VOORTBESTAAN SPELERSKERN NU UITERST ONZEKER
nieuw
Strijkkwartet voldeed aan taak
1
Verkadeplaatjes oud en
meer dan nostalgisch tijdsbeeld
IN MEMORIAM
HEIN STEEHOUWER
Moeilijkheden rond
subsidie Perspekt
0
l -
lijken onoplosbaar
Eerste filmpje
Willeke gaat
naar Cannes
v.
SUÈDE-NAPPA-
en LEDER KLEDING
BI
IR
I
Wand-en
Vloertegels
BOEIENDE EXPOSITIE IN RAADHUIS VAN BLOEMENDAAL
VRIJDAG
2 5
M'A ART
19 7 7
17
KUNST
16
te
Iet 023-
24 12 66
49.75
jpt'
De grootste speciaalzaak in
j
Door Ko van Leeuwen.
Persoonlijk optimisme.
Waarschuwing CRM.
HAARLEM. De Technische
Theatergroep Perspekt kan voor
het seizoen 1977/78 niet meer
rekenen op subsidiëring zoals dat
tot nu toe het geval was. Tijdens
een subsidiëntenoverleg, donder
dagochtend op het Provinciehuis
tussen CRM, de provincie Noord-
Holland en de gemeente Haar
lem, werd van de kant van CRM
duidelijk gemaakt dat er voor
Perspekt geen rijkssubsidie meer
te verwachten is uit de sector
kunst. CRM wil echter alles in het
werk stellen om buiten deze sec
tor geld vrij te maken om de
groep financieel te steunen voor
zijn activiteiten op het gebied van
de theatertechniek. Daarbij is een
bedrag genoemd van 150.000 gul
den. Een en ander zou betekenen
dat het in stand houden van de
spelersgroep van Perspekt onmo
gelijk zal zijn. Wanneer dat het
geval is, zal dat voor een aantal
werknemers bij het gezelschap
bijvoorbeeld de acteurs ont
slag inhouden.
HIPPE TERLENKA BROEKEN vanaf 49.75
KHAKI en LEGERGROENE
X KATOENEN PANTALONS vanaf
iverveen;
I
Binnen Perspekt heerste donderdag-
ADVERTENTIE)
CEES STRAUS
•noemd
r
j toe
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE
TFI. 321823
4,
F
ót
Dagelijks verse asperges in
zeven variaties
Verse Ganzelever
Verse Coquille St. Jao'ijs
Wanneer er van CRM een bedrag van
150.000 gulden zou komen om de thea
tertechnische kant van Perspekt te subsi
diëren, dan zou dat voor het gezelschap
een totale subsidie betekenen van onge
veer drie ton. Voorop gesteld dient te
worden dat Haarlem en Noord-Holland
hup bijdragen in dat gevel niet terug
schroeven. Maar, het bedrag van drie ton
blijft ver beneden het geraamde begro
tingstekort en is in elk geval te weinig om
de spelersgroep te laten voortbestaan
De voorkeur voor planten en dieren die
de schrijvers van de albums hadden,
wordt alleen door Cecile.Hessels gevolgd.
ADVERTENTIE i
Toch lijkt realisme het enige uitgangspunt
om die verschillen zo tastbaar mogelijk
aan te geven, het vormt een waarheidsge
trouw gegeven, een objectiviteit in subjec
tiviteit.
Zij koos „Blonde duinen” uit. Toevallig is
dat een gegeven dat in ons milieu nog de
minste veranderingen heeft ondergaan.
Betekent dat, dat Haarlem bereid is
meer geld voor Perspekt uit te trekken?
.Van de Water: „Dat is op dit moment niet
bekend. Maar we zullen moeten proberen
meer dan een trendmatige verhoging tot
stand te brengen. De bedoeling Perspekt
te redden is bij ons in elk geval aanwezig”.
aspecten is redding mogelijk. En met
elkaar zullen we alles in het werk moeten
stellen om ook het artistiek functioneren
van de groep te kunnen behouden. Vooral
ook omdat dat erg belangrijk is om hun
technische ontwikkeling te toetsen".
