Keurcollectie van 19e eeuwers op voorjaarsexpositie bij Gabriëls Romantici tonen verfijnde kwaliteit! Liebeslieder Walzer mooi verfilmd ballet Expositie rond architect Otto r! grof plagiaat van van Obligatierente-rekening Bank Mees& Hope nv Tenzij... Hoe hoger de rente, hoe moeilijker u aan uw spaargeld kunt komen. J Kerkrade krijgt harpcentrum ï/o Schrijvers beschuldigen auteur Roots” Vijf nieuwe produkties bij Publiekstheater -j BAL ANCHINE ZONDAG OP DE TV 0.- wfI 10/ DONDERDAG M E I 19 7 7 5 17 KUNST Adrianus Eversen hogere rente en toch kontant geld Amsterdam, Herengracht 548. tel 020-527 01 11 Buitenveldert, Assumburg 150. tel 020-42 98 60 Haarlem. Houtplein 8, tel. 023-31 59 50. Verpletterend schuldgevoel 4. Natuurlijk, op sommige spaarre- Voordeel 2: Toch een hoge rente. keningen kunt u een imponerende rente I let unieke van de Obligatierente-rekening krijgen. Maar het betekent wel dat u uw spaargeld voor lange tijd kwijl bent. Mees I lope heeft een 1 rekening die u gelukkig heel wat I meer vrijheid laat. En waarop u toch een forse rente ontvangt: de Obligatierente-rekening. Voordeel 1: Ruime vrije opname. Elke maand kunt u tot een bedrag van f 1.000,- vrij opnemen. Overigens geldt een opzegtermijn van 3 maanden. Onbeperkte vrije opname voor aanschaf van effekten en onroerend goed. Slavenschip P.C. Dommershuyzen I DEN HAAG. Hoe moeilijk het is om elk jaar weer een keur collectie oude meesters te presen teren, ondervindt ook de Haagse Galerie Gabriëls (Noordeinde 157a). Het aanbod van kwalitatief goede stukken in eigen land is zo gering dat de gerenommeerde kunsthandel wel verplicht is om naar het buitenland te gaan. Ga briëls komt dan vooral terecht in de West-Europese landen: met na me Duitsland, maar ook Engeland en Frankrijk en door goede rela ties eveneens de Verenigde Sta ten. Door een goede smaak wordt alleen het beste geselecteerd, met recht mag worden gezegd dat de huidige voorjaarsexpositie een zeer hoge kwaliteit toont met en kele topstukken van museaal niveau. is, dat de rente gekoppeld is aan het rendement van 3 langlopende staats A Ipninopn MïpI dp» hunl r leningen. Niet de bank bepaalt de rente, maar deze volgt maandelijks de kapitaalmarkt. In de praktijk ligt de rente altijd hoger dan bij <27V langer lopende spaarrekeningen. Voor mei bedraagt de rente 5*/2%. Ook als u (nog) geen cliënt bent van Mees Hope kunt u een Obligatierente- rekening openen. IJ kunt er zelfs per giro geld op laten storten Wilt u meer weten? Vraag de speciale folder bij uw kantoor in de buurt ’t i JBMH - CEES STRAUS De tentoonstelling is voorbereid door de commissie speciale activiteiten van de af-DEINING ROND AMERIKAANSE BESTSELLER t uit ii-Pak (ADVERTENTIE) talon iZcbi ra naar i Ion iet Gabriels zoekt het steeds in de kleinere formaten. Zelden zal bij hem een groot, spectaculair opgezet doek worden gevon den. Het zijn eerder de „miniaturisten” Gastregisseur bij het Publiekstheater is de Vlaming Jo Dua voor „Vuile handen” van Jean-Paul Sartre Uitvoerenden zijn: Marielle Fiolet, Josée Ruiter, Max Croiset, Franck van Erven, Chiem van Houwenin- ge, Hugo Koolschijn, Ton Lutz, Johan Ooms, Henk Reijn en Jan van Royen. De eerste voorstelling heeft op 24 november plaats In de regie van Eric Schneider gaat op 8 december „List en liefde” van F. Schiller in première met onder meer Ann Hase- kamp, Celia Nufaar, Marijke Veugelers, Albert Abspoel, Jan