NIEUWE REGELS SCHEEPVAART IN HET KANAAL leken van welzijn in begin van jaren '60: w w- guberge Ml! l „Be Wlenboom” 4 INTERESSE VAN PUBLICITEITSMEDIA KOMT LANGZAAM OP GANG Grondwet Discriminatie 5 Klad Twaalf boterhammen f DONDERDAG 5 M E 1 19 7 7 BINNEN- EN BUITENLAND 23 22 T boofhsiraat 204 Santpoort - Crlrfoon 023 376741 (Door Theo Koopman) Het gaat allemaal geleidelijk en waarschijnlijk merk je daardoor niet dat het zo drastisch veran dert. Maar als het Centraal Bu reau voor de Statistiek dan met zijn nuchtere cijfers komt, ligt het feit panklaar op tafel: we beste den naar verhouding steeds min der geld aan ons voedsel en steeds meer aan alcoholische dranken. i Vu Bedroeg het percentage van het inkomen dat we in het seizoen 1963-1964 nog aan voedsel be steedden 34,1, elf jaar later was dit gedaald tot 28. Ook voor de alcoholische dranken zit er een procentuele daling in‘en wel van 5,5 naar 5,1. Maar uit de loon- prijzenontwikkeling kan men af leiden dat het gebruik van alco holhoudende dranken is gestegen. (Van onze redacteur in Griekenland Frans van Hasselt) ATHENE. Amnesty International, de in Londen gevestigde orga nisatie die zich het lot van niet-criminele gevangenen overal ter wereld aantrekt, heeft sinds de val van de junta in Griekenland de handen nog niet helemaal van dit land afgetrokken. Onlangs kwam een rapport uit waarin, naast waardering voor het feit dat Griekenland een precedent had geschapen door de folteraars te vervolgen en berechten, ook kritiek werd uitgesproken op de inconsequente wijze waarop dit s gebeurde. En dan is er nóg een categorie Griekse gevangenen die bij de organisatie in de belangstelling blijft: de dienstweigeraars, momenteel ongeveer allen Jehova’s Getuigen. L in Griekenland is ontmoedigend 'ee ADVERTENTIE l LADY FLEMING d 9 n Je moet flink eten, dan krijg je een dikke kop V' MS hT*1 S Hei verschijnsel Maar ook op andere dagen eet ik minder Op peil komen door een stevige pol De Britse en Franse autoriteiten gaan gezamenlijk optreden als „verkeersagent”. Nu is het wel makkelijk om met radar overtredingen te constateren, maar het identificeren van „schuldige” schepen is lastiger. Daartoe moet men zelf naar de plaats van de overtreding toevaren. Het nieuwe reglement volgt aanbevelin gen die vijf jaar geleden zijn gedaan door het inter-gouvernementele advieslichaam voor de scheepvaart (IMCO). In de rest van Het Kanaal blijft het scheepvaartverkeer vrij, al moeten er twee fundamentele regels in acht worden geno men: Schepen mogen de vaarwegen van anderen uitsluitend loodrecht kruisen. Het aantal verkeersovertredingen in Het Kanaal vertoont overigens een dalende INA N- ip- ie toonaangevende Twiggy Wie het beeld van 1964 echter voor ogen haalt en dat op de huidige situatie projec teert, zal zelf wel herkennen wat er is veranderd en hoe het in iemands eigen situatie zover is gekomen. Er zijn nauwelijks wetmatigheden aan te geven, die die wijziging kunnen verklaren. Met de economische wet van Engel kan men nog enigszins uit de voeten. Deze wet zegt, dat het percentage van het inkomen dat men aan de voeding besteedt, afneemt bij een toename van het inkomen zelf. In de praktijk komt het erop neer dat als iemand honderd gulden verdient, hij bij voorbeeld zeventig uitgeeft voor het voed sel. Verdient hij later echter 200 gulden, dan zal slechts een zeer gering deel van deze stijging naar het voedsel gaan en het overgrote deel naar luxere artikelen. Over de oorzaak van de daling van het geld dat we aan voedsel besteden, tast