Uitmuntend Quartetto van Van Heutsz Leven en legende Groentjes doen wonderen! Bel nu: 023-319272 as mi a> mi «m n m m m «m ae m» m m mb «n m» m» m «b mm mi m* m» «b mi mi m Studiepianovoor dochtertje?! RPhO trok bijna 200.000 mensen Mechels Miniatuurtheater in Nederland 0/4/O Begrafenis John Eylders Esterhazy r iFiim kijken met eten en drinken Concertzangeres Hélêne Ludolph overleden Uit schooi van Denijs en Van Kempen In Concertzaal BOEK WAARMEE J.C. WITTE DE FIBULA-PRIJS WON Beperkte capaciteien n 1 9 7 7 FEBRUARI KUNST WOENSDAG 13 1. ’n KADETT HUREN? De 8/4% Amro Spaarbrief ’77-’82 Net als de AMRO Spaarbiljetten is deze Spaarbrief een waardepapier aan toonder. Tussentijdse verkoop gedurende de looptijd is mogelijk via de beurs tegen de koers van dat moment. Het nominale bedrag van een Spaarbrief '77-82 is f 1.000,- en per 14 december ’82 krijgt u er f 1.600,- voor terug. Na datum van eerste afgifte wordt het aankoopbedrag steeds iets hoger, omdat de inmiddels verstreken rente er dan in ver werkt is. Bij de huidige koers 4^1 O/ betekent dit een rente van 'f Informeer bij een van onze 824 kantoren amro bank BOUWENS AUTOVERHUUR T met een knipoog gespeeld (ADVERTENTIE) um 10- bibliotheek opl. sid De 67 abonnements- en promenadecon- certen in de Doelenzaal hadden het hoge bezettingspercentage van 91; als men de eigentijdse serie Z buiten beschouwing laat was dat percentage zelfs 96. (Van onze correspondent) DEN HAAG Bijna 200.000 mensen hebben vorig seizoen naar concerten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest geluisterd. De ruim 15.000 bezoekers van 14 operavoorstellingen, die het R Ph. O. begeleidde, zijn niet meegeteld De ontmoeting tussen de twee vrouwen, die vijanden zijn en elkaar toch uitste kend begrijpen, is werkelijk aangrijpend. Hier is de knipoog ook terecht verdwenen. Een liedjeszanger, die het verloop van het drama aan ons uitlegt en in het begin al meteen het publiek tot meezingen pro beert te krijgen, (wat in Hilversum niet altijd lukte) werd sappig gespeeld door Manu Verreth, de broer van de regisseur. De hoofdrol, het meisje Bello, werd zeer geloofwaardig voor ons neergezet door HILVERSUM. Na een wat aarzelend begin, kreeg het Mechels Miniatuurtheater bij zijn eerste Nederlandse optreden met „Ene Misdadige” het publiek van Theater Gooiland, volledig in zijn ban. Ene Misdadige is een fel gekleurd, aangrijpend volksdrama van de Vlaamse schrijver Nestor de Tière, die leefde van 1856 tot 1920. Het gaat om een molenaarsdochter, die met een kind van de notariszoon blijft zitten, door haar vader het huis uitgetrapt, in een boshut een armzalig leven leidt (maar toch door vrienden wordt geholpen) en die uiteindelijk, als haar kind sterft, het recht in eigen hand neemt en de notariszoon doodschiet (Van een medewerker) IN ONZE KOLONIALE nadagen was één van de grootste verguisden oud- gouvemeur-generaal J. B. van Heutsz. In Amsterdam staat het Van Heutsz- monument, dat voor sommige Nederlanders het Indié symboliseerde waar zij wat groots verrichtten, terwijl anderen dat monument als een symbool van onderdruk king zagen. J C Witte onderzocht wie „de pacificator van Indié,, nu eigenlijk was, voor welk onderzoek hij de Fibulaprijs ontving, die elke twee jaar wordt uitgereikt voor een oorspronkelijke studie door een jong historicus Zijn studie munt boven dien uit door leesbaarheid: men volgt het leven van Van Heutsz op de voet en men neemt en passant een uitgewogen hoeveelheid historische kennis mee uit het tijdvak waarin hij