Black Sabbath bezit Het kleurig Koninkrijk als revue voldoende vitaliteit Heemsteeds Barokensemble levert onberispelijk samenspel af Jochum etaleert weer groot vakmanschap g Bommelding in Koninklijke Schouwburg Bartelink opent serie met gave voordracht Dirigent Janigro straalt veel enthousiasme uit Kamerorkest brengt vederlichte Mozart BAAL, DE HISTORIE EN DE GEMIDDELDE BURGER KI r ’n betrouwbare scharesliep kado. De Philips messenslijper lï El 11 PUBLIEK IN RAI TOEGIFT ONTHOUDEN Reiner Kunze: DDR manipuleert de REEKS RESTAURATIECONCERTEN IN WAALSE KERK psychiatrie Maria Stuart afgelast Orgelprogramma met Haarlemse elementen PHILIPS TEGENSTELLINGEN BIJ CONCERTGEBOUWORKEST Ij MAANDAG 1 8 APRIL 19 7 7 KUNST AMSTERDAM. Toneelgroep Baal komt vanaf morgenavond in de grote zaal van de Toneelschuur met de nieuwe produktie „Het Ko ninkrijkrijk”. Zaterdagavond had in het Shaffy theater de première plaats van deze revue-achtige te rugblik in de geschiedenis vanaf 1940 tot heden, geprojecteerd bin nen het raam van ons koninkrijk. Van daaruit gezien en wel door de ogen van een man die het leven met de verbazing en het succes van de gemiddelde burger voorbij ziet glijden. Baal geeft een terug blik in deze musical die niet weg kwijnt door nostalgie, doch waar in de gebeurtenissen die in elke periode als kenmerkend daarvoor golden, door een satirische her waardering gerelativeerd worden. 75 Tony Tommi van Black Sabbath KO VAN LEEUWEN. (ADVERTENTIE) JOHN OOMKES JOHAN VAN KEMPEN Op dit eerste recital in een lange reeks, waaraan wederom tal van organisten uit binnen- en buitenland zullen meewerken, heeft Bernard Bartelink „zijn” Adema- orgel, dat in de loop van dit jaar met pijpwerk voor een sinds de bouw in 1923 al aanwezig vierde manuaal zal worden uit gebreid, een staalkaart aan weldadig af wisselende timbres weten te ontlokken. Hij deed dat in een programma met sterk nationale, zelfs „Haarlemse” elementen, getuige de composities van drie vermaar de discipelen van Hendrik Andriessen, te weten wijlen Jan Mul, - destijds organist van de Rooms-Katholieke kerk te Over- veen, - Herman Strategier, voormalig or ganist van de Kathedraal te Utrecht en Albert de Klerk, organist der Heilige Jo- sephkerk te Haarlem. HAARLEM Bernard Bartelink, orga nist van de Kathedrale Basiliek Sint Ba- vo, opende zaterdagmiddag de nieuwe concertserie die in dezelfde ruimte weer elke week een concert zal kennen die inmiddels zijn vierde seizoen is ingegaan. Kunze, die in de laatste jaren in de Bondsrepubliek erg bekend geworden was door zijn prozabundel „Die Wunderbaren Jahre”, maakte in het interview gewag van stelselmatige pogingen om hem te isoleren, vervolging van zijn verwanten en censuur van zijn post. Ook zei hij dat in de DDR een ideologi sche verharding was opgetreden, dat inti midatie plaatsvond en dat er aanwijzingen waren dat de Oostduitse Staatsveiligheids dienst de psychiatrie manipuleerde. In een vraaggesprek met de Westdeut- sche Rundfunk zei de vier dagen geleden in West-Duitsland aangekomen schrijver dat hij sinds vele jaren aan druk en bedrei gingen had blootgestaan en dat ook op zijn familie en omgeving druk was uitgeoe fend. Sinds 1974 waren de druk en bedrei gingen groter geworden. Zaterdagavond leidde deze nu 68-jarige in Milaan geboren musicus het Nederlands Kamerkorkest, op een in een goed bezette grote zaal van het Amsterdamse Concert- Het toneelbeeld voor deze produktie is eenvoudig gehouden. Er zijn twee veran derlijke rijdende tafels en een vorkhef truck, tegen een roomkleurig achtergor- Door de persoonlijke inzet van Wim Husslage, oud organist van de kerk en van Kees Rosen- hart, de huidige vaste bespeler van het Friedrichs-orgel, werd de vrijwel belange loze medewerking van vele kunstenaars verkregen, waardoor de restauratiecon- certen een uitstekende