KENNISMAKING MET BRIAN DE PALMA TEGENVALLER I filmhuizen film haarlcm E c professionele service bij BoekenroodeBMW w Èi Al A JTZ UJ tn E o ■MBfM K3 j VRIJDAG 2 7 M E I 19 7 7 20 de massa naar de bioscoop lokken, al neemt hun aantal met de dag af. Charles Boost Evenbeeld 2.- haarlem: gedempte oude gracht 66 tel. (023) 31 2613* heemstede: zandvoortselaan 158/ tel. (023) 2491 41 nu óók in onze gloednieuwe showroom/werkplaats in driehuis: driehuizerkerkweg 77 tel. (02550) 14044* t Niet alleen in Europa maar ook in de Nieuwe Wereld maakt de filmindustrie een weinig florissante periode door. Dat blijkt niet alleen uit het tekort aan belangwekkende films op een festival als in Cannes of aan de moeilijkheden, hier en elders om wekelijks met een beetje goed gevuld bioscoopprogramma zonder al te veel reprises en prolon gaties voor de dag te komen. Het is vooral merkbaar in de wanhopige pogingen van de filmpubliciteit om nieuwe namen van regisseurs of acteurs snel ingang te doen vinden bij het publiek. De tijd van de echte, onvervalste „filmstar” die via schandaaltjes en roddelverhalen in het nieuws bleef, moge dan voorbij zijn, er zijn nog altijd acteursnamen die ■Bete^*reid>o<«lon' fc'eU’^dLege' Hollywood speurt naar talenten >sii pu- (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 18.50 ƒ18.50 Zo’n herhaling van een gruwelijk drama I’urks Pruil 1< 12,50 ƒ16,00 suspense”, de nu m ruste verkerende Al fred Hitchcock werd uitgeroepen, weinig bevredigend geweest. Al die voorbarige drukte over nieuwko fners die hun kunnen nog moeten bewij zen, geeft wel een aanwijzing dat de filmin dustrie hard verlegen zit om publiektrek- kers. om magische figuren die discussies I h NU SPANJE VOOR zijn eerste demo cratische verkiezingen sinds meer dan 30 jaar staat, achtte Zienema Oktopus in Am sterdam het zinvol op twee avonden, don derdag 26 en zaterdag 28 mei een filmpro gramma te brengen over de recente ge schiedenis van het land toen daar de dicta tuur toesloeg. Iedere voorstelling begint om 20 uur met André Malraux’ „Siërra de Turuel” („L’Espoir”) en wordt om 22 uur voortgezet met de Nederlandse premièe van de Amerikaanse film „Dreams and Nightmares", een gedeeltelijk autobiogra fische film van Abe Ozeroff, timmerman in Californië die na het bombardement van Guernica alles in de steek laat om te vechten tegen Franco. Later, in het begin van de jaren zeventig keert hij terug naar Spanje om met came ra en microfoon vast te leggen wat er over is gebleven van het Spaanse verzet. Hierop aansluitend wordt dan nog een 35 minuten durend filmpje over de „Arbeldsstrijd in Spanje" vertoond anoniem gemaakt door het Kollektief „Commissiones Obreras” om van Obses sion’ ofDe vrouw die twee keer leef de’ van Brian de Palma is deze week de enige landelijke première. Cliff Robertson (links) en Geneviève Bujold spelen de hoofdrollen w w Cliff Robertson in „Obsession” gaat ook naar Italië, zij het naar Florence, en ook hij wordt herinnerd aan zijn 20 jaar gele den bij een kidnapping om het leven geko men dochter (en vrouw). Hij ontmoet daar toevallig Sandra Portinari (Genéviëve Bu jold) die het evenbeeld van zijn destijds omgekomen vrouw is en van de leeftijd is die zijn toen negenjarig dochtertje zou hebben bereikt. Hij neemt haar mee naar New Orleans waar hij samen met zijn compagnon Robert LaSalle in onroerend goed handelt, en wil haar ondanks het verzet uit zijn omgeving trouwen. Op de dag van het huwelijk is Sandra echter verdwenen, dezelfde dreigbrief met de eis om losgeld achterlatend die op de