J ina EEN NACHTJE KIBBELEN MET WILLEM NUHOLT 1 .1 Klaas Pieter Rieksen J Bloedlink r y Willem geen Lief Walgelijk Hitchcock Davis Jr. Supporters Bewondering Dietrich Het begint allemaal al door de telefoon. Eigenlijk heeft hij geen zin in een inter view. Hij zegt: „Je weet hoe ik over jour nalisten denk. Journa listen hebben allemaal een mosterdzaadje in hun buik, anders wor den ze geen journa list". Het is een bekend feit, Willem Nijholt heeft geen grote bewondering voor de pers. Als ik blijf aan dringen oppert hij de mogelijkheid dat ik alleen om 12 uur ’s nachts kan komen. Willem heeft het erg druk. Ik stem toe. Waarom niet om twaalf uur ’s nachts? Als hij merkt dat ik nog niet zo lang als hij op de aard bol rondwandel zegt hij: „Jonge journalisten willen zich met zo’n interview altijd graag bewijzen en denken dat ze daarmee alle andere interviews overbodig maken”. De sfeer is wat gespan nen. Later tijdens het interview zou Willem zeggen: „Ik vond dat telefoongesprek eigenlijk wel leuk. Je flirtte een beetje en daar houd ik wel van” 8 - Ijl kJ De mensen zijn niet aardig „Nee”. Je hoort zo hier en daar zeggen bZXLLLLlt Zk sprak Peter Aryans vanmiddag en die merkte over jou op: Willem is iemand die eigenlijk te veel kan. „Weet je, in Nederland viert de mid- delmaat hoogtij en als je dan je vak goed doet en et iets boven staat, dan valt dat op. Ik doe veel voor mijn vak, ben er erg mee bezig. Ik laat er ook veel voor. Ik rook niet en ik train zo’n drie keer in de week. Gewichtheffen en zo, om in conditie te blijven”. Je hebt het gevoel dat je in Neder land wordt ondergewaardeerd. vast zit. Ik blijf graag in de vrije produkties. Kan jij je voorstellen dat iemand pak weg vijftien jaar bij Glo be blijft spelen? Hoe kan dat nou. Dat kan toch niet. Dan roest je vast. Toneelspelen heeft met het leven te maken, veranderingen. En dat zie ik bij die gezelschappen niet zo vlug gebeuren. Het leven verandert én het toneel verandert. Dan moet je niet ergens blijven plakken”. Je wil zelf graag veel dingen doen, verschillende dingen. Zie je jezelf al als stimulator bij een gezelschap? Willem schiet in de lach en zegt: „Ja, een tweede jeugd. Ik lees dan wel Als ik je over Indonesië hoor vertel len heb ik de indruk dat je wél avon tuurlijk bent. Een tweede jeugd of zo. Lees je weer Pietje Bel? Freek heeft eens gezegd dat hij nog nooit zo gelachen heeft sinds de dood van Wim Sonneveld. Op de avond van het interview blijkt eigenlijk het onzinnige van de afspraak. Als ik samen met fotograaf Paul Vreeker bij Willem Nijholt bin nen stap, kijkt hij op zijn horloge en zegt dat hij maar twee uur wil praten, en dat hij er eigenlijk al helemaal geen zin meer in heeft. Wij ook niet. Als de thee met honing klaar is kijkt hij weer op zijn horloge. „Niet dat ik de tijd in de gaten ga zitten houden, maar ik verwacht nog een telefoon tje”» zegt hij. Hét interview kan beginnen. Ieder een zit klaar, Paul Vreeker schiet zijn eerste plaat. „Niet van die kant”, zegt Willem als hij rechts gefotografeerd wordt”, dat is mijn slechte kant”. Ik begin maar. „Ik heb niet de puf om een gezel schap te beginnen. Dan moet je over lijken kunnen gaan, daar ben ik niet hard genoeg voor. Daarbij ben ik een echte werknemer. Ik doe m’n werk en daar sta ik voor in, d'at doe ik goed. Daar zullen ze nooit wat van kunnen zeggen”. „Ik zit al zeventien jaar in het vak. Nou, ik heb ze zien komen. Maar het zeeft zich gelukkig vanzelf en als je niet goed genoeg bent dan kom je in zo’n vörmingsgroepje met een 12- maandelijks contract. Politiek toneel. Grote god. Vroeger hoorde je dat je met toneel de maatschappij kon ver anderen. Maar daar klopt geen fluit van. Dan moet je de politiek in”. Je bent niet zo dol op mensen? „Er zijn te veel mensen bij het toneel die elkaar niet respecteren. De Over het uiterlijk: „Ik kan me ont zettend goed voorstellen dat bepaal- de mensen me aantrekkelijk vinden, maar ik kan me ook erg goed inden ken dat mensen me walgelijk vinden. Ik vind mezelf af en toe ook vreselijk. Dan denk ik: waar ben je toch mee bezig”. „Het is soms echt vervelend om herkend te worden. In kroegen of zo. De ene keer zeggen ze rotdingen tegen je en de andere keer durven ze je niet aan te spreken. Dan hoor je zo dat gemompel van: kijk daar zit Wil lem Nijholt. En dan denk ik: zeg dan tpch wat tegen me, verdomme