naam verworven hebben. Op het eerste concert van de nieuwe serie werd deze traditie van stijlvol en klankschoon musiceren voortgezet, tot voldoening van de toehoorders en ook, van de organisatoren, die bovendien hun stre ven beloond zagen met een volle kerk. Het Heemsteeds Barokensemble, bestaanfe uit Renée Hesmerg (fluit), Jan van den Berg musiceren zowel als het luisteren tot een waar genoegen en dat zulks als sedert eeuwen zo werd ervaren bewijzen oude berichten over de fraaie muziek die de begijnen er maakten. Hidde Maas en Elsje de Wijn in „Het Koninkrijk”, door toneelgroep Baal. (foto Hans Verhoeven). Marion van Harreveld liet zich solistisch horen in de onuitgegeven Suite nr. 1 van Antoine Dornel, Frans organist en claveci- nist en een tijdgenoot van Francois Coupé- rin. Het prachtige instrument dat de soliste bespeelde, door David Rubio in 1972 ge bouwd, liet, nu geopend, het gehele scala van zijn timbres en klnakkleuren horen. Het bescheiden toegepast rubato-spel, ge bruik van het luitregister in Les tourterel- les en een opwindende climax in de afslui tende dans La Jeanneton gaven deze onbe kende muziek een charmante presentatie die overtuigde. Met Malcolm Frager als solist klonk als intermezzo het Pianoconcert in C KV 415, dat evenals de hier uitgevoerde symfonie slechts de instrumentale toevoegmg van twee hobo's en twee hoorns aan de strij- lijnenspel, waarin via een geraffineerde dynamiek de hoofd- en nevenstemmen on derling in het juiste reliëf werden ge bracht, wees op een grote vanzelfspre kendheid in het aanvoelingscontact tussen dirigent en orkest. Maar zie, juist in tijden van nood is de redding nabij. De formatie ook tijdens deze toernee weer uitgebreid met organist Geoffrey Woodruffe, die wat meer in het gezicht staat dan anderhalf jaar geleden musiceert vrijwel feilloos en aanmerkelijk vitaler. Voor het overige is er op het eerste gezicht weinig veranderd. Bassist Geezer Butler plukt nog met een identieke gretig heid aan de dikke snaren en staat nog immer uiterst links opgesteld. Bill Ward’s kolossale dubbele drumstel torent nog ho ger boven alles uit, de rol van gitarist Tony lommi is nog altijd even dominant en dus DEN HAAG. Een voorstelling van de Haagse Comedie in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag is zaterdaga vond afgelast omdat daar om negen uur een bom zou ontploffen. Er is niets gevonden of geëxplodeerd. Telefonisch werd de portier van de schouwburg zaterdagavond om zeven uur de aanwezigheid van een bom ge meld, die twee uur later zou afgaan. De twee aanwezige brandwachts, die naast hun eigen kocps ook de politie waar schuwden, doorzochten het gebouw zonder resultaat. moet vocalist Ozzy Osbourne nu met baard vanaf de rechtbuitenplaats blij ven opereren. Uiterlijkheden spelen bij hardrockgroe- pen, misschien wel vanwege het simpele, directe karakter van de muziek, een be langrijke rol. Bij Sabbath waar de presen tatie nu ook weer niet het sterkste punt van de groep is, behoudens dan de gebrui kelijke kikkersprongen en de armgebaren van Ozzy, zijn zaken als de podiumopstel- ling en de belichting altijd uitermate ver zorgd. Zo hangt er dit maal een impone rend belichtingsbaldakijn boven het hoofd van Ward, wiens slagarsenaal perfect wordt uitgelicht. Een breuk met het verleden kan echter nog lang niet geconstateerd worden, want heel oude songs en de gebruikelijke soli maken de hoofdmoot van het repertoire uit (Black Sabbath met mooi koolzuur, Electric Funeral en Paranoid). Het enthou siasme kent dan al geen grenzen meer, maar het moet voor het publiek een af knapper zijn geweest dat Sabbath niet wenste terug te komen. Zonder deze mis kleun en met een beschaafder volume zou den lommi en de zijnen gezien hun beperkingen vrijwel optimaal hebben gefunctioneerd. tistieke inbreng maakten ook