CRM zoekt filmkeurders Strijdkultuur" in De Egelantier Zomeracademie Mengeling van soul, hard- en symfonische rock Goed spel in Sartre’s komedie van de hel p Groentjes doen wonderen! Bel nu: 023-3192 72 Yepes handhaaft hoog artistiek speelpeil Werk voor bejaardenhelpster? voor organisten 3 Expressieve uitbeelding hij gitarist MUZIEK CONTRA BELEID MINISTER VAN DOORN Verzorging van voorstelling minimaal cm Frankrijk eert Marc Chagall Noerejev wil bezoek van zijn moeder MAANDAG 1 4 FEBRUARI KUNST 107 7 AMSTERDAM (ANP). Het Nederlands Kamerorkest heeft zon dagmiddag in het Amsterdamse Concertgebouw een protestconcert gegeven, dat was gericht tegen de plannen van minister Van Doorn van CRM om dit ensemble op te heffen. In een tot de nok gevulde grote zaal, die voor deze gelegenheid was voorzien van spandoeken met dt tekst „Het Nederlands Kamerorkest moet blijven”, werden onder leiding van David Zinman onder andere werken ten gehore gebracht met toepasselijke titels als „Lamento” van Purcell en „La Calamita” van Johan Christian Bach. f. JÉ Bij wijze van adhesiebetuiging verleenden aan het evenement belangeloos hun medewerking Herman Krebbers, Radu Lupu, Jessye Norman, Han de Vries, Daniel Wayenberg en de blazers van het Concertgebouworkest. Grote bijval oogstten voorts Marianne Blok, Mary Willems en Michiel ten Houten de Lange met een aria van Mozart die voor deze gelegenheid van een Nederlandse protesttekst was voorzien door de cabaretier Sieto Hoving, die tevens het geheel presenteerde. De gewraakte nota orkestenbe- stel van minister Van Doorn zou vandaag in de Tweede Kamer behandeld worden. Onze muziekmedewerker bezocht het concert van zaterdag avond, met deels hetzelfde pro gramma. JOHAN VAN KEMPEN JOHAN VAN KEMPEN Hall Oats: imponerende klasse JOHN OOMKES (ADVERTENTIE) •®L Er zijn heel wat goede zangeressen, die alles heel mooi kunnen zingen. Daaronder zijn echter maar weinigen, die je in hun vertolkingen dusdanig „meenemen”, dat je het onverklaarbare, het heilige myste rie dat de muziek achter de noten te IJMUIDEN. - Jean Paul Sartre’s korte toneelspel „Huis Clos” gaat over drie gestorven mensen die elkaar in de hel ontmoeten. Het zijn Joseph Garcin, een Zuidamerikaans journalist, Inez, een les bienne, en Estelle, een knappe blondine die de cosmetica alle eer aandoet tenein de de mannen in haar omgeving te beha gen. Aanvankelijk heerst er onbegrip en verwarring bij de drie, die elkaar op aarde niet kenden en nu gedoemd zijn elkaar eeuwig gezelschap te houden in een afge sloten kamer waarin als enig meubilair drie stoelen staan. Maar weldra wordt alles duidelijk. Wanneer twee van de drie aanwezigen toenadering zoeken, is de derde de kortsluitende factor. Of ze nu willen of niet, ze maken het samenzijn voor elkaar tot een hel. Garcin zegt het: „De hel, dat zijn de anderen”. SARTRE’s stuk duurt maar een uur en die korte tijd is voldoende om de bedoelin gen duidelijk te maken. Er is weinig voor nodig om een hel te creëren. Onverdraag zaamheid, gevoelens die niet beantwoord worden, kortom alle mugelijke menselijke tekortkomingen zijn voldoende voor Sar tre om een hel op te roepen. Of de Franse existentialist het gelijk met zijn toekomst visie aan zijn kant heeft of niet, in elk geval staat zijn opvatting over de hel realistisch gezien sterker overeind dan de gangbare religieuze. Wat Sartre laat bestaan is dat het na de dood te laat is om tot inkeer te komen. Garcin, Inez en Estel le proberen elkaar te ontzien, te respecte ren, maar dat lukt niet. OP INITIATIEF van de Theaterunie hebben drie spelers deze wrange komedie in studie genomen. Er is een serie opvoe ringen van in Amsterdam gegeven en zaterdagavond was „Huis Clos” te zien in het Witte Tejater. Frederik de Groot regis seerde de voorstelling, waarin hij de zwij