zeg dan wat. Zie je wel, de mensen zijn niet aardig”. Het interview is geen interview geworden, meer een gesprek van twee mensen die elkaar niet kennen en elkaar op een laat tijdstip ontmoe ten terwijl ze er geen zin in hebben. Bij het afscheid blijkt dat we er lol in hadden. Willem zal altijd interviews blijven geven. Hij zegt: „Jullie zijn wel pissebedden, maar we hebben jullie nodig en jullie ons ook. Zo is het nou eenmaal”. Alfred Hitchcock, befaamd maker van bloedstollende thrillers, is niet erg te spreken over het griezelgehalte van de films die tegenwoordig worden gemaakt. Volgens de meester moet er in de rolprenten meer en meer gemar teld worden. „Vroeger, in de beginja ren van de film, bonden ze om de Eenvoud en bescheidenheid zijn niet altijd de meest overheersende karak tertrekken van lieden die in de show business hun brood verdienen. Zo pre senteert Sammy Davis Jr., voor wie fans tijdens zijn recente optreden in Nederland toegangsprijzen moesten neertellen tot honderdijftig gulden, sinds kort zijn sigaretten uit een gou den koker ter waarde van dertiendui zend gulden. En voordat hij zich op haverklap weerloze vrouwen vast en legden die dan op de treinrails", zo herinnert hij zich likkebaardend. Een nare man. Misschien kan hij in een volgend produkt zélf eens een poosje geboeid op de naderende rookpluim gaan liggen wachten, in plaats van op zijn akkertje enkele seconden door het beeld te kuieren, met zo’n iele teckel of zo. Iedereen mag dan de mond vol heb ben over het schandalige gedrag van i voetbalsupporters, een zekere catego rie popliefhebbers laat zich evenmin onbetuigd. Zo moest kort geleden een popgroep Sutherland Brothers Qui ver een Duitse tournee afbreken door dat de bierblikjes de heren om de oren floten. Na de eerste drie concerten „Roddels, oh, zalig. Vertel eens. Ja, verdomme, het is toch bloedlink om om 12 uur in de nacht een afspraak te hebben met Willem Nijholt”. Er valt weer een stilte. „Ik vertrouw je eigenlijk niet”, zegt Willem. Ben je homofiel? „Jezus, wat doet dat er nou toe. Natuurlijk, ik begrijp wel dat de men sen dat willen lezen. Wat is homofiel? Ik ga wel eens met mannen naar bed, maar dan voel ik me géén homofiel. Als ik met een vrouw naar bed ga, voel ik me geen hetero. Ik kan. me geen leven zonder vrouwen voorstel len. Mijn vak, daar wil ik over praten”. Maar daar wordt al zoveel over gepraat. „Ja, maar die anderen die lullen maar wat. Ik ben zo ontzettend met mijn vak bezig. Het vak van acteur is zo extravert, zo exhibitionistisch. Ik zal een partner moeten vinden die daar tegen kan. Ik ben ook ontzettend huiselijk”. Geen avonturier? Willem Nijholt probeert uit te leg gen wat hij tegen critici heeft: „Voor dat ik musicals ging doen speelde ik veel Shakespeare-rollen. Ze dachten echt, toen ik zo’n jaartje of 35 was, dat ik de jonge coming romanticus was. Ze stopten me meteen in een hokje. Toen ik ook musical-werk ging doen, stopten ze me onmiddellijk in een ander hokje en kreeg ik te horen of ik dat werk nou echt wel moest doen”. „Ik probeer zoveel mogelijk alle maal andere dingen te doen. Dat doe ik graag. Ik hou niet van die gezel schappen waar je een hele tijd aan Ga het maar halen, antwoord ik. De sfeer is weer gespannen. Via de KRO en de VPRO („Die omroep moet zeker blijven, ondanks het feit dat er een paar kuttekoppen werken. Ze brengen programma’s die niemand anders brengt’’) komen we bij Wim Sonneveld en Bram Vermeulen en Freek de Jonge. Willem speelde bij Sonneveld en heeft een grote bewon dering voor hem. Verleden jaar had hij een rol in „Een kannibaal als jij en ik” van Bram en Freek. Bram, die de meeste liedjes zingt bij Neerlands Hoop, vindt hij de mooiste zanger en voor Freek heeft hij een enorm res pect. z mensen zijn niet aardig. Als je dan naar Indonesië kijkt, daar hebben ze geen cent om aan hun kont te krab ben, maar ze zijn wel ontzettend lief. Ik ben er de afgelopen zomer geweest, na dertig jaar, voor de opna mes van „De kris Pusaka”. Dat was geweldig. Die hele sfeer. Maar het is moeilijk voor me. Ik blijf toch een blanke, ondanks dat ik er geboren ben. Een blanke onder de Indonesiërs en een Indonesiër onder de blanken. Ik zou er graag weer naar toe willen. Gewoon weer eten uit een stenen kom. Zalig”. Even lijkt alles de goede kant op te gaan. Een interview zoals het hoort. Maar als er