öe heiliqen VAn slotepvAARt Exposities in galerie Eijlders en De Egelantier Horecapapieren? Groentjes doen wonderen! Bel nu: 023-319272 1 Beethovenvertolking gaf alleszins bevrediging 9 IX MOTIES VAN CRM-COMMISSIE OP MUSEUM-NOTA HAARLEMS ENSEMBLE WERKT MEE AAN NIEUWE FORMULE van Amsterdam Concertgebouworkest Waardevolle munten F Concertgebouw wil financiële steun gestolen uit museum in Napels Provincie schrapt subsidie Fotografen van vrouwelijk schoon onderscheiden Motie aangenomen Zaterdag Ateliers EmBH ■■MV io DINSDAG FEBRUARI 2 2 19 7 7 KUNST 18. u 320- c NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST F en van De bundel „De Heiligen van Slotervaart” kost 7,50 en is te verkrijgen bij de kantoren van het Haarlems Dagblad, de Bever- wijker Courant, de IJmuider Courant en van het Dagblad voorde Zaanstreek De Typhoon. Het boekje „De heiligen van Slotervaart" is ook te verkrijgen door storting van ƒ9.10 (inclusief 1.60 verzendkosten) op postreke- ningnr 54 35 34 t n v. Raiffeisenbank Zwanenburg, t.g.v. rek nr 32 46 62 777. IEK (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. Het museum moet dichter bij de mensen wor den gebracht. Daarvoor zal de kwaliteit van het aanbod in de musea door middel van voorlich- f®11 ting, educatief werk en een betere presentatie verhoogd moeten worden. Dat betekent echter niet dat het behoud en het verzamelen van culturele voorwerpen op de achtergrond mogen worden geschoven. Er zal een zeker even wicht tussen beide taken moeten komen. Maar omdat er nu een maal op korte termijn geen extra geld beschikbaar is, zullen er keu zen moeten worden gedaan. Dat kan onder bepaalde omstandig heden inhouden dat er terughou dendheid moet worden betracht bij het maken van plannen voor conserverende en verzamelende taken. ..De Heiligen van Slotervaart Een indrukwekkende en aangrijpen de gedichtenbundel van een genezen kankerpatiënt Rienk Ratsrna, een 38-jarige onderwijzer uit Zwanenburg, schreef een unieke serie gedichten over wat hij tijdens zijn ziekte doormaakte. Rienk Ratsma kreeg in 1973 klierkanker, 14 dagen bracht hij door in het Antoni van Leeuwenhoekhuis te Amsterdam voor een operatie vervolgens moest hij daar twee jaar lang dag in en dag uit terug komen voor bestraling In 1975 werd hij genezen verklaard Rienk Ratsma heeft aan den lijve ondervonden hoe patiënten in het Antoni van Leeuwenhoekhuis vereenzamen, van de buitenwereld afgesloten worden De opbrengst van de gedichtenbundel is bestemd voor 25 televisietoestellen zodat er op iedere zaal één aanwezig is Verder wil Rienk een fonds stichten om ver ver wonende familieleden van patiënten in staat te stellen de hoge hotelprijzen te kunnen betalen 1 F ^7 Pr L (ADVERTENTIE) Minister van Doorn: voorrang aan attractiviteit van musea MINISTER VAN DOORN (ADVERTENTIE) i» Concertgebouw Haarlem vrijdag 25 februari 1977 20.15 uur derde concert MOZART serie JOHAN VAN KEMPEN „Vrouw „Anatomie van de paddestoelen” heet dit werk van Carl de Wit dat momenteel geëxposeerd wordt in galerie Eijlders in Zandvoort. jver (ADVERTENTIE) ide- van ibus be- /pe- iter- cket Directeur J. Bevaart zei maandagmid dag, dat de financiële problematiek van het concertgebouw inmiddels al enige malen met de wethouder voor kunstza ken, P Treumann, is besproken. Ver wacht wordt, dat de besprekingen nog dit jaar tot een bevredigend resultaat zullen leiden. NAPELS (AP). Uit het Nationale Museum in Napels hebben vier dieven zondagavond tenminste duizend oude Romeinse munten uit een van de grootste muntenverzamelingen ter wereld gesto len, aldus is maandag door de Italiaanse politie bekend gemaakt. In haar motie wees mevrouw De Boois er op dat herverkaveling van bestuurlijke verantwoordelijkheden een zaak is die pas kan worden beoordeeld als de resulta ten van een aantal experimenten bekend zijn. Zolang dit niet het geval is, is er de dreiging van stagnatie bij de stedelijke musea. Minister Van Doorn kon de bezwaren van de commissieleden tegen de decentra- lisatiegedachten niet begrijpen en vond Minister Van Doorn wil in zijn nota juist wel naar zo’n nieuwe indeling in het beheer