Expositie bij Eijlders
Sherard verbeeldt
Middeleeuwse kunst in Stuttgart
Damiate relxan
Paul Wunderlichdecadent maniërisme
roep om vrijheid
Peter Finch krijgt
Oscar posthuum
De Golem krijgt
extra opvoering
Voorjaarsreis naar
Hoog-Sauerland
1 w s
Belgisch dirigent
De Vocht overleden
j-
„Sexkunst” wijkt
voor bruidsparen
JB
tak”
DINSDAG
2 9
MAART
19 7 7
KUNST
17
16
■i.
Mi
akkommodatie:
inbegrepen:
reistijden:
Aarden realiteiten V
u <1
NOURIS
Inlichtingen bij al onze kantoren
Op woensdag 1 juni 1977 organiseert DAMIATE
PERS weer een 7-daagse voorjaarsreis
naar het plaatsje Fredenburg in Hoog-Sauerland
Dit arrangement is speciaal samengesteld voor onze lezers^
reissom:
ZANDVOORT. Blijkens haar werk dat momenteel geëxposeerd
wordt bij Galerie Eijlders in de Verlengde Haltestraat in Zandvoort,
heeft Sherard een sterke hang naar vrijheid. Haar figuren, vaak
gesymboliseerd door een gestyleerde hand, reiken naar de vrije wereld
die buiten een kader, in de vorm van een raam, ligt. Zo’n raam is dan
venster op een heel idyllische wereld waar de natuur nog volop bloeit
en leeft, zoals het moet zijn geweest in de dagen van Adam en Eva, het
Paradijs.
h**
1*
3
(ADVERTENTIE)
9
Sherards werk valt in drie gedeelten te
onderscheiden: een kleine groep penteke
ningen op koperkleurig papier, een cyclus
met dansfiguren en dan de olieverven. De
pentekeningen zijn nog het meest ge
slaagd. Ze zijn zeer charmant van compo
sitie en eigenlijk erg mooi van kleur. In de
schilderijen is Sherards kleurgevoel daar
entegen weer heel primair gericht zonder
veel subtiliteiten: veel gebruik van rood en
groen, weinig vermengde kleuren.
(Tot en met 24 april, alle dagen behalve
dinsdag van 10-18 uur geopend).
CEES STRAUS
2-persoons kamer met douche/bad en toilet in een
eerste klas pension op enkele minuten lopen van het
centrum van het dorpje Fredenburg
1 week 395 - per persoon; voor 1-persoons kamers
- beperkt aantal - geldt een toeslag van 35 - per
persoonKinderen tot en met 12 jaarmits op de kamers
van de ouders ondergebracht,
betalen 260-
Het ambivalente karakter van dit werk
bewijst dat Sherard nog steeds in een
ontwikkeling zit. Vijf jaar geleden, in een
Als toondichter laat Lodewijk de Vocht
een omvangrijk oeuvre na
De tontoonstellingscommissie van de
gemeente die tot de expositie in het
gemeentehuis adviseerd,e gaf burge
meester en wethouders maandag de
raad de schilderijen weg te halen Men
kwam tot de conclusie dat dergelijke
werken niet goed passen in de betrok
ken gang en dat personen die niet voor
de tentoonstelling kwamen niet onvrij
willig met de werken „Seksueel ge
frustreerde figuren’ geconfronteerd
mogen worden
Vertrek woensdag 1 juni om 7.30 uur s morgens
vanat het Damiate gebouw in de Waarderpolder en om
7.50 uur vanaf de parkeerplaats Sportfondsenbad.
Frederikspark De terugreis wordt gemaakt op
dinsdag 7 juni (aankomst ongeveer om 20.30 uur te
Haarlem).
Zeventien landen, waaronder de Sovjet
unie, Frankrijk en de Verenigde Staten,
besloten na onderhandelingen die drie
jaar in beslag namen, stukken voor „Die
Zeit der Staufer'' af te staan
De curatoren van kerk- en kloosterschat-
kamers en de grote internationale musea,
bedongen de grootst mogelijke voorwaar
den van veiligheid en de stukken zijn me
rendeels in het geheim per speciale gele
genheid naar Stuttgart gestuurd. Alleen
reeds de verzekering en het transport heb
ben volgens welingelichte kringen 1 mil
joen mark gekost, dat is ruim 1,1 miljoen
gulden
Dit olieverfschilderij, La Promesse gehe
ten, is een van de werken van Sherard van
Dyke die gee xposeerd worden in Galerie
Eijlders in Zandvoort.
