Funhouse balanceert op de rand van ernst en parodie Instrumentaal dualisme bij pianiste De Beauregard overleden Amsterdam Sinfonietta overtrof Operastichting geprikkeld over houding Holland Festival Rosenkavalier opgenomen Ontwerper van Klavarskribo Hoe u kunt bellen met Claus en Pieter. Dat leest u alléén in /tart f F Bariton Kruysen op Beeckestijn zichzelf in muzikale kwaliteit Geloogd Massief Eiken J Meubelfabriek Oisterwijk „Nederlandse” i J de Meubelmakers uit het zuiden des lands OPVALLENDE VERT0LK1NGS-SYNTHESE WEINIG BELANGSTELLING VOOR SCHITTEREND CONCERT Engelse jongen slaat munt uit oud zwaard Platforms s r VRIJDAG 2 2 APRIL 19 7 7 17 KUNST I Ze zijn toegankelijker dan u denkt! W: Overal verkrijgbaar 1.25 AMSTERDAM. Rob van Houten, van oorsprong mimespe ler, is altijd een bijzonder theater- dier geweest dat buiten de voor de hand liggende schablonen dacht en werkte. Elke keer opnieuw hebben zijn Funhouse-program- ma’s daarvan opnieuw getuigd. Zijn opmerkelijke oorspronke- ver Gerben Hellinga voor regie Nederlandse namen lijkheid moet wel inspirerend werken op degenen die hij rond zich verzameld heeft. In de nieuwe Funhouse show After Eight, donderdagavond in pre mière in Frascati, is de neerslag daarvan op alle fronten terug te vinden. Ditmaal riep Van Houten de medewerking in van de schrij- en ideeën en hun samenwerken heeft geleid tot een onhollandse gla mourshow die gevoed wordt door onwaarschijnlijk veel pro- gramma-onderdelen. v dansfestijn a la Schermerdansers hóuden. (ADVERTENTIE) HAARLEM (ADVERTENTIE) Zijn grootste bekendheid verwierf hij echter met zijn muziekschrift, dat hij in 1931 uitvond. Het nieuwe muziekschrift werd sindsdien verspreid door het door Pot gestichte instituut Klavarskribo te Slikkerveer. In binnen- en buitenland ver schenen publikaties over Klavarskribo van zijn hand. Hij had er hoge verwachtin gen van als bijdrage tot de huiselijke mu ziekbeoefening. Als zodanig is het is het in amateurkring een begrip geworden. Het instituut in Slikkerveer heeft een groot aantal werken voor piano en orgel, maar ook voor andere instrumenten in het muziekschrift Klavarskribo uitgebracht. Van muzikale intentie hebben de ver tolkingen van de pianiste ongetwijfeld getuigd, vooral die welke zij voor de pauze gaf van de tweede Piano-sonate HAARLEM. Het tweede concert van de pianoserie van de stichting KA- DENS werd donderdagavond in de mu ziekzaal van de stichting in de Smede- straat gegeven door de pianiste Mari anne de Beauregard. Vaak werd ook de essentie der muzi kale mededeling overheerst door de realiteit van de concrete, snarenklank als zelfstandig fenomeen, niet beïn vloedbaar door bezieling. romantische kunst. Bij de tegenwoordig veelvuldig voorkomende dor-principiële stijlpuriteinen zullen er ongetwijfeld zijn, die bedenkingen tegen een dbrgelijke spontane bewogenheid in het spel - binnen dit Weens-klassieke kader - zullen maken. Wie onder hen echter, zal in staat zijn om een stijlzuiverheidsmaniak aan te wijzen die zo’n indringende overdracht van de achter de noten verborgen inhoud kan bewerkstelligen als Ruysenaars doet. En dan bovendien nog met zo’n verrukkelijke toon en als een vanzelfsprekendheid aan doende virtuositeit. JOHAN VAN KEMPEN. (Van onze kunstredactie? VELSEN. Niet Ruud van de Meer, maar de bariton Bernard Kruysen zal van avond samen met pianist Rudolf Jansen het recital verzorgen in het Noordelijk Aan het Maastrichtse Conservatori um kreeg deze instrumentaliste haar opleiding in het piano- en orgelspel. Voor beide vormen van muziekbeoefe ning behaalde zij het pedagogische di ploma. Later volgde een specialisatie in het piano-spel, een studie, welke haar het solistendiploma voor piano met on derscheiding deed behalen. Of Marian ne de Beauregard hiermee voorgoed afstand had gedaan van alle technische verworvenheden voor het in wezen zo anders geaarde orgelspel en haar ver- tolkingstrant toen een specifiek pianis tisch karakter had kunnen geven, is een vraag, die met haar pianovoordrachten in KADENS nog niet in volstrekt posi tieve zin beantwoord is geworden. Na de pauze wees de voordracht van Mozarts Sonate in Bes (KV 333) op een wat stroef op gang