Letty Kosterman: r r r a I pagina werken aan een betere samenleving Proberen te door Irene Kosman Evangelie links boek Vertalen Hans Wiegel TV en eten Ook andere partijen Klaatu |i! l‘S Zakt II e igen- uziek Een gesprek met Letty Kosterman mondt al snel uit in een discussie over haar gedrevenheid voor het socialistisch ideaal, want ook ver weg van microfoon of camera houdt zij haar politieke keuze niet onder de korenmaat. Ze is er erg bedrijvig mee. Zo doet zij in deze weken voor de verkiezingen mee aan de verkiezingstournee van de PvdA, die op verschillende plaatsen in het land wordt gehouden. - I „Een grote groep bekende Nederlanders helpt bij de organisatie daarvan en verstrekt informatie. Een soort happenings worden dat. Je komt er veel artiesten tegen waarvan het publiek niet wist dat zij progressief stemmen. Voor hen kan het meedoen aan deze propagandastunt een duikeling in populariteit betekenen, met eventueel een financiële strop als gevolg. Dat zij desondanks meedoen en dat al die mensen zoveel tijd opofferen voor de PvdA-zaak, dat vind ik iets geweldigs.” X verwijzingen naar de Klaatu-songs bij elkaar had en stelde vast dat de groep bestaat uit vier man: John Woloschuk (ook bekend als L. M. Carpenter en Chip Dale), Cary Draper, David Long en Dino Tome. Het kwartet was niet alleen niet de Beatles, het was ook nagenoeg onbekend. Woloschuk en de anderen bleken obscure studiomuzi- kanten uit Toronto in Canada, waar hun eersteling vorig jaar ook werd op genomen. 9 Bezig zijn voor mensen het de 23- En Waarom werk je bij de VARA? L^LLLLLCt Pierre Kartner V J „Gasten voor Z.O. zoeken we uit. Mensen vragen ons zelf in zelf ons „Nou, ik zal veel tijd over hebben. Daarop verheug ik me aan de ene kant. Maar ik denk toch ook dat ik het studeren zelf behoorlijk zal missen. Regelmatig veel moeten lezen, bestu deren en uitzoeken maakt, dat je gees telijk actief blijft. Ik ben op mijn vijfendertigste begonnen met die stu die. En ik heb gemerkt dat het prima werkt: pas beginnen met een studie als je al wat ouder bent. Het ging mij soepeler af dan de jongeren. Dat komt denk ik doordat je meer belangstel ling hebt voor hetgeen waarmee je bezig bent. En je bent in staat de stof beter te overzien. Dankzij meer le venservaring en het feit dat je al wat zekerder in het leven staat.” Ben je van plan iets met je kennis van Spaans te gaan doen, in of buiten je werk? Het gesprek zwenkt van het socia lisme naar de emancipatie van de vrouw en zo belanden we bij Letty’s studie. „Binnenkort, dit jaar nog, studeer ik af. Dan heb ik mijn doktoraal Spaans.” Zit je in spanning, of je het zult halen of niet? Weet je al wat je gaat doen na je studie? „Na mijn afstuderen wil ik wel gaan schrijven. Waarover? Letty, naden kend: Wat ik tot nu toe heb geschre ven ging altijd over mensen. Over wat ze doen en waarom. Hoe ze denken. En hoe dat komt? Dat zal dan ook wel het thema van mijn boek kunnen wor den, zou ik er inderdaad aan toeko men er een te schrijven.” „Ik zou me wel willen toeleggen op vertalen. Er is veel goede en belangrij ke literatuur uit Spaanstalige landen, waarvoor hier een markt is, maar waarvan veel te weinig in het Neder lands wordt uitgegeven. Schrijven en vertalen vind ik veel met elkaar te maken hebben. Ik geloof, dat wil je goed kunnen vertalen, je ook goed moet kunnen schrijven. Als je een boek onder handen hebt zou je naar de streek toe moeten kunnen waar het verhaal zich afspeelt, de omgeving van herkomst van de schrijver bij voorbeeld moeten leren kennen. Het boek begint dan pas echt voor je te leven, inhoud te krijgen, wat meteen het vertaalwerk ook veel aantrekke lijker maakt. Je moet sowieso kennis nemen van de beweegredenen voor het schrijven van een boek en eventu ele bedoelingen ermee. Anders kun je