Hoogtepunt in favorietenserie Onafhankelijk Toneel
Chinese arbeiderskunst
Toneelprijzen voor acteurs
Witte Nachten
Ik word moe van dat waarvan ik houd
Zanger Johan Verminnen razend populair in Vlaanderen
Alwin Bar bevestigt
bijzondere kwaliteit
Alphenaar
Pamigte evenementen
onderling
vierkampen-toernooi,
99
99
i
15
PIANIST BRENGT POËTISCHE SCHUMANN
Vakantiehuis Brecht
wordt monument
fe===s
VRIJDAG
1 3
M E I
19 7 7
KUNST
bus
met o.a.
(Van onze correspondent)
GENT Johan Verminnen,
kort en gedrongen, 25 jaar, non
chalant gekleed, is razend popu
lair in Vlaanderen. De „zwarte
zaal” van het Stedelijk Secundair
Kunstinstituut in Gent is stamp
vol. De gemiddelde leeftijd van de
aanwezige Vlamingen en talrijke
„Ollanders” is hooguit twintig.
In samenwerking met het Verenigd Haarlems Schaakgenootschap
organiseren wij een
voor lezers die geen lid zijn van een schaakvereniging en ouder
dan 16 jaar.
Drie wedstrijden per groep, Op 24 en 31 mei en Op 7 juni
a.s.in het clubgebouw van V.H.S.,
v. Oosten de Bruynstraat 2 - dienstencentrum Haarlem Zuid/West.
Aanvang iedere avond om 20.00 uur.
De wedstrijdenreeks zal worden besloten met een simultaanséance
van een hoofdklassespeler tegen de deelnemers aan het toernooi
op dinsdag 14 juni (eveneens om 20.00 uur aanvangend)
Opgaven voor deelneming aan het toernooi vóór vrijdag 20 mei a s.
bij de heer J. Hermans, tel. (023) 25 77 94.
KRUISWEG 45-49 HAARLEM 023 -320244
De grote uitbreiding van de
fabrieksgebouwen is
afgerond
Temidden van die jongeren staat,
danst, roept, zingt en acteert Ver
minnen („zeker de zingende om
budsman”, grapt er iemand) Vijf
tig minuten lang. Teder en rouw
toneel. Zure grappen en strelende
opmerkingen.
16,8 en 4’op
bovenmanuaal
Oktaafselektors
Solina B313 Combomatic
fr Rithmix
Multivoice
(Jrbitone Chorus
/Tremolo
Pedaalsustain
Ingebouwde
50 Watts
versterker
Tuning Control
Bijpassende
orgelbank
en nog veel meer
Orgels, piano's, vleugels, alle snaar blaas en klaviertnstru
inenten, platen bladmuziek hi fi stereo apparatuur en alle
accessoires mruil huui met recht van koop betaiings
spreiding en alle merken in Haarlems muziekcentrum nummer 1
HAARLEM. Voor de vierde
maal dit drukke seizoen heb ik
een voorstelling gezien van
William Shakespeare trage
die Hamlet. Het begon met die
van het Publiekstheater, daarna
de Engelse voorstelling in Londen
met niemand minder dan Albert
Finney in de titelrol, toen een
Hamletvoorstelling door een Ko-
reaans gezelschap in Mickery en
tenslotte donderdag in de Toneel
schuur het Onafhankelijk Toneel
uit Rotterdam dat het stuk in zijn
serie De Favorieten plaatste.
Laatstgenoemde produktie is in
opzet zonder twijfel de eenvoudig
ste van genoemde vier voorstellin
gen, maar ik heb er het meeste
genoegen aan beleefd. Ontdaan
van elke neiging tot theatraal mis
baar waartoe het stuk met zijn
gifbeker, schermsène, geest van
Hamlets vader en de waan
zinnige Ophelia alle gelegenheid
biedt is er door een oprechte
maar eigenzinnig kritische bena
dering een glasheldere Hamletop-
voering ontstaan.
