poezie en Rob du Bois 3 e- Groentjes doen wonderen! Bel nu: 023-319272 Opdrachten voor Albert de Klerk Sherlock Holmes beleeft glorieuze come-back a Kentering wordt opgeheven Verheven Vuurvogel bij Bernhard Haitink Nog geen tennisclubje gevonden?! College bepleit spoedige bouw muziektheater Weerzien met graficus en schilder in Frans Halsmuseum s o 1 Vladimir Ashkenazy bij Concertgebouworkest Technologie Domino Sherlock Regan Olie 1 DONDERDAG A ^LDADIC VOCt „SPION AAN DE HEMEL'' heet Len Deightonè laatstver schenen thriller, een boek dat begint en eindigt in de Algerijn se Sahara en daartussen in de trieste wereld tekent van een van de meest geloofwaaridge figuren uit de wereld van de internationale spionage die ooit bedacht is. Van Deighton is bekend, dat hij uitstekend schrijft, maar dat zijn verhaal meestal erg inge wikkeld in elkaar zit. Dat is met dit laatste boek iets minder het geval. Toch is Spion aan de hemel geen boek waarin je elke dag een klein stukje zou moeten lezen: in-één-adem is hier de beste methode. HAARLEM. Na in 1955 voor het laatst in Nederland te hebben geëxposeerd (bij Magdalena Sothmann in Amsterdam) is Johnny Friedlaender thans weer met werk naar ons land teruggekomen. Friedlaender, Duitser van oorsprong maar voor het nazi-geweld al voor de oorlog als zovelen gevlucht, woont sedert 40 jaar in Frankrijk. Hij was hier voor het laatst te zien als graficus, kwam nu ook terug met schilderijen, een techniek die hij sinds een jaar of tien beoefent. Verantwoordelijk voor zijn terugkomst is het Frans Halsmuseum dat in de nieuw ingerichte bovenzalen van het museum aan het Groot Heiligland een uitstekende indruk geeft van een meester die in weerwil van zijn faam in Frankrijk en in de Verenigde Staten in ons land eigenlijk over het hoofd wordt gezien. Deze tentoonstelling die over het geheel genomen zonder zwakke plekken is, zal zijn bekend heid hopelijk weer terugbrengen. GROTE VEILING TE IJMUIDEN KUNST Friedlaender: muzikale in droomwereld (ADVERTENTIE CEES STRAUS PUROL ZALF PUROL POEMR PUROL LIPPENPOMMADE |i (ADVERTENTIE) Sherlock Holmes in olieverf. bibliotheek] PETER WOLFSBERGEN (ADVERTENTIE) J i Deense ex-politieman Nielsen „De reden voor het opheffen van Kente ring is heel eenvoudig”, aldus de redactie. „Niet ieder tijdschrift hoeft tot in lengte van dagen te blijven bestaan. Zowel de redactie als de uitgeverij meende dat de chronische vermoeidheidsverschijnselen die zich gingen voordoen, een goede aan leiding waren om het blad te laten ver dwijnen. Dat leek een betere oplossing dan het langzaam te laten doodbloeden”. Voorafgaand aan deze „vroege” Stra vinsky was het publiek geconfronteerd met een van de meest ongeïnspireerde composities die Prokofjev heeft nagela ten: diens Vijfde Pianoconcert, geschre ven in Amerika, in 1932 dus nog voor zijn terugkeer naar Rusland. Vladimir Ashke nazy was ervoor naar Amsterdam geko men om de machteloos aandoende en con stant door het (voorgeschreven) orkes traal geweld in verdrukking gebrachte solopartij te vertolken. Hoewel de per soonlijke pianistische kwaliteiten in poëti sche zin in een dergelijk werk niet naar voren kannen Komen en slechts de, ook hier volop getoonde, virtuositeit alle aan dacht opeist, wist Ashkenazy via aanslag- diversiteit toch nog een flinke dosis kleur schakering aan te brengen. Ashkenazy en Haitink met het exact begeleidende Concertgebouworkest heb ben er alles aan gedaan om dit maakwerk achtige pianoconcert, dat nauwelijks eni ge bezonkenheid kent, zo contrastrijk mogelijk reliëf te geven. De zeer gecompli ceerde en drukdoenerige instrumentatie