Onafhankelijk Toneel Dramaturgie als wetenschap in Scenarium a geen arrogantie in artistieke benadering SPAARBILJETTEN AAN TOONDER nut ZO ONTVANGT U EEN NOG HOGERE RENTE SPAAR- DEPOSITO’S /paarbank wè/t nederland Charlotte Kohier, herinneringen aan een gevoelig actrice Gestileerd portret van fascistische dictatuur 5 jaar vast 4 jaar vast 3 jaar vast 2 jaar vast 5 jaar vast (rente op rente) 2 jaar vast (rente op rente) Toneel uit Venezuela in Piccolo theater STREVEN NAAR ZO GROOT MOGELIJKE EENHEID VAN INHOUD EN VORM Prijzen filmfestival van Cannes toegekend Bariton Tito Gobbi niet naar Nederland p1 ZATERDAG 13 2 8 M E I 19 7 7 KUNST door Ko van Leeuwen Gewoon doen Griezelig Per biljet stort u f 673,- resp. f 873,- na afloop van de termijn ontvangt u f 1.000 ROTTERDAM. Een groepje toneelspelers van bescheiden omvang heeft het afgelopen seizoen maar liefst zes premières uitgebracht en de zevende volgt aanstaande dinsdag. Zeven produkties dus en wel van zeven toneelwerken die tot het klassieke repertoire behoren of door het gezelschap als zodanig werden aangemerkt. De naam van de groep: Onafhankelijk Toneel uit Rotterdam. Men stapte daar af van schroom en bescheidenheid en speelde Tsjechov, Alfred de Musset, Shakespea re, Oscar Wilde, Ibsen en ook een heel nieuw stuk van Judith Herzberg. De laatste in de serie, die De Favorieten is gedoopt, is Wachten op Godot van Samuel Beckett, een voorstelling die aanstaande vrijdag en zaterdag te zien is in de theatertent in de Haarlemmer Hout. voor sparen en lenen sinds 1817 ROTTERDAM. Macht op zich is nog geen verderfelijk goed. Het gaat erom wat degene die macht I bezit daarmee doet. In de landen van Latijns Amerika betekent macht meestal dictatoriale onder drukking; fascisme treft er vruchtbare aarde aan. Het toneel gezelschap Rajatabla uit Caracas (Venezuela) is een van de groepen die theater wil gebruiken voor een politieke stellingname. Dat ge beurt in de voorstelling Senor Presidente, waarmee Rajatabla momenteel door Europa reist. Op het theaterfestival in Nancy, be gin mei, moet het een der boeiendste bijdragen zijn ge weest. Nu speelt het gezelschap enkele dagen in het Piccolo theater. Jan Joris Lamers: „Ja, er zijn wel men- ADVERTENTIE) (Foto Maria Austria.) bibliotheek K.v.L. g 81% 7 als er iemand wel of niet bij aanwezig is, heeft dat geen nadrukkelijke betekenis. Truus te Selle: „In het begin was het erg griezelig. We dachten: in zo’n korte tijd leer je nooit de tekst, zeker niet zo’n moei- Onder de naam Scenarium is dit jaar bij De Walburg Pers in Zutphen een begin gemaakt met een hopelijk uitge breide reeks boekwerken over theater wetenschap. De reeks, die onder redactie staat van E. Alexander en W. Hagen doorn, zal bestaan uit een regelmatig verschijnend Nederlandstalig orgaan in boekvorm. Dat betekent een welkome geheel nieuwe ontwikkeling waarmee velen die het theater en al wat daarmee samenhangt een warm hart toedragen ingenomen zullen zijn. Het is de bedoeling dat Scenarium jaarlijks gaat verschijnen Het beoogt een dramaturgisch jaarboek te worden waarin historische ontwikkelingen en re cente studies en dramaturgische publi- katies een plaatsje in zullen krijgen. Scenarium wordt gesubsidieerd door het ministerie van CRM De reeks zal studies over theater in de ruimste zin van woording schuldig aan een grotere baas: Washington. Waar het eigenlijk om gaat komt uitste kend tot uitdrukking op het moment dat de president zijn tafelrede houdt. Dan komt er alleen letterlijk blabla over zijn lippen. Simpel, maar het raakt de kern van de problematiek. De