Illuminatus I en II; langdurig theater in Mickery Emile Gilioli overleden Carlo Ponti wil Kunstenaars zien Overduin 30 tot 50% korting weg uit Italië I rs als directeur Haags museum Kwaliteit in verscheidenheid op jaarlijks overzicht in Vishal Grammofoonplaten Stereo apparatuur Orgels Muziekinstrumenten 11 1 ng Nieuwe cellist A’dams Strijkorkest Tournees Amsterdams Philharmonisch Orkest i Wij hebben ruimte nodig Tot 50 korting j i 14 VRIJDAG 2 1 JANUARI 1977 15 KUNST van voor Ongerustheid ovet< eventuele benoeming CRM-functionaris Wij ruimen onze occasion orgels op voor attrac tieve meeneemprijzen: Kenwood, Technics, Scotch, Sansui, Dynaco, Servosound. Demonstratieapparatuur van Yamaha, Interaudio Bose en Tandberg. Ingeruild op Hammond: Yamaha orgel E 5 AR. Ingeruild op Eminent 2000: Hammond T 522 een jaar oud! Moeilijkheden AMSTERDAM. Twee avon den achtereen toneel gekeken in Mickery. Dat betekent het volgen van een produktie die eigenlijk zes uur achtereen gespeeld moet worden, dan toch al desastreus is ingekort, maar nog altijd veel te lang is, ook al valt er heel veel boeiends in te zien. „Illumihatus” heet dat brok theater en het wordt vertoond door The Science Fiction Theatre of Liverpool. Het is een spektakelstuk dat op poten werd gezet door Ken Campbell en Chris Langham, twee mensen die anderen op een ongelooflijke manier blijken te kunnen inspire ren. Campbell heeft zelfs zijn vroegere leraar Latijn van school gehaald om hem in de groep te betrekken. Dat is George Harvey Webb, die als Padre Pederastia onder meer een zwarte mis cele breert. Inventiviteit "H KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 HAARLEM. De Haarlemse kunstenaars die zich in De Groep hebben verenigd laten op hun jaarlijkse tentoonstelling in de Vishal een sterke indruk na. Er zitten in het totaalbeeld zo weinig echt zwakke plekken dat hier sprake moet zijn geweest van een strenge selectie. Een keuze die deze „wapenschouw” goed heeft gedaan, want in de veelheid van stijlen die de leden van De Groep te bieden hebben, zou anders voor de bezoekers de spanning gemakkelijk kunnen wegvallen. Nu is de expositie ook voor wie de Haarlemmers regelma tig in de galerieën ziet toch boeiend. Ze geeft een representatief overzicht van een niet gering aanwezige poeveelheid talent. Enkele voorbeelden: Ibanez Basgitaar, Model Artist, nieuw met kleine beschadiging, van 607,50 voor 395,-. Yamaha Half acoustische gitaar 1350,- voor 990,-. Yamaha Trompetten van 1236,- 990,-. FAL versterker 50 Watt 395.-. .rw5 -..i. v Dit grote plastiek van Ene van Spronsen beheerst de centrale ruimte van de vishal. 023- Chaos en vrolijke verwondering I KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) Bl •T- I alban- «Istraat „Ik beken dat ik met de gedachte speel”, zei Ponti in een interview met het geïllus treerde weekblad „Gente”. „Mijn gezin woont al in het buitenland. Sofia en de kinderen komen hier alleen maar af en toe. Daar gaat het om: ik denk aan de kinderen. Toen ik klein was zei mijn vader altijd: „Je zult zien dat als het met het fascisme afgelopen is, alles zal verande ren.” Wat moet ik tegen mijn kinderen zeggen?” De Groep-leden zien zich niet gebonden door gelijkluidende artistieke uitgangs- Ponti zei dat het in Italië moeilijk wer ken geworden was, omdat de Italiaan geen etnhousiasme voor zijn werk meer kan opbrengen. Acteurs en regisseurs moeten volgens hem „astronomische gages” hebben, hoewel hun films geen aftrek vinden in het buitenland. Het eerste concert in nieuwe bezetting zal zijn op zondag 6 maart in het Amster damse Concertgebouw, in samenwerking met de mezzosopraan Cora Canne Meijer. Op verschillende plaatsen in de wereld staan werken van hem. Te Jönköping in Zweden staat een gedenkteken van zijn hand voor de verongelukte secretaris generaal