5 Cannes door afwezigheid Nederland schittert in Volop natuurlijkheid Academy bij kern Jamaicaanse reggae publieksmagneet w Racistische realiteit bij Othello Gratificatie voor de Fransen en ruzie voor de Nederlanders Peter Zadeks Shakespeare-opvatting fascinerend recalcitrant Charisma van Bob Marley leidt tot kolkende Houtrusthallen samen verantwoordelijk voor ontwikkelingssamenwerking Concertgebouw te groot voor kleine bezetting Georges Moustaki WH 11 MAANDAG 1 6 M E I 19 7 7 KUNST Erotiek Grote woede I Het lot van de allerarmsten in de wereld worden bezuinigd Het CDA wil dat de gaat ons allemaal aan Want net is onaanvaardbaar dat nunderden miljoenen mensen op de rand van de dood leven OrnwiKKelingssamenwerking is bouwen aan een rechtvaardiger wereld Daarom mag op deze post absoluut met CANNES. In tegenwoordig heid van genoemde Ornani en tal van prominenten is het Filmfesti val Cannes voor de dertigste keer van start gegaan. Dat gebeurde dit afgelopen weekeinde, een dag later dan de bedoeling was. Het spits werd afgebeten door Dino Ris’s film. La Stanza del Vescovo. door Pieter van Lierop overneia het. ontwikkelingswerk van particuliere organisaties £uals de kerken steunt Kiee voor ontwikkelingssamenwerking in net belang van Je mensneid' stem CD A1 van agt 1 Scrim wordt overigens op het moment al sen 7,78 8,00 m, h B JOHAN VAN KEMPEN (ADV&RTENTIE) HUB M/i/tcEY (Foto Lea: van Housen) Jk r» Regisseur Dino Rist, wiens film The Bi shops Bedroom als opening diende voor het dertigste Filmfestival in Cannes. reikt tussen de twee karakterverwante, ietwat motorisch geaarde hoekdelen. schrijnend de kern van de zaak en roert aan wat nauwelijks iemand durft erken nen: de ingewortelde minachting die de blanke heeft ten opzichte van de neger. Of universeler gezegd; de voorstelling is een onderstreping van het onuitroeibare racis me. Wie kent niet de walgelijke moppen over negers die afgeven? Wel, in de voor stelling van Peter Zadek wordt Othello opmerkelijk halsstarrig neger genoemd in plaats van moor en hij geeft ook echt af. Als Othello vrijt met zijn geliefde Desde mona krijgt zij bruine vegen op haar blan ke lichaam. Ook OtheUo’s kleding heeft onder zijn huidskleur te lijden. Een effec tief en functioneel gebruik van schmink. Maar wat belangrijker is: het accentueert In de Marche (de filmbeurs van giganti sche omvang) staat enkel Max Havelaar genoteerd, overigens in een drastisch ge kortwiekte versie. Maar heel wanordelijk komt het feit over dat er wel twee Neder landse stands zijn ingericht Een officiële, gesteund door RVD en Bioscoopbond, en een onofficiële, waar Pieter Goedings (van The Movies in Amsterdam) een aantal Nederlandse producenten vertegenwoor digt en bovendien voor zichzelf zaken doet met Scrim, de film die Jacob Bijl vervaar digde in opdracht van de Westduitse en Zweedse televisie, maar waarvan Goe dings de wereld-bioscooprechten heeft we ten te bemachtigen. De „hoeketakke”-muziek van Marley is de laatste twee jaar moeiteloos gemeen goed geworden. Zijn zwaar gespierde vorm van de Jamaicaanse reggae met de overheersende bas en de getructe high- waarvan eerder een plaats in de Semaine de la critique of de quinzaine was aange- kondigd, zijn uiteindelijk toch niet ge plaatst. We vallen op door afwezigheid en moeten troost zoeken bij het feit dat Le Soleil des Heyenes, geregisseerd door de Tunesiër Rida Behi, met Nederlands geld afkomstig van Fugitive Cinema, vervaar digd kon worden, maar in de meeste aan kondigingen