DEN HAAG. (ANP)Het eerste filmp
je, dat Willeke van Ammelrooy onlangs
heeft gemaakt, is aangemeld voor verto
ning op het filmfestival van Cannes, dat
van 12 tot 27 mei wordt gehouden
17 uur, ook op zondag maar op maandag
gesloten).
Toch is Perspekt geen duur gezelschap
Jarenlang is er zuinig met geld omge
sprongen en het zijn vooral de salarissen
waaraan dat te merken was. In een posi
tief susidiëringsadvies zegt de Raad voor
de Kunst op 3 maart tot CRM: „Perspekt
is niet alleen van landelijke én regionale
betekenis voor wat betreft zijn voorstel
lingen, maar ook van groot belang voor
alle theatergroepen op het gebied van
theatertechnische kennis. Deze laatste zou
eerder meer dan minder beschikbaar
moeten komen voor ieder die op zoek is
naar nieuwe mogelijkheden op theater
technisch terrein. De begroting is zuinig
opgesteld, maar doordat men eindelijk
eens salarissen heeft durven opvoeren die
niet meer ver beneden het bestaansmini
mum liggen, lijkt het accres groot. De
inkomsten bedragen ongeveer één derde
van de lasten: een mooier resultaat dan
vrijwel alle gesubsidieerde gezelschappen
kunnen tonen"
Gisteren is onze redactie plotseling
een van haar oudste en trouwste mede
werkers ontvallen: Hein Steehouwer,
jarenlang hoofd van onze Kunstredac
tie en in wijde kring vooral bekend en
gewaardeerd als criticus voor de beel
dende kunst. Hij overleed tijdens een
korte rustperiode die hij zichzelf had
gegund als voorbereiding op zijn 58e
verjaardag van zaterdag.
Volgens Perspekt is het voortbestaan
van het spelersgezelschap alleen mogelijk
wanneer het bedrag van ruim vijfenhalve
ton, nodig volgens de taakstellende begro
ting, op tafel komt. Alles wat daar bene
den blijft betekent verdwijnen van het
gezelschap, zoals dat nu vijf jaar lang
functioneert. Overigens blijft deze begro
ting aan de krappe kant wanneer zij ver
geleken wordt met het tekort volgens de
wens begroting voor het seizoen 1977/78,
dat een bedrag van 705.976 laat zien.
Dat overleg op korte termijn heeft nu
dus plaats gehad CRM zou nog mogelijk
heden zien om tot een beperkte subsidië
ring te komen vanuit de theatertechnische
hoek, maar verder zijn de zorgen voor
Perspekt verder toegenomen, al is ieder
een overtuigd van het belang van Per-
spekts voortbestaan
was slechts schijn. In werkelijkheid
was hij een open boek voor degenen
die zijn idealen en zijn levensbeschou
welijke rijkdom met belangstelling
tegemoet traden. Een mysticus meteen
onbegrensd geloof in het onzichtbare
en onbereikbare, waarheen hij voort
durend op weg was via de onbegrijpe
lijke verbindingswegen tussen kunst
en eeuwigheid, tussen kunstenaar en
de bronnen van diens roeping.
Enkele jaren geleden schreef hij een
boek over de kring van meta-
realistische schilders, voor wier werk
en visie hij een bijzondere belangstel
ling had. Tevergeefs zoekt men in dat
boek naar een persoonsverduidelij-
king van de schrijver. Zijn ontwape-
nende bescheidenheid weigerde het
hem, zichzelf op te trekken aan de
prestaties van anderen. Zo was hij een
journalist in optima forma, een bemid
delaar tussen mensen en levenswaar
den, zichzelf op de achtergrond hou
dend en rusteloos bezig zijn kennis en
visie weg te schenken. Hein Steehou
wer was een geroepene, een voortreffe
lijk journalistiek talent en daardoor
een pijler van de redactionele kwaliteit
die ons blad aan zijn lezers verschul
digd meent te zijn. Helaas is aan zijn
nimmer voltooide werk een tragisch en
abrupt einde gekomen. Wij, zijn colle
ga’s maar ook onze lezers en geheel
kunstminnend Kennemerland zullen
hem op schrijnende wijze missen. Onze
diepe deernis gaat vooral uit naar zijn
vrouw, die hem met een zeldzame een
stemmigheid in ambities en opvattin
gen terzijde heeft gestaan en met hem
de volledige opoffering van het privéle-
ven aan zijn journalistieke functie
deelde. Zonder dit offer zou het Hein
Steehouwer niet mogelijk zijn geweest
de wereld zóveel te geven.
