Vlamingen met nieuw stuk van Arturo Corso
van Richard Strauss
Meer licht voor
3
f1995
voor een
échte
Solina
De nieuwe
Mickery theater
„Als wild voor schut gezet
voor miljoenenpubliek”
1111111111111
„Elektra
werd grootse muzikale triomf
1 I
Onze
occasion-aktie
loopt nog:
Alphenaar
6
J
NIEUWE POPOPERA OP DUBBEL-ELPEE
Charles Aznavour op
tournee in ons land
Wistudatwij
W gratis
uw gordijnen
op maat maken,
ook velours.
Johnny Hoes in affaire met Zangeres:
KUNST
VRIJDAG
19
4
FERRUARI
19 7 7
NOORDHOLLANDS PH1LHARMONISCH ORKEST
RIHA orgels
honderden guldens
afgepx i i sd
Solina A 200 verrast u
op vele punten.
HAARLEM. „Zelfs de gewone mens komt niet meer naar ons
kijken”, toept de acteur Charles Cornette uit, als hij zijn harlekijnsrol
speelt in „Harlekijn noch knecht noch meester”, een nieuw stuk van
Arturo Corso, waarmee Kollektief Internationale Nieuwe Scène
momenteel door ons land trekt. Donderdagavond werd er in de
Stadsschouwburg gespeeld. In Cornette’s tekst ligt een realiteit opge
sloten die gelukkig maar ten dele opgang doet. Hij bedoelt dat
theaterpubliek liever niet naar toneel komt kijken dat kritiek richt op
de gevestigde orde. De spelers van dit gezelschap hebben dat begre
pen, maar desondanks zetten zij zich moedig in voor de zaak die hen
goeddunkt. Dat betekent het via de theaterkunst aan de kaak stellen
van maatschappelijke onrechtvaardigheid.
■Ir
(ADVERTENTIE)
Gierstraat 52-56 - Haarlem - Tel. 023-312992
(ADVERTENTIE)
20.15 uur.
(ADVERTENTIE)
J. H. MOOLENIJZER
Anny Schlemm (links) als Klytaemnestra en Hanna Rumowska als Elektra.
(ADVERTENTIE)
Evita Peron
Aegisth, de lafhartige moordenaar van
Agamemnon, werd goed gezongen door
Matti Juhani en Günter Reich bracht een
Orest met een sterk persoonlijk karakter.
Kortom het was een voorstelling van zeer
hoog gehalte, die een gelukwens waard is.
themis, lieten geen twijfel over hun bui
tengewone capaciteiten bestaan.
leventje. Evita kon zo populair worden, zo
legendarisch omdat ze van heel eenvoudi
ge komaf was, het betere leven symboli
seerde voor de massa’s, die Peron aan de
macht brachten, én te vroeg stierf om die
belofte in te lossen”.
Scène uit Harlekijn noch knecht nog meester van Arturo Corso.
(foto: Kuno Grommers).
Twee jaar hebben Tim Rice en Andrew
Lloyd Webber over „Evita” gedaan. Het
gaat in dit bestek te ver om het verhaal
verder uit te diepen, maar de mate van
voorbereiding en de research getuigen
van een juist gevoel voor verhoudingen.
Het resultaat, de opera, is alleen nog maar
te beluisteren, maar ook daar uit blijkt het
vakmanschap van dit duo. Lloyd Webber
heeft muziek gecomponeerd, die klassieke
en Latijnse trekjes vertoont en voor de
vertolking daarvan louter grote namen
aangetrokken Julie Covington, een actri
ce bij de National Theatre Company die
beschikt over een bijzonder mooi en zui
ver stemgeluid, zingt de rol van Evita.
Paul Jones, ooit bij Manfred Mann, geeft
Juan Peron gestalte, C. T Wilkinson de
Judas in Jesus Christ Che. Onder de
musici treffen we Simon Phillips (drums),
Hank Marvin (gitaar), David Snell (harp),
Chris Mercer (sax) en het London Philhar
monic Orchestra aan.
Het laatste onvoorwaardelijke woord
van lof is voor het Radio Filharmonisch
Orkest, dat onder Gielens leiding voor een
onberispelijke begeleiding zorgde Voor
stellingen in Amsterdam: 8, 13. 21 en 23
februari.