bood samen met dit virtuoos-pianistische vertoon aan het publiek kennelijk vol doende aantrekkelijkheid om tot enthou siaste reacties te leiden. Verdere loftuitingen aan Deightons adres zijn eigenlijk overbodig. Op zijn subtiliteit, gevoel voor humor en span ning maar ook zijn cynisme is al vaak gewezen. Ook deze laatste „spion” ver scheen bij Elsevier. In de serie Meulenhoff Detection, een nieuwe reeks, duikt een aardige verras sing op: Torben Nielsen, een Deen die zelf politieman is geweest en met zijn „Negentien rode rozen” de Edgar Allen Poe-prijs voor de beste suspenseroman van het jaar won. Nielsens boek is erg spannend, soms gruwelijk op het groteske af. Zijn ver haal gaat over een gestoorde jongeman, die wraak neemt op de vier mensen die betrokken zijn geweest bij het auto- ongeval waarbij zijn meisje de dood vond. standaard. Dat maakt dat dit werk zo’n eigen signatuur heeft en tevens door zijn openheid een inzicht geeft in een kwets baar man die alles etaleert wat in zijn droomwereld en daarmee voor hem in zijn reëele levensfeer omgaat. De expositie in het museum die tot en ..Migrations”, aquatint van Johnny Friedlaender uit 1972. Thans geëxposeerd in het Frans Halsmuseum. als dit ligt ietwat in de sfeer van de bekende lopende tv-series, zij het met een wel wat bredere visie op mens en samenleving. Bij Deltos Elsevier verscheen „Ter- reurcode Viking” van Norman Hartley, (Van onze correspondent) DEN HAAG Het tweemaandelijkse literaire tijdschrift Kentering, dat nu in zijn vijftiende jaargang is, legt het bijltje er bij neer In het zojuist verschenen december-nummer wordt aangekondigd dat er nog één nummer zal komen; dikker dan gebruikelijk, waarin alleen bijdra gen staan van de elf redacteuren. O met 13 maart duurt, gaat vergezeld van een monografie door prof. H. L. C. Jaffé en met een bijdrage van Robert Sidney Horn. Een aantal uitstekende illustraties in kleur en zwart-wit zijn toegevoegd. (Tot en met 13 maart) (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Aan de Haarlemse stadsorganist Albert de Klerk is door minister H W. van Doorn CRM, opdracht verleend tot het componeren van een werk voor beiaard ten behoeve van het Internationaal Beiaardcongres 1977. Een en ander geschiedde op verzoek van de Nederlandse Beiaardschool. Aan de Haarlemmer Rob du Bois werd opdracht gegeven een werk te componeren voor variabele instrumentale groepen; dit op verzoek van de Haarlemse Muziekschool. De adviescommissie bij het verlenen van deze opdrachten bestond uit Louis Toebosch, Louis Andriessen, André Kaart, Ton de Leeuw, Lucas Vis en J. H. Rensen. een spannende avonturenroman over wat je zou kunnen noemen een oorlog tussen twee gigantische bedrijven, gevoerd met de technologie van heden en die van morgen. Een verhaal als dit lijkt iets visionairs te hebben, voorname lijk doordat het de aandacht vestigt op de vrijwel onbeperkte macht die het zakenleven via de verworvenheden van de techniek zou kunnen uitoefenen. Van een heel ander kaliber is Robert Ludlums bij Veen verschenen avonturenroman „De Fontin-strijders”, een verhaal dat in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog begint en pas vele jaren daarna eindigt. Ludlum is wat je noemt een ras-verteller. In dit verhaal spelen drie generaties Fontini een van oorsprong rijk Noorditaliaans liberaal geslacht een rol rond een zending oeroude documenten, die een scheuring binnen de christelijke kerken teweeg zouden kunnen brengen, waarbij verge leken de voorgaand schisma’s kinder spel zouden zijn. Dit thema biedt een schrijver als Lud lum duidelijk een aantal