Broeikas die mee groeit Vrouwen van gastarbeiders leiden een eenzaam leven I Kopje koffie mag zeker geen bakje troost” meer heten Een harige raamwasser w 1 w '^1 Flexibele wandtegels WJ! ACHTERBLIJVENDE MOEDERS RAKEN GEÏSOLEERD r ^:- **4 I I I I I I I I I “rrrrrr "rrrr v Aanleidingen Ontwricht 1 Motor Gezinnen volgen „Hulp” - o 4Ê Eh I I J I I, 9 9 i Informatie Zij leeft hier volstrekt gïsoleerd, de vrouw van de buitenlandse arbeider, in een haar volkomen breemde wereld: andere gewoon ten, andere normen, ander eten, ander geloof. Haar man heeft zijn werk, haar kinderen hebben zich verbazend snel aangepast op school, maar moeder komt nauwelijks het huis uit. Met buurvrouwen heeft ze geen contact, want ze spreekt geen woord Nederlands. Dat zal ze ook niet zo gauw leren. In zelfbe dieningswinkels kun je boodschappen doen zonder iets te hoe ven zeggen. Een cursus Nederlands zal zij niet zo snel gaan volgen. Zoiets past niet in haar traditionele vrouwenrol. Ook binnen het gezin is haar positie niet te benijden. Ze raakt in conflict met man en kinderen, omdat zij het houdt bij de Raad van Europa toonde zich huma ner: gezinshereniging werd daar ge zien als een mensenrecht. opvattingen die heersen in haar land, terwijl de huisgenoten hun normen ongemerkt wat aanpassen aan de Nederlandse. Vooral met grotere kinderen geeft dat moeilijkheden. De gezagsverhoudingen thuis veranderen onder de omstandig heden. De autoritaire vader moet zijn zoon hulp vragen bij het invullen van een formulier. De moeder, die vanouds de scepter zwaaide binnen het gezin, wordt afhankelijk van de beter Neder lands sprekende dochter, die als tolk moet optreden als moeder naar de dokter gaat. De rollen in het gezin worden omgekeerd. Het komt voor dat kinderen zich op den duur gaan schamen voor hun ouders, en speciaal voor hun moeder. De moeder vereen zaamt ook binnen het gezin. Drs, Van den Berg denkt overigens dat voorlichting aan de moeder als zij in grote problemen verkeert, wei nig effect zal hebben. Zij pleit er voor geld te besteden aan een goede maatschappelijke begeleiding, door speciaal opgeleide sociaal werk sters, bij aankomst in Nederland. Als er kinderen zijn, is de schoonfa milie ontvluchten niet de beste weg, omdat de kinderen dan aan de man en zijn familie worden toegewezen. Een jonge moeder kiest dan vaak ziekte als protest van de zwakke. Deze ziekte doet de migrant terugke ren en zijn vrouw dwingt hem dan een beslissing af: óf hij blijft hier, óf ik ga mee naar Nederland. Wij samen zouden die prijzen best omlaag kunnen krijgen, al thans buitensporige verhogingen kunnen tegen gaan. Hoe? Dat overdenkend vraag ik mij af, of het met tijd wordt om voorlo pig de koffie eens de koffie en de thee de thee te laten? Wij zouden toch op andere drankjes kunnen overgaan Zo’n pasgetrouwde vrouw blijft meestal achter bij haar schoonfami lie, de man draagt de verantwoorde lijkheid voor zijn vrouw over aan zijn ouders. Niet zelden laten de schoonouders de vrouw hard wer ken. Als jonge vrouwen niet zijn opgewassen tegen deze hele situatie en zij vluchten naar hun ouders, maken zij „hun man en zijn familie te schande”, De migrant kan twee dingen doen: scheiden of terugkeren naar zijn vrouw. Als het paar geen kinderen heeft kiest men vaak voor echtscheiding, wat voor de hand ligt omdat de huwelijken meestal niet -■- Een Zwitserse firma (Fabromont uit Schmitten) heeft een soort meegroeiende broeikas gemaakt van Baylon, een produkt van Bayer (inderdaad dezelfde als die van de aspirine). Terwijl de planten groeien zet het folie zich uit en vormt een tunnelvormig dak, dat de planten tegen koude en wind beschermt. Het „groei en” van het folie wordt bewerk stelligd door een groot aantal aangebrachte lijnperforaties, die onder geringe