van de musea toe. Daarbij draagt het rijk zorg voor de musea van nationaal belang en de provincies-nieuwe-stijl voor de musea van regionaal belang; de enkele musea van overwegend plaatselijk belang kunnen tot de gemeentelijke verantwoor delijkheid worden gerekend. De CPN’er Wolff zag als groot bezwaar van de decentralisatiegedachte dat er een „snelle-kweekreactor” van wéér nieuwe bestuurders op provinciaal en gemeente lijk niveau bijkomt. „En een snelle- kweekreactor spreekt deze minister toch niet aan”, aldus Wolff, refererend aan het PPR-lidmaatschap van de bewindsman. leid op te stellen. Van Doorn wilde de motie precies bekijken, alvorens er zijn visie over te geven. De communist Wolff vroeg de minister voorts in een motie dadelijk en niet na een experimenteerperiode de entree gelden voor rijksmusea op korte termijn af te schaffen. Over de moties zal binnenkort in plenai re vergadering gestemd worden. museum is geen buurthuis. Mensen in de museumwereld moeten geen welzijnsjurk aantrekken”. geschreven zijn en waarin behalve de reeds genoemde klarinettist, fagottist en hoornist nu ook de hoboïst Henri Gouder de Beauregard meespeelde, was Willem Brons aangetrokken voor de vertolking van de belangrijke pianopartij. In dit meer als kamermuziek gedachte werk met een speels en elegant Rondo a la Mozart en Haydn aan het eind, lieten de blazers zich vooral in het Cantabile gelden in fijn klinkende solopassages. Met de pianist Willem Brons, die zorgdroeg voor een bijzonder fraai afgewogen dosering van de vleugelklank, werd in goede onder linge verstandhouding wat betreft frase ring, accenten en spanningsbogen, een fris en temperamentvol resultaat bereikt. Willem Brons liet voorts zijn groot pia nistisch kunnen en affiniteit met Beetho ven’s kunst horen in een doorl efde weer gave van de Sonate opus 111 in c. In zijn warmbloedig en geacheveerd spel, vervalt Brons gelukkig niet in uitersten, maar weet qua dynamische tegenstelling en ook wat betreft tempoverhouding van de delen onderling, juist datgene aan span- ningsrijk contrast aan te brengen, waar door zowel de artistieke uitbeelding als de klankesthetica gediend zijn. Het Beethovenconcert wordt zowel van avond als morgen herhaald. HAARLEM (ANP). Provinciale Sta ten van Noord-Holland hebben besloten het subsidie van 115.000 gulden voor de Nederlandse Orkeststichting (concertge bouw in Amsterdam) te schrappen. Gede puteerde Staten hadden voorgesteld dit bedrag beschikbaar te stellen voor het orkest. De Provinciale Staten hadden echter twee jaar geleden al een af bouw van de subsidie aan het Concertgebouworkest aangekondigd Bovendien is de finaciële situatie van de provincie zodanig dat de subsidie voor het orkest moet worden geschrapt. Tijdens een vergadering maan dag is gesteld dat er nog andere noden bestaan op cultureel gebied in de provin cie. Besloten is om de 115.000 gulden onder andere te besteden aan het provin ciaal instrumentenïonds voor harmonie ën fanfarekorpsen, aan het Shaffy-circuit en aan experimenten op het gebied van mime-poppenspei uw- gen ito- ou- AMSTERDAM (ANP). Het Concert gebouw NV in Amsterdam heeft bij het gemeentebestuur van de hoofdstad aan geklopt om financiële steun ter dekking van de jaarlijkse exploitatietekorten. Het Concertgebouw kampt al sinds het begin van de jaren zeventig met tekorten. In het jongste jaarverslag wordt het een „blijvend verschijnsel” genoemd. In het afgelopen seizoen (’75-’76) bedroeg het tekort 223.000, in 1974/1975 120.000 en in het seizoen 1973/1974 253.000. re familieleden te laten zien. En wie geen binding heeft met een der exposanten kan zich er over verbazen wat professionele beeldende kunstenaars als bijvoorbeeld Willem Snitker en Jan Willem Post met deze cursisten weten te bereiken. Natuur lijk zijn de sporen van de docenten duide lijk te herleiden, maar het misstaat niet als men om het vak te leren in de huid van de meester kruipt. Bij exposities als deze dient de creativiteit voorop te staan en die is dan ook hartverwarmend aanwezig (Tot en met zondag 27 februari, dage lijks van 14-17 uur en van 19.30-21.30 uur, op zondag van 14-17 uur). CEES STRAUS drie am- NKSTEL Europees lts. Grote garantie rekt van 7 zijn dus jlemborg t-N„ Nar- kt „Dag- □nneptein <dam-W i.tot18u. 60-2602 Meer dan 600 fotografen uit 27 landen hadden m totaal 2.180 foto’s ingezonden voor de wedstrijd. Zij toonden de vrouw als schepper van de waarden en schoon heden van de menselijke samenleving. programma.