Vanavond theaterstuk van Studio Scarabee in Toneelschuur Wandtapijt voor Casino Mozart geeft zich niet bloot OUDSTE CULTUREN BOEIEND BELICHT 4 Kunstenaars betrekken bij kunst in rijksgebouwen Deze vader heeft zojuist een spaarrekening geopend. Fraaie speelboot voor nieuwe Amro spaarders. j o 15 Vóór alles schilder Werkgroep van Gruyters stelt nota op Vertekenend r Organist Jan Zwart in Delft herdacht Nederlands-Tunesische film naar Cannes 19 7 7 M E I 1 0 DINSDAG KUNST 14 t Goed nieuws voor nieuwe spaarders, want als die tussen 9 mei en 10 juni bij de Amro Bank een spaarrekening openen, kunnen ze een fraaie duurzaam uitgevoerde speelboot L aanschaffen voor maar 17,50. Goed voor een fantastisch stuk vakantieplezier voor de kinderen. En eigenlijk geen geld. Zeker als u bedenkt dat tijdens deze periode elke nieuwe Amro spaarder ook nog f 7,50 spaar- premie krijgt bijgeschreven. Overigens is deze premie één maand lang niet opvraagbaar. De minimum-inleg bedraagt f 15,-. Dus snel aktie ondernemen Want het zou kunnen zijn dat u anders even op de boot moet wachten! (Van onze kunstredactie) DEN HAAG. Al twaalf jaar is Studio Scarabee bezig met het verzorgen van unieke experimentele theaterprodukties, waarin beel dende kunst, toneel, film, ballet, muziek en een enorme hoop fantasie de belangrijkste elementen vormen. Hun jongste Multi-Mediale en - dimensionale spektakelwerk heeft de exotische naam „Havana Jojo” meegekregen, volgens de geestelijke en artistieke vader van Scarabee, Adrie Boon, ook een uitstekende naam voor een nieuw soort behang, Havana-Jojobehang. Vanavond is deze eigen productie tijdens twee voorstellingen (20.30 en 22 uur) in de Toneelschuur (Smedestraat) te zien. Nu hij elke Amro Bank Havanna Jojo is spektakelstuk Hij gaf een aardig voorbeeld: „Laatst (Van onze Haagse redactie) 1 bibliotheek J FM EW3 DELFT (ANP). De organisten Dirk Jansz Zwart uit Rotterdam en Willem Hen drik Zwart uit Kampen geven komende donderdag in de Oude Kerk in Delft een concert waarmee zij hun vader, de orga- nist-componist Jan Zwart herdenken die een eeuw geleden werd geboren. Een derde broer, de kunstcriticus Jan Zwart jr. uit Gouda, zal een herinnerings- woord spreken. Het initiatief tot de Jan Zwart-herdenking is genomen door Piet van Amstel, de organist van de Oude Kerk in Delft Al eerder maakte Anneke van der Heijden, die 35 jaar oud is, een tapijt Voor het casino in Zandvoort. In onze omgeving bevindt zich erg veel werk van haar hand. Zo hangen er kleden in talloze banken in Haarlem, in het gemeentehuis van Heemstede, het politiebureau te Noordwijkerhout, het Zeeweg ziekenhuis in Velsen en het Elisabeth Gasthuis De „kerngroep" krijgt onder meer als opdracht: het verzamelen van alle kunst- De werkgroep concludeert in het rap port dat de zogenaamde „percentagerege- lingen” geheel moeten worden aangewend voor de beeldende kunst. Een percentage- regeling houdt in dat een bepaald percen tage van de investeringen voor de bouw van rijksgebouwen wordt gebruikt voor kunst en kunstprojecten in zo’n gebouw. Het bureau van de rijksbouwmeester wordt uitgebreid met drie deskundigen uit de beeldende kunst. De „kerngroep” moet een proces van samenwerking op gang brengen tussen de betrokkenen bij een project, waarin de beeldende kunst een rol speelt DEN HAAG. Beeldende kunstenaars moeten nauwer betrokken worden bij het tot stand komen van kunst in rijksgebouwen. De ter beschikking staande financiële middelen voor kunstprojecten in en om rijksgebouwen moeten volledig worden benut. Het kunstenaarspotentieel moet zo breed mogelijk worden ingezet. In