Leidslieden van de mens Malcolm Muggeridg-e en de grootste gebeurtenis uit de geschiedenis Dikke encyclopedie van de filosofie r. E Cl» Nieuwe methode sterren kijken RUIMTE SCHEPPEN VOOR EEN GELOVIG KLIMAAT door Th. J. Koeckhoven Paulus l Wonderverhalen Bijbel en wetenschap 5 ENCYCLOPEDIEËN ZIJN geen leesvoer. Toch ben ik in staat om geleidelijk een hele encyclopedie door te nemen, als het tenminste gaat om kunst en geesteswetenschap pen. De nieuwe „Encyclopedie van de filosofie”, door Elsevier uitgebracht in de Winkler Prins Bibliotheek vind ik dus een heerlijke kluif, afgezien natuurlijk nog van het grote nut. Het is een dik boek van 750 bladzijden, zonder illustraties, maar met duizenden gegevens. Het is samengesteld door prof, dr. K. Kuypers, met hulp van zeer veel andere wijsgerig geschoolden. Malcolm Muggeridge is een van de velen die zich geroepen voelden een boek te schrijven over Jezus. Er zijn daarom vele boeken die de korte titel Jezus dragen. Ook dit boek. Het is zeker niet de geringste van de reeks. Drie zaken vallen meteen al uit het voordeel van deze schrijver. In de eerste plaats kan Muggeridge schrijven. Zijn vakmanschap heeft hij al meermalen bewezen op zijn vakgebied, de communicatie. Hij weet als weinig anderen hoe een boodschap over te brengen aan een groot publiek. Zijn gaven heeft hij nu aangewend om zich te wijden aan de bron van de blijde boodschap zelf, Jezus van het evangelie, het grote actuele nieuws voor de mensen van alle tijden. Datzelfde geldt voor de in Genesis ver- ÈRQ'J 11977 Voor een deel is dat waar, want er is bijvoorbeeld naast de Europese wijs begeerte vanaf de Grieken tot het structuralisme ook ruimte toebedeeld aan het joodse denken, eveneens aan woord Jung niet terug. Medevoelend als ik ben, denk ik dan dat de redactie Jung als (para)psycholoog niet wil inscharen bij de schoolse wijsbegeerte. En dan zoek ik verder, Freud ook niet vindende, en dat is volkomen excuseer- baar, maar stuit ook prof. Gerard Hey mans uit Groningen, filosoof én psy choloog. Waarom dan Jung niet, zes keer zo belangrijk als Heymans. En Hij, wakker geworden, bestrafte den wind en zeide tot de zee: Zwijg, wees stil! En de wind ging liggen en het werd volko men stil. Marcus 4:35-41 (illustratie uit de Gustave Doré bijbel) vraagt men zich als leek verbaase af: als dit allemaal waar is, waarom dan zomeel argwaan van de erkende medicijnman nen? Ik kan nu niet beter doen dan dit boek minstens in hun aandacht aanbeve len. Deze aanbeveling durf ik minder goed te richten aan theologen en exegeten. De uit de bijbel geciteerde verhalen staan werkelijk zo in de Schrift. De wetenschap pelijke betogen naar aanleiding daarvan moet ik als onderkundige laten voor wat ze zijn. Alleen dit:. ZE BOEZEMEN ME VERTROUWEN IN. Maar voor mijn gevoel is de schakel tussen de bijbel en wetenschap te zwak, te hypothetisch zelfs. Hoe het zij, Stark heeft een belangwek kend boek geschreven. Als we er alleen maar lessen over een goede milieuzorg uit leren, is er al heel veel gewonnen. (Meu- lenhoff, Baarn, 24.50). H.A. Rey is een Amerikaan van Duitse afkomst, die wijsbegeerte, natuurweten schappen en talen studeerde. Zijn boeken, in veel talen overgenomen, bereiken een totale oplage van zeven miljoen. Schrijven voor belangstellende jeugd is een van zijn doeleinden. Sommige lezers zullen tegenwerpen, dat aan leidslieden toegeschreven uitspraken geenszins vaststaan, en ook, dat zelfs aan het wereldlijk bestaan van sommigen (zoals bijvoorbeeld Noach) zou mogen worden getwijfeld. Natuurlijk kent Van Praag deze bezwaren. Maar hij stelt dat het niet gaat om de namen en toeschrijvin gen, maar om de waarde van de teksten. En als uitnemend kenner daarvan heeft hij uit wijze boeken veel juweeltjes opge diept, die hij telkens tegen een goed geko zen achtergrond laat oplichten. Het is een dun boekje, maar het bevat veel. En voor leken heeft H.A.Rey, een Ame rikaanse