r Allernieuwste bestseller: ”NS-vakantiereizen’77” Weinig ontroering bij Ko en Shuku Iwasaki Begrip Ruimte suggestief verbeeld heeft lof voor CRM en provincie Jaap de Carpentier in Gebouw Noord-Holland, Jos Smit in Nieuwe Slof Perspekts zakelijk leider Chris de Jong Belangrijke groepen op Breda’s Jazz-festival f ZATERDAG 1 6 APRIL 19 7 7 KUNST 11 10 door Ko van Leeuwen ij 1 Schitterende techniek hij Japans duo Duitse pianist wint Israëlisch concours De bestseller NS-vakantiereizen 77 is gratis te krijgen op de stations, de NS-reis- en inlichtingenburo’s,de ANWB.de meeste reisburo’s en de Rabobanken. Gedeeltelijk verzorgde reizen Eigen land (8-daagse fietsvakantie v a. f 288, Zuid Lapland (15 dagen vanai t 916, ien we en. (8 dagen vanaf f 292,- (8 dagen vanai I 498,-), (8dagen vanat I 480,-), (8 dagen vanaf f 566,-), (8 dagen vanaf f 746,-), Allgau, het Alpenvoorland (10 dagen vanaf f 684,-), Vierwoudstedenmeer (8 dagen vanat f 728,-), En vraag daar dan meteen even naar Vierwoudstedenmeer(15 dagen v.a.t 1216,-), het reisprogramma van de Franse loensten Vaudoiser Alpen (15 dagen vanat t 1437,-), Kannthrè met Venetië (17 dagen vanat 11108,-) Service, met o.a reizen naar Parus (2 i m 7 dagen vanai t 130,-) en reizen pei Zon Expres naar de Rivièra, bijvoorbeeld Bouiouris 10,17 en 24 dagen vanai t 165, Een greep uit de inhoud Geheel verzorgde reizen Eigen land Ardennen Moezel Fichtelgebergte Denemarken Verbijsterd Academische opvattingen wrwiWhn.’ HAARLEM. Planologen hou den zich bezig met het begrip ruimte. Dat geldt ook voor de ambtenaren die verbonden zijn aan de PPD, de Provinciale Pla nologische Dienst. Deze instelling is gehuisvest in het Gebouw Noord-Holland aan de J. J. Hame- linkstraat in Haarlem, waar zij in de hal van het pand over een aantrekkelijke expositiegelegen- heid kan beschikken. Wim van Straten, die op een effectieve ma nier vorm aan het tentoonstel- lingsbeleid geeft, stelt daarbij als uitgangspunt dat het getoonde zo veel mogelijk aansluit op het hierboven genoemde arbeidster rein. HAARLEM. T .”,Het is je een beetJe vreemd te moede. Perspekt heeft nu drie ton subsidie gekregen van CRM. Daar spreekt rechtstreeks ardering uit. CRM heeft alles in het werk gesteld om dit te kunnen doen. Er was geen geld beschikbaar, dat wisten we. Toch heeft Van ooi n nu due ton voor ons. Dat betekent dat we met de subsidies van dan de provincie en van Haarlem op een bedrag van 469.000,- kunnen tekenen voor het komend seizoen. Maar onze basisbegroting is toeval- ig ®enJ?n h,oger' Dan zegt wethouder Van de Water: Jullie hebben toch hetzelfde als vorig jaar. Nou ja, dan vraag ik me af: Leest hij dan jelemaaI met hoe wij begroten? Bij alle mooie woorden is het duidelijk dat Haarlem ons laat zakken als een baksteen”. f I-Mfs ||||l l ?s noodzakelijk dat Perspekt met ingang van volgend seizoen zwaarder wegende zaken". ’3 - JOHAN VAN KEMPEN (ADVERTENTIE) me k rd* 11 di« WH» bi" n ii,Ati izijn, p en Chris de Jong structureel wordt Jaap de Carpentier, de huidige exposant bij de PPD, is eveneens een expressionist die in zijn werk het theam ruimte op een al even intrigerende manier verbeeldt, Hij laat hier doeken zien (olieverven, enkele gouaches naast wat tekeningen) die het landschap als onderwerp hebben. De Car pentier, in de Zaanstreek geboren waar hij werd geschoold door Willem Jansen en Gerrit Woudt, voelt zich aangetrokken tot de Noordhollandse vergezichten. De