Stedelijk krijgt relief ROTTERDAM IN BEROEP TEGEN ORKESTENBESLUIT Ikonen met dubbele bodem Nederlander maakt nieuw Michael Cave: feilloos maar gevoelsarm notenschrift APHO AL TE POPULAIR Groentjes doen wonderen! Bel nu: 023-319272 Bent u die eethoek zat? dat geeft verlichting FILMFESTIVAL IN TEKEN SAMENWERKING TV LAKPANELEN VAN AADDRIEN BLOCK BI J EIJLDERS het middel bij verkoudheid! „Onbegrijpelijke" zetfout Sr ■L Jampo Kil pianoconcert in Kleine Zaal Onder Anton Kersjes Expositie „Album van RB koningin Sophie Video-bioscoop met Jean-Luc Godard CAPIJCIJNERS 5.40 ■M ■te KUNST WOENSDAG 19 7 7 2 6 J A N U A R I JOHAN VAN KEMPEN JOHAN VAN KEMPEN >w,. RESTAURANT r 4 I (Van onze correspondent) (ADVERTENTIE) dus uitsluitend bij apotheker en drogist (Tot en met 13 februari) CEES STRAUS (ADVERTENTIE) met spek en gain „Costume for unwritten opera” van Aaddrien Block, geëxpo seerd bij Bob Kion (galerie Eijlders) in Zandvoort. Behalve een inleiding tot het halve- tonenschrift en daarbij behorende noten bladen bestaat al een notatie van „Die Kunst der Fuge’ van Johann Sebastian Bach volgens het systeem-Brennink In het beroepschrift van de gemeente, dat dinsdagmiddag in B. en W. is vastge steld, wordt gezegd dat het besluit van de minister in geen verhouding staat tot wat het wil bestrijden, namelijk het intrekken van de subsidie van 2,78 mil joen gulden tegenover een salarisverho ging die niet meer dan 175.000 gulden kost. Men vindt het besluit van de minis ter „onzorgvuldig” en getuigen van „wil lekeur”. Het beroep moet vóór 29 januari zijn ingediend. Het is voorbereid door de Haagse advocaat mr. J. G. de Vries Rob- bé. Van het beroep gaat niet automa tisch schorsende werking van het besluit van de minister uit. Men zou dit wel kunnen bereiken door een kort geding bij de Raad van State, maar men heeft besloten hiervan af te zien omdat een wellicht negatieve uitspraak de hoofd zaak zou schaden. Het gaat in het conflict van de gemeen te met CRM om het uitschakelen van de ongelijkheid in salariëring van het Con certgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In 1974 al ver kleinde Rotterdam het verschil door een salarisverhoging van tien percent. Het verschil bedroeg daarna nog tien per cent. Hiervan is vorige maand, bij de begrotingsbehandeling in de gemeente raad van Rotterdam, nog eens vijf per cent afgeknabbeld. Minister Van Doorn heeft hierop gereageerd met een dreig brief, omdat hij het verschil tussen Con certgebouworkest en RPhO wel degelijk wil handhaven. In Rotterdam houdt men de poot stijf, te meer daar is gebleken dat in 1974, bij de eerste inhaal van tien percent, de minister aan het toen boos reagerende gemeentebestuur van Amsterdam heeft laten weten dat hij hiertegen niet kon optreden. Het budget van het Rotter dams orkest beloopt op het moment 11,7 miljoen gulden. Hiervan wordt 1,4 mil- Stephen Manes had dan tevoren al de solopartij vertolkt in Mendelssohn s Eer ste Pianoconcert, waarbij hij zich deed kennen als een temperamentvol musicus spreiden. En altijd prijs natuurlijk mei zo'n circusstuk; het publiek toonde zich ongewoon dankbaar Je kunt namelijk helaas niet zeggen dat bij deze 32-jarige conservatoriumleraar uil Los Angeles, de virtuositeit samengaat met een groot scala van expressiemidde len En één aspect blijft bij Cave’s piano spel zelfs helemaal oningevuld: de teder heid Ook al komen bij hem de nootjes ragfijn naar voren, het resultaat maakt desondanks een kille indruk. En zelfs een den zijn er dan verder in dit verband echter niet meer op te sommen. De gevel van het Stedelijk Museum in de Paulus Potterstraat in Amsterdam ondergaat op het ogenblik een grondige restauratie. De reliëfs boven de hoofdingang worden schoongemaakt en komen als nieuw te voorschijn. ducenten en distributeurs. Bijvoorbeeld in West-Duitsland, waar het ZDF het voor regisseurs mogelijk maakt met relatief kleine budgetten echte films te maken. vlinderlicht ornament krijgt bij dit pinni ge toucher iets lichtelijk grimmigs. Er is bij Michael Cave in de regel geen plaats voor uitersten in dynamiek. Maar in de toch wel degelijk aangebrachte con trasten is een gebrek aan tussentinten Dat was met name sterk waarneembaar in de daartoe toch zeker uitnodigende, door hem op dit recital vertolkte, drie van Debussy’s Préludes. Film International vertoont er een aantal voorbeelden van: „Goldglocken” van Wer ner Schroter, „Letters From Home” van Chantal Akerman, „Mensch Verstreut Und Welt Verkehrt” van Raoul Ruiz en „My Way Home” van Bill Douglas. Afgezien van de reeds genoemde films, ziet het hoofdprogramma er voorlopig als volgt uit: „Der Starke Ferdiand” (van Alexander Kluge), „Een krankzinnige nacht” (Ferenc Kosa), „Nationalité Imrni- gré” (Sidney Sokhoma), „Une Rêve Plus Long Que La Nuit” (Niki de St.