fatale avond twintig jaar eerder gebruikt werd. op gang kunnen brengen en aanleiding geven tot napraten over hun werk en om filmers die niet alleen nog net in staat zijn om een publiek anderhalf uur bezig te houden, maar die ook daarna nog in de herinnering blijven zodat een volgend op treden met de nodige spanning en ver wachting tegemoet kan worden gezien. lei soort vinden. Zo heeft „Newsweek" onlangs een cover-story gewijd aan Robert de Niro, bekend uit „Taxi Driver”, uit „Godfather, deel 2”, uit „The last Tycoon" en niet te vergeten uit Bertolucci’s „1900". „Newsweek" presenteert hem als „de star van de jaren '70 en al zullen weinigen iets af te dingen hebben op de talenten van deze veelzijdige acteur, de gok of hij 1980 zal halen, zullen nog minder bioscoopbe zoekers aandurven. Tegelijk met De Niro tracht het Amerikaanse weekblad regis- se.ur Martin Scorsese ..Mean Streets", „Taxi Driver”) tot de hoop voor de toe komst te promoten daarbij diens nieuwste film „New York. New York’’, een musical met De Niro en Liza Minelli als het snoepje van het jaar in het vooruitzicht stellend. In de gestileerde vorm van middeleeuw- primitieven heeft de Pools-Franse fil mer Borowczyk („Goto, File d’Amour”, Contes immoraux”, „La Béte" en „La Marge”) een langzaam aansluipende trage die gemaakt, prachtig van beeldindeling en kleur met een aangrijpende rol van Michel Simon die vier jaar later, in 1975 op 80-jarige leeftijd overleed. Robert de Niro. de „star van de jaren zeventig?". Hier samen met Martin Scor sese tijdens een pauze in de opname van ..Taxi Driver" Zijn (voor Nederlandnieuwste filnvdie deze week onder meer in Amsterdam gaal draaien en die „Obsession” heet, is daar een duidelijk voorbeeld van In dit geval kan zelfs een derde „inspirerend” voor beeld genoemd worden, namelijk „Don’t look now” van Nicolas Roeg, waarin de vader (Donald Sutherland) van een ver dronken meisje op vreemde* wijze herin nerd wordt aan de dood van zijn dochter tje als hij in zijn hoedanigheid van archi teel naar Venetië moet IN FILMHUIS VELSEN wordt op 1 en 2 juni het uitzonderlijke liefdesdrama ..Blanche” van Walarian Borwczyk ver toond, een middeleeuwse legende rond een grafelijke heer (Michel Simon), zijn jonge en mooie vrouw Blanche (Liga Branice) en een op bezoek komende koning die meent vanuit zijn positie aanspraak te kunnen maken op de kuise Blanche. Eveneens op haar verliefd, maar op een meer zuivere manier is de zoon van de graaf (Jacques Perrin) die zijn genegenheid geheim weet te houden tot de koning met zijn arrogant optreden de rust en orde in het kasteel komt verstoren. Erop attent gemaakt dat zijn vrquw hem bedriegt, neemt de oude graaf op een gruwelijke manier wraak. We hebben m die geest ook over de eerste hier vertoonde film van Brian de Palma, „Carrie", geschreven, waarin toen bovendien nog met veel vertoon van bloed en geweld schokeffecten teweeg werden gebracht die overigens nogal lachwekkend aandeden. Al bij al is dus die eerste kennis making met de man die Hollywood’s hoop in bange dagen zou moeten betekenen en algemeen tot opvolger van de „master of Het programma van donderdag 2 juni is gewijd aan het vroegste werk van Luis Bunuel, „Un Chien Andalou” (23 minuten) en „L’Age d'Or” (60 minuten), respectieve- lijk uit 1929 en 1930. Een dergelijke reclamecampagne is op het ogenblik ook aan de gang met een andere Amerikaanse nieuwkomer Brian de Palma. Al filmt De Palma sedert zijn studententijd, zo rond 1960, in de biosco pen kennen we van hem slechts één film, het enige weken