I zi/n er niet uitgevers te redden Klaas Rieksen DRAMA-SHOW ROND KLOK VAN ELVEN GEWENST gijl f CJ B I iow i .-**■ r a- ie Entebbe King Kong I Koningen en Paupers Johan Buziau Onedin Line Schrijvers komen vaak met financiële klalchten en opmer kingen over het gebrek aan inspraak. Wim Hazeu is hoofd van de afdeling Drama, Kunst en Jeugdzaken bij de NCRV-televisie en is daarnaast actief schrijver. Zijn eerste werk stamt uit 1963 („Achterebbe”, poëzie), zijn laatste van afgelopen jaar (Pseudoniemen- boek). Bij hem zijn de twee componenten van het van de Boekenweek duidelijk aanwezig Boek en televisie Het thema van de Boekenweek dit jaar: „boeK en televisie” lijkt tegenstrijdig. Tenslotte is het niet in de laatste plaats de schuld van het magisch oog dat er s avonds na het eten steeds minder een boek ter hand wordt genomen. De tv verdringt het boek, maar daar tegenover staat dat de tv ook weer wat terugdoet door middel van het uitzenden van tv-spelen die gebaseerd zijn op een bestaand boek, of die speciaal voor de televisie werden geschreven. Boek en televisie, ze hebben wel degelijk iets met elkaar te maken. Toch zijn er moeilijkheden. Vele schrijvers zijn niet bereid enige concessie te doen aan het medium en vaak kunnen de tv-makers niet werken met een bestaand boek, zodat er aan sleuteld moet worden. s IL Is '.Sr sl jf Hazeu laat zich niet door kijkcijfers terroriseren I Het woord kijkcijfers valt gauw als je L^CLtLLCt KING KONG, spanning en sensatie Risico’s durven lopen bij het maken van televisiedrama. tiet ng het over literatuur op de televisie hebt, afgezien van het drama. „Een televisie die volwassen is moet zeker aandacht aan literatuur schenken, ondanks de kijkcijfers. Als blijkt dat er nooit meer dan een half miljoen kijkers te krijgen is dan moet je het als tv-maker daarmee maar doen. Af en toe doe je een poging iets opzienbarends te brengen, maar het helpt niet”. Cijfers waar niét over valt te gillen. In omroepland veelal aanleiding tot paniek, ondanks het steevast ontkennen dat pro gramma’s verdwijnen omdat de kijkcij fers te laag zijn. Pas als er een kijkcijfer van 6 of 7 op de lijst verschijnt is er bij de omroepbonzen een glimlach te bespeuren. Maar dan nog. Wim Hazeu: „Een bekende schrijver doet het ook goed op de tv, maar daar blijft het bij. Namen die je niet regelmatig in het nieuws ziet trekken ook geen kijkers. Als je een schilder als onder werp neemt voor een kunstprogramma, dan zit je met de cijfers meteen al weer hoger. Dat is gewoon beter te visualiseren. Het geschreven woord is moeilijk over te brengen en men zit er blijkbaar ook niet op te wachten. Maar we laten ons niet terroriseren door de kijkcijfers en gaan gewoon door”. Voor de NCRV maakt Hazeu de tv- boekenrubriek Open Boek, samen met Judith Bosch. Hazeu: „Ik geloof dat een schrijver geplaatst tegen zijn achtergrond en werk het beste overkomt in een auten- tieke locatie. Dat is de manier waarop we nu werken. Het is vreselijk moeilijk een formule te vinden die meer kijkers trekt”. „Ja, het is eigenlijk een beetje vechten tegen de bierkaai. De interesse van de Nederlander voor de literatuur is niet zo groot. We zouden op de Pedagogische Academies het literatuuronderwijs veel meer moeten verlevendigen. Op de mid delbare scholen bepalen de uittrekselboe- ken de literatuurlijst en dat is natuurlijk een onhoudbare toestand. Via de schoolte levisie zou een hoop in de goede richting gedaan kunnen worden. Dan doet de tv tenminste haar werk”. „De achterban van de NCRV leest gewoon veel. Het is een traditie dat wij Ligt het ook niet aan de interesse van het publiek? „De VARA en de NCRV beijveren zich ervoor om zoveel mogelijk oorspronkelijk Nederlands werk op de buis te brengen. En dat is natuurlijk niet zonder risico. Als ik een in de schouwburg goed lopende productie pluk, dan loop ik geen enkele kans op mislukking, dan ga ik geheel veilig. Zo’n serie