leefde en werkte van het midden der vorige eeuw bleef onthouden. Toen de situatie daar uit de hand liep, kreeg Van Heutsz zijn kans. Hij voert vaak persoonlijk grote militaire expedi ties aan en brengt zijn grote tegenspeler, Toekoe Oemar, ten val Van Heutsz hoopt de welvaart in de streek te doen toenemen, waardoor de bevolking zich makkelijker zou schikken onder Neder lands gezag. Van Heutsz ging uit van het Neder lands gezag, maar hij was zeker niet zonder kritiek. Hij schreef in het in Semarang verschijnende dagblad „De Locomotief”, waarvan de hoofdredac teur, mr. Brooshooft, beschouwd wordt als een der eerste ethici. Hij had ook contact met Snouck Hurgronje, die even eens veel interesse had voor de situatie in Atjeh- (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Naar ons pas vandaag bekend werd, is afgelopen maandag de vroeger zeer bekende sopraan Hélêne Ludolph na een korte ziekte op 75-jarige leeftijd overleden. Op verzoek van de overledene heeft de crematie in stilte plaatsgehad. de ronde gingen doen. De koloniale expert van de SDAP, Van Kol, stelde ter plaatse een onderzoek in. waarbij Van Heutsz er goed af kwam: „Een man wars van ijdele vormen en vrij van alle ijdel heid, een van de karakters, welke op zijn levensweg te ontmoeten een gröot voor recht is”. Hij was ervan overtuigd dat de humane wijze van optreden van gene raal Van Heutsz er borg voor zou staan dat na de onvoorwaardelijke onderwer ping ’t edelmoedig optreden zou komen. Op het conto van Van Heutsz staan de zogenoemde dessascholen, die op het platteland aan de boerenbevolking ele mentair onderwijs verschaften. De kos ten van dit volksonderwijs werden door de dorpsgemeenschap zelf gedragen, maar het gouvernement verschafte de leermiddelen Zoveel mogelijk ontsloeg hij slappe bestuurders om hen te vervan gen door longe en dynamische krachten van hei type colijn Gevraagd naar haar mening over de huidige avant garde, antwoordde Hélêne Ludolph tijdens een interview ter gelegen heid van haar 75e verjaardag aan een onzer medewerkers dat ze het poëtische element in de muziek zo miste. „Over de hele Unie is alles vergroofd. Het pianospel is bijvoorbeeld in het algemeen veel har der geworden. Maar in de eerste plaats denk ik aan het componeren. Als je aan de subtiliteiten van Dehpssy’s Pelléas denkt of aan de Proses Lyriques, die verfijning kom je niet meer tegen”. Hélêne Ludolph heeft zichzelf met deze uitspraken nog het best getypeerd, ze was immers een zangeres met een hoge mate van verfijning. Er volgden verschillende rollen in ope ra’s als de Lohengrin en La Bohème. In deze periode verwisselde de zangeres haar studie bij Denijs voor die bij Jacques van Kempen met wie ze voor de Tweede Wereldoorlog veel heeft opgetreden. Eén van de symptomen daarvan is deze studie, die de schrijver zelf noemt: een poging om Van Heutsz te ontdoen van de lagen geschiedenisvervalsing en verfraaiing en het opsporen van de rede nen die een dergelijke misvorming van een historisch beeld veroorzaakten J B. Van Heutsz als gouverneur generaal. Nadien ebden de mythe en reacties die zij opriep weer wat weg; er begon serieu ze belangstelling voor ons koloniale ver leden op te komen Bouwjaar 77 Hoge rente! ondanks het vermoorden van de vaaer van haar kind, vrijgesproken zal worden. Het Mechels Miniatuurtheater zal de hele maand februari in Nederland optreden. In Haarlem en in Amsterdam komen ze niet, wel op 24 februari in Leiden. CONRAD VAN DE WEETERING Vooral omdat de expositie van deze schitterende