-Phalle), „Der Aufrechte Gang” (Christian Ziewer), „Edward Muybridge Zooproxographer” (Thomas Anderson), „Un Pays Sans Bon Sens” (Pierre Perrault), „Fortini-Cani” (Jean-Marie Straub), „Hurry Tomorrow” (Richard Cohen), „We’re Alive” (Ameri kaanse Vrouwencollectief), „Kristina Tal king Pictures” (Yvonne Rainer), „One Night Stand” (Pierre Rissient) en „Anato mie d’un Rapport” (Luc Moullet). DELFT. Het Oranje Nassau Museum organiseert in samenwerking met het ste delijk museum Het Prinsenhof in Delft een tentoonstelling met als thema „Een album van koningin Sophie”. Het is een terugblik op het leven van de van 1818 tot 1877 geleefd hebbende Nederlandse vor stin. De expositie wordt gehouden van 12 maart tot en met 24 apri] van dit jaar unguenUim vapor urn bij verkoudheden en cas de rhumes deerde „1’Affiche Rouge” van Frank Cas- senti. De BBC zal naar verwachting filmpak- ketten sturen en hetzelfde zal ook de Itali aanse televisie doen. Getracht wordt om zoveel mogelijk bestuurders van buiten landse en Nederlandse omroeporganisa ties op het festival verzameld te krijgpn, om een gesprek over filmproduktie en televisieparticipatie op gang te helpen brengen. Bij het nieuwe systeem zijn alle voorte kens, zoals notensleutels en symbolen voor halve tonen, vervallen. Bij het tot dusver gebruikelijke notenschrift kunnen na een voorteken ten hoogste drie ver schillende noten op een lijn staan, waar door vooral musicerende leken in moei lijkheden kunnep komen. Bij de nieuwe muzieknotatie zijn de duidelijk onder scheiden noten daarentegen gemakkelijk van het blad af te lezen kolommen, is een zetfout geslopen, die een deel van het betoog precies op z’n kop zou kunnen zetten Er staat, waar Hein Stee houwer schrijft over het lid zijn van Henri Boot van de kultuurraad e.d „Voor mij was dat altijd een begrijpelijke zaak Er had natuurlijk moeten staan, gezien de teneur van het hele stuk „onbegrijpelijke zaak ZANDVOORT. De onconventionele smaak van Zandvoorte- naar Bob Kion heeft reeds in de relatief korte tijd dat hij de Galerie Eijlders beheert tot het aantrekken van zeer ongebruike lijk werk geleid. Ditmaal wist Kion de Amerikaan Aaddrien Block over te halen bij hem te debuteren. Block heeft tot voor kort volledig in stilte gewerkt, nadat hij zich na de Tweede Wereldoorlog in Europa had gevestigd. Na een studie in Parijs waar hij tijdens de oorlogshandelingen als soldaat terecht was gekomen en nadat hij in verschillende steden had gewoond, is hij in de Franse hoofdstad teruggekeerd. Deze stad is kennelijk erg inspirerend voor hem, want Block heeft de laatste tijd een behoorlijke produktie gehad. Aaddrien Block maakt lakschilderingen waarin hij qua tech niek en stijl geen gelijke vindt. Hij schildert op kleine panelen waarvan de structuur soms een belangrijke rol gaat meespelen. Daaroverheen gaan verschillende verf-, goud- en laklagen die op bepaalde plekken worden geaccentueerd of weggeschuurd. Omdat tenslotte de laatste laag transparant is, ontstaat een resultaat dat een doorzicht op verschillende niveaus geeft. Deze techniek is enigszins vergelijkbaar met die van ikonen en de panelen van Block zou je dan ook tot de volkskunst kunnen rekenen ware het niet dat zijn kunst allerminst naïef is. Integen deel, ze is uiterst geraffineerd met reeksen van dubbele bodems die zeer bewust worden uitgewerkt al zullen ze op het eerste zicht spontaan aandoen. Met volkskunst heeft Block het decoratieve element gemeen. Mijns inziens heeft dat een nogal kitscherig bij effect. Dat doet zich met name voor in het overigens spaarzaam gebruik van een gemeen soort rose en groen dat zich onder de lak als een valse neonkleur voordoet. Bepaald