komende vertrou welijkheid tussen muziek en instru ment. Hiervoor bood de als slot vertolk te Ballade in As, opus 47 van Frédéric Chopin gunstiger voorwaarden, welke de pianiste ook goeddeels wist te benut ten met inschakeling van een belangrij ke technische speelvaardigheid. P. ZWAANSWIJK After Eight bestaat uit drie afzonderlij ke gedeelten. Begonnen wordt met een mimestuk dat heel zuiver compositorisch van constructie is, maar dat mij persoon lijk niet het meest boeide. Rob van Houten speelt er een lifter die het moet afleggen tegen de mooie meiden voor wie een auto mobilist wél wil stoppen. Hijzelf is daarom genoodzaakt met z’n tentje langs de weg te kamperen. Maar niet het verhaaltje is van belang, veeleer de manier waarop het vorm kreeg, heel sprookjesachtig, met mooie bosnimfen en een meer dan levens grote beer die nieuwsgierig komt snuf felen. De beide andere delen van het program ma, Mister Wonderful en Funhouse Night club zijn van geheel andere aard. Meer een bonte selectie van elkaar vlot opvolgende onderdelen vol muziek, show, glitter en zang. Je treft er de meest briljante, vond sten in aan, soms op het surrealistische af. Bijvoorbeeld wanneer een wulpse stoel tot Teven komt en aan het vrijen slaat met de beeldschone vrouw die daarop zit. Koste lijk is het tot leven gebrachte schilderij De Aardappeleters van Van Gogh. De arme boerenmensjes krijgen champagne ge schonken en het gezelschapje gaat dan een jgden I84L Gierstraa. 52-56 4aarlen J23 J12992 Koetshuis van de buitenplaats Beeckestijn in Velsen. Een keelontsteking is er de reden van dat Van de Meer verstek moet laten gaan. Vanzelfsprekend heeft ook het liederen programma wijzigingen ondergaan; nu zllen onder andere werken van Schumann. Poulenc en Moussorgski worden uitge voerd. Aanvangstijd van dit recital is kwart over acht. Zo kwam eigenlijk Andriessens sona te apart te staan naast de andere ge noemde composities juist wél door een groter uitdrukkingskracht voor het zo rijkelijk in dit werk opgenomen „orgel achtige” lyrisch-melodische element, aan de dag tredend in een expressieve vleugelklank. dat steeds weer opnieuw moest worden opgenomen, het resultaat is de internatio nale markt volkomen waardig. Heeft het instrumentale dualisme van haar muzikale en technische vor ming toch nog remmend gewerkt bij het zoeken naar een natuurlijke synthe se van muzikale intentie en vleugel klankmogelijkheden? Logen geeft een diepe, warme kleur aan eikehout en accentueert de natuurlijke structuur van het hout Alleen eerste klas Europees eiken is bestand tegen logen. Vandaar 12 jaar garantie eerste kwaliteit eikehout goed uitgewerkt in eigen droogkamers qe jl loogd volgens oud recept eigen originele modellen gemaakt m eigen werkplaatsen verkoop uitsluitend in eigen toonzalen i2 taai garantie TJj ongekende service® gratis thuisbezorgd door geheel Nederland De problematiek en de extra rompslomp die een opname als deze met zich mee brengt. moest men in ons land voor het eerst onder ogen zien. om strijkorkest met speelkwaliteiten van de eerste rangorde. Toch overvalt je als re censent het gevoel - wanneer er zoals gisteravond slechts tachtig mu ziekliefhebbers komen opdagen voor een door dit kamerorkest gegeven concert - SLIKKERVEER (ANP). In zijn woonplaats Slikkerveer is donderdag op 92-jarige leeftijd de ontwerper van het muziekschrift Klavarskribo C. Pot over leden. De heer Pot, 8 april 1885 in Ridderkerk geboren, ging met pensioen als directeur van de firma Electro Smit Slikkerveer waar hij vanaf 1906 werk zaam was geweest. (Van onze kunstredactie) ROTTERDAM. De Nederlandse Ope rastichting is geprikkeld geraakt over de houding van het Holland Festival. Dat bleek uit uitlatingen van Nando Schellen, zakelijk leider van de Nederlandse Ope rastichting, deze week gedaan in de Rot terdamse Doelen, waar de eerste Neder landse integrale versie van Richard Strauss’ Der Rosenkavalier op plaat en musicassette met enige feestelijkheid werd gepresenteerd. Schellen: „Het Hol land Festival betaalt alleen maar de bloe men bij de première, en niet dat me dat nou iets kan schelen, maar dat ze nou ook nog met de eer gaan strijken vind ik min der leuk". De