mees te plekjes zoekt hij dicht bij huis (in Ber gen) ot aan net water (het eiland De Wou de) en vandaar ook de titel dié aan deze Perspekt. Al is het alleen maar om morele steun". ..Haarlem is niet bereid ons structureel te zien. Op deze manier redden ze Perspekt niet”, zegt De Jong. Aanstaande maandag zal hij CRM in Den Haag bellen of Per spekt de drie ton van Van Doorn accep teert of niet. „Daar lig ik echt van wak- „Er is een duidelijke uitspraak van het rijk Daar wil men Perspekt eigenlijk ge woon handhaven. Alleen, daar is er niet voldoende geld voor. De provincie wil ook het hare bijdragen, alleen Haarlem inte resseert het niet Daar zeggen ze doodleuk: kei zegt Chris de Jong. „We zullen daar ernstig over praten deze dagen. Je kunt je afvragen of het verantwoord is zo'n be drag te accepteren als er na een jaar weer niets is". (Van onze kunstredactie) BREDA. Liefst 55 bands en orkesten uit 11 landen zorgen ervoor dat het zevende Oude Stijl Jazz Festival, dat van 19 tot en met 22 plaats heeft, opnieuw aanspraak zal weten te maken op de aanduiding van het belangrijkste en best bezochte oude stijl jazz evenement in Europa. De aktiviteiten in het kader van dit jazz festival hebben plaats verspreid over de stad. Het examenstuk dat de 24-jarige Ger hard Oppitz de prijs opleverde, was het pianoconcert in d-klein van Brahms. De tweede prijs is gegaan naar de Brazi liaanse Diana Kacso en de derde prijs naai de Japanner Etsoeko Terada. Nou. dan spelen jullie maar met in de schouwburg, als hét zo duur is. Ze vinden tiet ook niet belangrijk of we doorgaan op theatertechnisch gebied, op research of dat we ophouden te bestaan. Je kunt nu echt zeggen: Perspekt is een luxe voor Nederland. En dat terwijl het toch een der hardst werkende gezelschappen is. Helaas wordt het steeds duidelijker dat het toneel in Nederland aan z’n limiet zit. Nieuwe initiatieven zullen steeds ingeruild moeten worden voor oude. In elk geval, van onze kant is de intentie aanwezig dat we moeten redden wat er te redden valt. We hebben alle lof voor CRM en de Provincie. Maar het spijt me het te moeten zeggen, we zijn hier allemaal zeer teleurgesteld in de hou ding van de gemeente Haarlem. (Tot en met 30 april, dagelijks van 10-22 uur. oop zondag gesloten) CEES STRAUS TEL AVIV (UPI) De jonge Westduit- ser Gerhard Oppitz heeft donderdaga vond in Tel Aviv de tweede driejaarlijkse pianowedstrijd „Arthur Rubinstein” ge wonnen. Hij kreeg 13.500 gulden, een gou den penning en het voorrecht zaterdag avond als solist op te treden op een gala concert door het Israëlisch Filharmo nisch Orkest. Ko Iwasaki is een cellist die verschillen de belangrijke concoursen heeft gewon nen Hij beschikt over een schitterende techniek en speelt op een al even prachtige cello (een Stradivarius uit 1690) waarop hij een in de regel volle en robuuste toon laat horen. Hoe mooi dat instrument was kon je vooral waarnemen in Rachmani nov’s Sonate voor cello en piano. Een werk dat er binnen het kader van dit program ma in de uitvoering ook het beste van af kwam, doordat het hier gaat óm breed ademende, zangerig-melodieuze maar in feite niet diepgravende muziek met een sterk ontwikkeld en doorgaans smaakvol gehanteerd show-element Het duo Iwasa ki deed Rachmaninov niet te kort en zorg de als steeds voor samenspel in goede tempi, met alle aandacht voor de vereiste stuwing, cantabiliteit, nuance, en afwisse ling in dynamiek