wordt dat Nederlandse pro- duktie-aandeel verdonkeremaand. Intussen is de competitie om de Gouden Palm en andere onderscheidingen goed op gang gekomen. Het meeste indruk maakte tot dusver Iphigenia, de derde film die de Griekse regisseur Michael Cacoyannis ge maakt heeft naar een Troje-tragedie van Euripides. Evenals in de twee vorige films (Elektra in ’62 en de Trojaanse Vrouwen in ’71) domineert actrice Irene Papas de vreeswekkende gebeurtenissen met een monumentale hoofdrol, dit keer als Kly- temnestra, de echtgenote van de Griekse legeraanvoerder Agamemnon. twee maanden aan één stuk vertoond in een Parijse bioscoop. Na twee dagen heeft Goedings Scrim al weer aan drie andere landen verkocht en schijnt al dik uit de kosten te zijn. Over deze gang van zaken bestaat grote woede bij de officiële Neder landse representant en het laatste woord is nog niet gevallen. Sommige leden van de bioscoopbond zijn vastbesloten om het de zeer uitgeslapen Pieter Goedings die behalve bioscoopeigenaar en onafhanke lijk distributeur zich nu dus ook heeft opgeworpen als colporteur van het Neder landse produkt zeer moeilijk te gaan maken. Cocoyannis’ visie op de klassieke stof is interessant, omdat hij in de plaats van het De reggea belichaamt de hoop van de duizenden uitzichtlozen in de voorsteden (Trenchtown bijvoorbeeld) van Kingston, Jamaica, maar ook hun opstandige gevoe lens jegens de mensen die beter af zijn. Refreinen als „Them Belly full, but We hungry" zeggen genoeg. Reggae is de mu ziek van de rastafari’s. Jah is hun God en een terugkeer naar het moederland Afrika hun belangrijkste dogma. Haile Selassie, die decennia lang de scepter over Ethiopië zwaaide, wordt door hen mateloos ver eerd Zijn portret hangt links boven het podium hatpercussie noodt bij voorkeur tot soepel geolied heupwerk. In geen enkele bar- dancing ontbreekt deze muziek, ’s Mans ietwat afwijkende uiterlijk die vreemdè haarlokken en zoalsmede zijn soms op ruiende teksten, worden voor lief geno men. Noch Marley’s muziek of alle reggea, noch zijn uiterlijk, staat op zich, natuur lijk. noodlotsthema, punten naar voren haalt als politieke intriges en de kwalijke, wer kelijke motivaties (honger naar macht en buit, in de plaats van gekrenkte trots van wege de geschaakte Helena) om tegen Tro- je ten strijde te trekken. En daarvan moet de kinderlijk-onschuldige Iphigenia dan het eerste slachtoffer worden. Cacoyannis heeft naast de hoofdpersonages van Euri pides een soort van nieuwe (veelkoppige) hoofdrol gecreëerd in de vorm van de militaire macht, een boeddorstige domme massa, die zich laat manipuleren door am bitieuze agitatoren en valse profeten. Het is een ingreep waarmee Cacoyannis (die het kolonelsbewind in ballingschap heeft uitgezeten) op niet mis te verstane wijze naar een zwarte bladzijde uit de recente Griekse geschiedenis terugverwijst. Ulrich Wildgruber als Othello en Christa Bemdl als Jago's vrouw Emilia. (Foto Rosemarie Clausen) Je krijgt de indruk dat Van Nie, die een zware strop heeft geleden met de bij het Nederlandse publiek buitengewoon slecht gevallen film „Een stille liefde”, vastbeslo ten is met zijn volgende project in elk geval veel poen te gaan maken. De toelichting meldt dat in die film „ge durende 24 uur een kerk van kathedraal- formaat wordt gesloopt, terwijl in dezelfde tijd een man beroofd wordt van zijn leven sgeheim, en een hedendaagse Judas zijn beste vriend verraadt om een vrouw, tegen de achtergrond van een fanatieke protes tactie, die