geleden in deze kolom men besproken „Carrie", een tekenend voorbeeld van het genre psychologische thrillers dat de filmer bij voorkeur heet te beoefenen. Waar De Palma ook geen ge heim van maakt is zijn bewondering voor het werk van Hitchcock; een bewondering die zo ver gaat dat hij zich op indringende manier laat beïnvloeden door gerenom meerde Hitchcockfilms als „Psycho", „Vertigo" en „Rear Window”, terwijl ook Polanski’s „Rosemary’s Baby" en „Repul sion” hem niet bei oord laten Een erg originele geest kan men De Palma dan ook niet noemen, hoogstens een handige protï leur van andermans prestaties. g< Kil Hg FILMHUIS HET MELKWOUD in de Zijlstraat sluit een mooi mei-programma met Marguérite Duras’ „India Song”, Bernhard Sinkel's „Lina Braake" en Clau de Faraldo’s „Themroc” af met Marco Ferreri’s „De Audiëntie” die op 27 en 28 mei vertoond wordt. „De Audiëntie” is het Kafka-achtige verhaal van een man die bij de paus op audiëntie wil maar in die po ging gedwarsboomd wordt door de bu reaucratie en de theologische en politieke verwarringen die binnen de kerk heersen en waarbij zelfs de verschijning van een maagd (Claudia Cardinale) niet tot de on mogelijkheden behoort. Behalve genoem de actrice spelen Michel Piccoli, Ugo Tog nazzi, Vittorio Gassman en Alain Cuny mee in deze groteske en ironische visie op het Romeinse geloofsdoolhof. Delon en Belmondo zijn nog altijd blieksmagneten vooral in Frankrijk waar ze op de lijst van best betaalde filmspelers, zoals „Cinéma de France” die regelmatig publiceert, op kop gaan met respectieve lijk 5 miljoen en 4 miljoen francs per film. Onzinnige honoraria zo is „France Soir" van mening die gauw uitgerekend heeft dat de heren zo ongeveer 1 miljoen centi mes per uur verdienen als ze voor de camera’s bezig zijn. De berekening baseert zich dan op de veronderstelling dat de „ster” tijdens de opnamen van een film die dertien weken in beslag nemen, plusminus 500 uur in touw is, de lange wachttijden inbegrepen. „France Soir” verbindt er de conclusie aan dat het miljoenenverlies van de Fran se filmindustrie aan deze exhorbitante sa larissen te wijten is. Een verlies dat dan ook ongeveer gelijkstaat met de optelsom van de bedragen die de sterren voor hun prestaties opeisen. Want na Belmondo en Delon komen nog Louis de Funès en Lino Ventura (beiden goed voor 3,5 miljoen francs per film), verder Yves Montand en Romy Schneider die het voor niet minder dan 2,5 miljoen per film doen en de minde re góden als Philippe Noiret en Annie Girardot die met 1,5 miljoen tevreden zijn. De productiefirma betaalt die bedragen graag omdat op die namen alleen al haar films „blind” gekocht worden. Een vi cieuze cirkel waarin ook regisseurs mee draaien. Gérard Oury (van „Wie ’t laatste lacht”) tekent voor 3,5 miljoen per film en Henri Verneuil doet ’t voor 3 miljoen. Dat zijn dus de Franse tarieven, zorgvuldig berekend naar de wervingskracht van een naam. Maar ook Amerika kan het natuur lijk niet stellen buiten dit systeem, waarbij in eerste instantie via de populariteit van een speler of regisseur belangstelling voor en dus een financiële aanloop tot een nieuw project kan worden verkregen De waarheid waarmee de filmcentra al jaren moeten leven is dat die populariteit onzekerder en wisselvalliger is dan ooit. Een Garbo of Dietrich die het publiek een decennium en langer wisten te fascineren zijn er niet meer, evenmin als een Gable of ecu Brando met een schare aanhangers die hen „door de eeuwen” I rouw bleef Een nieuwe generatie filmacteurs als Peter Fonda, Warren