Grote pianistische vermogens hoorde je ook in het spel van begeleidster Shuku Waarom de ontslagen aanvragen als er toch nog een subsidiëntenoverleg in Den Haag op het programma stond? Chris de Jong: „We moesten wel. Zou er geen ontslagvergunning zijn aangevraagd dan kwam de aansprakelijkheid voor weer een jaar salarissen voor het hele gezel schap hoofdelijk op de bestuursleden neer. Tenslotte is Perspekt een bedrijf, dat wordt wel eens over het hoofd gezien. En vie had nou verwacht dat er toch nog drie ton van het rijk op de plank zou komen? Trouwens, wij hebben altijd gésteld dat Perspekt met ingang van volgend seizoen structureel zou moeten worden. Dat wil zeggen zekerheid van bestaan op de lange termijn. We hebben nu weer voor een jaar geld. Dan zijn er onder ons die zeggen: Nu kunnen we weer fijn verder. Onzin. Het gaat niet aan de mensen weer een jaar in onzekerheid keihard te laten werken" Wat gebeurt er als Perspekt de drie ton van de hand wijst? De Jong: „Dan blijven in, elk geval de studio's en de inventaris in handen van de Stichting Perspekt. Daar voor zijn de investeringen te groot ge weest. Misschien komt er dan één man in de stofjas die de spullen af eri toe afstoft. De festivalorganisatie is acommercieel van opzet en heeft als ideologie het onder de aandacht brengen van de oude stijl jazz bij een zo breed mogelijk publiek. Het hele jaar door wordt er research gepleegd om oude jazz grootheden, die in de loop der jaren vergeten zijn weer op te sporen en, wat even belangrijk is, de beste eigentijdse orkesten te ontdekken. Verdel zou je er als gezelschap over kun- nen denken dat de mensen drie dagen een baantje als verkoper in de Hema nemen en de rest van de week aan Perspekt spende ren. Zoals GLTwee .er bijvoorbeeld over denkt. Lapmiddelen die natuurlijk een achteruitgang van de kwaliteit van het gezelschap te tekenen. Accepteert Per spekt de subsidiegelden wel, dan zou je misschien met een kleiner groepje kunnen doorgaan. Maar ons beleidsplan kunnen we in elk geval niet uitvoeren" Aan de wedstrijd in tegenwoordigheid van de 90-jarige Rubinstein zelf, hebben meer dan dertig veelbelovende jonge pia nisten deelgenomen. Nu kan het begrip ruimte in de beelden de kunst op een schier oneindig aantal wijzen „vervoegdworden, maar naar uit ervaring van verschillende exposities bij de PPD is gebleken, zijn stijlen als die van de abstract-geometrische en vooral .het expressionisme de meest geëigencle. Ik dank bijvoorbeeld aan de zeer geslaagde expositie van Yahya Yoessef en nog kort geleden. die van Cees Vis wiens monu mentale wandtapijten een boeiende visie op het landschap gaven. De belangrijkste primeurs van dit jaar zijn: The Fairview Baptist Church Christi an Band uit New Orleans, The Sunset Music Company uit San Franciso, de be kende Amerikaanse gospelzangeres Mari on Williams, „Doc" Cheatham, The Har lem Blues-and Jazzband van Clyde Bern hardt met de 81-jarige zangeres Viola Wells, The Anachronic Jazzband uit Pa rijs, The Dixieland All Stars uit Oost- Berlijn, George Melly en John Chilton's Featwarmers uit Engeland en de Deense Theis-Nyegaard Jazzband. Dat Minister Harry van Doorn toch nog drie ton voor de Technische Theatergroep Perspekt zou kunnen reserveren, had niemand verwacht. Niet bij Perspekt meer in elk geval. Zakelijk leider Chris de Jong vindt het mooi, maar hij houdt zich bij de cijfers. Dat betekent een tekort voor het