veelweter en auteur, een interes sant boek geschreven. Het heet „De ster ren - anders bekeken”. Het is, zeer royaal geïllustreerd met sterrenbeelden en kaar ten, door drs. F. van Bueren-van den Hoven van Genderen vertaald voor Hol- landia in Baarn. Het kost 34,50. Dat heeft hij gedaan met alle 88 beel den, waarvan wij er meestal niet meer dan twee dozijn op één moment (of een avond) kunnen zien. De schrijver raadt vervol gens zijn lezers aan om met het boek (en een zaklantaarn om de sterrenkaarten te kunnen lezen) ’s avonds naar buiten te gaan. De hemel is nu veel meer „ont sluierd” dan voor die tijd, want de schrij ver verstaat uitstekend de kunst om uit te leggen hoe wij nü wel de sterrenbeelden kunnen onderscheiden. Hij gaat nog veel verder, door op een zeer begrijpelijke wijze uit te leggen hoe de sterrenbeelden langs de hemel reizen met de poolster als middelpunt. Vervol gens leert hij op begrijpelijke wijze ster renkaarten lezen, omdat hij tal van ezels bruggetjes achter de hand heeft om moei lijke zaken eenvoudig te maken. Als je het boek uit hebt, ontdek je ineens dat je min of meer spelenderwijze heel veel hebt geleerd over astronomie, omdat dit boek eigenlijk een heel handige cursus is. Echt iets voor liefhebbers. HEIN STEEHOUWER 5 c' o 3 ïi (T7 s HEIK1 Hier is het voorbeeld van de bijbel aan geslagen. Waar vooral de medische weten schap voordeel zou kunnen halen uit de bijbel als wegwijzer laat zij het volgens Stark afweten. Hij verwijst naar het ver haal van de koperen (metalen) slang van Mozes. Naar aanleiding hiervan vertelt Stark ons de geschiedenis van Paracelsus en zijn geneesmethoden en geeft hij hoog op van de krachten van de magneet. Hier mee zijn verbluffende resultaten geboekt, maar de officiële geneeskunde zwijgt. Chinese en Indische filosofie. Dat laat ste lijkt mij echter in deze eerste druk nog maar een begin, dat ik graag in volgende drukken stérk uitgebreid zou willen zien. Zeer velen in het westen houden zich bezig met oosters denken eh op dit gebied is er een keur van boeken, die deze encyclopedie verre in de schaduw stelt. Maar enfin, het begin is er. Ook zocht ik tevergeefs naar het trefwoord Kaballah. Dat onderwerp, juist waar ook het joodse denken hier en daar te vinden is, had een uitvoerige plaats kunnen krijgen onder eigen tref woord. De Kaballah is namelijk een zeer veel omvattend en diepgaand wijsgerig-theologisch stelsel, in feite •dieper stekend dan bijvoorbeeld het katholieke Thomisme, dat wel zijn eigen plaatsje kreeg. In de late jaren vijftig verscheen bij dezelfde uitgever „Elseviers filosofi sche en psychologische encyclopedie”, een enkele eenvoudige pocket. Daarin vind ik, volkomen logischerwijze, Carl Gustav Jung, de grote psycholoog. Maar hij was meer. Zijn wijsgerig den ken richtte zich ook op de symboliek, de alchemie, de religie, de antropologie en nog enige „dienstvakken”, die aller lei raakvlakken hebben met de wijsbe geerte. Het is zelfs zo dat de ideeën van Jung vaak bronnen zijn, richtingaan wijzers waarmee de filosoof verder kan werken. Welnu, in deze nieuwe dikke encyclopedie vind ik het tref- Wel iets over de gnostiek, maar zeer weinig over Hermes Trismegistos, hoe wel hij onder het trefwoord „Hermeti- ca” in het kort te vinden is. Deze Her mes heeft tot in onze dagen een grote invloed op het denken van alle theoso fische stromingen, die religie en wijs gerige wetenschappen koppelen. En er zijn in ons land misschien meer vaak zeer diep over de dingen nadenkende theosofisch, antroposofisch, ma?o- niek gekleurde mensen dan bijvoor beeld de Bollandianen en Calvinisten, die in deze encyclopedie ruimschoots aan hun trekken komen. Op een andere toer, die in de ogen van de samenstellers vermoedelijk minder „obscuur” overkomt. In de encyclopedie méér over ene meneer Windelbach, die een schools leerboek over wijsbegeerte schreef, dan over een Wittgenstein, die vanuit de taal veel