BOUD VAN DOORN SCHRIJFT OVER SHOWBUSINESS EN DROOMWERELD
Matigheid als belangrijkste leefregel
BOEKEN OM TE LEREN HOE JE GEZOND
(EN LANGER JONG) KUNT BLIJVEN
^,.1
door Cees Straus
Soort spin
Filmisch proces
ZATERDAG
19 7 7
2 6
FEBRUARI
12
i
Eet goed
Vasten
'i
1
HEEL VEEL MENSEN heb
ben zo hun eigen „recept” om
gezond te blijven en oud te wor
den. U kent ze wel, uit de verha
len over krasse honderdjarigen
en echtparen, die zestig jaar of
ZANDVOORT. Boud van Doorn, de bekende Zandvoorter
publicist die ook voor onze krant schrijft, heeft bij uitgeverij
Omniboek in Den Haag een boek het licht doen zien waarin de
„dubbelportretten” zijn gebundeld die hij schrijft voor het week
blad Televizier. Van Doorn past bij deze portretten een weinig
gehanteerde formule toe waarbij hij twee bekende Nederlanders
met elkaar laat praten en zichzelf zo min mogelijk in het gesprek
mengt.
nog langer zijn getrouwd. De
een houdt bij hoog en laag vol,
dat je elke avond, voor je naar
bed gaat, twee borreltjes moet
nemen om de boel in de pekel te
houden Een ander ziet het weer
pwrmt tArruw
waken dit twee boeken
eten hel volgende gaal Juist ovei mei
eten De Duitse dl Otto BuehHigei
schreef zestien jaai geleden .Genezend
vasten dal uu ut een vertHillig van
Pieiei Mosteit op de- markt wordt
gebracht dooi De Drtetmek lli Ainatei
dam Naai de mening van Muctiingei
Natuurgeneeskunde
In sprookjes maak
I
bibliotheek
I
je het leven zo
mooi als je wilt
van
Zift,
hvetl
Om stof voor zijn verhalen zat Boud
van Doorn niet verlegen. Hij vertelde a]
jarenlang aan kinderen van familiele
den en kennissen verhaaltjes die hij nau
welijks hoefde te bedenken en vaak
onder het praten wist te bedenken. Om
te voorkomen dat hij eens zonder verha
len zou komen, ging Van Doorn een
voorraadje aanleggen door ze op te gaan
schrijven. Tijdens een dubbelgesprek
tussen Martine Bijl en Anton Pieck
attendeerde eerstgenoemde de illustra
tor op het feit dat Boud van Doorn
behalve journalist ook boekenschrijver
was. Pieck bracht Van Doorn vervol
gens in contact met zijn zoon Max, direc
teur van Omniboek dat zoals bekend een
afdeling is van Kok-Kampen.
Boud van Doorn: „Het klinkt erg cli
chématig, maar ik vind dat ik als kinder
boekenschrijver een taak heb. Je moet
de kinderen leesgenot geven en ander
zijds moeten je boeken een pedagogi
sche waarde bezitten. Ik ga altijd van
een bepaald thema uit. Ik zie bij kinde
ren bepaalde eigenschappen die me
opvallen, dan loop ik daar over na te
denken en probeer het in sprookjesvorm
te beschrijven. Ik voeg altijd een moraal
in: kinderen zijn nog niet zover dat ze
zelf een moraal aan iets kunnen geven.
Ik zie wel degelijk dat de sprookjes
vorm het wegvluchten is voor de reali
teit. In sprookjes kan je het leven zo
mooi maken als je zelf wilt. Dat wil ik
ook doen, uit een soort ontevredenheid
over de harde wereld waarin we zitten.
Sinds Boud van Doorn zelf boeken is
gaan schrijven, leest hij niets meer van
andere schrijvers en wil er dus ook geen
mening over uiten. „Ik wil niet beïnvloed
worden door anderen om een eigen stijl
„Ja. Ik schrijf over hebberigheid, ste
len, ijdelheid, het lief zijn voor dieren,
het vuil worden van de zee, het helpen in
het algemeen, dat zijn ook maatschappe
lijke problemen. Het zijn nare onderwer
pen, geef ik toe maar je moet ze niet
gaan verzwijgen want het is de realiteit.
Het gaat om de manier waarop je het
beschrijft. Ik zal het nooit over afschu
welijke wezens hebben, geen sadistische
ondertoon invoeren. Je kunt het ook
subtieler doen waarbij je meer van het
kind uitgaat”.
