Bijzonder stuk van Norberto Chavarri in première in amusement 1 René van Nie blijft zichzelf in sympathieke publieksfilm Nieuwe stichting voor artiesten Peter Wyssbrod mist de trein Herziene Vijfde van Beethoven 3 Alphenaar Transseksuelen spelen hun levenstragedie Een vleugel 1 kies je met overleg. a Wand-cn Vloertegels Ja jevr. LS V Projekttheater opmerkelijk in stuk van Copi PROBLEMEN ROND ECHTSCHEIDING IN EEN STILLE LIEFDE Lijnbus Le Grand Départ in HOT Wraakzucht Jonge acteur mag film niet bekijken Witkacy in première ■MM IMHi 22 VRIJDAG 25 FEBRUARI 19 7 7 KUNST 23 door Cees Straus ft door Fred Raadman fe3 ,r~ l KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023-320244 Piano leren spelen: ook daarin adviseert Alphenaar u op de beste manier. Een paar van onze merken: Yamaha. Bechstein, Zimmer mann. Geyer Gaveau Schimmel. Ibach, Förstei Kemble Natuurlijke geluiden HAARLEM. Een voor de gemiddelde concertbezoeker waarschijnlijk hoogst opmerke lijke gebeurtenis heeft morgen avond in het Concertgebouw in Haarlem plaats. In tegenstelling tot wat gangbaar is, namelijk een volstrekt passieve houding van de bezoeker, wordt op deze avond een actieve instelling gevraagd. Omdat door de componist, de Argentijn Norberto Chavarri, een grote vrijheid van handelen is opengelaten, kan het publiek het succes van deze voorstelling zelf bepalen. Hetzelfde publiek is tevens de hoofdrolspeler in het stuk dat zijn opdrachten en taken krijgt uit een boekwerkje dat elke bezoeker bij de kassa krijgt over handigd. De titel van het onalle daagse stuk is heel gewoon „Con certboek van een toeschouwer”. digheden Hoofdrol voor publiek in concert I Norberto Chavarri: Mensen kunnen zelf de vorm bepalen”. (ADVERTENTIE) COR VAN RIJN s (ADVERTENTIE) kunnen adviseren en die u dan bovendien een uitgebreide kollektie kunnen bieden die daarop is ge baseerd. Niet voor niets zijn de Alphenaars al meer dan 80 jaar een begrip in het muzikale leven van Kennemer- land! Waarom komt u niet eens zo maar kijken en spelen? En natuur lijk overleggen En mocht u over de aanschaf den ken, weet dan dat wij u graag ad viseren over onze verschillende leverings- en betalingsmogelijk heden. HILVERSUM. Na met „Kind van de Zon” voor hem zelf het „binnenkomertje” als speelfilm- maker - een beperkt, tot meeden ken bereid publiek te hebben bereikt, mikt René van Nie met „Een stille liefde” nu ook op de grote schare, die in de bioscoop geen behoefte heeft aan hersen gymnastiek, maar zich over de rechte rails van een overzichtelijk verhaal ontspannen van begin naar eind wil laten vervoeren. Een tragische en in zijn onbeholpenheid wat aandoenlijke figuur. En 12-jarige Sem de Jong, voor deze filmrol geplukt uit 150 kandidaatjes, blijkt een vondst te zijn als de jongen die eerst als een pion in het sinistere schaakspel tussen zijn ouders wordt misbruikt, en die later als katalysa tor gaat fungeren. Sem is onder alle omstandigheden de natuurlijkheid zelf dat het scenario zo’n kien knaapje laat denken in één dag wel naar Joegoslavië te kunnen lopen, is niet zijn schuld en dit draagt er niet weinig toe bij dat de geleide lijk in positieve zin veranderende verhou ding tussen beiden zuiver, geloofwaardig en een paar keer ook even ontroerend is getekend. een bepaald product maken. Ik wil laten zien dat je de vorm van je ideeën door de mensen zelf kan laten bepalen. Ik vind het leuk om zodanige situaties te creëren waarin de mensen zelf beslissingen moe ten nemen maar waarin ze de beslissingen die ze nemen ook weer aan mij