IIIIÏ JURY VERTAALPRIJS VOORGOED Groentjes doen wonderen! Bel nu: 023-319272 Ineens 7 poesjes erbij? OPRECHTE VEILING HAARLEM I VERDACHT” 11111 1 Rennies moet je altijd bij je hebben.Us „Geen gezicht" van planologen brengt veel verassingen Voorlichtings avond PBNALl „De Peetmoeder’' in 30 bioscopen Middelbaar Technische Basiscursus o IN MUSEUM BOYMANS-VAN BEUNINGEN EN GALERIE-T I RAAD VOOR DE KUNST BOOS OP MINISTER VAN DOORN KUNST EN HUISVLIJT IN GEBOUW NOORD-HOLLAND Druk op de maag? Rennies helpen direkt. 3H»s: MBH! ■MM 19 7 7 ZATERDAG FEBRUARI 5 9 KUNST w. '/A 99 s BILDERDMKSTRAAT la, tel. 023-316486 Beeld schrift 0 Vrijblijvend, vrijuit praten over deze belangrijke mondelinge avondcursus. U bent van harte welkom op maandag 7 februari vanaf 19.30 uur in hotel Lion d’or, Kruisweg 34-36, in Haarlem. Maagzuur overvalt je. Komt J onverwachts. Goed als je dan een paar Rennies bij je hebt. Brandend maagzuur? Opgeblazen gevoel? >n Meckseper in zijn stoomsloep. die hij „James Watt” heeft genoemd L' pi 0 I „Das Feuer", een der schilderijen van Meckseper uit 1975. HEIN STEEHOUWER Adviezen toneelsubsidie aan CRM I CEES STRAUS Wel bestond er, naar is gebleken, bij dege nen die al langer creatief bezig zijn, enige schroom met hun werk naar voren te door Hein Steehouwer lin- 1O- DEN HAAG (ANP). De huidige jury van de Martinus Nijhoffprijs voor verta lingen, uitgaande van het Prins Bern- hardfonds, heeft zich „voorgoed ver dacht” gemaakt. Een vijftigtal Neder landse vertalers heeft het bestuur van het fonds en de jury laten weten niet voor de gewichtige prijs in aanmerking te wil len komen als deze jury hem moet toe kennen. „Twee keer achtereen heeft de jury gemeend de prijs niet te moeten toeken nen. Daarvan gaat de suggestie uit als zou het peil van de Nederlandse literaire ver taling zo’n beslissing rechtvaardigen”, aldus de vertalers. De groep schrijvers en vertalers, waarbij zich ook vijf oud- Nijhoffprijswinnaars hebben gevoegd is het er met critici en uitgevers over eens, dat dit peil de laatste jaren sterk is geste- Kljkdagen vrijdag, zaterdag, zondag en maandag van 10.00-16.00 uur Veilingdagen van 8 t/m 11 februari vanaf 10.00 uur gen en jaarlijks zeker enige toppen ople vert. Zij vinden allen, dat het van hooghartig heid getuigt onder deze omstandigheden een prijs met een zo groot prestige voor de tweede maal niet toe te kennen. Zij heb ben alle literaire vertalers opgeroepen zich bij hen aan te sluiten en te verklaren ook niet in aanmerking te willen komen voor de prijs als deze jury hem zou toe kennen. De jury wordt gevormd door H. L Mul der, voorzitter, mevrouw Du Perron-de Roos en de oud-prijswinnaars: Adriaan Morrien, Bert Voeten, Peter Verstegen, Marko Fondse en Barber van der Pol (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. De Raad voor de Kunst neemt het minister Van Doorn (CRM) kwalijk dat hij bij het toekennen van subsidies aan toneelgezelschappen geen rekening houdt met de adviezen van de afdeling Toneel van de Raad. Het lijkt er zelfs op dat hij er helemaal geen kennis van neemt Dat is uiterst wonderlijk, aldus de Raad, want de subsidieontvangers willen toch graag weten op welke gronden de gevraagde bedragen al of niet worden toegekend. Trouwens, ook voor de Raad zou het bevredigender zijn ais uit de ministeriële besluiten zou blijken dat het adviseringswerk met voor niets wordt gedaan. Een en ander heeft de afdeling Toneel van de Raad voor de Kunst er overigens met van weerhouden de taakstellingen