Batiks van Gerda Spierenburg in Frans Halsmuseum I Artistieke staalkaart van vijf jaar Perspekt Poolse lof voor BOEK VAN BOUD VAN DOORN Hollandse films in Amsterdam Groentjes doen wonderen! Bel nn: 023-319272 Konijnenverhaal wordt authentiek benaderd A Spinoza-expositie I 1 „Rider, mijn idee!’ T Museum vol met vervalsingen I |gg K ■MJ WS It Theatercollage in Pierrot's Paradise J* Tekenfilm naar boek Waterschapsheuvel Gerc|a Spierenburg II 19 7 7 FEBRUARI WOENSDAG I 6 KUNST 13 I A 1 Veertig Riders voor f 1.85. 1 BLOEMEND AAL. —Met enige regelmaat valt in onze omgeving van het werk van Henk Ames te genieten. Nu heeft hij in het souterrain van het Bloemendaalse gemeentehuis een gelegenheid tot exposeren gevonden die praktisch naast zijn deur ligt. Ames is er op een veelzijdige manier vertegenwoordigd. Niet alleen naar techniek zoals gouache, houtskooltekening, keramiek en plastiek, maar ook in stijlopvatting. In die verscheidenheid blijft hij de expressionist in hart en nieren die doorleefd getuigt van wat hij om zich heen ziet. - I» J f him m m m HiaiMi m m ■Chauffeurs groot rijbewijs? ji Elk pakje Rider heeft een dubbele, goed afsluitende flap. Dat voorkomt uitdrogen. Daardoor is Rider een halfzware shag die tot op de bodem vers blijft. Samen met de extra lange draad zorgt dat voor soepel rollen en een konstante smaak: pittig en toch zacht. Van de eerste tot en met de veertigste. z A 8 B r. r Henk Ames: volbloed expressionist .«''i 1 i Het Kurhaus tijdens de afbraak van het zij gedeelte, gouache van Henk Ames. I KVL. ADVERTENTIE) HAARLEM „Tot slot nog een kriti sche noot: Perspekt mag beslist niet dood!" roept een Pantalone-achtig figuur aan het slot van het programma „Recep ten uit eigen keuken”, dat de Technische Theatergroep Perspekt samenstelde naar aanleiding van het vijfjarig bestaan. Het is een staalkaart van artistiek kunnen geworden, een collage van oude teken films die voor het gezelschap inspirerend gewerkt hebben’ waaruit ook realise ringen in hun produkties zijn terug te vinden gevolgd door een optreden van Perspekt-personages die elkaar vanuit de verschillende producties vinden. gebeurt dat weer, als „Recepten uit eigen keuken” wordt herhaald Iedereen is wel kom voor deze terugblik voor de toe komst, die dus geen afgeronde voorstel ling houdt, maar een aaneenrijging van artistieke verworvenheden die Perspekt zich in dat eerste lustrum eigen maakte. Voor wie wil gaan kijken, de voorstelling begint om 20 15 uur kleine, educatief gerichte expositie in het Frans Halsmuseum Voor haar en voor de door haar gebruikte techniek is dat tevens een kleine erkenning want de batiktech- niek wordt nog steeds niet helemaal voor volwassen aangezien, al is het aantal kun stenaars dat deze uitdrukkingsmogelijk heid aanwendt, voordurend groeiende. Bij batikken, zoals bekend in Azië (Indonesië) veel toegepast, wordt de ver siering op stof aangebracht door delen van het getekende patroon met was te bedekken en daar tussendoor de doek in een of meer kleurbaden te dompelen Ger da Spierenburg brengt de was zonder voorontwerp met penseel aan op de stof, die zowel katoen, linnen of natuurzijde kan zijii, ieder met hun specifieke eigen schappen. Haar onderwerpen zijn veelal floraal of op de dierenwereld geïnspi reerd. dag 1 april Na deze datum gaat de ten toonstelling naar Parijs zekerheid meer te verwachten heeft Maar Perspekt werkt artistiek verder, terwijl er zakelijk alles aan gedaan wordt om weer hoop voor de toekomst te krijgen. Dinsda gavond toonde de groep zijn „Recepten”. Wie de achterliggende vijf jaren een beet je gevolgd heeft zal veel bekenden in het programma ontdekken. Er wordt een terugblik gegund die vanaf het „Paganini Syndroom” avontuurlijk door alle pro dukties die Perspekt ooit gemaakt heeft glijdt. Figuren uit „De val van Rabenshal- le”, uit „Palais Mondo