Orgel RK Bavo middelpunt van attractieve serie Victor fraai en grotesk opgevoerd door Theater Scarlett 0’Hara verovert de wereld. XFi Voortbeslaan van de groep blijft nog even onzeker Arnhem herdenkt Beethoven Jarige Piet van Egmond halve eeuw organist Dat leest u alleen in 11 Exposities Frigitte Schaap in Oss Meer buitenlandse organisten, meer Nederlandse componisten Knap stuk van Vitrac in de Toneelschuur Alles of niets Huur uw nieuwe r^Skala kleuren-TV voor extra lage lente-prijs. Bel (023) 31 3980 Skala Ll 111 DONDFRDAD 1 4 APRIL 19 7 7 KUNST Door Theo Klein Door Johan van Kempen :h n n i. U NOURIS 365 dagen service per jaar. deze tot over de landsgrenzen be kende organist zijn eerste opna me maakte voor His Master’s Voice. Hei dramatische verhaal van Vivien Leigh opnieuw een internationale bestsellei m Privé Overal verkrijgbaar 1 25 Grote moeilijkheden HAARLEM. Gistermiddag wapperde de vlag op het gebouw van EMI-Bovema aan de Tulpen kade als huldeblijk aan een van de bekendste Nederlandse musi ci: Piet van Egmond, die vandaag zijn 65ste verjaardag viert en daarbij tegelijkertijd het feit her denkt dat hij dit jaar een halve eeuw organist is. En het bleef wat die huldiging aangaat, niet bij het hijsen van de nationale driekleur; in het gebouw zelf bood Bovema de jubilaris een feestelijke recep tie aan. Een stemmige viering juist hier temidden van de grammofoonpla ten, omdat behalve aan de reeds genoemde heuglijke feiten, te vens de aandacht kon worden ge vestigd op het bereiken van een andere mijlpaal in Van Egmonds muzikale carrière Het is name lijk precies 25 jaar geleden dat Perspekt beraadt zich over de toekomst (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) KO VAN LEEUWEN (ADVERTENTIE) I dit jaar zijn 85e verjaardag hoopt te vieren. 3.0üt« fspraai ARNHEM (ANP). Van zondag 5 juni tot en met woensdag 29 juni staat Arnhem in het teken van de herdenking van de 150ste sterfdag van Ludwig van Beetho ven. In dit Beethoven-festival geeft het Gelders Orkest onder leiding van de chef dirigent en artistiek leider Yoav Talmi vier Beethoven-eoncerten. Als solisten en ook in enkele recitals zullen tijdens het festival te horen zijn de violist Aaron Rosand, de pianist Malcolm Frager en de cellist André Navarra. Dit drietal leidt gedurende een week een zoge noemde meestercursus, bestemd voor jon ge musici en talentvolle muziekstudenten van Nederlandse en buitenlandse conser vatoria. Dé meeste concerten hebben plaats in Musis Sacrum in Arnhem, met uitzonde ring van het openingsconcert dat wordt gespeeld in de Stadhuishal van Arnhem. In die hal zijn ook Beethoven-uitvoeringen te beluisteren van het Gelderse Kamermu ziek Ensemble. In de open lucht, op de Sint Jansplaats in de binnenstad, zal het Gel ders Orkest de Vijfde symfonie uitvoeren. Het slotconcert op 29 juni wordt afgesloten met de negende symfonie, waaraan het versterkte Toonkunstkoor Arnhem zijn medewerking zal verlenen. Margreet Blanken en Rob Fruithof in „Victor of de kinderen aan de macht". (Foto Wouter van Heusden) Als inhoudsverhaal kan het stuk kort worden samengevat. Het jongetje Victor wordt negen jaar. Vroeg oud en wijs voor zijn leeftijd en lichamelijk meer dan vol groeid met zijn lengte van bijna twee me ter, vindt Victor het hoog tijd zelf de initia tieven binnen het gezin te gaan nemen. De jongen is dan al geconfronteerd geweest met de ontrouw van zijn vader en op zijn verjaardag speelt hij met zijn buurmeisje een toneelstukje, waarin hij een amoureu ze uitspatting van zijn vader met de moe der van het meisje gestalte geeft. Victor pest