dit achtste concert in de Z-serie weer tot een succes. Met de van deze musicus bekende, exac te manier van dirigeren, zonder overbodig pathetisch gebaar, maar sterk beeldend door z’n zinvolle afwisseling, werd aller eerst gestalte gegeven aan Hindemith’s langdradige „Symfonische Metamorfo sen” (van thema’s van Weber). Alle episo des - de interessante en ook de zeldzaam vervelend doorgekauwde - kregen bij Jo chum en het Concertgebouworkest dezelf de vertolkingsintensiteit. FRANKFORT (ANP). De Oostduitse schrijver Reiner Kunze die naar de Bonds republiek is uitgeweken heeft zondag in zijn eerste interview gezegd dat hem om gezondheidsredeneri geen andere keus was overgebleven om de DDR te verlaten. Het „preludium” en „postludium” van het progrhmma waren geheel van „Haar lemse” makelij. Jan Mui’s „Choral joy- eux”, waarin het Paaslied „O Filii et Fili- ae” in velerlei gedaantes knap is verwe ven, en een „ad hoe” geselecteerd drieluik uit de bundel Tien orgelwerken van Albert de Klerk vormden de respectabel ver klankte muzikale hoekpijlers van een voortreffelijk opgebouwd recital, waar mee Bernard Bartelink tegelijkertijd de weg effende voor zijn opvolgers in deze aantrekkelijke serie. JAAP STORK Drie Divertimento., KV 136, 137 en 138, voor strijkkwartet door de 16-jarige Mo zart in Salzburg gecomponeerd, kregen hier in meervoudige bezetting op de meest overtuigende wijze nieuw leven ingebla zen, evenals de weinig gespeelde symfonie nr 29 in A, KV 201 CD O CO. Het virtuoos spelende Nederlands Ka merorkest reproduceerde onder Janigro’s leiding een vederlichte Mozart. Klassiek, maar met romantische lading. Uit de aan pak sprak frisheid en gevoel voor de grote lijn met alle aandacht voor het detail resulterend in spiritueel, elegant en blij moedig musiceren met een rijkdom aan nuances en prachtig gelegde accenten Het steeds met uiterste zorg atwegen van het kers bezetting vereist. De geringe populari teit die dit werk kent, is ongetwijfeld te wijten aan het academisch opgezette en voor Mozarts doen weinig fantasierijke eerste deel. Het Andante daarentegen biedt zoveel bijzondere schoonheid, even als enkele in mineur geschreven bladzij den van het besluitende Rondo, dat het alleszins verantwoord was om dit concert nog eens op het programma te plaatsen. Van Francois Coupérin Le Grand werd La Piemontoise uitgevoerd, een elfdelige suite uit Les Nations voor twee fluiten en basso continuo. De lange reeks van veelal afwisselend langzame en snelle delen werd met verzorgde dynamiek en kernachtige toon voorgedragen. De verrassende har monische overgangen en melodische vondsten bewerkten, dat deze suite toch de aandacht kon vasthouden. Niettemin kreeg het buiten wachten de publiek, circa 400 toeschouwers voor een opvoering van Friedrich Schillers Maria Stuart onder regie van Jo Dua, te horen dat de voorstelling werd afgelast. De Koninklijke Schouw burg heeft gedurende april zeven voor stellingen van Maria Stuart op het pro gramma staan, waarvan er tot zaterdag drie waren gespeeld. Tenslotte twee trio’s van zonen van Jo hann Sebastian Bach: het eerste in E grote terts geschreven door Carl Philipp Ema nuel Bach, die een galant Allegretto en een dartel, virtuoos Allegro assai een klagend Adagio laat omsluiten, tnuziek die al naar Mozart heenwijst. Het tweede trio in G grotë terts van Johann Christian Bach Vertoonde eenzelfde opbouw: een lang zaam en weemoedig middendeel en twee snelle hoekdelen, waarvan het laatste, Presto, van dit feestelijks concert het vro lijk en speelse besluit vormde. (Van onze kunstredactie) HAARLEM Het Heemsteeds Baroken semble opende zaterdagavond de der tiende reeks van restauratieconcerten bij stemmig kaarslicht in de Waalse Kerk. Zo men uit verschillende artikelen in het Haarlems Dagblad kan weten is het doen van deze concerten