kunnen teruggeven”. tische scènes, staan te lang op het doek of hebben de neiging een eigen leven te gaan leiden, waardoor de verhaalelementen uit hun verband dreigen te worden gerukt. En hoewel je er begrip voor kunt hebben dat de regisseur zijn spelers met hun rollen wil laten versmelten, doet het wat geforceerd aan dat zij daarin hun eigen namen hebben behouden, alsof dat een garantie zou zijn voor een groter werke lijkheidsgehalte. Intussen is wel aangetoond dat René van Nie ook met een wat commerciëler werk dan Kind van de Zon zichzelf blijft en, bever dan zich van tevoren zo goed mogelijk in te dekken door naar een veel gelezen boek te grijpen, een minder gemakkelijk onderwerp kiest waar hij achter kan staan. Om daarna met een voor deze tijd zuinig budget van zeven ton een film te maken die er aanmerkelijk duurder uitziet. Of daar inderdaad een breed publiek oog voor wil hebben, zal na 3 maart blijken, als „Een stille liefde” in een groot aantal Nederlandse en Belgi sche steden tegelijk van start is gegaan. Naar het Oostduitse persbureau ADN donderdag berichtte, corrigeert de nieuwe zetting talrijke fouten in de nu gebruikte partituur en voegt er als belangrijkste verandering aan toe de tot nu toe niet gebruikelijke herhaling van het scherzo. De musicoloog Peter Gülke in Dresden heeft tegen ADN gezegd dat Beethoven het scherzo oorspronkelijk heeft gewild, maar dat het later door misverstanden is vergeten. Het blijkt uit voorstudies, eigen handig schrift, het orkestpalet in de eerste uitvoering van 1808 en Beethovens carrés pondentie met de muziekuitgever Hartel in Leipzig. In een wonderlijk verhaal vol bizarre wendingen kom je aan de weet dat mrs. Simpson (de naam van de hertogin van Windsor) en haar dochter Irina beiden getransformeerde mannen zijn. Zij zijn operatief vrouw geworden. Precies an dersom is het met mevrouw Garbo, die op 17-jarige leeftijd op last van haar vader voor straf een mannelijk geslachtsdeel kreeg aangemeten. Irina (ook de naam van de jongste van De drie zusters van Tsjechov) is degene die door haar bestaan De man die het allemaal werkelijk ondergaat, is tegelijkertijd de figuur die het geheel bestuurt, tot het irritante geluid van een druppende kraan aan toe. Daar om wordt het ook meer dan gewoon een mannetje dat de trein mist. Voor mensen die hem trouwens echt willen zien nog de mededeling, dat Peter Wyssbrod op 5 maart weer ergens in Nederland zal proberen te vertrekken en wel in de Blauwe zaal in Utrecht. CONRAD VAN DE WEETERING De voorstelling doet soms denken aan „Godot” maar dat is tragischer, dit is gewoner en daarom onontkoombaarder. Als je gaat kijken wat er precies gebeurt, valt ook nog de enorme exactheid van ieder gebaar van deze man op. Niets is toeval, alles is nauwkeurig berekend, een. koffer die omvalt, de richting van een afbrekende antenne van een draagbare radio, ja zelfs de stand van het handvat van een koffer Dit geeft een dubbele bodem aan de voorstelling. strijd veroorzaakt tussen de dames Simp son en Garbo. Simpson noemt Irina haar dochter; Garbo zegt een verhouding met haar te hebben en Irina veinst zelfs van haar in verwachting te zijn. Garbo wil met Irina naar China vluchten. De drie transseksuelen spelen een ver warrend verhaal, een scenario dat tegelijk vol humor en tragisch realisme zit Zij onderwerpen hun hele bestaan aan een verwoed identiteitsonderzoek en tonen daarbij schrijnend hun onmacht tot het aannemen van een transformatie-rol. We kennen Peter Wyssbrod al van de tijd toen hij op het toneel