„Het is nog lang niet zeker of Evita ook
verfilmd gaat worden, of als theatershow
te zien zal zijn. We hebben namelijk
geleerd van de ervaringen met „Super
star” We waren niet erg te spreken over
de verfilming of over de Amerikaanse
versie van de live-show We zijn nu veel
behoedzamer we zijn bevreesd voor een
sneeuwbal-ontwikkeling. Alleen onder
onze regie en op onze voorwaarden zal
Evita verfilmd kunnen worden", vervolgt
Rice. „We willen geen Streisand in de
hoofdrol, de vraag is enkel of een grote
DEN HAAG (ANP). De Franse chan
sonnier Charles Aznavour treedt op 5, 6
en 7 maart in Nederland op, zo heeft het
impresariaat van Lou van Rees woensdag
meegedeeld. Aznavour begint met een
optreden in de Jaap Edenhal in Amster
dam, de volgende dag brengt hij zijn tour
de chant in het Haagse Congresgebouw en
de dag daarop in De Doelen in Rotterdam.
Bezoekers krijgen bij de entreeprijs
inbegrepen de laatste langspeelplaat van
Aznavour aangeboden. Voor het optreden
in Amsterdam worden, aldus Van Rees,
extra lage toegangsprijzen gehanteerd,
namelijk 25 per plaats.
3 Voetmaten
16", 8", en 4" pedaal sustain.
2 Klavieren van 316 oktaaf en 13-
tonig pedaal
Uitgebreide percussie en tuningcon
trol.
En dat alles voor een prijs onder de
f 2000,- I
Dus een ideaal orgel om uw muzika
Ie karriere mee te beginnen
KRUISWEG 45-47; HAARLEM 023-320244
van de kant waartegen juist het protest
gericht is. Zoals een der spelers zegt: een
degradatie tot hofnar.
MET GROTE artistieke vitaliteit spelen
de acteurs en muzikanten hun bijna drie
uur durend spel, dat bij dreigende verve
ling door een soms te uitvoerige woorden
stroom steeds weer met bruisende kracht
wordt voortgezet. Theatermensen die met
enorm élan en groot talent hun inventivi
teit tonen. Met als voorbeeld de commedia
dell’arte - in wezen arme straatspelers -
hebben zij voor een allereenvoudigst,
maar doeltreffend decor gekozen. Dat
bestaat uit een centraal, iets verhoogd,
plankier met beschilderd voor- eri achter
doek. Los daarvan staan terzijde nog twee
beschilderde doeken. Samen stelt dat de
Antwerpse Grote Markt voor, met het
stadhuis als onwrikbaar monument van
rechtsorde.
GEKLEED IN tijdloze gemakkelijk kle-
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. Het Mickery Thea
ter kan rekenen op een aanzienlijke uit
breiding van haar lichtapparatuur. Een
verzoek om geldelijke steun daarvoor is
door het Prins Bernhardfonds ingewil
ligd. Er zullen nu ongeveer twintig nieuwe
spots worden aangeschaft en een nieuwe
lichtregelkast voor de kleine zaal, waar
nog een oud exemplaar uit de tijd van
Loenersloot werd gebruikt.
Mickery deed de aanvraag bij het Prins
Bernhardfonds in verband met de toene
mende aanspraak die op het aantal
beschikbare spots werd gedaan. Vooral
wanneer er in beide zalen van het theater
tegelijk gespeeld werd, moest er gewoe
kerd worden met de bestaande lichtappa
ratuur.