gezelschap, waarvoor de ontslagvergun- ningen bij het Gewestelijk Arbeidsbureau op 1 april (met ingang van 1 september) zijn aangevraagd. Ook staat er te lezen: „Het bestuur meent dat het nog langer in leven houden van Perspekt, omdat het zo’n aardig initia tief was, bestuurlijk onverantwoord is. Zij stelt zich op het standpunt dat alleen in dien op basis van het hierbij gaande be leidsplan en met vertrouwen in de realise ring daarvan de daartoe benodigde gelden gevonden kunnen worden binnen een meerjarenbeleid, Perspekt inderdaad be staansrecht heeft” Hoe knap Ko Iwasaki de cello weet te hanteren, was speciaal te merken in Koda- ly’s hels-lastige Solosonate waarin de com ponist maar niet aan een eind kan komen. Intussen ontdek je dan de veelsoortige bespelingsmogelijkheden die de cello biedt, via allerhande flageoletten, pizzica- to-glissandnni en talrijke combinatie-effec- ten (zoals pizzicato op de ene snaar, terwijl de andere wordt aangestreken). Het in de aanhef van deze recensie geuite bezwaar kwant hier overigens optimaal naar voren. Je werd constant bepaald bij de buiten kant en zocht bovendien tevergeefs naar iets van de zigeunergeest die uiteindelijk aan deze muziek ten grondslag ligt. Dat de pianopartij van de ter opening gespeelde Sonate in a van Grieg Wat domi neerde ten opzichte van de cellopartij, die als gevolg van een streven naar dynami sche balans op zijn beurt weer tekenen van vergroving vertoonde, kun je de uitvoeren den niet euvel duiden. Grieg schreef wat dat aangaat de cellostem vaak in enigszins ongelukkig gekozen registers, waardoor dergelijke klankproblemen haast niet kun nen uitblijven. Erger was dat je niets kon voelen van een innerlijke beleving op die punten waar de sterke tendens tot geda teerd sjabloongebruik in deze sonate heeft plaats gemaakt voor werkelijke inspira- tievonken. Het bleef overal bij een consta teren van: mooi en gaaf gedaan. Alles klopte tot in het detail; net als bij Madame Tussaud Perspekt wil niet blijven bestaan uit curiositeit. Terecht meent het gezelschap dat het na jaren experimentenpot en aan vullingen daarop wel eens aan werkelijk bestaansrecht toe is. Alle prestaties van de groep kunnen die mening alleen maar be vestigen. Eind januari zag de brochure Vijf jaar Perspekt het licht, waarin het beleidsplan en de taakstelling van het ge zelschap is vermeld. In de inleiding staat over de subsidiëring onder «meer: „Indien die gelden niet gevonden kunnen worden is de realisering van de plannen van dit ijverige gezelschapje niet belangrijk ge noeg en dient Perspekt te verdwijnen om sen. Misschien moet er een supportersclub ruimte te maken voor politieklcultureel komen, een vereniging van vrienden van zwaarder wegende zaken Zoals de zaken nu staan krijgt Perspekt van CRM een bedrag van drie ton. In iwasaki, die m een gespierde aanpak ook nog voldoende ruimte laat voor een bezon kenheid suggererende klankvorming. Shuku's aanslag is behoorlijk gedifferenti eerd. Maai’ dooi’ alle veelzijdig toegepaste virtuoos raffinement heen, ervaar je toch op essentiële punten, dat hier in principe sprake is van een pinnig, kaal en ongevoe lig toucher Chris de Jong: „Haarlem heeft nu duide lijk laten weten Perspekt niet als een Haar lems gezelschap te willen zien. De bijdrage die Haarlem levert is ook voorlopig en zeer gering. Ze zijn echt niet van plan dat te continueren. Nou, CRM gaat er vanuit dat ze die drie ton willen