Openingsfeest had hoofdstedelijk karakter
Festival ging de straat op
n
Marina de Graaf denkt luchtig over hoofdrol Het Debuut
Heineken
Heineke
Schrijvers op
boekenmarkt
t,
in Grote Kerk
I
Agenda
„Ik doe gewoon waar ik zin in heb
eineken
- 1
1
Heerlijk, helder Heineken.
ApS
Door Pieter van Lierop
Wisseling directie
Rijksmuseum Vincent
van Gogh
Heavy
LI
Dirigent Colombier:
Muzikale fusie
is uitdaging
15
DONDERDAG
o
J
"i
AMSTERDAM. Op de af
spraak voor het eerste, echte in
terview van haar nog prille carriè
re als filmactrice, komt de 17-
jarige uit Utrecht afkomstige Ma
rina de Graaf met een broodje
haring in de hand binnenzeilen
ten burele van Matthijs van Heij-
ningen, de producent van het De
buut, de nieuwe Nederlandse
speelfilm die afgelopen maand
met veel succes in roulatie werd
gebracht. „Ik ben hartstikke gek
op broodjes haring”, licht Marina
toe, met donkere ogen vol arg
waan jegens het perswezen.
KUNST
«WW
0
nd
9
(ADVERTENTIE)
- Is het acteren je meegevallen?
H
Niemand kan zich
beterwensen.
AMSTERDAM. Het was jammer dat
er gisteravond, bij de opening van het
Holland Festival in het hartje van Am
sterdam, zo’n gure wind stond. Want be
halve dat er in de diverse theaters aan de
Nes van alles te doen was, kon je daar
(evenals ’s middags) ook op straat zo het
een en ander beleven.
Waren op de dag alle stadsbeiaardiers
üitgebreid in actie geweest ’s avonds
kwam er een opgewekte fanfare door de
met (nu onbevolkte) drinkterrasjes aange
klede straat. Het Willem Breuker Collec
tief kwam er voorbij; je kon bovendien een
heerlijke Franse pannekoek (crêpe) voor
je laten bakken en even verderop was een
kunstboekenstand.
minnaar meteen maar een stukken ouder,
getrouwd manspersoon. In die laatste rol
maakt Gerard Cox zijn debuut als filmac
teur. Voor Nouchka van Brakel betekent
speelde het salonorkest „Manon Troppo”
zijn nostalgische wijsjes. Allemaal leuke
en gezellige dingen, die door de onaantrek
kelijke weersomstandigheden niet de be
langstelling kregen die ze toch wel ver
dienden.
„Ik vond mezelf af en toe lelijk in de
film, maar de projector was niet goed in
het Okura. Ik heb soms rare ogen, huilerig.
Wat ik van de film vond? Gewoon een
prima film. Ik zat ontroerd te kijken,
moest een beetje huilen af en toe. Ik ben er
verschrikkelijk blij mee en hoop nog heel
veel films te maken. Goede films. Goede
doordenkfilms of juist lachfilms. Als het
maar leuk is, als ik maar een rol heb die
me aanspreekt”.
- Maar hoe vond je het om jezelf terug te
zien. Had jij het je anders voorgesteld?
Vond het het lastig te spelen dat je op
Gerard Cox verliefd, was?
wat maakt het uit? Ik kan het dus!... Ja, ik
heb de film zaterdag in het Okura Hotel te
zien gekregen, voor het eerste met de stem
men en de muziek erbij en ik ben zeer
tevreden. Goede muziek. En een leuke
poster. En voor de rest... Het was meer
komisch, een komische film! Dat de men
sen erom lachen, dat vind ik gewoon ont
zettend goed”.
„Ik ben er vorige maand in elkaar gesla
gen. Twee dagen voor de première. Een
meisje viel me aan, ze had waarschijnlijk
opdracht van iemand anders. Ik kende ze
niet eens. Wel heavy hoor! Ze trok me de
haren uit mijn hoofd en ik heb nog blauwe
plekken hierzo. Ik heb niks terug gedaan,
want ze was twee keer zo sterk als ik. Ik
ben maar op de grond gaan liggen en in
elkaar gekropen. Dat soort dingen wil ik
helemaal niet, dat mensen jaloers op me
zijn. Ontzettend kinderachtig! En dan nog
zeggen dat ik haar het eerst geslagen had!