gende rol van portier liet vervallen. Niet geheel straffeloos, want uit andere voor stellingen herinner ik me de cynische blik waarmee de drie hun hel worden binnen gelaten. Overigens, in deze voorstelling wordt op heel redelijk niveau geacteerd. Er is veel zorg aan de regie besteed, die beweeglijk is en de tekst goed onder steunt. Frederik de Groot zelf speelt de dominerende rol van Garcin. Ik vind hem wat jong voor die rol, maar hij slaagt er toch in tot een volwassen en gerijpte spel- prestatie te komen. Hij wordt alleen dan wat puberaal wanneer het om harde uitroepen gaat, verder blijft hij de tekst met voldoende afstand en sarcasme mees ter. Carletta Banting geeft afwisselend hard en gevoelig gestalte aan de lesbische Inez en Karla Wildschut is mooi burger lijk als de behaagzieke en mondaine Estelle. „Le nozze di Figaro” kreeg in al zijn cantabiliteit, een meditatieve sfeer van lieflijke weemoed. En al mocht in de concert-aria „Valo, ma dove”, KV 583, de spanning wat geminderd zijn en de samenwerking met het orkest niet zo volkomen synchroon als elders verlopen; in de „Scena e rondo: Cio mi scordi di te” KV 503, waarbij Gérard van Blerk met een parelend gespeelde pianopartij extra kleur aanbracht, werd weer een beslist vervoerende prestatie geleverd. Vocaal raffinement, - dat zich ook uit in plotseling aangebrachte dyna mische tegenstellingen - en een overtui gende oprechtheid van de emoties, maak ten Jessye Norman’s optreden tot een indrukwekkende belevenis. Een uitzinni ge zaal was daarvan het gevolg. AMSTERDAM. Onwillekeurig moest ik gisteravond in de Nieuwe Rat Concert zaal denken aan de manier waarop ooit de gulle gevers aan mijn ziekbed ongewild wisten te bewerkstelligen dat mijn voor liefde voor druiven voorgoed bekoelde. Ze gaven er zoveel dat ik geen pap meer kon zeggen. Teveel is zelden goed. De beide toegiften die Daryl Hall John Oates gisteravond brachten, kwamen evenzeer als mosterd na de maaltijd. Dat is—meen ik het hoogste compliment dat je een groep kunt maken. Hun concert getuigde namelijk van zulke kwaliteiten, dat het menigeen duizelde. Zowel wat betreft de grote concerten als het circuitaanbod is het de laatste weken smullen geblazen. Utopia, Chicago, De Manhattan Transfer en Zappa hebben we nog maar nauwelijks achter de kiezen of Pink Floyd, Fleetwood Mac of Hali Oates staan ons te wachten. DEN HAAG (ANP). De nieuwe wet op de filmvertoningen zal op zijn vroegst 1 juli van dit jaar van kracht kunnen wor den. Voordien moet onder meer een Nederlandse filmkeuring worden inge steld ter vervanging van de Centrale film keuring zoals die nu nog werkt. Voor deze Nederlandse filmkeuring werft het ministerie van CRM, dat de nieuwe wet gaat uitvoeren, op het ogen blik leden per advertentie in een aantal dag- en weekbladen. Bij de samenstelling van de Nederland se filmkeuring wordt o.a. rekening gehou den met de verschillende geestelijke en maatschappelijke stromingen in ons land. Naast het feit dat Narciso Yepes een tien- (in plaats van zes-) snarig instrument bespeelt, is het opmerkelijke verschil tus sen deze gitarist en figuren als Bream en Williams, dat Yepes er niet van houdt om het spel in de eerste plaats reliëf te geven door middel van het naar voren brengen van enkele principiële muzikale lijnen, waarbij dan de rest tot omspeling of ach tergrond wordt. Het door zijn collega’s in hun werkwijze geschapen contrast boeit het oor gemakkelijker; zéker het niet muzikaal getrainde gehoor. Narciso Yepes denkt meer in architecto nische structuren en bouwt van blok naar blok, terwijl hij alles wat er tussen de hoofdpijlers van het bouwwerk komt te staan inclusief alle details een haast gelijkwaardige positie toekent. In die zin; dat het door hem aangebrachte „clair- obscur” zich meer afspeeltin de tegenstel