fc Muziek bij De Plata geen doel maar middel Tekening Rubens voor ƒ92.000 HET TURBULENTE LEVEN VAN EEN BEURTELINGS POPULAIRE EN VERGUISDE PRESENTATRICE liK Fonseca u proeft de Portugese zon f I I I i ST8 99 99 X lu W w FOLKLORE-FESTIJN IN HUISELIJKE SFEER Tv-topper Privé Ml Onhoudbaar Aversie te 13 DINSDAG 2 2 MAART 19 7 7 KUNST Door Klaas-Pieter Rieksen r' NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST HILVERSUM. Het kon natuurlijk niet uitblijven dat in de reeks van boeken die ter gele genheid van het 25-jarig jubileum van de televisie in Nederland zijn uitgegeven ook de mannen en vrouwen van het eerste uur een boekje zouden opendoen over hun werk. Gisteren verscheen het boek „Mies, 25‘A jaar tv” geschre ven door Mies Bouwman en de journalist Joris van den Bergh. Dat halve jaar is er bij de 25 aan toegevoegd om zo actueel moge lijk te zijn en dat blijkt ook uit de laatste bladzijden waarin duide lijk wordt dat AVRO’s „Eén van de 8” dit jaar met Mies als presen tatrice zeker stopt, getuige de woorden: „Als dit seizoen voorbij is zit mijn contract erop. Ik stop dan met het grote amusement, dat is het enige wat ik zeker weet. Wat ik daarna ga doen staat op dit moment nog niet. vast. Er zijn wel plannen, ik zou niet zonder kunnen, dus laat niemand jui chen. Mies gooit het bijltje er nog niet bij neer”. (f'Rosé van naam (ADVERTENTIE) Concertgebouw Haarlem - vrijdag 25 maart 1977 - 20.15 uur derde concert serie C 25'A jaar TV entrée 7,50 (a.i.) cjp geldig Mies Bouwman en Siebe van der Zee tijdens de „onthulling” van het boek van Mies. Fijnschilders uit Antwerpen (ADVERTENTIE) De jeugd van Mies was onbezorgd. Ze kwam uit een katholiek nest en zegt over die tijd: „We zeiden U, wij hadden ontzag, wij discussieerden pas als de doodsnood nabij was, wij onderwierpen ons aan „juf fie”. Als het onweerde baden we een rozenhoedje, na het mandement was de VARA taboe. Mijn vader sneed het vlees, op vrijdag was er vis en op zondag deed je je goeie goed aan”. Mies Bouwman heeft maandag het eerste exemplaar van het boek „25,5 jaar televisie” aan minister Van Doorn aangeboden. De minister was hiervoor even naar Laren gekomen maar moest direct terug naar Den Haag voor kabi- netsoverleg. „Ik had graag een indru kwekkend verhaal gehouden, maar „Ome Joop” wacht op ons”, aldus de minister in zijn korte toespraak. hand ligt duidelijk te maken: Pol Ver- swijver doet met een stilleven met fles jes, gevouwen papieren, een houten tafel, sterk denken aan de Nederlander Dik Ket met hetzelfde type onderwer pen, ook pregnant geschilderd, gedetail leerd naturalistisch. Willem Dolphyn lijkt er in de uitvoe ring veel op, ook uitmuntend, maar met hier en daar wat absurde humor. Ferre van Gysel zoekt het niet in de glans van schone voorwerpen, maar geeft die glans fijnzinnig mee aan heel eenvoudige zaken, maar is ook poëtisch surreëel in bloemen met een fee. Werner van Hoylandt, en Maarten Boffé zoeken het vaak in de sfeer van Ze werd wel de zondebok en kon niet meer veilig over straat. Het is een boek waard om te lezen, zeker voor de liefhebbers van Mies Bouwman. En dat zijn er waarschijnlijk nog een heleboel, want wie herinnert zich „Zo is het...” nog? vorige-eeuwse stillevenschilders, ook al zijn de gekozen onderwerpen soms van deze tijd, met bij Boffé bijvoorbeeld een bromfietsmotor of speelgoedautootje. Peter van Tongerloo wekt soms een sur- reëele sfeer door - ook weer zeer gede tailleerd in de stofuitdrukking - ongelijk soortige zaken binnen een stilleven samen te brengen. kaartverkoop en plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw. Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur; telefonisch 320994 van 12-15 uur Onder de spoelhoudertjes, waarvan de goedkoopste altijd nog 220 opbracht was een exemplaar uit het eind van de 18e eeuw met een lengte van 6 centimeter met 1500 de duurste. Een parelmoeren naai- garnituur in een doosje van hetzelfde materiaal ging voor 1300 weg. Evenals een paar maanden geleden heeft werk van de in de zeventiende eeuw levende zilversmid Adam van Vianen ook nu weer bij Christie’s veel geld opge bracht. Toen kocht het Rijksmuseum een klein vaasje voor 780.000. Zo hoog kwa men de maandagavond geveilde voorwer pen niet. Een ovale tazza, een schaaltje waarin de figuur van de jonge Bacchus is gedreven, bracht 120.000. Een zeldzaam zoutvat in de vorm van een lopende flora kreeg voor 80.000 een nieuwe eigenaar. Beide stuk ken werden door Nederlandse particulie ren gekocht. Dit werk van Van Vianen was duidelijk het klapstuk van de veiling. Dat bleek ook al uit de prijzen, die voor de overige stukken werden betaald. Want na het werk van Van Vianen was een zeldzame gegraveerde zilveren drinkbeker met 18.000 een topper. Ook privé vertelt Mies wat er zo in de loop van de jaren gebeurde. Maar niet tè veel omdat privé ook privé moet blijven. Toch wordt duidelijk waarom ze bij de KRO weg ging. Ze ontmoette Leen Timp, regisseur van beroep en getrouwd boven dien. Het klikte meteen tussen die twee en met de destijds gehanteerde katholieke normen was omgang tussen hen taboe. Dat leverde zowel een breuk met thuis, als met de KRO op. En dan komen de jaren zestig. Het idee voor de actie „Open het Dorp” wordt geboren. Mies wordt presentatrice. Ger Lugtenburg stelt voor om er een 24-uurs actie van te maken. Mies vindt het goed en zegt: „Als ik me ergens voor gewonnen geef doe ik dat totaal, ik zie geen proble men, dat is in mijn vak altijd zo geweest en in mijn huwelijk ja, ik ben zo”. De actie wordt een overweldigend suc ces en het streefbedrag (2 a 3 miljoen gulden) wordt zeer ruim overschreden. De totale opbrengst ligt boven de 23 miljoen gulden. Het is de nacht van 26 op 27 Centrum van die nieuwe bloei is Ant werpen en bovendien is het daar een bepaalde „school”, een groep schilders die allemaal leerlingen zijn van Victor Dolphyn, tot voor kort leraar aan de Antwerpse Academie voor schone kun sten. Gestimuleerd door de beweging van de nieuwe figuratie besloten deze kunstenaars, aangevoerd door een zoon van Victor, Willem Dolphyn, samen te gaan exposeren. Ze deden dat met groot succes, eerst in Antwerpen, later verder van huis. Som migen wonnen prijzen, anderen werden op hun beurt leraren aan Belgische aca demies. Zo ongeveer dezelfde ontwikke ling dus als de laatste jaren in ons land. Maar toch is er een verschil. De meeste Nederlandse fijnschilders zijn surrea list, meta-realist of werken met absurde trekjes. Dat doen deze Antwerpse fijn schilders wat minder. De meesten wer ken eerder in de lijn van de vroegere trompe-l’oeil-schilders. U weet wel, met een vlieg op een bloem, die je er af zou willen blazen, maar óók die is geschil derd. Kunsthandel Fijnaut, Prinsengracht 88 in Amsterdam is een spiksplinter nieuwe galerie in een gerestaureerd pand. En hier maken die Belgische schil ders hun uitstekende debuut. Om het met een voorbeeld, die voor de Een tijd van free-lancen brak aan voor dat ze overstapte naar de AVRO. Ondanks alles een druk leven. Leen en FTJNSCHILDEREN van stillevens in beschouwelijke trant is een Europees verschijnsel in de beeldende kunst, met name een vroeg Nederlands. Maar dan vergeten we, dat de zogeheten Vlaamse primitieven als fragmenten van hun gro te stukken met religieuze figuratie stil levens hebben laten zien die op het hoogste peil van de fijnschilderkunst staan. En bovendien is die kunst daar evenmin vergeten geraakt als in ons land, ook al werd ze lange tijd naar het tweede plan gedrongen. Evenals in ons land een heropbloei van het fijnschilde- ren te constateren valt, is dat in België zo. Na de rel met „Zó is het..” kwam Mies met „Mies en scène een actueel praat programma met tal van beroemdheden: dr. W. Drees, monseigneur Bekkers, Wim Sonneveld, Simon Carmiggelt, Hans van Mierlo, mr. J.M.L.TH. Cals, Johan Cruijff, Joop den Uyl en André Kloos, allemaal gasten in de stoel bij