Beatty, Dustin iloflïiuin of Jack Nicholson blijkt al gauw een onzeker bezit te zijn dat sterk in waarde wisselt Niettemin het proces van het ophouwen van reputaties moet doorgaan Nieuwe na men moeten worden gelanceerd in de hoop dat er blijvertjes bij zullen zijn Dat is de enerverende bezigheid van diverse publi city-departments waarvan de activiteiten hun neerslag in perspublicaties van aller Iteifi toeyany onien«i. oi) ims sianous j het allemaal ól- zjj hot ja gaan Jn minden Earthquake t'iim var, Char it on Bh, ..ile ijiiK OOK HET NEDERLANDS filmmu seum dat in het kader van het Holland Festival in juni een filmmaand organi seert, plaatst zijn programma in het teken van de Spaanse opstand uit de jaren der tig Op woensdag 1 juni wordt behalve Ivens’ „Spaanse Aarde” uit 1937 een Russi sche documentaire van Roman Karmen vertoond, „Granada, Granada, o mijn Gra nada" geheten, waarin deze eigen opna men van de strijd combineert met ar chiefmateriaal (ook van Ivens en van Boris Makajev). Een bijzonder onderdeel van deze compilatiefilm vormen de beelden van de triomfale terugkeer in Berlijn van het beruchte Kondor-legioen (door Hitler naar Spanje gestuurd ter versterking van Franco’s strijdkrachten en verantwoorde lijk voor de uitroeiing van Guernica fill-I l« |H ||H.| AANBEVOLEN o.a.: Gesloofde lamspeper in een mlnteeus met rijst en salade Geöakken zalmforel met verse spinazie en gebakken aardappelen GagrWMrde lamskoteletjes met een kruidenboter, pommes nasoteesen salade Gegrilleerde kalfskotelet met een dragonsaus. aardappelen en verse groenten Geopend vanef 17.00 uur. Op maandag on dinsdag gesloten Bloemendaateeweg 28, Bloemendesl Telefoon 023-264838 (Tefolroserverlng gewenst) I ld.,< DE ENIGE LANDELIJKE première deze week (over tekort aan films gesproken!) heet „De vrouw die twee keer leefde” en is te zien in Rotterdam en in het Amsterdamse City 1. De oorspronkelijke titel van deze Amerikaanse produktie is ..Obsession" De film werd gemaakt door Brian de Palma en wordt op deze pagina in breder verband besproken De inhoud komt in het kort neer op een droeve gebeurtenis die twintig jaar eerder heeft plaatsgevonden en waarbij de handelaar in onroerend goed Cliff Robertson bij een kidnapping van vrouw en kind, beiden verliest Hij komt niet heen over zijn verdriet maar schijnt een nieuw leven te beginnen als hij voor zaken met zijn compagnon in Florence een jonge vrouw ontmoet die sprekend op zijn vrouw lijkt in de tijd dat ze trouwden De man wordt verliefd, neemt Geneviève Bujold die deze rol speelt, mee naai New Orleans en staat op trouwen als opnieuw het noodlot toeslaat en ook zijn aanstaande bruid gekidnapt wordt De oplossing van die coïncidentie ligt in een uiterst ingewikkelde intrige die iedere geloofwaardigheid mist en de film, ondanks enkele virtuoze passages van de vlot filmende De Palma sterk in waarde doet dalen Vooral ook omdat in het verloop van .lObsession” duidelijk wordt dat De Palma even vlot filmt als plagiaat pleegt, onder meer bij Hitchcock en Polanski Om nog meer op de ..master ol suspense te lijken heeft hij de muziek laten verzorgen door Bernard Heerman de hofcomponist van .Hitch wiens laatste score dit was Terzijde „Obsessions” van Pim en Wim uit 1969. ook wel Het gat iu de Muur" geheten had muziek van Herrman en lelde bovendien onderzijn medewerkers aan het scenario de nu bekende Martin Scorsese Do toeschouwer zal dan toch wel een sterke neiging vertonen om aan liet gozon di' verstand van scenarioschrijvers Brian l d'e Raima en Paul Schrader te gaan