Apon, Hans Boswin kel, Hans Croiset. Jules Croiset en Wim van der Grijn Na juni zal de tentoonstelling in Moskou te zien zijn. deling bouwkunde van de TH. het Goethe Instituut in Amsterdam en het Instituut für Auslandbeziehungen uit Stuttgart. Roots heeft in Amerika een ongekende golf van zwart zelfbewustzijn teweeg ge bracht en een enorme belangstelling voor het opsporen van afstammingen die reeds lang geleden verloren leken te zijn gegaan. Het boek werd zo snel verkocht, dat de drukkerij de leveranties niet kon bijhou den en het werd omgebouwd tot een acht- delige tv-serie die, haar middelmatige kwaliteit ten spijt, velen tot de uiterste ontroering heeft bewogen En tegenover De zwarte schrijfster Margaret Walker heeft bij een gerechtshof een klacht gede poneerd, waarin zij vaststelt dat Haley’s werk in ruime mate is ontleend aan haar eigen boek Jubilee, dat anno 1966 werd gepubliceerd en waarvan in paperback ongeveer een miljoen exemplaren werden verkocht. (Van onze correspondent in Washington. Henk Kolb) WASHINGTON. Twee Amerikaanse schrijvers hebben Alex Haley, de auteur van Roots, ervan beschuldigd uit hun werk te hebben overgeschreven. Eerder had een Britse journalist geschreven dat Haley’s historie van zijn zwarte familie, die een van de meest succesvolle boeken uit de Amerikaanse geschiedenis is ge worden, niet klopt met de feiten voor zover het gaat om de belevenissen van zijn Afrikaanse stamvader, die door sla venhalers naar Amerika werd gebracht. In „Roots” schildert Haley hoe de doch ter van zijn stamvader, die uit Afrika kwam, ook opgroeide als boezemvriendin van de dochter van de plantage-eigenaar, dan naar elders wordt verkocht, daar een zoon krijgt van haar eigenaar. Uiteindelijk krijgt de zoon weer een zoon, die smid wordt en na de burgeroorlog zijn familie voorgaat naar een nieuw bestaan in Ten nessee Roots, een roman van A lex Haley, slaat in Amerika heel wat los. Tegenover een sterk gegroeid zwart zelfbewustzijn staat een verpletterend schuldgevoel bij vele blanke Amerikanen. De voorouders van de 73-jarige rechter A. Nelson Waller(foto) waren de plantage-eigenaren die een van Haley’s voorvaderen kochten als slaaf. EINDHOVEN (ANP)— Tot 5 juni is op het voorterrein van de Technische Hoge school in Eindhoven een tentoonstelling te zien van het werk van de Westduitse architect Frei Otto. KI Frei Otto houdt zich in zijn werk vooral bezig met het maken van zo licht mogelijke draagconstructies. Hij maakte onder an dere het Duitse paviljoen op de Wereldten toonstelling in Montreal en het dak van het Olympisch Stadion in München Het is mogelijk dat Courlander en Haley hun verhaal hebben gebaseerd op eenzelf de scheepsjournaal, het is niet eens uitge sloten dat een dergelijke historie via meer dan één overlevering is blijven voortbe staan. Courlander is al wel naar een advo caat gegaan, maar besloot (nog) geen klacht in te dienen. Het is ook niet verwon derlijk dat in Roots en in Jubilee wordt geschreven over wrede slavendrijvers en de Ku Klux Klan, want deze feiten beho ren onmiskenbaar tot het gemeenschappe lijke verleden van de afstammelingen van de slaven. onder de negentiende eeuwers die hier het best tot hun recht komen. Wat te zeggen van een fijnschilder als Adrianus Eversen (1818-1897). Eversen, leerling van C de Kruyff en Cornells Springer, was gespeci aliseerd in stadsgezichten. Bij Gabriëls zijn er enkele te