-
(ADVERTENTIE)
Hamlet zonder pathetische ballast
Kuno
JOHAN VAN KEMPEN
De Arlecchino is toegekend aan Henk
(ADVERTENTIE)
Johun Verminnen tijdens zijn energie verslindend optreden
„Ik kan ervan leven en ik doe het graag
Deze feestaanbieding geldt tot 31 mei 1977
Dm- levert ixik geen teksten
Naar mijn mening Zijn er weinig beroepen
te vinden waarin men met pleziei werkt
larlem.
XURAN1
Onder regie van Jan Joris Lamers heeft
Onafhankelijk Toneel Shakespeares tekst
met grote zorgvuldigheid behandeld. De
beproefde vertaling van Bert Voeten werd
als uitgangspunt gebruikt en bijna onver
anderd gehanteerd. Maar een serieuze be
nadering betekent bij O.T. niet dat er een
loodzware, zelfs voor liefhebbers soms
moeilijk verteerbare voorstelling ontstaat
De beroemdste scène uit Hamlet is die
waarin de jonge prins filosofeert over de
zin van het menselijk bestaan: To be or not
to be. Bij het Onafhankelijk Toneel is die
eruit gelicht en als proloog gebruikt. Het
geeft alles wat daarna komt zijn waarde
vooraf; immers, het is die essentie waarom
Hamlets levenstwijfel draait. Zijn niet in
De spelers van Onafhankelijk Toneel
gedragen zich niet als feilloze acteurs in
onaantastbare creaties. Er mogen tijdens
opvoeringen foutjes gemaakt worden en
dat roept een aangename onbevangenheid
op. Misschien schijnbaar, maar het bedrog
is dan m elk geval aantrekkelijk In deze
staat zijn tot i>-n<Men ondanks de aan>
drang van zij -ijn voortdurende
aarzeling, het is ei aue>. ia! rechtstreeks
van afgeleid
Hij werd pas goed bekend toen hij had
meegedaan aan de zangwedstrijd ..Ontdek
Op voordracht van de jury is de Theo
d'Or toegekend aan Christine Ewert voor
haar rol van Nastjenka en de Louis d’Or
aan Carol Linssen voor haar rol van Nico-
laj. De Colombina gaat naar Henny Orri
voor haar rol van mevrouw Veenstra in
„Deuren,’ van J. Bernlef. Deze beide to
neelstukken werden op het podium ge
bracht door de Theaterunie.
Een Vlaming, die zingt, die werkt met
muzieknoten en expressieve bewegingen,
die stampvoet en blij is Geen troubadour
of fabrikant van slijmerige luisterliedjes
De Hans Snoek prijs voor jeugdtheater
is toegekend aan de produktie „Indianen”
van Toneelgroep Wederzijds. De jury acht
te dit stuk in het afgelopen seizoen het
meest van wezenlijk belang voor de ont
wikkeling van het jeugdtheater in Neder
land. Deze jury werd gevormd door Frans
Heddema, Margriet Idenburg - de Savor
nin Lohman, Els Knopper Mazure, Hans
Thurlings en Hans de Vries - Snoek.
Waarom -hebben we je nop nooit in Ne
derland gezien of gehoord?