druk opengaan. Een nieuwe lente, een nieuw ge luid: uw pak koffie van 250 gr. is deze week met maar liefst 78 cent in prijs verhoogd. Voor de Roodmerkdrinkers betekent dat voortaan een uitgave van f 5,45 per pak. Het was overigens de- welgeteld-elfde prijsverhoging sinds augustus 1975. X. Het dagelijks „bakje” kan allang niet meer tot „troost” stemmen. En nu beginnen de „theepak- kers”, zo heten ze van oudsher, ook al te mieren. Vergis u echter niet, leant koffiebranders en theepakkers zijn in ons land vaak dezelfden Mevrouw drs. L. van den Berg- Eldering. cultureel antropologe en een van de sprekers in Helvoirt, ver wacht dat het percentage buitenlan ders dat hun gezin naar Nederland laat komen, nog zal toenemen. Zij heeft gedurende twee jaar een veer tigtal Marokkaanse gezinnen gege- leid vanaf het moment van aan komst in Nederland. Als belangrijk ste achtergrond en aanleiding tot gezinshereniging noemt zij de ont wrichting van het huwelijks-en ge zinsleven. Een vader die jaar in, jaar uit in het buitenland werkt, daar zal elk ge zinsleven, waar dan ook, onder lij den. In de Noordafrikaanse landen is de ontwrichting door jarenlange afwezigheid van de man nog groter, doordat de taken en verantwoorde lijkheden in die samenlevingen strikt aan een bepaalde sekse gebon den zijn en de rollen onderling niet verwisselbaai’ zijn. Hoewel er in de steden wel veranderingen komen, is het zo dat het hele maatschappelijke leven (buitenshuis) terrein is van de man, terwijl de vrouw binnenshuis, binnen het gezin haar functie heeft. Die rollenverdeling hangt nauw sa men met opvattingen over eer en schande. op basis van liefde worden gesloten. De migrant verdient genoég om de bruidschat voor een tweede huwe lijk op te brengen, waarbij dan meestal de voorwaarde wordt ge steld dat de vrouw meegaat naar Nederland. Bij zulke tweede huwe lijken heeft de vrouw geen stem bij de beslissing tot migratie. Zij ver trekt onvoorbereid, met een man die zij nauwelijks kent. Ramen lappen is nooit een pretje: daar zullen de meesten het wel over eens zijn. Daarom is elke poging om het werk te veraangena men of te versnellen een vermelding waard. Zo heeft Brabantia (postbus 25, Waalre) een nieuwe raamwasser vervaardigd. De ge bruikelijke spons is vervangen door een borstel (samengesteld uit een combinatie van kunst- en natuurhaar). Met die borstel komt men beter en gemakkelijker in moeilijke hoeken en wordt ook het houtwerk meer gespaard. Een brede rubberstrip, die in een „uitge wogen” stand is aangebracht zorgt voor het drogen. Nieuw aan deze raamwasser is de verchroomde steel, die uitschuifbaar is tot bijna twee meter. Zonder trap kan men nu dus de hoge ramen te lijf. Overigens, de steel kan er ook af. Dan kan men zijn schoonmaakwoe de koelen op de ruiten van de auto. De prijs is 24,50. Er zit een garantie van twee jaar op. Mijn ervaring is, dat heel veel mensen over een zogenaamde „stootvoorraad" beschikken. Koffie, thee, suiker, bruine en witte bonen, groene erwten, zeep, lucifers, macaroni, vermi celli, spaghetti. Allemaal levens middelen en andere nuttige za ken, die niet of nauwelijks aan bederf onderhevig zijn. Het zijn vooral de mensen die de tweede en soms ook de eerste wereldoor log hebben meegemaakt, die we ten hoe nuttig het kan zijn een kleine voorraad van het aller noodzakelijkste te hebben in tij den van nood. Wie herinnert zich niet de ver woede pogingen die de „-pak kers” hebben gedaan om ons méér thee te laten verbruiken? Deze drank moest van zijn ou bollige imago afgeholpen wor den. Oma met de kraantjeskan en de koekjestrommel verdween uit de advertentiecampagne en in plaats daarvan verscheen het theebuiltje. Daarvan moesten we er voortaan niet één, maar twee of méér in de pol hangen. De slimmeriken