zien waaronder een heel mooie stadspoort. Heel minutieus opgezet, elk. detail haarfijn uitgewerkt, zoals trou wens al het werk van deze schilder Zijn werk heeft een eigen publiek gevonden, maar hoe knap we hem nu ook vinden, de 19e eeuw vond dat zeker niet. Zo wordt hij in het standaardwerk van Marius dat drie kwart eeuw geleden verscheen, niet eens genoemd. Het is alleen aan de laterë be werkers van dit boek te danken dat Ever- sens werk door middel van een foto onder de aandacht blijft. Het ligt in de bedoeling regelmatig harp- cursussen te organiseren en tevens om er een harpfabriek onder te brengen. Dit bedrijf wordt een vestiging van de Ameri kaanse onderneming Lyon and Healy uit Chicago. De directeur van dit bedrijf. Hen ning Christiansen, komt binnenkort naar Kerkrade om de eerste personeelsleden te selecteren. Niet minder dan 100 personen hebben zich bij het Gewestelijk Arbeids bureau aangemeld. Na een eerste selectie zijn 12 kandidaten overgebleven. De heer Christiansen kiest hieruit zijn eerste mede- De schrijver Courlander beschrijft in The African een tocht van een slavenschip naar Amerika. Zowel in zijn werk als in Roots wordt beschreven hoe een slaaf met Met schilders als Spohler, Springer, Lei- ckert en Hulk is dat natuurlijk niet het geval geweest, maar daarmee zijn ook de reuzen van de romantiek genoemd. Vooral Spohler is bij Gabriëls goed vertegenwoor digd met vier riviergezichten, waarvan drie olieverven (een zomer en een winter met een ijstafreeltje) en een aquarel. Tot de opvallende stadsgezichten be hoort naast de Eversen een plein met kerk te Sevilla van P. C. Dommershuyzen. Deze schilder werkte veel in Engeland, maar dit schilderij verraadt dat hij ook in Spanje heeft verbleven. Jac Carabain is een van de weinige buitenlanders (Madou is er ook een) op deze tentoonstelling. Zijn stadsge zicht is vooral curieus omdat het gèstof- feerd is met verschillend geklede burgers waardoor het een aardig beeld geeft van de ter plaatse heersende mode. Alex Haley zelf ontkent de beschuldigin gen van de Britse journalist en verklaarde zich niet te herinneren Jubilee of The African te hebben gelezen, doch voegt eraan toe dat hij veel heeft gelezen en vervolgens vergeten. Nieuwe belangstelling is de laatste tijd voor het strandgezicht ontstaan, een voor keur die zich nog niet geheel laat motive ren Het onderwerp komt met uitzonde ring van enkele grote meesters niet op zo’n grote schaal voor als het ijsgezicht of stadsgezicht dat traditioneel altijd goed in de markt heeft gelegen. Gabriëls toont enkele prachtige doeken met dit onder werp: een heel blond strandgezicht van Evert Pieters die tot in de jaren ’30 van deze eeuw leefde, een Louis Boonius en een Tamine Tadema Groeneveld Het onderwerp marine heeft in het werk van Abraham Hulk in de vorige eeuw een nieuw hoogtepunt bereikt. Hulk heeft een rusteloos leven geleid. Hij verbleef zowel in Engeland en in Noord-Amerika als in verschillende plaatsen in ons land. In Haarlem, waar hij van 1859 tot 1864 woonde, was hij enige tijd conservator van het Teylers Museum dat nu nog prachtig werk van hem heeft. Hij schilderde zijn zeegezichten vaak in twee stemmingen: kalm of woelig water. Hulk zette daarmee Door de opkomst van de radio is de kennis van muziek enorm verbreid, en zelfs als er op de radio wat tijd over is tussen twee programma’s, zet men snel een muziekje op Toen de televisie