurend, vijf urr lang (of in de bioscoopvertnoging meer dan twee uur lang) in beeld is, wordt opgeroepen door de attente camera man Dietrich Lohmann die groteske beweringen als het ware voelt aan komen en tijdig inzoomt op het ge zicht om te proberen er een reactie op af te lezen die niet zou kunnen uitblij ven. bij het uitspreken van bepaalde enormiteiten. Maar Winifrfed heeft zich zelf goed in de hand en waarschijnlijk weet zij niet eens dat zij de dingen 'verdraait öf regelrecht liegt. Tenslotte is zij niet alleen het produkt van een nazistisch bewind dank zij het zich wil loos uitleveren aan de Führer van dat behind, maar ook het resultaat van een Na deze onschuldige inleiding die in de korte versie grotendeels achterwege zal blijven, wordt al gauw overgescha- keld naar aktuelere onthullingen. Regis seur Syberg heeft de taktiek aangeno men zijn „slachtoffer” vooral niet te haasten en er voor te zorgen haar niet door impertinente vragen kopschuw te maken. Hij treedt dus vooral op als geïnteresseerd toehoorder, wetende of althans vermoedende dat als Winifred eenmaal op gang komt de onthullingen en kleine versprekingen vanzelf zullen komen. Winifred heeft dertig jaar spreekverbod opgelegd gekregen van de familie. Als fanatiek bewonderaarster van Hitler en van zijn beweging heeft zij direkt na de oorlog huisarrest van de Amerikanen gekregen en zijn haar de Festspiele ontnomen die van 1951 af door haar zonen Wieland en Wolfgang geleid werden. Dat alles heeft binnen de familie veel ruzies en verdachtmakingen veroorzaakt en het is Winifred nu kennelijk een behoefte haar standpunt, opvattingen en het onrecht dat haar is aangedaan volle- 1 dig uit de doeken te doen. In de tweede helft van het interview is zij zover dat ze van haar hart geen moordkuil meer maakt en van een verbijsterende open hartigheid wordt. Het is dan dat Syberg In zijn gevoelens voor Winifred begint te aarzelen tussen sympathie en lichte, ont zetting. Het blijkt dat Winifred al in 1923 Hitler leerde kennen en onmiddel lijk onder de invloed van zijn fascine rende blik en ftiagisch stemgeluid kwam. Toen hij na de mislukte Münchener „Putsch” gevangen gezet werd in de nesting Landsberg, zamelde zij tegeh Kerstmis 1924 geschenken in voor de toekomstige Führer en stuurde van zichzelf pakken schrijfpapier naar hem toe. Met verongelijkt gezicht reageert Winifred nu op de verdachtmakingen In de nachtvoorstelling brengt Cinema International een „Hommage a Jean Ga bin” door vertoning van Verneuils film „Mélodie en Sous-Sol”, waarin Alain De lon de tegenspeler van Gabin is in deze vlotte misdaadfilm. Onder de namen die hij opgeschreven had van nog levende getuigen van het Derde Rijk die hem van nut konden zijn bij de samenstelling van zijn Hitler- biografie, kwam ook die van Winifred Wagner voor en toen Syberg via neef Gottfried een introduktie bij deze ontoe gankelijke vrouw kon krijgen, greep hij zijn kans. Na enig onderhandelen en het aanvaarden van enkele voorwaanden, kreeg de filmer toestemming tot het verfilmde en op de geluidsband vastge legde interview, dat uiteindelijk een film van vijf uur opleverde. Tot twee uur ingekort gaat deze nu in Cinétol lopen. De vijf uur-durende versie is op de Utrechtse Cinemanifestatie van oktober j.l. te zien geweest en wie de „zit” aandurfde was zonder uitzondering ge fascineerd door de monoloog van eep 78- jarige, bijzonder vitale vrouw die in de loop van het gespreek steeds openhartiger over haar leven ging praten. Dat leven werd beheerst