Mies. „Het was het fijnste programma dat ik ooit gedaan heb”, zegt Mies in het boek. „Ik liep op mijn tenen en haalde het”. Mies trouwden, op verzoek van vader Bouwman, in Engeland. Mies schnabbel de links en rechts in het land, op mode shows, in clubgebouwen, parochiehuizen en schouwburgen. Vaak presenteerde ze in het land een kwis. Mies: „Overigens heeft er de laatste 25 jaar geen merkbare evolutie onder de Nederlandse kwiskandi- daten plaatsgevonden. In een test, die we iedereen die zo graag wil meedoen nu al jaren voorleggen, komt Anton Heyboer er steeds als voetballer uit, is de Nipkow- schijf een onderdeel van een mixer en een travestiet een eierpannekoek. Maar we gaan door”. Cees le Mair is als leerling van Dol phyn de enige Nederlander, een Eindho venaar. Ook bij hem weer fijngeschil derde stillevens, maar eveneens een vrouwenportret in wat grovere toets, meer „schilderachtig” dus, maar door de uitdrukking - en het model - ook een herinnering operoepende aan dergelijk werk uit de vorige eeuw. Een boek over Mies zat al enige jaren in de pen. Al in 1968 zei ze „ja” tegen een uitgever. Maar zelf een boek schrijven bleek niets, Joris van den Bergh werd ingehuurd, maar het bleef bij een poging. Een bevriend schrijver werd gevraagd, maar die hief na enige tijd de armen op en riep: „Ik kan niet meer” en Mies zei: „Het hoeft ook niet”. Joris van den Bergh werd opnieuw benaderd en wonder boven won der, het boek kwam er. Een boek over Mies Bouwman, één van Nederlands bekendste tv-persoonlijkheden, die onge kend populair was na de 24 uurs tv- marathon „Open het Dorp” en met de dood werd bedreigd, een jaar later, na haar optreden in het programma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer’ met als onderwerp Beeldreligie. Het Neder landse kijkvolkje liet Mies vallen als een baksteen. november 1962, Mies is waanzinnig popu lair. Een jaar later bleek de gevoeligheid van de Nederlander. Leen Timp was met het idee voor het programma „Zo is het toe vallig ook nog eens een keer” gekomen. In eerste instantie zou de AVRO het op het scherm brengen, het werd de VARA. Medewerkers waren ondermeer Rinus Ferdinandusse, Jan Blokker,Mies Bouw man en Dimitri Frenkel Frank. Leen regisseerde het programma. De derde aflevering van dit actueel-satirisch pro- gamma werd Mies noodlottig. Peter Lohr sprak een tekst uit over het aanbidden van de televisie en eindigde met: „Geef ons heden ons dagelijks programma, wees met ons, o Beeld, want wij weten niet wat wij zonder u zouden moeten doen”. Mies had niets met deze scène te maken, maar gerecht en iedere gelegenheid. Voor even te koop bij 600 "DELCAVE" slijters en wijnhandelaren, herkenbaar aan het vignet op de deur Mies zegt erover in haar boek: „De situ atie werd goed onhoudbaar Ik weet nog dat Bert Sprenkelmg, fotograaf van Het Parool opbelde met de vraag: „Zijn ze er al?”. Zijn krant was getipt dat er een vrachtwagen vol bouwvakkers op weg was naar Blaricum om ons rieten dak in brand te steken. Toen ik zei dat er nog niets brandde, zei hij: „Dan kom ik meteen, ben ik misschien nog op tijd”. En dan de telefoontjes: de scheldpartijen, de viezerikken, de moordzuchtigen”. Mies stopte, maar het koste haai moeite „Het kon niet anders, ik kon niet meer”. De expositie wordt gecompleteerd door plastieken in verschillende materi alen van Paul Goris, kleine figuurtjes met de mens als onderwerp. Hij is daar in figuratief, maar wel met expressieve bedoelingen. Een gezicht kan geheel in verband zitten of bijvoorbeeld zijn gere duceerd tot een eivorm. Hij weet daar door boeiende effecten op te roepen. (Tot en met 16 april, alle dagen behalve zondags en maandags, van 11-18 uur). LAREN. De Naaldkunstenares Ceci le Dreesmann besloot onlangs een deel van haar verzameling van voorwerpen op het gebied van naald- en borduurwerk af te stoten en zich geheel te concentreren op haar collectie vingerhoeden. Gisteren werd door Christie’s in het Singermu