intrigerend zijn de figuren die Block uit verschillende cultuurperioden verzamelt en waarin hij zich een ware eclecticus toont. Zijn oudere mannen, wijs als de joden die de talmoed bestuderen, schijnen zo te zijn weggelopen van bijbelse prenten van Rembrandt of die van een Dürer. Andere afbeeldingen grijpen terug op motieven van de Egyptenaren en de Antieken. Aaddrien Block heeft een heel milde kijk op de ouderdom, het soort dat je in vorige eeuwen vond bij de jongere generaties die de ouderen erkenden om hun verworven kennis en vakman schap. De dubbele bodem bij deze oudere figuren doet zich voor waar Block ze als acteurs laat opkomen, werkelijkheid en „Dichtung” daarmee vermengend. Bovendien bouwt hij een contrast op door hen tegenover jonge, onbevangen vrouwenfigu ren te plaatsen. In dat contrast wordt geen afbreuk gedaan aan de ouderdom, het werkt eerder positief-versterkend. Als uiteindelijk resultaat valt bij Block helaas een te grote beperktheid op. Hij heeft de wil tot verhalend werken maar de gehanteerde symboliek wordt daar te summier voor aangewend. Je verwacht meer van Block na de eerste kennismaking. Mis schien dat hij door deze expositie daartoe gestimuleerd zal worden. Dat de diepere roerselen voor het groot ste deel «erborgen beven, kwam ook sterk tot uitdrukking in de als'sluitstuk van het programma gekozen Fantasie opus 17 van Schumann, die in de voordracht vrijwel alle romantische geladenheid moest ont beren Een extra bevestiging van de geconstateerde sprituele vlakheid, kwam met zozeer in de bevlogen (ais toegift) gespeelde etude van Skriabin alswel in een eigengecompneerde Nocturne, die als „nacntstuk ongemotiveerd veel geweld in zich droeg, en aan nog wei van een hol en clichématig soort Voorts komen „Dooltocht” (een wereld première van de Nederlandse cineast George Schouten), „A Man, A Woman And A Killer” (Richard Schmid), ,,Le Grand Soir” (Francis Reusser), ,,1’Olivier” (Jean Narboui), „Daguerrotypes et Types- ses’ (Agnes Varda), „Harlan Country USA” (Barbara Kopple), „Spielregel” (Georg Binstrop), „How Much Wood, Would A Woodchuch Chuck” en „La Souffrière” (beide van Werner Herzog), „Local Colour” (Mark Rappaport) en „Days Of Hope” (vier films van Kenneth Loach). Voorlopig zitten er al zes wereld premières tussen. AMSTERDAM Het gisteravond in het Amsterdamse Concertgebouw gege ven concert door het Amsterdams Phil harmonisch Orkest, stond min of meer in het teken van ongebruikelijke (solisti sche) bezettingen. Van artistieke toppen op compositorisch gebied was daarbij geen sprake Sjostakovitsj drakerige Concert voor piano, trompet en strijkers De collectie van het Oranje Nassau Museum, die thans nog is gehuisvest in Het Prinsenhof, zal in de loop van dit jaar verhuizen naar het rijksmuseum paleis Het Loo bij Apeldoorn. Deze expositie in het Prinsenhof vormt dan ook een afscheidstentoonstelling, aldus een mede deling van de vereniging „Oranje Nassau Museum” De keuze, aldus de vereniging, is juist op koningin Sophie, de eerste echtgenote van koning Willem III geval len, omdat het in juni van dit jaar honderd jaar geleden is dat zij op huis Den Bosch overleed. We] kon de met sonore toon blazende trompettist Dick Jonker laten horen dat hij een meester op zijn instrument is En de Amerikaan Stephen Manes kwam met overgave tegemoet aan alle eisen die de goedkope pianopartij in dit hybridische stuk „maakwerk” stelt. De APhO- strijkers completeerden het geheel door onder Anton Kersjes’ leiding, staaltjes van alerte begeleidingskunst ten toon te AMSTERDAM. Vlekkeloze „Finger- fertigkeit" was maandagavond in de Amsterdamse Kleine Zaal te horen, waar de Amerikaan Michael Cave zich ontpop te als een pianist die volkomen zeker van zijn zaak is Een sterke kant aan Cave’s musiceren is niet alleen de feilloze preci sie waarmee alle technische hoogstanden worden genomen, maar ook is er een goed gevoel voor structurele opbouw dat daar bij in de meeste composities aan de dag treedt. Veel meer positieve hoedanighe- Dampo, een produkt van Mijnhardt, Bij de Chromatische Fantasie van Sweelinck maakte de pianist weliswaar de statische spanningen van deze polyfo nie voelbaar maar een soms zeer gepro nonceerd voorbijgaan aan de stylistische