men nog behoorlijk in het duister omdat er, volgens een woordvoerdster van het voor lichtingsbureau voor de voeding, nog geen onderzoek naar is ingesteld. Vandaar dat men over die oorzaken veelal moet gissen. Maar ook zonder de kennis van deze wetmatigheid is het voor velen wel duide lijk dat het eetpatroon de laatste jaren is veranderd. Uit eigen ervaring puttend, merk je die wijziging overduidelijk. Ik ken gezinnen waar je vroeger- ’s zondags een overladen maal kreeg aangeboden, maar waar je nu tevreden moet zijn met een kop soep, eventueel met broodjes of een pud dinkje na. Het is een logische ontwikke ling. ’s Zondags sta je doorgaans laat op, je ontbijt en kort daarna zit je al achter de koffie met een homp cake of iets derge lijks. Na de koffie komt de borrel met de zgn. hartige hapjes. Tegen de tijd dat je achter de warme prak wordt verwacht, hoef je niet meer zo nodig. Maar de klad kwam al gauw in het traditionele eetpatroon In de spreekka mers van de huisartsen verschenen de dan voorheen. Vroeger gleden er dagelijks zo’n twaalf boterhammen door mijn keel, momenteel is dit aantal geslonken tot ze ven a acht. Andere produkten die door mij minder geconsumeerd worden, zijn bij voorbeeld eieren, melk en aardappelen. Hoe totaal anders lag de eetsituatie in het begin van de jaren ’60. In die periode, toen de fundamenten van het gezin be hoorlijk begonnen te wankelen, was het eten nog een van de pijlers die het gezin op een ouderwetse manier „op poten” hield. De 28-jarige Vasilis Dedotsis zit al sinds 1969 gevangen. Zijn jongere broer Andre as (23), hoewel na zijn eerste weigering tijdelijk afgekeurd wegens een aangebo ren gewrichtsafwijking werd na een twee- affiches dat we niet te veel, en vooral niet te vet, moesten eten. Dus weg met het streven naar een dikke kop. In de modewe reld kregen we te maken met het ver- schijnsel-Twiggy, een supermagere meid uit Engeland. Haar lijf werd toonaange vend, en wie dus met de mode mee wilde, moest wel dun zijn om die nieuwe kleren te kunnen dragen. Aan de andere kant kwa men er allerlei berichtn in de wereld over de kwalijke kanten van ons voedsel. Van eieren kreeg je hart te lijden, van vet slibden zeer belangrijke aderen dicht, van andijvie (of was ’t nou spinazie) kreeg je kanker, van wit brood een zwakke maag, van veel sla diarree en tenslotte kregen we te horen dat feitelijk al ons voedsel van een kwalijke kwaliteit was vanwege de land- bouwbestrijdingsmiddelen, de uitworpen van het verkeer en de industrie, de atoom- proeven boven onze hoofden en de kleur-, reuk- en smaakstoffen die de voedingsin dustrie in de produkten stopt. De anderen melden zich steeds weer bij de kazerne als ze een oproep krijgen, om te vertellen dat zij het uniform niet willen aantrekken. Bij de door de junta georganiseerde mobilisatie van juli 1974, die zo volledig uit de hand liep, zijn juist de Jehova’s Getuigen allen op komen dagen. Voor talloze anderen die, om welke reden dan ook, wegbleven, moest later, om hen van „desertie” vrij te pleiten, een spe ciaal wetje worden gemaakt dat hen als „wèl-opgekomen” bestempelde. Nu zullen we niet boven elke hap die we naar binnen werken een doodskop zien bungelen, maar al die negatieve berichten Opvallend is over het algemeen juist het respect voor de wet dat deze dienstweige raars tentoonspreiden. Slechts één, die als geestesziek geldt, is momenteel onderge doken. de weigering als recidivist veroordeeld tot tien jaar en vier maanden, waarbij hij ook nog van „desertie” werd beschuldigd, om- dat hij zich wegens ziekte van zijn vrouw niet meteen had aangemeld. Ook de positie van de huisvrouw is in de loop der jaren veranderd. Ze is meer naar buiten getreden, staat meer met beide be nen in het maatschappelijk leven en ze beseft dat er meer problemen en vooral ook mogelijkheden zijn dan de vraag „wat eten we vandaag?”