ling van het ene vlak ten opzichte van het andere, dan wat betreft de muzikale lijnen onderling. De uitbeelding is daarbij vooral in zijn totaliteit zeer expressief; is verre van decadent of geëxalteerd, maar doet soms eveneens minder gevoelvol aan, ondanks de vele nuances die ook in dit spel aan bod komen. Na Back together again (met al dadelijk een prachtige saxsolo) en de discobeat van Rich Girl verricht de groep een klein wonder in Do what you want, be what you are. Naast de formidabele stembeheer- Het symfonische Falling groeit onder een schitterende belichting, waarin de mirrorball” eindelijk eens sfeervol wordt gebruikt. Daarna volgen Much too much too soon, Is it a Star (Sharpe!) met goede tweestemmige zang, Don’t let me feel this way, Sarah Smile (erg aktiverend), She’s Allright en Abandoned Luncheonette als uitschieters in een geheel, waarin niets stuk kan. Al waren de toegiften dan teveel van het goede. van Nederlands Kamerorkest Het Lamento „When I am laid in earth” uit Purcell’s opera „Dido and Aeneas”, waarin het afscheid van een geliefde aan grijpend in muziek is uitgebeeld, leek Jes sye Norman op het lijf geschreven. Haar vermogen om ingetogen dramatiek een uitzonderlijke kracht te verlenen, kwam hier op diep ontroerende wijze naar voren. David Zinman, onder wiens leiding dit NKO-concert stond, zorgde daarbij voor een prachtig aangepaste begeleiding in deze enigszins (maar nergens smake loos) geromantiseerde weergave van Pur cell’s indringende muziek. Drie aria’s van Mozart volgden, in een presentatie die (gelukkig zonder overmatige gebaren) de opera-ster verriedden. „Dove sono” uit bieden heeft, ook werkelijk kunt ervaren. Bij Fischer-Dieskau is dat het geval. En Schwarzkopff behoorde tot die enkelen, die het zelfs met een sterk gereduceerde stemkwaliteit nog voor elkaar brengen. Dat hebben we vorige week nog op haar Amsterdamse afscheidsconcert mee kun nen maken. En nu kom ik tot de „pointe” van m’n inleiding: de Amerikaanse so praan Jessye Norman, die zaterdagavond debuteerde bij het Nederlands Kameror kest, heeft laten merken dat ook zij die unieke gave van het overdragen van de essentie, in haar zangkunst bezit. Dat onderscheidt haar op die manier dan ook meteen van haar meeste collega’s van gelijke vocaaltechnische klasse. Twee andere faktoren hebben evenwel een niet onbeduidende rol gespeeld bij de doorbraak van deze albumartiesten. Hun „sophisticated” imago, de door de hoes van hun een na laatste elpee opgeroepen idee van een enigszins nichterig duo, heeft hun geen windeieren gelegd. Op het podi um lopen de verschillen tussen de twee zeer in het oog. Daryl Hall is lang, slunge lig en blond, John Oates klein, beheerst en donker. De eerste stelt zich het meest als frontman op en neemt trouwens het merendeel van de lead-vocalen voor zijn rekening. Oates komt pas later goed op streek, beschikt over een enigszins beperkter stemgeluid maar imponeert door de feilloze zekerheid die hij uit straalt. De Zomeracademie wordt voorafge gaan door het (inter)nationale orgelimpro- visatieconcours in de Grote Kerk op de Grote Markt dat van 5 tot en met 8 juli plaats zal hebben. De openingsavond van de academie is tevens de afsluiting van het improvisatieconcours. Op dit concert zullen de (nog niet bekendgemaakte) jury leden spelen. Live beschikt hun muziek over een gro tere zeggingskracht dan op de plaat, omdat de kwaliteit van hun begeleidings groep beter tot uitdrukking komt. Todd Sharpe (gitaar), Charles Dechant (saxen), Dave Kent (toetsen), Stephen Dees (bas) en Edward Zyne (drums) staan Hall (zang, orgel) en Oates (gitaar, zang) fantastisch ter zijde. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. De Zomeracademie voor organisten, onderdeel van de jaar lijkse Haarlemse Orgeimaand, zal van 8 tot en met 24 juli worden gehouden Het is voor de 23e maal dat deze cursus wordt gegeven voor organisten die hun studie reeds beëindigd hebben en zich willen verdiepen in bepaalde aspecten van de orgelliteratuur. Verenigd onder de noemer Strijdkultuur houdt een aantal groeperingen, waaronder groepen die vormingstoneel en politiek theater brengen, in februari, en maart over het gehele land verspreid vijftien „Manifestaties voor strijdkultuur’Zaterdag was zo’n bijeenkomst, gericht tegen de door CRM-minister H.W. van Doom voorgestelde bezuinigingen, in het Haarlems cultureel centrum De Egelantier. In het nieuwe theaterzaaltje was muziek en toneel te zien. Onder meer de toneelgroepen De Voortzetting en GL-Twee lieten van zich horen. Zowel GL-Twee als De Docenten van de academie zijn Hans Haselböck voor improvisatie, Anton Heil- ler (Joh. Seb. Bach en Buxtehude), Daniël Roth (Franse orgelliteratuur uit 19e en 20e eeuw), Ewald Kooiman (Klassieke Franse orgelliteratuur) en Kenneth Gilbert (cla- vecimbel). De lessen worden gegeven in de Grote Kerk (Christian Müllerorgel uit 1738), de Doopsgezinde Kerk (Ahrend en Brunzema-orgel uit 1968) en het Concert gebouw (Cavaillé-Coll-orgel uit 1875). De lessen, die twee uur duren, vinden behalve op zondag elke dag in de ochtend en middaguren plaats. Er wordt les gege ven in het Frans, Duits en Engels. Iedere deelnemer kan gedurende de cursus twee uur per dag over een orgel of clavecimbel beschikken. Het ligt in de bedoeling dat naast de lesorgels gebruik kan worden gemaakt van een aantal andere orgels, waaronder historische instrumenten. Men kan zich aanmelden bij de Stich ting Internationaal Orgelconcours, Stad huis Haarlem voor 1 mei. JAMMER is het dat de verzorging rond de voorstelling zo minimaal is. Geen enke le zorg is er aan het decor of toneelbeeld besteed, nauwelijks wordt er iets met licht gedaan en het publiek moet zelfs het aller eenvoudigste informatieve programma- stenciltje ontberen. Je kunt erover van mening verschillen of dat dan allemaal noodzakelijk is, maar het is mijn overtui ging dat een zo duidelijk mogelijke pre sentatie een produktie alleen maar posi tief kan beïnvloeden. KO VAN LEEUWEN j Gegadigden dienen de ervaring en des kundigheid te bezitten, hetzij als ouder, hetzij door studie of beroep, om films te kunnen beoordelen op hun eventuele schadelijkheid voor jeugdigen onder de 12 respectievelijk 16 jaar. Sollicitaties moe ten vóór 25 februari worden gezonden aan de hoofdafdeling Jeugdzaken-C.B.W van het ministerie van CRM, Steenvoordelaan 370 in Rijswijk. Dit alles in zijn algemeenheid gesteld. Want als iets echt als begeleiding bedoeld is, zoals in het door hem gespeelde „Canci- ón” van Ruiz-Pipo of in een stuk als „Tor- re Bermeja” van Albeniz, maakt Yepes de verschillende functies van de muzikale motieven zonder meer duidelijk. En met nieuwer werk weet deze gitarist, aan wie ook door Madema nog composi ties zijn opgedragen, ook juist door dat gevoel voor spanningsvelden, heel goed raad. Dan heb ik het niet over een snert stuk van Leo Brouwer (Elegio de la Dan- za) of een eveneens door hem in het pro gramma betrokken „Hommage aan Ch^ Guevara” van de Tsjechische componist Kucera: een als een fantasieloze improvi satie opgezet stuk met zoveel sequensma tig toegepaste effecten, dat iedereen in de goed bezette zaal er op den duur van op z'n stoel ging zitten draaien. Maar dan denk ik aan twee temperamentvolle en interessante Japanse stukken, van Shishi- do en Shimizu, die beide spanningsvol werden voorgedragen. Wat de oudere kunst aangaat, liet Narci so Yepes ondermeer een bewerking horen van de Sarabande en Double uit Bach’s partita BWV 1002 voor vioolsolo, waarbij hij eigenlijk pas in de Double tot de gewenste expressiviteit geraakte. De zan gerigste passages