Nederlandse Operastichting brengt vrijwel ieder jaar, wel één of meer van haar produkties in het kader van het Hol land Festival. Dat het Holland Festival voor het leveren van dat kader ook de eer wil hebben, valt bij de Nederlandse Ope rastichting kennelijk niet in goede aarde. ..De Stichting betaalt niet alleen, maar produceert het geheel toch ook", zo meent Nando Schellen Wat hier ook van zij, de opera-man deed deze ontboezeming naar aanleiding van een heuglijk fonografisch feil, de eerste integrale registratie in stereo van een ope ra, die werd opgenomen en ook verder werd geproduceerd in Nederland. Vanaf vrijdag is deze doos met vier platen in de winkel verkrijgbaar. Wie de platen beluistert, kan slechts de hoop uitspreken dat de Nederlandse Ope rastichting voortgaat met het uitbrengen van produkties die deze topkwaliteit heb ben en dat de samenwerking met het Hol land Festival in goed harmonie wordt voortgezet. Amsterdam Sinfonietta dat zo'n fantastisch klinkend ensemble is allang niet meer onbekend bij het Haar- wat extra reclame zou moeten hebben lemse concertpubliek. Haast onnodig dus Hetgeen ik dan op mijn manier in dit te zeggen dat het hierbij gaat om een verslag probeer te bereiken. De 36-jarige Componist Willem Frederik Bon, dirigent van dit vijftiental formidabe le strijkers, is met zijn efficiënte slagtech niek verantwoordelijk voor het prachtige samenspel en de artistiek geladen presta ties die Amsterdam Sinfonietta levert. Dat was op hun concert van gisteravond in de grote zaal van het Gemeentelijk Concert gebouw nu niet direct in al zijn facetten te ervaren in het openingswerk; een zoge naamd „Orchesterquartet” van de Mann- heimer Stamitz (senior), dat artistiek ge sproken het niveau van een „inspeler” nauwelijks overschreed. Eigenlijk vreemd trouwens, dat iemand als Bon, die zelf componeert en dus onop houdelijk naar interessante klankstructu ren op zoek is, zo’n formeel geschreven stuk op het programma zet. Des te sterker overigens waren alle as pecten van creativiteit die Bon en zijn Sinfonietta in hun muzikale realisaties te bieden hebben, vertegenwoordigd in een enorm suggestieve uitvoering van Bartóks zo inventief geschreven Divertimento. Wonderen gebeurden er; van klankrijk dom en dynamisch raffinement. Ik hoorde dit Divertimento al eerder dit seizoen in het Amsterdamse Concertgebouw van de zelfde musici. Maar het leek me dat de toen al herdenkingswaardige uitvoering ervan, overschaduwd werd door dit Haarlemse eindresultaat, dat een nog grotere innerlij ke gerijptheid weergaf. Die eindeloos ge nuanceerde klankmogelijkheden werden tenslotte op deze avond ook nog eens ge toond in twee aantrekkelijke „fin de siècle”-walsen opus 54 van Dvorak, waar mee het strijkorkest zich van een onbe zorgde en blije kant liet zien. Niet alleen in de bovenomschreven or keststukken liet Amsterdam Sinfonietta zich horen; ook in zijn begeleidende func tie toonde het verfijnde ensemble hetzelf de hoge niveau. En dan als omlijsting voor welk een getalenteerd solist! Harro Ruyse naars, volbloed romanticus, boeide van begin tot eind met zijn vertolking van de solopartij in Haydns Celloconcert in C. Zijn heerlijk expressieve manier van mu siceren maakt hem tot ideaal medium voor En tenslotte nog iets over het prkest De Rotterdammers hebben gespeeld alsof het Weners waren en al zal er dan ook veel zijn Een enkele opmerking nog over de kwa liteit van deze plaatproduktie zelf. Pho nogram heeft kosten noch moeite ge spaard om er iets moois van te maken. De vier platen worden begeleid door luxueuze tekstboeken in de Engelse, de Franse en vanzelfsprekend de Duitse taal, plus een» uitvoerige inleiding tot de opera, met een overvloed aan illustraties, waarvan twee in kleür Op een veiling van Christie’s in Londen heeft dit minstens 1500 jaar oude zwaard, dat eens een voorname Angelsaksische krijgsman behoorde, ruim 44 duizend gul den opgebracht. Dit geld komt ten goede aan de negen jaar oude Gary Fridd, die het oude ijzeren zwaard met zilveren gevest toevallig vond, toen hij in de buurt van zijn ouderlijk huis op zoek was naar kik- kervisjes. Gary gaat van de meevaller een racefiets en een apparaat kopen, waarmee