Bizarre”, „Shit and Die” (we kunnen nu de saloondanseres eens aan de voorkant bewonderen) maar ook uit „Met moer en vork”, de meest recente voorstelling, staan m dit program ma vers tegenover elkaar (Van onze correspondent) WARSCHAU. De Nederlandse film- week in Polen is een groot succes gewor den. „De zalen hier in Warschau waren voor 99 procent bezet”, aldus Cirzy Skrzeszowsky, de Poolse filmorganisator die de Nederlandse filmweek heeft hel pen realiseren in Warschau, Lodz, Kra kau en Poznan. In de Poolse hoofdstad is de Nederland se filmweek inmiddels besloten met de vertoning van „De Laatste Trein”, van filmproducent Eric van Zuylen. Verder zijn vertoond „Max Havelaar”, „De Over val”, „Marieken van Nimweghen”, „De Schijn van Twijfel”, „Zwaarmoedige ver halen bij de centrale verwarming”. Naast deze films zijn er korte films vertoond zoals „Sport Flash”, „Straf”, „Duizend Zielen” en de film van Bert Haanstra over Karei Appel. HAARLEM Aan het begin van dit decennium ontmoette Gerda Spierenburg uit Spaarndam de Parijzenaar Jacques Rouillot op wiens instigatie ze ging batik ken. Deze bewerkelijke techniek (en nog jong in europa: drie kwart eeuw geleden geïntroduceerd door Lebeau, Lion Cachet en Thorn Prikker) heeft Gerda Spieren burg zich in snel tempo eigen weten te maken. De bezoekers van de jaarlijkse kunstmarkten hebben haar werk al eer der gezien en deze maand is ze met een 3 DIE COLLAGE ziet er vrolijk uit, ook al heeft Perspekt weinig reden tot juichen. Immers, het ministerie van CRM heeft al vorig jaar laten weten dat het Haarlemse gezelschap van het rijk geen financiële De Nederlandse filmweek in Polen was een antwoord op de Poolse filmweek m Nederland ,1975). Beide evenementen werden georganiseerd in het kader van het Nedertands-Poolse luiturele verdrag. AMSTERDAM (ANP). - De Amster damse universiteitsbibliotheek opent volgende week dinsdag een tentoonstel ling, die is gewijd aan Spinoza. Deze maand is het driehonderd jaar geleden, dat deze grootste Nederlandse filosoof in Den Haag overleed De Amsterdamse universiteitsbiblio thees bezit een var. de grootste en rijkste collecties uitgaven rei wereld van en over Spinoza De expositie is geopend to* vrij (ADVERTENTIE) Ik zeg maar zo: hoe langer flan, hoe verser de inhondf LONDEN (UPI) Elk boek met een miljoenenoplage is voer voor de immer gretige filmindustrie, maar „Water schapsheuvel” had voor producer Martin Rosen aanvankelijk veel weg van een kom soep die met een vork moest worden gegeten. De hoofdrollen worden per slot van rekening door konijnen gespeeld”, merkt Rosen op. „Niet voor langoren als Bugs Bunny of door wollige typetjes a la Beatrix Potter, maar door echte konijnen”. uitbeelden. Het gaat hem niet om de feite lijk gegevens, hij kruipt als het ware in zo’n apparaat, voelt de huid ervan tot in de nerven en bouwt zijn compositie dan op in strakke vlakken. Soms wordt een straaljager sierlijk als een balletdanser, een andere keer doemt een verkeersvliegtuig als in een mistige impressie vlak voor je op. De binding met het figuratieve blijft, maar het wordt een vorm van herkenbaarheid waarin sporen van Kees Verwey duidelijk terug te vin den zijn. Het is vooral de gouache waarmee Henk Ames alle kanten op kan. De ene keer schildert hij heel dun en transparant, met weinig lagen dus en een grove toets die aan het blad het karakter van een aquarel meegeeft. In andere gevallen ligt er een dikke huid op het papier met een prachti ge kleur klank die steeds blijft ademen. Ames is leraar tekenen MO en dat merk je duidelijk aan zijn figuren, naakt of gekleed. Ze hebben iets didactisch meege kregen, niet dwangmatig maar toch de sfeer van „dit is een goede manier waarop je figuur schildert” Hij schildert ze op een bijzonder vlotte manier waardoor het een soort momentopnamen worden, de haast is hier kennelijk bedoeld om