film is gemaakt door Paolo en Vitto rio Taviani. Fernando Rey kreeg de eerste prijs acteurs voor zijn rol in „Elisa, Via Mia” van de Spanjaard Carlos Saura. De beste actrices waren de Amerikaanse Shelley Duval (voor haar rol in „Three women”) en de Canadese Moniqu Mercure uit „J. A. Martin, Photographer”, een Ca nadese film. CANNES. (AP) „Padre, Padrone” een voor de televisie gemaakte Italiaanse film heeft vrijdag op het filmfestival van Cannes de Gouden Palm en daarmee de eerste prijs gewonnen. De spéciale prijs van de jury werd gege ven voor „The Duellists”, een Brits werk spelend in de tijd van de Napoleontische oorlogen. Vanavond en morgenavond is de voor stelling nog in het Piccolo theater te zien. KO VAN LEEUWEN 81% 81% 71% 71% water wordt gegooid en nooit zal ik ver geten hoe mevrouw Kohier de onverteer bare schreeuw van pijn van dat kind bijna fluisterend overbracht. Met deze persoonlijke ontboezemin gen, die niet los te zien zijn van enige verering, wil ik maar zeggen dat Sterne- bergs boek zeker voor wie Charlotte Kohier ooit heeft zien spelen een waarde volle aanwinst betekent. De auteur heeft Over de Favorieten. Jan Joris Lamers, acteur en dikwijls ook de vormgever van een produktie bij het O.T.: „We zijn die klassieken gaan spelen omdat we die stuk ken waarderen. Prima stukken met erg fijne rollen. Dat wilden we gewoon. Er zitten rollen in die stukken waar je anders misschien nooit aan toe komt. Wij zijn geen gebruikelijke repertoiregezelschap waar stukken als Hamlet en De Meeuw bijna automatisch gespeeld worden. Neem nou iemand als Leonard Frank bij Baal, die wil al jaren Tsjechov spelen. Toen hij hoorde dat wij De Meeuw gingen spelen was hij echt jaloers. Kijk, je hebt al gauw dat je denkt dat je het niet kunt. Dat baseer je eigenlijk nergens op. Je moet het gewoon doen. AMSTERDAM. (ANP) Door persoon lijke omstandigheden is de befaamde Itali aanse bariton Tito Gobbi niet in de gele genheid naar Nederland te komen voor de voorstellingen van Puccini’s „Gianni Schicchi” in het Holland Festival. De titel rol in deze opera-eenakter zal de Frans man Frantz Petri nu overnemen. Onafhankelijk toneel is een coöpera tieve vereniging. Dat wil zeggen: alle spe lers verdienen een zelfde salaris, er is geen directeur of baas, iedereen beslist mee, maar dan ook werkelijk. Beslissingen wor den genomen als iedereen akkoord gaat, dus geen meeste stemmen gelden-principe. Praten met Onafhankelijk Toneel bete kent dan ook praten met de hele groep en lijke. En je kunt met zo'n rol nooit doen wat je eigenlijk gewild had...” Mirjam Koen: „Maar we zijn er heel onbevangen aan begonnen. Maar Edwin en Truus zijn naar Amsterdam en Haar lem geweest en hebben meteen het hele seizoen vol gepland. Toen moesten we wel. Zo kwamen we eigenlijk ongemerkt tege moet aan de kritiek die veel mensen de afgelopen jaren op ons hadden, dat we nooit iets op lange termijn vastlegden.” Jan Joris Lamers: „De reacties waren voor ons soms eigenaardig. Heleboel criti ci schreven: Het ziet er prachtig uit, maar het toneelspelen is niks. Nu wordt er ge zegd: Ze doen het zo goed omdat er geen middelen gebruikt worden. Steeds een' soort excuus dus. Maar het is een misver stand dat wij amateuristisch doen omdat we het niet anders kunnen”. Truus te Selle: „We zouden ook twee versies van een zelfde stuk kunnen bren gen, een op de conventionele manier en een die met onze visie op zo’n stuk overeen komt. Dat doen we niet, omdat we dat voor ons zelf niet interessant vinden. Maar we streven heel oprecht naar een zo groot mogelijke