De Vaticaanse musea en de schatkamers
in Wenen, waar waardevolle kunstschat
ten uit de Hohenstaufentijd bewaard wor
den, zijn ook deze keer niet af geweken van
hun politiek geen stukken in bruikleen af
te staan
PAUL WUNDERLICH heeft sinds jaar en
dag een geheel eigen beeldtaal ontwik
keld, waarbinnen hij niet schroomt duide
lijke beïnvloedingen openlijk te tonen.
Bij zijn overlijden had onze redac
teur Beeldende Kunst, H. Steehouwer
nog twee rubrieken Beeldschrift ge
reed. Wij menen in de geest van de
overledene te handelen deze rubrieken
posthuum te plaatsen.
te zien zijn. Ook in de technieken is hij dus
allerminst beperkt
bespeuren. Natuurlijk is dat zo in zijn
tekeningen, maar eveneens in geschilderd
werk Anderzijds valt hij op zo’n kenmerk
niet vast te pinnen, want in andere geval
len roept hij vroeger werk in de geest
terug
Een bronzen plastiek van Paul Wunder
lich (foto Studio Hartland) Een kerami
sche plastiek van Dominique Rebillard
..Desolation ou la maison du riche puni”
getiteld
Ik zal alle deelnemers niet noemen. De
meesten werken met de menselijke figuur
in „poppetjes-trant”, de ene geestiger of
treffender dan de ander, maar niet los van
de algemene trends Dat geldt wel voor de
sterk surrealistische inslag in het werk van
Nicolaas van Os, maar die heb ik kort
geleden reeds besproken ter gelegenheid
van de grote expositie in Amersfoort.
Franse keramisten Hoewel ze heel sober
werkt springt Dominique Rébillard er toch
uit door haar originaliteit Op een ongegla
zuurd terracotta plateau plaatst ze bij
voorbeeld een fragmentarisch gebouwtje,
de resten van een ruïne, strandstoeltjes.
Zo’n plastiek wekt de indruk van desolaat
heid, maar anderzijds van vertedering,
omdat alles in miniatuur wordt uitge
voerd
Loodgletersbedrljf
installeert ook
KEUKENS
incl, tegelwerk
023-372900 Land erk. installateurs
-V, xM
Is Carl de Wit auto-didact, Sherard heeft
blijkens een opgave in de Verenigde Sta
ten aan een groot aantal kunst-instellingen
gestudeerd. Het merkwaardige doet zich
voor dat bij De Wit de technische beheer
sing verder gevorderd is. Hij weet een
rijkere expressie te bereiken, zijn vormen
taal is ook verzorgder. Sherards weergave
van de anatomie is niet overal geslaagd,
maar omdat ze er in sommige doeken en
tekeningen wel blijk van geeft het te kun
nen, ligt het voor de hand dat een meer
kritische benadering ook meer resultaat
zal opleveren.
Sherard van Dyke, zoals haar naam voluit
luidt, is een Amerikaanse. Ze woont hier
echter al vijf jaar; met Carl de Wit - de
vorige exposant in deze galerie - vormt ze
een kunstenaarspaar. Beiden hebben een
grote belangstelling voor de natuur, maar
bij De Wit wordt die voorliefde op een
mystieke wijze benaderd. Carl de Wit on
dergaat het natuurgebeuren vanuit het ei
gen karakter, Sherard kijkt daarentegen
naar het menselijke ingrijpen dat verwoes
tend kan werken, zoals de milieucrisis
telkens weer bewijst. Zij kan de mens
idealiseren als zij hem opbouwt uit natuur
elementen, bij Carl de Wit leidt de natuur
al een zelfstandig leven, gepersonifieerd in
de wereld van paddestoelen, bosgoden,
elfen en zoals die voorkomen in de sprook
jes van volkeren die nog dicht bij het
primitieve leven staan.
RHEDEN (ANP). De vijftien schild
erijen van de Brummense kunstenaar
Deurt van Dijk zullen uit het gemeen
tehuis van Rheden worden verwij
derd. Vrijdag waren de werken al met
de beeldkant naar de muur gedraaid,
omdat bij het gemeentebestuur van
vooral bruidsparen klachten over de
schilderijen waren binnengekomen.
Zij vonden de schilderijen aanstootge
vend.