- Pianoconcert no 8 in C gr t KV 246 Pianoconcert no 22 in Es gr t. KV 482 Pianoconcert no 23 in A gr.t KV 488 entree f 12,50 (a i.) cjp geldig PRAAG (AP). De Nederlander Wim Groeneveld en de Deen Knud Nielsen hebben een gouden medaille ontvangen voor hun inzendingen aan de internatio nale fotowedstrijd „Vrouw 77” in Tsjecho-Slowakije. kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw. Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur, telefonisch 320994 van 12-15 uur Wolff (CPN) hield zijn twee, bij de behandeling van de Kunstnota ingedien de, moties over de uitvoer van Nederland se kunstschatten en de ongebreidelde handel in kunstvoorwerpen uit de Derde Wereld overeind. Mr. Van Doorn zei dat er interdepartementaal een wettelijke rege ling wordt voorbereid, die uitvoer van onschatbare culturele erfgoederen moet tegengaan. geeft als haar cursisten in de gelegenheid stelt jaarlijks zijn of haar vorderingen in het openbaar te exposeren Veertien jaar geleden ontstaan is deze cursus nog steeds springlevend en ik doel dan op de Zater dag Ateliers Haarlem die hun onderdak hebben gevonden in enkele bovenruimten van het cultureel centrum De Egelantier aan de Gasthuisvest 47 in Haarlem. Dit weekeinde is er weer zo’n jaarlijkse tentoonstelling opengegaan, onder zeer grote drukte en uiteraard bijzonder geani meerd. Want wat is er leuker als je een mooie tekening hebt gemaakt, een aardige pastel of een redelijk geslaagde plastiek om dat aan je echtgenoot, vriend of ande- Geen enkel bezwaar had mr. Van Doorn tegen een mede door D’66 en CPN onder tekende motie van mevrouw De Boois (PvdA), waarin er op wordt aangedrongen dat het rijk een actief verzamel- en museumbeleid voert op het gebied van de moderne beeldende kunst, mede in relatie tot internationale ontwikkelingen. De gestolen munten hebben een waarde van enkele honderdduizenden dollars, aldus is verklaard door museum- directnce Pozzi Paolini. De dieven namen bronzen, zilveren en gouden munten mee die dateerden uit de tweede eeuw voor Christus tot de vijfde eeuw na Christus. Het oordeel van de vaste Kamercom missie dat er ten aanzien van deze rege ringsnota eerder sprake is van een discus sienota dan van een beleidsnota, mondde ten slotte uit in een motie van mevrouw Ginjaar-Maas, mede-ondertekend door CDA, PvdA en CPN, waarin de minister gevraagd wordt na overleg met de betrok kenen binnen de museumwereld een nadere beleidsnota over het museumbe- Over het verwijt dat hij op de zaken vooruitloopt zei Van Doorn: „Ik zie de problemen niet. Ik zeg in de nota alleen: als er meer gewesten komen, dan is het wenselijk dat ook de museale voorzienin gen in de nieuwe, meer verfijnde struc tuur worden ingepast, behoudens de rijks- en enkele gemeentemusea die voor ver antwoordelijkheid van Rijk respectieve lijk gemeente blijven”. De meeste commissieleden vonden dat er te weinig vóór-overleg met deskundi- i over de nota was geweest. De bewindsman ontkende dat niet geheel, maar voerde als excuus aan dat de nota anders veel later zou zijn verschenen. Bovendien, zo zei hij, is er voor de betrok kenen nog volop tijd om te reageren voor dat tot nadere uitwerking van deze „stippellijnen”-nota wordt overgegaan. Een motie van mevrouw Ginjaar, ondersteund door CPN en CDA, waarin de minister verzocht wordt een Museum wet voor te bereiden, die in overeenstem ming is met de beginselen van de op handen zijnde Kaderwet voor het specifie ke welzijn, wees Van Doorn krachtig van de hand. De decentralisatie- en regionalisatie- plannen, waarvan in de nota wordt uitge gaan, deden mevrouw De Boois (PvdA) besluiten een tamelijk verstrekkende motie in te dienen, die ook ondertekend werd door D’66,. VVD en CPN. In deze motie staat dat het geen enkele