kansen, van oorlogshandelingen. familiedrama, geweld op allerlei schaal tot zaken als persoonlijke gewetensnood toe, die hij alle nadrukkelijk aangrijpt. Een boek Met Hendrik Andriessens Kuhnau- variaties was het concert ingezet. En Hai tink gaf met de gaaf spelende strijkers aan elke variatie, heel genuanceerd en in goed gekozen tempo, haar eigen gezicht. De aansluitend daarop ten gehore gebrachte Vierde („Italiaanse”) Symfonie van Mendelssohn, viel in de klassiek uitge balanceerde, maar warmbloedige uitvoe ring vooral op vanwege een uiterst sfeer vol vertolkt tweede deel, waarin de fijne klanken van de houtblazers tegen de ach tergrond van het staccatospel van de strij kers, een heel aparte soort van barokke schoonheid opriepen. JOHAN VAN KEMPEN Het Amsterdamse gemeentebestuur hoopt over niet al té lange tijd toestem ming te krijgen van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland en van het rijk om met de bouw van het muziektheater te begin nen. Volgens B. en W zullen ongeveer vijfhonderd mensen in het theater werk kunnen vinden, terwijl rond de 280 metn nodig zijn voor de bouw, die naar schat ting drie jaren zal duren. De Operastichting verspilt momenteel tijd, energie en kosten aan het heen en weer reizen tussen het Circustheater in Scheveningen en Amsterdam. Wanneer opera en ballet een eigen huis krijgen, kan het Publiekstheater meer voorstellingen geven in de Stadsschouwburg, menen B en W. Een voortreffelijke thriller schreef de Amerikaanse kunstschilder-auteur- filmspeler Adam Kennedy met „Het domino-principe”, als paperback ver schenen bij Bruna. Het is een thriller over een duidelijk slachtoffer van afkomst, opvoeding en samenleving, dat zich hopeloos verzet tegen een buitenwe reld die hem overmachtig naar zijn ondergang stuwt. Eveneens bij Bruna verscheen „Wilde katten” van Berton Roueché, een ver haal in het genre van Hitchcocks The Birds. De strijd van mens tegen dier is al vaak op allerlei manieren verwoord en verbeeld, maar naar mijn smaak gebeurt dat in dit boek lang niet effectief genoeg om boven de middelmaat uit te komen. „Een waanzinnige moordenaar” zou zo’n man waarschijnlijk genoemd zijn in de tijd van Sherlock Holmes, de klassie ke grote detective, die dezer dagen een glorieuze come-back beleeft. Nicholas Meyer is de man, die al niet minder talent schijnt te hebben voor het ontdek ken van langvergeten Holmes manuscripten dan de grote meester zelf voor het koelbloedig en intelligent ont- wsirren van raadselachtige misdaden Zo verscheen bij Elsevier „Sherlock Holmes en de gesel uit West End”, onder titeld „Herinneringen van John H. Wat son, arts, postuum bezorgd door Nicolas Meyer” Meyer laat Holmes optreden in Loudens artiestenwijk, wat hem de gele genheid geeft op een onorthodoxe manier figuren als Bernhard Shaw. in de eerste plaats een gedrevene door het ritme. Hij componeert in strakke lijnen die toch nog net zoveel spanning krijgen dat het geen esthetiek omwille van de esthetiek wordt, de grondfout bij zovele constructivisten. Friedlaender gaat duide lijk verder, maakt zijn vormenleer onder geschikt aan de klank van het ritme. Zijn werkgrafiek onderscheidt zich in onder werp en behandeling nauwelijks van de schilderijen is juist door de sterke rit miek muzikaal geworden. Men zou hem een lyricus kunnen noemen als zijn werk in notenschrift werd omgezet. Er zit een zeker decoratief element in deze doeken en bladen, dat valt niet te ontkennen. Zijn verhoudingen van maat en kleur, vorm en lijn zijn zeer smaakvol. Toch schept Friedlaender een wereld die vérder gaat dan het oppervlak. Het zijn