4/ J ||k door Klaas Pieter Rieksen Radioveteraan pinkt geen traan bij afscheid ,4 J r r g nga- aanc I I I I k/v )f omge eurd’ tl f i HO3J „Hier is Hilversum, de AVRO". In de studio begint het orkest te spelen. Eerst zacht, dan harder klinkt het geluid door de luidsprekers in de huiskamers. Ineens vervaagt de muziek weer, wordt ze steeds zachter en verdwijnt. De dirigent geeft een teken met de hand in de richting van de omroeper die als een solist bij een microfoon voor het orkest staatDe eerste regels uit het boekje „Een zakje voor de omroeper” over het leven van AVRO-omroeper Jan Boots, die gisteren officieel afscheid heeft genomen en komende dinsdagavond nog eens een Bonte Dinsdagavond Trein aan de luisteraars voorbij zal laten gaan. Die goeie ouwe radio. Na veertig jaar omroepwerk zegt Boots: „Ik ben blij dat ik aan mijn pensioen toe ben. Ik vind eigenlijk dat het wel welletjes is. Ik zal geen traan wegpinken, ondanks dat ik het heerlijk gehad heb bij de radio, maar het is wel goed zo”. Thuis in Hilversum op veertien hoog geniet Jan „Hersengymnastiek” Boots samen met zijn vrouw Ans Heidendaal (die ooit furore maakte als zangeres bij de „Swinging Nightingales”) van de vrije tijd. -r I Vanaf 1936 werkte Jan Boots bij de AVRO als omroeper en reporter, later als chef van de afdeling gevarieerde programma’s. Naast het omroepen deed hij programma’s als Hersengymnastiek, de Bonte Dinsdagavond Trein en Hou je aan je woord. Jan Boots: „Ik heb nu echt het gevoel dat ik mijn hele leven met een fijne hobby ben bezig geweest 4. 'x -i-W» 1 ^SjSSSSSss z Jan Boots als interviewer Jan Boots vindt I IJ TWEI De Stones debuteren in het TV-programma Thank Your Lucky Stars in 1963 3 Pagina uit het Bolling Stones boek foto’s Uit 1973 bt LGES 1950, Roy Carr beschrijft in het volledige platenverhaal ook zeer duidelijk dat de Stones hun beste werk hebben „Ik heb altijd met enorm veel ple zier voor de AVRO /gewerkt. Een onafhankelijke omroep, dat heb ik altijd zien zitten. De AVRO liberaal? Ach, dat zie ik eigenlijk niet zo. Het is in ieder geval niet de bedoeling, en als het die kant op zou gaan dan zou ik het ten zeerste betreuren. Je moet Het was ook in die tijd dat er moei lijkheden in Engeland waren met de Stones. Wat als een grapje was begon nen, tenslotte werden de heren in hun beginperiode niet altijd bewonderd vanwege hun muziek, maar meer om hun onconventionele bijkans onbe schofte gedrag, werd bittere ernst. In ijltempo hadden de Stones zich tot een „Er is veel veranderd in de afgelo pen jaren. Het vak van omroeper heeft veel van zijn charme verloren. De radio is een fabriek geworden met de gezelligheid van een fabriek. Maar toch blijven ze dringen om een baan tje bij de radio. Het blijft een enorm aantrekkelijk vak. Maar ook moei lijk, je moet er tegen kunnen, kritiek kunnen verdragen”. „Vroeger dacht je er gewoon niet aan dat vrouwen ook konden omroe pen. Ik weet niet waarom, maar ze hadden er zelf geloof ik ook niet zo’n trek in. Nu is het heel gewoon. Bij ons waren Mieke Melcher (van „Hoe is de stand Mieke?”) en Netty Rosenfeld geloof ik zo’n beetje de eersten. en B. larrier- rdnum- >ven of >04998- 434643 gel S (H.D.) straat 83 1212231 A is plaat- pen, ils zelf- /rijblij- IEN 1025,- HU V INIE ivakantie en istocht langs Engeland. W» telakkommo- n fietsleider een gratis omdat tv en radio geen concurrenten van elkaar zijn. Ze vullen elkaar meer aan”. „Het service-element speelt bij de radio een grote rol. Op Hilversum 3 ieder uur -nieuws. Dat is erg belang rijk. Daar luister ik ook veel naar. Ik vind Hilversum 3 eigenlijk best een leuke zender, al zou de muziek voor mij wel iets anders mogen. Maar ach, ook dat is een kwestie van wennen. Disc-jockey’s als Gerard de Vries, Felix Meurders, Tom Blom en Willem Ruis zijn vakmensen, die weten wat radio-maken betekent. Maar er zit ook spul tussen dat niet om aan te horen is. Er wordt te veel flauwekul verkocht. Omroepen is geen kwestie van praten, maar van zinnig praten”. „De radio had vroeger nog allure. Je deed er je best voor en men accep teerde dat ook. Maar het medium is gemeengoed geworden. En in deze tijd van inspraak moet dat ook wel band van grote allure ontwikkeld, die echt wel wat meer in huis had dan het kopiëren van Amerikaanse blues en rock-muziek. De concurrentie kon dat maar moeilijk verkroppen. Bijvoor beeld Beatle John Lennon, die haar scherp doorhad dat het succes en de invloed van de Stones op de jeugd die van de Beatles in bepaalde opzichten verre, overtrof, toen hij opmerkte dat de Stones alles van de