Boud van Doorn: „Ik verdom het om
kinderen te choqueren met ae dood
Maar als schrijver die redelijk succes
vol wordt, loop je een zodanig gevaar dat
je creativiteit dreigt te verdwijnen en dat
je fabrieksmatig gaat werken Daar ben
ik erg bang voor en ik wil er beslist tegen
waken Ik wil geen concessies doen aan
mijn gevoelens, ga ei beslist ook niet
voor zitten om een commercieel ooek te
schrijven”
„Pieck laten meewerken is enerzijds
natuurlijk wel commercieel. Maar aan
de andere kant hebben zijn tekeningen
een prachtige sfeer die aansluit bij mijn
gevoel voor sprookjes. Ik ben er waan
zinnig gelukkig mee dat hij de tekenin
gen maakt. Je moet je voorstellen dat ik
van jongsafaan zijn werk heb bewon
derd Ik durfde er alleen maar van te
dromen dat Pieck ooit iets voor mijn
boeken zou doen Want ik weet dat nij bij
de enorme vraag naar zijn werk prak
tiscb alles weigert
je Ook over net kind en zijn verzorging,
multiple sclerose en kanker
In de Flappie-reeks wordt de hoofdrol
gespeeld door een wat natel mannetje
dat probeert de mensen en dieren geluk
kig te maken ,Hij werkt daadwerkelijk
mee en slaagt ook Een mannetje dat
alleen maar het goede wil. een eenzaam
en naïef mannetje Dat mannetje ben
ik”, aldus Boud van Doorn
I
I I
Ik kies voor de sprookjesvorm omdat
ikzelf bij het schrijven in een droomwe
reld leef. Je kunt het zien als een gesple
ten persoonlijkheid. Enerzijds ben ik de
joviale jongen die met veel plezier met
artiesten omgaat en voor ’n fijne redac
tie werkt, anderzijds trek ik me graag
terug. Als ik me inpop als ’n vlinder ben
ik helemaal weg, verdiept in m’n eigen
droomwereld waarin geen andere men
sen komen. Ik ben een soort spin die
constant beroepshalve naar het midden
van zijn web gaat om daar artiesten te
interviewen en dan weer pijlsnel naar de
zijkant gaat om zijn eigen leven te
leiden.
Ik verdom het in eeuwigheid om kin
deren te choqueren met de dood, met
nare dingen, de hardheid en het sadisme
zoals bij Andersen. Ik wil kinderen pro
beren te bereiken in hun eigen wereld
Weet je, het kind is pas bezig met het
leven, het heeft nog geen besef van mill
tarisme bijvoorbeeld, dat mensen men
sen kunnen bedreigen Ik wil voor kinde
ren hun eigen wereld vasthouden”.
te vinden. Wel heb ik vroeger veel gele
zen. Ik vond dat kinderboeken nooit
bevredigend waren. Het verhaal eindig
de steevast met een zoen van de prins en
„ze leefden nog lang en gelukkig Zon
eind was voor mij te gemakkelijk, ik had
als kind een uitgebreidere belangstel
ling.
Twee corpulente Bnuev m een competitie wie ar cwawste mui, ua« Engeland
wel zal zijn. Een vooroeeld om niet nu te vulpen
Tussen Van Doorn en Pieck is al vlot
een creatieve wisselwerking ontstaan
Belden zijn ze romantische mensen die
in een droomwereld leven die niet van
deze tijd is Pieck .De moderne wereld
interesseert me met De lUe eeuw de
wereld van hei sprookje ligt me In dat
wegvluchten kom ik wel overeen mei
Boud”
De waardering blijkt wederzijds te
zijn, zo vertelt Anton Pieck ongevraagd
„De sfeer van de sprookjes van Boud
van Doorn spreekt me aan Ik kan het
moeilijk onder woorden brengen, maar
ik vind ze vooral sympathiek en prettig
overkomen Ik zie er veel beelden in. ik
zou ook gemakkeiijk meer kunnen
maken dan de vier kleurenillustraties en
de zwartjes die ik nu doe
Boud van Doorn is de mening toege
daan dat schrijvers van kinderboeken
door de commercie flink worden geëx
ploiteerd. „Schrijvers die erin slagen om
een leuk figuurtje te maken, worden
meteen overvallen door een enorme
merchandising. Plotseling moeten er
allerlei stickers, T-shirts, plaatjes en
meer van dat soort spullen worden uit
gebracht. Anderzijds vind ik wel dat je
boeken daardoor in de aandacht worden
gebracht. Tenslotte probeer je toch iets
te zeggen, daar ben je artiest voor
Over zijn werkwijze vertelt hij: „Je
bent als journalist altijd bezig om nieu
we ideeën te ontwikkelen. Vooral in de
showbusiness waar mijn werkterrein
ligt, is dat noodzakelijk. Ik ben op een
gegeven moment interviews met twee
artiesten tegelijkertijd gaan maken. Ik
merkte dat ze in de loop van het gesprek
de journalist links lieten liggen, ze kon
den best zonder hem. Ik werk nu ook
niet meer met het bekende vragenlijstje,
een ontspannen sfeer is genoeg om de
mensen zelf te laten praten. Het resul
taat is dat ze tegen elkaar veel intiemer
worden dan tegenover de journalist. Je
moet niet vergeten, artiesten zijn vaak
eenzame mensen die het erg leuk vinden
elkaar over de vloer te hebben”.