bovenbedoelde zin werd het opmer kelijk grote aantal boeken over Mozart, dat de laatste tijd is verschenen en waar van de belangrijkste ook in onze bladen Van Liszt zijn uiterst pikante details omtrent handel en wandel aan het nage slacht overgeleverd. En als we de uitla tingen van de schrijfster George Sand mogen geloven, was Chopin als man in sexueel opzicht niets waard. Zeker is dat deze componist van romantische piano muziek er op gesteld was dat er altijd een bosje paarsblauwe viooltjes op zijn werktafel stond. Ravel was een uitgesproken snob en dol op „Kitsch”. En zijn collega en tijdge noot Debussy was specialist in het creë ren van publieke schandalen vanwege diens onbetrouwbaarheid in liefdesaan gelegenheden. Zo is het ook een histo risch feit dat Mozart zijn geliefde Con- stanze in een brief heeft toevertrouwd dat hij een erectie krijgt terwijl hij aan haar zit te schrijven. Onder musicolo gen, musici en muzikale amateurs zijn er blijkbaar velen, die de persoonlijke ach tergrond van de diverse grote componis ten uit het verleden willen leren kennen De enorme stroom van lectuur die over dit soort aangelegenheden handelt en gretig bij het publiek aftrek vindt, be wijst dat wel. Dat behoeft een enorme dosis incasse ringsvermogen Betekent dit nu dat deze 444 pagina’s tellende lectuur op de hoop ’onverteerbare kost’ moet worden gewor pen? Beslist niet Want wie voldoende interesse heeft in cultuurgeschiedenis krijgt tijdens het lezen van dit boek al lengs steeds meer bewondering voor on ze zéér verre voorvaderen die in hun We projecteren het schilderij en laten dan een vreselijk onweer losbarsten. De boom knakt en de man kan nog net aan het gevaar ontsnappen. Aan die scène is de tekst van een toneelstuk van Schiller, Don Carlos, toegevoegd, niet beginnend bij het begin, maar eerst een stuk uit het tweede en later een stuk uit het vierde bedrijf. Ik vond gewoon dat dat zo moest”. werden besproken, onlangs uitgebreid met het mooi uitgevoerde verzamelwerk: „Mozart in zijn brieven” (uitgave Bohn, Scheltema Holkema, prijs 37,50). Wie met de aankoop ervan denkt een com pleet overzicht te krijgen van de uitgaan de post van deze geniale componist, ver gist zich. Terecht is dan ook voor dit onder redactie van Lucas Bunge samen gestelde boekwerk „Een bloemlezing” als ondertitel gekozen. zag ik de Stier van Potter weer eens en op dat schilderij zie je een man onder een boom staan. Toen ik dat zag, wist ik dat dat niet zo kon; die boom moest een keer door de bliksem getroffen worden. Nou, dat gebeurt dan ook in Havana Jojo. Havanna Jojo van Studio Scarabee uit Den Haag is een aaneenschakeling van verschillende scènes, die elke logische ontwikkeling doorbreekt en de associaties aan de kijker overlaat. start wordén; hét instellen van project- van de op dracht; het beoordelen van ontwerpen; het begeleiden van het bouwproces; het doen van suggesties voor nieuwe ontwikkelin gen en toepassingen van kunst in de te bouwen en gebouwde omgeving; het leg gen van relaties met andere departemen- Om u een indruk te geven van de inhoud, die zich onmogelijk binnen het bestek van een bespreking laat samen vatten, een greep uit de talloze onderwer- achtige dansen, vuurspuwers, de Stier van Potter, subtiel-erotische maar ook grotes ke toestanden en ga zo maar door. Wat het allemaal te betekenen heeft, mag de toe schouwer zelf uitmaken. De mensen van Scarabee laten slechts dingen zien, inspe lend op het associatieve vermogen van de kijker en luisteraar, die uit dit alles zijn eigen conclusies moet trekken. De historisch gegroeide wijze van