En dat gebeurt daar nooit eigenlijk, maar
één keer gebeurde het en toen was ik de
klos. Ik heb staan janken, voornamelijk
omdat het me nog nooit eerder gebeurd
was dat iemand me sloeg zonder reden”
„Ik doe gewoon waar ik zelf zin in heb en
probeer daarbij geen andere mensen pijn
te doen Ik luister ook veel naar mensen,
maar niet als ze zeggen dat je dit of dat niet
goed doet, want dan denk ik dat maak ik
dan zelf nog wel een keer mee Want dan
leer je pas iets.”
„Ik heb al weer een klein rolletje ge
speeld in een andere film. In Dubbelleven,
Meyers Dromen Werkelijkheid. Dat is
meer een komisch filmpje. Van Orlow
Seunke, voor de VARA-televisie. Met Pe
ter Faber en Gerard Tholen. Ik speel een
meisje dat op kantoor zit. Hartstikke leuk.
Duurt vijftig minuten. Was meer gewoon,
ik kon gewoon mijn eigen kleren aanhou
den. Dat zou ik wel vaker willen doen, dat
soort dingen”.
„Het is ook moeilijk omdat je zes weken
met een soort commune leeft. Je bent erg
close met iedereen en sommigen mag je
gewoon niet zo graag, daar lui je dan niet
mee of je ziet ze liever niet. Maar het hoort
er bij natuurlijk. Daarna valt het allemaal
uit elkaar en zie je ineens niemand meer
terug, op een enkeling na. Dat is wel gek.
Dan krijg je een paar dagen een ontzetten
de leegte, dat je niets meer weet te doen,
niets meer kunt denken. Maar achteraf
ben ik ook heel blij dat het resultaat zo
goed is. Dat het de moeite waard is
geweest.
- Zo’n thema als van Het Debuut: jong
meisjes met oudere kerel. Kon jij je dat
gemakkelijk voorstellen?
Het klinkend resultaat viel echter in deze
akoestiek niet mee. Het ontbrak ten enen
male aan de gewenste transparantie. De
samenklank was eerder vettig en massief,
terwijl bijvoorbeeld de chitarrones (luiten)
vrijwel steeds door het koper tot onhoor-
..Dat ging vanzelf Je moet eerst een paar
schermen voor je hoofd hebben natuurlijk
en het dan gewoon spelen Vergeten wie je
„Dat vind ik een heel goed thema. Ik heb
het zelf ook wel gehad. Meisjes van veer
tien, vijftien, hebben dat heel vaak. Ik heb
het nog steeds. Dat soort type als Gerard
Cox, dat zou ik dus nooit nemen. Op het
ogenblik heb ik een jong vriendje. We zijn
meestal met een groep van acht mensen in
Utrecht. Ontzettende lol. Het hele weekend
lekker op stap. Beetje rondrijden, iets
drinken. We hebben een stamkroeg in
Utrecht, de Drinkwinkel. Op het ogenblik
wil ik er niet zo graag meer heen. Veel
jalouzie van de meisjes daar hè”.
(Van onze kunstredactie)
HILVERSUM.„Waarom ik het doe?
De uitdaging, hè... Zeven jaar geleden heb
ik Wings geschreven en je hebt het gevoel
alsof het ver achter je ligt. Het was iets
waar ik toen mee bezig was. Het is tot nog
toe niet in een concertzaal uitgevoerd; ik
heb het wel gedirigeerd voor de Canadese
televisie, maar dat heeft natuurlijk nooit
die geladenheid van een live-concert. Ik
ben deze Nederlanders erg dankbaar voor
de mogelijkheid om het met zulke goede
musici en een actuele uitvoering van
Wings te kunnen brengen. Ik krijg hier
veel minder voor betaald, dan voor die
Canadese tv-opname, maar dat doet er
volstrekt niets toe. Het interesseert me
niet eens. „Michel Colombier zit met een
verlegen zelfvemoegzaamheid zijn ver
haal te doen in het Gooise etablissement
waar eigenlijk een „echte” persconferen
tie gepland was.