. Veel moeders die ja ren geleden de ganse dag binnenshuis doorbrachten, hebben zich nu aangesloten bij clubs, zijn een studie begonnen of heb ben buitenshuis een baan gevonden. Even veel tijd als voorheen om in de keuken door te brengen, is er voor een grote cate gorie niet meer. Nu is een diepvriesmaal tijd snel ontdooid en de Chinees en de patatboer zijn in de buurt, maar het zal toch ook wel gebeuren dat de in de haast klaargemaakt hap wat karig uitvalt. Dat hoeft niet altijd een ramp te zijn, want trek is er ook niet altijd. Automatenkoffie, veel roken en weinig lichaamsbeweging kun nen de maag al voor een flink deel verza digd maken, tenminste dat merk ik zelf wel eens. zullen hun uiteindelijke uitwerking toch niet missen CHERBOURG (AFP). Op 15 juli wor den er voor de scheepvaart in Het Kanaal nieuwe verkeersregels van kracht. Ze zijn hard nodig, want door deze „flessehals” tussen de Britse en Franse kusten persen zich dagelijks gemiddeld 800 schepen - vaak bij zwaar weer en slecht zicht. Gezellige Bodega om zo maar eens bin nen te wippen voor een drankje of een hapje zoals o.a. „Raclette” en „Jeu de Viande” Dagelijks geopend tot des nachts 1 uur O „DE STOETERIJ” of „DE LANDAUER” voor het geval u iets te vieren heeft. ie lo- el- o BRASSERIE „HET CHALET” Wüstelaan 75 Santpoort tel. 023 - 37 22 26 voor uw exclusieve etentje in rus tieke omgeving. Iedere Zondag „BRUNCH” van 11.30 tot 2.30 uur Ki De vicieuze cirkel sloot zich perfect. Het flinke eten zal vooral door de huisvrouwen met welgevallen bekeken zijn. Per slot van rkening had zij er nogal wat uren in geïn vesteerd. Maar het hoorde ook zo. Immers, wat moest ze anders doen. In veel keukens hing een handdoek met de spreuk „mijn keuken is mijn paradijs”, of zoiets. Maar de huisvrouw had ook niet zo krankzinnig veel meer dingen om handen. Aan het sociale leven deed ze niet mee, want dat was voor de normale huisvrouw niet weg gelegd. En er waren ook nog geen progres sieve vrouwen die opmerkten dat de rol van de vrouw in het leven meer is dan alleen maar kinderen te baren, het gezin te voeden en op te voeden en het huis schoon te houden. De Griekse kranten schrijven pijnlijk weinig over processen als deze. Van rechts tot links beschouwen zij ieders inschake ling in de weerbaarheid tegen de erfvijand Turkije als een vanzelfsprekende zaak, en het feit dat enkelen zich daaraan willen onttrekken als iets beschamends, dat maar beter kan worden weggemoffeld. Voor de Grieks-orthodoxe staatskerk vormen de Jehova’s Getuigen, die zich nogal uitbrei den, bovendien een speciale bron van zorg. De straffen die deze moeten uitzitten, zijn in Westeuropese ogen onbegrijpelijk zwaar. In november vorig jaar werd de 20- jarige Christos Konstandinidis door de krijgsraad unaniem tot tien jaar veroor deeld, hoewel zowel de advocaat als de officier van justitie dié drie jaar eiste clementie had bepleit op grond van het onberispelijk leven van de beklaagde. De rechtbank weigerde echter diens reli gieuze gevoelens als reden te aanvaarden en noemde zijn gedrag een „misdaad”. plaatse onderzocht en contacten gelegd met' regerings- en oppositiekopstukken. Hij heeft een uitvoerig rapport