zin heeft goed functionerende stedelijke musea in het kader van het nieuwe beleid onder te brengen bij toekomstige provinciale over heden. Er zijn, aldus de motie, geen aan- wijzigingen dat dit voor de culturele vor ming op regionaal niveau noodzakelijk is. dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist JORG DEMUS evenmin dat hij vooruit loopt op Kader wet en provinciale herindeling. Natuurlijk kan decentralisatie het verleggen van bestuurlijke en financiële bevoegdheden van Rijk naar lagere overheden proble men met zich brengen, maar daarom zal er ook sprake zijn van een overgangspe riode. HAARLEM. Schouwburgpubliek (zou je kunnen zeggen, want dat was het wel in het algemeen gesproken) heeft gis teravond in het Haarlemse Concertge bouw kunnen genieten van een Beethoven-avond. Door het geslaagde ini tiatief van directeur Peter Lohr, om voor toneelliefhebbers ook een muziekavond in het toneel-abonnement te doen opne men, is een formule gevonden waardoor ook dit concert tot stand kon komen. Om daarbij in het Beethoven-jaar 1977 (150 jaar geleden stierf de grote meester) aan deze beroemde en algemeen geliefde com ponist te denken, wat het programma aangaat, lag eigenlijk min of meer voor de hand. En dat daarvoor in de praktijk een originele vorm werd gevonden, bleek op het goed bezochte concert van gistera vond. Twee ensemble-werken met onalledaag se bezetting, uit de vroege periode (opus nrs. 16 en 20) van de componist en daar tussenin een pianosonate (opus 111) uit diens laatste scheppingstijd, kwamen in de aandacht. Het vijftig minuten durende Septet opus 20 in Es, dat in de uitvoering het hele gedeelte na de pauze in beslag nam, is een groots opgezet werkstuk met een schat aan muzikale inhoud, waarin de dan bijna dertigjarige componist zijn volgroeid meesterschap toont en dat is compositie Maar men vond tegelijkertijd dat ér in de nota nogal veel verschil is tussen theo rie en werkelijkheid. „Weinig concreet”, aldus de socialist Van Ooyen, „vooral waar het gaat om de relatie van de musea met het onderwijs". Mevrouw Ginjaar miste de financiële basis, waardoor het onduidelijk is wat ten slotte de budgetaire consequenties van de plannen van de minister zijn. Van Leijenhorst meende dat het adagium van de spreiding van inko men, kennis en macht „er met de haren bij is gesleept”. „Hoe kunnen zaken als gerichte voorlichting, documentatie, moe- dermusea, professionele presentatie, enzovoort, van de grond komen, als er geen geld in het vooruitzicht wordt gesteld”, zo zei hij. Problemen waren er ook bij een aantal commissieleden die het maar moeilijk vonden in musea welzijnsvoorzieningen te zien. Mevrouw Ginjaar (VVD) zei dat men de mensen niet naar musea moet dwin gen. Ook Wolff (CPN) vond: „Een Dit heeft minister mr. H. W. van Doorn van Cultuur, Recratie en Maatschappelijk Werk maandag meegedeeld bij de open bare behandeling van de regeringsnota, „Naar een nieuw museumbeleid” in de vaste Tweede-Kamercommissie van CRM. In het algemeen oogstte de begin december 1976 uitgekomen nota, die vol gens mr. Van Doom een „ontwikkelings- karakter” draagt, vrij veel waardering bij de commissieleden. Mevrouw Ginjaar- Maas (WD) noemde het stuk „buitenge woon interessant”. De CHU- afgevaardigde Van Leijenhorst, die namens het CDA sprak, zei blij te zijn dat de problematiek eindelijk eens politiek benaderd wordt. ZANDVOORT. Sinds Bob Kion van John Eijlders diens gelijknamige galerie in de (Verlengde) Haltestraat heeft over genomen, zijn er in het beeld dat uit de exposities spreekt nauwelijks of geen ver anderingen gekomen. Er was daartoe ook geen aanleiding want hoewel beiden uit gesproken eigenzinnige maar toch ver schillende figuren zijn, hoeft er geen twij fel over te bestaan dat de tot nog toe gekozen weg de nodige successen heeft gebracht. De huidige exposant, de in Amsterdam wonende schilder Carl de Wit, is een goed voorbeeld van de formule die ook na het wegvallen van John Eijl ders zal worden voortgezet. De Wit werkt namelijk op een hoogst oorspronkelijke manier en kiest onder werpen waaraan voortdurend een rijke fantasie en