juist dat ene ogenblik te kunnen vasthouden. Ze zijn ook niet vertederend of bekoorlijk te noe men, Ames’ naakten doen hun zegje en daarmee uit. (Tot en met 5 maart dagelijks uitgezon derd op maandag van 14-17 uur). Bhjkens een mededeling van de Amsterdamse universiteit probeert de Spinoza-tentoonstelling aan de hand van portretten en prenten archiefstukken, brieven, handschriften en boekuitgaven tenten en ficties oi> elkaar re naler. v >i gen» ue samensteller* jhi 1<- exposiut worden <iog veel minder onectigt reuen n> Spinoza s leven genegeer o Het kostte de 40-jarige Rosen, een Ame rikaan, dan ook de nodige hoofdbrekens voor hij een adequate manier had gevon den om Richard Adams’ succesverhaal over Hazel, Fiver en de rest van hun volk op het witte doek te brengen. „We hebben gebrainstormd over allerlei mogelijkhe den”, vertelt hij in een vraaggesprek. „Over poppen, verklede acteurs enfin noem maar op. Uiteindelijk leek de teken film ons toch de enige goede vorm”. Die „animated” versie van „Water schapsheuvel” gaat 3,5 miljoen dollar kos ten, ongeveer 8,75 miljoen gulden. Het is de bedoeling dat hij in het najaar zijn première beleeft. De konijnen zijn „zo realistisch moge lijk” getekend, terwijl ook de achtergron den volkomen authentiek aandoen, tot en niet de laatste bomen en de kleuren van het malse voorjaarsgras. „We appelleren aan de intelligentie van het publiek, we betuttelen het niet”, zegt Rosen „Het wordt een film voor volwas senen die ook door kinderen kan worden gezien, niet omgekeerd” Rosen is niet alleen producer, hij heeft ook het script geschreven en tekent daar enboven nog eens voor de regie. „Water schapsheuvel” wordt de „grootste teken film die ooit buiten de Disneystudio’s is gerealiseerd Tussen de glamour van Disney en de omgeving waar Rosen werkt is echter een wereld van verschil Rosen deelt een Spartaanse studio met vijf teke naars De studio zit op de vijfde etage van een „walk-up” (pand zonder lift), net om de hoek van Warren Street” - Warren betekent zoveel als konijnenreservaat. Enkele huizen verderop in de tamelijk vervallen buurt wordt het geneel gefoto grafeerd De omgeving kan voor Hollywood- begrippen dan derderangs zijn, dat weer houdt bekende acteurs als Zero Mostel en Sir Ralph Richardson er met van hun stem te lenen aan de belangrijkste konij nen in de film Niemand mindei dan Mal colm Williamson, „Mastel of the Queens Musick (de hof componist van Koningin Elizabethj verzorgi de strijkjes op de ach- blad zijn geplaatst Het boekje bevat gesprekken van figuren zoals Astrid Nijgh met Johnny Jor- daan, Mathilde Willink met Marjol Flore, Lex Goudsmit met Liesbeth List en anderen. De recep tie ter gelegenheid van het uitkomen van het boekje was dan ook druk bezocht door vele artiesten, waar onder Dolf Brouwer, beter bekend als Sjef van Oekel en ook bekend om zijn te pas en te onpas gebruikte uitdrukking „Reeds” Een fan had hem een kleuren foto gestuurd van het tergrond, terwijl de drie vocale bijdragen worden gezongen door Art Garfunkle. Het boek van Adams was voor de auteur en zijn uitgevers een geweldige goudmijn. „Watership Down” stond 33 weken op de Amerikaanse bestsellerslijst. Alleen al in Engeland gingen twee miljoen exemplaren over de toonbank en het suc ces was navenant in alle landen waar een vertaling werd uitgebracht. De „Waterschapsheuvel” in Berkshire, waar het konijnenepos speelt, bestaat echt. Het boek heeft de heuvel tot een ware toeristenattractie gemaakt. „Belgen, Fransen en Duitsers, om eens wat te noe men, komen er een kijkje nemen en vra gen iedereen zijn hemd van het lijf” ver telt John Lawrence. Hij is een van de „background”-specialisten die de afgelo pen zomer minutieuze detailtekeningen van het gebied heeft gemaakt ,.Het is er vaak zo druk dat de toeristen alleen elkaar tegenkomen, de meeste konijnen zijn verhuisd