Daarom is het een daad van betekenis,
dat de Nederlandse Operastichting inder
daad na tjen jaar is teruggekomen met
een nieuwe enscenering en bezetting. En
dat met alleen de première, die gister
avond in het Circustheater gegeven werd,
is een triomf geworden voor allen, die er
muzikaal bij betrokken waren. Dat is
natuurlijk in de eerste plaats te danken
aan de dirigent Michael Gielen, die
opnieuw bewezen heeft dat hij een veelzij
dig man is. Een maand na een schitteren
de presentatie van Mozart’s „Figaro,” is
hij alweer terug met deze „Elektra” voor
stelling, die ver boven de middelmaat uit
steekt. Een goede dirigent trekt goede
solisten aan, ook dat konden wij gister
avond weer constateren, want de drie
vrouwen, die deze opvoering moesten dra
gen: Elektra, Klytaemnestra en Chryso-
DE SPELERS uit Vlaanderen laten hun
maatschappijkritiek zien in een uiterst
flexibel en muzikaal brok theater. Een
groepje gevangenen krijgt amnestie en
elk van hen wil dan zijn ervaringen vertel
len om het volk te waarschuwen tegen de
sterke arm die bestaande wetten verde
digt. Eén van hen is harlekijn van beroep
en omdat hij de leiding neemt, wordt er
gekozen voor de theatervorm om die
bedoelingen duidelijk te maken. Er volgen
repetities en tweespalt, discussies en ver
zoening. Maar uiteindelijk boekt het
groepje al spelend zoveel succes dat er een
uitnodiging komt om aan het hof te spe
len. Harlekijn, de vakman, ondergaat dat
als de kroon op zijn werk, maar de overi
gen houden hem ongenaakbaar een spie
gel voor omdat zij begrijpen dat ze nu op
de verkeerde weg zijn. Immers, die ko
ninklijke uitnodiging betekent erkenning
Concertgebouw Haarlem
dinsdag 8 februari 1977
vijfde concert serie A
dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT
solist HERMAN KREBBERS - viool
programma: Von Gluck - Ouverture „Iphigenie in Aulis” Beethoven -
Romanzen in F en G gr. t. Bruckner - Symfonie no 4
entrée f 10,(a.i.) cjp geldig
kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het
Concertgebouw, Lange Begijnestraat 13 van 10-15 uur; telefonisch
32 09 94 van 12-15 uur.
HET KOLLEKTIEF enz. is een gezel
schap dat bestaat uit spelers en muzikan
ten die destijds in Mistero Buffo optraden.
Drie maanden spelen zij Harlekijn noch
knecht noch meester op vele plaatsen in
ons land, soms af gewisseld met andere
produkties. Arturo Corso schreef zijn
nieuwste stuk met als inspiratiebron „De
knecht van twee meesters” van Carlo Gol
doni. Corso het - in samenwerking met het
gehele gezelschap - weinig heel van deze
veredelde nazaat van de oorspronkelijke
commedia dell’arte. Goldoni’s knecht
werd beentje gelicht om weer op te staan
als gewone onderdrukte, in plaats van
alleen de potsierlljke dienaar te verbeel
den. De vindingrijkheid van de lepe
knecht wordt dan meer strijd om zelfbe
houd: Goldoni’s knecht moest wel twee
heren dienen, anders kon hij eenvoudig
niet leven.
„Een theaterversie van „Evita” zal trou
wens veel moeilijkheden opleveren, al
schreven we dit keer onze opera met dat
idee in ons achterhoofd. Er komen weinig
actieve scènes in het verhaal voor, wel
veel goeie songs en daar komt het uitein
delijk op aan. Per slot van rekening werd
Jesus Christ Superstar” een succes
dankzij de sterke melodieën van het titel
nummer en van „I don’t know how to love
Him” Rice heeft gelijk De verkoop van
Superstar in Nederland alleen ligt ver
boven de kwart miljoen Met krachtige
nummers als „Don’t cry’ „Argentina” en
„Another Suitcase in another Hall” kan er
met Evita iets soortgelijks gebeuren.
JOHN OOMKES
Julie Covington
filmmaatschappij onze voorwaarden zal
slikken”.
kunnen vaststellen dat dit zo is”, aldus
mr. Paulussen. Eveneens had men al ver
worpen dat er sprake zou zijn van een
eenzijdige verlengingsclausule van vijf
jaar.
Een van de bezwaren van de zangeres
zonder Naam was dat de royaltyvergoe-
ding tot september 1981 dezelfde zou zijn
als tijdens het aangaan van het verlengde
contract in 1976. Namens Telstar stelde
mr. Hoebrechts dat de platen steeds goed
koper worden en de produkties steeds
duurder. „Als het in de markt ligt maar
er is een moordende concurrentie wil
len we de huidige royaltyvergoeding zeker
optrekken. Maar dat zit er momenteel niet
in”.
Mr. Van Eyndhoven cijferde de recht
bank voor welke voor de zangeres de
nieuwe financiële mogelijkheden waren
bij EMI-Bovema. Per jaar een niet terug-
vorderbaar bedrag van 90.000 gulden voor
de zangeres. Voor de eerste 15.000 ver
kochte singles 38 cent per stuk (bij Telstar
30 cent); boven de 25.000 wordt dit 47,3
cent. Voor solo-elpees bij 10.000 krijgt de
Zangeres 86 cent (bij Telstar 75 cent). Ook
van de zijde van Telstar kwamen bedra
gen op de proppen die al eerder gegeven
waren en die toentertijd de hoogste waren
ten opzichte van concurrerende maat
schappijen.