door twee mannen van formaat: Richard Wagner die zij niet gekend heeft (hij stierf in 1883) en Adolf Hitler die .in -1924 aan Siegfried Wagner, Winifreds echtgenoot schreef „Met de geestelijke wapens die hier, in Bayreuth gesmeed werden, vechten wij vandaag de dag”. Winnifred was Engelse van geboorte, haar achternaam luidde Williams en ze was op tweejarige leeftijd wees zonder rechtstreekse familie. Vier jaar oud kwam ze in huis bij de familie Klind- worth in Berlijn. Karei Klindworth was direkteur van het conservatorium ter plaatse, leerling van Liszt en vriend van Van Taalingen dat een hantering van artikel 240 W.v.S. op zodanige wijze dat door de achterdeur van het repressief ingrijpen van de strafrechter een vorm van filmcensuur zou terugkeren niet in overeenstemming is met de bedoelingen van de wetgever. „Wij kunnen ons niet losmaken van de indruk dat het ingrij pen van justitie speciaal met betrekking tot het bioscoopbedrijf in wezen wordt ingegeven door dezelfde motieven die hebben geleid tot de totstandkoming van de Wet van 14 mei 1926 (vah een halve eeuw terug dus, Ch. B.) „tot bestrijding van de zedelijke en maatschappelijke gevaren van de bioscoop, beter bekend als de Bioscoopwet”. Na gewezen te hebben op de „vol strekt onmogelijke situatie” die ontstaat als de nieuwe wet van toepassing gaat worden en de bedrijfsgenoten zich steeds weer zullen moeten afvragen of op de film die ze gaan inzetten artikel 240 W.v.S. al dan niet van toepassing is, besluit van T*alingen zijn nog parlemen tair uitgevallen aanval op het onver wacht en met schijnheilige overwegin gen omklede optreden van de procureur- generaal met de woorden „De Neder landse burger heeft er zo langzamerhand genoeg van om nog langer te worden bevoogd, hij behoeft waarlijk niet meer aan de hand van de overheid de bio scoop te bezoeken”. Het is voor de hand liggend dat het bedrijf niet tot het „sexbedrijf gerekend Namen als Marco Ferreri („De Audiëntie”, „Dillinger is dood”), Mi klos Jancso („De Confrontatie”), Na- gisa Oshima („Dood door Hanging”), Jean-Marie Straub (o.a. diens „Nicht versöhnt” naar Heinrich Böll’s „Bil- lard um Halbzehn”) en Daniel .Schmid („La Paloma”) komen voor op dit programma-onderdeel dat voornamelijk op de woensdagen, te beginnen 19 januari aan de orde wordt gesteld. Waarna de donderda gen besteed worden aan „mengel werk” als Orson Welles’ „Citizen Ka ne”, de Duitse zwijgende film („Grau- sige Nachte”), de Nederlandse speel film (op een Avond in mei”) en de Canadese speelfilm in de vorm van „Rejeanne Padovani van J. Denys Arcand. Een aantrekkelijke en geva rieerde agenda dus voor de komende weken, waarvan vooral de min of meer experimentele Canadese film, in een tournee-pakket van vier komple- te programma’s (18 en 25 januari, en 1 en 8 februari) sterk de aandacht zal trekken. Ook al nu het begrip film experiment de laatste tijd weer meer inhoud begint te krijgen. Vorige eerste zijn geworden in de première- race, de film is nu teruggebracht tot een kleine annonce, terwijl „Overval op En tebbe” met Charles Bronson op de eerste plaats komt in City I, met op de adver tentiepagina een citaat uit de Volks- krant-recensie, waarin aangeraden wordt de 19 bioscopen met de bijëengelapte teeveefilm (bedoeld wordt „Victory at Entebbe”) te mijden- Verder geen nieuws van het Amsterdamse filmfront, dat ge blokkeerd wordt door eindeloze prolon gaties en onverwachte reprises. Wagner. Via hem kw'am zij in 1914 tijdens repetities van de Bayreuther Festspiele in