gingen er daarbij van uit, dat elk mens iedere dag ongeveer zijn maximum behoef te aan vocht binnenkrijgt (een glaasje water of limonade, bier, koppen koffie en soep om er maar een paar te noemen). Méér koppen thee drinken, dus méér dan de maximumbehoefte aan vocht zou niet verkoopbaar zijn. Dus moest de thee maar sterkei gedronken worden, daarmee zou de verkoop ook omhoog gaan. Mevrouw Van den Berg tekent hierbij aan dat, hoewel de mannen foiineel het besluit tot migratie van het gezin nemen, de vrouwen vaak de motor achtei- de gezinshereniging zijn. Zij protesteren tegen het ge scheiden leven en stellen hun man voor de keuze: óf terug, óf ik mee. Opvallend daarbij is dat deze vrou wen helemaal niet voor ogen hebben zich permanent in Nederland te ves tigen, met het hele gezin. Zij willen alleen dat hun huwelijks- en gezin sproblemen worden opgelost. Het gezin vertrekt onvoldoende voorbe reid, voorlichting over de Neder landse samenleving ontbreekt. Er is alweer een nieuw soort wandbekleding bijgekomen. Het gaat om flexibele structuurte- gels. Dat is dus iets voor degenen, die niet gecharmeerd zijn van het werken met pasta’s en verven. Men kan nu een structuurwand krijgen door de tegels doodge woon met tegellijm op de onder grond te plakken. Die onder grond moet natuurlijk wel stevig, droog en schoon zijn. De tegels hebben een afmeting van 50 bij 50 cm en zijn ongeveer drie milli meter dik. Het gewicht is zo’n twee kg per vierkante meter. De tegels zijn voor elk vertrek ge schikt, inclusief de vochtige zoals douchecellen en keukens. Het materiaal werkt geluids- en warmte absorberend, is brand werend, stootvast, goed buigbaar en afwasbaar. Een voordeel ook is dat de tegel gemakkelijk te snijden is. Deze door Carré (Ruimtevaartstraat 13, Dirks- horn, N-H) vervaardigde wand en plafondbedekking is verkrijg baar in zes op elkaar afgestemde kleuren: wit, geel/groen, cognac, donker groen, donker bruin en steenrood. Het baylon is milieuvriendelijk, volgens de fabrikant. Er is vol gens het zelfde principe ook een meegroeiende schaduwfolie, waarbij het folie wit ingekleurd is. Het weerkaatst het zonlicht en beschermt de plant tegen te ster ke zonnestralen. De grond Jjlijft langer vochtig. Voorlopig is dit folie alleen nog maar in Zwitser land verkrijgbaar. Men o- verweegt wel het ook hier in rou latie te brengen Het zijn geen vrouwen die met hun problemen te koop lopen. Zij leven teruggetrokken. Daardoor blijven ze meestal onopgemerkt.Wordt er over gastarbeid gepraat, dan gaat het over werkgelegenheid, over de arbeiders, ovei’ de schoolgaande kinderen, de huisvesting. De Neder landse commissie van de Unesco, waarvan oud-CRM-minister Marga Klompé voorzitter is, besloot daar om de positie van de vrouw van de buitenlandse werknemer te gaan be studeren. Na voorbereidend onder zoek van een werkgroep werden on langs vier studiedagen gehouden ov er dit thema in het conferentieoord Meierij van ’s Hertogenbosch. De vrouwen om wie het ging, waren afwezig; van sociologen en antropo logen moesten we vernemen hoe het staat met de „transculturel proble matiek binnen het migrantengezin”. Gastarbeid twintig jaar gelden een nieuw verschijnsel leek aan vankelijk iets tijdelijks. Naarmate de jaren verstreken, begonnen de landen die arbeiders aantrokken, in te zien dat gastarbeid een structu reel karakter had gekregen: of het nu goed of slecht ging met de econo mie, of er al dan geen werkloosheid was, de (ongeschoolde) arbeiders die bereid waren de slechtste karweitjes op te knappen, bleven onmisbaar. De arbeiders zelf geloven nog het hardnekkigs!, en vaak tegen beter weten in, dat hun verblijf hier tijde lijk is. Ondanks het grote verlangen naar huis te gaan, wordt het besluit dat ook te doen, elk jaar weer uitge