seum in Laren een hoeveelheid stukken uit haar verzameling geveild, die in totaal bijna 28.000 gulden opbrachten. Indrukwekkend is „Zwarte Miet”, een vrouwenportret door Freddy van Cot- them, dat door de trieste sfeer en de grote ogen Pyke Koch’s „Bertha van Antwerpen” in de herinnering roept, maar dan veel gladder van peinture en minder ontluisterend van psychologi sche uitdrukkingskracht. Maar van deze schilder ook landschappen in een nevelsfeer en wat minder fijn van toets. Na vier seizoenen vertrok ook „Mies en scène”, mede door het feit dat de VARA niet van een veertiendaagse naar een wekelijkse aflevering wilde overstappen. „Eén van de 8”, een idee van Mies, kwam en werd een tv-topper. Eerst vier seizoe nen bij de VARA, daarna bij de AVRO, waar het programma dit seizoen waar schijnlijk voor het laatste draait. Na 25 jaar tv maakt. Mies nog steeds een van de betere amusementsprogramma’s. Zelf zegt ze: „Eigenlijk vind ik het potsierlijk dat ik na 25 jaar nog altijd aan de top zit. Ik lijd niet aan een minderwaardigheids gevoel, ik moet het de man of vrouw nog zien doen die doet wat ik gedaan heb en nog doe, maar het gekke is: die zie ik dan ook niet. En dat is kwalijk”. programma: Hellendaal - Concerto grosso op 3 no 2 in d kl.t. Bartók - Pianoconcert no 2 van Hemel - Ballade voor groot Orkest Debussy - La Mer podium benadrukt hij de familierelaties, maar hij weet op zich benijdenswaardig knap van het Concertgebouw een huis kamer te maken. Manitas - perfect gekleed en bepaald niet vrij van zelfinge nomenheid - loopt meermalen al spelend weg van de microfoon naar het publiek schuin achter hem, hier en daar voor vrouwelijk schoon stilhoudend. Het publiek geniet met volle teugen, als hij dan hier, dan daar even speelt, ondertus sen grapjes makend of steels kusjes pik kend G.Die wast d’r eigen ook niet meer” is een reactie die de algemene hilariteit tekent). Zo werkt De Plata door tot aan de finale, nauwelijks serieus proberend iets echts neer te zetten en zeker niet tot de bodem van zijn kunnen gaand. Dat hoeft hij ook niet, want hij heeft alle sympathie van het publiek, dat hij met name op het eind op magistrale wijze bedot door drie toegiften te „pikken”. Van echt musice ren, laat staan de pracht van zijn oor spronkelijk folkloristische muziek verdui delijken, komt niets. Jammer dat De Plata zijn gaven zo weinig wil benutten. JOHN OOMKES Het boek „Mies 25’A jaar tv”, dat als ondertitel „Omzien in verbazing” mee kreeg, is rijk geïllustreerd en geeft een aardig beeld van wat er zich zo allemaal heeft afgespeeld rond Mies Bouwman en de tv vanaf het eerste moment. Dat haar gezin niet breed uitgemeten wordt is te begrijpen. Leen houdt al helemaal niet van publiciteit en Mies zegt: „Onze aversie tegen kinderen (ze heeft er vier) in de publiciteit heeft een aantal voor de hand liggende redenen. Ze hebben er niets mee te maken, ze zijn voor ons alleen uniek, zoals ieder zinnig mens zijn eigen kinde ren uniek vindt. Opgroeien zonder beken de ouders is al moeilijk genoeg, en ze worden ermee gepest”. AMSTERDAM (ANP). Een Duitse handelaar is maandag na een langdurige strijd tegen andere bieders op de veiling van Sotheby Mak van Waay in Amster dam voor de onverwacht hoge prijs van ƒ92.000 in het bezit gekomen van een tekening van Rubens. Het betrof een gedetailleerde studie voor het in het Lou vre hangende schilderij, waarop het hoofd van de Perzische koning Cyrus na een door hem verloren slag tegen de Mas- sageten aan koningin Thomyris wordt aangeboden. Kenners van de veilende firma hadden de opbrengst op hoogstens 65.000 geschat. Even onverwacht hoog was de opbrengst van een kleine tekening van Rembrandt. Terwijl een maximale opbrengst van 30.000 was verwacht kwam dit werkje, dat slechts 94 bij 50 millimeter groot is, voor 52.000 in het bezit van een kunstkenner in het buiten land. De tekening stelt een acteur voor. Volgens prof, van Regteren Altena is het mogelijk een studie van de acteur, die destijds de rol van Badeloch heeft gespeeld in Vondels Gijsbrecht van Aem- stel. L \OSÉ *11$: J -«la'.'