verder waar hij maar kan, maar wint er weinig bij. Victor of de kinderen aan de macht krijgt bij Theater een opvoering met vaart en groteske allure door een niet alledaagse vindingrijkheid. Er valt heel wat af te lachen trouwens, al gaat het dan om een drama Van het geld dat Van Doorn nu voor het komend seizoen in het vooruitzicht heeft gesteld zou Perspekt wel door kunnen gaan als technische unit ter ondersteuning van andere toneelgroepen, maar de groep vindt dat deze werkzaamheden alleen goed tot hun recht kunnen komen wan neer men ook zelf van het podiumaanbod gebruik kan maken. Perspekt speelt op alles of niets. De onzekerheid rond het voortbestaan van Perspekt blijft dus voorlopig bestaan. Dit jaar heeft de stichting die de serie verzorgt weer een aantrekkelijk program ma tot stand weten te brengen waaraan zowel binnen- als buitenlandse organisten deelnemen. In overleg met het stichtings bestuur hebben zij hun programmakeus afgestemd op het romantisch karakter van het door Adema in 1923 gebouwde instru ment. i Onder de Nederlandse deelnemers be vinden zich de eerste twee prijswinnaars van het Eerste César Franck-concours dat vorig jaar zoals bekend in de RK Bavo werd gehouden.Dat zijn Piet van der Steen die op 11 juni onder meer de Tweede symfonie van Vierne vertolkt en Dirk Out op 23 april. Twee oudleerlingen van Ber nard Bartelink die komende zaterdag middag de serie opent bevinden zich onder de „nieuwkomers”: Wim Vonk, ver bonden aan de De Duif in Amsterdam en Jean Janssen, organist te Bussum. Nieuw is ook Hans van der Harst, de bekende bespeler van het orgel in de kathedraal in Utrecht en onze muziekmedewerker Jaap Stork die op 16 juli De Kerk, Andriessen en Bijster op zijn programma heeft. De serie, die pas 8 oktober wordt afge sloten, zal eenmaal worden onderbroken voor een bijzondere gelegenheid. Het con cert voor zaterdagmiddag 14 mei zal name lijk een dag later worden gegeven. Deze uitvoering, verzorgd door Guy Bovet uit Zwitserland, staat in het teken van een actie voor de plaatsing van een vierde klavier. Bovet voert op dit concert dat eveneens om 15 uur begint, de beroemde Vijfde symfonie van Widor uit naast de Grote Fantasie van Liszt over het thema Ad Nos. Hoewel de stichting geen enkele subsidie voor haar activiteiten ontvangt, wil zij het publiek toch geen toegangsprijzen vragen. De entree is geheel gratis, wel wordt ter bestrijding van de onkosten na afloop een collecte gehouden. Toneelgroep Theater speelt „Victor of de kinderen aan de macht” momenteel in de Toneelschuur, waar het stuk nog tot en met zaterdag te zien is. Het is een voorstel ling geworden van krachtige kwaliteit. On der regie van de Franse Roemeen Ion Omesco is de machtige karikatuur die Vitrac van de gezinssituatie maakte nog eens resoluut onderstreept. Met gebruik making van een onnoemelijk aantal vond sten komt Omesco tot een theatergeheel dat maar zelden vertoond wordt. Als een kleurige kaleidoscoop wisselen fantasie en realiteit elkaar af of reiken zij elkaar de hand. Er zijn maar weinig echte mensen te zien in „Victor of de kinderen aan de macht”, eigenlijk alleen bij Victor zelf gunt de auteur de toeschouwer een blik naar binnen. Alle overige personen zijn als een groteske karikatuur van zichzélf aan wezig. Loodgietersbedrijf installeert ook BADKAMERS tncl tegelwerk 023-372900 Land erk. installateurs. heel wat positiever dan zijn opstelling van vorig jaar, toen hij het allemaal heel don ker inzag.” hebben. Omdat het gesprek met Van Doorn pas gisteren plaatsvond heeft men al zestig voorstellingen moeten afgelasten