Werkteater met toneel over stervensbegeleiding volledige ontluistering te zien D Leonard Bernstein uitgenodigd als gastdirigent Orkest biedt attractief seizoen Fantasie van I Vive la liberté! Vive Claudia Strater! Ontslagen dreigen bij Dr. Boekmanstichting Landschap inspiratiebron bij uiteenlopende stijlen Boekje van „Je moet niet bang zijn iemand in Modern van aA. ir Ml Subsidie studiecentrum gehalveerd Surrogaatpremière Een brug te ver in Deventer I 1 I 'i RL 18 19 19 7 7 APRIL KUNST VRIJDAG 1 L door Ko van Leeuwen Rath Doodeheefver Want werkelijk oprecht benade ren, nou, dat is verschrikkelijk moeilijk. En dat terwijl sterven toch iets is waarover je eindeloos kunt praten. Dat hebben we nu bij het werkteater verdomd goed ge merkt”. EXPOSITIES BEA RUITER EN BESSON Smal zijn de broeken. Maar van boven mag het ruim, leefbaar zijn. Vandaar die voortreffelijke, royale sweaters bij Claudia Strater. Voor vrouwen die de vrijheid minnen. Rath Doodeheefver 1B, B Vlotte penseelstreek AMSTERDAM. —„Wanneer je zo om je heen kijkt, dan zie je hoe slecht mensen eigenlijk met elkaar omgaan. In gesprekken be reiken ze elkaar eigenlijk nauwe lijks. Dat geldt in het algemeen, maar wel in het bijzonder wan neer zich de situatie voordoet dat iemand gaat sterven. Daar praat je met die persoon zelf liever hele maal niet over. Je laat het gesprek liever over het weer of andere onbelangrijke dingen gaan. Maar ook medici en mensen die in de verpleging werken hebben het daar steeds weer moeilijk mee. SR Eigen ervaring Rath Doodeheefver jezelf; Yolande aarzelt even, dan ur. ;2 (ADVERTENTIE) n (ADVERTENTIE) nister. k V V kollekties behang en wandbekleding bij uw R&D adviseur. A r our- van ting, mds Fin ;eld iurg Tipl l. Beverwijk. ■Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Haarlem, Alkmaar Met tips en kollekties, nu gratis bij uw R&D adviseur. w Bekijk de kollekties behang en wandbekleding bij uw R&D adviseur. „Onze eerste voorstelling van „Als de dood” was veel scherper dan nu. Er was veel kritiek op vanuit het publiek. Ze von den dat we de zaken nogal extreem voor stelden. Toen zeiden wij: Hoe doen jullie het dan? Daarop hebben ze zelf in een improvisatie laten zien hoe het ook kan. Ontzettend goed was dat.” De ervaringen die tot nu toe met try-outs en opvoeringen zijn opgedaan klinken po sitief. Werkteater is met beide produkties ook naar ziekenhuizen toe geweest. Yolan de Bertsch: „We zijn een hele dag in de Daniël Hoedkliniek in Rotterdam geweest, een kliniek voor rheuma- en kankerpa tiënten. Daar hebben we ook onze eerste try-out gegeven. We zijn ook zelf gaan praten met patiënten die wisten dat ze spoedig zouden doodgaan. Zelf ben ik bij een meneer en bij een mevrouw geweest. Het was een unieke ervaring. Ik vond het maar heel eventjes moeilijk. Na tien minu ten was het gewoon dat je erover praatte. schriftelijke vragen van de Tweede-Ka- merleden Voogd, Kosto (bieden PvdA) en mevrouw Gardeniers (KVP) werd stelling genomen tegen het voornemen van de mi- noot Sjostakovitsj, de Suite „Bolt”. Solist is djan de pianist Malcolm Frager. Andere hoogtepunten in het komende seizoen staan onder meer onder leiding van de Weense barokspecialist Nikolaus Harnon court - die ditmaal ook Franse barokmu ziek (Rameau) dirigeert - en de onbekende Praagse dirigent Vaclav Smetócek, die zich bij het Concertgebouworkest zal pre senteren met een programma van Tsjechi sche muziek. (Van onze correspondent) DEN HAAG. De demissionaire minis ter van CRM, mr. H. W. van Doorn, heeft het bestuur van de Dr. E. Boekmanstich ting meegedeeld dat de rijkssubsidie zal worden gehalveerd, van 1,2 miljoen tot 6 ton. Komende maandag zullen bestuur en personeel van dit sociaal-wetenschappe- lijk studiecentrum voor kunst en cultuur, gevestigd in Amsterdam, bespreken wat de gevolgen van dit besluit zijn. Het wordt