vanwege de onverwachte aanloop” Rosen heeft de „Waterschapsheuvel” en het omliggende terrein per helicopter nog eens nauwgezet in kaan gebracht De studiovloer is bezaaid met botanische tekeningen waarop zijn specialisten in twijfelgevallen kunnen terugvallen. Boven de 50 glasbedekte animatietafels hangen schetsen van konijnen die meer aan een biologieles dan aan een tekenfilm doet denken Er is ruim een jaar aan het script gewerkt. DAT GEBEURT allemaal in „Pierrot s Paradise”, het kleine eigen theater dat Perspekt inrichtte m de voormalige spoel keuken van wat eens het Elisabeth s Gast huis was Deze theaterruimte, waarin de groep vooral nieuwe produkties of leien laaivan wil uitproberen kan ook ai» eente voorstelluigsruimte dienen Dai luisdagavono hei geval en vanavond Het boek „Tien bekende Nederlanders in gesprek met tien bekende landge noten” van Boud van Doom (die ook aan onze bladen meewerkt) is gister middag ten doop gehou den in de kantine van het AVRO-gebouw in Amster dam, waarin ook de redac tie van Televizier is gevestgid. Het boek is namelijk ontstaan als uit vloeisel van tien vraagge sprekken met telkens twee artiesten tegelijk, die Boud van Doom voor Tele- vizier heeft gevoerd en die achtereenvolgens in dat. (Tot en met 27 februari. Op de twee nog volgende zaterdagen is Gerda spieren burg om 14 uur aanwezig om iets van de batiktechniek uit te leggen). CEES STRAUS Door gebruik te maken van een lijn structuur als decor ontstaat in de doeken van Gerda Spierenburg vaak een goed getroffen dieptewerking Ze voegt die toe aan het versierende element waaraan geen symbolische (bij)betekenis hoeft te worden gegeven Soms slaan de kleurstel lingen nogal plat, maar in de meeste gevallen zijn de kleuren van een grote schoonheid Met name de roden en blau wen, in enkele gevallen ook het groen, ogen zeer fraai. Het zijn doeken die niet meer pretenderen dan het oog te willen strelen en daarom zeer plezierig zijn naambord van het Duitse plaatsje REETZ, waarmee Sjef zich ter receptie graag liet fotograferen. Op het boekje van Boud van Doom, van wie dezer dagen ook enkele sprook jesboeken zijn uitgeko men, komen we binnenkort nog terug. Ferry Tromp, adjunct-hoofdredacteur van Televizier „onthulde” het boekje met de tien gesprekken in het bijzijn van Max Pieck, directeur van Omniboek in Den Haag, de uitgever van de boeken van Boud van Doom Van de Poolse organisatoren moest „De Overval” de opening van de filmweek worden, ondanks het feit dat deze film al oud is en nauwelijks nog representatief voor onze hedendaagse filmindustrie genoemd kan worden. de flap, Henk Ames heeft het talent pm voor werpen, objecten die hélemaal niet zo „schildergeniek” zijn toch een geheel eigen dimensie mee te geven. Hij is bij voorbeeld geïnteresseerd in de techniek: een installatie op het terrein van de Hoog ovens, een landbouwwerktuig en vooral vliegtuigen, veel zelfs. Voor Ames is de techniek ondergeschikt aan wat hij wil SSSSSk- Gouache „Naakt” die Henk Ames momen teel in het gemeentehuis van Bloemen- daal exposeert. MOSKOU (AFP). Volgens het blad „Sovjet-Russische cultuur” van gisteren is men tot de conclusie gekomen dat het grootste deel van de schilderijen die in het museum Tsjaikovsky hangen, verval singen moeten zijn. De omstreden doeken zijn gesigneerd door de schilders Vaznietsov, Aiyazovski, Levitan, Polienov Repin Serov, Soerikov en Vroebel Ze waren door een Moskouse verzamelaar aan het museum geschonken Er ontstond twijfel aan de authenticiteit van de doeken toen een neef van de schil der Vaznietsov niet zijn tante herkende op een doek getiteld „De echtgenote van de schilder” Het blad zet een vraagteken bij de artis tieke smaak van de schenker maai sluit met uit dat de echte schilderijen zijn gestolen en vervangen zijn dooi copieën

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13