:A
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. De Boekenmarkt in de
Grote Kerk in Haarlem, vanmiddag rond
enen feestelijk geopend met een hymne
door een verklede Laurens Jansz Coster,
biedt behalve een grote hoeveelheid boe
ken van velerlei aard ook een aantal acti
viteiten die alles met het boek en zijn
schrijvers te maken hebben.
En als je daar stond te kijken, kon het
voorkomen dat er in vliegende vaart een
travestiet op rolschaatsen met een enge gil
langs je heen schoot, terwijl een feestelijk
uitgedoste „sandwich-man” van het „Fes
tival of Fools” je hun programma van de
volgende dag in handen drukte.
Op het Nesplein probeerden straatzan
gers publiek te trekken en aan de overkant
Binnenshuis was het zoveel te drukker.
Terwijl het in Frascati, De Engelenbak en
de zalen van de Brakke Grond gonsde van
de evenementen, waren er ook twee
avondconcerten in de Waalse Kerk aan de
Oude Zijds Achterburgwal. In het laatgoti
sche interieur van dit kerkgebouw (dat er
aan het einde van de negentiende eeuw een
voorgevel yan slechte architectuur voorge
plakt heeft gekregen) werden composities
van Gabrieli ten gehore gebracht. Deze
uitvoering betrof een gezamenlijke pro-
duktie van twee Nederlandse koren en een
Duits instrumentaal gezelschap. Onder lei
ding van Jan Boeke werd hier door Capel-
la Amsterdam, het Nederlands kamerkoor
en „Die Musicalische Compagney” uit Ber
lijn met grote inzet gemusiceerd, in aardi
ge ruimtelijke, groepsgewijze opstellingen
(onderaan het orgel en ook ernaast, links
en rechts op de gaanderij).
Marina speelt in deze verfilming van
Hester Albachs debuutroman de hoofdrol
van Carolien, een meisje dat op 14-jarige
leeftijd debuteert in de liefde en met als
Marina de Graaf: „Ik wil niet dat de mensen jaloers op me zijn.
de film het debuut als regisseuse van een
avondvullende speelfilm. Zelden was een
filmtitel zo veelbetekenend. De film is
overigens aangemeld voor het filmfestival
van Berlijn en op zicht gevraagd voor het
festival van Moskou.
„In december word ik 18 jaar oud.
Maarre... of je nu tachtig bent, of achttien,
baarheid werden veroordeeld. Misschien
was de voor dit Holland Festival-openings-
concert gekozen, tot de laatste plaats be
zette, Waalse Kerk toch niet de juiste plek
voor dit soort musiceren.
JOHAN VAN KEMPEN
tegenover je hebt. Ik ben wel een lastige
hoor. Ik wil alles weten. En als mensen
onredelijk tegen me zijn, dan pik ik dat
gewoon niet. Af en toe werden de mensen
wel eens geïrriteerd en daar ben ik niet
van gediend. Hoewel, ik was zelf ook nogal
eens geïrriteerd geweest”.
Daartoe moet worden gerekend een bij
zondere rondleiding door de kerk op zater
dag, de presentatie van een nimmer uitge
zonden televisiespel van Max Frisch op
video en de komst van diverse auteurs.
Zo komt Peter van Straaten, bekend
tekenaar van politieke strips vrijdag naar
de stand van boekhandel De Vries die ook
in de kerk is vertegenwoordigd. Van
Straaten zal er zijn werk signeren, waar
onder het inmiddels befaamd geworden
boekje „Bij ons in het dorp”, een uitgave
van Van Gennep.
Chriet Titulaer, bekend ruimtedeskun-
dige en auteur van het nieuwe Boek van de
Maand „De mens in het heelal” is evéneens
morgen op de markt aanwezig om zijn
handtekening te plaatsen. Guido Golücke,
Marga Minco en Helen Knopper zullen
zaterdag vanaf 10 uur op een speciaal
daartoe ingericht podium uit hun eigen
werk voorlezen.