ver strekking van kunstopdrachten, waarbij de Rijksgebouwendienst als opdrachtge ver in samenspraak met de architect tot de keuze van een kunstenaar kwam, is vol gens de werkgroep niet langer hanteer baar. Uit deze opsomming blijkt al hoe diepgravend en veelomvattend Karl Gut brod te werk is gegaan. Kosten noch (vooral) moeite heeft hij gespaard om een zo volledig mogelijk beeld te geven van de rijkdom die de oudste kuituren ons hebben nagelaten. Wie zich daarvoor he vig interesseert en vanuit die belangstel ling tijd en geduld weet op te brengen om zijn kennis te verrijken kan met dit uit voenge archeologische overzicht ruim schoots aan zijn trekken komen De ruim 700 illustraties zijn hem daarbij een wel kome steun, evenals het uitgebreide re gister achterin Er werd een dusdanige keuze gemaakt uit de ruim 350 bewaard gebleven brieven, dat Bunge (die ook de uitsteken de „vrije” Nederlandse vertalingen van deze in het Duits en een enkele maal in het Italiaans gestelde privé-documen- ten verzorgde) een chronologisch verlo pend levensbeeld kon schetsen. De sa mensteller meende dit doel het beste te kunnen bereiken door de 112 in dit boek opgenomen brieven van Mozart (bene vens enige andere ter zake dienende cor respondenties) te voorzien van een toe lichtende en verbindende tekst, waar- Studio Scarabee is tevens de naam van een theatertje in de Haagse wijk Centrum 2005, waar de groep repeteert, films maakt en monteert en de Haagse voorstellingen geeft. Toch een vrij kostbare geschiede nis? „We krijgen steeds zogenoemde ad hoc-subsidies van CRM, waardoor we tot nu toe onze voorstellingenreeks (ook voor tv) hebben kunnen continueren. Maar het is wel een behoorlijk moeizame procedure. beperktheid artistieke prestaties lever den die de toets van de kritiek ruim schoots kunnen doorstaan. De auteur Karl Gutbrod heeft met een staf van zeer deskundige medewerkers (sters) een schat van culturele wetenswaardigheden na ongetwijfeld moeizame geschiedvor sing op een rij gezet en daarbij zeer boeiend en verhelderend werkend illus- tratie-materiaal verzameld Adrie Boon, naast de vorig jaar overle den Jan van As en Raf Thunnissen, ont werper en tevens regisseur van Havana Jojo, vertelt dat het allemaal begint in zijn hoofd, met het in dit geval magische be grip idee. „Vóór alles ben ik schilder”, aldus Boon. „Ik ga dat idee uittekenen en voeg daar muziek of gesproken tekst bij (in alle talen behalve Nederlands), die ik haal van op de band opgenomen radio- en tv-programma’s. pen: Levende archeologie, De eerste mensen en hun kuituur, De oudste stede lijke nederzettingen ter wereld, Raadsels van de megalitische kuituur, Eerste be schavingen, Vooraziatische en Egeïsche kuituren. Vroege kuituren in Euro-Azië, Prehistorie van India, Kuituren van Noord-, Midden en Zuid-Amerika En hoewel dat voor iedereen anders zal zijn, kreeg ik bij het zien van Havana Jojo toch het idee, dat een soort vrees voor de toekomst steeds terugkeerde, getuige de angstaanjagende science-fiction-persifla ges en de mensen die als robots bewegen, gevangen in een soort systeem. Maar voor hetzelfde geld gaat het om sex, fascisme of de schoonheid van de natuur, wie zal het zeggen? De volgende stap is meestal het maken van de film voor die ene scène, en dan schakel ik de acteurs in, die op basis van dat uitgetekende idee de tekst, muziek en de film gaan improviseren. De uitkomst van die improvisaties kan een definitieve vorm opleveren maar net zo goed de inspi ratie zijn voor nieuwe ideeën. Dan veran deren we iets of beginnen gewoon op nieuw”. „Mozart in zijn brieven” geeft