aanraking met Wagners zoon Siegfried. Bij beiden werd het lief de op het eerste gezicht, een jaar later trouwden ze. Winifred was 18, Siegfried 46. binnen vier jaar kreeg ze vier kinde ren van hem en redde daarmee de Wagner-dynastie die op uitsterven stond. Waardoor het bijna vanzelfsprekend werd dat zij bij' de dood van haar man in 1930 de leiding van de Festspiele van hem overnam. Hij volgde daarmee de toen heersende algemene trend van psychatrische thril lers en liet Ingrid Bergman een psychia ter spelen, die de nieuw benoemde di recteur van haar inrichting verdenkt de oorspronkelijk aangestelde dokter ver moord te hebben en diens identiteit te hebben aangenomen. Het wordt haar taak de zieke jongeman die zich voor directeur uitgeeft (Gregory Peck) van zijn psychische gestoordheid en tijdelijk geheugenverlies te. genezen. Er komen Freudiaanse symbolen voor in het ver loop van de film, schilderijen van Dali vormen bizarre droomdecors en er is een voortdurende dreiging dat de mentaal zieke gewelddadig zal optreden tegen zijn mooie verpleegster. Alles wordt ge lukkig op tijd teruggebracht tot een traumatische jeugdherinnering, waarin de jonge Gregory Peck zich schuldig voelt aan een dodelijke val van zijn broer. In Frans Hals gaat ’s nachts een Tiroler (Soft)sexfilm en Lido probeert het nog voor het te laat is met „Aan de Deur wordt niet verkracht”. Ook de jeugdfilms zijn niet gewijzigd: Walt Dis- ney’s Tekenfilmparade ’76” in Studio „Robin Hood en zijn Schelmen” in Pala ce. week nog schreven we over de op richting van een nieuwe filmclub die zich „Holland Experimental Film” noemt en zich presenteerde met een programma van filmexperimenten uit de jaren twintig en dertig door Oskar Fischinger. Terwijl recente Neder landse filmverkenningen als Thijs Chanowski’s „Toestanden” (met het Werktheater) en het werk van Kees Hin en K. Schippers („De gevoelige Plaat” en „Roodkapje” verteld door 160 Nederlanders) eveneens duidelijk uit de experimentele hoek komen. Zoals te verwachten viel heeft ook het Nederlandse bioscoopbedrijf scherp gerea geerd op de brief van de vjjf procureurs-generaal die als „onprettige kerstboodschap aan de Nederlandse Bioscoopbond” omschreven wordt in het bondsorgaan „Film”. „Volgens deze brief’, aldus bondsdirekteur J. Th. van Taalingen, ..zullen onze leden zich ingaande 1 januari 1977 blootstellen aan strafvervolging bij het vertonen of doen vertonen van pornografische films, d.w.z. films die in de zin van art. 240 van het Wetboek van Strafrecht als aanstotelijk voor de eerbaarheid worden aangemerkt”. wil worden alleen omdat enkele biosco pen al dan niet gereeeld pornofilms draaien. Vooral niet omdat de procu reur generaal vinden dat de bijstelling van het beleid op het terrein van sex- commercie niet kan geschieden zonder dat eerst voldoende feitelijke gegevens zijn verzameld. Daartoe zijn nu de nodige opdrachten gegeven. Dat kan dus nog enige tijd duren maar wel is er nu al besloten de vertoning van pornofilms in gewone bioscopen reeds onmiddellijk aap te pakken. Een daartoe moest er eerst onderscheid gemaakt worden tus-> sen „gewone” bioscopen en z.g. sexbio- scopen. Daar een kwalitatief kriterium naar de mening der procureurs-generaal niet kan worden opgelegd hebben ze een kwantitaitef onderscheid gemaakt! bio scopen van meer dan 50 zitplaatsen zijn „gewone” bioskopen. Zij moeten zich ingaande 1 januari 1977 onthouden van openbare vertoning van pornofilms. De „echte sexbioscopen die over minder dan 50 stoelen