verschillende werelden binnen het platte vlak, soms opgestapeld en soms op ver schillende niveaus. In ons land heeft hij een gelijke in de grote Rotterdamse graficus Wout van Heusden, onlangs 80 jaar geworden en bij die gelegenheid geëerd met tentoonstellin gen in Rotterdam en Amsterdam. Wie Van Heusden kent, weet ongeveer ook waar Friedlaender valt te plaatsen. Friedlaender vindt zijn eigen abstracte tekens uit, zijn werk vormt zijn eigen AMSTERDAM. Bernard Haitink toverde gisteravond prachtige, voor een belangrijk deel impressionistische, klankschilderingen uit het Concertge bouworkest tevoorschijn in een uitvoe ring van Stravinski’s Suite „De Vuurvo gel”, waarmee het achtste abonnements concert uit de B-serie werd besloten. Het vreemde eraan was evenwel dat je voelde dat Haitink er een soort verhevenheid in wilde leggen, die bij deze muziek eigen lijk niet past. De hele aanpak deed, door zijn „timing” en zwaarte in de zin van een haast sensuele klankverzadiging, niet zo erg Stravinski-achtig aan. Maar, authen tiek of niet, als spanningsvol klankstuk was het ook in deze visie te waarderen. Een bijzonder aansprekende schep ping van auteur Ian Kennedy Martin is de keiharde, nonconformistische politie man Jack Regan, die lak heeft aan al zijn superieuren bij Scotland Yard maar zich in de loop der jaren tóch zo’n ver dienstelijk politieman heeft betoond dat zijn positie bijna onaantastbaar is geworden. Op deze manier moet hij voortdurend strijd voeren aan twee fronten: tegen de misdaad en tegen „het systeem” dat hem, zodra dat enigszins mogelijk is, zal uitstoten. „Regan en de man uit San Franciso” verscheen als Meulenhoff Detection, is uitstekend geschreven en vertaald (door Dolf Koning) en bijzon der spannend. Een totaal verschillend, maar wel aan sprekend sfeertje schept de Schot Robert MacLeod (eigen naam Bill Knox) met zijn maritieme thrillers „Sabotage in Kopenhagen” en „Gevaarlijke lading” die, zoals uitgeverij Unieboek belooft, het begin vormen van een serie verhalen met als hoofdfiguur de scheepsverzeke- ringsdeskundige Andrew Laird. In feite zijn verhalen als deze niets meer of minder dan avonturenromans, maar juist doordat zee en scheepvaart een constante, zij het niet voortdurend overheersende, factor zijn in deze verha len, zouden ze ook in ons land met zijn maritieme achtergrond wel eens uitste kend kunnen aanslaan. Johnny Friedlaender had een leerling van het Bauhaus kunnen zijn. Hij was het niet, hij studeerde aan de academie in Breslau onder leiding van Otto Müller die voor zijn tijd oprichter van Die Brücke was geweest. Maar het lijkt er sterk op dat Friedlaender van minstens twee „leraren” van het Bauhaus invloed heeft ondergaan. Met Klee heeft Friedlaender het poëtisch- abstracte surrealisme gemeen, met Kan dinsky de enigszins constructivistische inslag. Friedlaenders wereld is die van de droom waarin nog vaag voeling met de omringende wereld wordt gehouden maar waarin de oneindigheid even tastbaar wordt gemaakt als filmpjes over reizen door het heelal dat soms kunnen doen. De werelden, in de gedaante van verre plane ten in wonderlijke sterrenstelsels, die Friedlaender in visionaire kleurstellingen neerzet, hebben iets van eerf poëtisch soort science fiction. Toch is hij niet van zweverigheid te betichten, sommige van zijn planetenstelsels zouden in principe even bestaanbaar zijn als de steden in de droomfilosofie van Constant. Daarvoor is Friedlaenders binding met de natuur en de wetenschap weer te groot en zijn wens om tot verzoening met het omringende te komen te onmiskenbaar aanwezig. Is Klee met zijn