een onvolle dig beeld van de componist en musicus. De bekende Haarlemse weefster Anneke van der Heijden heeft voor het eind vorige week geopende Casino in Valkenburg een drie bij twee meter groot wandtapijt gemaakt. Met gebruik van zeer zware wollen garens heeft ze in een gemengde, eigen techniek een abstracte voorstelling gemaakt met een sterk monumentaal karakter. De kleuren zijn oranje, geel, wit, beige, rose en blauw, in verschillende tinten. Tevens is de werkgroep van mening dat beeldende kunst niet kan functioneren binnen een architectuur, die te zeer wordt bepaald door economische motieven. door een leesbaar geheel in logisch ver band zou kunnen ontstaan. Dit constante vraagteken is aan de ene kant wel aardig, aangezien het de fantasie van de toeschouwer weet te prikkelen, maar wekt soms het gevoel in het diepe gegooid te worden, zonder dat je kunt zwemmen en zonder dat je de rand van het bad kunt vinden. De opbouw van de scè nes en van de gehele voorstelling is er ook niet op gericht, een logisch of causaal verantwoord geheel te willen presenteren, aangezien elke vorm van plogica compleet doorbroken wordt. De tekst is dus eigenlijk niet zo belang rijk? „Nou”, zegt Boon, „dat kun je zo niet stellen. Het uitgangspunt is inderdaad on ze wens om te laten zien dat deze produk- tiefilm (16 mm) niet zonder tpneel kan en toneel niet zonder film. De tekst is mis schien minder belangrijk, maar natuurlijk zou je niet kunnen volstaan met enkel en alleen bla-bla-geluiden”. Het leek me niet zo zinnig om over de bedoeling, de „boodschap” van Havana Jojo te praten met Adrie Boon, want dan zouden we de volgende dag nog bezig zijn. Wel wilde ik weten hoe dat proces van idee naar uiteindelijke vorm in de praktijk werkte. toeschouwer voor die verwarring terug krijgt, is wel een uniek kijk- en luisterspel, waarin beeldende kunst in de vorm van film en toneel, en in iets mindere mate het gebruik van gesproken tekst en muziek, op een volledig eigen manier geïntegreerd worden. BEROEMDE COMPONISTEN hebben net zo goed hun alledaagse en onalle daagse karaktertrekjes als alle gewone stervelingen. Van Bach is onder meer bekend dat hij in zijn opvliegendheid weleens een leerling te lijf wilde gaan en dat hij praktisch altijd overhoop lag met het kerkbestuur waarbij hij in dienst was. Van Beethoven weten we dat hij in zijn privéleven soms een zeer scheve schaats reed, zoals het laaghartig opzet ten van zijn petekind tegen diens moeder. Havana Joho is een aaneenschakeling van verschillende beelden, verschillende scènes, die meestal iets vreemds laten zien en horen. Zo zie je bijvoorbeeld een film van de dwars door Den Haag getrokken en Amerikaans aandoende Utrechtse Baan, waarop zich een zwarte slee langzaam voortbeweegt, bestuurd door een zeer se rieus kijkende man. Vóór het geprojec teerde beeld staat een bonk van een acteur met een geruit jasje en een donkere zonne bril op, die steeds één bepaalde zin her haalt: „The FBI, a Quin Martin producti on”. Na tien keer is de scène afgelopen. Volgende scène. Een Latijnse les, gepro jecteerde spiegeleieren, science-fiction HET IS GEEN eenvoudige opgave de inhoud van het boek „Cantecleer Ge schiedenis van de Oudste Kuituren” (uit gave: Cantecleer BV. De Bilt. Prijs f27,50) te consumeren en geestelijk te verwerken. Je dient een subsidieverzoek in en na een half jaar krijg je bericht dat ze je brief hebben ontvangen, dan is er nog niets beslist. Maar tot nog toe lukt het allemaal wel; ik hoef niet zo nodig veel te werken, zo lang het maar regelmatig is”. Lucas Bunge is in die opzet geslaagd, voor