eenheid van inhoud en vorm. We vragen ons steeds het waarom af. Wer ken hard en heel serieus en niet met de vooropgezette bedoeling te irriteren.” Jan Joris Lamers: „We hebben met veel plezier gewerkt en doordat we zoveel stuk ken uitbrachten hebben we ook wat meer bekendheid gekregen. Er is het afgelopen seizoen al meer over ons geschreven dan in de vier jaren daarvoor”. geput uit een enorme hoeveelheid docu mentatiemateriaal, uit kritieken van kranten en weekbladen, uit brieven en uit gesprekken die hij met mevrouw Kohier voor het boek voerde. Door haar voordrachtskunst krijgt de herinnering aan Charlotte Kohier het meest gestalte. Maar ook als ensemble- actrice heeft zij haar formidabel talent ingezet en wel in maar liefst 54 rollen. Niet zelden kreeg een gezelschap louter door haar aanwezigheid een lift naar ongekend niveau. Zoals in „Het portret” van Jeanne van Schaik-Willing het geval moet zijn geweest. De pers oordeelde nogal verdeeld over het stuk, maar had grote waardering voor Charlotte Köhlers aandeel in de voorstelling. In Haarlems Dagblad schreef David Koning onder meer (citaat uit het boek): De verto ning stond op een zo voortreffelijk peil als men zich van het A.T.G. niet herinne ren kan. Charlotte Kohier speelde een rancuneuze minnares en liefhebbende moeder met fel gespannen gevoel en be heerste aandacht voor het theatrale ef fect”. Ferd. Sterneberg schenkt in zijn voort reffelijk boek zoveel mogelijk aandacht aan de weerklank die Charlotte Kohier door haar talloze vertolkingen naast de achtenvijftig geregistreerde rollen heeft zij nog achtentwintig grote voor drachten op haar naam staan teweeg heeft gebracht. „Klank en weerklank” is dan ook de ondertitel van het boek Char lotte Kohier, dat verschenen is bij het toneelfonds van De Walburg Pers Zutp hen. Dat ook betekent een zekere kwali teitsgarantie. Een boeiende biografie, ook voor hen die mevrouw Kohier niet meer zelf hebben zien optreden. De ver koopprijs van het boek bedraagt 18,50. KO VAN LEEUWEN sinds 1964 een teruggetrokken leven. Jongere theaterbezoekers zullen mis schien haar naam eens met respect en bewondering hebben horen uitspreken, zij hebben niet meer het grote genoegen gehad deze tengere vrouw op de planken te zien. Tweemaal heb ik Charlotte Koh ler zelf nog zien optreden in de Haarlem se Stadsschouwburg en daaraan bewaar ik kostbare herinneringen. Lady L was de eerste voordracht die ik van haar zag. Een merkwaardig verhaal over een vrouw uit de Engelse societykringen, die zich op haar tachtigste verjaardag los maakt uit het feestgedruis en de bekente nis doet dat zij vroeger een Parijse pros- tituée geweest is. Met een grenzeloze be wondering heb ik toen ervaren hoe me vrouw Kohier met een minimum aan expressie en zonder enige theatrale ops muk dat grote lege toneel vulde. De tweede en laatste keer dat ik door deze talentvolle vrouw in de schouwburg werd overrompeld, was bij haar voor dracht In het ravijn, een boerenverhaal van Anton Tsjechov. Dramaturgisch een veel moeilijker voordracht, omdat er lan ge tijd nauwelijks enige handeling in deze novelle zit. Charlotte Kohier liet er opnieuw haar betoverend talent in zege vieren. Het verhaal vertelt op een gege ven moment hoe een baby in kokend De voorstelling van Senor Presidente wordt gespeeld in het Spaans. Dat bete kent een stroef volgen met behulp van een handleiding Jn het Nederlands. Maar het wil ook zeggen dat veel mededelingen ver loren gaan. De produktie is niet in hoofd zaak visueel; de tekst is wezenlijk van belang en daardoor komt zo’n opvoering niet