dichterlijke fantasie, zijn sprookjeswereld van het geestelijk- onbegrepene aanwezig, de Kandinsky in het werk van Friedlaender is de construc tivist omwille van de compositie. Fried laender construeert niet vanwege de geo metrie, de zin voor het evenwicht, maar om zijn constructies nog enig houvast te geven in hun reis door de onmetelijkheid die hij keer op keer weer suggereert. In zijn constructivisme is Friedlaender Op: zaterdagmiddag 12 februari a.s. aanvang 14.00 uur zal in: Wijkgebouw „Bethlehem”, Radarstraat S erkend veilingbedrijf Amstelveen, fa. M. Pijpers te Amstelveen t.o.v. gerechtsdeurwaarder F. G. J. van Deursen, Meerstraat 18-Beverwijk een partij goederen publiek a contant bij opbod verkopen, waaronder antieke meubelen, w.o. secretaires, turfkisten, ladenkasten, oortafels, div. kleinmeubelen, com modes w.o. worteln. en eiken, vitrinekasten per- zische kleden stereo apparatuur Bretonse klokken wandornamenten dekenkisten tinwerk oude koperen kannen oude weeg schalen antieke bloembakken samowars brassero's beelden porceieinkastjes petroleum hand- hang- en tafellampen en wat verder ter tafel zal worden gebracht. Gelegenheid tot bezichtigen der goederen vanaf 13.00 uur. Voor handelaren en partikulieren bestaat de gele genheid tot het inbrengen van goederen van 12.00 tot 13.00 uur. verrast als thrillerschrijver Oscar Wilde en Bram Stoker zijn ver haal binnen te voeren. Groter verschil dan tussen een boek als dit en andere regelmatig opnieuw uitgegeven Holmesverhalen zoals „Het teken van de vier” en „De gedenkschrif ten van Sherlock Holmes”, ingeleid door respectievelijk Graham Greene en Kingsley Amis (uitgeverij Contact Amsterdam) en een verhaal als „De samenzweerders” van Samuel Edwards (schrijver van o.a. „55 dagen in Peking” en „De naakte Maja”) is nauwelijks denkbaar. De Samenzweerders, verschenen bij Veen in Wageningen, is een verhaal uit de oliewereld, dat duidelijk beantwoordt aan alle verwachtingen die je ten aan zien van dit genre mag koesteren: de waanzinnige, op macht beluste sjeik raakt in conflict met de oliemaatschap pij die het in zijn stukje woestijn voor het zeggen heeft. Wie in deze strijd het loodje legt zal wel duidelijk zijn. Bij dezelfde uitgeverij kennelijk gespecialiseerd in het op de markt bren gen van bakstenen van paperbacks verscheen „Recht in eigen hand” van James D. Horan. Dit verhaal beschrijft een groep ex-militairen, die uit krijgsge vangenschap in Vietnam terugkeren en dan tot de ontdekking komen dat in hun vaderland corruptie, criminaliteit en onmenselijkheid kennelijk algemeen geaccepteerde verschijnselen zijn geworden. Langs legale weg is daar duidelijk niets aan te doen en dus vormen zij een soort guerrillagroep die het recht in eigen hand neemt in navolging, zou je kunnen zeggen, van diezelfde Vietname- zen die zij ooit met alle ten dienste staan de middelen bestreden. Verdienstelijk van Horan vind ik dat hij geen puur good guys-bad guys verhaal ophangt, maar via de mannen uit deze groep die ons dit verhaal vertellen een redelijke mate van twijfel aan de juistheid van hun acties inbrengt. AMSTERDAM (ANP). Verder uitstel van de bouw van een muziektheater aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam werkt kostenverhogend. Het is daarom verstandig nog dit jaar met die bouw te beginnen. De bouw- en inrichtingskosten van het theater kunnen dan beneden de 100 miljoen blijven. B. en W van Amsterdam schrijven dit in een ontwerp-voordracht aan de gemeenteraad. De commissie voor de kunst uit deze raad zou de voordracht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17