van de VN, Dag Hammarskjöld. Voor Sonja Henie, actrice en kunstrijd- ster op de schaats, maakte hij een beeld dat in de tuin van haar woning te Beverly Hills in Californië is geplaatst. Ook in Frankrijk staan verschillende beelden van hem. strip, lijkt me niet geheel geslaagd. De dekkende verf werkt hier al gauw te ver vlakkend. Waar vorm bepaald wordt door haar wiskundige elementen, vinden we naast de bakstenen muren van Kees Bierman (nu in een soort drieluik van verschillende afmetingen) de geometrische wetten uit gedrukt in de eigen taal van Remco van der Gugten, Eric van Spronsen, Rob de Vries (die ook tot de fundamentalisten kan worden gerekend in zijn fotosessies), Enno Kammeijer en Adine Engelman. Van der Gugten volgt met zijn strenge ritmiek het ten tijde van de Nieuwe Zake lijkheid ingeslagen pad waar de onderlin ge relaties van de vlakken bepalend is voor de spanning. Enerzijds is dat bij Van Spronsen ook terug te vinden, maar anderzijds voegt hij er vraagstukken van evenwicht tussen horizontale en verticale licht in de duisternis te scheppen. Illumi natus I en II (over twee avonden verdeeld dus) heeft als hoofdrolspeler een semi- religieuze sekte, die model kan staan voor al wat we op dat en aanverwant gebied op deze aarde hebben rondwandelen. En dat is nogal wat. In het spel zelf worden onder meer de Rozenkruizers en de aanhangers van Billy Graham genoemd. Het verhaal begint met de nauwelijks gewilde ontdek kingsreis van een verslaggever van een links dus opruiend tijdschriftje. CIA en FBI zijn al ras ingeschakeld in de personen van enkele stupide modelspeur- ders, waarvan er een het al spoedig opgeeft om zich voor het publiek geheel af te melden. ce fiction-achtig, dat inderdaad, maar het blijft levend theater en dat betekent toch behelpen. In boeken kan de verbeelding zich ongelimiteerd ontwikkelen, op het toneel niet. Toch is dit gezelschap in Mic kery erin geslaagd het zover te krijgen dat ik het spoor bijster raak. Jawel, er zijn steeds weer bruggen te slaan naar onze huidige samenleving, geen aspect daar van blijft onberoerd, maar een duidelijk houvast heb je als toeschouwer niet. Er wordt uitdagend tegen de magie gekie teld, maar diezelfde magie houdt toch maar het theater overeind. Beter kun je eigenlijk niet parodiëren. Campbell en Langham schiepen een waanzinnige theaterwereld, waarin ver wondering en chaos gemene zaak maken. medezeggenschap bij de sollicitatieproce dure is helemaal mets terechtgekomen. Van Velzen is gewoon door een paar wethouders naar voren geschoven. Het is een politiek spelletje. Andere sollicitaties wil men zonder meer onder tafel schui ven, want Van Velzen, die een hoge positie bij CRM bekleedt, wil natuurlijk niet in een soort concurrentiestrijd gewikkeld worden”. De man die volgens kunstenaars en personeel wèl geheel aan de eisen, die aan een directeur Dienst Schone Kunsten moeten worden gesteld, tegemoet komt, is Henk Overduin. Hij kwam ruim ander half jaar geleden naar Den Haag nadat hij hoofd van de educatieve afdeling van het Frans Halsmuseum in Haarlem was geweest. Na Van Velzen neemt Overduin een tweede plaats in op het voorkeurslijstje van een speciaal ingestelde selectiecom missie. Voorzitter van deze commissie is de scheidende directeur van het Haags Gemeentemuseum, mr. drs. L. F. J. Wij- senbeek, die in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd op 1 juni a.s. zijn functie neerlegt. Ook tegen het feit dat Wijsenbeek voorzitter van deze commissie is, zijn ernstige bezwaren gerezen. Kortgeleden is over de voor drachten advies verstrekt aan het college van B. en W. Uiterlijk volgende maand moet de gemeenteraad over de benoeming beslissen. In kringen van het ministerie van CRM wordt het niet uitgesloten geacht dat Van Velzen zich door het rumoer rond zijn eventuele benoeming zal terugtrekken. In ieder geval zou het departement het betreuren als Van Velzen opstapt. OTOfl jsbak Dr 177 kleur Tel auto JITEN Tel. (Tot en met 31 januari). CEES STRAUS MILAAN (UPI). De Italiaanse film producer Carlo Ponti, echtgenoot van Sofia Loren, heeft donderdag gezegd dat hij geen vertrouwen in zijn land meer heeft en overweegt het te verlaten. 