'rt-k giasle ttieiapie LHiidat bet llchaan,
de v aslei illjd UsH, elietgM- verbruikt
wordt veel ,kwh«1k ,gig|eruliiia Dem>
vaatenkuui moet wel gebeuren under
mutllM-fi loezMthl en mag beslist tuei
worden vergetekan met hungeren (Het
u» HUMMCtllen wei raadtMMMii om er op
deze plaat* tuig even op Se wljzw dat
zaken al* nel volgen van een dieet en
dergehjke altijd moet gebeuren m over
leg mei uw hulaartk Hel «al met voof net
eerst zijn dei bel mingelen op «Hgeti
neutje om moei wen paai klh> af le
vatten tatlkaiite- gevolgen had Kuehn,
get tieett zijn boekje opgebouwd uil
twee detet, Lr< nel eeisle «et hl) de media
ctte aspecten uiteen in hel tweede deal
gaal HIJ Hi op <le spu tbiek- iHuQeven. die
aan vwssuu zeaei Mjn verbonden
Met ae tekenaar Anron Piek tijdens
de voomereiding aan ae illustraties tnj
de Ftappie-sene
Behalve de verhalen die hij over de
showbusiness schrijft, liggen Van
Doorns werkzaamheden ook op het pro-
duktionele vlak, zoals het maken van
scripts voor shows en films, propaganda
voor artiesten en andere „wervende”
activiteiten. Daarnaast en dat is een
heel andere kant van zijn persoonlijk
heid is Boud van Doorn de auteur van
kinderboeken en een roman voor vol,
wassenen. Vorig jaar gaf Omniboek zijn
eerste twee sprookjesboeken uit, „Patri
cia de Zwanenprinses” en .Marissa en
Reinate in Poppenland”. Dit jaar komen
de eerste deeltjes in de Flappie-reeks uit
waarvoor Anton Pieck de illustraties
maakt. „Het boek over de zwanenprin
ses is geïnspireerd op wat Patricia Paay
tegen me zei: „Boud, als kind werd ik
altijd al prinsesje genoemd. Weet je dat
het mijn grootste wens is dat daar nog
eens een verhaal over komt?”. „Marissa
en Reinate zijn geënt op de twee kinde
ren van een goeie vriend van me, die ik
als mijn animator beschouw en die me
ook heeft aangezet tot het schrijven van
kinderliteratuur”.
Schrijven is een proces dat zich fil
misch aan nem voltrekt „Ik concentreer
me op een bepaald punt hier in de
kamei Dal bos van planten bijvoor
beeld of hei schilderij van «nre Balint
dar ili hier aan de wand heb Ik zie het
hele verhaal als een film aan me voorbij
gaan (k hoorde stemmen, zie alles. Heb
ik het verhaal af, dan lees ik het nooit
meer Ik sen rijt uit een «Kirt drift om het
als gif uit mijn lichaam te laten verdwij
nen Ais het kiaai is ben ik bevrijd van
een panieksituatie, wil ik het persé niet
meer lezen Dan kan ik er wei van kot
sen. begrijp je Het m puur vergif
Vind je dat je desondanks toch maat
schappelijke 'problemen aan de orde
kunt stellen?