helemaal tot zijn recht. Aan de andere kant wordt daardoor des te duidelijker dat de uitbeelding van het thema wat aan de magere kant is, ook al ziet de president er satanisch uit en oogt zijn naaste medewer ker van de geheime dienst als een serviele gluiperd. De produkties die deel uitmaken van De Favorieten zijn vooral in het begin bij het publiek nogal eens met reserve bekeken. Maar nu, bijna aan het einde van de zo gewaagde rit, kijken publiek en gezel schap met voldoening terug op een merk waardig maar heerlijk toneelavontuur. De voorstellingen zijn bijna steeds vroegtijdig uitverkocht en de toeschouwers genieten merkbaar. Dat heeft er bij het gezelschap toe geleid dat de serie volgend seizoen mogelijk wordt herhaald, naast eventuele nieuwe produkties. Over iets nieuws be staat nog geen zekerheid. Na Wachten op Godot lachen twee weken echte vakantie de spelers toe en daarna gaan ze praten over het komend seizoen. De Favorietenserie kenmerkt zich vooral door een artistieke benadering die nogal afwijkt van wat binnen de toneelwe reld gebruikelijk is. In de voorstelling van de Venezolanen zijn de machthebbers en hun directe me dewerkers gekleed in fantasie-uniformen of burger kostuums van goede snit; het gewone volk draagt het uniform van de bediende, de knecht. De mannen zijn hier kelner, de vrouwen serveerster. De ge schiedenis speelt zich af in een Caribische republiek, waar een met de president sym- patiserende kolonel het slachtoffer wordt van een sluipmoordenaar. De president gebruikt dat voorval om twee van zijn belangrijkste politieke vijanden uit de weg te ruimen door hen van de moord te be schuldigen. Op die basisinhoud borduurt het gezelschap voort en het vult die aan met tal van zaken die inherent zijn aan een militaire dictatuur, zoals kruisverhoren, gluiperige moorden en martelingen. De gehele handeling speelt in de eetzaal van de president en zo lijkt het even of de veile dictatuur zich als een copieus diner laat veroberen. Maar daarvoor dwaalt de groep toch tever van het grondtheam af en verliest zij zich teveel in uiterlijkheden. Het ziet er allemaal beeldschoon uit, maar de aandacht wordt door een overdaad aan bijkomstigheden van de essentie afgeleid. we in Nederland kennen. De eerste in 1935, toen de Amsterdamse Toneel Vere niging met Van Dalsum een opvoering gaf van De Beul van Per Lagerqvist. Het stuk en zeker de opvoering vertoonde een duidelijke anti-fascistische strekking en becritiseerde de ontwikkelingen in Duitsland. Van recenter datum is de tweede toneelopstand: in 1969 bestook ten leerlingen van de Amsterdamse To neelschool de acteurs van de Nederland se Comedie met tomaten. Dat was na een opvoering van Shakespeares De Storm. Verder artikelen van Ben Albach (De Amsterdamse geschreven bronnen van de Nederlandse toneelgeschiedenis), Hans van den Bergh (De esthetica van de dramareceptie) en J. M. Bordewijk-Knot- ter (Empirisch onderzoek naar de wer king van toneelvoorstellingen). Jammer dat Scenarium slechts eenmaal per jaar uitkomt Het kost 15. De première van Gianni Schicchi” is op 4 juni in de Rotterdamse Schouwburg, voorafgegaan door de eenakter „H Tabar- ro” (de Mantel) van dezelfde componist. Dirigent is Edo de Waart. het woord bevatten. Dit alles is vooral mogelijk geworden nadat de theaterwe tenschap met de vestiging van universi taire instituten een stevige basis heeft gekregen Het eerste nummer van Scenarium schenkt een interessante verscheiden heid aan artikelen. Er wordt teruggegre pen in de geschiedenis van de toneelspe- lersopleiding door H. H. J. de