en de genoemde ontslagaanvragen moeten indienen. Het is nog lang niet zeker of de door deze vertraging ontstane schade nog tijdig hersteld zal kunnen worden. (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Frigitte Schaap-Hol- ster uit Overveen exposeert tot en met 24 april batikschilderijen in „De Lieve- kamp”, Raadhuislaan 14 in Oss. De tentoonstelling, waar batikschilderijen hangen van deze kunstenares, is dage lijks geopend van 10 tot 22 uur. De jonge acteur Rob Fruithof is de grote verrassing binnen deze voorstelling van Theater. Hij speelt Victor doortrapt en zijn inzicht in de misvattingen dat door fictieve harmonie en fatsoen gecamoufleerd wordt, weet hij volkomen geloofwaardig te maken. Nettie Blanken levert knap tegen spel als het buurmeisje Esther, dat zes jaar oud moet zijn. Beide kinderrollen blijven uitstekend overeind en behouden hun re liëf door de groteske vorm die regisseur Omesco aan deze voorstelling gaf. Overi gens, ook door de andere spelers wordt voortreffelijk geacteerd. In de hele voor stelling wordt duidelijk dat het fatsoen slechts regeert ten koste van de oprecht heid, die er eenmaal bloot gelegd niet prettig uitziet. Meer dan vorig jaar zal aandacht be steed worden aan werken van Nederland se hedendaagse componisten. Zo heeft Bartelink, de vaste organist van de kerk, voor het openingsconcert een keus ge maakt uit het werk van onder meer Strate- gier, Mul, Albert de Klerk naast een drietal Franse meesters. Op 2 juli zal Bartelink opnieuw achter de speeltafel plaatsnemen. Hij besteedt dan bijzondere aandacht aan het repertoire van Hendrik Andriessen die In vergelijking met het vorig jaar is het aantal buitenlandse gasten enigszins uitge breid. Tot de uitgnodigden behoren Doug las Hollick uit het Engelse Hull, Robert Munns uit Londen (op 21 mei met mede werking van de cantorij van het Groninger Studentenpastoraat), Jean Vaucher uit Genève, Matti Vainio uit Finland, Karei Paukert uit de Verenigde Staten en Chris tian Collum uit de Oostduitse stad Rostock. Gouden plaat bij dubbel jubileum De minister liet gisteren duidelijk mer ken het vervelend te vinden wanneer Per spekt helemaal zou verdwijnen, maar tege lijkertijd wees hij erop dat de subsidie die hij nu nog toe wil kennen al een noodgreep is en dat de groep na het komende jaar af zal moeten zien van rijkssteun, tenzij zijn opvolger op CRM nieuwe mogelijkheden zou kunnen vinden voor structurele hulp, dus voor steun op lange termijn. Wethouder Van de Water klampte zich aan die laatste uitspraak vast. Hij zei: „De Jong ziet het te pessimistisch. Als hij goed geluisterd had, had hij meer kunnen horen dan alleen de harde feiten die in dit ge sprek genoemd zijn. Want Van Doom heeft de subsidie niet alleen op drie ton gebracht waardoor voorlopig de mogelijk heid wordt geboden om verder te gaan, maar daarnaast heeft hij een opening ge maakt voor een structurele aanpak. Hij zei duidelijk lichtpuntjes te zien en dat is al Behalve een gouden plaat kwam de jubilerende organist Piet van Egmond gisteren ook in het bezit van een fraai porseleinen speeldoos. naamste orgels van Europa. En ook het buitenland lonkte naar deze Hollandse musicus met zijn haast over-romantische interpretaties en improvisaties. Een door de pers zeer goed ontvangen recital voor de BBC op het orgel van de Royal Albert Hall te Londen, leidde tot een uitgebreide en glorieuze toernee door heel Engeland. Ook als dirigent, mat name van het door hem in 1933 opgerichte Amsterdams Ora- toriumkoor, verdiende Piet van Egmond ruimschoots zijn sporen. In die functie trokken