opgesteld. Men begint hier langzamerhand te besef fen dat Griekenland het laatste democrati sche land is dat nog geen wet op de dienstweigering kent; een feit dat extra penibel wordt tegen de achtergrond van het nagestreefde lidmaatschap van de EEG. Enkele stemmen van bekende Grieken als Lady Fleming en Vasilis Vasilikos (schrijver van de roman „Z”), die zich tegen de langdurige straffen verzetten, klonken als die van roependen in de woes tijn. Pas de allerlaatste tijd beginnen som mige Griekse kranten zich wat meer voor de problematiek te interesseren; het week blad Tachydromos kwam onlangs met een uitvoerige reportage, waaruit de nodige ongerustheid viel af te leiden. In het parle ment zijn door twee afgevaardigden vra gen gesteld, die door de minister van Justi tie overigens luchtig werden weggewuifd Situatie voor dienstweigeraars Aan die ontwakende Griekse belangstel ling heeft Amnesty International ongetwij feld veel bijgedragen. Onderafdelingen hebben bepaalde1 dienstweigeraars „gea dopteerd” en de Nederlandse senator mi Hein van Wijk heeft onlangs de situatie ter En van alle kanten werd het gemoti veerd. „Kijk je moet op school hard wer ken, dat kost je veel energie en dat moet weer op peil worden gebracht door de volgende, zware dag door een stevige pot”. Maar dit is theorie. Wat men zich hier vooral bewust begint te worden, is de juridisch uiterst wonderlijke wijze waarop in de praktijk de weinige gevallen van dienstweigering worden afgewikkeld. In de militaire gevangenis bij Jannina en in die van Avlona bij Athene (beide primitief, Dus je moest dankbaar zijn. Maar er stak meer achter de forse eetlust uit die dagen. De acties in binnen- en buitenland zijn er nu allereerst op gericht althans de onrede lijkheid van de „permanente straf’ aan te tonen, en een situatie te scheppen waarbij dienstweigering niet meer dan éemaal, desnoods zwaar, wordt bestraft. Grieken land ligt ook wat dit betreft achter bij Frankrijk, waar onder De Gaulle in 1958 onder anderen de dienstweigeraar Ed mond Schaguené na tien jaar amnestie kreeg, en zelfs bij Spanje, waar in 1973 (dus onder Franco) Antonio Sanchez Me dina, die achtereenvolgens drie, zes en nog eens zes jaar had gekregen na elf jaar werd ontslagen. In beide landen is er nu een eenmalige gevangenisstraf ingesteld op dienstweigering; de meeste andere de mocratische landen kennen voorzieningen betreffende burgerdienstplicht Nu zit zo’n wet op de dienstweigering er in deze contreien, waar de nationale hartstochten inzake het Grieks-Turkse geschil zo hoog oplopen, voorlopig nog niet in. (dat geldt voor Griekenland en •Turkije). Sommige poneren ook de stel ling dat voor zo’n wet eerst de Griekse Grondwet moet worden veranderd. Je moest driemaal per dag eten en allicht in gezinsverband. In vergelijking met de magere jaren ’50 was het maal overvloe dig. De heerlijkheden, die voorheen uit sluitend te vinden waren in de financieel- sterkere milieus, lagen nu op je eigen bord te dampen. Alles moest op, want er werd wel steeds op gehamerd dat pa zich er „krom” voor moest werken, terwijl moe een fiks deel van de ochtend had besteed om het allemaal tijdig op tafel te krijgen. lijn - van 11.241 gevallen in 1974, via 8.967 het jaar daarop naar 7.843 in 1976. Van de als schuldig geïdentificeerde vaartuigen (ongeveer 20 procent), bestond bijna de helft uit Franse treilers. De gezagvoerders die worden betrapt kunnen worden ver volgd door de justitie van hun eigen land, wanneer dat de imco-conventie heeft on