de zeer dringend nodi ge herstelwerkzaamheden aan deze oud ste kerk van Haarlem, gesticht in 1262, voortgang te doen vinden, in afwachting van een definitieve toezegging van subsi die door de Rijksdienst voor Monumen tenzorg, die een historisch verantwoord herstel mogelijk zal maken. Dat de geres taureerde kerk uitstekend benut kan wor den voor concerten door kleine ensembles is na twaalf jaar en ruim honderdenvijftig uitvoeringen wel gebleken. De bijzonder mooie, meewerkende akoestiek maakt het Na de pauze de bekende Sonate in c kleine terts van Georg Friedrich Handel, verrukkelijke, gulle muziek, waarin de twee fluiten een volstrekte muzikale een heid vormden, ondersteund door het be trouwbare continuo. dijn. Paul Gallis ontwiep het en het is iets heel anders dan we van hem kennen. Mis schien mag dit niet de indrukwekkendste produktie zijn, die ik ooit van Baal zag, wèl heb ik er met plezier naar gekeken. In elk geval inventief theater, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Belt and Braces uit Enge land, alleen minder politiek gericht. Goed voor een plezierige avond. In Het Koninkrijk wordt uitstekend ge acteerd op een heel losse manier. Hidde Maas speelt de hoofdfiguur, waar omheen de gebeurtenissen zich groeperen, als een mens die achter de feiten aanholt; die zich steeds weer ontzettend verbaast omdat de wereld ondanks alles verder draait. In zijn keurig kostuum wordt hij door het leven gemangeld, maar ondanks zichzelf komt hij tot succes, al is het dan meteen met hem gedaan. Niet alleen gaafheid kenmerkte de met heldere pianistiek voorgedragen solopar tij, ook een bij de opvattingen van Janigro aansluitende geestesgesteldheid sprak uit Fragers musiceren, waarbij een innerlijke doorleefheid op de reeds speciaal genoem de, geïnspireerde gedeelten van dit concert in dit vlekkeloze pianospel opviel JOHAN VAN KEMPEN De „Voluntary for a cathedral organ” (1973) van Strategier, opgedragen aan de huidige organist der Utrechtse kathedraal Stoffel van Viegen, beleefde zelfs hier ter stede zijn première. Het driedelige stuk, gebaseerd op een opvallende octotoniek (een achttonige toonladder met afwisse lend hele en halve tonen), heeft vanaf de kernachtig ritmisch gepuncteerde aanhef een boeiend verloop, dat na het zangerige middendeel (met een aeolische kerktoon- ladder verrijkt) uitmondt in een spranke lende Finale, waar de achttonige „modus conjunctus” weer onmiddellijk de kop op steekt. Het slot brengt het openingspa- troon in de herinnering terug. op de verkiezingen kreeg een reclamebu reau opdracht jets handigs voor de propa ganda te bedenken. En wat is eruit geko men: het etisch reveil. Dan volgt de rest van deze vrolijke gespeelde revue en daar in volgen we het leven van die reclamejon gen in terugblikken, maar vooral wat hij zelf mèemaakt. Hoe hij elk moment van zijn leven ondergaat vertelt hij zelf en door zijn woorden klinkt steeds zijn verbazing binnen zijn eenvoudige, rechtlijnige denk wereld. Baal heeft in deze even politiek als bur gerlijk gekleurde revue ironie en realiteit samen laten gaan. In zes delen trekken we langs het leven van de hoofdpersoon. Van af het begin waar het zingen van het Wil helmus overgaat in een Duitse krijgsmars, naar de huidige tijd. De ernst van alles ligt verscholen achter het feit dat er ondanks alle gebeurtenissen en politieke stromin gen in wezen niets aan mentaliteit is veran derd. Dat zal het zijn, wat Ruud Engelan- der, Leonard Frank en het gezelschap (met elkaar zijn ze voor de tekst verantwoorde lijk) hebben willen aantonen. Het gebeurt in een spel vol muziek onder leiding van Willem Breuker opgenomen, zang en dans, steeds aansluitend bij een bepaald tijds beeld. Dat begint met de Tweede Wereld oorlog, maar die is maar nauwelijks voor bij, of onze jongens gaan voor volk en