Dat doen vrijdagavond ook Rudolf Ker-
bosch en Leon de Winter. Deze laatste
schrijver heeft het toneelstuk „Biographie
ein Spiel” in 1975 voor de televisie ver
filmd, een spel van Max Frisch dat in 1969
werd geschreven en waarin we Ton Len-
sink in de hoofdrol zien. Uitgeverij In de
Kuipscheer toont deze videoshow.
Zaterdag geven Th. Delleman, W van
Schaik en D. Vennik een rondleiding door
de kerk. Behalve dat zij het publiek attent
maken op wat zich in de kraampjes be
vindt, zullen ze allerlei grafstenen en pla
quettes verklaren Ook vertellen ze verha
len over de zogenaamde „pantoffelpara
des” die vroeger in de kerk werden gehou
den, over het gebruik van het gebouw als
paardenstal en „raadszaal” tijdens de
overheersing van de Franse koning in de
vorige eeuw Deze rondleiding begint om
10.30 uur en zal ongeveer anderhalf uur
duren.
„Nou ik deed het gewoon voor de lol.
Eens kijken wat het is om in een film te
spelen. Vermoeiend was het niet. Nou ja,
soms wel, omdat er veel dingen overnieuw
moesten telkens. Maar dat was niet altijd
om mij en dan is het niet zo moeilijk om
het te accepteren. Ik had het me heel
anders voorgesteld. Ik dacht eerst altijd
dat ze een film in een uur tijd even maak
ten, maar het bleek dus veel langer te
duren Maar het was toch geen afknapper.
Maar wat erbij komt van pers en toestan
den, dat vind ik héél vervelend. De eerste
dag van de opnamen moest ik meteen in
mijn blootje Met Kitty Courbois in bad.
Dat vond ik toen wel vervelend Dat kun je
wel aan het shot zien, dat het moeilijk voor
me was. En die scène dat ik ontmaagd was
dat vond ik niet zo erg. Nee, dat vond ik
wèl erg Ik moest heel hard schreeuwen
dat ik ontmaagd was, woorden die ik nor
maal niet uit mijn bek zou kunnen krijgen.
Dat klinkt ontzettend stom Maar nu ik het
in de film heb teruggezien is het heel
komisch
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. De minister van
CRM heeft de heer M. van Hoogstraten
met ingang van 20 juni a.s. ontheven van
de tijdelijke waarneming van het directo
raat van het Rijksmuseum Vincent van
Gogh. De heer Van Hoogstraten gaat zich
weer geheel wijden aan zijn functie van
hoofd Rijksdienst Kastelenbeheer, In af
wachting van een nieuwe benoeming, is de
hoofddirecteur van het Rijksmuseum, dr.
S. Levie, belast met de waarneming van
het Van Goghmuseum. Het waarnemend
directoraat werd ingesteld nadat de direc
teur van het museum, drs. E. Meijer des
tijds is ontslagen omdat hij het budget ver
had overschreden.
Pret alom was er tijdens de opening van het Holland Festival in de Nes in Amsterdam, zoals op het plein tn de Nes waar met veel
succes het Jordaancabaret optrad. Hans de Witte (links op de rechterfoto), directeur van het Holland Festival had een plezierig
onderonsje met clowns van het Festival of Fools dat tegelijkertijd in onder meer het Shaffy-theater, de Melkweg en Paradiso wordt
gehouden. In Frascati klonk klassieke muziek, gebracht door van links naar rechts Lucia Kerstens, pianist Reinbert de Leeuw en
violiste Vera Beths.
Dat het daar niet van komt, is voor een
niet onbelangrijk deel te schrijven op de
rekening van de jonge, zeer getalenteerde
Franse componist, die in een direct con
tact veel meer bereid is iets van zijn onder
een schijnbaar rustig oppervlakte bruisen
de karakter vrij te geven. Michel Colom
bier werd zeer geruisloos internationaal
bekend, nadat hij met hulp van Herb Al
pert (van de Tyuana Brass directeur van
een platenmaatschappij) een droom kon
realiseren.