- 7 Handelaren en verzamelaars uit ons land boden zo grif tegen elkaar op, dat diverse stukken voor veel hogere prijzen dan verwacht was een nieuwe eigenaar kregen. De hoogste prijs 1600) werd betaald voor een miniatuur zilveren lin nen pers, in de tweede helft van de 18e eeuw vervaardigd door de Amsterdamse zilversmid Van Geffen. Twee andere miniaturen, een zilveren kolenstrijkbout op een treef je en een zilveren spinnenwiel tje, haalden elk 1200. AMSTERDAM. Vaag staat nog op het netvlies hoe de Spaanse .flamencogi tarist Manitas de Plata zich al weer wat jaartjes geleden, middels een vurig en dynamisch optreden op het Grand Gala du Disque een grote populariteit ver schafte bij het platenkopend publiek. Een andere categorie - die van de folklore-fans en de gitaarpuristen stelde zich in de regel en niet helemaal ten onrechte heel wat kritischer op. De Plata’s techniek of vingervlugheid zijn daarbij minder onderwerp van discussie dan de wijze waarop hij de flamenco of de bulerias presenteert. Gisteravond concerteerde de inmiddels wat verder vergrijsde gitarist samen met zijn ensemble in het redelijk bezette Concertgebouw. Na het doven van de zaalverlichting kondigt een onzichtbaar blijvende presen tator in het Frans telkens aan, wat ons te wachten staat. De Plata junior - dezelfde scherpgesneden gelaatstrekken als papa - geniet de eer dit concert te openen. Hij kwijt zich weinig overtuigend en zelfbe wust van zijn taak. Junior mist het vuur van senior, maar geen nood, want de Franssprekende opperspreekstalmeester verstaat zijn vak beter en dus applaudis seren de mensen alsof de jeugdige De Plata de sterren van de hemel heeft gespeeld. Junior ruimt het podium voor drie andere goedwillende waterdragers. Het programma kabbelt zo wat voort; telkens klautert een van een fraaie, zuide lijke naam voorziene gitarist de lange podiumtrap op of af: een ongewild komisch effect. Na twee bijdragen van de op donderen de wijze verwelkomde ster van de avond is het weer de beurt aan een viertal secon danten, die kiezen voor zowel luchthartig materiaal als enkele lang niet onaardig gezongen flamenco-refreinen, waarbij zij elkaar telkens aanmoedigen. Een benevel de bezoeker kan het tot vermaak van de anderen niet nalaten dat „Olé-geroep over te nemen om zijn instemming te laten blijken. Enkele minuten later wordt hij vrij hardhandig uit de zaal verwijderd. Op' het podium voltrekt zich het gebeuren ondertussen volgens plan. Vlak voor de pauze voegt Manitas zich bij zijn man schappen. Paco, Bambo, Manuel of hoe ze verder ook heten, mogen ten overstaan van de maestro hun (twijfelachtige) kwan titeiten tonen. De Plata kan zich aldus nog vrij frisjes in de pauze gaan omkleden. Tijdens de tweede helft versterkt hij de •indruk dat muziek bij hem geen doel maar middel is en wel om zichzelf in een famili air sfeertje te promoten. Niet alleen op het Vader Bouwman was secretaris bij de KRO en in die eerste opwindende dagen van de televisie werden de omroepsters gerecruteerd uit de familiegelederen. Mies werd omroepster voor drie tientjes per keer, bij de KRO. Het tv-werk boeide haar en al vlug vertaalde ze toneelstuk ken, schreef ze verbindende teksten, ging mee op reportage, sprak commentaar bij films en kreeg een eigen programma. dirigent: YOAV TALMI solist JOSEPH KALICHSTEIN - piano s I W -«r- te Een waar genoegen bij elk K* Een stilleven van Ferre van Gysel. Tussen al die fijnschilders wat uit de toon vallend is hier landschappelijk werk van Willy Vandekerckhove, met een grove toets, die regelrecht afkomstig is uit het impressionisme, al schildert hij dunner en heel sober in de kleur. vijfeneenhalve gulden Rnn "hpt r.AVE" I •«puuMfUtlSMIOf* DEUPVE 31 DELEAVE BVDelft tel 015-569324* 4 Mies Bouwman;

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13