vaderland orde op zaken stellen in Neder lands Indië. Schitterend is de parodie op het existentialisme waarin Elsje de Wijn een kostelijk geëngageerd chansonnière is. Vooral lommi, die zijn neiging tot oever loos geïmproviseer ditmaal gelukkig be perkt houdt en lyrisch solieert, weet Os bourne te bewegen tot goede vocale pres taties en een niet aflatend enthousiasme. Zo komt hij na een wat stroef begin, dat te wijten is aan een slechte geluidsbalans (Symptom of the Universe en Snowblind), tot zijn recht in een prima uitvoering van het aloude Warpigs; al irriteert een lichte storing en het te harde geluid menigeen. Ward klopt vervolgens het spetterende sla genpatroon uit het intro van het van de recente elpee (Technical Exstasy) afkom stige Gypsy bijeen, dat net als de andere nieuwe songs (Rock Roll Doctor en Dirty Women) compositorisch wat geraffi neerder in elkaar zit dan het oude materi aal. Zo lopen de gitaar en Woodruffe’s synthesizer af en toe geraffineerd unisono en klinken de overgangen aanmerkelijk soepeler. Het Koninkrijk begint met een bijeen komst van een politieke partij. Met het oog Dat dit, hoewel recentelijk geschreven toch traditioneel geaarde, degelijk ge structureerde werk ook op het Haarlemse kathedraalorgel een grootse allure ver leend kan worden, bewees Bernard Barte link in een sprankelende, gave voordracht. Hoog-romantische en moderne Franse cul tuur deed zich gelden via Louis Vierne en Olivier Messiaen. Van eerstgenoemde had de organist een tweetal elkaar qua sfeer subliem aanvullende composities op zijn programma gezet: de emotieverwekkende, fraai-harmonische mijmeringen in „Epi- thalame” (bruidszang) met mild strijkende stemmen tegenover de schalkse onge remdheid van het Scherzetto, soms geken merkt door een op „losse schroeven” ver kerende tonaliteit. AMSTERDAM. Antonio Janigro’s muzikale carrière beperkte zich (als je dat zo kunt noemen) tientallen jaren tot optre- j dens als solo-csllist. In 1954 nam zijn levensloop een beslissende wending toen hij het kam*. -kest „De Solisten van Za greb” oprichtte, waarover hij de dirigeer- staf zwaaide en welk ensemble hij tot grote bloei bracht. Trad hij aanvankelijk ook nog als cello-solist op bij zijn eigen orkest; de laatste tien jaar wijdt Janigro zich vrijwel uitsluitend aan het dirigeren. Diverse bekende orkesten in alle mogelij ke landen engageren hem voor gastdirec- ties. Ook bij Messiaen’s „Le banquet celeste” en „Chants d’oiseaux” waren scherpe te genstellingen merkbaar; een stille mys tieke vervoering naast de fascinerende (maar ook veelomstreden) gestyleerde klanknabootsingen van talloze gevederde vrienden, die Messiaen’s hart reeds gerui me tijd hebben gestolen. Aan het eind hiervan vervalt de componist wat klankre- gionen betreft letterlijk in uitersten. Van een oneindige verscheidenheid was hierbij het aanbod aan registratie-facetten, dank zij welke deze door een ontspanning bren gende Toccata van Gigout en Strategier’s Voluntary van elkaar gescheiden miniatu ren door Bartelink uitnemend beheerst hun beslag konden krijgen. Een nadenken over het bestaan dus, met Sartre op de achtergrond als groot filoso fisch voorbeeld. Daarna de protestbewe gingen, de mini-mode en de opkomst van de spijkerkleding. Vrijetijdskleren wor den dagelijkse plunje. Tussendoor zien we de boothals en de pettycoat nog even. Het gebeurt erg in vogelvlucht en veel diepgang mag er dan niet zijn, toch toont Baal met deze produktie aan hoe theater als een vrolijk middel kan dienen om na te denken over een stukje samenleving. Baal vertelt niet de complete geschiedenis van een land, zoals we dat in boeken kunnen terugvinden. De groep heeft het niet over de historie zoals die door regeringsleiders bepaald wordt, maar legt het accent vooral bij de beleving van de man in de straat. (fluit en