wijsgerige verhandelingen schreef (diens „Tractatus”) en bovendien het denken van een gehele klasse moderne wijsgeren bepaalt. Dat is dan „koele” filosofie, niet verduisterd door reli- Dan is er het boek zelf, een fijn verzorg de uitgave, niet alleen grafisch, maar ook door de mooie afbeeldingen, reprodukties van bekende meesters als Hans Memling, Jan van Scorel en Vincent van Gogh, en verder door naamloze meesterwerken als ikonen en mozaïeken. Op de omslag prijkt een ikoon, een ernstige verheven Jezus, menselijk en bovenmenselijk tegelijk. Deze ikoon geeft meteen een indruk van de inhoud. Jezus is ook voor Muggeridge de man van deze aarde, de mensenzoon; anderzijds is hij de zoon van zijn Vader, de verhevene van de berg Tabor Een derde opvallend element is Mugge- ridges persoonlijke betrokkenheid bij het gebeuren rond de man van Nazareth. Muggeridge moet beslist een gelovig man zijn. Niet voor niets heeft hij als motto voor zijn boek het woord van Augustinus gekozen „Ik schrijf dit boek uit liefde voor Uw liefde.” Malcolm Muggeridge laat er geen misverstand over bestaan dat de komst van Jezus in de wereld „de meest overweldigende gebeurtenis in de geschie denis van de mens is”. Tevens is hij niet blind voor het gegeven dat de komst van Jezus ogenschijnlijk na tweeduizend jaar christendom weinig sporen in de geschie denis tot vandaag heeft achtergelaten. Dat gaat dan voor Muggeridge zelf geluk kig niet helemaal op. Hij voelt zich betrokken en medeverant woordelijk en daarom heeft hij als niet- theoloog het leven van Jezus opnieuw opgeschreven. Het verhaal van het Nieu we Testament heeft hij in het Heilig Land zelf gevolgd. Hij moest daar zijn om drie televisieprogramma’s te maken. Het was voor hem noodzakelijk, zo schrijft hij, dat hij zo dicht mogelijk kwam bij de feitelij ke gebeurtenissen en plaatsen, waar het drama van Jezus’ leven zich had afge speeld. Het valt niet te ontkennen dat het verhaal van Malcolm Muggeridge een opnieuw verteld drama is. Een drama als het ware opnieuw op het toneel gebracht, maar dan door een kritische geest. Het schrijven van een drama betekent op zich zelf al een worsteling. Dit wordt nog ver sterkt doordat de kritische Malcolm niet in conflict wil komen met de gelovige Malcolm. Hij wil niet, maar het gebeurt onvermijdelijk. En ook daarvan draagt dit boek de sporen, vooral als hij tegen de wonderverhalen oploopt. Tenslotte zou Muggeridge zichzelf niet zijn, als hij deze gelegenheid niet te baat nam om bij tijd en wijle van leer te trek ken tegen personen en toestanden die afwijken van zijn eigen opvattingen. Een beetje minder zou goed en verstandig geweest zijn, maar het boek wint erdoor aan menselijkheid. Het is echter niet zwak en aarzelend geschreven, maar sterk als de Jezus op de ikoon van de omslag. De fouten zoals zijn pogingen wonderen te verklaren vallen daardoor des te meer op. Maar in dit geval geldt: aan wie lief heeft zal veel worden vergeven. (Ambo Baarn, 24.50). Seef Konijn heeft opnieuw een boek Het Nederlandsch Bijbelgenootschap te Haarlem heeft een uitgave verzorgd onder de titel Paulus en de oudste gemeenten, een keuze uit het nieuwe testament. De prijs bedraagt 7.50. Deze uitgave stelt de lezer in staat het leven van Paulus op de voet te volgen en wel met behulp van uitsluitend bijbelse teksten: brieven van Paulus en de Handelingen van de aposte len, waarin zoveel aandacht wordt geschonken aan leven en werk van Pau lus. De teksten zijn ongewijzigd overgeno men uit het nieuwe testament in de omgangstaal: Groot Nieuws voor U. De Groningse nieuwtestamenticus prof, dr A. Klijn heeft de berichten in Handelingen en de brieven bij elkaar geplaatst. Waar de Handelingen verhalen van een nieuwe gemeente, volgt meteen de brief of de brieven die Paulus later aan die gemeente schreef. Op zo’n manier kan de bijbellezer uit de brieven opmaken hoe het verder is gegaan met een bepaalde vroegchristelij