De opzet om Anton Piek te laten mee
werken aan je Flappieboeken lijkt me
anders geen a-commercieei idee.
in beslist niet roken en elke dag
een wandeling van minstens vijf
kilometer En ga zo maai door
Ook in de geneeskunde wordt
over deze zaak heel verschillend
gedacht Ir. de hierna riesprokeii
boeken wordt ullgeiegd wat we
wel en wai we mei n meten doen
om gezond te blijven Het is met
aan te raden om alle leefwijzen
tegelijk te gaan volgen dan mag
ei namelijk helemaal niets
rneei
en vooral m Duitsland zlg, et veten
die ei zo ov»a (Wijten g> vaete» see
Illustreren is een moeilijk terrein tk
heb altijd re veel verzoeken om werk
gekregen Dan is het belangrijk dat ie
veel coupeert je neemt een paar dingen
aan en de rest wijs ie af Ik wil geen
gemakkelijke stijl krijgen Het is een
terrein waarop je makkelijk verzuipt als
je veel doet”
HET IS EEN DER taken van de
'■atuurgeneeskunst de men» zodanig te
begeleiden dat nri de meest geschikte
aanpassing aan de mogelijkheden die
nel milieu biedt Kan vinden Een stuk
var, die begeleiding is saineiigevai i«> net
Handboek dei gezondheid' (lie Drie
hoek Amsterdam/ van arts Fine Kaayk
mei medewerking van dl A A Hart
man Zij geeft zeer uitgebeelde aanwij
zingen en ups op het gebied van de
voeding Daaruit blijkt dat vlees neie
maai met nodig is Tenslotte- is de mens
als vruc-htenele» begonnen Wit brood is
uit den boze hei verdient aanbeveling
groenten zoveel mogelijk 'auv. Ce eten
Meet dan drie Kigiies dlallk «kottle thee
er, i.atao pet dag is mei gewenst en
alcoholhoudende drai'k moet lielemaa*
met worde», gebrurtp die sidiadehjk
Ook aan de voedUigslee» wordt bijzon
der veel aandacht besteed Divelse
lichaamsdelen worden ondei de kiep
genoemen en ook de kwalen die we
hieraan kunnen nebben Ovei tal van
zaken wordt advies gegeven hoe die
Kwalen te voorkomen ei. als ie ze hebt
rioe »e ze weei moet kwijtraKen Zo zou
den we eigenlijk allemaal om ze» uut
'laai lied moeten een vooi de gezond
neitt aanvaaidbaa» coinpimms is oog
■m he nn pen minuten voot half uen i*
loei» Slapet» moei gebeuiei' >i> een vlak
'lai d tied of op de gloud Het l aan» moei
openslaan Lapijl op de vloei is onzmde
lijk
Wie zier» wil orierueren op de natuur
geneeskunde Kan veel lener, uit dn boek
ADELi.k DA VIS IS EEN Amerikaan
se die 11 haal tand a< «lilde taai el, dag
ter» strijd» trekt tegen de uaa, haai
inzichten onzuivere voeding dl. wordt
gebruikt Ze schreef ook vte» hóeken
waarvan „Eet goed blljt gezond en fit
(J H Gottmei Haarlem) ei een is Ze
vertelt daarin hoe ons lichaam tuncti»
neert en welKe voedingsstoffen nodig
zijn om deze functies zo goed mogelijk te
vervullen Daarbij is de schrijfstei van
de situatie m de Verenigde Staten uiige
gaan De uitgeefster heeft waai nodig
geholpen dtan adviezen van de ecoiogi
sefte leefgemeenschap D»- Kleine A arm
de leks» aangepast „ar> de Nutteriaudiw
i >i nstandlghedei
Aai, de hand val, v<g>i t*eulen uit de
praktijk verlet! Adelle Davie wat we
allemaal wel en wat we allemaal met
moeten eten Allee moet in iedei geval
vers ei, oiigeraffineeid zijn Dal bete
Ktml bijvoorbeeld geen machinaal gema
len wit meel maar volkoren meel dal ie
gemalen txisseti stenen En als hei even
Kan zelfgemaakte- vogliuil Daaraan
komt we) een alektriwtw yiigtiurunacn,
ra- te- pas
Wie zoals tk een llefiiebtie, is
HouigoodlsctH- maaltljdet, zal
hevig sctiamei' al» hll dit tioek I
gelezen Mijl leefwijze zat beslist met
worden zoal» met ts vom-gewhreven
Maai een oantai dinger, word Je je belet
bewust dal in ledei geval Al Kost hel
wat inoeMe om net Isa* te lezen hei is
niet bepaald gesen reven op de boetend
SU- wijze die men SWti Kan vooi-Mteitoi