zijn vele na-oorlogse uitvoeringen van Bachs Matthaus Passion in het Am sterdamse Concertgebouw in brede lagen van het publiek de aandacht. Ook Aarden burg, de Zeeuwse gemeente die de jubila ris tot ereburger benoemde, deelde in deze voor een grote periode jaarlijks weerke rende uitvoeringen die qua geest aansloten bij de tradities van Mengelberg. Vooral Van Egmonds zogenaamde „populaire or gelbespelingen” kregen grote vermaard heid. Een enorme schare „fans” hield de naam van de musicus hoog en maakte ook de serie „Zingen bij Piet van Egmond", in de Lutherse Kerk aan het Spui, tot een uitzonderlijk succes. HAARLEM. „Maar dit is een drama”, zijn de laatste woorden in Rogers Vitracs toneelspel „Victor of de kinderen aan de macht”. Ze worden uitgeroepen door de dienstmeid en klinken als definitief von nis over de hypocriete familie waar zij in dienst was. Vitrac heeft dan een aantal taferelen latert passeren waarin kritiek op de burgermansmoraal fors gestalte krijgt. Hij rekent op niet mis te verstane wijze af met huwelijk en gezinssituatie en de ou ders vinden in de ogen van deze auteur van het Franse surrealisme geen genade. Intussen is Perspekt echter door het langdurige uitstel al in grote moeilijkhe den gekomen. De groep had in verband met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen al voor 1 maart zekerheid moeten niets o aar u li et kijk! loet ga ijn.Tot laromll keukei wkeuki 1 ‘lijkhsd eling... en. Bij Van Doorn wilde echter niet nader op die „lichtpuntjes” ingaan. Hij zei nog enige tijd nodig te hebben vóór daar concrete uitspraken over te kunnen doen. Voorlo pig ziet het er naar uit dat Perspekt in september definitief uitsluitsel zal krijgen over de aanpak op lange termijn. De Haar lemmers zullen dan horen of het inder daad alles of niets wordt. Van Doorn zal er in september echter niet meer bij zijn, tenzij de kabinetsformatie zo lang zal du ren. Hij zal niet als minister in een volgend kabinet terugkeren en het is zeer de vraag of zijn opvolger zijn ideeën zal overnemen. De Jong vreest dat de overheid verwacht dat de groep hetzelfde werk zal kunnen blijven doen, voor veel minder geld. Men staat dan ook allerminst te juicehn over het resultaat van het gesprek dat de groep gisteren op het ministerie van CRM voerde met de minister, de Haarlemse wethouder van de Water en Noordhollands gedepu teerde Zuurbier. Perspekt wil af van de tijdelijke oplossingen van Van Doorn, die steeds niet meer dan voor één jaar subsi die toe wil zeggen, en dan nog met veel pijn en moeite zoals nu gebleken is. De Haar lemmers willen zekerheid op langere ter mijn of anders stoppen DEN HAAG. De gisteren door minis ter Van Doorn (CRM) gedane toezegging van drie ton subsidie voor het komende seizoen van de Technische Theatergroep Perspekt, houdt niet zonder meer in dat de ontslagaanvraag voor dertien medewer kers van het gezelschap wordt ingetrok ken. „We zullen ons nu eerst intern moeten beraden over wat ons te doen staat”, aldus zakelijk leider De Jong. „Driehonderddui zend gulden is net te veel om dood te gaan, maar te weinig om van te leven. Het staat nu in ieder geval vast dat Perspekt niet door kan gaan op het niveau dat we ge wend zijn. We zullen moeten bekijken wat we kunnen doen van het geld dat Van Doorn nu biedt. En dan zullen we nog af moeten wachten of de subsidiënten (ge meente, provincie en rijk) akkoord gaan met die nieuwe taakstelling". (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Voor de vierde keer in successie zal het langzamerhand befaamd geworden Willibrord-orgel in de Kathe drale Basiliek