vrijwel onontkoombaar geacht dat er ontslagen zullen moeten vallen. De voorstelling „Als de dood”, dinsdag in de Toneelschuur, is practisch uitver kocht. Er komt voor een groot deel gericht publiek en na de opvoering kan er worden nagepraat met de spelers van het Werktea ter. Óp 11 mei is er nog een extra opvoe ring in de Toneelschuur ingelast, want zoals overal, is ook in Haarlem de belang stelling voor dit projekt van het Werktea ter onvoorstelbaar groot. Gesprekken met gericht publiek, medici, para-medisch personeel, worden na op voering regelmatig gehouden. Yolande: „In de discussies komt steeds de vraag naar voren of je het iemand persé moet vertellen als hij gaat sterven. Ik vind dat niet belangrijk. Als een patiënt dat zelf niet wil weten, dan moet je het niet vertel len, geloof ik. Maar je moet je ook niet verschuilen als je dicht bij zo’n punt bent. Dan niet fysiek in de weer gaan met pillen of een injectie. Een mevrouw die in der verpleging werkte zei na een voorstelling: „Ik wil de patient echt menselijk benade ren. Ik heb het al vaak geprobeerd, maar ik krijg zelf niks terug. Zie je, dat is natuurlijk ook het probleem. Aan beide kanten is het verschrikkelijk moeilijk. Daarom kan onze produktie ook geen aan klacht zijn. Als het zb overkomt, is het mislukt.” dienst bij het St. Louis Symfonie Orkest, vervulde later gastoptredens bij het BBC- orkest en het New York Philharmonisch Órkest en was onder meer verantwoorde lijk voor het tot standkomen van de sound track van The Exorcist. Hij maakt het zich bij zijn Nederlands debuut niet gemakke lijk: Haydns Treursymfonie, de Tiende Symfonie van Sjostakovitsj en met Vera Badings als soliste ook Debussy’s befaam de Dansen voor harp en strijkorkest. Colin Voor het eerst sinds jaren dirigeert Leonard Bernstein het Concertgebouworkest weer. Op het programma staat onder meer een integrale uitvoering van Stravinsky’s Vuur- Voor de C-serie, die evenals in vorige jaren gewijd is aan hedendaagse muziek, zijn de volgende gastorkesten uitgenodigd: het Radio Philharmonisch Orkest, het Rot terdams Philharmonisch Orkest onder lei ding van Otto Ketting en het Residentie orkest. Als reactie op de brief van mr. Van Doorn van januari jongstleden, waarin een en ander werd vastgelegd, maakte het be stuur van de Boekmanstichting duidelijk dat door het kleine aantal taken de begro ting kon worden teruggebracht tot 800.000 gulden. Deze 8 ton gold als „laat ste bod”, waarbij door natuurlijke afvloei ing geen werknemers hoefden te worden ontslagen. Hoe zie je nu de dood met betrekking tot 11, ■_L1_—1- „Je cent nu in een unieke gelegenheid dat je er over aan het repeteren bent. Verder zal het denk ik weinig uitmaken. Ik zal het me misschien hoogstens wat meer bewust zijn. Je zou andere mensen misschien eer der inspireren er goed mee om te gaan”. bij elkaar toch veel te zien. (Tot en met zaterdag 9 april, geopend van 14-18 uur op donderdag, vrijdag en zaterdag). Bea Ruiter-Huystee is een neo-impressi- oniste. Ze staat nog heel sterk onder de invloed van de Fransen aan het einde van de vorige eeuw, zowel wat haar landschap pen betreft als een enkel naakt of ander figuur. Ze noteert haar impressies met vlotte penseelstreek, met veel gevoel voor de atmosferische gesteldheid van een landschap. De mens ontbreekt in haar bladen, niet omdat ze niet van hem zou houden maar omdat de mens in een land schap waarschijnlijk een detail zou wor den, de grote lijn die Bea Ruiter aangeeft er mee verstorend. Ruim een jaar geleden kondigde de be windsman in een brief aan het studiecen trum aan, dat hij van plan was het cen trum op te heffen. Tegen deze beslissing werd niet alleen door het centrum zelf, maar ook door de Raad voor de Kunst en de Federatie van Kunstenaarsverenigin gen met kracht geprotesteerd. Ook in „Als de dood” gaat vooral over de gang