twijfe- lèn. Wie een dergelijk verhaal dat aan 'alle kanton rammelt nodig hoeft om wat span ning, .onbehagen on mysterie op te roepen, öndi'rschat op haast beledigende manier het gevoel van realiteit en logica van de toeschouwer Misschien laat die zich tij dons do voorstelling wel even inkapselen in de wonderlijke en onverklaarbare ge beurtemssen, maar hij zal zich achteraf hopeloos genomen voelen. PETER SELLERS HEEFT nu voor de vierde maal zijn creatie van de blunderen de politie-inspecleur Clouseau onder regie van Blake Edwards gespeeld en het resul laat. ..The Pink Panther strikes again" schijnt het succes van de vorige afleverin gen te gaan overtreffen Prolongaties alom, ook in Palace' waar de strijd tussen Sellers en zijn ex-chef Dreyfus (Herbert Lom) voor de derde* week wordt uitgevoch ten. Voor de harde aanval van regisseur Sidney Lumet op het Amerikaanse lelevi siebedrijf in Network kan zelfs een vijf de prolongatieweek in Roxy worden geno leerd Frans Hals heelt 1 nog niet gek Ix-k'e ken dooi de al weer ier jaar oude Nedei landse film .Turks Fruil jpnieuw 'op. hei programma ie nomen )n die periode zijn al weer heel wat jongelui voor wie de film van Paul Verhoeven destijds vei boden 1rui1 wa*--. lol de* jaren des onderscheids gekomen zodat ze nu wei mogen kijken naar het tragisc he* liefdesverhaal dal jan Wolkers te boek heeft gesteld en dat zich op hel doek afspeell tussen Mdniquc van de Ven en Rutger Hauer onder hel we-lwJ lend oog van de door Jan de* Bont gedh geerde camera En bi, hol publiek voo) w:< Turks Fruit oen première is zullen zie h ongetwijfeld nog heel wat belangslc ilon den aansluiten die w Hen controle ren H pika? /o dl oe en g; lc-d( n< - uit het verleden zonder dat enig logisch verband aanwijsbaar is, werkt natuurlijk wel even beklemmend. Na een reeks Inge wikkelde gebeurtenissen blijkt dat de* ge wetenloze compagnon LaSalle* destijds de hand gehad hoeft in de* ontvoering van moeder on kind. Daarbij heeft hij het leven van de* dochter gespaard en haar onderge- j bracht bij een familie in Florence teneinde* haar twintig jaar later te gebruiken grote landstreken die* het eigendom haar vader zijn In handen Ie krijgen yjoc-ugmi u wolkenkrabber- om bij herzien u blijven boeien 1 uxor die deze reprise* geeft, heeft de sensurrounci installatie waardoor geluid en tuc-htti .Hingen driedeniinsionaal over komen on de loose houwei zich ii> hol mid den an do oliënde waant In Lide> nog een week T^ntae lc*< e*c*n 1 woede* Jawv maai dan mei oen gigantische octopus m plaats van een eemvoudigc* mense*ne*t(*nd( haat Modospejende n ondei andoien H» u Fonda John Hostor n Shollox W m< r« nsicHL n Studio de- Franse kluc hi Le 'ind Baza! mei de cje i komic kc*U tii z h h I Uil rdle man AareOte iVJaik Rr.i; Hesum '5. HO (*u t i' i I >L- In de nacht voorstellingen zijn eveneens enkele bezlenswaardlge reprises te signa leren in Studie (eveneens in de maandag- avondvoorstelling) Fellini’s aandoenlijke en lieidevol gemaakte verhandeling over circusclowns in Lido de griezelfilm „Hou se of Wax met Vincent Price, in Frans Hals Don Siegel's .Madigan een sterke politiefilm uit 1968 met Henry Fonda en Richard Widmark en in Roxy een herha ling van Billy Wilder's geestige comedie Some like it Hotmet Marilyn Monroe. Jack Lemmon en Tony Curtis Voor de jeugd middagvoorstellingen in Paia' met Carrousel' een verzamelfilm van de meest uiteenlopende tekenfilmfigu ren. van Pope,, en zjjp ()|jjt)e lot Mickey Mouse en Pluu, '-j fö- s. -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 21