Verminnen werd bekend bij zijn Bel
gisch publiek toen hij het liedje „Laat me
nu toch niet alleen” had gemaakt Dat wil
zeggen dat niet alleen Vlamingen hem leer
den kennen maar ook Walloniërs Hij won
een songfestival m Spa hetgeen opvallend
is voor een Nederlandstalige zanger En
daar kwam zijn tweede- elpee uit voort
.Stilte ais refrein Een plaat die* in drie
dagen is opgenomen twee dagen in Belgie
en een dag in Londen
Johan, "s avonds weer in het Stedelijk
Secundair Kunstinstituut, maakt een ver
pietterende opmerking over de Belgische
eerste nnmstei Tindemans De BRT neemt
het braaf op. maai het is nog maar de
Dat mag een stimulans zijn voor Ver
minnen, want hijzelf zegt dat wanneer je
met Nederlandse teksten aan komt zetten,
er meteen vreselijk muggezifterig wordt
gekeken Geef mij eens een voorbeeld dat
dat bij Engelstalige teksten ook geschiedt’
zegt hij
En het titellied van de elpee „Stilte als
refrein” geeft niet alleen een prachtige
tekening van de perfecte samenwerking
tussen de muzikanten, die Verminnen be
geleiden, maar zeer zeker ook een dichter
lijke tekst, die herhaalde malen beluisterd
dient te worden
Het huis, dat in Buckow in Oost-Berlijn
staat, kreeg Brecht ten geschenke van de
DDR-regering toen hij zich in 1952 in dat
land vestigde. Brecht woonde in de jaren
van de Tweede Wereldoorlog en de perio
de vlak daarna in de Verenigde Staten
jmeeste
erdrinkt
andvoq
Drs. Th. van Velzen, hoofd directie kun
sten van CRM zal de prijzen dinsdag 24
mei in theater De Muzeval in Emmen ui
treiken tijdens het jaarcongres van de Ver
eniging van schouwburg - en concertdirec-
ties.
bang voor minder succes bij jullie Waar
om’ Nou jullie hebben een geweldig caba
retcircuit en niet zo’n groot zangcircuit
Van Veen’ Nee, Van Veen is theater. Shaf-
fy is liedjes Hier in België kan ik makke
lijk werken in jeugdsociëteiten en zo”.
Je moet tekst en muziek gescheiden
zien Je moet niet de stituatie gaan krijgen
dat ze alleen op de tekst afgaan en de plaat
met eens afhoren Ze moeten luisteren. Nat
zoals ze bij Leb Ferre dienen te luisteren
vraag of het via de radio zal worden uitge
zonden.
Over Brussel zingt Johan: „Je ouwe
straatjes, Brussel, zijn je duizend armen”.
Wanneer hij het lied „Beter zonder wijf”
zingt hoor je: „Drink op iedere vrijgezel en
verfoei de pantoffelheld. Hoe kan je beter
gesteld zijn dan zonder wijf. Slaap lekker
uit, doe wat je wilt, je hoeft geen vergun
ning te hebben iemand wat schuldig te
zijn Een egoist? Zolang ik mijn gezicht
niet meer red. hoor je van mij geen
klacht'
keuken
I-
6 uure
Rigters voor zijn rol van pater Pradeau de
la Halle in „Het land waar de koning een
kind is” van Henry de Montherlant, uitge
bracht door Globe. De jury bestond uit
Charles Boost, Mies Bouhuys, Rob Eren-
stein, Elsa den Hertog en Walter Lankamp.
Je levert geen teksten bij je plaat
Waarom niet?
HAARLEM De Haarlemse Schu-
mann-vertolker bij uitstek, Alwin Har.
verzorgde gisteravond het derde concert
in de pianoserie van de stichting Kadens.
En ook nu weer raakte men in de ban van
zijn poëtisch Schumann-spel. Ditmaal
was de grote Fantasie opus 17 op het
programma geplaatst. In de uitvoering een
geweldige opgaaf om de naar oneindige
verten strevende lyriek zo te combineren
met de episodes van opstandigheid, dat de
grote lijn gehandhaafd blijft. Alwin Bars
overtuigende voordracht van deze Fanta
sie. waarmee het zeer goed bezochte reci
tal door hem werd besloten, was dan ook
weer een bevestiging van die speciale
kwaliteit. Zonder Bar hiermee overigens
dl te zeer te willen etiketteren; daarvoor is
hij gelukkig als kunstenaar te veelzijdig.
OOST-BERLIJN (Reuter-ADN). Het
vroegere vakantiehuis van de in 19&S
overleden dichter en toneelschrijver Her
tolt Brecht wordt een monument voer
hem en zijn in 1971 overleden vrouw.
Helena Weigel.