door zwaar bewapende poli tie troepen wordt uiteen gejaagd. Waarna in de hel die losbreekt, heden en verleden onuitwarbaar verstrengeld raken”. verdient een compliment, al blijft het jam mer dat er slechts één opvoering mogelijk was KO VAN LEEUWEN 163,50 142,50 32,00 186,50 86,50 92,80 61,70 33,60 115,00b 106,00 75,30 65,50 210,00 33,90 131,00 277,50 167,70 69,90 50,40 57,50 292,00 450,00 145,00 101,00 452,00 he il- Dat maakte je eigenlijk al meteen weer op uit het in de verdrukking komen van de bovenstemmen, van het ter opening ge speelde Derde Brandenburgse Concert van Bach. Door toepassing van de enkel voudige, originele bezetting van drie vio len, drie altviolen, drie celli, contrabas en clavecimbel, bleek de basis (in deze akoes tiek) wat aan de zware kant te worden om de uiteraard juist nagestreefde doorzich tigheid van het stemmenweefsel te kunnen waarborgen. AMSTERDAM. Zes jaar geleden werd door de eerste lessenaars-spelers van The Academy of St. Martin-in-the-Fields een kamermuziekensemble geformeerd dat on der de zelfde naam, maar dan met de toevoeging „Chamber Ensemble", werken voor kleine bezetting ging uitvoeren. Za terdagavond speelde deze selecte groep musici in de grote zaal van het Amster damse Concertgebouw. Een zaal die niet alleen groot, maar voor zulk soort musice ren vaak zelfs tè groot is. Aardig was het hier in de praktijk ge brachte idee om een langzaam deel uit een van Bach’s vioolsonates tussen de twee „vaste” delen in te lassen. Normaal hoort men slechts een kleine „vrije” cadens (vi ool of klavecimbel) tussen de twee accoor- den die Bach op die plaats neerschreef en die als aanduiding bedoeld zijn voor het maken van een improvisatie. Door die accoorden is slechts de harmonische kleur vastgelegd om eenheid in de triptiek te bewaren. 86,90 52,20 115,00g 85,00 130,50 1.85 140.50 40.50 7,10 126,00 44,10 69,10 147,00 62,10 72,50b 55,40 55,10 39,20 90,80 147,20 127,80 137,40 31,30 132,50 76,70 169,00 ,20 70,00 70,00 48.60 62.00 62,50 48,50 646,00 49,00 66,50 85,70 69,00 30,90 28.20 131.40 30,00 61,00 84.50 d 1,40 192,00 6,65 13,20 Dino Risi (twee jaar geleden sleepte zijn Profumo di Donna de acteursprijs in de wacht1) bleek aanzweig met een erotische thriller, met als enige kwaliteit de hoofdrol van Ugo Tognazzi. Hij speelt een enigszins zielige maar aandoénlijk consequente schuinsmarcheerder, die zijn kenau-achti- ge echtgenote om zeep helpt, teneinde te kunnen trouwen met schoonzus Ornella Muti, die beeldschoon is op de manier van een wellustig Mariabeeld met tijgerinneo- Droevig dat deze opmerkelijke Othello- voorstelling niet in het Holland Festival kon worden ondergebracht. Rotterdam Het succes van de Wallers waarom zij wel en de zeker zo uitmuntende Toots and the Maytals niet? laat zich voor een belangrijk deel verklaren uit het podium- gedrag van Marley zelf. Zijn enigszins Vlakke, klagelijke stemgeluid geeft de een voudige melodieën weliswaar iets dwin gends, maar dat is lang niet het belangrijk ste. Hij danst frenetiek, rusteloos en alsof hij onder invloed is. Zwiert over het hele podium, springt op de juiste momenten als in extase op en neer en beschikt over een heel scala aan houdingen die wonderwel bij zijn charisma passen. Zoals die waarbij met gesloten ogen zingend zijn gitaar bungelt wat voor zijn buik zijn haarlok ken laat zwieren, vervolgens iets achter over leunt en in vervoering zijn handen voor zijn ogen slaat. Marley is een perfor mer van hetzelfde niveau als een Jagger