J. LODEWIJKS
(„De plaatjes van Verkade toen en nu” tot
en met 2 april, dagelijks geopend van 14-
Toch ziet wethouder Van de Water Per
spekt nog niet verdwijnen. Hij zegt daar
over: Ik hoop beslist dat zoiets niet gaat
gebeuren, maar ik moet toegeven dat ik
dit zeg vanuit een persoonlijk optimisme
Laat ik zeggen voor de theatertechnische
Blijft de vraag of de schilders van de
Verkade-albums de sfeer van hun tijd
juist wisten te treffen Ze waren immers
de illustratoren van een in wezen commer
cieel opgezette boekenserie die ook de
verkoop van de produkten van de Zaanse
koekfabriek moest bevorderen. Al heel
snel gingen de albums echter hun eigen
leven leiden en thans denkt eigenlijk nie
mand meer aan die binding met het „moe
derbedrijf". De illustraties zijn kunst
geworden, dat onderstrepen deze zes kun-
i stenaars nog eens duidelijk.
Als theater gezelschap geeft Perspekt al
jarenlang een waardevolle bijdrage aan
het cultureel klimaat in Haarlem. De
Raad voor de Kunst onderstreept in een
advies aan CRM vooral het landelijk
belang van het gezelschap, maar er valt
niet te ontkennen dat Perspekt zich vooral
binnen Haarlem heeft ontwikkeld als een
uniek gezelschap. De gemeente Haarlem
heeft daar ih dé vorm van subsidiëringen
aan bijgedragen, maar zou misschien
Exclusief assortiment Oudhollandse
Makkumereigentijdse Engelse-,
en moderne Italiaanse tegels voor
bad-, eetkamer, toilet, gang, open
haard, bar etc
Voor grote keus en persoonlijk advies:
Het Makkumer Tegelhuis
Pnnsengiacht675,Amsterdaiu 020 te69it
naïef aandoende romantiek van voor de 1
Het is ,:es iiHiiue.il durendi kleuren
film „Rust" met Maartje Seijferth en
Leontien Ceulemans. Willeke van Ammel
rooy regisseerde het werkje niet alleen, ze
schreef er ook het draaiboek voor. Het
verhaaltje gaat over het feit, dat als ande
ren je verleden gebruiken, dit verleden
ongewild opnieuw gaat leven
Minister Van Doorn van CRM heeft met
„Rust” ook het korte filmpje „Duizend
Zielen" van Rimko Haanstra voor „Can
nes” aangemeld
De subsidieverhouding voor Perspekt
zag er tot op heden als volgt uit: het rijk
voorzag in zeventig percent, de provincie
Noord-Holland in ongeveer twintig en de
gemeente Haarlem in tien percent van het
noodzakelijk geachte bedrag. Al in sep
tember 1976 liet het ministerie van CRM
weten dat het geen mogelijkheden zag het
Haarlemse gezelschap beleidsmatig in te
passen, zodat voor het seizoen 1977/78
geen geld meer beschikbaar zou zijn. Alle
gelden voor toneel en mime zijn over de
bestaande gezelschappen verdeeld en
Perspekt is daarbij niet inbegrepen. Wat
dus overblijft is een zoeken naar een
andere oplossing. Ditmaal geen experi
mentenpot of overbrugging, maar moge
lijk subsidiëring vanuit de hoek van de
theatertechniek
Ook voor grote maten
Zijlstraat 29 - Haarlem - Tel. 023-310766
Tussen Zijlbrug en Nassaulaan
het secunde-interval onwillekeurig de
geest van Franck oproept, bereikte het
Amsterdams Strijkkwartet een optimaal
klankevenwicht en drong zo op aangrij
pende wijze door tot de serene kern van
dit kleinood.