van zaken in ziekenhuizen en inrichtingen en de reacties van patiënten die daar onge neeslijk ziek zijn opgenomen daarop. „Je moet ermee leven” speelt eveneens in het ziekenhuis, maar daarin wordt meer de relatie tussen mensen belicht, wanneer op de een of andere wijze het sterven zich binnen hun levenssfeer aandient. Yolande Bertsch: „Sinds we met dit on- Leonard Slatkin is in ons land een tame lijk onbekende dirigent. Hij trad op zesen twintig jarige leeftijd als vaste dirigent in Minimal art heeft naar het woord al zegt een geringe vorm van expressiviteit maar op deze plaatjes, zo’n 360 in getal is alles Met ingang van 1 april heeft Louis Wel ters ontslag genomen als directeur van de Boekmanstichting. Drs. W. Groffen, na mens de Raad voor de Kunst bestuurslid van de stichting, fungeert thans als waar nemend directeur. Deze functie oefent hij een aantal dagen per week uit (hij is lector in Groningen), wat in tegenstelling tot een full-time directeurschap weer wat geld op de begroting scheelt. Welters heeft een functie bij het ministerie van CRM aanvaard. Besson’s voorkeur gaat uit naar de ver anderingen die in het landschap kunnen optreden. In zijn Japanse periode heeft hij 12 achtereenvolgende maanden lang steeds gedurende enkele dagen een aantal vaste plaatsen gefotografeerd en die op het formaat van een postzegel in plastic gegoten. Omdat steeds dezelfde positie en plaats bij het fotograferen werd ingeno men, valt de nadruk op welke veranderin gen er bijvoorbeeld in. het weer en de atmosfeer kunnen plaatshebben. Die ver anderingen hebben natuurlijk een klein schalig karakter: ze verschillen van sneeuw tot een stralende zomerzon, maar werkelijk grote variaties doen zich niet voor. Zelfs niet in de stadsgezichten die Besson koos: hoogstens veranderde de kle ding van de mensen zoals ook de kunste naar zelf onder invloed van de seizoenen andere kleding ging dragen. Er zitten di verse grapjes bij die eigenlijk een korte toelichting vragen: beeldjes van water en de hemel zonder een enkel bijkomend detail. Scènebeeld uit „Als de dood”, een projekt over stervensbegeleiding door het Werk teater. V.ln.r. Ivan Wolffers, Cas En- klaar, Hans Man in ’t Veld, Yolande Bertsch en Olga Zuiderhoek. (Foto Catrien Ariëns). derwerp bezig zijn is het alsof je opeens veel duidelijker ziet waar allemaal fouten schuilen. Maar ik wil wel even duidelijk stellen dat we deze produkties beslist niet spelen omdat we het zelf allemaal beter zouden kunnen doen. Dat pretenderen we zeker niet. „Als de dood” is ook geen aanval op ziekenhuizen en dergelijke, het houdt zich alleen heel duidelijk met de problematiek ervan bezig. We laten een heleboel dingen zien waarover later ge praat kan worden. Het staat ook niet ahe- maal vast, dat is trouwens nooit onze werkwijze, voorstellingen veranderen steeds. Daarom vind ik het niet zo relevant dat er in de krant scènebeschrijvingen staan. Dat schept bij het publiek een ver wachting waaraan misschien niet zal wor den voldaan. Iemand die onze voorstelling een maand geleden heeft gezien en er nu weer naar gaat kijken, zal ontdekken dat er wezenlijke verschillen zijn. Vorige week is er nog een scène totaal geschrapt.” HAARLEM. Momenteel zijn twee expo sities te zien waarbij het landschap als inspiratiebron heeft gediend, maar op een heel verschillende wijze: Bea Ruiter- Huystee in de Centrale bibliotheek in de Kerkstraat in Beverwijk en Besson in Ga lerie Lóa in de Lange Raamstraat in Haar lem. Twee uiteenlopende technieken: aquarel en olieverf bij de eerste, fotografie bij de tweede. En totaal verschillend in stijl: Bea Ruiter impressionistisch en Bes son „minimalistisch”. Het is vrolijk werk, onbekommerd neer gezet met weinig omhaal maar toch ook weer niet slordig. Het schilderen lijkt Bea Ruiter moeiteloos af te gaan, en daarin ligt ook mijn bezwaar