1301 >00- 1974 goe- ivag- omo- xx) rt ■s Jvag- 4WB- ill en it en 4-12, 1779- 2^ bor- 023- Gilioli die van Italiaanse afkomst was, werd op 10 juni 1911 in Parijs geboren. Zijn jeugd bracht hij in Italië door. Van de stad Grenoble kreeg hij zijn eerste opdracht. In de jaren vijftig vestigde hij zich in Parijs, waar hij bevriend raakte met kunstenaars als Vasarely, Dewasne en Deyrolle. In 1957 kreeg hij een prijs op het festival van Sao Paulo. PARIJS (UPI). Emile Gilioli die tot de belangrijkste abstracte beeldhouwers van zijn tijd wordt gerekend, is woens dag op 65-jarige leeftijd in Parijs over leden. veelzijdigheid van een aantal acteurs in deze groep. Neil Cunningham die de psy- chopatische leider van de „verlichten sekte” opzwepend speelt bijvoorbeeld. En dan natuurlijk Chris Langham zelf, die de verslaggever speelt en zijn avonturen beleeft met een gezicht dat getuigt van ontwapenend ongeloof. Heerlijk. Dan komen er ook nog heel mooie actrices (vooral om te zien) in voor, want erotiek is niet in een hoekje blijven liggen. Niet alles is even perfect in deze show, al sta je wel steeds voor de leukste verras singen. Er wordt parodiërend opgetreden en dat is zelfs in de decorhulpmiddelen doorgevoerd, zoals veel te kleine bedjes bijvoorbeeld. Een produktie die de moeite wel waard is, maar waaraan niet alles klopt. Dan spreek ik niet van foutjes in het optreden zelf, want de groep heeft met heel wat moeilijkheden te kampen. Een van de technici ligt met gescheurde spie ren en op de dag van de première van Illuminatus II werd een andere man van achter de schermen naar het ziekenhuis afgevoerd. Hij was de avond tevoren van een stellage gevallen, bleek een hersen schudding te hebben of erger. Mickery’s huisarts kwam erbij en adviseerde onmid dellijke opname. Het Lucas Ziekenhuis stond paraat voor direct opereren, maar gelukkig viel alles nog mee. Dat beteken de extra spanning voor de spelers, gemis aan recette voor Mickery, want Ritsaert ten Cate nam wel het risico van misluk ken, maar liet er de toeschouwers niet voor betalen. België, West-Duitsland en Oostenrijk. Vol gend voorjaar zullen voor het eerst in de geschiedenis van beide orkesten, het Con certgebouworkest en het Amsterdams Philharmonisch gezamenlijk een Beetho vencyclus geven. Dirigenten zijn Bern- hard Haitink en Anton Kersjes, die reeds 25 jaar vast dirigent is van het Amster dams Philharmonisch. Hij hoopt in het seizoen 1978-1979 gebruik te maken van een uitnodiging gedurende een maand met zijn orkest op tournee te gaan door de Verenigde Staten. eig. 2520- Met de speurtocht van de journalist ontvouwt zich een droomwereld van absurde en dikwijls groteske gebeurtenis sen vol opzettelijk valse symboliek. Scien- een internationale wedstrijd voor schil ders die in Vlaanderen werd gehouden. Aan figuurlijke vorm gebonden is Jan Verburg eveneens, maar hij benadrukt het wezen van de vorm waaraan het haar eigenschappen ontleent door een onder zoek naar de hoedanigheid van het licht. Op weg naar de abstracten is nog een kleine groep semi-figuratieven waartoe onder meer Jan Polak, Ploos van Amstel, Kees Okx en Piet van Keerden behoren. Ze zijn vrijwel allemaal in onze kolommen gerecenseerd. Wat hier te zien is, maakt geen inbreuk op wat sinds geruime tijd van hen bekend is. Polak is het best te omschrijven als een luminist in zwart en wit, bij hem dus een ontrafeling van de vorm door analysering van de