Leeuwe, die de Nederlanse situatie in de 19de eeuw beschrijft. Cor Gelon doet een boekje open over de bemoeienissen van Jacob van Lennep met het toneel. Van Lennep schreef zevenentwintig toneel stukken en vijf libretti voor opera. Zijn libretto Haarlems Verlossing was zijn eersteling en werd ondanks de luister waarmee het werd gepresenteerd een grote mislukking, zo vertelt Geljon. Over publieksopstanden schrijft R L Erenstein en hij maakt ineterssante ver gelijkingen tussen de twee opstanden die „Je moet alle zijden van een verhaal dat je voordraagt hun juiste waarde ge ven. En om dat te kunnen moet je eigen lijk een soort orkest zijn. Er is in een verhaal net als in een muziekstuk een andante, een allegro, een forte. En al die overgangen moet je beheersen. Het moet zo eenvoudig en zo gemakkelijk lijken dat de mensen in de zaal denken: „dat kan ik ook". En om dat te bereiken moet er ergens helemaal boven in je kruin een dirigent zitten”. Woorden, die de stellige overtuiging en opvatting weergeven van de toneelspeel ster en voordrachtskunstenares Charlot te Kohier. Zij sprak ze na haar voor dracht Olivia in 1959 en ze zijn nu te lezen in het boek Charlotte Kohier dat de ac teur en schrijver Ferd. Sterneberg over deze wonderbaarlijke vrouw schreef. Het is een vooral artistieke biografie ge worden, waarin privé-aspecten niet of slechts terzijde een glimpje licht krijgen. Dat was de afspraak tussen mevrouw Kohier en de auteur en Sterneberg heeft zich daaraan gehouden. Ik geloof dat het een gelukkige overeenkomst was, want veel onzinnig geklets kon er door worden vermeden. Charlotte Kohier, geboren in 1892, leidt na een grootse carrière, die zij ver deelde over gezelschappen en solotoneel, sen geweest die dachten: Wat is dit nou voor raars? Vooral mensen die ervoor ge studeerd hebben reageerden zo. Toch wil len wij helemaal geen eigenwijs - en zeker geen eigenzinnig - gezelschap zijn. Dat onze benadering niet is zoals men over het algemeen gewend is, dat is beslist geen arrogantie. We denken niet van: ,t Was tot nu toe altijd zo, dus nu doen wij het lekker anders. We lezen een tekst en van daaruit gaan we denken. Niks nieuws dus. Maar je gaat wel je eigen intellectuele standpunt herkennen. We hebben niet zeven parafra ses gespeeld, nee, we hebben de stukken zo integraal mogelijk gehouden. Het gaat om je artistieke integriteit.” Truus te Selle: „Wij vinden het heel belangrijk dat je de persoon blijft herken nen die een rol speelt. Niet zo dat iemand echt helemaal in die huid van een ander kruipt en niets van zichzelf overhoudt. Je moet de acteur blijven zien die een rol speelt.” Over het ontstaan van De Favorieten zegt Truus: „Kees Hulst en Jan Joris heb ben eigenlijk een coupe gepleegd. We wa ren het daar wel mee eens (lacht) anders was het natuurlijk nooit gebeurd. Maar het was hun idee...” Jan Joris Lamers: „..maar we zeiden steeds: we hebben niet beslist hoor...” Edwin de Vries als Hamlet, één der zeven Favorieten bij het Onafhankelijk Toneel, (foto: Kuno Grommers). Charlptte Kohier als Aurealia in De Zot tin van Chaillot van Jean Giraudoux. Zij speelde deze rol onder regie van August Defresne bij het A.T.G. in het seizoen 1949/1950. Senor Presidente is een vrije bewerking, geïnspireerd op een novelle van Miguel Angel Asturia. Senor Presidente zelf is in deze zeer gestileerde produktie opgevoerd als symbool van actieve onderdrukking en machtswellust. Tegelijk wordt duidelijk dat zijn macht beperkt is; ook hij is verant- L Sn

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1977 | | pagina 13