regelmatig in afvalhopen verbleef en daarin allerlei kleinigheden vond die hem en ons ont roerden. Ook in zijn zes koffers weet hij dingen te vinden die hem tot akties bren gen die ons ontroeren: een klerenhanger tje, een appel, een servet en een mes, een kleiner koffertje. ■'ü'ia AMSTERDAM (ANP). De Neder landse Toonkunstenaarsbond heeft dezer dagen het initiatief genomen de „amuse mentskunstenaars” in ons land te vereni gen. Daartoe heeft zij de „Stichting tot bevordering van de levende amusements kunst Stileva” opgerieht. BERLIJN (DPA). Bij Edition Peters in Leipzig verschijnt een nieuwe druk van Beethovens Vijfde Symfonie die is herzien aan de hand van brieven en eerste-drukken. Het Gewandhauaorkest van Leipzig onder zijn dirigent Kurt Masur zal met het werk de Beethovenweek openen die op 20 maart in Oost-Berlijn begint Ook zal er een plaat van verschijnen. De voorstelling vindt steun bij een net- echt etalage-achtig decor van Pol Vin- centz, maar ook bij de zeer direct klinken de vertaling die Gerardjan Rijnders maakte. Rijnders heeft zorgvuldig geregisseerd, zodat de tragiek naast de lachwekkende situatie ongeschonden blijft. Twee van de drie transseksuelen blijven bij het tonen van hun ellende meedogenloos voor zich zelf in leven; de derde, Irina, kan het niet meer opbrengen. Een puur melodrama, als het geen realiteit zou kunnen zijn. KO VAN LEEUWEN uder dan Klaren- l'lem. Exclusief assortiment Oudhollandse MakKumer eigentijdse Engelse-, en moderne Italiaanse tegels voor Oad- eetkamer toilet, gang, open haard, bar etc. Voor grote heus en penoonllfk advies: HetMakkumerTegelhuto Prinsengracht 675, Amsterdam 020-268916 I. blauw etc. Pr 335184 Aan het thuisfront is intussen ook een proces aan de gang: eerst vlammende wraakzucht van de moeder, die dat vuur tje ijverig aangeblazen krijgt door vrien dinnen en verwanten, dan groeiende twij fel of niet te overhaast werd gehandeld, minder oren voor de buitenwacht, een vage angst dat het kind alsnog aan de vader wordt verspeeld. Maar daar is René van Nie niet goed uitgekomen. De steeds terugkerende scènes van de vrouw en haar raadgeefsters, waarin met veel woorden de bedoelingen van de fil mer moeten worden verduidelijkt, zijn statisch en saai en doen ondanks de inspanning van de actrices Mariëlle Fiolet in de zenuwen als de beproefde moeder af en toe aan een rollenspel denken. De met succes van 16 tot 35 millimeter opgeblazen film, waarvoor Jaap Dekker een plooibaar muziekje bijdroeg, bestaat eigenlijk uit een lange keten van (soms puntgave) miniaturen, maar met de dose ring ging het nog wel eens fout. Sommige op zichzelf best aardige, ook wel humoris- De componist van het stuk studeerde aanvankelijk aan het conservatorium Manuel de Falla in de Argentijnse hoofd stad Buenos Aires. Hij specialiseerde zich daarna in elektronische muziek en is sedert de laatste acht jaar actief als com ponist, naast een docentschap muziekge schiedenis bij het middelbaar onderwijs. Hij zoekt naar nieuwe relaties tussen publiek en muziek, tussen luisteraar en geluid. In 1969 richtte hij de groep Musica Mas op om een betere communicatie te betrachten tussen mens en geluid met gebruik van klanken die zijn ontleend aan het dagelijkse leven. De groep doorbrak het normale patroon van alleen maar optreden in zalen en speelde ook in de buitenlucht en op plaatsen waar muziek niet direct verwacht wordt. >L, 5 ver- I, km.st metallic. Peter Wyssbord laat ons niets zien, hij. doet geen mime waarmee hij met gebaren een verhaaltje vertelt, hij