steld. De uitzichtsloze omstandighe den daar, die destijds dwongen tot werken in West-Europa, zijn niet veranderd. Het gezin en vaak de hele familie is inmiddels gewend geraakt aan enige financiële armslag. Naarmate de gastarbeider hier langer blijft, komen er meer gezin nen over. Prof. Duman, gezinssocio- loog aan de universiteit van Leuven, heeft geconstateerd dat elke migra- tiegolf van arbeiders na zeker tijd wordt gevolgd door een migratiegolf van gezinsleden. „Pure arbeidsmi gratie bestaat niet”, zegt hij. ,,Ge- zinsmigratie kan niet worden afge remd door een regeringsbeleid Als het niet wordt toegestaan (zoals kor te tijd het geval was in Frankrijk) komen de gezinnen clandestien. De verwachting dat de grote culturele verschillen de komst van de gezins leden zou beletten, blijkt in de prak tijk niet op te gaan” Ook Nederland is niet erg happig geweest op de komst van de gezin nen. In een nota van de regering-De Jong uit 1970 stond onomwonden: „De gezinsscheiding van lange duur kan oorzaak zijn van vee] leed voor de betrokkenen, en kan leiden tot gezinsmoeilijkheden Maar met alle begrip voor de menselijke aspecten, kan men niet anders dan vaststellen dat ons land behoefte heeft aan ar beidskrachten uit andere landen en niet aan nieuwe gezinsvestigingen vanuit het buitenland Nederland is beslist geen immigratieland’ De Om de buitenlandse vrouw meer weerbaar in en buiten haar ge zin te maken zou zij, volgens drs Van den Berg, in elk geval verplicht moeten worden tot het volgen van een cursus Nederlands. Als we nu eens zouden beginnen om die koffie en theevoorraad aan te spreken en heel zuinig op te maken, zonder in de eerstvol gende weken of maanden in te gaan op verleidelijke, zoge naamd „goedkope aanbiedin gen”. Gewoon hard zijn! Met zijn allen niet meer kopen. In diezelf de tijd^snuffelen we in kranten en tijdschriften, kookboeken en vrouwenbladen. Andere drank jes proberen te vinden, die zeker zo smakelijk en ook vooi' velen gezonder zijn Dat is erg lang uit te houden, zeker nu het „dage lijks bakje troost” die naam al lang niet meer verdient. Praat er eens over met de buurvrouw en probeer samen iets origineels te bedenken GASTON GOURMET MEVROUW Van den Berg: „De eer en het prestige van de familie staat of valt met het „kuise” gedrag van de vrouwen. Veel vrouwen worden in de periode dat hun man buitens huis verblijft nog meer in hun bewe- ginsvrijheid beknot dan anders het geval zou zijn geweest. De man die zijn gezin voor langere tijd verlaat voelt zich kwetsbaar, omdat hij niet in staat is zelf toezicht te houden op het gedrag van vrouw en dochters. „Voorkomen is beter dan genezen” is zijn devies en de vrouw krijgt niet dan bij hoge uitzondering toestem ming het huis te verlaten. Deze strenge beperking van de bewe gingsvrijheid buitenshuis geldt vooral voor jonge pasgehuwde vrou wen en voor plattelandsvrouwen”. Wie zijn buitenlandse buurvrouw wil helpen, moet voorzichtig en tac tisch zijn. Een Marokkaans huwelijk liep op echtscheiding uit, omdat de man er hier van overtuigd geraakt was dat zijn vrouw geen goede huis vrouw was. Buurvrouwen vonden namelijk dat de Marokkaanse de groenten te lang kookte, zodat de vitamines er uit gingen (een buur vrouw ging zelfs zo ver dat zij dage lijks „gezonder eten” voor de kinde ren ging koken) en ook zeiden de vrouwen in de buurt dat deMarok kaanse kinderen te weinig in het bad werden gestopt. Omdat de Marok kaanse vrouw bovendien naar gebruik in eigen land geen pyja ma droeg, terwijl haar man vond dat zij zich aan moest passen aan de Nederlandse gewoonte, liet hij zich ten slotte van haar scheiden Wij kunnen nu gerust rekenen op prijsverhogingen in de theesec- tor, voorspel ik u. V V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23