zover het mogelijk is uit Mozart’s merendeels oppervlakkige geschrijf eeo werkelijk beeld te kunnen destilleren. Dat gestelde uitgangspunt is ook de eni ge, maar tegelijk fundamentele zwakte van een dergelijk pogen, omdat het in de praktijk onhaalbaar of althans te verte kenend ten opzichte van de essentiële achtergrond blijkt. Mozart geeft zich in zijn brieven waarin huiselijke beslommeringen, ech telijke liefdesverklaringen en vaak ook truttigheden en flauwe grapjes de boven toon voeren nauwelijks bloot. Hoewel spontaan aandoend en gesteld in een natuurlijke schrijftrant, blijft alles gro tendeels in het platte vlak. Wie kennis omtrent de diepere lagen van Mozart’s wezen in deze correspondentie denkt te kunnen opdoen, komt bedrogen uit. En waar dan al even een tipje van de sluier ten aanzien van de zieleroerselen van dit genié lijkt te worden opgelicht, is er weinig verband te leggen met diens muzi kale drijfveren en kunstenaarschap. Dat „Mozart in zijn brievén” in zijn onvolledigheid en semi-populaire aan pak geen boek is voor vakspecialisten spreekt haast vanzelf (die zoeken de brieven als completerende studiebron eerder in de Duitse „Gesamtausgabe”). En of er bij de o verblijvende (grote) groep Mozart-vereerders genoeg liefheb berij zal zijn om zich in dit proza te verdiepen, blijft de vraag. Dat de strek king van deze brieven geen enkel ver band met de muzikale inhoud van een „Jupiter-symfonie” aantoont, is daaren tegen een zekerheid. JOHAN VAN KEMPEN Dit is niet zozeer een punt van kritiek als wel van een constatering, want wat de den. De muziek bij de film werd gecompo- neerd door de Italiaan Nicola Piovani. De film kon worden gemaakt met financiële medewerking van de Nationale commissie voor ontwikkelingssamenwerking en het Produktiefonds voor de Nederlandse film Onderwerp van de film vormen het tèè- risme en de verwikkelingen rond de bouyv van een hotel in een Arabisch land lanjfs de Middellandse Zee. De hoofdrollen wbr- j den vertolkt door de Egyptenaar Mak j moud Morsi, de Marokkaan Doghmi Lardi j en de Tunesiër Adhed Smoussi. De film j wordt uitgebracht in tal van landen ron/l de Middellandse Zee en in verschéidéne Westeuropese landen. In Nederland zal de film vanaf september te zien zijn, aldus Willem Thijsen van Fugitive filmproduoti- g ons in Amsterdam. DEN HAAG (ANP). De speelfilm „Soleil des Hyènes”, een Nederlands-Tu-1 nesische produktie, is geselecteerd voor vertoning in de „Quinzaine des realisa- j teurs”, een van de drie categorieën van - het filmfestival van Cannes, dat van 12 g tot 26 mei wordt gehouden. De film is gemaakt naar het idee en het draaiboek van de Tunesiër Ridha Behi, die de rolprent ook heeft geregisseerd. De film is geproduceerd door Fugitive filmproduc- tions en producer Zegert Huisman. Theo van de Sande was cameraman bij opna- J men die vorig jaar in Marokko plaatshad j Dit blijkt uit de nota „Kunst bij rijksge- projecten die vanuit Volkshuisvesting ge bouwen”. Daarin komt een door minister start wordén; hot instolUn van nrnient- Gruijters van volkshuisvesting ingestelde groepen; het omschrijven werkgroep, bestaande uit een groep kun stenaars onder voorzitterschap van rijks bouwmeester W. G. Quist, tot een aantal aanbevelingen. De kunstenaars zijn verte genwoordigers van de volgende organisa ties: de Raad voor de Kunst, de Nederland- se Kring van Beeldhouwers, de BBK, ten op dit gebied; het op zich nemen van de BBK’69, De Bond van Kunstarbeiders en artistieke eindverantwoordelijkheid. de Bond van Beeldende Vormgevers. f

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 15