metalen voorwerpen kunnen worden opge spoord Bijna drie uur duurt de nieuwe Funhou se show, maar dat realiseer je jë pas vol verbazing na afloop. Verveling is er niet bij. Een weloverwogen afwisseling van rust en dynamiek zorgt voor een juist evenwicht binnen het totale programma. Muzikaal zit het eveneens ijzersterk in elkaar. Funhouse heeft het vooral gezocht in klassieke hits van Sinatra tot Barry White. Er wordt uitstekend gezongen en gedanst en de revueverrassingen rollen in snel tempo achter elkaar aan. Om enkele van mijn favoriete onderdelen te noemen: het optreden van Daisy Dynamite (Hans van den Hoek) in een subliem nachtclub- raffinement en dat van Cor Beurskens, die zich telkens superlullig gedraagt en aan- Producer Wilhelm Hellwig weet ervan te vertellen. Als opnameruimte werd de Rot terdamse Doelen gekozen. Dat is te begrij pen, gezien de medewerking van het Rot terdams Philharmonisch Orkest. „Het po dium van de grote zaal was simpelwèg veel te klein. Zelfs bij een gewone uitvoering met een groot kooi' staan de zangers al tot aan het orgel op de eerste verdieping. En dan te bedenken hoeveel ruimte wij wel nodig hebben. Soms waren er wel twaalf solisten tegelijk, en die moesten allemaal een eigen plaats hebben, een eigen micro foon. en een eigen vrije ruimte. Daarvoor hebben we dan ook platforms gebouwd boven het orkest En verder waren er dan nog de gebruikelijke akoestische proble men. die je overal tegenkomt” Scène uit „After Eight”, de nieuwe theatershow van Funhouse. doenlijk overkomt. Eerst als onhandig goochelaar, later in „I am Carmencita”, met de Funny Girls als dansgroepje, waar van ook Rob van Houten zelf deel uit maakt. Daisy Dynamite excelleert vooral in „Great balls of fire”, een erotische paro die, waarbij op de achtergrond drie levens grote penissen een balletje uitvoeren. Funhouse balanceert in After Eight voortdurend op de grens van ernst en parodie. Dat gebeurt in een zo uitgebreid programma dat het ondoenlijk is er gre pen uit te doen. Het zit trouwens vol ver rassingen. Die vertellen, zou het werk van dit bijzonder inventieve gezelschap alleen maar ontluisteren. After Eight wordt gepresenteerd op een verhoogd podium op verschillende ni- veaus. Er is een manteau die met veelkleu rige aan en uit floepende lampen versierd is en ook de traptreden delen mee in het show-electra. De acht artiesten munten steeds weer uit door uitstekende voor dracht en weten zich daarbij gesteund door een rijke glamour-kostumering. Het programmaboekje, dat 3,50 kost, biedt geen informatie over de inhoud van de show, well een grammofoonplaatje. KO VAN LEEUWEN De meest Weense opera van alle opera’s van Hendrik Andriessen, de drie „Ima ges” van Claude Debussy, te weten „Cloches a travers les feuilles”, „Et la lune descend” en „Poissons d’or” en voorts van Hans Kox de Barcarolle in I960 gecomponeerd, een werk met schitteringen van virtuoze Lisztiaanse tonen-guirlandes en een karakteris tieke, consequent doorgevoerde ritmiek. Briljante glamour in After Eight I Expositie in toonzaal Beverwijk, Parallelweg I OO(lndustneterrein). I tel 02510-26923 Ma t/m 918 uui In de Rotterdamse Doelen werd de eerste plaat van de eerste Nederlandse opname van r Rosenkavalier door de heer Barentsen. directeur van de platenmaatschappij, uitgereikt aan dirigent Edo de Waart (links). In het midden producent Helweg en Ruth Welting, de vrouw van De Waart, die de rol van Sophie zingt. is vastgelegd op een manier die de eerste jaren niet overtroffen zal worden. Dat daarbij veel Nederlandse namen genoemd kunnen worden, is bijzonder plezierig’ Nelly Morpurgo, Sophia van Santen, Henk Smit, Matthijs Coppens, Angela Bello, Ma rianne Dieleman, Gea van der Putten. Re né van Haarlem, Frans Fiselier en Paul Bindels. Voorts ook Bob Kooijmans, Wil helm Huisman en Rudolf Vedder. En dan natuurlijk vooral Edo de Waart, die groot heden tot zijn beschikking had als Evelyn j Lear, Frederica von Stade (Octavian). Ju les Bastin, een onovertroffen Ochs. Derek Hammond Stroud en Ruth Welting Ook nu weer alle lof voor het Operakoor. dat werd ingestudeerd door Thijs Kramer '.TT

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17