tegen deze manier van werken: het ziet er allemaal erg gemakke lijk uit. Titels zijn nietszeggend als ze in wisselbaar zijn. Bij Bea Ruiter is elke naam die ze onder een landschap zet van toepassing op wat er naast hangt. (Tot en met het einde van de maand april tijdens de openingsuren van de bibliotheek. Don derdag de gehele dag gesloten). CEES STRAUS (ADVERTENTIE) Het verzet resulteerde ten slotte in het sterk gewijzigde standpunt van de be windsman, dat de Boekmanstichting moest blijven bestaan, maar dat zij een andere taakstelling zou moeten krijgen. Het studiecentrum zou zich moeten beper ken tot voorlichting, uitgebreide documen tatie en „diagnostisch onderzoek”. Dit be tekent dat er kortlopend, probleemstel lend onderzoek zou moeten worden ver richt, dat door universitaire instituten zou moeten worden uitgewerkt. De Boekman stichting zou de resultaten van deze onder zoeken dan weer „voor het veld” in begrijpelijke termen dus moeten verta len. Voor verandering van de taakstelling zou een experimentele ,,gewennings”-peri- ode van twee jaar in acht genomen worden. (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Tot de hoogtepunten van het in oktober aanvangende, hoofd stedelijke concertseizoen moet een zestal bijzondere concerten worden gerekend, dat een keuze is uit de vaste series B (bekende muziek) en Z (combinatie van bekende en minder bekende werken) van het programma van het Concertgebouw orkest. Deze concerten staan onder lei ding van de vaste dirigent Bernard Hai tink en de vaste gastdirigent Colin Davis. Voorts zullen de jonge Amerikaan Leon ard Slatkin, diens befaamde landgenoot Leonard Bernstein en Carlo Maria Giuli- ni - de laatste jaren slechts sporadisch in ons land - gastoptredens vervullen. Het Concertgebouworkest zal deze speciale concerten niet alleen in het Amsterdamse Concertgebouw verzorgen, maar ook in het Congresgebouw in Den Haag. Davis dirigeet het orkest in een program ma met werken van Ives, Stravinsky en Dvorak. DEVENTER. Filmproducent Joseph Levine lijkt zijn belofte om half juni in Deventer de wereldpremière van de film „Een brug te ver” te houden nog steeds gestand te willen doen. Hij heeft daar echter een voorwaarde aan verbonden, die voor het Deventer gemeentebestuur abso luut onacceptabel is. Bij die wereldpremiè re in Deventer zou namelijk de pers ge weerd moeten worden. Wethouder K. H. Vos die de Deventer „Filmzaken” behar tigt: „Levine wil alle publiciteit in New York concentreren waar de film een week later in première zal gaan. Maar een pre mière zonder aanwezigheid van de pers pruimen we niet, want juist de promotio nele aspecten zijn voor ons interessant.” (ADVERTENTIE) Misschien omdat je die mensen niet echt goed kent, dacht ik later. Maar de gesprek ken waren helemaal niet treurig of naar. Je hebt mensen die in staat zijn van hun sterven iets heel zinvols te maken, ook voor degene die daarbij aanwezig zijn. De groep waarin Yolande meespeelt heeft Shireen Strooker als stimulator en kreeg veel adviezen van Ivan Wolffers, zelf arts. Yolande? „gesprekken met hem. heb ben ons erg geholpen. Hij bracht zijn eigen ervaringen mee. We hebben geoefend met gesprekken, hoe je iemand vertelt dat hij dood gaat...hoe iemand het volledig kan ontkennen. Ik geloof nu dat je moet probe ren niet bang te zijn iemand in volledige ontluistering te zien. Dood, sterven, ’t wordt allemaal ver weg gehouden. Maar waarom zou je niet mogen huilen? Je mag je ook beheersen. Je hebt ook mensen die een dode absoluut niet willen zien. Ik heb een film gezien over een man wiens zoon bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Hij wilde het lijk niet zien. Toen zijn zoon al lang begraven was hield hij maar steeds vol dat hij z’n zoon boven hoorde lopen, dat hij niet dood was. De rouwverwerking was gewoon niet goed verlopen.” Besson, in