vasthouden, de ko mende jaren, plus de trendmatige'verho ging. De provincie heeft zich tot nu toe steeds geweldig opgesteld, daar hoeven we niet bang voor te zijn. Maar we zijn toch wel verbijsterd over de houding van Haar lem. De gemeente Haarlem vanmiddag heb ik nog met de afdeling culturele zaken op het stadhuis getelefoneerd wil Per spekt dus niet als Haarlems gezelschap. Ik weet nog niet of het publiek daar ook zo over denkt. Dertig voorstellingen met een gemiddelde van driehonderd bezoekers, dat is toch maar even negenduizend men- akje- e bieden heen soms dl aiiial 1st i licht melodramatische ondertoon kan lei den. Jaap de Carpentier is het sterkst in zijn onderwerpen waar hij als gevoels mens achter kan staan, die hem niet mees lepen in negatieve waarde-oordelen en die een zekere eeuwigheidswaarde in hun schoonheid bevatten. (Tot en met 6 mei, op werkdagen,geopend van 9-17 uur). BEVERWIJK. Ook bij Jos Smit, momen teel exposerend in het cultureel centrum De Nieuwe Slof, is het landschap een favo riet onderwerp, maar daarmee houdt ook elk vergelijk met De Carpentier op. Want Smit werkt in een puur-naturalistische stijl zonder enige wil tot experimenteren en met duidelijke verwijzingen naar de academische opvattingen van voor de Tweede Wereldoorlog. Overigens geen .-verkeerde opvattingen want techniek, be- ‘heersing van de materie is .langt tijd een gerespecteerd credo geweest en.menig. nu ouder geworden schilder plukt er nog steeds de vruchten van Jos Smit, m de W 7 prille begintijd van deze eeuw in Bever wijk geboren en na omzwervingen van zijn ouders tenslotte in Rotterdam gebleven, laat overtuigend zien dat hij het vak goed geleerd heeft. Net als Jaap de Carpentier vindt hij zijn onderwerpen in zijn nabije omgeving. Hij hoeft er niets extra's aan toe te voegen, is wars van /Ie vervreemdende sfeer zoals zo vele realisten van thans die in hun werk leggen. Voor Smit spreekt de estethiek zo duidelijk dat zijn eigen inbreng beperkt blijft tot een juiste weergave. Hij valt te vergelijken met een Dirk de Gelder of een Wim Schuhmacher. niet toevalligerwijze generatiegenoten Het eigene van Smit is vooral aanwezig in datgene wat hij weglaat. Als hij een stilleven aquarelleert de meest gehan teerde techniek op deze tentoonstelling dan wordt alleen de schaal of de fles met wat vruchten, een enkel ei of wat bloemen en takken afgebeeld. De omgeving speelt geen rol. is ook niet sfeerbepalend Hij wijkt daarmee af van wat hij vroeger deed en dat ook hier vertegenwoordigd is. Voor al de houtsneden van voor de oorlog, win terlandschappen en scheepswerven, wor den bepaald door de omgevingssfeer. In de jaren na de oorlog is Smit het strand opgegaan, op zoek naar de bunkers die met toegeknepen öog de zee af speur den. Hij schilderde ze als een bijna integre rend onderdeel van het landschap, zoals het huis van een slak door zijn bewoner is verlaten maar daarom nog wel zijn func ties heeft behouden. Er spreekt een aan doenlijke simpliciteit uit deze bladen, als of de vorm nog kan bekoren zonder haar innerlijke betekenis. Uit de jaren '60 en de meest recente periode zijn naast de stillevens ook bos- en duinlandschappen vertegenwoordigd waar ook een plaats is ingeruimd voor het verscheiden, een dode den, wat ver schrompelde bladeren. Zo geeft deze expo sitie een interessante ontwikkeling te zien van een kunstenaarsleven dat wellicht te veel in de schaduw heeft