is gewoon iemand die dat allemaal meemaakt. En wat ons bezielt om er naar te blijven kijken is me een raadsel. Toch lacht het publiek steeds. We herkennen al zijn erva ringen als onze eigen ervaringen en op één of andere manier werkt dat ontroerend, temeer omdat Peter Wyssbrod zo aan doénlijk is als een lieve grote hond. Wat dat betreft is het met de aan schaf van een vleugel net als met de aanschaf van een piano. Terecht ook! Zo’n instrument kies je vaak voor een groot aantal jaren en als je dan niet 100% tevreden bent over klankkleur, aanslag, toucher en stemvastheid, dan is dat een voort durende ergernis. Om die 100% tevredenheid ook in derdaad te bereiken, is het dan ook van groot belang, dat je kunt over leggen met mensen die weten waar ze over praten, die begrijpen wat u wilt weten, die uit eigen ervaring De spelers van het Projekttheater, die het stuk opvoeren onder regie van Gerardjan Rijnders, komen in een schitte rende voorstelling tot opmerkelijke acteerprestaties. Bear Capron maakt van mrs. Simpson een fraaie verlopen Holly- woodactrice met alle venijn vandien. Hij draagt zijn vele wufte japonnen geraffi neerd gespeeld vrouwelijk en gebruikt zijn stem met vinnige precisie. Ton Selter is als mevrouw (Greta) Garbo een even zo grote verrassing. Zwoel, onpeilbaar mys terieus en aanvankelijk sterk domine rend. Later vind ik hem in zijn aftakeling aangrijpend. De Irina van Frans Strijaard beantwoordt geheel aan het gemummifi ceerde Shirley Temple-vrouwtje. Hij is gekleed en geschminkt als een antieke babypop en gedraagt zich als een serpent vol onschuld. Twee bijkomende rollen worden door Tophie Sucker correct ver vuld. Ditmaal dus in chronologische volgorde een eenvoudige vertelling met een overi gens allesbehalve triviaal onderwerp: echtscheiding en de problemen met de kinderen, de rancunes, de bemoeizucht en invloeden van buitenaf, en de geestelijke nood die in veel gevallen de verhoudingen nog verder verzieken. Het gegeven, dat Van Nie aan deze huizenhoge ellende ont leende, is wat klein voor een film van ruim anderhalf uur, maar werd gevoelig en sympathiek uitgewerkt. De situaties en de daarin gevangen mensen blijven, ook als de emoties de pan uitrijzen, duidelijk her kenbaar en de sentimentaliteit wordt keu rig buitenspel gehouden. Dat je er als toeschouwer niettemin te weinig door wordt beroerd, duidt erop dat de schrijver-regisseur de op zichzelf belangwekkende stof dramatisch niet vol doende heeft aangescherpt. Zijn vaak uit gesproken voorkeur voor een „documen taire benadering” ook de reden dat al na de eerste opnameweek cameraman Van Munster door de meer in Van Nie’s geest werkende Frans Bromet werd ver vangen heeft hem ditmaal wel parten gespeeld. „Een stille liefde” ontwikkelt zich langs twee niet met dezelfde vaste hand getrok ken lijnen: de actie van de gescheiden man, die zijn kind ontvoert uit ergernis en verdriet dat hij het al een half jaar niet meer heeft kunnen ontmoeten, en de reac tie van zijn ex-echtgenote, die de politie achter hem aanstuurt. Net als bij de voorstelling in Haarlem staan of vallen dergelijke producties bij de bereidwilligheid van het publiek. Cha varri heeft op dit punt geen ervaring met Haarlem. Hij heeft bij het schrijven van zijn werk een foto van het Concertgebouw voor zich neergezet en enigszins naief daarbij nagedacht wat er op een avond in een dergelijk gebouw kan gaan gebeuren. „Ik kon een eenvoudig concert schrijven, maar het leek me veel interessanter zo’n avond te veranderen in een