het boek niet eens vertalen. In mijn werk kan ik eigenlijk vrijwel niets beginnen met mijn studie. Daarom heb ik ook sociologie gedaan als bij vak. Dat sluit wèl goed aan bij de journalistiek, wat toch uiteindelijk mijn vak is.” Terug naar haar radio- en tv-werk. Met een vraag, die een kans voor open doel is. „Soms kun je door iets uitgebreid toe te lichten misverstanden uit de weg ruimen. Het gebeurt natuurlijk ook wel eens dat je het alleen maar erger maakt, maar dan heb je althans je best gedaan contact tot stand te brengen. Laatst zei ik in een program ma: het evangelie is links, daar is niets programma op te mogen treden. Of derden dragen onderwerpen aan. Wij leggen verder de contacten, stippelen de loop van de uitzending uit en ver diepen ons in het werk van de persoon of groep die wij voor de microfoon krijgen. We gaan nooit tevoren zo iemand opzoeken. Alleen vlak voor de uitzending nemen we even door waar over we het ongeveer zullen hebben. Verder hebben Herman en ik vol doende ervaring om alle informatie uit iemand te toveren die nodig is.” In ZO behandelen we onderwerpen die onze sympathie hebben. Zo lieten we een elfjarige jongen minister Pronk (Ontwikkelingssamenwerking) vertel len over de actie „Poen voor Came- roen”, die op zijn lagere school gaan de was. Die jongen wist zo perfect uit te leggen wat er in het ontwikkelings land Cameroen aan de hand was, dat Pronk ongeloofwaardig zou zijn ge worden als minister, zou hij de nood zaak van „Poen voor Cameroen” toen nog hebben durven ontkennen. Hij werd er vlot ingepraat voor twaalfen- eenhalfduizend gulden. „Het geestige is, dat Wiegel wel heel verontwaardigd doet over het feit dat de VARA links meer aan het woord laat dan andere partijen, maar zelf is hij boos op de AVRO omdat die de VVD niet meer zendtijd biedt, dan de andere partijen. Dat is natuurlijk waanzin. „En dan zegt zo’n Hans Wiegel: „De VARA geeft veel te eenzijdige voor lichting. Daar laten ze alleen maar links aan het woord. Daardoor heb ben de progressieven veel meer gele genheid propaganda te maken dan de andere partijen, in de verkiezings strijd. Maar dat is toch niet verwon derlijk? Iedereen weet toch dat wij een socialistische omroep zijn. Dat wij bericht geven vanuit een zeer be paalde overtuiging.” „Nou, dat weet ik niet. Maar ik wil nergens anders mee bezig zijn. Je moet in elk geval nooit ophouden er over te praten, geloof ik.” Heb je het idee dat het veel effect heeft, wat jullie doen? In verband met die betere samenleving? oor rer- en- en <a- Pierre Kartner (Vader Abraham) gaat op verzoek van de AVRO 17 mei het programma „Voor de vuist weg" van Willem Duys presenteren, aangezien deze dan in Japan zit. Samen met Ab Visser krijgt Kartner een uur tv-zend- tijd. Het wordt een heel Vader Abra- ham-feest, aangezien het programma alleen gevuld wordt met composities van Kartner zelf, die worden vertolkt door onder meer Malando, Louis van Dijk, Ben Cramer en eventueel Joe Dassin en Peter Alexander. Zelfs pro beert men een Noorse zangeres een liedje van Kartner in haar landstaal te laten zingen en ook een Afrikaans duo staat op het verlanglijstje. Kartner: „Ik ben erg blij met dat programma. Ik ben bezig vier nieuwe liedjes te schrijven, die ik dan zelf wil zingen. Als het kan besluit ik met „Sta even stil". Dat nummer zal tegen die tijd wel net in de top van de hitparade staan”. Een AVRO-uurtje vol met Kartner-reclame dus. Mooier kan het niet voor Vader Abraham. „Ik werk bij de VARA omdat ik daar de kans heb te zeggen wat ik belangrijk vind en daar ook aan kan werken. Die kans neem ik graag waar. En ik probeer dat zo goed mogelijk te doen. Wat ik erg prettig vind van werken bij de VA RA is: we hebben geen schijt aan de mensen. We gaan er van uit dat we voor hen bezig zijn