en begrotingen van de toneelgezelschap pen voor het seizoen 1977-1978 te beoordelen en de minister van CRM daarover advies uit te brengen Over het Amsteltoneel wordt opgemerkt dat dit thans meer kindervoorstellingen geeft dan voorstellingen voor „vergeten groepen volwassenen en leerlingen van het voortgezet onderwijs De groep moet op deze weg maar verder gaan Er moet voldoende geld voor beschikbaar worden gesteld De behoefte aan uitbreiding van het gezelschap moet gehonoreerd worden. Toneelgroep „De Appel” heeft volgens de Raad voor de Kunst een sterk seizoen achter de rug De plannen voor het nieuwe seizoen zijn „zinnig” Wijziging in het tableau brengt verhoging van de salarisbegrotmg met zich mee. dat extra geld moet er komen is ondanks zijn gevoel voor subtiele humor een uiterst vakkundig kunste naar, die kans zag om technische bladen a la Leonardo da Vinei nieuwe adem te verschaffen door de sfeer ervan te ver mengen met het magisch-realisme van onze dagen, gekoppeld aan een bewon dering voor figuren als Anton Heyboer en Bissier. Aan hen heeft hij in enige etsen hommages gewijd, want hij komt er voor uit. dat hij tendenzen van ande ren in zijn overigens geheel Meckseperi- bewerken en spelen van een bijzonder repertoire in kleine zalen. De samenwerking krijgt steeds meer aan dacht. De integratie van toneel en muziek wordt op een bijzondere manier geëxploreerd De afdeling Toneel van de Raad vindt dat Baal, dat ondanks de gebondenheid aan het Shaffy-theater toch zoveel mogelijk op reis gaat, financieel in staat moet worden gesteld levende muziek te gebruiken Toneelgroep Centrum stelt de subsidiënten nogal eens voor een fait accompli door een hoge mate van flexibili teit. De doelstelling, het activeren van oorspronkelijk Nederlands werk, brengt dit met zich mee. Het is te betreuren dat Centrum door verplichtingen, opgelegd door andere subsidiënten, onvoldoende kan bijdragen aan een landelijke toneelspreidmg De inkomsten van dit gezelschap zijn aanmerkelijk gedaald, Amsterdam zal moeten inspringen De plannen van Globe zijn nog niet duidelijk Daarom is nog geen definitief advies aan de minister uitgebracht wijzen in die richting kan de nieuwe artistieke leiding tonen wat zij waard is. De indruk van de Raad voor de Kunst is dat het Publiekstheater meer streeft naar consolidatie dan naar vernieuwing Het afkalven van de landelijke taak wordt een ongewenste ontwikkeling genoemd De problemen die samenhangen met een klem, zwaar belast tableau worden zichtbaarder Er moeten oplossingen voor gevon den worden. De wensbegroting moet worden goedge keurd De problemen met de Toneeiraad Rotterdam zijn nog altijd groot. Maar een zeker optimisme is op zijn plaats. Definitief advies moet nog worden uitgebracht. Het Onafhankelijk Toneel, waarvan verwacht wordt dat het met ingang van het nieuwe seizoen onder de hoede van de Toneeiraad komt, toont hoewel het inventief bezig is een tekort aan zelfkritiek en maakt daardoor minder vorderingen dan mogelijk is Maar toch moeten de activi teiten van het gezelschap worden voortgezet Satei heeft steeds meet een eigen weg gevonden en een eigen gezicht gekregen Gezien het landelijk karakter van Sater moet net rijk de voornaamste subsidieni zijn HAARLEM. Het Gebouw Noord-Holland, gelegen aan de J. J. Hamelinkstraat en tevens een markant punt aan de Spaame-zijde, beschikt over een uitstekende exposi tieruimte. Wim van Straten die hier het tentoonstellingsbeleid met een grote mate van vrijheid vorm