Hoewel Bar zowel in deze Petrarca-so
netten als in twee kernachtige Chopin-
toegiften, het onmogelijke scheen te kun
nen volbrengen wat betreft aanslagdiver-
siteit, speelde de op dit concert gebruikte
vleugel hem duidelijk in negatieve zin par
ten bij de vertolking van de Humoreske,
opus 10 nr 5, en twee Préludes opus 32, in
bes en in a, van Rachmaninov. Misschien
mede door het feit dat het instrument de
uitdrukkingsvrijheid beperkte, werden
bovendien (te hoge) tempi genomen die de
overdracht van de muzikale essentie van
een compositie nadelig beïnvloeden.
Het was misschien aan één kant maar
goed om er op dit klasse-recital weer eens
bij bepaald te worden, dat de stichting
Kadens zo spoedig mogelijk de beschik
king moet zien te krijgen over een betere
vleugel. Wie eerste klas pianisten wilenga
geren moet ook een eerste klas instrument
ter bespeling kunnen aanbieden
zesde aflevering van de favorietenserie
bereikt het gezelschap naar mijn gevoel
toch een artistiek hoogtepunt. De sterkste
scènes erin zijn die tussen Hamlet en
Ophelia, tussen Hamlet en zijn moeder en
de vele solo’s van Hamlet.
Daarvoor is er gelukkig een heel gezonde
dosis relativering aanwezig en de regis
seur en de vindingrijkheid van de spelers
zij dank mogen er muren van heilige
huisjes sneuvelen. Onafhankelijk Toneel
laat het aureool verdwijnen en maakt zo’n
stuk ontvankelijk voor een breder publiek
dat het verjongd krijgt voorgeschoteld
..Al ben je erg ziek, een holle pijp, een
braak land, je bent vreemd veranderd als
een lelijk huis Maar toch voel ik me hier
thuis; ik kende hier mijn eerste lief”. En
Jeaninne. de kroegbazin. die wordt bezon
gen .In dit land van Maas en Schelde zijn
de werkers nog eens ware helden. Kom.
Jeaninne, schenk nog eens in en houd de
moed erin”.
Wel. ik heb zo n beroep Moe worden is
goed nietwaar’ Dan neb je wat gedaan
En ik word moe van datgene waarvan ik
houd
En wanneer hij (in het Frans) zegt
„Tous les cons sont pas des riches mais
tous les riches sont des cons’ (Alle zakken
zijn geen rijken maai wel zijn alle rijken
zakken) vertelt hij niks nieuws, maar hel
wekl toch een soort verwachting Een Belg
durft zoiets niel gauw te zeggen De maebt
vati de hoge heren is nog steeds verschrik
kelijk groot in België Want is het niet zo
dat het liedje „Jezus redt van Robert
Long verboden is bij de BRT’
je ster met een imitatie van Tom Jones
Maar ja dat was zeven jaai terug zowat
Johan maakte zijn eerste elpee maar die
deed het niet zo geweldig m België Daar
kwam bij hij zat op de toneelschool en
men vond dat hij moest kiezen muziek of
toneel Er werd voor de muziek gekozen
Het huis wordt ingrijpend gerestaureerd
en moet gereed zijn op Brechts 80e ver
jaardag. op 10 februari 1978
..Het zat in de pen Er was een hele
toernee gepland samen met Toots Thiele
mans, maai die toernee is jammer genoeg
in het water gevallen Ik ben trouwens ook
Geen minuut verveling Het arbeiders
kind uit een voorstad van Brussel, dat
zoals het van zichzelf zegt soepel is opge
voed doet aan allerlei groten van het
podium denken Dan weer aan Joe Cocker.
Jaques Brei, Herman van Veen. dan weer
aan Ramses Shaffy Maar zo n vergehj
king ziet hij eigenlijk niet zo zitten Hij is
per slot qpn rekening Johan Verminnen en
als zodanig dient hij herkend te worden
Beeldhouwer Li Teh-hung legt de laatste hand aan „De blote voeten dokter” Hij is een
van de vele amateur beeldhouwers uit de Chinese stad Chungking. Deze arbeiderskunst
is te zien op een tentoonstelling die dit jaar in Peking wordt gehouden.