Wuerttemberg in zestien zalen van het
Alte Schloss en in enkele kleinere exposi
tieruimten, ruim 1.000 kunstvoorwerpen,
waaronder stukken van onschatbare
waarde uit de bloeitijd van de middeleeu
wen, geëxposeerd.
STUTTGART (DPA). De grootste cul-
tuurgeschiedkundige tentoonstelling van
1977 in de Duitse Bondsrepubliek opende
in Stuttgart haar deuren onder de naam
„Die Zeit der Staufer”. Tot 5 juni worden
in de hoofdstad van de deelstaat Baden-
Zijn naam is verbonden aan het koninklijk
St.-Caeciliakoor dat in 1915 werd gesticht
en waarvan hij als stichter meer dan een
halve eeuw lang de leider is geweest. Van
1921 tot 1935 leidde hij de „Nieuwe Concer
ten”. Vanaf 1931 dirigeerde hij talrijke
concerten bij de Filharmonische Vereni
ging van Brussel. Van 1944 tot 1952 was hij
concertdirecteur van het Koninklijk
Vlaams Conservatorium te Antwerpen.
periode dat ze in Parijs werkte, hanteerde
ze nog een volkomen abstracte stijl. Sinds
dien heeft ze haar weg steeds meer in de
richting van het figuratieve werken gevon
den. Ze zoekt daarbij naar haar eigen
symbolentaal in een stijl die nog niet is
uitgerijpt maar zeker wel goede verwach
tingen biedt.
Hoe contrasteert dit kleurige werk met het
antiek in de vitrine; een kleine maar uitge
lezen collectie China-kunst. Kleine, ver
fijnde voorwerpen in met grote bedreven
heid bewerkt ivoor.
Wel moet ik er Tom Troost even uit halen.
Die vormt door middel van lucht, zoals een
glasblazer dat doét, wit geglazuurde mini-
atuur-jurkjes van heel slappe klei. Zijn
handen komen er ook aan te pas. Die
stenen jurkjes geven de indruk dat ze een
lichaam bevatten, maar ze zijn hol en bol
en in hun uiterste eenvoud geraffineerd
esthetisch Het is een heel aparte bijdrage
tot een goede expositie
Wunderlich, bijna een halve eeuw oud, is
hoogleraar aan de Hamburgse Academie
voor beeldende kunst. Hij is, ook krach
tens zijn opleiding, niet beperkt, maar eer
der een eclecticus of „verzamelaar” van
invloeden. Maar dan wel met de opmer
king dat hij die hoogst origineel verwerkt,
zoals men nu kan zien in Galerie Hüsstege,
waar t.e.m. 14 april zijn schilderijen, goua
ches, tekeningen, lithografieën en bronzen
Soms kan dat een hommage zijn aan Leon
ardo da Vinei, als hij een Mona Lisa
opnieuw in beeld brengt, maar dan in zijn
persoonlijke vertaling En zo komt men in
dit werk ook Jugendstil-elementen tegen
en verwijzingen naar de Weense Fantasti
sche realisten, die ook vaak de Renaissan
ce koppelen aan de Jugendstil. Pop-art-
elementen schuwt Wunderlich evenmin.
Toch is het totaalbeeld geheel persoonlijk
door een mysterieus opgeroepen sfeer,
wortelend in een decadent modem ma
niërisme Hij ïs daarbij uiterst esthetisch
en gebruikt niet meer middelen dan waar
mee hij toe kan om de typische sfeer tot
expressie te brengen
Busvervoer Haarlem-Fredenburg v.v., volledige ver
zorging op basis van vol-pension; lunchpakket en
consumptie op de heen- en terugreis, reisleiding, reis
verzekering en annuleringsverzekering.
Ook inbegrepen zijn de dagelijkse uitstapjes per eigen
bus en deelname aan activiteiten (kegelen, sjoelen en
kienen) tijdens de avonduren
Stukken als de .armreliekschnjn van de
heilige Olaf uit hel rijksmuseum in Ko
penhagen de „apostelarm uit de Guelfen-
schat” uit Cleveland in Ohio en de „armre-
liekschrijn van Karei de Grote” uit het
Louvre in Parijs, worden constant door de
politie bewaakt.
autobiografie „The Greatest”, die nog niet
in circulatie is gebracht.