bij de Stones. Ten opzichte van het eerste bezoek dat de Wallers aan ons land brachten, is er weinig veranderd Het repertoire is ruw- ring van een Domme August compleet met rode dopneus heeft en dat de dames Des demona en Emilia zich in modieus rijkos tuum bewegen. Daarbij heeft Zadek er voor gezorgd dat het handelen van de acteurs in extreem directe relatie staat met hetgeen zij zeggen en ook als zodanig her kenbaar is. Als een toneelrebel heeft Zadek zich op deze Othello geworpen. Het is hem niet in de eerste plaats te doen om de algemeen erkende schoonheid van Shakespeare’s tekst, het gaat hem vooral om de naakte inhoud daarvan. Dat betekent ontluiste ring voor wie schoonheid niet wil prijsge ven voor een duidelijker waarheid. Wie daartoe wel bereid is zal Zadeks doortas tendheid toejuichen. W.4 SCHEVENINGEN Pakweg tiendui zend bezoekers zorgden vrijdagavond in de sinds lang niet meer door dergelijke, groot opgezette muziekevenementen be nutte Houtrusthal voor een sfeer, die de herinnering aan de jaren zestig opriep. Daar stonden ze dan, bijeengedreven als Fries stamboekvee voor de jaarlijkse keu ring, niet meer gewend vijf kwartier staande de gebeurtenissen en het voorpro gramma af te wachten. Dat is wel wat anders dan vanuit je luxe fauteuil in een marmeren concertpaleis als de Nieuwe Rai Concertzaal tegen een zichzelf op een akoestische gitaar begeleidende voorpro- gramma-artiest te blèren: „rock and roll!!!!” Nee, het tegenwoordig zo vanzelf sprekende comfort was verte zoeken. Lan ge rijen dreinende klanten voor de te klei ne bars en toiletten en het ongezellige binnendringende licht van buiten schiepen een ambiance, die op deze vrij dag de dertiende een prima voedingsbo dem voor een gore knokpartij zou kunnen zijn. En dat allemaal voor Bob Marley en zijn Waiters Jah is big business geworden Fascinerend is de acteur Ul'rich Wildgru ber als een beestachtige Othello. Als een monsterachtig aapmens beukt hij over het toneel. Primitief, minzaam, maar toch bo venal een gevoelsmens. Je moet hem niet kwaad maken. Maar het knappe van Wild gruber is, dat hij naast alle theatrale uit spattingen bij vlagen warme menselijk heid laat doorklinken. Eva Mattes, in ons land bekend via Fassbinder, is niet de gebruikelijke Desdemona die door preuts heid ongeloofwaardig blijft. Zij is zich bewust van haar aantrekkelijkheden, ko ketteert ermee en schenkt daarmee voed sel aan de door Jago verspreide geruchten van haar ontrouw jegens Othello. Een openbaring is Marcel Werner als de intri gant Jago. Werner speelt hem met overla den huichelarij en ploerterigheid. Een fielt die het hoogste punt van wellust bereikt in de psychische pijniging van zijn meester Othello. Door gebruik te maken van dit door de concertmeesteres, mei begeleiding van clavecimbel en cello, stijlvol voorgedragen adagio, werd een aangenaam rustpunt be- Kon het vele en enthousiaste publiek die afwezigheid van directie in het gedeelte voor de pauze soms dus misschien als een gemis ervaren; bij de grandioos afgewo gen vertolking van het tot besluit gebrach te Octet opus 166 voor strijkkwartet, con trabas, klarinet, hoorn en fagot van Schu bert, verviel dit bezwaar. Sterker nog, men had intussen voldoende indrukken opge daan om te kunnen constateren dat deze kern uit „The Academy” muzikaal gezon der spel levert dan het voltallige ensemble. Alle hoedanigheden van perfectie etcetera ten spijt; onder Neville Mariner’s leiding wordt alles dermate „opgeklopt” dat je er niet