inlevingsvermogen ten grondslag ligt. De kunstenaars uit de „stal” van Eijlders-Kion, voor zover daar al sprake van is, zijn echte vertellers, vaak van hun eigen levensverhaal. Ze geven dat weer in verschillende stijlen, maar die technische opvattingen worden onderge schikt aan de steeds weerkerende symbo liek. Carl de Wit begon ongeveer 17 jaar geleden op betrekkelijk vroege leeftijd met schilderen. Dat hij in ons land nog geen grote bekendheid geniet, ligt aan het feit dat hij lange tijd in het buitenland heeft doorgebracht. Zweden, de Verenig de Staten en vooral Suriname trokken hem aan en het is interessant om te zien dat De Wit zich steeds door het volkseige- ne van zo’n land heeft laten beïnvloeden. De Scandinavische sfeer met haar vele sprookjes, sagen en een folkloristisch getinte „onderwereld” is terug te vinden in een volstrekt eigen, op het surrealisme geënte voorstelling met een echt literaire verbeeldingskracht. Carl de Wit is een buitenmens met voor liefde voor planten en dieren, in het bij zonder voor paddestoelen, maar hij de directe voorbereiding vormt tot zijn Eerste Symfonie (die ook het aansluitende opusnummer 21 draagt). Voor dit ook eigenlijk al als symfonie gedachte Septet voor klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello en contrabas, lag deze Haarlemse uitvoering in handen van respectievelijk: Aart Smit, Ron Applegate, Paul Csonka, Linda Asworth, Barbara Chasson, Wouter van Wilgen burg en Jacques van Harten. Voor het overgrote deel leden van het Noordhol- lands Philharmonisch Orkest, die in opmerkelijk hecht samenspel-verband voor deze gelegenheid (vandaag en mor gen wordt hetzelfde programma her haald) musiceren onder de naam van Haarlems Beethoven Ensemble. Met de virtuoze en fijnzinnige violiste Linda Asworth naar mijn mening terecht even speciaal genoemd vanwege de voor name realisatie van haar buitengewoon belangrijke partij, hebben alle strijkers met zangrijke expressie voor Beethoven’s kernachtige Opus 20 zorggedragen; in voortreffelijke eenheid met de evenzo genuanceerd spelende blazers. Het is te hopen dat de samenwerking van de musi ci van het HBE zich lang op deze voet zal kunnen voortzetten. Voor de uitvoering van het Kwintet opus 16, waarvoor wat de melodie- instrumenten aangaat alleen blazers voor- Carl de Wit: visionaire sprookjes brengt de natuur wel in relatie met de mens. In zijn visie dat de natuur „het goede der aarde” weet te bieden gaat hij trouwens heel ver, want hij verwijst bij voorbeeld ook naar het hallucinatoir effect bij het gebruik van bepaalde plan ten en paddestoelen. Je zou hem even goed een visionaire schilder kunnen noe men als hij bijvoorbeeld die symbolen gebruikt die ook aanwezig zijn in het werk van de meta-realisten, maar bij hem bin nen het kader van een rijke decoratieve ornamentiek. Zijn Zweedse periode wordt voor een belangrijk deel gekenmerkt door het gebruik van donkere tinten, overwegend bruin en zwart. Heel anders wordt dat in de latere werken die een sterk exotisme kennen, waar veel lichtere kleuren con trasteren met nachtelijke tinten: de invloed van de tropen zoals we die ook terugvinden bij schilders die hun wortels hebben in Indonesië of in het voormalige Nederlands-Oost-Indië. Het blijven echter wel sprookjes uit een goed toegankelijke wereld. Daarbij wordt het duidelijk dat Carl de Wit, die auto-didact is, het schildermétier voortreffelijk beheerst. Hij schildert met verf waar bijenwas doorheen wordt gemengd met als resultaat een glanzende, ademende en helder-transparante huid. Bewust wordt niet voor gladschilderen gekozen, de toets wordt zelfs ietwat bestudeerd-nonchalant neergezet. Dat zorgt enerzijds voor een dosis relativisme, afstandelijkheid, aan de andere kant geeft het een aparte, bijna naieve spanning met betrekking tot het uitgebeelde onderwerp. (Tot en met 17 maart, geopend alle dagen behalve op dinsdag, van 10-18 uur). Misschien meer nog dan de beroepskun stenaar beleeft de amateur voldoening aan het tonen van zijn werk Er is in Haarlem een opleiding die zowel vorming

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11