klonken bij Yepes in de galante sonatine opus 71 man Giuliani en in de Malborough-variaties van Sor, met gebruikmaking van smaakvol rubato bin nen het klassieke patroon. En dat de razendsnelle toonladderloop- jes nog met het grootste gemak genomen kunnen worden, hoorde je van deze 50- jarige gitarist in de besluitende „Volte” van Francisque’s Suite in e, uit „Le Tresor d’ Orpheé”. sing van Hall zijn het voortdurend de kleine dingetjes die 't ’m doen. Zo’n korte dubbele gitaarsolo bijvoorbeeld of een bas die even zwaarder accenten aangeeft, maar ook een knap stukje improvisatie van Daryl die daarvoor achter zijn toetsen vandaan komt en dan een spanning creëert die je vergeefs zult zoeken in de gladde, hedendaagse fabriekssoul. PARIJS (DPA). De Franse schilder en graficus Marc Chagall die op 7 juli a.s. 90 jaar wordt, heeft vrijdag uit handen van president Giscard d’Estaing het Grootkruis van het Legioen van Eer ont vangen. Na de plechtigheid bood het staatshoofd de kunstenaar in zijn ambts woning, het Elysée, een lunch aan. Chagall die in 1887 in de Russische stad Witebsk werd geboren, woont nu in Zuid Frankrijk. Na zijn opleiding aan de kunst academie van Petersburg, het tegenwoor dige Leningrad, kwam hij naar Parijs. In 1914 had hij een tentoonstelling in Berlijn. Daarna keerde hij terug naar Rusland. In 1923 verliet hij zijn land voorgoed om zich in Parijs te vestigen. Gedurende de twee de wereldoorlog woonde Chagall in de Verenigde Staten. Laatstgenoemden zijn amper een jaar na hun opzienbarende Nederlandse debuut in het Vondelpark zowaar in staat om de RAI vol te doen lopen, maar bij een groot publiek nog redelijk onbekend, al zal daar na het Toppop-filmpje wel veran dering in komen. Hun Rich Girl staat op het punt door te breken. Daryl Hall en John Oates combineren geraffineerd blanke, enigszins aan de Phillysound van Gamble Huff verwante soul, harde rock en symfonische, melodische rock a ïa Supertramp tot een in wezen bloedcom- mercieel geluid. PARIJS (DPA). De naar het westen uitgeweken Sovjetrussische danser Rudolf Noerejev, die momenteel optreedt m het Sportpaleis van Parijs, heeft een campagne ontketend die beoogt zijn moe- I der een uitreisvisum voor het westen te verschaffen. Noerejev, die in 1961 in Parijs besloot niet meer naar de Sovjet-Unie terug te keren, heeft in een radio-interview gezegd dat zijn moeder die hij zestien jaar niet heeft gezien de Sovjet-Unie niet blij vend wil verlaten. De danser zei dat hij de laatste veertien jaar veel belangrijke persoonlijkheden, zoals de vorige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger, om bemiddeling heeft gevraagd, maar tever geefs. Nu probeert hij zoveel mogelijk handtekeningen onder een petitie te krijgen Bijval voor protestconcert David Zinman, die altijd dirigeert als een soort vrolijke „spring in het veld”, liet het Nederlands Kamerorkest nog licht voetig klinken in Rossini’s frisse ouvertu re „II signor Bruschino” en in de bondig geformuleerde, in Weens-klassieke stijl geschreven Symfonie opus 44 van le- menti. Voortzetting dreigen in onoverkomelijke moeilijkheden te gera ken wanneer Van Doom’s plannen om het vormingstoneel te regionaliseren dat wil zeggen dat niet het rijk, maar de provincies deze gezelschappen dienen te subsidiëren door gaan. Op de foto een scène uit „Democratie, wat maak je me nou", een stuk dat wil aantonen dat in Nederland een schijn- democratie heerst, dat GL-Twee zaterdag in De Egelantier speelde. AMSTERDAM De Spaanse meester-gitarist Narciso Yepes liet zon dagavond m de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw horen, dat hij nog steeds in staat is om het technisch en artistiek speelniveau waardoor hij zo beroemd is geworden, te handhaven ■w* 7/»

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11