kan geven, slaagt er voortdurend in met aantrekkelijke exposities in te haken op het begrip ruimte, waarmee in dit gebouw door provinciale planologen en economisch-technologen gewerkt wordt. Vanuit het personeel ruim 200 medewerkers is een toenemende belangstelling ontstaan voor de kunst die dan ook zodanig gepresenteerd wordt dat ze gesitueerd in de ruime hal al bij voorbaat niet over het hoofd kan worden gezien. Behalve voor de gebruikers van het gebouw zijn de exposities ook bedoeld voor buitenstaanders die daar naar is gebleken een gretig gebruik van maken. Tot voor kort kon iedereen dus kennis maken met verschillende kunstuitingen van mensen die dat min of meer preten deerden. Vorig jaar echter ontstond de idee om een tentoonstelling op te zetten van wat het personeel zelf in de vrije uren maakt. Een zekere mate van creativiteit moest wel vooropstaan, maar de grenzen werden zo ruim mogelijk getrokken. Dat heeft nu geleid tot een expositie waaraan door 27 personeelsleden wordt deelgeno men, die ruim 100 werkstukken hebben ingezonden. Sommigen waren al jaren bezig met tekenen, schilderen, boetseren of fotograferen, anderen zijn juist door dit initiatief aan het denken en doen gezet. hem dan verder leidt, blijkt uit het feit, dat je in veel bladen kleine, maar duide lijk sprekende beeldfragmenten tegen komt in felle kleuren, waardoor zo’n blad ineens een sterk sprekende beteke- ,nis krijgt. Juist die bladen zijn het meest „magisch”, hebben het meest een ver vreemdende werking omdat ze „gewo ne” dingen als horloges, gewichten, een graadboog of meetlat, in combinatie met een meterologisch of ander symbool, een extra betekenis geven. We zien die din gen ineens met heel andere ogen. Vroeger is dat bij hem anders geweest. Toen waren zijn bladen veel drukker, maar altijd al met verwijzingen naar het latere werk, zoals de binnenkant van een groot pijporgel, een „opengewerkte” neushoorn met een stoommachine erin en dergelijke. Hij boeide toen ook al sterk’ maar door later steeds legere bla den te maken, werd de betekenis voller en ook steeds persoonlijker, zodat nu niemand een blad van Meckseper kan zien zonder daar de meesterhand van die ene maker in te herkennen. komen. Niet iedereen bij de PPD die huis vlijt als hobby beleeft, heeft ingezonden. Tenslotte is het uiting geven aan kunstzin nige ideeën een hoogst persoonlijk en intiem gebeuren dat niet per se openbaar hoeft te worden gemaakt. De planologen komen op deze expositie verrassend voor de dag. Dat geldt als een objectieve maatstaf, al zal voor wie in het gebouw werkt deze tentoonstelling ook in een ander opzicht verbazing wekken. Er is van hoog tot laag ingezonden, maar voor de buitenstaander is iedereen gelijk. Men kan er de directeur ontmoeten maar ook de tekenaar, functies worden echter niet vermeld. Wie die functies wel kent, zal het werk ongetwijfeld in een ander daglicht zien. Opvallend is dat er onder de schilderen de planologen geen enkele naïef huist. De zondagsschilder in de strikte zin van het woord komt hier althans niet naar voren. Dat is daarom zo opmerkelijk, omdat de naïeve schilders zich sinds enkele jaren op diverse andere plaatsen zeer manifest gedragen. Het geldt trouwens ook voor de vrouwe lijke werknemers, die tot een gering aan tal wandkleden konden komen, terwijl ook juist op dit terrein van een ware hausse sprake is. rf- le Dir F G de Weers in de e I Jér evr. ide- T. ter van F 17, van lot- ins, lest lan, Een >en: idy- aer- zen >ne- 