principes, dooi middel van het primair stellen van de (aan deze muziek wezens vreemde) romantiscb-pianistische uit gangspunten, hinderde de artistieke bele ving En ook al hield Cave ae melodisch- thematische bogen van Haydn’s monu mentale sonate in es wel goed in de gaten; doordat op het tempo van alle dartele loopjes die daarbij uit de mouw werden geschud, steeds nog even een schepje werd opgedaan kwam de ritmische pols slag wat in de knel en werd zowel het klassieke evenwicht als de ingebouwde dramatiek tekort gedaan FRANKFORT (DPA). De in Zwitser land wonende Nederlandse architect Albert Brennink heeft een nieuw noten schrift ontworpen dat gebaseerd is op een chromatische notatie. Het nieuwe halve-tonenschrift in het vier lijnensysteem is dezer dagen in Frank fort uiteengezet. joen gulden gedekt door eigen inkom sten en 2,8 miljoen gulden door rijkssub- sidie. De rest, 7,5 miljoen gulden, komt voor rekening van Rotterdam. In princi pe is het de bedoeling dat Rotterdam en rijk ieder de helft betalen. Dat dit niet zo is komt, omdat het rijk slechts 88 muzi kanten subsidieert, terwijl het Rotter dams orkest, ook bij besluit van de gemeenteraad, al 112 leden telt. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest verheugt zich ondertussen in een stijgende populariteit. Zo heeft de Ame rikaanse dirigent Eugene Ormandy, die op het moment als gastdirigent met het RPhO optreedt, aangeboden een gratis concert te geven met het orkest omdat hij zo onder de indruk is van de kwali teit. Ormandy ontvangt per concert een 10.000 dollar. In Rotterdam wil men deze kans aangrijpen om een echt „free concert" te geven. In overleg met orkest en vaste dirigent Edo de Waart, die op het moment in Jamaica is, wordt dit concert zondag of maandag gegeven. stond onder meer op het programma en kreeg een zeer verzorgde uitvoering; een veel betere zaak waardig (Van onze kunstredactie) HAARLEM In de recensie over het werk van Henri Boot, gisteren in deze ROTTERDAM, De gemeente Rot terdam gaat yia de we» AROB (Admini stratieve Rechtsprak Overheids Beschikkingen) in beroep tegen het voornemen van minister Van Doorn van CRM om de rijkssubsidie voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) in te trekken als de gemeente Rotterdam niet bereid is een salarisver hoging van vijf percent aan het orkest ongedaan te maken. Het Franse INA (Institut National de l'Audiovisuel) produceerde in het verle den onder meer films van Rivette, Duras, Godard en Allio. Het INA zal op Film International vertegenwoordigd zijn met onder meer het in Cannes hoog gewaar- In het buitenland wordt vaak samenge werkt tussen televisie, filmregisseurs, pro- De nieuwe notatiemethode is het resul taat van 15 jaar experimenteren. Bren nink die als bouwkundige tot dusver voor namelijk kerken en scholen heeft ontwor pen, heeft muziekwetenschap gestudeerd. (Van onze correspondent) UTRECHT. Het komende Film International-festival, dat zich dit jaar ook voor een deel in Utrecht zal gaan afspelen, komt in het speciale teken te staan van de wisselwerkingen tussen de media film en televisie. Zo zal er in Rotterdam een video-bioscoop worden ingericht, waar kennis kan worden geno men van de twaalf door Jean-Luc Godard voor de Franse televisie vervaardigde 30- minutenfilms, onder het motto Sur et Sous La Communication. Het festival heeft plaats in de periode van 10 tot en met 19 maart. Grote Houtstraat 21 met een wat éénkleurig, niet charmant, maar uiterst pittig toucher. Ais voortje’ bij dit concertprogramma had het publiek het vriéndelijke maai tamme Concert vou» coatiaoas altviool en orkest var. Differs Vu, Dittersdort vooi geschoteld gekregen waarw uit net APhO gerecroteei en- solisten upti aden Hans Kru> bèspeeiae jp oeseheiden wijze de contraöas rne> milde loonvorming, prachtig aangepast Dl,. de eveneens gedis tingeerd vooigediagei. altvioolpartij, die in handen was va< Erhö Steiei Het atgewogen samenspel van beide musici Kwan, «ovai naai voren in het Andantmi er net /.^genaamde „trio” uit het Menuet En als tekkel toetje vol zuidelijke ingrediënten diende Kersjes tenslotte nog Espario en Marche jqyeu- se «an Cnabnei op Het APhG op zijn feestelijks: I f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13