en nemen ieder een dus volkomen serieus. Luiste raars die reageren op „ZO” geven wij ook allemaal antwoord. Dat doen we telefonisch, als het om een op- of aanmerking gaat. Of wan neer iemand ergens iets naders over wil weten. Herman Stok en ik ne men altijd ieder een deel van de „reacties op de reacties” voor onze rekening, we verdelen de taken.” Drie weken terug reikte Liesbeth den Uyl in „ZO” de „Koperen Hand druk” uit aan een groep Surinaamse vrouwen in Nederland. De „Koperen Handdruk” is de prijs die de „Rode Vrouwen van de PvdA” elk jaar toe kennen aan vrouwen, die zich naar hun mening het meest hebben inge spannen voor bewustmaking en bij scholing. Deze Surinaamse vrouwen helpen andere Surinaamse vrouwen met minder opleiding dan zij, wegwijs worden in de samenleving. Zij volks dansen niet met ze, maar proberen er samen met hen achter te komen in welke positie zij hier zijn beland. Wel ke mogelijkheden er zijn voor henzelf, hun mannen en kinderen. Hoe zij die mogelijkheden een beetje op kunnen peppen. Zij geven ze daarnaast prak tische informatie, zodat deze vrouwen de Nederlandse rompslomp van alle dag wat beter aankunnen. Kijk, zulk soort initiatieven hebben ons hart, hè. Daarop vestigen wij graag de aan dacht van een grote groep mensen. In de hoop dat die daar dan verder ook weer iets mee kunnen, natuurlijk.” baas van het Washingtonse radiosta tion WWDC, is de Klaatu-Beatles-fabel doorgeprikt. Het verhaal kwam in de wereld toen Capitol Records de eerste lp uitbracht van een nieuwe formatie, Klaatu. De hoes gaf verder foto’s noch namen en de Capitol-platenjongens ga ven voor dat zij niet wisten wie erin de groep zaten. Als een lopend vuurtje begonnen de geruchten zich te ver spreiden. Klaatu was het nieuwe pseu doniem van de Beatles. De Liverpoolse vier waren weer samen aan het opne men, maar wilden nu wel eens zien of hun muziek op de eigen merites zou worden geaccepteerd zonder de oude faam. Een andere lezing wilde dat het hier ging om een oude, nooit uitge brachte lp uit de „sgt. Pepper periode" (omstreeks ’67). Weer een andere versie wilde dat de Beatles de plaat „Klaatu” samen met ander pop-giganten hadden gemaakt. De verkoopcijfers schoten omhoog. Frank Davies, de manager van wat er achter „Klaatu” schuilging, ont kende dat John, Paul, George en Ringo iets met het album te maken hadden. Hij ontkende eveneens dat de muzi kanten bewust in het muzikale idioom van de Beatles hadden gespeeld. Op dat moment werd er echter al niet meer naar Davies geluisterd. „Geen rook zonder vuur” dachten een hoop fans en het Klaatu-album verkocht als warme Verder besteden we aandacht aan de VOS-cursussen (Vrouwen Oriënte ren zich op de Samenleving). En we halen iemand als staatssecretaris Schaefer voor de microfoon. Een heel bijzonder iemand vind ik dat. Daar komt bij dat zijn vrouw op de moeder- MAVO zit. Ministers- en hoge-ambte- narenvrouwen die VOS-cursussen lo pen (of leiden), op de moeder-MAVO zitten, en zelf politiek actief zijn, zoals aan te doen. Daar belde (vanzelfspre kend) iemand over op na de uitzen ding. Die vroeg hoe ik daar nu toch in ’s hemelsnaam bij kwam. Toen heb ik hem helemaal uit kunnen leggen dat ik de bijbelse boodschap: „heb uw naasten lief”, vertaal met „leef niet ten koste van anderen” en dat dat voor mij onder meer inhoudt: het Westen heeft de plicht ontwikkelings landen te helpen, de natuur niet te vernielen enzovoort. En zo kwamen er nog een paar zaken ter sprake. Na een kwartier praten wist die man wat ik bedoeld had met mijn uitspraak, ter wijl hij eerst alleen maar geschrok ken was van mijn „heiligschennis”. Een op de drie Nederlanders eet ’s avonds om zes uur. Een op de vier Nederlanders zit al om half zes aan tafel. Slechts 17 percent eet om half zeven. Omdat de eetpiek