draak nogal traag verloopt heeft regisseur René Verreth het begin verluchtigd met veel liedjes (Daar bij die molen) en grappen. Iedere acteur kreeg een aantal overdreven pantomimische gebaren (ik hou van jou, ik groet u, nu ben ik droevig enz.) toegewezen en stortte zich met kennelijk plezier in de hevigste gemoedsaandoeningen. Dit alles uiter aard met een knipoog. Na de pauze, als de bedrogen moeder haar dode kind in de wieg komt leggen in het huis van de nota riszoon en diens wettige echtgenote, loopt de dramatische spanning even hoog op. Tijdens de Eerste Wereldoorlog heeft Van Heutsz nog geijverd voor een sterke re verdediging van Indié, wat hem en vele anderen in beweging hield. Als adjudant-generaal van koningin Wilhel mina lunchte hij nog één dag voor diens aftreden met keizer Wilhelm in het Duit se hoofdkwartier in Spa. Geruchten deden de ronde, dat hij de komst van de keizer had voorbereid, wat volgens de schrijver waarschijnlijk zó moet worden uitgelegd, dat Von Hindenburg bij Van Heutsz geïnformeerd heeft of de keizer naar Nederland zou kunnen komen en dat Van Heutsz dit niet heeft afgeraden. Voor deze verrukkende ervaring schon ken de instrumenten, voortreffelijk en in hechte samenspeleenheid bespeeld, het door lichte timbre-nuances gekenmerkte klankmedium. Dit was strijkkwartet- kunst van hoge orde. Langdurig applaus was hiervoor de waarderingsuiting van dankbare opgetogen toehoorders. P. ZWAANSWIJK In de dagelijkse omgang was hij grof en ruig, zeker volgens negentiende- eeuwse maatstaven. Hij schokte velen, maar dat was meestal ook zijn bedoe ling. Hij hield van vrouwen, kaarten, dansen en een stevige borrel. Hij was gevat, zeer gul met kritiek, maar kon zelf zeer slecht kritiek verdragen Hij ging naar Indié om het avontuur te zoeken wai hem m het bekrompen Nederland Naast oratoriumzang en aanverwant werk vond Hélêne Ludolph haar speciali teit in de liedkunst en op dit terrein zou ze een geduchte „rivale” voor de eveneens beroemde Jo Vincent worden. Haar artis tieke nieuwsgierigheid bevredigde ze door het uitvoeren van diverse experimentele werken zoals composities van Dallapicco la en Hindemith, Hendrik Andriessen, Jan van Gilse, Messiaen en Oscar van Hemel. Ze deed dit ondermeer met het Concertge bouworkest en het Concertgebouw- kwintet uit Amsterdam. Daarnaast heeft ze een grote serie grammofoonplaten gemaakt die naar alle waarschijnlijkheid vrijwel niet meer te krijgen zijn. 22 50 per dag, inkl. 100 km en verze kering, ekskl BTW en benzine Langere huurtijd op aanvraag Kampervesi 23 Haarlem Teietoo, 3i 26 38 haar op het podium bracht. In 1920, het jaar waarin ze trouwde met L. Ludolph, de oud-directeur van de Haarlemse MTS, debuteerde ze in Die Jahreszeiten van Haydn. In hetzelfde jaar zong ze in Haar lem Beethoven’s Ah Perfido met het Haarlems Muziekkorps dat later de Haar lemse Orkest Vereniging zou worden, de voorloper van het huidige NPO. De beroemde zangpedagoge Cornelie van Zanten begeleidde toen Hélêne Ludolph- Geysen bij de opbouw van haar carrière. In 1904 werd Van Heutsz gouverneur- generaal ondanks zijn geringe salonfa- higkeit en zijn beperkte capaciteiten op politiek en economisch gebied. De belangrijkste reden om hem en niet een ander te benoemen, hing samen met het gevaar dat Nederlands Indié betrokken zou raken bij de oorlog die in het Verre Oosten woedde tussen Japan en Rus land Gaandeweg werd Colijn zijn rech terhand, eerst als reizend adviseur voor de buitengewesten waarvoor hij zijn militaire loopbaan moest