ke gemeente. Deze maniet van verband leggen tussen verschillende bijbelplaat sen in een populaire uitgave is even een voudig als geniaal. Alle teksten zijn er al, maar nu staan ze in chronologische volg orde achter elkaar. Ik herhaal deze zinnen niet, omdat ik het er toevallig mee eens ben, maar omdat ze een goede indruk geven van het hele boek. Het is geschreven door een theo loog, maar een die met beide benen op de grond staat. Sommige kerkelijke autori teiten mogen Seef Konijn dan verdenken van minder rechtzinnige opvattingen, een uitspraak als boven is het hart van het christendom. Inderdaad blijkt iemands geloof eerst uit de manier waarop hij met mensen omgaat. Vanzelfsprekend hoort hier bij de goddelijke inspiratie waaruit dit geloven voortkomt. Als het de toekom stige lezer geruststelt: Seef Konijn geeft het geloof van mensen wel zeker een god delijke basis en wel in Jezus Christus. Ik meen dat gelovige mensen in dit begrijpelijk geschreven boek de richting van een antwoord op vele eigentijdse vra gen kunnen vinden. Er worden vele onderwerpen in behandeld. Het kan dus bijna nergens diep gaan. Dit moge al blijken uit de veelheid van onderwerpen als gezag, sacramenten, huwelijk, echt scheiding, abortus en euthanasie. Dan ligt het voor de hand dat de schrijver soms wat moet simplificeren. Met name het betekenende karakter van de sacramen ten komt te weinig naar voren; maar ten slotte hebben we hier niet te maken met een katechismus of godsdienstleer. In een boek als dit kunnen dergelijke zaken moeilijk theologisch voldoende worden uitgediept. Ik geloof dat Seef Konijn voor velen verhelderend over tal van beharti- genswaardige zaken heeft geschreven. Gelovige gezinnen kunnen er zeker hun voordeel mee doen. Nog één ding: de bundel is geïllustreerd, maar er staat niet vermeld wie de tekenaar is. Ik zou graag weten of hij misschien dezelfde is als de schrijver. Walter Stark heeft de bijbel bestudeerd als wegwijzer voor de wetenschap. Mara, de naam van het boek, is afkomstig van de bittere bron die wordt genoemd in het boek Exodus. De bron levert weer drink baar water aan het volk der Hebreeën dat met Mozes zo’n veertig jaar door de woes tijn heeft gezworven. Dit wonder geschiedde doordat Mozes op bevel van Jahweh er een stuk hout in wierp. Stark en andere mensen van de exacte weten schap zien in dit voorval een minstens drieduizend jaar oud procédé aangeduid, dat volgens Stark na 1945 de grondslag werd van een wereldomspannende tak van chemische industrie. (Welke eigen lijk?). Uit een folder^van Elsevier: „deze encyclopedie van de filosofie behoort, internationaal gezien, tot de grotere naslagwerken op het vakgebied van de wijsbegeerte; in het Nederlandse taal gebied is zij zeker een van de omvangrijkste tot nu toe verschenen gespecialiseerde encyclopedieën op dit terrein”. Vanuit zijn brede belangstelling heeft hij nu het genoemde boek geschreven. Hij ging uit van de idee, dat wij de sterren beelden niet meer aan hun naam herken nen. Als testpersoon, in de aanhef genoemd, is hij dus opnieuw gaan teke nen. En kijk, de voor de westerse mens onherkenbare mythologische Tweelingen zijn in zijn tekening nu twee figuurtjes hand-in-hand geworden, bestaande uit lijntjes, die hij van ster tot ster heeft getrokken. melde althans volgens Stark kosmi sche straling en de hiervan afgeleide edel- steengeneeskunde, de invloed van hemel lichamen op biologische ritmen en de edelsteenstralingstherapie met behulp van de stralengenerator. Als men de zeer vertrouwenwekkende verhandelingen en successen verneemt, Kijk nu eens naar de sterrenhemel en stel je voor, dat de sterren puntjes op een vel papier zijn. Iedereen zou andere teke ningen maken dan wij nu aanzien voor de bekende sterrenbeelden. Wie zou in het sterrenbeeld Ram nog een ram terugvin- I den en wie in de Leeuw nog het bekende wapendier? Die namen hebben we over genomen van mythologisch denkende