Wings werd een compositie waarin een
symfonieorkest, een popgroep, een big
band, een popkoor, een groot koor en een
viertal vocalisten eendrachtig samenwer
ken aan een tijdelijke fusie van verschil
lende soorten muziek. Colombier: „In to
taal zijn er over de hele wereld maar
enkele duizenden exemplaren van Wings
verkocht, maar waar ik ook kom, daar
blijkt dat musici het werk kennen en ook
hogelijk waarderen. Soms denk ik dat elke
musicus een paar honderd cassettes van
Wings heeft opgenomen en die onder zijn
kennissenkring heeft verspreid.”
Wings van Colombier en Tubular Bells,
het bij het grote publiek zoveel bekendere
werkstuk van de zeer teruggetrokken le
vende Engelse musicus Mike Oldfield,
worden morgenavond in het Congresge
bouw (bij grote belangstelling zondag
avond extra concert) uitgevoerd in het
kader van het Holland Festival. De organi
satie komt voor rekening van de staf van
het Residentieorkest, die de circa honder
dduizend gulden aan kosten die dit concert
met zich meebrengt ten laste van de eigen
jaarlijkse begroting heeft moeten brengen.
Bij monde van directeur Van der Meer
wordt uit de doeken gedaan waarom het
orkest toch niet teruggeschrokken is voor
dit waagstuk.
„Kijk, het Residentie-orkest heeft tal van
gebieden verkend, alle stenen omgekeerd.
Dat is ons overigens niet altijd in dank
afgenomen, maar we hebben wel bewe
ging veroorzaakt. In dit geval werden we
door een van onze eigen orkestleden op de
schoonheid van Colombier’s compositie
gewezen. Hij gebruikt in tegenstelling tot
allerlei popjongens (John Lord, Procol Ha-
rum) het symfonieorkest op een functione
le manier. Hij weet, omdat hij zijn oplei
ding aan een conservatorium kreeg, wat
een symfonieorkest wel en niet kan. Bij
Tubular Bells ligt dat veel moeilijker, daar
heb ik nog wel een hard hoofd in. We
zullen echter hard werken om het zo goed
mogelijk op de planken te brengen.”
Zeker is dat de toehoorder dankzij de
inzet van Colombier, het Residentieorkest
en het Haagse popensemble Rainbow
Train (van Hans Vermeulen) iets unieks te
wachten staat.
Donderdag 2 juni
Toneel
Amsterdam Mickery (20.30 uur): „Vox Po-
puli, Vox Dei” van Ritsaert ten Cate, Tot en
met 22 juni elke dag behalve maandag.
Ballet
Amsterdam. Stadsschouwburg (20.15
uur): „Beach” van Jennifer Muller and
The Works.
Muziek
Amsterdam. Concertgebouw (20.15 uur):
„II Complesso Barocco”, Handels opera Ad-
meto in concertuitvoering onder leiding van
Alan Curtis.
Sonesta-Koepel (20.15 uur): „Peter Schat-
concert", overzicht van zijn werk met „Canto
General" en „Kind en Kraai".
Den Haag. Diligentia (20.15 uur): Ensemble
M onder leiding van David Porcelijn met
Villa-Lobos, Ibert, Barber en Otto Ketting.
Utrecht. Stadsschouwburg, Blauwe Zaal
(20.30 uur): Gisela May met Oostduitse chan
sons.
Vrijdag 3 Juni
Toneel
AMSTERDAM. Stadsschouwburg (20.15
uur): „Measure for Measure” door het Bir
mingham Repertory Theatry uit Birming
ham onder regie van Stuart Burge.
Ballet
Den Haag. Kon. Schouwburg (20.15 uur):
„Beach” door Jennifer Muller and The Work
Muziek
Amsterdam. Concertgebouw (20.15 uur):
Gisela May met Oostduitse chansons.
Den Haag. Ned. Congresgebouw (20.30
uur): Residentie-orkest met „Tubular Bells"
en „Wings" resp. onder leiding van Charles
B Axton en Michel Colombier.
Broek in Waterland. Ned. Herv. Kerk (20
uur): Nederlands Kamerorkest onder Chris
topher Adey met J. C. Baeh, W A Mozart, J.
S. Baeh en Britten.
Utrecht. Stadsschouwburg, Blauwe Zaal
(20 30 uur): King's Singers mot Tallis Berio,
Poulenc, Engelse madrigalen.
ne
?n