Beatles probeer den na te doen. Maar zelfs goede vrien den van Lennon zoals Pete Towns end (The Who) en Eric Clapton vertel den hem dat dit onzin was en dat hij toch moest begrijpen dat de Stones de The Rolling Stones is niet zo maar een popgroep. Welke unieke muzikale ontwikkeling deze beste rock and roll- groep ter wereld in de vijftien jaar van zijn bestaan heeft doorgemaakt wordt gedetailleerd en zeer leesbaar beschre ven in het volledige platenverhaal van de Rolling Stones (uitgegeven bij Becht in Amsterdam). Alleen al bij het bekijken van de in het boek rijkelijk voorziene illustraties en overstelpen de platenmateriaal dat de Stones heb ben uitgebracht realiseer je je op wat voor indringende manier deze „vijf vieze jongens uit Londen”, zoals Else- viers Magazine deze band na het eerste optreden in Nederland kwalificeerde, muzikaal gestalte hebben gegeven aan de enorme maatschappelijke verande ringen, die, vooral in de zestiger jaren, hebben plaatsgevonden. De overal toenemende agressie, het Anekdotes, natuurlijk. Het boekje „Een zakje voor de omroeper” staat er vol mee. Het omgaan met vedettes, gijn in de studio’s en gekke vragen van Hersengymnastiek: „In welke houding ziet u uw vrouw het liefst?” Reden genoeg tot veel gelach, maar het antwoord moet zijn: huishouding. En dat dan allemaal in de tijd dat Hersengymnastiek een luisterdicht heid van 86 percent haalde, een cijfer dat inmiddels daalde tot 3. Jan Boots: „Daar moet je je in godsmaam dan maar vertrouwd mee maken. Natuurlijk komt dat ook door de televisie, maar het is een cijfer waar je tegenwoordig nog trots op mag zijn”. beste rock and roll-groep was die de wereld ooit aanschouwd had. Jogger en Richard bewezen dat in het eind van de zestiger jaren ook door singles als Honky Tank Woman en Jumpin' Jack Flash te produceren. Het waren, ook weer volgens Townsend, de belangrijkste platen van welke rock groep dan ook. plegen”. Maar slechts enkele maanden later werd het gegier van het Ameri kaanse establishment overstemd door de eerste million-sellers van de groep in Amerika. het nu welletjes geloof ik. In mijn tijd werd bijvoor beeld nooit inside information gege ven van het radiogebeuren. Men heeft zo langzamerhand het mysterie een beetje onthuld. Hoe het allemaal in de studio toegaat, daar heeft eigen lijk niemand iets mee te maken. Je neemt de illusie weg en dat is niet goed”. „Ook de overheid heeft in de ont wikkeling van de radio niet veel goed gedaan. Men heeft zich er te veel mee bemoeid, door middel van zendtijd- verdelirjg, programmapakket .voor schrijven en zo. Er moet natuurlijk wel enige mate van ordening zijn, maar zeker niet teveel, dat komt de radio niet ten goede”. „Ik zie best wel wat in een onafhan kelijke nationale omroep, waarbij iedereen kan zeggen wat hij te vertel len heeft. Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat er een ander bestel moet komen. Hoe dat eruit moet zien weet ik ook niet, maar er is in Neder land niet veel van een goed omroep bestel terecht gekomen. En om nu nog tot een redelijke oplossing te komen lijkt me een hele opgave”. Het woord hersengymnastiek is onvermijdelijk in een gesprek met Jan Boots. De AVRO startte de kwis in 1938 en zendt deze tot op de dag van vandaag, met enkele onderbre kingen, nog uit. Een goed doordachte formule ligt dan ook aan het succes van Hersengymnastiek ten gronds lag. Jan Boots: „Kwissen doen het natuurlijk altijd goed omdat je de luisteraar of kijker erbij kunt betrek ken. Hersengymnastiek heeft vooral het voordeel dat er met teams wordt gespeeld, waarbij elk team zijn speci alisten kan meenemen. Het is een tijdloos programma, waar je einde loos mee kan doorgaan”. gewoon iedereen aan het woord laten. Kijk, ik stem dikwijls WD, maar daarom sta ik ook best wel open voor andere stromingen. Den Uyl is niet mijn richting, maar ik vind het een prima politicus. Evenals Mar cus Bakker van de CPN”. Nieuwslezen door vrouwen dat kon helemaal niet. Men dacht gewoon: wat weten vrouwen nou van nieuws af. Het is gelukkig allemaal veran derd. Ik vind het vaak prettiger om naar een vrouwenstem te luisteren. Wat die ontwikkeling betreft vind ik de emancipatie van de vrouw een goede zaak. Maar ik denk ook weleens: ze moeten niet alles te snel willen”. De spannende tijden van de radio zijn voorbij. Van overal ter wereld horen we tegenwoordig zonder te veel moeite stemmen en muziek. Een tv-uitzending vanaf de maan kan ons nog maar nauwelijks meer verbazen. De stem van Jan Boots vanuit Brisba ne in 1953 tijdens een verslag van de