meer in gelooft. Dit Chamber Ensem ble heeft nóg volop natuurlijkheid. In de muzikaal bewogen topklasse-weergave van Schubert’s meesterlijke Octet, met (zonder de prestaties van de andere bla zers tekort te willen doen) onwaarschijn lijk mooie pianissimo-dialogen van de kla rinet met de strijkers, was dat goed te horen. aan die gedachte'het volle pond. Zadek heeft de opvoering geënsceneerd in een schitterend geforceerd realisme, overvo- erd door dramatisch geweld en eigen tijdse provocaties. Hij raakt daarmee Bijzonder gunstige indrukken omtrent het verfijnd-expressief musiceren van de diverse leden van dit erisemble kreeg men aansluitend in Schqnberg’s „Verklarte Nacht”. Waarbij je overigens ook weer sterk het gevoel kreeg dat je in deze grote zaal nu juist de latere^versie voor uitge breid strijkorkest van deze laat-romanti- sche compositie zou prefereren. De hier gespeelde, oorspronkelijke zetting uit 1899 voor strijk-sextet, mist niet alleen de volheid van klank die de Steeds wisselende stemmingen moet benadrukken, maar als praktische consequentie evenzo de sterk profiel-verlenende vaste hand van de diri gent. ROTTERDAM. De in -LsuMBuifiu ytsuuinn regisseur Peter Zadek heeft ruim een jaar geleden met de spelers van het Deutsches Schauspielhaus uit Hamburg een voorstel ling gemaakt van de tragedie Othello van William Shakespeare. Zaterdag was er een éénmalige opvoering van in de Rotterdam se Schouwburg. Ingewijden zullen bea men dat Othello een in beeld gebrachte driehoeksverhouding is tussen liefde, ja loersheid en twijfel, waarvan de uitkomst alleen maar negatief kan zijn. Het stuk speelt in Venetië waar de veldheer Othel lo, een nobel man van inborst, maar: een moor een blanke vrouw trouwt. Othello wordt door Shakespeare omschreven als een primitief denkend mens, in de gecivi liseerde samenleving slechts geaccepteerd om zijn verdiensten hij is een uitmun tend veldheer en voor zijn opdrachtgever Venetië van onschatbare waarden. Zolang zijn succes duurt knijpt men graag een oogje toe, meer zit er voor hem niet in. Een eerste poging tot bezwering van de crisis in de filmindustrie is, wat Frankrijk betreft, ondernomen door cutuurminister Ornani persoonlijk. Op een in Cannes gegeven persconferentie stak deze nog maar kort geleden geïnstalleerde rege ringsfunctionaris zijn filmminnende land genoten een hart onder de riem, door het toezeggen van een extra subsidie van 25 miljoen franken. Je zou wensen dat de Nederlandse cinema ook met een fikse financiële injectie uit het slop zou kunnen komen, maar Cannes '77 maakt pijnlijk duidelijk dat er bij ons meer ontbreekt dan geld. Alle aangemelde Nederlandse werkstuk ken blijken uiteindelijk in zowel de offi ciële als de marginale selecties te licht bevonden. De films „Toestanden” (van Chanowski) en „It’s me” (van Zwartjes) weg dat van hun'illustere live-album, zij het dat de Wailers wat hechter en heavier in elkaar steken dankzij de komst van Julian Junior Marvin, die met voortreffe lijke gitaarlicks en -soli zowaar keer op keer opvalt, daar waar zijn voorvangers zich vrij schematisch van hun taak ge troostten. De respons van het dolzinnige publiek op songs als Burnin’ and Lootin’, I shot the Sheriff (goed werk van The I Threes, de drie achtergrondzangeresjes), War, No Woman no cry en op het uitste kend musiceren in Lively up yourself en de dubbele toegift van Get up, Stand up en het titelnummer van Marley’s nieuwste album Exodus, laat ondanks de immense hitte niets te wensen