Met versterking van René van Ast zette
het kwartet zich na de pauze aan de ener
gieverslindende voordracht van Schu-
bert’s gigantische, unieke Kwintet in C,
dat werd voltooid in oktober 1828 en aan
vankelijk zonder succes aan uitgever
Probst werd aangeboden. Vanaf de dra
matische opzet is door het Amsterdams
strijkkwartet met uitstralende vitaliteit en
vaak turbulente hartstocht gemusiceerd,
teneinde de orkestraal vervatte partituur
(twee celli!) in al zijn facetten van bewo
genheid te doen herleven.
Ook in deze interpretatie sprong weer
het Adagio naar voren, waarin een bijna
onaardse vervoering tot stand komt door
het effect van die stokkende dialoog tus
sen viool en cello tegen het mysterieuze
strijkers-décor. Ondanks het feit, dat de
enorme lengte van deze compositie op het
laatst bij de vijf musici zijn fysiek-
technische tol ging eisen, dient, gehoord
de grote lijn die in de vertolking steeds te
volgen bleef, de overdracht als geheel
zonder meer als respectvol te worden aan
gemerkt JAAp STORK
Bij de gelegenheid is Haarlem ook
gevraagd bij het opstellen van de priori
teiten voor de gemeentebegroting voor
1978 rekening te houden met een verho
ging van het subsidie. En wel zodanig dat
deze per saldo gelijk wordt aan de bijdra
ge die de prpvincie Noord-Holland ver
strekt
Paul Höhner koos Texel uit, nu in de
zomerperiode verworden tot een ordinair
toeristenoord, vroeger waarschijnlijk heel
wat charmanter. Höhner gaat van dit zes
tal nog het verst in zijn artistieke interpre
tatie, het foto-realisme dat bijvoorbeeld
bij een Ite Siegers (album De IJssel) is te
zien, is bij hem nauwelijks aanwezig
Tot slot van het advies aan de minister
van CRM zegt de Raad voor de Kunst:
„Overleg op korte termijn met de mede-
subsidiënten van Perspekt om een rege
ling te treffen teneinde het voortbestaai
van de groep te waarborgen lijkt de Dage
lijkse Raad noodzakelijk Het zou zijns
inziens terecht zijn indien u de mede sub-
sidiënten erop zoudt wijzen dat alle voor
gaande subsidies verloren zouden zijn
wanneer zij niet met u naar een adekwate
oplossing zochten. De vernieuwing van de
theaterkunsten is ermee gemoeid”.
middag dan ook een gedrukte stemming.
Zakelijk leider Chris de Jong: „Er viel
weinig te verwachten. Het wonder waarop
iedereen hoopte is in elk geval niet
gebeurd. Haarlem neemt in elk geval geen
genoegen met wat door CRM is medege
deeld en wil het uit de mond van minister
Van Doorn zelf horen. Er is op korte
termijn een gesprek met hem aange-*
vraagd”.
meer kunnen doen. Eind januari heeft de
theatergroep de gemeente Haarlem nog
gewezen op de waarschuwing van CRM
dat er voor het volgend seizoen geen geld
meer voor Perspekt beschikbaar zou zijn
Verdween de „bonte wei” geheel, aan de
duinen is heel weinig veranderd. Integen
deel, in vergelijk met voor de oorlog is het
areaal slechts toegenomen, al zal hiei' en
daar wel een fraai vergezicht hebben moe
ten plaatsmaken voor een der onestheti
sche torenflats langs de kuststrook. Cecile 1
Hessels was getroffen door veranderin- j
gen in de flora en fauna zoals de griel die
steeds zeldzamer is geworden en nu is
teruggekeerd in de huiskamer, in opgezet
te staat.