tussen half zes en half zeven ligt, is het de bedoe ling het komende winterseizoen het programma voor de kleuters Sesam straat zowel op zondag als op woens dag om vijf voor half zeven uit te zenden. Er is ook gedacht aan vijf uur, maar Sesamstraat is bedoeld als een programma dat door kleuters wordt bekeken, zo mogelijk samen met hun ouders. Voor het eten is moeder in de keuken bezig en is vader vaak nog niet thuis. Na het eten zijn de huishoudelij ke bezigheden flexibeler. De afwas kan (even) blijven staan. Er is rekening mee gehouden dat de eetcurve bij de lagere sociale milieus vroeger ligt dan bij de hogere en dat Sesamstraat vooral be doeld is voor kleuters uit dat soort milieus. „Nee, ik haal het. Ik werk rustig naar elk tentamen en examen toe, bereid me goed voor en dan moet het wel gèk lopen wil het fout gaan. Ik heb belangstelling voor de stof. Moti vatie heet dat, om een modeterm te gebruiken. Ik heb een hekel aan die vakjargonachtige woorden. Ze zijn zo leeg, zo, versluierend, ja, dat is het juiste woord. Je treft dat soort kreten vaak in advertenties aan. Zoals in die waarin agogen, coördinatoren en meer van dat spul gevraagd worden. Ik ga wel eens na wat er precies staat. Dan blijkt dat het ook gewóón gezegd had kunnen worden.” „Op die contacten naar aanleiding van ons programma kunnen wij soms de volgende keer voortborduren. We hebben een enorm grote groep luiste raars. En zeker niet allemaal uit eigen huis. Er luisteren juist ook veel men sen van andere partijen. Dat weten we uit de luisteronderzoeken. dankzij de reacties.” Liesbeth den Uyl. Dat hebben we toch nog nooit meegemaakt in een van de vorige kabinetten? Dat is toch uniek?” Het gerucht als zouden de Beatles weer bij elkaar zijn en in het geheim platen maken onder de naam „Klaatu” is even winstgevend als loos gebleken. Dankzij Dwight Douglas, programma- broodjes. Oplettende luisteraartjes „analyseerden” de teksten en vonden tal van „aanwijzingen” waaruit het auteurschap van de Beatles zou blij ken. Ook Douglas van WWDC-radio was geboeid door het verschijnsel. Het verschil met de anderen was, dat Doug las de zaak natrok. In de Verenigde Staten moet elke song, tenminste als je er de baten van wilt innen, worden geregistreerd door het ministerie van Handel, met de echte namen van de maker(s) erbij. Douglas groef net zo lang in de leggers tot hij meer dan 50 |en, sen ----- Voor de VARA-tv presenteert Letty Kosterman sinds vorig jaan Koning Klant. Elke zaterdagochtend is zij samen met Herman Stok te beluisteren in VARA’s ZO. In de ruim zeventien jaar die zij nu bij de omroep werkt, waarvan het grootste deel bij de VARA, heeft zij aan vele soorten programma’s meegewerkt. En wel als tekstschrijfster, producente en presentatrice. Letty over zichzelf: „Veel mensen vinden mij arrogant overkomen. Ik krijg aan de andere kant ook vaak het compliment dat ik zo natuurlijk optreed. Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met die opmerkingen. Van nature ben ik gewoon erg zeker van mezelf. Vroeger op school bijvoorbeeld, wist ik dat mijn opstellen goed waren. Die droeg ik dan ook maar al te graag voor in de klas. Dat vond ik niets bijzonders. Ik heb nu eenmaal veel vertrouwen in mezelf. Dat is zeer praktisch in dit vak. Toen ik ook begon, hè, met televisie-werk - als gastvrouw in het programma Nieuwe Oogst, artiesten aan het publiek voorstellen - ging me dat van het begin af aan eigenlijk al gemakkelijk af. Ik had het gevoel dat ik het al jaren lang deed. Vond het alleen maar erg leuk om te doen. Bij ons thuis hadden we geen televisie. Ik denk dat ik me ook eenvoudig niet realiseerde dat ik bij zoveel miljoen mensen levensgroot over de vloer kwam en wat dat zou kunnen inhouden.”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 25