op kwam, droomden ballethefhebbers er van dat die voor het bekendmaken van de dans een net zo grote invloed zou krijgen als de radio had voor muziek, maar dit is een illusie gebleken Zelfs bij overschietende tijd tussen twee pro gramma's toont men geen dansfrag- mentje (wat toch voor de hand zou liggen), maar zet men vaak een bordje „Pauze” op het beeld en gebruikt men het toestel verder alsof het een radio was. En toch doet ballet het. uitstekend op de buis, vooral als het goed is opgeno- men. Een paar jaar geleden kwam de Duitse televisie op het idee 15 werken van de grootmeester van de dans, Geor ge Balanchine te verfilmen en als blok aan verschillende landen te verkopen In Nederland werden die 15 balletten gezamenlijk aangeschaft door de NOS, KRO, AVRO en TROS. Het New York City Ballet ging naar Berlijn en werkte weken achter elkaar van ’s morgens 10 tot ’s avonds 11 uur in de televisiestudio’s. De vloeren wa ren er van beton (wat moordend is voor dansersbenen, omdat het vrijwel geen veerkracht bezit), de hitte van de lam pen was ondraaglijk, het werktempo nog hoger dan deze dansers al gewend „Jubilee” vertelt over de dochter van een blanke plantagebezitter en een slavin, die wofdt groot gebracht als speelgenoot van diens blanke dochter „in het grote huis” en later trouwt met een smid De familie verhuist vervolgens na de Amerikaanse burgeroorlog naar Alabama. een zwerend been sterft. In Roots nadat het been was afgezet, in Jubilee zonder de amputatie, omdat een slaaf op één been geen geldwaarde zou hebben. In beide gevallen wordt het stoffelijk overschot overboord gezet. Net als in de 18e eeuw bestond in de vonge eeuw een warme belangstelling voor het topografische schilderen Maar anders dan in de eeuw daarvoor namen de schilders van de 19e eeuw het niet zo nauw met de werkelijkheid Ze voegden veel toe van wat er naar hun smaak goed bij zou kunnen passen. Op deze aquarel van Cor nells Springer bijvoorbeeld is de Grote Kerk in Haarlem te zien in een entourage die- moeilijk overeenstemt met wat we weten van andere schilderijen van dit vaak uitgebeelde gebouw De aquarel, die met grote zorg voor het detail is ge schilderd, vormt onderdeel van de voor jaarstentoonstelling bij de Haagse gale riehouder Gabriëls de traditie voort van de 17e eeuwers die immers ook door deze stemmingen waren geboeid Bovendien is de verscheidenheid zo groot dat er voor elke liefhebber wel wat van diens gading is, of dat nu landschap, stadsgezicht, genre of marine is. Qua stijl ligt het accent op de romantici met daar naast enkele Haagse Scholers als Mauve, Mesdag en Willem Roelofs. zijn en het aantal blessures liep onrust barend op Toch kwamen de 15 ballet ten op de band, sommige goed, sommi ge slecht Een van de best geslaagde, Liebe- slieder Walzer op muziek van Brahms, wordt zondagavond om 2140 uur op Nederland-2 uitgezonden Dit werk be staat uit twee delen Het eerste deel wordt gedanst door vier paren in avondkleding en op gewone schoenen. Het begin met eenvoudige walsjes, maar laat in zijn ontwikkeling dan steeds sjibtielere nuances zien van gedanste relaties tussen verschillende mensen Voor onze ogen zien we zich een schat van menselijke verhoudingen ontrollen, wervelend, tastend, troos tend, opzwepend of tot rust komend En zelfs als je denkt dat alle mogelijk heden van de wals nu wel zijn uitgeput, komt Balanchine nog steeds met nieuwe vondsten