communicatie-evenement. De rode draad van deze voorstelling moest een getuige nis zijn zodat de mensen er later nog over kunnen praten, dat het tot commentaren leidt, tot goed- of afkeurende opmer kingen”. Het is Chavarri opgevallen dat de men sen in zijn land geheel verschillen in de omgang met hun medemensen in vergelij king met de Nederlanders. „Men leeft hier in de massa zonder dat men naar zijn medemensen kijkt. Ik wil dat in het stuk onder meer doorbreken door de toeschou wers samen met elkaar bepaalde klanken te laten maken. Zo krijgt iedereen in de pauze een drumstick met de opdracht om te slaan op het voorwerp dat hij op dat moment in handen heeft en tevens op dat van zijn buurman. Het gaat me er ook niet om een resultaat te krijgen, maar ik wil wel dat de mensen zelf beslissen welk resultaat zij zelf willen. Niemand hoeft mee te doen, ieder kan zijn eigen inbreng bepalen. Het hele schouwspel eindigt als je de foyer uitloopt. Er is geen applaus dus. Je blijft met de vraag zitten of je, ook na afloop van zo’n voorstelling waarbij je natuurlijk wel enigszins door de opdrach ten in het boek wordt gemanipuleerd, buiten aangekomen werkelijk vrij bent. Negentig minuten lang moet je gepro grammeerd rondlopen, maar is het leven verder ook niet een boek waarin je opdrachten vindt die je moet opvolgen?” DEN HAAG (ANP). De twaalfjarige hoofdrolspeler Sem de Jong in de film „Een stille liefde” van René van Nie, zal de film waarin hij speelt niet mogen bekijken in de bioscoop. De filmkeuring heeft bepaald dat de film alleen toegankelijk is voor mensen boven de veertien jaar. „Sem de Jong heeft alle afspraken met zijn vriendjes om de film te bezoeken moeten afzeggen”, aldus Van Nie. D 1700 in prims rhouden 02550- Een belangrijk doel van de nieuwe stichting is de overheid ervan te overtui gen, dat subsidie ook voor deze tak van kunst dringend gewenst is, aldus de NTB. De nieuwe stichting probeert tevens „ensembles van amusementskunste naars” in stand te houden en hun optre dens alsmede die van individuele muziek-, kabaret-, mime- en dansbeoefenaars te bevorderen. De Stileva zal zich richten op Noord- Holland, aldus de NTB. De stichting moet te zijner tijd als voorbeeld dienen voor soortgelijke stichtingen in de andere pro- vincies De Stileva denkt haar doelstellin gen onder andere te kunnen bereiken door het organiseren van cursussen, informatieverstrekking in het algemeen en het bouwen van speciale geluidsstu dio’s. HAARLEM. „L’homosexuel ou la difficulté de s’ exprimer”, zo luidt de oorspronkelijke titel van het toneelstuk dat donderdagavond in de Toneelschuur werd opgevoerd onder de naam „Transsi- berië Express”. Het werd geschreven door de in Parijs wonende Argentijn Copi. Een absurdistisch verhaal, waarin drie trans seksuelen de essentie van hun levensver haal vertellen. Zij doen dat in een gespeeld scenario dat in een filmstudio wordt vastgelegd. Althans, die suggestie wordt gegeven. Een van de interessantste experimenten was een lijnbus waarin de passagiers op hun zitplaats een instrument vonden dat ze op aanwijzingen van een dirigent kon den bespelen. Bij een andere gelegenheid zaten musici tijdens een maaltijd bijeen. Het geprogrammeerde geluid dat tijdens een diner kan ontstaan vormde de „muziek" van deze uitvoering.