verhalen van Guy de 3n n. net De KRO beëindigde deze maand de in Nederland populaire serie Konin gen en Paupers met in de hoofdrol de door de dames graag geziene acteur Richard Jordan. Het verhaal was geba seerd op het boek Captains en Kings van Taylor Caldwell. Het boek volgt het leven van de 12-jarige wees Joseph Armagh, die vanuit Ierland het beloof de land Amerika bezoekt om er nooit meer weg te gaan. Zonder een cent op zak zet hij voet aan wal en zeventig jaar later kijkt hij op zijn sterfbed uit over zijn onmetelijke bezittingen. Een multimiljonair en tevens een van de meest invloedrijke en gevreesde man nen. De Zuid-Hollandsche Uitgevers maatschappij in Baam heeft de roman nu in Nederland uitgegeven. (Prijs f24,50). Max Appelboom Filmproducties is bezig met de voorbereiding van een tv- serie over het leven van ondermeer Johan Buziau, Louis Davids, Jean- Louis Pisuisse en Willy Derby. Op dit moment zijn onderhandelingen gaan de met een omroep over de lengte van de serie en de datum van uitzending. 1.6 2.5 6.9 3.0 2.8 2.3 3.8 3.4 4.3 3.5 2.1 11.6 3.9 1.1 jn ia t). te aan literatuur doen, ook op de radio. Een filosofie van het vermoeden is dat bijvoor beeld een achterban van de VARA min der gericht is op de literatuur. Het is een hele ontwikkeling: arbeiders lazen niet, maar gingen naar de revue”. Bij dezelfde uitgeverij verscheen het boek „Overval op Entebbe", het ver haal over de vliegtuigkaping die op 27 juni verleden jaar boven Athene plaatsvond. Het vliegtuig wordt naar Entebbe, het vliegveld van Oeganda, gevlogen, waar de onderhandelingen over de vrijlating van de uiteindelijk 103 overgebleven gijzelaars kunnen beginnen. President Idi Amin van Oeganda moet bemiddelen. Hij doet het niet naar tevredenheid van Israel (de meeste passagiers waren Israeli) en in het geheim wordt een reddingsactie op touw gezet die uiteindelijk leidt tot het einde van een drama. Oorlogscor respondent William Stevenson schreef over de gebeurtenissen het boek „Over val op Entebbe", dat in Amerika een bestseller werd. In het boek zijn origi nele foto’s en foto’s uit de gelijknami ge film met onder meer Peter Finch en Charles Bronson opgenomen (f 7,50). Uitgeverij L. J. van Veen in Wage- ningen heeft onlangs het derde boek in de serie „De Onedin Line” uitgegeven onder de titel „In volle zee". Roman tiek, avontuur en humor staan cen traal in de verhalen van Cyril Abra ham, die in Nederland bekendheid kreeg door de tv-bewerkingen van zijn boeken. (Gebonden f 19,90, als paper back f 12,50). „Ze zijn natuurlijk wel dom, want ze moeten bijlezen. Maar zonder gekheid, de interesse van de Belg voor literatuur is gewoon groter. Maar daar wordt het van bovenaf ook gestimuleerd. Als je daar een bundel uitbrengt dan koopt de staat al enige honderden exemplaren die naar ambassades, scholen en bibliotheken gaan. Zowel voor het publiek als voor de Maupassant is risicoloos drama. Er moet veel meer gedurfd worden willen we met het drama op de televisie ooit nog eens verder komen. Als de generatie Van Hemert, Van lersel, om maar een paar namen te noemen, voorbij is dan houdt het op. Dan hebben we niets meer”. „We zouden met alle omroepen tot één late-drama-show moeten komen die zo rond de klok van elven regelmatig oor spronkelijk drama uitzendt. Dat doen ze in Engeland ook en dat loopt geweldig. Met die gedachten ben ik veel bezig, maar ik weet niet hoe andere mensen daar over denken”. „De NCRV is nu een seriedrama over het Englandspiel aan het voorbereiden. De opzet is zoals die van Klaverweide: een aantal losstaande tv-spelen over hetzelfde onderwerp geschreven door vijf verschil lende schrijvers, Hugo Heinen, Riens Slip pens, André Kuyten, Wim Ramaker en Adriaan Venema. In september beginnen we met de opnames. Deze zomer vallen de beslissingen wat betreft de rolverdeling”. „De mensen klagen teveel. De kijker moet maar eens een vergelijking trekken met het