Frankrijk geboren, woonde zes jaar in ons land. Hij ging daarna voor een periode van ruim twee jaar naar Ja pan en keerde terug om zich in Haarlem te vestigen. Hij is hier geen onbekende; in april 1975 organiseerde het Frans Halsmu seum een tentoonstelling waarop naast zijn werk bijdragen waren te zien van Sjoerd Buisman, Krijn Giezen, Wim Gij- zen en Jan de Bruin. De namen van zijn geestverwanten geven al aan in welke rich ting Besson zijn stijl zoekt, die van de minimal art. De kunstenaars die deze stijl aanhangen hebben sinds ongeveer een half jaar een onderdak gevonden in de Haarlemse gale rie Lóa. Minimal art gaat door voor ’moei lijke’ kunst, ze heeft althans nooit een breed publiek gevonden. Galerie Lóa stelt aan het werk van haar exposanten nauwe lijks commerciële eisen, ze wil veel meer als een pleitbezorgster en doorgeefluik fungeren. De lakonieke presentatie in deze kleine galerie werkt verfrissend en moet zeker voor de exposanten stimulerend zijn. De andere vaste gastdirigent van het Concertgebouworkest, de Rus Kirill Kon- drasjin, introduceert tijdens een concert in de Z-serie, dat alleen in Amsterdam wordt gegeven, een vroeg werk van zijn landge- Als dirigenten voor de concerten, die door het Concertgebouworkest worden uitgevoerd, zijn Diego Masson, Ed Span jaard en Hans Zender uitgenodigd. Óver de programma’s worden nog nadere me dedelingen gedaan. Wel bekend is dat het Concertgebouworkest de wereldpremière verzorgt van Peter Schats nieuwe opera Houdini” in samenwerking met de Neder landse Operastichting onder leiding van Hans Vonk. In de bezetting van het Concertgebouw orkest zijn overigens weinig veranderin gen opgetreden. In plaats van Tibor de Machula deelt nu Harro Ruyssenaars de functie van solocellist met Jean Decrooa en in de vacature voor assistent-dirigent ii inmiddels voorzien door het aantrekken van Ed Spanjaard Het Werkteater speelt al zo’n twee jaar met de gedachte iets over de stervenspro- blematiek te dóen. In oktober vorig jaar zijn er twee groepen begonnen met impro viseren op het onderwerp „sterven”. Op grond daarvan ontstonden twee verschil lende stukken, die nu onafhankelijk ten opzichte van elkaar staan en ook los van elkaar worden opgevoerd. De twee ver schillende spelersgroepen hebben zich elk op hun manier in het onderwerp verdiept. Bernard Haitink leidt het orkest in twee concerten. Het eerste wordt opgeluisterd door Bartóks Derde Pianoconcert en Tsjaikovsky’s Vierde Symfonie met Jean- Bernard Pommier als solist. De Zuid-Ko- reaanse Kyung-Wha Chung zal in het an dere concert onder meer Bergs Vioolcon cert ten gehore brengen. Leonard Bern stein - jarenlang vaste dirigent van het New York Philharmonisch Orkest en het New York Symfonie Orkest en nu voor het eerst na jaren weer samen met het Concertgebouworkest - verzorgt een Stra- vinsky-programma, waarin onder meer diens Vuurvogel een integrale uitvoering krijgt. Giulini heeft Bruckners Negende en Brahms’ Eerste Symfonie op zijn pro gramma staan. Yolande Bertsch, één van de actrices van het Werteater vertelt iets over „Als de dood”. Het is een van de beide produkties die dit gezelschap heeft gemaakt over ster- vensproblematiek. Het andere projekt heet „Je moet ermee leven”. Zelf speelt Yolande in „Als de dood”, dat aanstaande dinsdag naar de Toneelschuur in Haarlem komt. Ze vindt het moeilijk een samenvat ting te geven over wat na eindeloos impro viseren nu zoiets als een voorstelling ge worden is en zegt: „Als ik er nu iets over vertel, dan praat ik toch vanuit mezelf. Het kan best zijn dat anderen binnen onze groep over sommige dingen die ik nu zeg anders denken, ze ook anders ondergaan." "W- Aquarel „Bretagne” van Bea Ruiter, thans geëxposeerd bij de Centrale bibliotheek in Bekijk de grote^A?.;V.'?7 w ttA I mV'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 19