dertekend. Vissersvaartuigen kunnen de scholen vis hierdoor niet langer naar believen van „hot naar her” volgen en ook de Kanaal- veren mogen niet altijd de kortst mogelij ke oversteek kiezen. De tweede regel bete kent een breuk met de traditie omdat kleine schepen (jachten, treilers, loggers b.v.) niet langer voorrang hebben op de grote olietankers e.d. Op drie extra moeilijke punten in Het Kanaal - bij Ouessant, rond het schierei land Cotentin en in het Nauw van Calais - moet de scheepvaart vanaf half juli in beide richtingen binnen „vaarstroken” van tenminste drie zeemijlen breedte blijven. Dat we relatief minder geld aan voedsel uitgaven, zou het voorlichtingsbureau voor de voeding als muziek in de oren moeten klinken. Toch reageert men er niet juichend op. Want, zo zegt men daar, we eten dan misschien wel minder, maar wat we nuttigen, bevat nog veel te veel calorie ën, zodat de eetgewoonte wel is veranderd, maar er stellig nog niet beter op is ge worden. kil en vochtig) zitten mannen die al twee of drie keer zijn veroordeeld, soms al zes of acht jaar lang, met het vooruitzicht op nog meer veroordelingen, soms op grond van „recidivisme”, totdat ze de dientplichtige leeftijd zijn gepasseerd, d.w.z. ouder zijn dan 50 jaar. In de praktijk loopt het zo, dat ze slechts enkele dagen bij hun familie kunnen blijven en dan weer worden opge roepen, weer weigeren uniform en wapens te dragen en weer worden veroordeeld. F De nu zittende dienstweigeraars klagen bovendien over discriminatie. Weliswaar mogen ze bij elkaar blijven waardoor ze enigszins worden onttrokken aan de verachting van medegevangenen, die hen voor „landverraders” zouden kunnen uit maken maar hun faciliteiten op het gebied van bezoek, correspondentie en recreatie zijn onlangs verkleind. De grondwet stelt in par. 3 van art. 13 (over de gewetensvrijheid) dat niemand zich op z’n geweten kan beroepen om te ontkomen aan verplichtingen die de staat hem oplegt. En in art. 4 staat dat elke Griek „die in staat is w;apens te dragen” bij moet dragen tot de verdediging van het land op de wijze waarin de wet voorziet. Slechts een rekbare interpretatie van de uitdrukking „in staat” kan hier uitkomst brengen: men zou kunnen stellen dat deze „staat” niet alleen fysiek hoeft te zijn, maar ook mentaal, en dat sommigen juist vanwege hun geweten niet „in staat” blij ken te zijn wapens te dragen. Ook de televisie lijkt in staat het eetpa troon deels te ontwrichten. Persoonlijk ervaar ik dat met name in het weekeinde als er nota bene juist tegen etenstijd veel sport op de televisie is, en dat laat ik me niet graag ontgaan. Niet dat de tv het dan altijd van het eten wint, maar het komt toch voor dat ik het bord eten mee op schoot naar het scherm neem. En zo’n bord kan niet veel voedsel bevatten, want anders zit het risico erin dat de helft er afdondert. Maar ach, in het weekeinde wordt er toch niet zo overdreven veel gege ten, althans niet in die proporties als in het begin van de jaren ’60. Het „dwarsverkeer” (van kust naar kust) is enorm druk. In 1976 staken 14 miljoen passagiers Het Kanaal over, via 14 routes en aan boord van 36 schepen en vijf luchtkussenvaartuigen. WF Persoonlijk leefde ik nog onder het juk van de kreet, die de grootouders ook al gebruikten: „Je moet flink eten, dan kijg je een dikke kop”. En dat was het doel waar naar gestreefd diende te worden. Een dik ke kop. Een teken van welvaart en zo dacht men toen nog over welzijn. E I •W. .2 ...:S

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 23