Jan Joris Lamers en zijn spelers hebben
met hun ongebruikelijke voorstelling
Hamlet, waarop zo oneindig veel theater
ballast rust, niet alleen in zijn waarde
gelaten, maar ook het accent gelegd op de
genialiteit van een schrijver als Shake
speare. De schoonheid van de tekst blijft
volledig overeind maar de prikkelende
dubbelzinnigheid die erin verborgen zit
komt in deze voorstelling sterk bovendrij
ven. Dat is naar mijn mening een niet
geringe verdienste.
ei ctufei
Scène uit Hamlet Centraal Edwin de Vnes als prins Hamlet, rechts Truus te Selle als
zijn moeder, links de dode Polonius. gespeeld door Gemt Timmers. (Foto
Grommes).
HAARLEM— De Vereniging van
schouwburg - en concertgebouwdirecties
in Nederland heeft de toneelprijzen voor
het afgelopen seizoen in twee gevallen
toegekend aan acteurs in het toneelstuk
„Witte nachten" van Dostojevski.
Niet in de laatste plaats is de kwaliteit
van deze Hamlet te danken aan de spelcon-
structie. Het stuk is onderverdeeld in een
fors aantal scènes die door Lamers wor
den aangekondigd. Er is bekort in de tekst,
dat had wellicht nog sterker gekund, maar
het stuk heeft in elk geval al veel aan
dramatische spanning gewonnen. Je blijft
er geboeid naar zitten kijken. De tweede
kwaliteitsexponent is Edwin de Vries, die
de titelrol speelt met een onvoorstelbare
souplesse. Geen in zichzelf gekeerde
adolescent, maar een volwassen mens,
zeker van zijn twijfels, de scheuren in zijn
zekerheid.
Deze Hamletvoorstelling wordt gespeeld
in een steigerachtige houtconstructie van
drie zijden waarbinnen zich een speelvlak
van ongeveer zes bij zes meter bevindt. De
achterwand heeft gordijnen van zeildoek
en van de omloop wordt alleen de begane
grond gebruikt.
Een ware verademing, deze werkelijke
nieuwe Hamlet, waarin ook voorgoed met
de geest van Hamlets vader wordt^fgere-
kend. Geen pathetisch misbaar, geen holle
klanken als toneelspeelkunst maar terecht
eenvoud in presentatie. Laat Shakespeare
zelf Hamlet niet waarschuwend aan het
woord, wanneer hij de toneelspelers in
hun kunst onderricht en maant hij ze niet
tot soberheid’ Onafhankelijk Toneel komt
als besluit van de favorietenserie nog met
een voorstelling van Wachten op Godot
van Samuel Beckett. Van Hamlet ver
scheen naast het programma ook een
„classic” stripboekje (te koop voor vijf
gulden) dat treffend aansluit bij de bena-
deringsgedachte die dit Rotterdamse ge
zelschap met betrekking tot toneel heeft.
De fielterige koning Claudius vertoont
daarin een verdacht toevallige gelijkenis
met ene heer Van Agt.
KO VAN LEEUWEN
Dat merkte je op deze avond onder meer
in zijn karaktervolle aanpak van de lucht
hartige maar technisch veeleisende Bour
rée fantasque van Chabrier en idem van
Ravels subtiele Sonatine, waarvan speci
aal het „Mouvement de menuet” een grote
expressiviteit meekreeg. Bar’s muzikale
benadering is overal in hoge mate per
soonlijk en intelligent. En ook wanneer hij
de romantiek de trije teugel laat, blijft hij
ver van elke sentimentaliteit. Daarbij frap
peert nogal eens zijn aandacht voor
(meestal verwaarloosde) midden
stemmen.
Alwin Bar had ter opening van het goed
opgebouwde programma twee Petrarca-
sonetten, nrs 104 en 123, uit Années de
Pélerinage van Liszl gekozen. Bij de uit
voering ervan, viel op dat deze sterk intro
vert geaarde pianist alle uiterlijkheid ont
week, waardoor juist de meest essentiële
elementen van de composities naar voren
kwamen. Bij een grandioze technische
souplesse ontstond in deze aanpak een
ongewoon pure en aristocratische weerga
ve van deze werken.