tevoorschijn, waarbij danseressen als veertjes worden opge tild en waar liefde, vreugde, speelsheid en smart elkaar in snel tempo afwis selen. In het tweede deel hebben de danse ressen opeens gazen rokken aan en dansen zij op spitsen, waardoor het geheel op een hoger niveau nog eens met nieuwe vondsten wordt verrijkt. Voor de dansliefhebbers zij nog ver meld dat ook op zondagmiddag ballet op de buis te zien zal zijn (van Lar Lubovitch) en dat andere Balanchine- werken onder andere vertoond zullen worden op 15 mei (AVRO), 29 mei (KRO) en 13 juni (TROS). Helaas is de opnamekwaliteit nogal wisselend en behalen weinig van deze werken het uitstekende niveau van Liebesliéder Walzer. CONRAD VAN DE WEETERING Op 26 januari is dan nog de première te verwachten van „Aristofanes”, een pro- duktie, waarvoor Jan Blokker in samen werking met Ton Lutz het werk van de Griekse blijspeldichter op zijn satirische bruikbaarheid heeft onderzocht. Het Pu bliekstheater wil hiermee tegenkleur bieden aan een rijke en zeer hoogwaardige periode uit het antieke Griekenland, waar op eerder de aandacht werd gevestigd met werken van Sophokles en Euripides. Spe lers zijn: Marielle Fiolet, Ann Hasekamp, Sigrid Koetse, Petra Laseur, Annet Nieuwenhuyzen, Celia Nufaar, Hans Bos winkel, Herman van Elteren, Hugo Kool schijn, Johan Ooms, Henk Reijn en Hans van den Berg Alex Haley maakt zich nog geen zorgen Hij is in luttele maanden een buitenge woon j-ijk man geworden, reist zo nu en dan naar de Afrikaanse staat Gambia, waar hij in het dorp Juffure, geboorte plaats van zijn stamvader Kunta Kinte, als de grote weldoener wordt ontvangen. Zijn boek heeft in Gambia een hele toeristenin dustrie op gang gebracht, voornamelijk gevoed door zwarte Amerikanen op zoek naar de wortels van hun bestaan. En dat geldt niet alleen voor Gambia, maar ook voor Libefïa~de staat die is gesticht door Amerikaanse slaven die naar hun oor spronkelijke werelddeel zijn terugge keerd Zegt Haley: „Roots is op weg een van de belangrijkste stukken literatuur aller tijden te worden. En als het dat is. dan moet het beproevingen als deze kun nen doorstaan’” werkers. Zij krijgen een opleiding in Chicago. Volgens de harpiste Phia Berghout be staat in Europa een grote behoefte aan een harpfabriek. Zij toonde zich erg ingeno men met de oprichting van een permanent harpcentrum in Kerkrade en deelde mee dat zij besloten heeft de jaarlijks door haar georganiseerde harpweek voortaan op Rolduc te houden. Dit jaar vindt die week voor de achttiende keer van 1 tot 10 augustus plaats. Aandacht zal thans voor al besteed worden aan de harp- en de popmuziek. Bovendien staat er een con cours voor componisten van harpmuziek op het programma en verder concerten in meerdere plaatsen door vermaarde harp spelers. Volgens Phia Berghout zullen nog meer harpisten dan verleden jaar aan de Inter nationale Harpweek deelnemen. Toen wa ren het er 130 uit 22 landen. KERKRADE (ANP» In een van de ruimten van het gebouwencomplex van de vroegere abdij Rolduc in Kerkrade wordt een permanent harpcentrum inge richt met concertzaal, leslokalen en lo geermogelijkheid. Dit is door de onlangs opgerichte Stichting Internationaal Harpcentrum Nederland bekendgemaakt. HILVERSUM Zondagavond zal het ballet Liebeshederwateer van Ge orge Balanchine door de NOS op Ne derland-2 worden vertoond Woensdag middag zag ik de opnamen in de studio en die gaven mij er