De Oscar voor het origineelste draaiboek
is gegaan naar „The Omen”, met Gregory
Peck en Angie Dickinson. „Ivoirienne de
Cinema” uit Ivoorkust werd de beste in
vreemde taal gesproken film van ’76. (Voor
„Zwart en Wit in Kleur”).
De Oscar voor cinematografie was voor
Haskell Wexlers „Bound for Glory”, die
ook een Oscar kreeg voor bestpassend
muzikaal commentaar (van de hand van
Leonard Rosenman, ook de componist van
Elia Kazans „East of Eden” uit 1954, waar
mee wijlen James Dean debuteerde).
Beste documentaire is geworden Barbara
Kopple’s „Harland Country USA”, over de
strijd van mijnwerkers in een dorpje in
Kentucky om het verkrijgen van het recht
zich in een vakbond te verenigen.
De Oscar voor beste korte documentaire
was voor „Number Our Days van Lynne
Liftman.
De oscar voor het beste oorspronkelijke
scenario was voor „network”, geschreven
door Paddy Chayevsky, en die’ voor het
beste scenario ontleend aan een literair
werk, voor „All the President’s Men”. Wil
liam Goldman schreef de filmversie.
De oscar voor de origineelste song is ge
gaan naar Barbara Streisand en Paul Wil
liams en „Evergreen”, uit „A Star is bom”.
De beste-regieprijs heeft John G. Avildsen
van „Rocky” gekregen.
De Óscar voor de beste acteursprestatie
van 1976 is Posthuum verleend aan de brit
Peter Finch, voor zijn rol van televisie-
nieuwslezer in „Network”.
Finch is de eerste acteur geworden die de
Oscar Posthuum heeft gekregen.
Beste actrice van 1976 is gebleken Faye
Dunaway, voor haar rol als krengerige
televisieproducer in „Network”.
Tot beste film van 1976 is uitgeroepen
„Rocky”, de sentimentele boksfilm met
Sylvester Stallone in de hoofdrol.
De tentoonstelling, voorbereid door een
internationaal comité van geleerden, heeft
plaats onder het beschermheerschap van
de international Council of Museums.
ANTWERPEN (Belga). De 89-jarige
Belgische toondichter-dirigent Lodewijk
de Vocht is maandag in zijn woning in
Gravenwezel overleden.
Links Sylvester Stallone, acteur in „Roc
ky”, de beste film van het jaar, poseert met
de weduwe van Peter Finch, die posthuum
werd ond
Frédéric Bleute zet in terra-cotta of een
andere natuurkleur onder meer schoenen
neer, maar dan wel gevuld met fruit, of
versierd met slakkenhuisjes, schelpen e.d.,
of ze uit zee zijn opgevist Het is knap
werk
Opvallend is, tussen de deelname van acht
exposanten, de aanwezigheid van twee
Vroeger was hij veel sterker surrealistisch
dan thans Hij riep vaak een beklemmende
sfeer op door deformaties van vooral de
vrouwelijke figuur en een merkwaardig
kleurgebruik, vaak grijzen, waarin schrij
nende en felle kleuren fragmentarisch
konden opduiken Meestal maakten zijn
schilderijen de indruk gespoten te zijn en
ook dit riep een vaagheid op, die het werk
nogal eens mysterieus-erotisch maakte.
Hij is soberder geworden, grafischer voor
al omdat er veel meer lijnvoering valt te
Telefonisch via nr. 31 31 50
(Hoyman Schuurman
van 13.00 tot 17.00 uur).
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. In verband met de grote
belangstelling voor de opvoering van De
Golem geeft de theaterwerkgroep van de
Toneelschuur aanstaande vrijdag om
24.00 nog een extra opvoering van deze
eigen produktie. Alle vorige opvoeringen
waren uitverkocht. Na de nachtvoorstel-
ling van vrijdag verdwijnt De Golem voor-
goed uit het theater. In verband met de
technische voorzieningen, een reusachtige
boomconstructie en een vloer van zand in
het gehele theater, zijn er dan geen voor
stellingen van deze produktie meer moge
lijk.
Te zien zijn beeldhouwwerken, bronzen,
goudsmeedkunst, verluchte boeken, ma
nuscripten, vensters, stoffen, cameeën, pa-
neelschilderijen. oorkonden, zegels, mun
ten en wapens.