af breken ZANDVOORT. De teraardebestel ling van John Eylders, de maandag over leden galeriehouder, is bepaald op vrij dagmiddag a.s. om drie uur op de begraaf plaats „Zorgvlied”, Amsteldijk 273 in Amsterdam. Gelegenheid tot afscheidnemen in een rouwkamer van de Coöperatie, P.C. Hooftstraat 183 in Amsterdam, woensdag en donderdag van 14.30-15.30 en 18.00- 20.00 uur. De zangeres werd als Hélêne Geysen op 31 maart 1901 in Antwerpen geboren als kind van muzikale ouders. Haar vader die spoedig zou overlijden, was pianist en haar moeder, met wie ze in 1914 naar Nederland zou vluchten, beschikte over een goede sopraanstem. Hélêne Geysen kwam in ons land terecht bij de zanger Thom Denijs die Nellie Rosiers als de nette echtgenote van de louche notariszoon, gespeeld door Marin de Valck. Er waren intussen nog steeds expedi ties nodig naar nel binnenland waai o vei de geruchten omtreni w reed beden HAARLEM. De violisten Jaap Schro der en Alda Stuurop, de altviolist Wiel Peeters en de violoncellist WouterMöller, die zich verenigd hebben tot het Quartet to Esterhazy, hebben zich de uitvoering van strijkkwartetten uit de achttiende eeuw, van de pré-klassieke en klassieke stijl dus, in de authentieke klanksfeer en in de daarbij behorende artistiek- muzikale stijl als ideaal gesteld. Van dit ideaal hebben zij getuigd op het concert, dat zij als Quartetto Esterhazy dinsdagavond in het Haarlemse Concert gebouw hebben gegeven en waarop zij op instrumenten, die door hun „authentieke” gesteldheid daartoe de mogelijkheid boden, strijkkwartetten van Wolfgang Amadeus Mozart (de kwartetten in C, KV 175, en in Bes, KV 458), van Luigi Bocche rini (het kwartet in G kleine terts, opus 32, no. 5) en van Joseph Haydn (het kwartet in D kleine terts, no. 4) ten gehore hebben gebracht. Tessy Moerenhout. Zij wist te fluisteren en te schreeuwen, kende felle bewegings- uitbarstingen en ontroerende ingetogen momenten. De notariszoon, de verleider van alle meisjes in het dorp, met zijn geplakte haren en robuuste snor, deed tegenover iedereen uit de hoogte behalve tegen zijn gierige vader (oui papa, non papa, oui papa). Hij werd in al zijn leeg hoofdige ijdelheid perfect gespeeld door Marin de Valck. De mooiste van het hele stel vond ik de rijke weduwe met wie de notariszoon uiteindelijk trouwt. Met een hoge blonde pruik op en een Frans accent, wat in België op een goede afkomst moet wijzen, was zij aanvankelijk kil en bereke nend, maar bleek zij later toen zij zelf ook een kind had gehad, toch over een gewe ten en gevoel te beschikken. Nellie Rosiers speelde dit wufte wezen met een schat aan verfijnde trekjes. De opvliegende vader, de kattige vroedvrouw met een gouden hart, de onstuimige bloedeerlijke knecht Pauw en alle anderen, ieder op zijn manier hielp mee om dit bloedige drama kleurrijk op het toneel te brengen. Hierbij was het meest opvallende, de partij, die de schrijver Nestor de Tière koos vóór het verleide meisje door aan het eind door de veldwachter te laten zeggen, dat ze U. C. Witte: J B, van Heutsz. Leven en legende. Uitgave; Unieboek BV, Bus- sum. Ingen. 