buitenland. We springen er ondanks alle moeilijkheden toch wel posi tief uit. Alles op de tv is moeilijk te realise ren en men mag de handen dichtknijpen voor iedere minuut televisie, dat het toch weer gelukt is. En dat geldt zeker als ze een dramaproductie te zien krijgen”. In België ligt de belangstelling voor literatuur en het aantal programma’s dat daar aandacht aan besteedt veel hoger. Ze zijn dus nog niet zo dom als dat we in Holland wel denken? „Men denkt dat er niet van tv- opdrachten te leven is, maar dat valt best mee. Als ze daardoor al gefrustreerd raken. Regelmatig wordt een tv-spel her haald, dan krijgen ze nog eens 50 percent van hun honorarium en als de BRT het «verneemt, en dat komt ook vaak voor, dan krijgen de schrijvers ook nog eens 50 percent van de gage. Tja zolang de schrij vers zich niet kunnen plooien, het bene den hun waarde achten.... Ze willen meteen een avondvullend programma, maar dat moeten ze maar op het toneel doen, dat kan niet bij de televisie”. „We zitten nu eenmaal met een aantal moeilijkheden. Ten eerste natuurlijk het geld. Begrotingen voor televisiespelen kunnen nauwelijks worden uitgebreid, terwijl de kosten van toeleveringsbedrij ven steeds hoger worden Daarnaast zit ten we met een bestaand televisrebestel, hoe democratisch van opzet ook, dat een soepel verlopende dramaproductie dreigt te stagneren. Daarbij zitten we gewoon met het feit dat geen zendgemachtigde in een grote studio voor lange tijd kan pro duceren”. „Ten derde blijkt dat het produktiesy- steem nog nauwelijks is ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen. Het buiten op lokatie filmen raakt steeds meer ingebur- gerd, maar dan komen er nieuwe proble men op het gebied van rekwisieten en kleding bijvoorbeeld. In de vierde plaats zitten we in ons land met een acteursarse- naal dat zeer beperkt is en waarvan nog maar een bepaald percentage bereid of in staat is om zich vrij te maken voor het televisiedrama”. Enkele kijkcijfers van programma’s van diverse omroepen over literatuur. Het vermelde cijfer moet met 10.000 vermenigvuldigd worden om aan het aantal kijkers te komen. Maarten ’t Hart Theun de Vries Harry Mulisch Rob Nieuwenhuys Michel v.d. Plas Albert Alberts Pierre Kemp Armando Cees Buddingh’ A. den Doolaard Gerard hemmens Gerard Reve Albert Helman Douwe Tamminga DE ONEDIN LIJN, Peter Gilmore als hoofdrolspeler James Onedin Een filmploeg trekt voor opnames naar het eiland Skull Mountain waar zij een groep inboorlingen aantreft die een reuzenaap vereren. Deze aap, King Kong, krijgt als offer ieder jaar een vrouw voorgeschoteld. Spannende avonturen, liefdesintriges en een sen sationeel slot in het met wolkenkrab bers volgebouwde New York. Een sim pel verhaaltje, maar spectaculair genoeg om er een sensationele film van te maken. In 1933 besloten de heren Merian C. Cooper en Ernest B. Schoed- sack het verhaal van Cooper (het was zijn idee, dat werd uitgewerkt door Edgar Wallace) te verfilmen. Het werd een groot succes en recent werd er nog een versie (veel minder van kwaliteit) van gemaakt. In boekvorm verscheen King Kong onlangs bij Strengholt Televideo b.v. in Naarden. De pocket, verlucht met enige tekeningen, is ver krijgbaar voor 6,50 gulden. KONUGEN EN PAUPERS, met Blair Brown en Richard Jordan *5 [197? „Met literatuur op de tv moet je niet opvoeden maar signaleren. Je zendt iets uit om dertig minuten lucht op te vullen en dat kan een interessant gesprek met Wil lem van Hanegem zijn of een schrijver. Dat maakt in principe niets uit”. „Wij krijgen van de uitgevers het ver wijt dat we op de tv te weinig aan litera tuur doen en dat het daarom slecht met ze gaat. Daar wens ik niet aan mee te doen. De omroepen zijn niet in het leven geroe pen om de uitgevers in leven te houden, daar moeten ze zelf maar een oplossing voor zoeken”. 3 •n w| wk'Ml illll i K ..s(Ö*!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 33