Johnny Hoes wees op de begeleiding en
alle daarmee verwante investeringskos
ten in de 20 jaar die Telstar voor de
zangeres en zichzelf heeft gedaan.„De
nieuwe firma van de zangeres heeft nooit
iets aan de opbouw van de zangeres hoe
ven te doen”.
Fel gebeten was Johnny Hoes over het
TV-interview dat de zangeres ten beste
had gegeven in aanwezigheid van haar
advocaat, terwijl het proces nog lopende
is. „Als open wild word je voor een miljoe
nenpubliek voor schut gezet. Als een leu
genaar. Een enorme schade levert dit op
omdat mensen die naar je wilden komen
(maar je weet alleen niet wie het zijn) nu
wegblijven”.
Beide partijen mochten, omdat het pro
ces nog wel enkele maanden kan duren
(de zangeres laat wellicht ontbinding van
haar arbeidscontract via de kantonrech
ter vragen, omdat van samenwerking nu
geen sprake meer kan zijn), namen voor
een commissie van goede diensten
opgeven.
Evita” moetJesus” overtreffen
AMSTERDAM. Het is 26 juli 1952. Che, een jonge Argentijnse student, schrikt op
De regie van Harry Kupfer (Dresden en
Oost-Berlijn) was hoog-dramatisch en
tegelijkertijd kinderlijk onbeholpen in de
ensemble-scènes, maar toch als geheel
zeer boeiend. De costumes hadden het
zelfde manco. Klytaemnestra en Orest
waren schitterend getroffen, maar Chry-
sothemis en Aegisth liepen er voor gek bij.
Ook in zijn decors wist Wilfried Wertz
geen maat te houden. Hij is een groot
liefhebber van plastic en tomatensap
(voor bloed), maar het reusachtige staket
sel van Agamemnon was indrukwekkend.
„Evita” vertoont wel overeenkomsten
met Jesus Christ Supeistar’ Beide
hoofdpersonen stierven op dezelfde leei
tijd, zorgden voor een gigantische beroe
ring en in beide verhalen komt eenzelfde
anti-figuur voor De rol van Che is verge
lijkbaar met die van Judas. De verschillen
zijn echter ook niet onaanzienlijk. Rice:
„Jezus was een wereldverbeteraar,
iemand met een boodschap. Eva Peron
niet. Juan Peron karakteriseert haar
tegen het einde van de opera ook als:
Evita is alles wat de descamisados heb-
als de film, waarnaar hij in de bioscoop zit te kijken, abrupt wordt onderbroken door de r ben, ze is de diamant in hun saaie, grijze
mededeling dat „Eva Peron, de geestelijke leider van de natie vandaag om 20.25 uur
onsterfelijk is geworden". Che verlaat met de andere aanwezigen de bioscoop in stilte.
Eva’s begrafenis brengt hartverscheurende taferelen teweeg, heel Argentinië dompelt
zich in rouw. Tekstschrijver Tim Rice en componist Andrew Lloyd Webber hebben
ruim zes jaar, nadat zij de popopera Jesus Christ Superstar creëerden, het Assepoester
achtige sprookjesleven van Eva Peron uitgewerkt tot een opera, die het succes van de
vorige wel eens zou kunnen overtreffen.
„Evita” de naam van de opera
zoals de miljoenen armen Eva Duarte
Peron doopten, genoot een onvergelijkba
re populariteit toen zij op drieëndertig
jarige leeftijd aan kanker overleed. Zij
was het die door de armen, de „descami
sados” hun godin, hun „santa peronista”
genoemd werd. Het verhaal van haar weg
naar de top vormt het thema van de opera.