beschikken, blijven, hangende de „bijstelling van het beleid op het van destijds dat dank zij haar toedoen „Mein Kampf” (door Hitler tijdens zijn gevangenschap geschreven) mogelijk is gemaakt. Want bij alles wat zij onthult over de bezoeken van Hitler aan Bay reuth, ook als er'geen Festspiele waren,/ over haar onbekendheid met wat het nazisme aan wreedheden en moord be ging in heel Europa, over de omgeving van de Führer waarvan ook haar niet alle figuren welgevallig waren, verbergt Winifred zich achter haar politieke on geschooldheid. Haar isolement in Bay reuth en drukke werkzaamheden zijn dan de redenen dat zij niet van alles op de hoogte was. Maar zelfs nu zij alles weet, kent haar bewondering voor Hitler nog geen grenzen en schuift zij alle misdaden die hem nu worden aangewre ven af op het slechte gezelschap waarin hij verkeerde. „Terugblik op onlangs”, zo om schrijft het Ned. Filmmuseum de voorstellingen die het in januari en februari denkt te geven. Als terugke rende konstante in de reeks program ma’s van die maanden zijn de verto ningen van Canadese experimentele films te beschouwen die steeds op dinsdag zullen plaatsvinden, te begin nen dinsdag 18 januari. Daarnaast wordt aandacht besteed aan filmers die al jaren, vaak zeer sporadisch op het bioskoopprogramma voorkomen maar meestal tekorte belangstelling krijgen en waard zijn nog eens even in de herinnering teruggehaald te worden. Sterker dan deze concurrentie-argu- mentatie is de opmerking in het artikel van „Film” dat de bezorgheid van de procureurs-generaal voortkomt uit de overweging dat vertoningen van sex- films in gewone bioscopen „uitbreiding van het sexbedrijf” zouden betekenen. Die „uitbreiding” is al hevig aan de gang, zegt ’’Film” Sexbioscopen en sexshops treft men in de drukste winkel straten aan en zetten hun deuren wijd open voor het langsparderende publiek. De keurigste boekwinkels en kiosken, verspreid over een gehele ge meente, hebben menigmaal boeken tijdschriften uitgesteld die er niet liegen en waaraan volgens ons leken oordeel met evenveel reden een porno grafisch karakter ware toe te kennen als aan de films waarop de brief van de procureur-generaal doelt. Met andere Waardoor per programma veel te zien en te beleven valt. opvoeding binnen de Wagner-kliek die, geïndoctrineerd door stamvader Richard, anti-semitisch van huis uit was en ver vuld van de Duitse grootheidswaan. Het moet Syberg moeite hebben ge kost zijn gesprekspartner bij ten hemel schreiende uitspraken en vaststellingen niet harder aan te pakken en met argu menten in een hoek te drijven. Maar hij blijft bij zijn vragen vriendelijk en aar zelend en weet haast onopgemerkt de ondervraagde, als zij afdwaalt weer op het spoor te brefigen dat naar haar verhouding tot Hitler leidt. Is er werke lijk sprake geweest van een verhouding? Syberg vraagt het op het laatste ogen blik als hij het grootste deel van de buit al binnen heeft. Winifred antwoordt met een ongelovige lach maar haar gezicht drukt tevredenheid uit dat haar onder vrager de mogelijkheid van een derge lijk liaison niet udtsluit. Als het er niet geweest is, zal het niet aan haar hebben gelegen. De film is spannend als een duel tussen twee gelijkwaardige tegenstan ders, al verschillen ze bijna een halve eeuw in leeftijd, om van het verschil in geestelijke achtergrond maar te zwijgen. Maar voor velen zal de strijd onbeslist eindigen, omdat na afloop de standpun ten onveranderd zijn gebleven. - -■

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 19