traverso), Marion van Harreveld (clavecimbel) en Ingrid Snitker (cello en gamba) demonstreert bij voortduring een onberispelijke samenspel-eenheid, gedra gen door een gelijkgerichte, fijnzinnige muzikaliteit. Wellicht mede door de ideale akoestiek liet de timbreversmelting van het fluit-duo met het continuo niets te wensen over, evenmin als het dynamisch evenwicht van de componenten. Het pro gramma vermeldde van Johann Joachim Quantz de Triosonate in G grote terts, kundig geschreven voor het fluitduo, waarbij men een hoge dunk krijgt van het technisch kunnen van de componist en zijn leerling Frederik de Grote, die deze vaak virtuoze muziek samen op traverso’s moeten hebben uitgevoerd. Doordat de première van dit stuk moest worden uitgesteld heeft Baal er geen serie in Shaffy mee. Voor Haarlemmers leuk dat het gezelschap er t.m. komende zater dag mee in de Toneelschuur is. AMSTERDAM Black Sabbath is voor heel wat recensenten een verplicht num mer. Eens in de pakweg anderhalf jaar doet deze nog steeds immens populaire hardrockgroep ons land aan en zuchtend en met oordopjes uitgerust pleegt men zich op weg te begeven naar de plaats des onheils. De dag na het concert verschijnen dan de bekende karakteristieken in de kranten: Black Sabbath is ouwe koek, oorverdovend gedreun en een groep die de nodige vernieuwing mist. Veel hardrock- fanaten winden zich dan nog wel eens terecht op. Hun muziek mag al jaren op dezelfde beginselen gestoeld zijn; het blijft dé muziek om je op uit te kunnen leven. Dat wil zeggen mits de stevige boogie met veel dynamiek en inzet de zaal wordt ingeslingerd. Nu mankeerde het de vorige keer dat Sabbath in ons land ver toefde onder meer juist daaraan en dus bleek gisteravond in de Nieuwe Rai Con certzaal overigens goedbezet zelfs bij de trouwste fans enige twijfel over het voortbestaan van de groep aanwezig. Het hoogtepunt van muzikale genieting werd op dit concert bereikt met de zo fantastisch geïnstrumenteerde „Enigma- variaties” van Elgar, waarvan de myste rieuze inhoudelijke achtergrond onlangs werd ontraadseld Muzikale inventies overigens van niveau, die in hun prakti sche behandeling nog tegen de symfoni sche kunst van Brahms aanleunen, maar voldoende karakter hebben om een volko men aanvaardbare eigen „image,’ op te roepen gebouw gegeven concert met tamelijk on bekende composities van Mozart. Al is Janigro slecht ter been hij verplaatst zich nog maar moeilijk en dan nog met behulp van een wandelstok zijn dirige ren straalt één en al enthousiasme uit. En alhoewel alles vanuit een ietwat stramme houding gebeurt; zijn gebarentaal is heel suggestief en beweeglijk Dat dit orkestraal flink uitpakkende werk het aansluitend uitgevoerde Viool concert van Mendelssohn, met Salvatore Accardo als solist, alleen al door het enor me volumeverschil enigszins zou dood drukken lag eigenlijk voor de hand. Dat die onderlinge tegenstelling van beide pro- grammawerken extra groot uitviel, kwam mede door het feit dat de voortreffelijke solist een fraaie maar bescheiden toon produceert, waarbij alle verfijnde expres siviteit in de intieme sfeer werd gehouden. Het Concertgebouworkest paste zich hier bij volledig aan, waardoor in deze tamelijk introverte uitvoering een prachtige een heid werd verkregen. AMSTERDAM. Het Amsterdamse Concertgebouwpubliek heeft gisteren met groot enthousiasme gereageerd op een gastoptreden van een goede bekende. De nu 74-jarige dirigent Eugen Jochum - in het begin van de jaren zestig nog vast verbonden aan het Concertgebouworkest - leidde afgelopen zondagmiddag weer eens een abonnementsconcert. Daarbij werd ook weer duidelijk welk een figuur van betekenis het Nederlandse muziekleven destijds in Jochum heeft bezeten. Zijn groot vakmanschap en geprononceerde ar-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11