gestaan van dat van grotere vakgenoten Van de provincie Noord-Holland krijgt Perspekt een subsidiebedrag van 89.000,- voor het seizoen 1977/78. De gemeente Haarlem draagt 39.000,- bij en heeft op het prioriteitenlijstje een ex traatje van 9.000,- gereserveerd. september dient er een nieuw gesprek te komen over de toekomst. Gaat Perspekt door en daarover moet in de komende week een beslissing vallen dan wil het gezelschap in elk geval in september een definitieve waarborg voor de toekomst. Nest van een zanglijster, geaquarelleerd door Jos Smit en geëxposeerd in de bovenruim te van De Nieuwe Slof in Beverwijk. „Haarlem laat ons vallen als een baksteen AMSTERDAM Als je tijdens het beluisteren van een concert gaat zitten denken: ..Wat knap toch om al die moeilij ke passages zomaar eventjes vlot weg te spelen", dan is er op het artistieke vlak iets niet in orde. Merkwaardigerwijs over komt je dat nogal vaak bij Amerikanen en soms ook bij met ijzeren hand voor de muziekpraktijk klaargestoomde Russen, maar zeer dikwijls word je met dat schok kende feit geconfronteerd als vertegen woordigers van andere culturen zich aan interpretaties van onze Euopese toon kunst wagen. Gelukkig zijn daar genoeg uitzonderingen, maar donderdagavond was het recital dat broer en zus, Ko en Shuku Iwasaki uit Japan in de Kleine Zaal gaven, weer zo’n mysterieus voor beeld van in academisch opzicht haast perfect musiceren zonder daarmee de ge ringste ontroering te veroorzaken. tentoonstelling is meegegeven: „Impres sies rond - het Alkmaardermeer". Hij brengt vormen terug tot hun werkelijke essentie, abstraheert lijnen en volumes en doet dat op een bijzonder krachtige, vaak plastische wijze. Door vanuit een stand punt te werken dat hoog boven het land schap is gesitueerd - hetmiveau neem ik aan waarop zweefvliegtuigen koersen ontstaat een heel suggestieve dieptewer king Het landschap wordt een lappende ken; vierkanten, driehoeken en cirkels aaneengehaakt. Vooral gezien van enige afstand groeien de landschappen uit tot een bijzonder aansprekende realiteit. Voor De Carpentier geldt dat hoe groter het formaat is waarop hij werkt, des'te betel' de kwaliteit is. De rondgang opent met een zestal zeer forse doeken die hem direct op zijn best laten zien Het wil niet zeggen dat hij in de kleinere doeken min der zou zijn Het merkwaardige feit doet zich echter voor dat juist bij die werken De Carpentier zijn eerdere wat droge, stijl van schilderen verwisselt voor een' heel vette streek Die streek wordt nogal iindriikkelijk zichtbaar omdat het formaat nif.eenmuaj dwingt tot een diehterbijkomen met als gevolg dat De Carpentier dan -plotseling bijna een materie-schilder blijkt te zijn Dal effect is minder geslaagd omdat De Carpentier met de materie als zodanig mets weel te doen Maar dergelijke doeken doen nu eenmaal .lekkei gesmeerd aan en -ijn v eek in trek Daai komt bij dat de schlidei zijlij vormen binnen het kleine Kader qua afmeting te zeel overtrekt ze wringen zich als het ware uit de omlijsting Dat kan soms een spanning teweegbren gen maar vaker is er sprake van gebrek aan compositorisch evenwichl Een enkele maal duikt ii neiging tot construeren op hei landschap verwisseld v sledelljkt lljlpiesslt II,i.. n hoi De l 'ai pei11 i- wolkelil a liter U -.viriei ililetK i ag< heil, vviulli t< sl van eenvormige munis tt duisiei Het h. '.\t p/f/Q

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11