over. gen. Maar waarom Bessy La Stanza del Vescovo een geschikte openingsfilm vond, is dan ook raadselachtig. Op de valreep nog even een curieuze „Hollandse nieuwe”: René van Nie, die jaarlijks een eigen, in het Engels gestelde krant in Cannes laat verspreiden, heeft ditmaal op zijn voorpagina foto’s staan van Cor van Rijn in kazuifel, in gezelschap van een poedelnaakte dame op onder an dere het altaar van een katholieke kerk. Het betreft foto’s gemaakt tijdens proefop- namen voor „De doodzonde”, een film die hij volgende winter hoopt op te nemen. HET CONCERT VAN Marley en zijn mannen mocht dan voorspoedig verlopen, het noodlot dat vrijdag de dertiende in petto had, sloeg toch toe. Evenals honder den anderen raakte ik verzeild in een file, die zich moeizaam oploste. Het bijwonen van het nachtconcert van Georges Mousta ki in het Amsterdamse Concertgebouw, werd daardoor helaas beperkt tot een klein half uur. Vooral jammer omdat de contrasten met het Wailers-concert wel heel erg in het oog liepen. Een francofiel publiek, dat ademloos toeluisterde hoe een vlak zingende Egyptische Fransman er haast zonder merkbare inspanning in slaagt het niveau van zijn platen te bena deren. De liefelijkheid van Moustaki muziek ligt besloten in het gebruik van de instru menten Fluit, orgel, bas, akoestische gita ren, lichte percussie en een soepele vrou- westem spelen de hoofdrollen Moustaki zelf speelt de rol van een weinig extravan- gante poppenspeler, die onzichtbaar toch de zaak helemaal in handen heeft. Als zijn danKbare publiek Keer op keer uiting geeft aan zijn devotie, besluit hij bijna twee uur na net begin van zijn concert en al diep m de nacht tot een Kleine pauze en een extra set Unieke waar vooi je geld JOHN OOMKE& Peter Zadeck heeft Othello geregisseerd als een verslag van rassistische realiteit. De beschaafde westerse mens kan het in doorsnee moeilijk plaatsen wanneer een kleurling succes boekt. Of simpeler en directer: de blanke kan het niet verkrop pen dat een neger zijn rivaal is. In Othello wordt de succesvolle generaal Othello door de intrigant Jago bestookt met insi nuaties. Jago speculeert op Othello’S goed gelovigheid, zijn naïviteit, onbegrensd ver trouwen en zijn vriendschapsgevoelens je gens hem. Hij haat Othello omdat hij meent dat de moor met zijn vrouw naar bed geweest is, Hét feit dat Othello geen blanke is zorgt voor escalatie van die ge voelens. De voorstelling van de Duitsers geeft de zeggingskracht van deze in Duitsland - - - - - - sterk omstreden voorstelling. Een ogenschijnlijk recalcitrante opstel ling tegenover Shakespeare, waarin spe lers en regie zich tal van vrijpostigheden veroorloven. Dat houdt een abnormale Othello-opvoering in, ook vergeleken bij gangbare en getolereerde half modernise- ringen.'Zadek toont zich in alle opzichten eèn volgeling van de Engelse toneelver- nieuwer Peter Brook. Beiden laten in hun Shakespeare-opvoeringen de ziel van een stuk Onaangetast. De Othello van het Deutsches Schau spielhaus is bijzonder eigengereid. Er wordt heel direct geacteerd en met grote artistieke kundigheid. Er is een grote mo biliteit van gedachten vereist en dat mani festeert zich onder meer in de kostume ring. Steeds zijn per scène en personage die kostuums gekozen die het meest bij karakter en situatie aansluiten. Daardoor kan het gebeuren dat Othello zich in ope- rette-legeruniform kleedt, dat de op Des demona verliefde Rodrigo de uitmonste-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 11