i rw smr i
VOOR HEDENDAAGSE MODE
Jeans en jackets van LEVI’S LEE LOIS TRIPPER WRANGLER
MARATHON enz -
KLEINE HOUTSTRAAT 2a HAARlEM
jenbare
aderinc
ren. da
gedeei
jord er
meente
ie Eyr
e kaan
oor eer
Rust was iets dat Hein Steehouwer in
zijn lange journalistieke loopbaan
bepaald vreemd was. Volkomen ver
vuld van zijn werk als schrijvend
bemiddelaar tussen alle facetten van
de beeldende kunst en zijn lezerspu
bliek, bracht hij een bijna ongelooflij
ke journalistieke produktie voort,
kwantitatief zowel als kwalitatief,
waardoor hij de kunstrubriek van ons
blad op een niveau van landelijke
bekendheid bracht.
Opgewekt en harmonisch van aard
als hij was, vond hij ook vooral waar-
de^pg en vriendschap bij degenen
wiw werk hij ambtshalve critiseerde.
Nooit bitter of kwetsend, altijd gemoti
veerd, eenvoudig en begrijpelijk gear
gumenteerd, golden zijn recensies en
artikelen als een door velen aanvaarde
maatstaf van kunstbeoordeling. Met
een nauwlettende verantwoordelijk
heid ging hij dag in dag uit voort met
de introduktie van artistieke prestaties
en evenementen bij zijp grote lezers
schaar, terwijl hij ook op het gebied
van kunstliteratuur talrijke beoorde
lende en toelichtende artikelen publi
ceerde.
Zijn grote collegialiteit en menslie
vendheid, gevoed door een diepe per
soonlijke belangstelling voor het men
selijke en bovenmenselijke mysterie,
gaven hem een aparte plaats in het
redactionele team. Zijn geslotenheid
HAARLEM. Een wonderschoon pro
gramma had het Amsterdams Strijkkwar
tet met medewerking van René van Ast,
cello, in petto voor het druk bezochte
concert in de Tuinzaal van het Concertge
bouw, gisteravond. Debussy’s opus 10,
voorafgegaan door Wolf’s Italiënische
Serenade, alsmede Schubert’s opus 163 in
C behoren tenslotte tot het mooiste, wat
er aan muziekliteratuur is voortgebracht.
Jeannelotte Hertzberger en Jan Hulst,
viool, Rena Scholtens, altviool, Ben de
Ligt, cello en later ook René van Ast zagen
zich hiermee tegelijkertijd voor een uiter
mate veeleisdende taak geplaatst, vanwe
ge de immense artistieke en technische
voorwaarden waaraan bij de uitvoering
van deze meesterwerken voldaan moet
worden
De zuidelijke charme en lichtvoetigheid
in de Italiënische Serenade Man Hugo
Wolf kon als, overigens ragfijn door het
kwartet getroffen, inleiding tot het eerste
monumentale gedeelte beschouwd wor
den. Zeer temperamentvol was de aanpak
van Debussy’s Qua tor uit 1893 in de boek
delen, gepronoceerder nog dan de voor
schriften „animé et trés décidé” en mou-
vementé et avec passion zouden doen ver
moeden.
In de weergave van het Ahdantino, dat
met zijn karakteristieke „uitbouw" van
land doet: een prachtige boot met donker
bruine zeilen steekt af tegen helgekleurde
spinakers die tegenwoordig op de meren
zijn te zien. De sluizen bij Terhornsterzijl
toen en nu verraden een veel drastischer
ingreep, daar is praktisch niets meer van
de oude en nu weemoedig makende sfeer
van terug te vinden.
Heel erg is het gesteld met „De Vecht”:
in Utrecht bijvoorbeeld verdween het
Zwarte Water volledig onder het verkeers
geweld. Toch kan het ook anders. In
Maarssen-dorp moet het gevelfront langs
de kade een halve eeuw geleden in een
aanmerkelijk slechtere staat hebben ver
keerd, want Jan Burgerhout trof er nu
heel mooi gerestaureerde 17e-eeuwse pan
den aan die vroeger een 19e-eeuws ui ter
lijk moeten hebben gehad. De sfeer bij het
Amsterdams Koffiehuis in Abcoude heeft
een wat ambivalent karakter gekregen;
hier is nog wel het een en ander bewaard
gebleven maar de zandweg is nu een geas
falteerde baan geworden.