'aal, ers. Alles wat het leren waard is. Werktheater wordt wederom positief beoordeeld De gniep <nuei m nei nieuwe seizoen zo ruim mogelijk gewu bsiilleero wnrfleu Theater slaagt er volgens de Raad voor de Kunst nog steeds m met elan een goed repertoire te kiezen en met succes te brengen Dit ondanks de gecompliceerde subsidie-situatie en veel reizen binnen de regio. Theater moet voor 1977 1978 volgens de wensbegroting subsidie verleend worden Een expositie als deze dient niet te wor den beoordeeld op haar artistieke kwali teiten, omdat eenvoudig de pretentie daartoe ontbreekt Toch bevat „Geen gezicht” werk van deelnemers dat van een zodanig hoog artistiek peil is dat gemak kelijk een „officiële” beoordeling zou kun nen ondergaan en bovendien daarmee een positieve uitkomst zou krijgen. Ook dat i« een van de vele verrassingen op deze tentoonstellingen (Tot en met het einde van de maand) FRIEDRICH MECKSEPER is gek van machines. Als nostalgant dan, want het gaat bij hem voornamelijk om stoom- en veerwerktuigen, een enkel orgel, zonnewijzer of antieke camera obscura daarbij als toegift inbegrepen. Hij bezit in Worpswede in Noord- Duitsland, waar hij woont als jonge veertiger, een echt stoomlocomotief je uit 1913, dat hij op 200 meter strekkende rails heen en weer kan laten rijden, nadat hij vier uren lang kolen heeft moeten stoken om de buik van het stoompaard op temperatuur te laten komen. Daarnaast exploiteert hij een éénmanssloepje van fraai geolied nieuw hout, maar wel voorzien van een stoom machine, door hemzelf vervaardigd van oude en nieuwe onderdelen, waarmee hij zich op de wateren waagt. Het bootje functioneert perfect, verzekerde Frans Funcke van Gelarie-T (Amsterdam, Kei zersgracht 97) ons. En hij kan het weten, want hij mocht meevaren en heeft het scheepje nu als een pronkstuk in de galerie staan. Wat heeft dat .alles te maken met de vele etsen en enkele schilderijen van Friedrich Meckseper, die nu in het Museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam te zien zijn t.e.m. 6 maart? En met de etsen, het stoombootje, antieke modellen van nog een stoomboot en locomotieven in Galerie-T t.e.m. (zelfs) 13 maart a.s.? Meckseper is aanvankelijk opgeleid tot werktuigkundige. Maar hij was te creatief om alleen met machines op de beroepstoer te gaan, hetzij als ingenieur, hetzij als directeur van het Cruquius Museum. Dat laatste had hij vermoede lijk als stoom-bezetene graag willen doen als hij er eerder van had gehoord. Maar hij koos, ondanks zijn opleiding later toch voor een andere opleiding: die De expositie heet „Geen gezicht” en eigenlijk is dat een wat te negatieve titel. Want de PPD’ers tonen wel degelijk een gezicht. Allereerst in veelzijdigheid: de technieken variëren van aquarel via kera miek tot borduursel en bloemstukje. Navenant is het aantal stijlen: behoudend figuratief tot fantastisch-abstract. De voorkeur voor het werken in figuratieve stijl is onmiskenbaar en deze inzenders maken net zoals zo veel amateurs de stan daardfout te veel te willen vertellen, zodat de prestatie een te nadrukkelijk karakter krijgt. Tussen de Raad voor de Kunst en de Haagse Comedie is door een gesprek een beter begrip vooi eikaars stand punt ontstaan, maar nog geen overeenstemming In adviezen heeft de Raad de laatste jaren duidelijk gemaakt huiverig te staan tegenovei het volgens de Raad toegepast „sterrensysteem” bij deze groep De afdeling Toneel heeft nu geadviseerd de H C voor 1977 1978 te subsidiëren, voor zover