vliegtuigrace van Londen naar Christchurch hield velen aan het radiotoestel gekluisterd. Jan Boots: „Er is geen betere radio gekomen. Technisch gezien natuur lijk wel, maar inhoudelijk is het echt niet beter geworden”. Zo met de gedachtes bij de radio kom je automatisch op de tv, die de populariteit van de radio danig aan het wankelen heeft gebracht. Popu laire radioprogramma’s moesten zonodig op de tv. Maar al te vaak bleek het een mislukking. Ook van Hersengymnastiek en de Bonte Dins dagavond Trein zijn experimentele uitzendingen op de buis geweest. Jan Boots: „Ik ben een paar keer naar Eindhoven geweest voor de experi mentele televisie. Mensen zeiden mij ook dat ik over moest stappen, maar ik had mijn draai nou eenmaal bij de radio gevonden. Radio daar zit meer vaart in. Voor de tv heb ik geen geduld. Daar werken ze een half uur voor tien seconden opname. Daar zou ik veel te kriegelig van worden”. „De kracht van de radio is de illusie en bij de tv kwam natuurlijk na de eerste veitkazing de kritiek. Maar de radio zal het altijd blijven doen JEN atst per 58,- ntr 15% f 18% Sticky Fingers is het eerste album dat de Stones en zelf hebben geprodu ceerd en gedistribueerd. Hiermee werd de elpee-markt door de groep echt opengebroken. Het laatste hoofdstuk van het boek heet ook „Zalig zijn de supersterren”. In de zeventiger jaren bereikten de Stones hun grootste roem en rijkdom. Plotseling was het in, of het nu Liza Minelli, Raquel Welch of Willeke van Ammelrooy was, om aan de arm van Jagger te lopen. Maar de inspiratie van de groep nam af en de verloedering toe. Exile on Main Street, hoewel insiders het als het beste rock album aller tijden beschouwen. Goat's Head Soup, It’s only Rock and Roll, Made in the Shade (compilatie van de grootste hit» uit de zeventiger jaren) en Black and Blue hebben natuurlijk hun hoogtepunten, maar zijn toch niet meer te vergelijken met het oude agressieve werk. „Time waits for no one”, zingt Jagger, op It’s only rock and roll. „Time can tear down a buil ding or destroy a woman’s face. Time waits for no one. No favours has he. Time waits for no one. It won’t wait for me”. Een waarheid die zelfs op de Stones van toepassing is. MARC SERNÉ Aan deze produkties ging een nieuw conflict met Decca vooraf. Beggar’s Banquet, één van de beste Stones- elpees, mocht niet worden uitgebracht vanwege een obscene hoes. Jagger stikte bijna van woede en zei dat de platenmaatschappij' alleen maar had te zorgen dat de plaat in de winkels kwam. Toch moesten Jagger en Richard, bakzeil halen. Maar Jagger zou het incident, waardoor zelfs een ambitieus rockfilmproject onder lei ding van producent Carlo Ponti moest worden afgelast, niet vergeten. Voor de definitieve breuk met manager Alan Klein en het door de Stones geha te Decca was de groep juridisch ver plicht om nog één nummer voor Decca te maken. Jagger doopte het „Cocksuc- ker Blues”, een slecht in elkaar geflansste plaat waarop hij een van huis weggelopen schooljongen bezingt, die in het West End van Lon den terecht komt en zich met homosek suele prostitutie moet bezighouden om in leven te kunnen blijven. Natuurlijk was Decca zeer geschokt door de tape en konden de platenbonzen niet nog meer winst maken door deze single uit te geven. geproduceerd als de omstandigheden het moeilijkste waren. Geen ongewoon verschijnsel natuurlijk, maar toch is het aardig om te lezen hoe de commer cieel zeer belangrijke Amerikaanse markt in het begin van de zestiger jaren werd veroverd. Het eerste televi sieoptreden van de Stones was in de Dean Martin Show. Voor de Stones was een trampolinespringer opgetre den en Martin maakte bij zijn aankon diging van de Stones aan zijn zelfvol dane publiek zijn afkeer van de groep kenbaar door op te merken: „Die man was de vader van de Rolling Stones. Hij probeert nog steeds zelfmoord te flirten met dekadentie, het leven aan de zelfkant, de groeiende burgerlijke ongehoorzaamheid, de totale ontmas kering van intellectueel snobisme, het zijn allemaal zaken, die in de teksten van Jagger keer op keer zijn terug te vinden. De Stones hebben zelden com promissen gesloten. Niet met de bur gerlijke en rechterlijke macht, niet met de machtige platendirecteuren en niet met zichzelf. Onder aanvoering van het grote leidende duo Jagger- Richard is de groep er onder alle omstandigheden tot op zekere hoogte zeer aanvaardbaar in geslaagd om zichzelf te blijven. Zelfs in de zeventi ger jaren toen het supersterrendom Jagger c.s. ten deel was gevallen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25