Galerie Lieve Hemel, stoot je hoofd niet,
Vijzelgracht 6-8, doet veel in keramiek-
plastieken Het is daar een soort speciali
teit geworden Als de galerie ei’ geheel van
vervuld is, heet een expositie daar „Aar
den realiteiten” Nu is er t.e.m. 30 april de
vijfde expositie van dien aard
De Oscar voor de beste filmkostuums was
voor de Italiaan Danilo Donati, voor Fe
derico Fellini’s „Casanova” met Donald
Sutherland
De australische Suzanne Baker won in de
categorie korte Animatiefilms, met „Lei
sure”.
In de categorie visuele effecten wonnen
Carlo Rambaldi, Glen Robinson en Frank
van der Veer voor „King Kong”, en L.B
Abbott. Glen Robinson en Matthew Yuri-
cich voor „Logan’s Run”.
,,A1 the President’s Men” kreeg ook nog
een Oscar vóór de beste artistieke regie
van George Jenkins en George Gaines.
De film „In de Region of Ice” van André
Guttfeund en Peter Werner, verwierf de
prijs voor de beste korte livefilm
De Oscar voor de beste montage ging naar
Richard Halsey en Scott Conrad, voor
„Rocky” Acteur William Holden reikte de
prijs uit.
Arthur Piantadose, Les Fresholtz, Dick
Alexander en Jim Webb sleepten de derde
Oscar voor „AH the President’s Men” in de
wacht, met hun klankweergave.
Zwaargewicht-bokskampioen Mohamihed
Ali zorgde voor opschudding toen acteur
Sylvester Stallone de Oscar overhandigde
aan Beatrice Straight. „Je hebt je van mijn
script meester gemaakt, je hebt je van
mijn script meester gemaakt”, riep Mo
hammed Ali. Stallone is de schrijver van
en acteur in „Rocky”, een boksgeschiede-
nis waarin ook een zwarte zwaargewichts-
kampioen voorkomt die niet lijdt aan een
minderwaardigheidsgevoel en waarin vele
toeschouwers Mohammed Ali herkennen.
Deze is hoofdrol in zijn eigen verfilmde
Lodewijk de Vocht maakte reeds op 15-
jarige leeftijd als solist deel uit van het
Antwerpse orkest „Nieuwe Concerten”.
Als violist werkte hij onder meer onder de
leiding van meesters als Hans Richter,
Siegfried Wagner. Gustav Mahler. Richard
Strauss
De bijzondere sfeer schuilt niet in de tech
niek op zichzelf. Zijn voornaamste onder
werp is de menselijke figuur Die wordt
vaak nogal getormenteerd en „bescha
digd” weergegeven of fragmentarisch aan
geduid Die figuren zijn dan meestal om
ringd door schetsmatige fragmenten en
soms wórdt de indruk gewekt, dat zijn
tekeningen of litho’s bestemd zijn de
schijn van een soort blauwdrukken te
wekken, waarop hulplijnen die maten en.
verhoudingen aangeven, zijn achtergeble
ven Soms komt men rond de menselijke
figuur ook schetsmatig aangegeven dieren
tegen, die het onaffe effect versterken,
terwijl het in feite natuurlijk zeer bewust
aangebrachte elementen zijn om de ver
vreemdende indruk te beklemtonen
HOLLYWOOD. (UPI/FP) Voor de 49-ste keer in de geschiedenis van Hollywood zijn
maandagavond Oscar-onderscheidingen uitgereikt. De eerste acteur die er een kreeg
was de 54-jarige Jason Robards, die Ben Bradlee van de Washington Post speelde in
„All the President’s men”, over het Watergate-afluisterschandaal. Robards werd
onderscheiden voor de beste mannelijke ondersteuningsrol van 1976.
De tweede Oscar was voor Beatrice Straight, voor de beste vrouwelijke ondersteu
ningsrol als de in de steek gelaten echtgenote in „Network”, een satire over de televisie-
industrie.
Een van de pronkstukken van de tentoon
stelling is de „Barbarossakop” die keizer
Frederik Barbarossa omtrent 1165 als
I borstbeeld van zienzelf het vei vaardigen
i ADVERTENTIE)
Een niet minder kostbaar stuk zijn de
„bijbelfragmenten uit Weingarten” uit het
jaar 1200, thans berustend in de Public
Library in New York en de bibliotheek van
Leningrad. De kisten waarin deze onver- I
vangbare werken zijn vervoerd en de
ruimten waarin zij zijn geëxposeerd, zijn
op constante temperatuur geregeld