Wethouder M van de Water, Culturele
Zaken Haarlem, zegt over de magere
resultaten van het overleg van donderdag
ochtend: „Ik kan niet anders zeggen dan
dat wij hebben vernomen dat CRM niet
langer kan volhouden wat zij tot nu toe
heeft gedaan. Dat er vanuit de hoek van
de kunst geen subsidie meer mogelijk is
voor Perspekt. We zijn met elkaar bijeen
geweest en we hebben onze goede wil
getoond, samen met rijk en provincie. We
willen graag wat doen, maar het gaat om
enkele tpnnen en dat kunnen we nooit
oplossen Vóór 15 april hebben we een
gesprek met minister Van Doorn
gevraagd, samen met de provincie. Op
voorhand hebben we al ruimte daarvoor
gereserveerd bij zijn secretaresse, zodat
er werkelijk tijd voor beschikbaar zal
zijn”.
zien geeft met de volop aanwezige soms
romantiek van voor de
Tweede Wereldoorlog
Voor de deelnemers aan deze expositie
is de wereld van nu een kille aangelegen
heid alleen nog een heimwee naar de
tijden van vroeger oproept Soms zijn het
subtiele aanwijzingen die aangeven wat er j
allemaal verloren is gegaan Zoals Sjoerd i
Bakkei bijvoorbeeld met het album Fries-
t Hein Steehouwer in gesprek met de Haarlemse kunstschilder Kees Verwey,
tijdens diens 75ste verjaardag, twee jaar geleden.
BLOEMENDAAL. Behalve fotogra
fen voelen ook beeldende kunstenaars
zich geïnspireerd door de plaatjes uit de
Verkade-albums die weer volop in de
belangstelling zijn gekomen. De Neder
landse Kunststichting heeft een reizende
tentoonstelling samengesteld met het
werk van een zestal deelnemers die ieder
een verschillend album met steeds drie
plaatjes uitkozen en nagingen wat er van
die afbeeldingen nog is terug te vinden.
De resultaten variëren van een spectacu
lair verschil tot eigenlijk niet eens zo
grote veranderingen.
Nu zijn ook niet alle aquarellisten van
deze tentoonstelling op een overdonde
rend effect uit, het gaat hen er ook niet om
te laten zien welke andere visies in de
schilderkunst op hetzelfde onderwerp zijn
ontstaan. De meesten houden zich echter
wel aan een heel realistische stijl die hoe
dan ook toch contrasteert met de
nadrukkelijk-duidelijke opvattingen van
de tekenaars H. en C. Rol, Voerman jr.,
Wenckebach en Koning. De tentoonstel
ling is momenteel op haar reis door het
land ondergebracht in het souterrain van
het gemeentehuis van Bloemendaal aan
de Bloemendaalseweg in Overveen. Jam
mer genoeg zijn daar niet de bijbehorende
albums aanwezig, al biedt een inwoonster
van de gemeente een aantal antiquarische
albums tijdens de expositie aan
Zes boeken werden uitgekozen voor dit
„vergelijk” (De Kunststichting biedt nog
twee andere albums). Joop Dam voelde
zich aangetrokken tot „Onze groote rivie
ren”, misschien wel het meest romanti
sche album dat gemaakt is. Van de
bekendste zee-armen is al praktisch niets
meer over. De Beer is nu een dorre zand
plaat waar ooit een van onze schitterend- j
ste vogelreservaten was Het uitzicht op
de machtige wateren nabij het Hellegat
maakte plaats voor een der ongetwijfeld
imposante Deltawerken Hier kom je de
koele sfeer van de' moderne vormgeving
tegen die zo n typerend onderscheid te
Hoeveel er in een halve eeuw kan veran
deren: Jan Burgerhout trof in Utrecht een
drukke straat aan waar J. W. R. Wencke
bach nog het Zwarte Water heeft geschil
derd.
1