hoedanig heden van het licht. Van Keerden laat in de Vishal hoofdza kelijk innemende kleinplastiek zien met twee wat grotere objecten, een kinderkop je en een masker dat bijzonder rijk aan uitdrukkingskracht is. Het landschap zoals Ploos van Amstel dat aantreft in „Keltische” streken als Bretagne en Wales, wordt monumentaal vertaald in een beperkt colorlet, maar met een maxi male zeggingskracht. Onder de abstract- expressionisten met een binding naar het fantastisch-droomachtige neemt Kees Okx met zijn volstrekt eigen beeldtaal een aparte plaats in. Op de expositie onder streept hij dat nog eens met twee strips als tekening en in olieverf. De laatste tech niek, die in wezen ook vreemd is aan de (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Onder Haagse kunstenaars en personeel van een aantal Haagse musea is grote ongerustheid ontstaan over een eventuele benoeming van drs Th. van Velzen tot directeur van de Dienst voor Schone Kunsten in deze gemeente. Onder deze dienst ressorteren het Haags Gemeentemuseum, Museum Bredius, het Kostuummu seum en het secretariaat van de gemeentelijke Commissie voor Beeldende Kunsten, dat B. en W. adviseert over kunstopdrachten en -aankopen. AMSTERDAM (ANP). René van Ast, cellist van het Amsterdams Strijkkwartet ction met <led beh staat S45- Van Velzen is thans directeur Kunsten van het ministerie van CRM en geestelijk vader van de onlangs verschenen Kunst-, Toneel-, Museum- en Orkestennota. Hoe wel de voorkeur van de ambtelijke Haag se top duidelijk naar hem uitgaat, hebben kunstenaarsorganisaties en staf personeel van de musea, die onder zijn beheer zouden komen, krachtig tegen een benoeming van Van Velzen geprotesteerd. In een brief van de Beroepsvereniging voor Beeldende Kunstenaars, gewest Den Haag, aan het college van B. en W. wordt Van Velzen een kunstpaus genoemd, die wellicht geschikt is als hoeder van een verkalkt museumbeleid, maar als direc teur van de Dienst voor Schone Kunsten, die vanwege zijn functie zitting heeft in de verschillende commissies die het Haagse kunstleven kent, een man is met desas treuze inzichten voor wat betreft het func tioneren van de beeldende kunstenaars. Ook uit andere kringen wordt verno men dat Van Velzen ongeschikt is om de uitgangspunten voor het Haagse museum beleid uit te voren, zoals geformuleerd in de nota Structuur en Doelstellingen van de Dienst voor Schone Kunsten, en bijna geheel overgenomen door de medezeggen schapscommissie van deze dienst. De voorzitter van de BBK, gewest Den Haag, Johan Blaeke, zegt over Van Vel zen: „Onze organisatie, landelijk gezien, heeft de laatste tien jaar de wrange vruch ten van zijn kunstbeleid geplukt. Op CRM heeft hij er ons inziens weinig van gebak ken. Dus ligt het voor de hand dat er van hem als museumdirecteur ook weinig te verwachten valt. Bovendien past hij in het geheel niet in de profielschets die voor de benoeming is opgesteld. Van inspraak of punten, al hebben ze hetzelfde gevoel vobr ambachtelijke kwaliteit met elkaar gemeen. Men vindt in hun werk de meest uiteenlopende stijlen en technieken, van behoudend figuratief tot minimal art. Of, anders ingedeeld, van het „goedbegrijpe- lijke” stilleven tot de alleen om zijn este- thiek bekoorlijke minimal art, die ook niets meer wil uitdrukken dan de aanwe zigheid van vorm en volume in de ruimte. Toch zou dat laatste ook de noemer kunnen zijn waaronder de allermeeste Groep-leden zijn onder te brengen. Ze zijn immers bezig dat wat zich in de ruimte bevindt vorm te geven, het in te vullen of het te laten spreken door zijn volume. Hoe krachtiger dat wordt gedaan, zoals op de tentoonstelling aan de hand van veel voor beelden kan worden gezien, des te kern achtiger laat de betreffende maker zijn stempel na. Ook binnen de diverse stijlen zijn toch weer