Tim Rice op de Nederlandse presen
tatie van het dubbelalbum „Evita” aanwe
zig legt geduldig uit waarom: „mijn
belangstelling voor haar levensloop werd
gewekt, toen ik toevallig luisterde naar
een radio-documentaire over de groten
van de jaren vijftig. Ze heeft iets van een
legende. Misschien dat Kennedy vlak na
zijn dood een vergelijkbare waardering
genoot. Ik interesseer me in ieder geval
altijd diepgaand voor de manier waarop
iemand bekend wordt. Eva Peron, was
een meisje uit het volk, dat haar weg naar
de top klauwde Niets en niemand ont
ziend. Dat tegelijkertijd naïef bewogen
was met het lot van het gewone volk. Het
is niet onze bedoeling geweest om het
Peronisme of de persoon van Eva Peron
te verheerlijken. Daar valt heel wat op
aan te merken namelijk De goede ver
staander zal ook wel opmerken dat Che
(die in de opera de rol van verteller ver
vult J O niet mals is met zijn kritiek”
(Van onze correspondent)
ROERMOND. In het geschil tussen
de Zangeres zonder Naam en Johnny
Hoes wilde de rechter-commissaris van
Roermond beide partijen persoonlijk
horen (tot nu toe had men zich door
raadslieden laten vertegenwoordigen),
om na te gaan of er een door de zangeres
voorgestelde onmiddellijke contractont-
binding zou moeten plaatsvinden wegens
wanprestatie. „De rechtbank heeft niet
III
Speciaalzaak in gordiinen en vitrages
Kleine Houtstraat 42 Haarlem,
lel 023-323925
s Maandags gesloten
Haarlems Ciordijnenhuis
Goldoni’s knecht beentje gelicht
ding en soms met gebruikmaking van de
herkenbare commedia dell’arte-figuren
als harlekino, patalone en dottore, doet de
groep in razend tekst- en speltempo zijn
mededelingen. Dat gebeurt geraffineerd
speels, maar soms met een erg grote
omhaal van woorden en al te omvangrijke
uitleg. Het zij ze vergeven, want het stuk is
doorweven met smeuïge humor en blijft
boeien. Het Vlaams komt goed verstaan
baar over en het protest klinkt niet irri
tant belerend, al behoudt het toch zijn
snijdend venijn. De voorstelling kent legio
schitterende vondsten en hartverwarmen
de momenten. Ik denk aan het midden-
plankier dat na een simpele ingreep een
prachtig varend schip wordt. Jammer dat
dit politiek theater slechts één dag in
Haarlem was; een zo duidelijke en met
zo’n grote virtuositeit gepresenteerde
voorstelling verdient meer.
KO VAN LEEUWEN
SCHEVENINGEN. Ieder theater,
dat zichzelf respekteert, acht het zijn
artistieke plicht om eens in de tien jaar
met een nieuwe enscenering van „Elek
tra” uit te komen. Richard Strauss noem
de zijn meest dramatische meesterwerk
simpelweg een tragedie en daar is alles
mee gezegd. Het hele drama voltrekt zich
in één akte, Strauss wilde geen pauze, dat
zou de spanning breken. Hij duldde ook
niet, dat zijn werk gecombineerd zou wor
den met een andere opera, deze voorwaar
de stelde hij dadelijk bij de première in
1909 in Dresden. Niemand kan zich aan de
macht van het noodlot onttrekken. Nie
mand mag de zaal verlaten als de vloed
golf van muzikaal geweld de zaal over
spoelt. Deze ene akte duurt een uur en
drie kwartier maar het is of de tijd stil
staat. Technisch gesproken is dit de moei-
lijkste dramatische eenakter uit de hele
opera-literatuur.
Anny Schlemm van de Frankfurter
Opera is een zangeres van internationale
klasse en daarbij is zij een actrice met
zeldzame begaafdheden. Haar creatie van
Klytaemnestra was verbijsterend. De
panische angst voor de dood, die zich
aftekende op haar wit-weggetrokken
gelaat, deed ons huiveren. Hanna
Rumowska, kreeg haar ervaring als Elek
tra in de Opera van Hamburg. Zij is een
Poolse en debuteerde in ’59 in Warschau,
zij heeft een internationale staat van
dienst. Haar manier van acteren is van
geheel andere aard dan die van Anny
Schlemm zij is minder expressief en
minder melodramatisch, maar toch is
haar actie overtuigend. Anna Alexieva
was een te hups uitgevallen Chrysothe-
mis. Zij zal wel niet gelukkig zijn geweest
met het potsierlijke pak, waarin zij moest
rondlopen, maar zangtechnisch was zij
voortreffelijk. Zelden heb ik deze rol met
zoveel stralende kracht en overtuiging
horen zingen.
a
I-
■a i