aan de Leidsevaart in Haarlem bespeeld worden tijdens een se rie concerten op de zaterdagmiddag. Deze uitvoeringen, die het motto dragen van „aansprekende muziek en gevarieerde - programma’s”, beginnen steeds om 15 uur en duren niet langer dan maximaal een uur. Ze voorzien in een nog steeds groei ende behoefte bij het orgelpubliek: vorig jaar kwamen voor het eerst gemiddeld meer dan honderd bezoekers luisteren. Bovema-directeur C. den Daas noemde het in de door hem gehouden toespraak een unicum dat een musicus een kwart eeuw lang trouw blijft aan hetzelfde „la bel” en reikte namens zijn firma voor dit zilveren jubileum een „gouden plaat” uuit. Naast deze speciale oorkonde en andere geschenken werd aan Piet van Egmond eveneens het eerste exemplaar van een dezer dagen ook in de winkel verkrijgbare jubileum-grammofoonplaat aangeboden, waarop de jubilaris het Frobenius-orgel te Oude Tonge bespeelt. Pieter van Egmond, die op 14 april 1912 in Amsterdam het levenslicht zag, trok reeds als kind de aandacht vanwege zijn grote muzikale gaven. Al op zesjarige leef tijd bespeelde hij het kerkorgel; het instru ment waaraan hij met grote liefde zijn leven zou gaan wijden. Zijn muzikale op leiding verliep dermate voorspoedig, dat Piet van Egmond nog maar zeventien jaar was toen hij als leerling van de vermaarde pedagoog Cornells de Wolff aan het Am sterdams Conservatórium „cum laude” zijn einddiploma orgel behaalde, terwijl hij een jaar later het solistendiploma en ook nog eens het einddiploma piano ver wierf. Was Van Egmond in zijn studietijd al in dienst van de AVRO getreden, hij telde nog maar negentien jaren toen hem de eer ten deel viel aangesteld te worden als organist van het Amsterdamse Concertge bouw Piet van Egmond bewoog zich in de muziekwereld als een vis in het water en zijh repertoire in diverse genres (zijn baan als organist van het Amsterdamse City Theater is wat het laatste betreft veelzeg gend) kende nauwelijks grenzen. Voor de NCRV nam hij destijds onder meer de veelomvattende taak op zich om opname- bespelingen té verzorgen van de voor- Elke organist zal nadat de laatste klan ken van zijn spel zijn verstorven, het pu bliek in de gelegenheid stellen de speelta fel te bezichtigen. Ook wordt men dan in de gelegenheid gesteld door middel van een korte excursie het interieur en de bouwwijze van de kerk te’ leren kennen. Ook hiervoor zal geen bijdrage worden gevraagd. Op de feestelijke bijeenkomst in het EMI+gebouW, waar met grote waardering teruggeblikt werd op een bijzondere car rière, haalde ook studio-directeur Gerard Hah, in een ongedwongen speech nog eni ge anecdotes op, die de langdurige samen werking tussen hem en de jubilerende organist hadden opgeleverd. Volgens Hali is Van Egmond „de enige artiest die geen foute noten speelt tijdens de opname”. Een omstandigheid waardoor de vele tientallen Elpee’s steeds in record-tijd voor elkaar kwamen. „Als je die handen, waarvan alle tien vingers wat anders doen, soms over meerdere manualen tegelijk ziet gaan, denk ik altijd: ’t is geen kunstenaar, maar een kunstenmaker”, aldus opnameleider Hali, die voorts nog Van Egmonds vaste regisstrante Netty Spies (die ook het mu ziekarchief beheert en zichzelf „de secreta resse van meneer Van Egmond” noemt) warm in de huldiging betrok. In zijn enthousiaste dankwoord, toonde Piet van Egmond zich zeer erkentelijk voor alle aan hem betoonde hartelijkheid en sprak tenslotte de hoop uit om inde- zelfde geest van prettige samenwerking met het musiceren te kunnen doorgaan

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11