voorouders, de Grieken en Romeinen, en die op hun beurt weer van oostelijker volkeren. En toch hanteren we die oude sterrennamen nog, want ze zijn ingebur- gerd en geen astronoom zal zich in de sterrenbeelden vergissen. Maar verreweg de meeste leken wel. DOOR ALLE EEUWEN heen heeft de mens zijn geestelijke leidslieden gehad En dat is hard nodig geweest, want ze hebben voor een belangrijke mate de evo lutie van het menselijk bewustzijn gestuwd. Zonder hen was het met de gesteldheid van ons geestelijk wereld beeld nog droeviger geweest dan het nu toch nog is. Henri van Praag voert twintig geestelij ke leidslieden ten tonele vanaf Noach tot <?n met Jezus, via figuren als Mozes, Zara thoestra, Lao-tse, Yajnavalkya, de Boedd ha, Solon, Plato en anderen. Ieder van die twintig beziet hij vahuit een bepaald standpunt. Bij Noach, het aanvaarden van verantwoordelijkheid; bij Mozes, soli dariteit; bij Lao-tse, de kunst om niets te forceren; bij Jezus, trouw aan de liefde, enzovoort. Op die manier werkende heeft Van Praag de belangrijkste positieve stre vingen van de mens als het ware in kaart gebracht aan de hand van essays oVer genoemde leidslieden. Het waren hun hoofdthema’s. Op die manier voorkomt de schrijver ook, dat hij in herhalingen vervalt door het noteren van gelijksoorti ge uitspraken, die ze uiteraard ook gemeen hebben. Het bovenstaande is een overweging, opkomende na lezing van „Wegwijzers der mensheid" van prof. Henri van Praag, uitgekomen in de Occident-serie van Ankh-Hermes in Deventer, 19.50) geschreven: In het gezin, ruimte scheppen voor een gelovig klimaat. (Gottmer Haar lem). Hoewel als priester niet gehuwd, heeft Seef Konijn door zijn pastorale ambt zovele contacten met gezinnen, dat hij allerminst als leek op dit terrein mag worden beschouwd. In zijn voorwoord schrijft hij dat hem heel bijzonder het gezin van gelovige mensen voor ogen heeft gestaan. „Kerkelijk of niet, een gelo vig klimaat in een gezin zie ik als het meest bevrijdend. Waar mensen geloven, scheppen ze ruimte voor elkaar. Geloven heeft in eerste instantie betrekking op de manier waarop mensen met elkaar omgaan.” ER BESTAAT een psychologische test, waarbij de proefleider verspreid over een vel papier een aantal puntjes van ver schillende grootte tekent. Hij vraagt zijn testpersoon de puntjes zó te verbinden dat er een figuur ontstaat. In negen van de tien gevallen zullen verschillende test personen verschillende tekeningen maken, uitgaande van die puntjes, gewoon omdat iedereen met andere ideeën in zijn hoofd rondloopt. gieuze bijwerkingen. Geen enkel woord zelfs over De Bono, die in de moderne filosofie zij het dat hij een „sideline” vertegenwoordigt vele geesten wakker houdt. Het woord „magie” ontbreekt; John Dee, als denker, alchemist, relatie van rabbi Lev: beiden niet te vinden, ook kennelijk als „obscurantisten”. Over het vraagstuk van de vrije wil, waarover zich toch generaties filoso fen hebben gebogen, slechts een paar regels, veel minder dan twee denkende mensen aan namen en ideeën in vijf minuten te berde kunnen brengen. Over metafysica (toch een echt Grieks en klassiek filosofisch onder werp, want het Woord komt er zelfs vandaan) slechts één pagina. En die sluit dan deels aan bij de zeer omstre den facsistisch „angehauchte” Heideg ger, beslist geen nieuwlichter op dat gebied. Kortom, in deze encyclopedie is enorm veel te vinden, ook aan bronver meldingen, literatuuropgaven, zelfs nationale en internationale tijdschrif ten, organisaties en periodieke con gressen. Maar niet de smaakmakende zaken, die buiten de nogal klassiek- schoolse opvattingen van de schrijvers moeten vallen. Eigenlijk zouden we aan Elsevier moeten vragen om die veel eerdere pocket samen met deze nieuwe encyclopédie opnieuw te willen uitgeven in méér delen. Dan komen ook de lezers-terzijde aan hun trekken. HEIN STEEHOUW^

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 22