verschillende richtingen merkbaar. Bij de figuratieven vind je bijvoorbeeld de invloed van Kees Verweij terug bij Cor Hak en zijn zoon Kees Hak in warmge- schilderde, plastische stillevens met hel der neergezette vormen die niets anders vertegenwoordigen dan hun eigen reali teit. Daarentegen schildert Haije Gemser ook op nauwgezette wijze, maar hij voegt een suggestieve sfeer van vervreemding toe, zoals treffend te zien is in de bladen met voorstellingen van basaltformaties bij de pieren van IJmuiden. Een ogenschijnlijk nogal naïeve teke ning van Ite Siegers blijkt in combinatie met een andere plotseling onvermoede aspecten als tegenpolen te bevatten. Ook Eric de Nie is duidelijk met vorm bezig. In de Vishal hangt een groot, bijna leeg doek dat in tegenstelling tot wat werkelijk is afgebeeld een volledig ingevulde wereld suggereert. Het heet dan ook „De werke lijkheid er achter” en het gaat hier om het doek dat onlangs een prijs opleverde op dit ensemble terug te trekken, om zich intensiever op zijn lespraktijk onder andere als hoofdleraar aan het Haags Conservatorium te kunnen concentreren. Zijn functie is overgenomen door Ben de Ligt, destijds mede-oprichter van het in 1975 ontbonden Amati Kwartet. Als basis gebruikten zij science- fictionboeken van Robert Shea en Robert Anton Wilson, maar de interpretatie daar van moet wel erg vrij zijn. In elk geval is er langdurig theater ontstaan, dat al die uren niet op alle momenten blijft boeien. Ook al is er dan een splitsing van twee maal drie uur, het blijft een flinke zit. Wie alleen traditioneel theater bezoekt, zal er weinig plezier beleven. Wie meer doet kan zich op heel wat momenten verkneukelen vanwege de inventiviteit waarmee dit gezelschap te werk gaat. Er gebeuren de meest onverwachte dingen en er is een fikse dosis scherts in de voorstellingen verwerkt. Vooral heb ik zitten genieten van de vormen aan toe. Het paar beelden dat hier staat behoort tot het beste dat De Groep heeft te bieden. Thematiek afkomstig van de beweging rond Mondriaan is terug te vinden in een kleurig object van Enno Kammeyer die nog het meest verwantschap heeft met iemand als Bonies qua uitdrukking van vorm door kleur. Bij Adine Engelman is dat alles vrijwel geheel verdwenen. Er is nog enig besef van vorm en ruimte, maar de beschouwer krijgt alleen een spaarza me, minimale* informatie mee. Wie dan nog verder gaat en het zero-punt zou over schrijden, komt uiteindelijk weer terecht bij de figuratieven als de Hakken. Zo raken uitersten elkaar op deze tentoon stelling van De Groep. Illuminatus, gepresenteerd onder het motto „Niets is waar, alles is toegestaan”, wordt nog t.m. 6 februari gespeeld in Mickery. En wel als volgt: deel I op dins dag en woensdag om 20.30 uur en op zaterdag en zondag om 14.30 uur; deel II op donderdag en vrijdag, zaterdag en zon dag om 20.30 uur. Als u twee voorstellin gen tegelijk bestelt kost de tweede de helft. Het Amsterdams Philharmonisch J Orkest heeft voor het volgende seizoen I ook reizen op het programma staan naar sinds de oprichting, heeft besloten zich uit I AMSTERDAM (ANP). Het Amster dams Philharmonisch Orkest gaat in het volgende seizoen, wanneer het vijfen twintig jaar bestaat, voor twee weken naar de Sovjet Unie. De Russische tour nee langs Moskou, Riga en Leningrad (zes I a acht uitvoeringen) vindt plaats in het i kader van het Nederlands-Russische cul- tuurakkoord. Aiphenaar uitverkoop Waar gaat het allemaal over? Êet spijt me dat ik een alles omvattend antwoord moet schuldig blijven. Maar komaan, laat ik proberen ook voor mezelf enig Chris Langham in zijn opzettelijk veel te kleine kamertje in Illuminatus door Science Fiction Theatre of Liverpool, (foto: Bob van Dantzig). De Groep maakt sterke indruk -r-SF

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15