mogehjk m de richting van de wensbegroting a Het thema van de film is de niets ont ziende concurrentiestrijd tussen twee grammof oonpiatenmaatsehappijen waarvan er een wordt gebruikt als dek mantel van Mafia-praktijken Van de muziek en de liedjes uit de film gecompo neerd door Kees Manders, verschijnt vrij dag een langspeelplaat Ten eerste is hij een typische „kleur etser”. Zijn ondergronden zijn meestal gestructureerd groen tot lichtbruin, de heel precieus getekende voorwerpen ste ken daar donkerder tegen af in meestal dezelfde kleur. En dat het schilderoog De financiële omstandigheden van de Noordei Com pagnie zijn momenteel onduidelijk Als de lagere overhe den tiun eerdei gedane toezeggingen vooi hei lopende seizoen alsnog gestand doen en de laatste Oei ietuen Meckseper: kunst en techniek aanse werk niet schuwt. En behalve bij zijn, door hem erkende Renaissancisti sche invloed, kunnen we dan ook nog rekenen dat hij in de verte (via zijn ongehoorde knapheid in het werken met burijnen, roulette’s en andere structuur vormende middelen) verwant is aan een man als Ko Oosterkerk, hem overigens vermoedelijk onbekend. Zijn prachtige etsen ademen een bevreemdende koele poëzie. Als hij schijnbaar een wiskundig probleem in fijne lijntjes op zijn blad uitzet, plaatst hij er voorwerpen bij, enerzijds ontleend aan de mechanica, liefst de instrument makerij en anderzijds bijvoorbeeld een tafel, bed of stoel. Bij hem kan de maan een soort brandglas worden en in veel bladen zie je op een brandpunt van lijnen een wolkje ontstaan. Op een onderdrukte wijze is hij dus ook van vuur bezeten. Het slaat echter ineens fel uit in een van zijn schilderijen in een overwegend groenige tint. Het behelst een gebouw in een kale vlakte, een clas sicistisch huis met een brandende dak kapel. Was het in ons land geschilderd, hij zou onmiddellijk met een doek als dit bij de magisch-realisten a la Willink zijn geschaard. In andere doeken onttrekt hij zich weer aan een dergelijke bena ming. Hij is er ook te sober voor, hoewel hij een rijk areaal aan beeldende ele menten gebruikt, echter verdeeld over zijn gehele genre. Dat laatste valt uitnemend te beoorde len, evenals zijn groei van schilder tot etser. Bijna zijn complete oeuvre aan etsen is namelijk in Boymans te zien en Galerie-T herbergt zijn nieuwste werk, uitsluitend etsen. Dat hij het schilderen losliet om zich geheel op het etsen toe te leggen lijkt begrijpelijk. In zijn schilde rijen zitten sterk grafische elementen. In zijn etsen, ondanks de soberheid, echter picturale tendenzen. (Van onze correspondent) HILVERSUM. Op 10 maart, in 30 theaters tegelijk, de première van weer een Nederlandse speelfilm: „De peetmoe der**, een Manders en Manders-produktie. Producent, scenarioschrijver en tekst dichter van de liedjes uit de film die meer dan een miljoen gulden zou hebben gekost, Leidseplein-showman Kees Man den», liet zijn 27-jarige neef Tom. zoon van Dorus, debuteren als regisseur tot vrij kunstenaar aan kunstacademies in Stuttgart en Berlijn, waarna hij zich neerliet in Worpswede, woonplaats van vele Duitse kunstenaars. Het is een soort Noord-Duits „Bergen in Noord- Holland”, maar dan gevoed door (of gebukt onder) anthroposofische invloeden. Het is Friedrich Meckseper voor de wind gegaan. Althans zo lijkt het, als men nu zijn lange rij van exposities beziet. Het was echter zwoegen, want hij .Baal’ gaat „eigenzinnig maai zinnig verdei mei nei

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 9