een stilte valt zegt Willem: „Je hebt een toontje, een trend gevoelig toontje”. De sfeer is weer gespannen. Willem: „Ik dacht zo toen jullie bin nenkwamen: wat een knulletjes”. We belanden op zijn leeftijd. De 42-jarige acteur, danser en zanger verzucht: „Veertig, het is zo’n vreemde leeftijd. Je slijt en ik vind dat onprettig. Ik ben echt na mijn veertigste gaan malen. Niet letterlijk, maar dingen terughalen uit het verleden. Ach, leef tijd, ik weet het niet”. Willem Nijholt kijkt wat voor zich uit. De thee met honing wordt whisky en wijn. Het gesprek loopt wat aange namer, maar niet «voor lang. Sammy Davis Jr. toont zijn ringen. Waarde: honderdduizend dollar straat begeeft, verzekert hij zich ervan dat de met diamanten afgezette wan delstok prijs: veertig mille soe pel aan de pols bungelt. De concertbe zoeker weet nu waar zijn entreegeld blijft. Voor Davis Jr. waren beide voor werpen trouwens een koopje. Hij kocht ze namelijk heel trendgevoelig in de hoofdstad van het door devalua tie geteisterde Engeland. geen Pietje Bel, maar Pimpandoer en Cissy van Marxfeldt. Dat laatste boek ligt naast mijn bed. Geweldig. Wil je het zien?”. Alfred Hitchcock, onderuit gezakt in een „zitmeubel”. gaven ze dan ook de pijp aan de ver maarde verzamelaar Maarten. Uit eigen herinnering kunnen we melden dat iets soortgelijks, maar dan op kleinere schaal, de succesvolle Nederlandse groep Golden Earring overkwam. De Hagenezen speelden in Engeland hun ruige rock in het voor programma van een zogenoemde „intellectuele popgroep”. Drummer Cesar Zuiderwijk werd bij die gelegen heid vergast op een bierblikje. Hij maakte korte metten met de ondank bare luisteraar en wierp met kracht een van zijn drumsticks in diens rich ting. Het blikje was mis geweest. De stok trof doel. Overigens is van geen van beide ver stoorde concerten bekend of, ervoor of nadien, supporterstreinen zijn gesneu veld. „Ja, ik heb eigenlijk soms het gevoel dat ik voor dit land helemaal niet te plaatsen ben”. Van journalisten in het algemeen heeft Willem Nijholt al geen hoge pet op, de heren toneel-critici kunnen van hem helemaal geen goed woord verwachten. Een paar opmerkingen die hij ooit over journalisten maakte: „Jan Paul Bresser houdt niet van me, Jip Golsteijn vindt me vreselijk. Jul lie zijn kevers die op andermans stront kruipen”. Tijdens het gesprek krijg ik ook van alles naar mijn hoofd geslingerd. Ik word onder meer ver geleken met een rat. Ook fotojourna listen staan niet hoog aangeschreven bij Willem Nijholt. Hij zegt: „Dan .maken ze echt leuke foto’s en dan weten ze net die in de krant te krijgen waar ik het slechtst op sta. En dan beloven ze je ook altijd een afdruk. Daar komt dan natuurlijk nooit wat van terecht”. De sfeer blijft gespannen. De ex-minnaars van Marlene Die trich kunnen gerust zijn. De nu 72- jarige Mariene heeft hun verzekerd dat ze absolute discretie zal betrachten bij het schrijven van haar memoires. Slaapkamergeheimen, zo heeft ze beloofd, zullen niet verder komen dan haar voordeur Enkele van de personen die Dietrich nu „terloops” zal noemen, zonder daarbij intieme bijzonderhe den te verstrekken, zijn de regisseur Joseph von Stemberg, de schrijvers Er nest Hemingway en Erich Maria Remarque, alsmede de acteurs Doug las Fairbanks jr., Yul Brynner, Raf Vallone en de onlangs overleden Jean Gabin. Van anderen met urie de grote vedette „iets had” worden in haar memoires zelfs de namen niet genoemd. Misschien klonken die niet zo netjes. Marlene Dietrich tijdens haar optreden, mei 1975, in Amsterdam „Dat vond ik een prima opmerking. Relativerend. Dat doet me helemaal niets. Wim Sonneveld zou zich er zelf ook kapot om hebben gelachen. Veel erger is de begrafenis van Wim geweest. Al die mensen die als aasgie ren geld wilden verdienen aan de dood van die man. Vreselijk”. Over het werken in „Een Kannibaal als jij en ik” zegt hij: „Dat was een heel interessante periode. Het is de meest onderschatte produktie van de afgelopen jaren geweest. Ook door Freek zelf overigens. Ze hebben één fout gemaakt door een vriendje als regisseur te nemen. Kijk, ik zou nooit zelf een musical kunnen regisseren. Dat kan ik niet, maar dat weet ik ook. Godzijdank hadden ze mij, want op het toneel ben ik een duvelstoejager, dan loop ik iedereen achterna”. L Ëm

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23