^ Chavarri: „De meeste mensen gaan naar een concert om zichzelf te vergeten, om zich aan de muziek over te geven. Ik vind dat de bezoeker deel van de muziek moet gaan uitmaken, dat hij er bij betrok ken raakt”. Die betrokkenheid kan soms zover gaan dat het publiek het hele instru mentarium in elkaar slaat zoals enkele jaren geleden gebeurde toen Chavarri in een park in Buenos Aires een slagwerk- groep had opgesteld waar iedereen naar hartelust klanken aan kon ontlokken. Het sterkst komt de uiteindelijk in de Ardennen doodlopende dwaze zwerftocht over van de uit het lood geslagen en steeds meer opgejaagde vader en zijn met leu gens en bedrog meegelokte zoontje. Wat hem tot deze wanhoopsdaad drijft, wordt in het midden gelaten: vaderliefde, de behoefte om de relatie met het jong te herstellen, een bizarre methode om zijn vroegere vrouw te treffen, of misschien om haar terug te winnen. Het kan trou wens allemaal een rol spelen. Sommige jongensboek-avonturen (de achtervolging door een diender op een brommer, de kantje-boord-ontsnapping aan vallend gesteente) had ik best willen missen, maar afgezien daarvan is het wel boeiend kijken naar de belevenissen van het tweetal, dat bijzonder levensecht over het doek gaat. Cor van Rijn, gelukkig eindelijk van het tweede plan naar voren geschoven, kan zich nu bewijzen met een diep geëtste uitbeelding van de geagiteer de, in leugens en impulsieve stommiteiten verstrikte vader. AMSTERDAM (ANP). In theater de Brakke Grond in Amsterdam zal 5 maart de première gegeven worden van „Witka cy” door de Stichting Theaterunie. Mede werkenden zijn onder meer Yoka Berret- ty, Cocki Boonstra, Kika Mol en Liesbeth Struppert. De regie is van Jozef Szajna. „Witkacy" is een satirische komedie geba seerd op vier toneelstukken van Stanislav Ignacy. Het enige wat er eigenlijk gebeurt is, dat een man op een trein wacht, slaap krijgt, moet plassen, wat eet, wat rond loopt, zijn koffers voor de zoveelste keer weer op een andere manier op een rijtje zet, zijn jasje uitdoet en als er een trein aankomt, zich klaar maakt om in te stappen. Helaas razgn de treinen steeds voorbij of, als ze stoppen, vliegt één van zijn koffers juist open over het perron en moet hij weer inpakken of hij staat toevallig, na het lang te hebben opgehouden, net te plassen. Wie het concertboek direct na het passe ren van de entree begint te lezen, krijgt de opdracht zich naar de foyer te begeven. Daar hoort hij dat de voorstelling al is begonnen, dat hij te laat is binnengeko men. Dan gaat het op naar de grote zaal waar onder meer een band wordt afge draaid met geluiden en momenten van stilten. In die stilte-momenten moeten weer andere opdrachten worden uitge werkt, zoals het bekijken van degene die naast je zit, het beluisteren van de natuur lijke geluiden in de zaal. De tape wordt afgewisseld met levende muziek en met diaprojecties die syn chroon moeten lopen met de boekteksten. De muziek in dit gedeelte wordt verzorgd door leerlingen van het Amsterdams Sweelinck-conservatorium. Opmerkelijk is dat zij attenderen op de stilte die steeds voorafgaat aan de opkomst van de diri gent. De toeschouwer wordt uitgenodigd om die stilteplekken zelf in te vullen en bovendien worden er boven de musici komische teksten die ongeveer hun eigen gedachten representeren, als dia’s gepro jecteerd. Wat vindt Norberto Chavarri het leuke aan zo’n avond? „Iedereen kan er iets van zijn gading in vinden, iets dat je gebruiken kan in je eigen leven. Sommige kunstenaars willen DEN HAAG. Woensdag en donder dagavond probeerde de Zwitserse mime Peter Wyssbrod in Le Grand Départ per trein uit het HOT theater te vertrekken. Het lukte niet en beide keren ging hij met zijn zes koffers weer naar hui».

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23