aanleiding toe toch iedereen die maar een beetje van ballet houdl op deze uitzending te wijzen Een andere schrijver, Harold Courlan der, heeft inmiddels een dertigtal voor beelden verzameld waaruit zou moeten blijken dat Haley bewust of onbewust pas sages heeft geparafraseerd; uit zijn werk The African, dat in 1976 het licht zag. In tegenstelling tot Margaret Walker’s boek, dat 22 drukken haalde, kwam Courlan- der’s produkt niet verder dan zijn eerste druk van 200.000 De Bantam-uitgeverij heeft, met het oog op het succes van Roots en gelet op de controverse die nu is ont staan, van beide werken een nieuwe uitga ve in voorbereiding Het aardige van een expositie als deze is dat binnen het kleinschalige kader ook de kleine meesters tot hun recht komen Ze worden hier niet weggedrukt door specta culaire werken, men kan optimaal ge nieten van hun schoonheid. Zo is er een romantisch verlichte muziekuitvoering van Henricus Reyntjes, een werkje met pluimvee van Albertus Verhoesen en een intiem wintergezicht in Amsterdam van Ipe Wenning. In een museumcollectie zou den ze misschien overtroefd worden door nog mooiere en grotere werken. Hier valt echter een nieuw accent op het werk waar door het in een gunstiger daglicht komt te staan Dat is ook de taak van een kunst- handel als deze: nu de markt van de aller meeste topstukken is afgeroomd, zal er nieuwe aandacht komen voor de vele en grote kwaliteit die daar net onder zit. (Tot en met 14 mei. dagelijks van 11-18 uur) AMSTERDAM (ANP). Het Pu bliekstheater heeft voor het komende sei zoen vijf nieuwe produkties in het voor uitzicht gesteld. Op zoek naar een eigen speelstijl heeft bet zich laten leiden door mogelijkheden die het werk van Anton Tsjechow biedt. „De meeuw” en „Plato- now” zuilen worden uitgebracht. Voor het seizoen 1978-1979 is te verwachten dat „Oom Wanja” en „De drie zusters” worden gespeeld Met de laatste twee werken van Tsje chow was Ton Lutz al enige jaren geleden bij Globe nieuwe wegen ingeslagen. Hans Croiset volgde met „Iwanow” bij het Pu bliekstheater en Ton Lutz ensceneerde kort geleden „De kersentuin”, het stuk dat ook het komende najaar nog wordt ge speeld. „De meeuw” première 28 september wordt geregisseerd door Lutz. Hierin zijn onder anderen te zien: Ellen Vogel, Josée Ruiter, Petra Laseur, Ann Hase kamp. Hans Boswinkel, Hans Croiset, Wim van der Grijn, Jan Retel en Eric Schneider „Platonow” wordt doof Hans Croiset geregisseerd Aan deze voorstelling wer ken mee: Annet Nieuwenhuyzen, Sigrid Koetse, Celia Nufaar, Albert Abspoel, Hans Boswinkel, Jules Croiset, Wim van der Grijn, Chiem van Houweninge, Hugo Koolschijn, Carol Linssen, Johan Ooms, Joan Remmelts, Jan Retel en Jan van Royen. De eerste uitvoering is voorzien op 19 april. het gegroeide zwarte zelfbewustzijn kwam zodoende een verpletterend schuldgevoel te staan bij vele blanke Amerikanen En nu is er dan de beschuldiging, die formeel is gebaseerd op schending van copyright, waarover uiteindelijk een jury zal moeten beslissen. Weliswaar bestaat er geen copyright voor feiten, informatie en algemene literaire ideeën, maar niettemin blijft er dan nog genoeg over om de klacht wellicht te rechtvaardigen. Want een schrijver is zelfs verantwoordelijk voor zogenoemd „onbewust plagiaat”, zelfs al herinnert de auteur zich niet meer een bepaald boek te hebben gelezen j 7

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 17