158 blz. 19,90. Johannes Benedictus van Heutsz werd in 1851 in Coevorden geboren. Op 16- jarige leeftijd nam hij dienst bij het Instructie Bataljon in Kampen om door middel van cursussen te proberen onder officier te worden. Een modelleerling was hij niet. Maar toch was hij op zijn 22e luitenant, wiens karakter, zoals de schrijver zegt, al grotendeels was gevormd Hij was moedig en zelfbewust, om niet te zeggen eigenwijs en gelijkheb berig, nuchter en ijverig en had een groot inlevingsvermogen Hij had weinig gevoel voor organisatie, maar daar stond tegenover dat hij geweldig kon improvi seren In een laatste hoofdstuk schrijft Witte, dat Van Heutsz al tijdens zijn leven een legendarische figuur was, maar dat na zijn dood rond zijn persoon een mythe van orde, gezag, vastberadenheid en wat daar zoal bij hoort, werd geweven. Men ging hem zien als de grote representant van het koloniale gezag, wat hij wel was. mahr niet in die volstrektheid die de tegenstanders van het kolonialisme aan hem toedichtten De provo’s bijvoor beeld, vergeleken Van Heutsz met een misdadiger van het soort-Hitler en de Atjeh-oorlog met het optreden van de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog ARNHEM. Arnhem heeft voor Nederland de primeur van een cine-café. 1 Dezer dagen is deze nieuwe en unieke uitgaansgelegenheid in de binnenstad in gebruik genomen. Cine-café is gevestigd in de Bagijnenpassage in de Koning straat. Het „recept” voor cine-café is eigenlijk heel simpel. Drs. Marteijn Sanders, direc teur van Jochems Theater, en de heer H. Mees, hoofd afdeling deelnemingen van Skol’s Bierbrouwerijen, de twee initiatief nemers, lichten dat toe. „Bekend is dat de meeste bioscoopbezoekers na de film een horecabedrijf opzoeken. Ze besluiten het avondje-uit dan met een hapje of een drankje. Wel, we hebben gewoon een com binatie gevonden. In cine-café kun je iets eten, drinken en naar de film kijken”. Dat drinken en naar de film kijken, is, zo redeneren de initiatiefnemers, te com bineren. Vandaar dat men nu op de bovenste verdieping van de Bagijnenpas sage een gezellig bioscoopzaaltje vindt met achterin een bar. Centraal is achter de bar de filmcabine opgesteld. Die film- cabine is geheel van glas, zodat iedere bezoeker precies kan zien wat er gebeurt. Aantrekkelijk is dat de film continu door draait en alle bezoekers vrijwel zonder anderen te storen, heen en weer kunnen lopen tussen filmzaal en bar, die in elkaar overlopen. Er is af en toe slechts een korte pauze om de film opnieuw te starten. Dat de initiatiefnemers vertrouwen hebben in de zaak, blijkt uit het feit dat binnenkort ook in Den Bosch wordt gestart met een cine-café. Daar zal het echter niet bij blijven. Als het experiment slaagt, gaan de heren Sanders en Mees, die inmiddels de Biosbistro BV hebben opgericht, in nog twintig steden in Neder land een dergelijke vestiging openen. Wilt u bij het overmaken van uw abonnementsgeld via giro of bank uitsluitend gebruik maken van de stortingsacceptgirokaart welke U wordt toegestuurd? Dat voorkomt misverstanden, en onze administratie kan uw beta ling sneller verwerken. Tot mijn spijt heb ik slechts naar de uitvoering van Mozarts Kwartet in Bes (KV 458) kunnen luisteren, maar hierdoor toch de indrukken gekregen, welke ook bij de overige vertolkingen de muzikale sfeer bepaalden. Een sfeer, die bij de toehoorders de ontvankelijkheid deed ontstaan voor een sublieme, verfijnde schoonheid van subtiel genuanceerde klanken, die als ragfijne structuur elementen de melodieën, motieven en har monieën gingen vormen in transparante tekening en met verinnigde zegging van verstilde bewogenheid. „Ene misdadige” als volksdrama Daarnaast speelde het R. Ph. O. niet minder dan 674 maal voor en op scholen. Ensembles uit het orkest verzorgden voorts 22 wijkconcerten, 2 koffieconcer ten en 5 zogenaamde „pelgrims”- concerten (ADVERTENTIE) f 9

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13